به گزارش ایرنا، «محمدحسن حبیب الله زاده» در سخنانی در نشست اندیشکده مجمع جهانی دیپلماتیک گفت: با اجرای برجام، تحریم های سازمان ملل، قوانین محدود کننده تجارت با ایران که از سوی اتحادیه اروپا وضع شده بود و تحریم های ثانویه آمریکا لغو گردید و تمام موسسات ایرانی از فهرست تحریم اتحادیه اروپا خارج شدند.

کاردار ایران اظهار داشت: بدنبال توافق هسته ای وین، در حدود ۱۵۰ هیات تجاری به ایران سفر کرده اند که از این میزان ۷۱ هیات اروپایی، ۴۱ هیات آسیایی و ۳۴ هیات عربی و آفریقایی بوده اند.

حبیب الله زاده در ادامه با اشاره به فرصت های اقتصادی ایجاد شده با اجرای برجام و لغو تحریم های ایران، گفت: ایران در زمره بزرگترین دارندگان منابع نفت و گازی دنیا است که می تواند برای شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی جذابیت زیادی داشته باشد.

کاردار کشورمان افزود: ایران در صدد است تا با افزایش تولید میادین نفتی اش تا سال ۲۰۲۰ ، سطح تولید خود را به ۵ میلیون بشکه نفت خام در روز برساند که برای این مساله به ۱۸۵ میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: در بخش صنعت هوافضا، ایران نیازمند ۵۰۰ فروند هواپیمای مسافربری و قطعات یدکی تا ۵ سال آینده است که این مساله فرصت خوبی را برای شرکت هایی نظیر «ایرباس»، «بوئینگ» و «رولزرویس» ایجاد کرده است.

کاردار ایران در لندن از دیگر بخش های جذاب اقتصاد ایران را، صنعت خودروسازی برشمرد و عنوان کرد: ما در این بخش با تقاضای زیادی مواجه هستیم؛ ساخت موتور ماشین، تولید قطعات یدکی و انتقال فناوری به ایران از اهمیت ویژه ای برای خودروسازان ایرانی برخوردار است.

وی همچنین توریسم و صنعت گردشگری را از دیگر ظرفیت های بالقوه ایران برشمرد و عنوان کرد که مناطق زیادی در ایران وجود دارد که نیازمند سرمایه گذاری و جذب سرمایه است.

حبیب الله زاده خاطر نشان ساخت: ایران در صدد است تا سال ۲۰۲۵ میلادی دست کم ۲۰ میلیون گردشگر خارجی را جذب کند که به موجب آن بتواند ۳۰ میلیارد دلار سرمایه به کشور وارد کند.

وی تصریح کرد: قطعا یک چنین ترکیبی از طرح های مختلف برای تجارت و سرمایه گذاری را در هیچ نقطه ای از جهان پیدا نخواهید کرد.

کاردار کشورمان همچنین خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد تا پروسه پیوستن به سازمان تجارت جهانی که به دلیل تحریم ها متوقف شده بود، در سال ۲۰۱۶ میلادی تسریع کند.

حبیب الله زاده همچنین در حاشیه این نشست در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در مناسبات تجاری ایران و انگلیس پس از اجرایی شدن برجام تصریح کرد: علاقه مندی شرکت های انگلیسی برای تجارت با ایران فوق العاده است.

کاردار کشورمان افزود: چند شرکتی که اخیرا به ایران سفر کرده بودند، ابراز تمایل کرده اند که مجددا سفرهای دیگری به ایران داشته باشند؛ آنها از بنده درخواست کردند که برای سفرشان به ایران و انجام پروژه ها کمک شان کنیم.

وی در پاسخ به این سووال که آیا هیات های اقتصادی جدید برای سفر به ایران ابراز آمادگی کرده اند یا نه گفت: یکی دو هیات دیگر در دستور کار داریم که یکی از طرف انگلیسی ها و یکی هم از طرف ایرانی خواهد بود ولی هنوز سطح و تاریخش مشخص نشده است.

نشست مجمع جهانی دیپلماتیک روز سه شنبه با عنوان 'تاثیرات اقتصادی و ژئوپلیتیک پسا برجام' با حضور کارشناسان، روزنامه نگاران، شرکت های تجاری و اقتصادی انگلیسی، اساتید دانشگاهی در لندن بر گزار شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.