بورس تهران در حالی به استقبال پایان سال می‌رود که شاخص کل و صنایع بورسی سبز شده است. اوایل ماه گذشته بود که زمزمه‌هایی از اعلام اجرای برجام شنیده شد و این امر جنب و جوش زیادی به بازار‌های کشور، از جمله بازار سرمایه وارد کرد که در پی آن شاهد افزایش تحرک سهامداران و افزایش معاملات و به دنبال آن افزایش شاخص بوده‌ایم.

به گزارش اقتصادنیوز، با نزدیک‌تر شدن به زمان اجرایی برجام این روند سرعت بیشتری به خود گرفت و هرچند شاخص با افت و خیز مواجه بود. در این مدت زمان، علاوه بر اجرای برجام و رفع تحریم‌ها، کاهش نرخ خوراک پتروشیمی نیز موتور محرکی برای بورس تهران بود و در این مقطع شاهد رکورد شکنی‌ها شاخص بودیم.

اما به‌رغم این صعود، شاخص کل بورس در روز 23 ماه گذشته عمدتا بر مدار نزولی بود. در حدود دو سال رکود طولانی مدت در این بازار چنبره زده بود. براین اساس در نمودار مربوطه روند افت شاخص تا صعودی به کانال 66 هزار واحدی نشان داده است.


در تحلیل تکنیکال ارائه‌شده کانال 66 هزار واحد در فیوبانچی بادبزنی و هم‌چنین چنگال نقطه مقاومت است که شاخص آن را با قدرت رد کرده است. به این جهت می‌توان به این نتیجه رسید که شاخص از کانال نزولی شکل گرفته در 23 ماه گذشته رد شده و وارد کانال صعودی شده است. به طوریکه در معاملات امروز(4بهمن ماه) شاخص وارد کانال 67هزار واحدی شده است.

در این حالت یکی از پرسش‌های مهم فعالا بازارذسهام این است که این روند صعودی شاخص تا چه زمانی پایدار می‌ماند؟ بررسی تکنیکالی نشان می‌دهد که این کانال تا اواسط ماه جاری نیز امکان صعود تا کانال 70 هزار واحدی را دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، در این حالت عاملی که می‌تواند متضمن ادامه این روند شود، پیش‌بینی سود برای سال آینده مالی شرکت‌هایی اصلی که سالی مالی آنها در انتهای اسفند‌ماه به اتمام می‌رسد، است. در این حالت چند سناریو می‌تواند وجود داشته باشد که پیش‌بینی آنها بر اساس روند سال جاری و شرایط رکودی کشور باشد.

سناریوی بعدی حالتی است که این پیش‌بینی با دید محتاطانه نسبت به ادامه روند شرکت‌ها و خوشبینانه نسبت به رفع تحریم‌ها لحاظ شود و در آخر نیز اینکه این پیش‌بینی بسیار نسبت به رفع تحریم‌ها و گشایش‌ها خوش‌بین باشد.

البته این موضوع در صنایع مختلف متفاوت است، در حال حاضر صنایع پتروشیمی با پیش‌بینی مطلوب‌تری به استقبال سال آینده خواهند رفت. بانکی‌ها نیز از شرایط رفع تحریم سوئیفت بیشترین استفاده را خواهد برد. تنها گروه تاثیرگذاری که فعالیت آن در هاله از ابهام قرار دارد، گروه خودرو‌سازی است.

البته در سال آینده گروه پتروشیمی گروه پتروشیمی می‌تواند روند بازار سرمایه را با توجه به نرخ 8.5 سنتی خوراک حفظ کند. با این حال تضمین این روند بر دوش بانکی‌ها و خودروسازان نیز است.

البته در صورتیکه که فلزات جهانی روند رکودی خود را ادامه دهد، گروه فلزات اساسی شاخص را گرفتار بحران خواهد کرد. با این حال در صورتیکه بانک‌ها و خودروسازان نیز در کنار پتروشیمی‌ها پیش‌بینی مناسبی از سال 95 داشته باشند، عبور از سقف 70 هزار واحدی شاخص دور از انتظار نخواهد بود. در صورت بروز این اتفاق ادامه روند شاخص تا مرز 76 هزار واحد در دو ماه آینده دور از انتظار نخواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.