روزنامه اعتماد نوشت؛

تابلوی کنار میز حجره تاریخ دارد: «ششم بهمن ماه ٩٤». مقابلش رایانه دستی باز است. بحث روز «مکاسب» است. خبر را ساعاتی پس از اعلام نتایج بررسی‌ها شنیده است. چهره‌اش پر از آرامش است؛ آرامشی عجیب که دقت تدریس در کلاس «فقه» هم چاشنی آن شده است. «ادامه بحث حرمت بیع جاریه»است. طلبه‌ها خبر را صبح شنیده‌اند، از برادر استادشان که در کلاس‌های درس شرکت می‌کند سوال‌ها درسی است و تنها چیزی که در این جلسه مهم نیست، همین است؛ «خبر عدم احراز صلاحیت استاد». کلاس بعدی هم برگزار می‌شود. کلاس «خارج اصول» با بحث «اوامر» شروع می‌شود. طلبه‌هایی که پیش بینی خبر را نمی‌کردند کمی ناراحتند اما آرامش استادشان آنها را هم آرام کرده است. کمی پیش‌تر به آنها از دلیل آمدنش به این عرصه گفته بود که «تایید» یا «رد» صلاحیتش مهم نخواهد بود. «سیدحسن خمینی »گفته بود که به میدان آمده است تا جامعه را محک بزند. محک زد و پاسخ گرفت. درست در ساعاتی که در شبکه‌های اجتماعی و میان مردم ولوله عدم احراز صلاحیت او افتاده بود خودش با آرامشی که از این محک گرفته بود طبق روال هر روزه کلاس درسش را گذراند، سوال‌های درسی را پاسخ گفت تا سه شنبه پس از اعلام «عدم احراز صلاحیت» سیدحسن خمینی همچون همه سه‌شنبه‌های دیگر زندگی‌اش باشد اما با یک دلگرمی جدید.

وعده واکنش تا دو روز دیگر

«سر ارادت ما و آستان حضرت دوست/ که هر چه بر سر ما می‌رود ارادت اوست». این نخستین واکنش سیدحسن خمینی به عدم احراز صلاحیتش برای انتخابات خبرگان رهبری است. عدم احراز صلاحیت در حالی صورت گرفته است که طی یک ماه اخیر بسیاری از علما و مراجع تقلید از آیت‌الله وحید خراسانی گرفته تا آیت‌الله جوادی آملی از درجه علمی یادگار امام دفاع کرده بودند. خبر قطعی عدم احزار صلاحیت سیدحسن خمینی را دوشنبه شب فرزند ارشد او در اینستاگرام داد و نوشت: «دیشب دیگر قطعی شد که شورای نگهبان نتوانسته صلاحیت علمی بابا را احراز کند و نتوانسته از شهادت ده‌ها مرجع، عالم و فقیه به اجتهاد پی ببرند، به نظرم برای همگان علت عدم احراز، احراز شده است. بگذریم قبل از خواب با بابا صحبت کردم از اوضاع سوال نمودم یک بیت از حافظ خواند: سر ارادت ما و آستان حضرت دوست/ که هر چه بر سر ما می‌رود ارادت اوست». سیدحسن خمینی واکنش اولیه‌اش را به نخستین بیت از همین غزل حافظ اختصاص داده است. بیتی که دو بیت بعد یک بیت مهم‌تر دارد و حافظ اینگونه گفته است: «نه من سبوکش این دیر رندسوزم و بس/ بسا سرا که در این کارخانه‌، سنگ و سبوست.» در عرض چند دقیقه پست اینستاگرامی فرزندش با واکنش‌های بسیار مواجه می‌شود. در فضای مجازی غوغا شده است. کمی بعد هم در صفحه اینستاگرام شخصی‌اش با انتشار تصویری از توضیحات فرزندش نوشت: «فعلا همین. در یکی دو روز آینده در این باره سخن خواهم گفت... خاک پای مردم ایران هستم» این تنها واکنش سیدحسن خمینی است تا مشخص شود که دو روز دیگر چه تصمیمی خواهد گرفت؟ آیا برای اعتراض به عدم احراز صلاحیتش قدمی برمی‌دارد یا آنکه همچون بیتی که خوانده به تصمیمی که در مورد صلاحیتش گرفته شده است اعتراضی نخواهد داشت.

یادگار امام چه می‌خواست و به چه رسید؟

سیدحسن خمینی درست آن جمعه‌ای که مقابل چشمان چندین خبرنگار در سالن ٦٠٠ نفره وزارت کشور از دلایل آمدنش گفت تکلیف خیلی مسائل را روشن کرد. گفت آبرویش را در این مسیر می‌گذارد. تاکید کرد که «در طول انقلاب افرادی برای اعتلای نام کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی جان دادند که ایثارگران بزرگوار، خانواده‌های معظم شهدا و... از جمله آنها بودند. گروهی هم از سلامت خود گذشتند و گروهی در این مسیر آبرو دادند اما امام عزیز به ما آموخت در راه حفظ و تحکیم جمهوری اسلامی باید از همه اینها گذشت و اگر بنده کوچک‌ترین آبرویی دارم، در این مسیر گذاشته‌ام و خواهم گذاشت.»

اما یکی از محورهای صحبت‌هایش از هر چیزی مهم‌تر بود. او از نحوه مواجهه جامعه باخبر آمدنش به عرصه انتخابات گفته و آنها را دسته‌بندی کرده بود. در توضیح این دسته‌بندی گفته بود: «با سه نوع برخورد مواجه بودیم؛ عده‌ای از این امر استقبال کرده و برادر کوچک خود را مورد ملاطفت قرار دادند؛ اقبال خوبی که در جامعه ایجاد شد پیش از هر چیز نشانگر زنده بودن امام عزیز در جامعه ما است و خدا را بابت این لطف سپاسگزارم، دوستان دیگری نقد کردند که از آنها هم تشکر می‌کنم، اما دسته سوم این امر را به عنوان یک اختلاف و شکاف در نظام جمهوری اسلامی عنوان کردند که در این باره باید اشاره کنم اساسا حضورم در انتخابات به تبعیت از فرمایش امام است که ما را به دفاع از مبانی جمهوری اسلامی تا پای جان و آنچه در توان داریم، تشویق کردند.» بین این سه دسته اما به نظر می‌رسید بیش از هر چیز دیگری و حتی مهم‌تر از نشستن بر صندلی‌های قرمز رنگ صحن مجلس خبرگان رهبری، همان دسته اول بودند که برای سیدحسن خمینی اهمیت داشتند. همان دسته‌ای که به یادگار ٤٣ ساله امام یادآوری کردند که هنوز یاد و اندیشه امام را به دقت مورد حفاظت قرار می‌دهند و یاد او در میان آنها زنده است. محکی که سیدحسن خمینی با ثبت نامش در عرصه انتخابات خبرگان رهبری زد، محک کمی نبود. استقبال گسترده‌ای که از آمدن او به این عرصه شد همان چیزی را به سیدحسن خمینی منتقل کرد که می‌خواست. حالا او هرچند که نتوانست ادامه این مسیر را برای محک زدن علنی‌تر دیدگاه مردم در مورد امام طی کند اما با یک دلگرمی روبه‌رو است. دلگرمی‌ای که همه نظر سنجی‌های اولیه در تهران آن را نشان می‌داد. نشان می‌داد که در صورت حضور سیدحسن خمینی در عرصه انتخابات، خیلی‌ها نام یک خمینی را در صدر لیست منتخب‌شان به صندوق‌های رای مجلس خبرگان رهبری می‌اندازند. حالا یادگار امام با دلگرمی زنده بودن و فراگیر بودن اندیشه جدش ادامه روزهای ٤٠ سالگی را می‌گذراند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.