شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آخر هفته

  • اندیشه نو برای تهران؟

  • اندیشه نو برای تهران

    پیروز حناچی
    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور

    شهر تهران با سابقه حدود ۲۰۰ ساله از پایتختی، جلودار تحولات شهرسازی و شهرنشینی در ایران شده است. اهمیت و نقش تهران در شکل‌دهی به انگاره‌های توسعه دیگر شهرهای کشور بر کسی پوشیده نیست. شهردار تهران، فقط یک مدیر شهر که به سازماندهی امور شهرداری می‌پردازد، نیست. انتخاب شهردار تهران یعنی برگزیدن یک اندیشه که جلودار تحولات شهرهای ایران در سال‌های بعد خواهد شد، امید آن است که مدیریت شهری جدید بتواند افق‌های روشنی برای آینده شهرهای ایران نمایش دهد.

  • عکس خبری - ۲۶ مرداد ۹۶

  • شهردار و رئیس شورای همسو

    سرانجام پس از هفته‌ها گمانه‌زنی محمدعلی نجفی با رای قاطع ۲۱ نفر از منتخبان پنجم شورا به ساختمان بهشت راه یافت و به شهروندان تهرانی تعهد داد تمام تلاش و قدرتش را برای ایجاد شرایط مطلوب‌تر برای زیست شهری آنها به کار خواهد گرفت. حالا با مشخص شدن گزینه نهایی شهرداری اکنون اعضای شورای شهر پنجم در مقابل انتخاب رئیس شورای شهر قرار گرفته‌اند. مسلما در میان گزینه‌های پیش رو، انتخاب رئیس شورای شهر همسو با شهردار فرصتی فراهم خواهد کرد تا معضلات تهران خیلی سریع‌تر حل و فصل شود.

    .
  • نمایش شجاعت

    انتشار تصاویری از اسارت و شهادت شهید محسن حججی مدافع حرم که در عملیاتی مستشاری نزدیک مرز سوریه با عراق به اسارت تروریست‌های داعش درآمده بود، در عین حالی که تصویری از شجاعت و غیرت جوان ایرانی ارائه کرد، موجی از اندوه هم در فضای مجازی به راه انداخت. به دنبال شهادت این بسیجی، سردار سلیمانی در بیانیه‌ای تاکید کرد که انتقام این اقدام ددمنشانه را خواهیم گرفت. در همین حال برخی مقامات لشکری و کشوری با انتشار بیانیه و نیز حضور در منزل و مراسم ختم این جوان مدافع حرم با خانواده وی همدردی کردند.

    .
  • ترکیب تازه مجمع

    سرانجام با حکم مقام معظم رهبری سرنوشت ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص شد و آیت الله هاشمی شاهرودی به ریاست این مجمع برای یک دوره ۵ ساله انتخاب شد. پیش از این در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای نام آیت‌الله شاهرودی بیش از دیگران به‌عنوان سکاندار مجمع مطرح بود. در حکم جدید رهبری، آقایان رئیسی و قالیباف هم از جمله هفت عضو جدید حقیقی مجمع انتخاب شده‌اند. رهبر انقلاب ضمن انتصاب رئیس، دبیر و اعضای مجمع، خواستار پنج تغییر ضروری در ساختار و محتوای مجمع شدند.

    .
  • تقویت بنیه دفاعی

    با وجود اینکه دولت ترامپ تاکنون دو بار پایبندی تهران به توافق هسته‌ای را مورد تایید قرار داده است اما مقام‌های آمریکایی باز هم مدعی عدم پایبندی تهران به «روح برجام» می‌شوند. در آخرین ادعاها از این دست، دونالد ترامپ یک بار دیگر ایران را متهم کرد که به روح برجام پایبند نیست و تهدید کرد که اگر ایرانیان به این توافق پایبند نباشند، در آینده اتفاقات سخت و ناگواری خواهد افتاد. این در شرایطی است که آمریکا چندی پیش قانون تحریم‌های ایران، کره شمالی و روسیه را به اجرا درآورد؛ قانونی که از آن به‌عنوان نقض تعهدات واشنگتن یاد می‌شود.

  • تکذیب میانجیگری عراق؟

    در حالی که برخی خبرهای رسمی از درخواست ولیعهدعربستان ازعراق برای میانجیگری میان تهران و ریاض حکایت داشت اما این خبراز سوی وزیرکشورعراق تکذیب شده است. به‌رغم تکذیب وزیر کشور عراق، فایل صوتی مصاحبه وی از سوی شبکه الجزیره منتشر شد. از سوی دیگر در حالی که شایعه برکناری عادل الجبیر وزیر خارجه کنونی عربستان در رسانه‌ها پیچیده، احتمال جانشینی برادر ولیعهد سعودی که اکنون سفیرعربستان در آمریکا می‌باشد، قوت گرفته است. به نظر می‌رسد ریاض درحال تغییرات اساسی در سیاست‌هایش است.

    .
  • صدای پای جنگ در شبه جزیره

    جنگ لفظی میان رهبران کره‌شمالی و آمریکا طی روزهای گذشته در شرایطی بالا گرفته که نگرانی مقامات جهان خصوصا رهبران شرق آسیا را در پی داشته است. پس از آنکه ترامپ کره‌شمالی را تهدید کرد و کره‌شمالی نیز از آمادگی‌اش برای حمله به پایگاه نظامی آمریکا در گوام خبر داد، کره‌جنوبی، ژاپن، روسیه و نیز ساکنان جزیره گوام به حالت آماده‌باش درآمدند. این در حالی است که رئیس‌جمهوری چین در تماس با دونالد ترامپ خواستار خویشتنداری و جلوگیری از سخنان و اقدامات شدید و کاهش تنش شده است.

    .
  • کاهش سپرده‌گذاری بلندمدت

    بنا بر آمارهای بانک مرکزی ترکیب سپرده‌گذاری در بانک‌ها تغییر کرده و سپرده‌گذاران بیشتر نسبت به سپرده‌گذاری‌های کوتاه‌مدت تمایل نشان داده‌اند. این تغییر گرایش اگرچه موجب کاهش هزینه‌های بانک‌ها به دلیل پرداخت سود کمتر خواهد شد اما درعین حال قدرت مانور بانک‌ها را برای ارائه تسهیلات بلندمدت کاهش می‌دهد. بنابراین اطلاعات در سه ماهه اول سال‌جاری شتاب رشد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به۹ برابر شده است. از طرفی سپرده‌های پس‌انداز مسکن روندی افزایشی به خود گرفته است.

    .
  • سیل و توفان تابستانی

    باراش باران‌های سیل آسا در نیمه‌های تابستان، مردم چند استان شمالی کشور را غافلگیر کرد و خسارت‌های مالی و جانی برجا گذاشت. با وجود هشدارهای سازمان هواشناسی که از دو روز قبل از جاری شدن سیل خبر از وقوع آن داده بود، ۱۳ نفر در سه استان خراسان رضوی، گلستان و خراسان شمالی جان خود را از دست دادند. این در حالی است که احتمال افزایش قربانیان مناطق سیل زده به دلیل مفقودی برخی افراد وجود دارد. در همین حال به دلیل توفان‌های شدید تابستانی، زندگی برای مردم استان سیستان وبلوچستان دشوار شده است.

    .
  • ابهام در وضعیت دو فوتبالیست

    اظهارنظر معاون وزیر ورزش درباره محرومیت دوملی پوش فوتبال واکنش فدراسیون جهانی فوتبال را به همراه داشت. فیفا تاکید کرد که از فدراسیون ایران نسبت به وضعیت حاج صفی و شجاعی توضیح خواسته است. هرچند فدراسیون فوتبال ایران هم در پاسخ به نامه فیفا اعلام کرد این دو بازیکن محروم نشده‌اند اما به نظر می‌رسد جنجال این دو ملی پوش همچنان ادامه خواهد داشت. با وجود حمایت برخی ملی پوشان از این فوتبالیست‌ها اما رئیس سازمان بسیج ورزش خواستار عذرخواهی و پیوستن آنها به ملت شده است.

    .
  • نزاع نژادپرستانه در آمریکا

    تقابل دو گروه طرفداران نژادپرستی و راستگرایان افراطی از یک طرف و مخالفان نژاد پرستی از طرف دیگر در شارلوتزویل ایالت ویرجینیا ۳کشته وچند مجروح برجای گذاشت. دونالد ترامپ پس از بروز خشونت‌ها، این رویداد را نمایش مفرط از نفرت، خصومت و خشونت خواند و خواستار بازگرداندن سریع نظم و قانون شد. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران ریشه این حوادث خشونت‌بار را در رقابت‌ها و شعارهای انتخاباتی سال گذشته می‌دانند که در آن از بین رفتن فرصت‌های شغلی به گردن مهاجران انداخته شد.

    .
  • آزمون اعتماد مجلس

    جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از روز سه‌شنبه در حالی آغاز شده که طی روزهای گذشته رایزنی‌ها و جلسات فشرده‌ای میان وزرا با فراکسیون‌های سیاسی و تخصصی مجلس برگزار شده است. حتی در این میان برخی رسانه‌ها با جریان‌سازی رسانه‌ای به برخی وزرای پیشنهادی کمک کردند. در عین حالی که فضای کلی مجلس نسبت به وزرای پیشنهادی مثبت است اما به‌نظر می‌رسد برخی از وزرا شانس کمتری برای کسب رأی اعتماد دارند. در اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری به میان نمایندگان مجلس آمد تا از کلیات کابینه دفاع کند.

  • وضعیت نامعلوم وزارت علوم

    به دلیل عدم معرفی وزیر علوم در زمان معرفی کابینه دوازدهم به مجلس هنوز تکلیف این وزارتخانه مهم مشخص نشده و بنا بر اظهارات رئیس‌جمهوری در روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، فعلا یک سرپرست برای این وزارتخانه مشخص خواهد شد تا به گزینه مطلوب درباره آن برسیم. پیش‌تر، خاکی‌صدیق رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم قطعی شده بود اما در ساعات پایانی وی انصراف خود را از وزارت علوم اعلام کرد. موضوعات مختلفی باعث معرفی نشدن فرد مورد نظر برای این وزارتخانه شده است.

    .
  • دلیل کابینه بدون زن

    با وجود معرفی دو معاون رئیس‌جمهور و یک دستیار ویژه زن از سوی روحانی، اما انتقادات همه‌سویه نسبت به عدم انتخاب وزرای زن در کابینه دوازدهم کاهش نیافت. با این همه رئیس‌جمهوری در روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در مجلس گفت که خیلی دلش می‌خواسته تا در دولت دوازدهم سه زن را به‌عنوان وزیر معرفی کند وحتی افرادی را هم برای این منظور در نظر گرفته بوده، اما نشد. روحانی درعین حال ازتفسیراین موضوع گذرکرد. پیشتر نام شهیندخت مولاوردی به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش مطرح شده بود.

    .
  • دور شدن جریان صدر از ایران؟

    سفرهای منطقه‌ای مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی درحالی درکانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته که وی پس از سفرهفته گذشته به عربستان و دیداربا ولیعهد این کشور، این هفته راهی امارات شد و قصد دارد پس از آن به مصر برود. جریان صدردر بیانیه‌ای هدف این سفرها را خروج عراق مجروح از انزوایی که به گفته آنها سیاستمداران تصادفی و شانسی موجب شده‌اند، دانسته است. درواکنش به انتقادات نسبت به مواضع اخیر صدر، سفیر ایران درعراق گفته این رفت و آمدها به معنای دور شدن جریان تشیع یا دولت عراق از ایران نیست.

    .
  • انتخاب آخر در پایتخت

    فرید قدیری
    دبیر گروه مسکن

    شورای شهر پنجم تهران، بعد از انتخاب شهردار جدید، آخرین انتخابات درون شورایی در ابتدای این دوره را برای معرفی رئیس و هیات رئیسه شورا برگزار می‌کند. تجربه دوره‌های گذشته نظارت بر شهرداری پایتخت نشان داده، بین میزان مهارت و توانایی رئیس شورا نسبت به نحوه به‌کارگیری ابزارهای نظارتی، با درجه و کیفیت پاسخگویی مدیران شهرداری، رابطه معناداری وجود دارد. رئیس مطالبه گر و حقیقت جو در پارلمان شهری، نه تنها مانع اقدامات نظارتی سایر اعضای شورا نمی‌شود که باعث تنظیم رابطه منطقی بین شورا در مقام ناظر و شهرداری در مقام مجری نظارت‌پذیر خواهد شد.

  • تغییر رفتار مشتریان بازار پول

    المیرا میرابوالفتحی
    عضو گروه بانک و بیمه

    در سه سال اخیر، یکی از پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها، سپرده‌گذاری در بانک‌ها بوده است. این روند بسته به تغییرات نرخ سود در بانک‌ها تغییر می‌کند. در سال‌های اخیر کاهش نرخ تورم و بالا ماندن نرخ سود بانکی، باعث افزایش تمایل در سپرده‌گذاری‌های بلندمدت بوده است. اما آمارهای رسمی بانک مرکزی در خردادماه سال جاری نشان می‌دهد ترکیب سپرده‌گذاری در بانک‌ها به نفع سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت تغییر کرده است. بر این اساس سرمایه‌گذاری بلندمدت در یک‌سال منتهی به خرداد سال‌جاری تنها یک درصد افزایش یافته، این در حالی است که در این مدت ۵۴ درصد به سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت افزوده شده است.

  • میانجی عراقی از گمانه تا واقعیت

    کامران کرمی
    عضو گروه دیپلماسی

    درخواست میانجی‌گری عربستان از عراق برای کاهش دادن تنش‌ها میان ایران و عربستان را که از سوی قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق مطرح و بلافاصله از سوی خود او تکذیب شد، باید نشانه‌ای از تمایل عربستان سعودی برای تخفیف دادن بحران و تنش با رقیب منطقه‌ای خود ایران در سطح دوجانبه (کاهش تنش و عادی‌سازی روابط) و نه منطقه‌ای (فشار و شکل‌دهی به یک اجماع عربی-غربی) دانست. وزیر کشور عراق ۲۲ مرداد در دیدار با همتای ایرانی خود در تهران با اشاره به سفر اخیر خود به عربستان و دیدار با ولیعهد سعودی گفت که محمدبن‌سلمان رسما از من درخواست کرد تا عراق واسطه‌ای بین ایران و عربستان برای کاهش تنش‌ها باشد.

  • چراغ سبز به مردان روحانی

    زینب موسوی
    عضو گروه خبر

    حسن روحانی که ۴ سال پیش فهرست وزیران پیشنهادی خود را به مجلس نهم ارائه کرد، شاید به میزان این روزها امیدوار به توفیق در به دست آوردن رای اعتماد برای همه وزیران پیشنهادی نخستین کابینه‌اش نبود؛ حالا اما او امیدوارتر از سال ۹۲ است. این را می‌توان از اظهاراتش در دفاع از کلیات کابینه پیشنهادی دوازدهم درک کرد. علاوه‌بر امیدواری روحانی به کسب رای اعتماد کابینه از مجلس دهمی که غالب از حامیان او تشکیل شده است، این تکاپوی نمایندگان در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی است که برای روحانی نویدبخش بوده است.

  • عصر پوست‌اندازی پایتخت

    منتخب شورای شهر پنجم تهران برای شهرداری پایتخت، در اولین ارزیابی خود از واقعیت این کلان‌شهر، توانسته بخش‌هایی از «لعاب آماری» روی شهر را تشخیص دهد و به «شرایط اورژانسی» دو متغیر اساسی شکل‌دهنده کیفیت مطلوب زندگی شهری -متفاوت از برخی آمارهای مثبت مدیران فعلی- پی ببرد.

    اعضای شورای شهر تهران پنج‌شنبه گذشته با «اجماع» نسبت به یکی از ۴ نامزد راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی انتخاب شهردار، محمدعلی نجفی را به‌عنوان شهردار «تهران تا ۱۴۰۰» برگزیدند. بررسی‌هایی که شهردار منتخب، در روزهای تهیه برنامه برای ارائه نزد شورا انجام داده بود، نشان می‌دهد: «مالیه پایتخت»، متفاوت از آنچه در گزارش عملکرد دوره فعلی مدیریت شهری اعلام شده، از شرایط مناسب و قابل اتکا برخوردار نیست.

  • ریشه فساد در شهر چیست؟

    ریشه فساد و انحراف از قوانین بالادست در نظام مدیریت شهری، به وجود «تبصره‌ها» و «استثناها» در حوزه اجرای ضوابط و مقررات شهرداری برمی‌گردد که بستر اولیه را برای دور زدن «خطوط قرمز مدنظر مجموعه مدیریت شهری» در لایه‌های پایین‌دست فراهم می‌کند.

    بررسی‌های یک عضو شورای شهر پنجم تهران درباره الزامات و موانع دستیابی به شهرداری شیشه‌ای نشان می‌دهد: پیش‌شرط شفاف شدن همه اقدامات مدیریت شهری به‌خصوص در حوزه مالی، قراردادها و واگذاری‌ها، شناسایی دقیق ریشه بروز فساد شهری و مقابله با آن است. این بررسی که بهاره آروین - منتخب مردم تهران در شورای شهر- انجام داده است، مشخص می‌کند: برای جلوگیری از فساد لازم است بانک‌های مطمئن اطلاعاتی گوناگون در شهرداری با اتصال منطقی آنها به یکدیگر، شکل بگیرد.

  • چالش‌های تاب‌آوری شهر تهران

    دکتر علی بیت‌اللهی
    دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله

    برنامه‌های دکتر نجفی برای شهرداری تهران‌بزرگ اعلام شد. نگاه کلان به برنامه‌های ایشان نشان از همه‌جانبه‌گری فنی و مدیریتی است که در عناوین موضوعی برنامه مستتر است. اینکه در رئوس برنامه‌های ایشان موضوع تاب‌آور کردن شهر تهران و توجه ویژه به مخاطرات طبیعی و مهم‌تر از همه، زلزله، فروریزش و فرونشست زمین، موضوعات مربوط به ایمنی ساختمان‌ها و به‌ویژه ساختمان‌های مهم، زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی و موارد مهم دیگر، مورد توجه قرار گرفته، به‌عنوان یک فرد مرتبط و دردآشنا با این مقوله‌ها، موضوعی قابل‌ستایش و قدردانی است.

  • ضرورت نگاه نرم افزاری به مسائل تهران

    مهدی روانشادنیا
    عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

    در خصوص آنچه هم‌اکنون می‌توان به آن به عنوان مبنای اجرای برنامه‌های تازه در شهر تهران برای یک دوره چهارساله تصدی شهردار جدید نگاه کرد، در واقع به نوعی توصیه برای تغییر نگاه سخت ‌افزاری به مسائل شهر تهران و جایگزینی آن با رویکردهای نرم‌افزاری برمی‌گردد؛ نگاهی به گذشته مدیریت بحران در شهر تهران نشان می‌دهد عمده مسائل شهری پایتخت طی سال‌های اخیر تاکنون با نگاه سخت‌افزاری مبتنی بر اجرای پروژه‌های عمرانی دنبال شده است؛ به‌عنوان نمونه برای حل معضل ترافیک، همواره احداث بزرگراه‌ها و پل‌های طبقاتی در دستور کار شهرداران قرار گرفته است و نگاه زیرساختی و سخت‌افزاری همواره نگاه غالب در مدیریت شهری بوده است؛ این‌درحالی است که هرچند اجرای پروژه‌های عمرانی و رویکردهای سخت‌افزاری برای شهر جزو امور لازم و ضروری است اما این رویکرد در صورتی در حل مسائل و مشکلات شهری موفق خواهد بود که در کنار رویکردهای نرم‌افزاری قرار گیرد؛ متاسفانه طی سال‌های اخیر توسعه نرم‌افزارها و نگاه مدیریتی در توسعه شهری بسیار کمرنگ بوده است؛ به این معنا که عمده تمرکز بر رویکردهای سخت‌افزاری هزینه‌بر و عدم مدیریت صحیح درخصوص روش‌های غیر عمرانی و غیر پروژه‌ای حل بحران، قرار داشته است.

  • شهروند تکلیف‌مدار؛ محور توسعه اجتماعی پایتخت

    سعید معیدفر
    مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی
     

    آنچه می‌توان در مقطع زمانی حاضر از آن با عنوان مهم‌ترین چالش شهر تهران در حوزه توسعه فرهنگی و اجتماعی یاد کرد، معضل عدم شکل‌گیری هویت اجتماعی در شهر تهران است؛ تهران به‌واسطه این معضل هم‌اکنون به شهری متشکل از چند میلیون واحد مسکونی، چند میلیون اتومبیل و تعداد بی‌شماری از ادارات و سازمان‌ها و. . . تبدیل شده است؛ فراتر از عرصه‌های کالبدی، تهران فاقد هویت اجتماعی مشخص و یکپارچه است؛ تهران عرصه عمومی و اجتماعی ندارد، شهری نیست که درآن جامعه به معنای واقعی ایجاد شود؛ تهران جامعه شهری ندارد و در نتیجه شهروندان در این شهر با احساس بیگانگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

  • جانمایی تفکر «سلامت محور» در مدیران شهری

    از آنجا که یکی از مهم‌ترین تعهدات محمدعلی نجفی گزینه نهایی شهرداری تهران به شهروندان تهرانی ارتقای شرایط زیستی و کیفیت زندگی در پایتخت است بنابراین یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که مدیریت شهری جدید باید در مورد آن اقدامات موثری انجام دهد حوزه محیط‌زیست خواهد بود. حوزه‌ای که طی چند سال اخیر نه تنها اقدام موثری برای مقابله با مشکلات آن صورت نگرفته بلکه روزبه‌روز مشکلات جدیدتری هم به آن اضافه شده است. رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با برشمردن اولویت‌های کاری این حوزه، برخی راهکارهای موثر برای مقابله با این مشکلات را به مدیریت شهری جدید پایتخت پیشنهاد می‌دهد.

  • مسیر تغییر نگاه سوداگری به شهر

    علی اعطا
    منتخب شورای شهر پنجم

    یکی از محورهای چهارده‌گانه برنامه‌های پیشنهادی ارائه شده از سوی گزینه نهایی شهرداری تهران(دکتر محمدعلی نجفی) برای اداره پایتخت طی چهار سال آینده تغییر نگاه سوداگری به شهر است. این در حالی است که طی سال‌های گذشته همواره به‌دلیل اتکای بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری‌ تهران (این نگاه در مجموعه شهرداری‌های سایر کلان‌شهر‌های کشور نیز وجود دارد) به درآمدهای ناشی از انواع عوارض ساختمانی، نگاه سوداگرانه به شهر دامن زده شده است. گذشته از عوامل بیرونی مجموعه مدیریت شهری همچون سرمایه‌ای بودن مسکن که منجر به شکل‌گیری این وضعیت می‌شود؛ وابستگی حداقل ۵۰ درصدی درآمد سالانه شهرداری به عوارض ساختمانی سبب می‌شود تا فارغ از نیازسنجی به ساخت‌وسازهای جدید و همچنین توجه به کیفی‌سازی، شهرداری‌ها مشوق سرعت بخشیدن به چرخه ساخت‌وساز شهری باشند.

  • رکود بازار مسکن، فرصتی برای ارتقای کیفیت زندگی در بافت‌های فرسوده

    علی خانی
    مدیر پژوهش و توسعه سازمان نوسازی شهر تهران

    رونق و رکود ساخت‌وساز مسکن در ایران تابع مولفه‌های متعدد با روابط گاهی پیچیده‌ای است که امکان تحلیل آنها را دشوار می‌کند. رکود اخیر بازار مسکن طولانی‌تر از رکودهای متعارف رفتار سینوسی این بازار در ادوار گذشته بوده و به نگرانی‌ها دامن زده و سبب شده‌است با ارائه تسهیلات بیشتر، تدابیری برای خروج از آن اندیشیده شود. اثرات این رکود بر جریان نوسازی هم مشهود بوده و تحقق ماموریت‌های تعیین شده در اسناد بالادست را با مشکل مواجه کرده است.

  • فرصت‌های شهردار جدید تهران برای ایجاد سرمایه اجتماعی

    چگونه می‌توانیم شهری با شهروندان مشارکت‌جو و حساس نسبت به اتفاقات درون آن داشته باشیم؟ چگونه شهری می‌تواند به شهروندان حس نشاط و سرزندگی را القا کند؟ آیا شهرداری طی سال‌های گذشته در ایجاد سرمایه اجتماعی موفق بوده است؟ «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگویی با دکتر حسین ایمانی جاجرمی جامعه‌شناس و رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با نگاهی به محورهای برنامه گزینه نهایی شهرداری تهران در حوزه سرمایه اجتماعی به این سوالات پاسخ داده است.

    یکی از محورهای اصلی برنامه نجفی برای اداره شهر تهران، افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد شهری با شهروندان مشارکت‌جو است.

  • گره کور - ۲۶ مرداد ۹۶

    در ونزوئلا درگیری‌های مرگبار بین نیروهای امنیتی و جنبش وسیع اعتراضی جریان دارد. معترضان خواهان کناره‌گیری رئیس‌جمهوری نیکولاس مادورو هستند. مادورو که محبوبیت خود را از دست داده، زیر حمایت اردو، محکمه عالی و شورای تازه تاسیس قانون اساسی قرار دارد. این درحالی است که اپوزیسیون دو سوم کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد. با افزایش شمار کشته‌ها، چندین گروه کوچک نظامی نیز علیه مادورو چرخیدند و از همقطاران خود خواستند تا مانند آنها به اپوزیسیون بپیوندند. این بحران حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده را وادار کرده تا بگوید که ایالات‌متحده اقدام نظامی علیه ونزوئلا را جایی که مردم رنج می‌کشند و جان می‌دهند مد نظر قرار دهد.

  • حرکت معترضان مادورو به سمت مسلح شدن

    چند ماهی است که ونزوئلا روی آرامش به خود ندیده است. مخالفان حاضر نیستند هرگز از خواسته‌های خود عقب‌نشینی کنند و خواستار برکناری مادورو هستند. از نظر آنها مادورو به سمت دیکتاتوری پیش می‌رود. تاسیس مجلس موسسان هم مزید بر علت شده است تا مخالفان مدعی شوند که رئیس‌جمهوری ونزوئلا کشور را به کوبایی دیگر تبدیل خواهد کرد. کشوری تک‌صدایی که احتمالا به‌جز صدای سوسیالیست‌های طرفدار دولت، صدایی دیگر شنیده نشود.

    مجلس موسسان که طی یک همه‌پرسی برقرار شد، قرار است بازنویسی قانون اساسی در این کشور را بر عهده بگیرد.

  • از تحریم تا تهدید به جنگ

    واکنش آمریکا به تحولات ونزوئلا متفاوت بوده است. این کشور ابتدا دست به دامن تحریم‌ها شد و این بار خود مادورو را تحریم کرد. اما پس از تاسیس مجلس موسسان از سوی رئیس‌جمهوری ونزوئلا و بالا گرفتن خشونت‌ها ترامپ در یک سخنرانی اعلام کرد که احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه کاراکاس وجود دارد؛ با این استدلال که آمریکا در همه نقاط دنیا نیروی نظامی دارد اما ونزوئلا نزدیک آمریکا قرار دارد چرا از این گزینه استفاده نکنند. این سخنان در شرایطی صورت گرفته که تنش‌ها بین آمریکا و کره شمالی افزایش یافته است و به نظر می‌آید که ترامپ رو به بازی «تهدید کردن» سایرین آورده است.

  • چشم‌انداز مبهم صلح در بحران سیاسی ونزوئلا

    نویسنده: Sanjay Badri-Maharaj
    مترجم: مریم رضایی

    در ۳۰ ژوئیه، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، برای تشکیل «مجمع موسسان» اعلام پیروزی دشر انتخابات کرد. این تخریب ظاهری در فرآیند انتخابات آخرین مرحله از مجموعه اقدامات اشتباهی بوده که اعتبارنامه دموکراتیک مادورو را تضعیف کرده است. در روز ۳ اوت، لوئیزا اورتگا، دادستان کل ونزوئلا خواستار بازرسی مستقل انتخابات شد و درخواست کرد یک دادگاه اولیه شروع کار مجمع موسسان را تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات به تعویق بیندازد.

  • انتخابات پر حرف و حدیث

    نویسنده: Jack Pannell

    شورای ملی انتخابات ونزوئلا پس از رای‌گیری در مورد تشکیل مجمع موسسان در این کشور اعلام کرد بیش از ۸ میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. این رقم نشان‌دهنده حضور بیش از ۴۰ درصدی است و با توجه به اینکه «میزگرد اتحاد دموکراتیک» به‌عنوان گروه اصلی مخالفان دولت انتخابات را تحریم کرده بودند، همچنان مشارکت حداکثری را به نفع «چاوزمو» (اصطلاحی برگرفته از نام چاوز که نشان‌دهنده مکتب او در حکومت‌داری است) به نمایش می‌گذارد. میزگرد اتحاد دموکراتیک مطابق دو دهه گذشته سعی داشت این انتخابات را زیر سوال ببرد و آماری که شورای ملی انتخابات اعلام کرده را نادرست دانست.

  • کمپینی در مسیر ملی شدن

    برنامه‌های کمپین «از خودمان شروع کنیم» در ۱۵ نقطه پرتردد پایتخت شامل میدان امام خمینی(ره)، چهارراه ولیعصر(عج)، میدان تجریش، میدان انقلاب، میدان ولیعصر(عج)، چهارراه پارک‌وی، میدان هفت‌تیر، میدان مادر، میدان هفت حوض، میدان صادقیه، میدان رسالت، میدان منیریه، میدان توحید و میدان ونک و همچنین پنج ایستگاه متروی دروازه دولت، شوش، امام خمینی(ره)، تئاترشهر و تجریش برگزار می‌شد. این کمپین با استقبال گسترده شهروندان تهرانی مواجه شد و برگزار‌کنندگان کمپین را مجاب کرد که دوباره در بازه زمانی بیشتری همین برنامه را در سطح شهر و در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.

  • #جهان_ پساهشتگی

    مک لوهان، جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز ارتباطات، سال‌ها پیش از یک اصطلاح استفاده کرد که به زودی فراگیر شد؛ «دهکده جهانی»! ایده مک‌لوهان بسیار سریع به واقعیت پیوست و انقلاب تکنولوژی‌های ارتباطی جهان را به یک دهکده تبدیل کرد که هر خبری در آن در کمترین زمان ممکن به گوش همه می‌رسید. حالا سال‌ها از این اتفاق گذشته است. در سال‌های اخیر رسانه‌های تعاملی و شبکه‌های اجتماعی قدرت نفوذ خود را به رخ همه نهادهای دیگر کشانده‌ و همه چیز تحت تاثیر این رسانه‌ها قرار گرفته است. این موضوع باعث شده تا عقل متعارف و باورهای عامه بیش از گذشته اهمیت داشته باشد.

  • ملزومات اثرگذاری کمپین‌های اجتماعی

    محمد آشنا
    روزنامه نگار و فعال اجتماعی
     

    طبق یک سنت غریب در دو دهه اخیر، همواره پیش از ورود پدیده‌های نوین و عمدتا تکنولوژیکی به ایران، مباحثی با عنوان «آسیب شناسی» درباره آنها شکل می‌گرفت. رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای مربوطه سعی داشتند ابتدا تهدیدهای احتمالی هر پدیده را شناسایی کنند و بعد با اتخاذ تمهیدات مناسب، ورود این پدیده‌ها را به رسمیت بشناسند. این سنت نه چندان خوشایند تاخیرهای بسیاری را در به‌روزرسانی ادبیات حقوقی و هماهنگی ساختارهای رسمی و اداری با زندگی روزمره مردم ایجاد کرد.

  • مناسبات کمپین‌های اجتماعی و سلبریتی‌ها

    هادی عیار
    روزنامه‌نگار

    هفته گذشته تصاویری از حضور رضا کیانیان در چهارراه‌های تهران دیدم که با گروهی از بازیگران تئاتری داشت لزوم پایبندی به قوانین راهنمایی و رانندگی را به شهروندان سواره و پیاده یادآوری می‌کرد. البته رضا کیانیان مورد مشخص و متفاوتی است. او در چند سال اخیر همواره در کمپین‌های اجتماعی حضور داشته و تلاش کرده است تا از توانایی و محبوبیتش در این راه استفاده کند. سال گذشته او تلاش زیادی برای جلب توجه مسوولان به وضعیت دریاچه ارومیه انجام داد و سرانجام نیز توانست موفقیت‌های بزرگی در این باره به دست بیاورد.

  • سبک زندگی

    طبق اطلاعاتی که در سال ۲۰۱۵ از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا جمع آوری شد، سالانه حدود ۳ میلیارد مراجعه به داروخانه برای خرید مسکن یا داروهای بدون نسخه وجود دارد. خانواده‌های آمریکایی در سال تقریبا ۳۳۸ دلار صرف خرید داروهای بدون نسخه می‌کنند. این آمار به وضوح بیانگر رواج داروهای بدون نسخه است که هیچ نیازی به مراجعه به پزشک و تجویز توسط او ندارند. شاید شما هم مثل خیلی از افراد وقتی دچار سردرد یا کمردرد می‌شوید به این فکر نکنید که آیا مصرف مسکن کار درستی است یا خیر. چون هم سریعا دردتان را تسکین می‌دهند و هم این را می‌دانید که افراد خیلی خیلی زیادی از این داروها استفاده می‌کنند پس کاملا بی‌خطر هستند.

  • دکه مطبوعات - ۲۶ مرداد ۹۶

    Time

    آخرین امید ترامپ

    بلبشویی در کاخ سفید حاکم است؛ یک هرج و مرج مطلق که دوست و دشمن به آن اذعان دارند. یکی می‌آید، دیگری می‌رود. در این میان هم اخراج افراد از کاخ سفید یک امر عادی است. نمونه آخر آن اخراج اسکارموچی از سمت خود بود که مدت کاری وی به ده روز کشیده نشد. حالا مجله تایم می‌گوید بهترین و آخرین امید ترامپ برای سر و سامان دادن به کاخ سفید حضور جان کلی ژنرال ۴ ستاره آمریکایی است که در دایره دوستان وفادار به ترامپ هم می‌گنجد.

  • داستان «استخوان دایناسور»

    مرتضی زارع
    پژوهشگر اقتصادی

    در قرن نوزدهم عده‌ای از دیرینه‌شناسان یا متخصصان کاوش در زمینه موجودات اولیه کره خاکی، به قصد پژوهش قدم در کشور چین گذاشتند. هدف این گروه بررسی فسیل‌‌ها و استخوان‌های مربوط به دایناسورهای ماقبل تاریخ بود. کاوش در تمامی روستا‌ها و مناطق کشوری به وسعت چین کار بسیار دشوار و وقت‌گیری بود. تیم کاوش تصمیم گرفت با ایجاد انگیزه اقتصادی بین بومیان و کشاورزان چینی این پروژه بزرگ را عملی کند. به این ترتیب آنها به هر دهقانی که موفق به ارائه تکه استخوانی مربوط به دایناسورها می‌شد مبلغی پاداش می‌دادند.

  • معمای «سامارتینز»

    سید محمد مجیدی

    فرار مغزها، کمبود پژوهشکده‌های دانش‌بنیان برای انجام امور پژوهشی، اختراعات و ابداعاتی که در سایه عدم توجه راهی خارج از مرزها می‌شوند، تولیدکنندگان و کارآفرینانی که به‌دلیل مشکلات مالی برای همیشه از صحنه تولید خارج می‌شوند. در طرف دیگر هزینه‌های سنگین در اعیاد و مناسبت‌ها، کمک‌های نقدی به مستمندان. البته اقدامات خیریه بسیار ارزشمند و ستودنی است اما شاید بتوان با جهت‌دهی اقتصادی مناسب، مسیری از کمک‌های خیریه به سمت ایجاد اشتغال و تولید ملی که نتیجه باارزشی چون بهبود وضعیت معیشت گروه زیادی از مردم دارد، ایجاد کرد.

  • چرا بازارهای آب راه‌حل آسانی برای مشکلات آب زیرزمینی نیستند؟

    اهمیت و ارزش آب هم در کشورهای توسعه‌یافته و هم در حال توسعه، روز به روز بیشتر می‌شود و بر همین اساس نیاز به مدیریت کارآتر و موثرتر از این منبع کمیاب رو به افزایش است. یکی از رویکردهای مدیریتی آب که مورد توجه کشورها قرار گرفته است، بازار آب است که در حال حاضر در اشکال مختلف در ایالات متحده، استرالیا، اسپانیا، برزیل، شیلی، هند، استرالیا و بسیاری از کشورهای دیگر وجود دارد. بازار یک نهاد مبادله است که فعالیت‌های اقتصادی را تنظیم و به ‌وسیله‌ تعیین قیمت، اطلاعات مربوط به نیازهای مطرح شده و امکانات موجود را به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای انتخاب‌های بهینه منتقل می‌کند.

  • کشف ۹۱ آتشفشان زیر پهنه یخی قطب جنوب

    دانشمندان از کشف ۹۱ آتشفشان زیر پهنه یخی قطب جنوب خبر می‌دهند. و این تعداد علاوه بر ۴۷ آتشفشان کشف شده است. انفجارهای بیشتر، تحت تاثیر تغییرات اقلیمی، یخ بیشتری را در این منطقه آب خواهد کرد. دانشمندان بزرگ‌ترین منطقه آتشفشانی در زمین را کشف کرده‌اند؛ دو کیلومتر زیر سطح ورقه بزرگ یخی که قسمت غربی قطب جنوب را پوشش می‌دهد. این پروژه که از سوی دانشمندان دانشگاه ادینبورگ انجام شده است، تقریبا ۱۰۰ آتشفشان با ارتفاعی به اندازه کوه ایگر (Eiger) در سوئیس را نشان داده است که تقریبا ۴ هزار متر ارتفاع دارد.

  • سفر به سبک قرمه‌سبزی!

    سفر برای خوردن و امتحان کردن غذاهای مختلف این روزها در جهان بسیار مورد توجه است؛ افرادی که به شهرها و کشورهای مختلفی سفر می‌کنند تا انواع غذاها را امتحان کنند. من به‌عنوان راهنما فرصت این را داشتم که به شهرها و روستاهای گوناگونی سفر کنم و با فرهنگ‌های غذایی مختلفی آشنا شوم. در تمام این سفرها وقتی قرار بود چند روز جایی بمانم حتما یک‌بار غذایی که آن را بسیار دوست دارم یعنی «قرمه سبزی» را سفارش دادم. این علاقه باعث شد تا من درباره‌ این غذا و با کمک آن درباره‌ سرزمین‌ها به کشفیات جالبی دست پیدا کنم.

  • ۱۰ شهر برتر آسیا در گردشگری

    مترجم: امیررضا فخاریان

    در برآورد سالانه‌ نشریه Travel & Leisureبرای جایزه‌‌ بهترین‌های سال، از خوانندگان خواستیم براساس تجربیاتشان از سفرهای جهانی موضوعات را بسنجند و نظراتشان را درباره‌ شهرها، جزیره‌ها، کشتی‌های دریانورد، چشمه‌های آب‌گرم، خطوط هوایی و بقیه‌ چیزها با ما در میان بگذارند. خوانندگان هم با توجه به بینش و معیارهایشان، فرهنگ هر منطقه، غذا، صمیمیت، وضعیت خرید و مقدار ارزش کلی شهرها را رتبه‌بندی می‌کردند. مخاطبان، شهر چیانگ مای که در تایلند واقع است را بسیار دوست داشتند و این شهر برای بار دوم در دو سال پیاپی در صدر لیست قرار گرفت.

  • خطرات مصرف مُسکن‌های بدون نسخه

    بعضی از افراد با استفاده مداوم از ایبوپروفن یا ناپروکسن ممکن است دچار از کارافتادگی کلیه‌ها شوند. اما این مشکل معمولا در بین آنهایی رایج است که ریسک فاکتورهای دیگری چون دیابت یا فشار خون بالا هم دارند. معمول‌ترین مسکن‌هایی که مورد استفاده عموم افراد هستند شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و البته استامینوفن می‌شوند که معمولا برای تسکین درد یا پایین آوردن تب استفاده می‌شود.

    طبق اطلاعاتی که در سال ۲۰۱۵ از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا جمع آوری شد، سالانه حدود ۳ میلیارد مراجعه به داروخانه برای خرید مسکن یا داروهای بدون نسخه وجود دارد.

  • علل توقف کاهش وزن

    برخی از افراد پس از اینکه رژیمی را (البته به‌صورت درست اصولی و با مراجعه به پزشک) رعایت می‌کنند پس از مدتی احساس می‌کنند روند کاهش وزن متوقف شده است و از این نتیجه راضی نیستند. برخی از علت‌ها باعث می‌شوند که کاهش وزن هنگام رعایت یک رژیم متوقف شود. در اینجا به برخی از این دلایل اشاره می‌کنیم.

    شاید با مصرف مکمل‌ها، توانایی و دستاوردهای کاهش وزنتان را از بین می‌برید آیا فکر می‌کنید با مصرف مکمل‌های آنتی اکسیدان مخصوصا ویتامین C و E از بدنتان در مقابل فشار ناشی از ورزش محافظت می‌کنید و بدنتان را آماده می‌کنید تا هر روز بتواند در باشگاه ورزش کند؟ طبق یک تحقیق جدید، این تفکر چندان هم درست نیست.

  • برنامه‌ریزی اولیه برای چگونه خرج کردن

    کارشناسان اقتصاد خانواده می‌گویند همان‌طور که به‌دست آوردن پول نیازمند برنامه‌ریزی و هر‌کسی با توجه به شغل خود برای کسب هرچه بیشتر پول تلاش می‌کند، برای خرج کردن آن نیز باید برنامه‌ریزی داشت؛ چراکه اگر برنامه درستی برای هزینه‌های لازم در زندگی وجود نداشته باشید، خیلی زود مقدار پولی که برای هزینه‌های مختلف در زمانی مشخص در نظر گرفته شده تمام می‌شود، بدون آنکه به درستی از آن استفاده شده باشد. در چنین موقعیتی فرد حتی برای هزینه‌های لازم و قطعی زندگی دچار کمبود مالی می‌شود و مسلما نمی‌تواند هیچ‌گونه پس‌اندازی داشته باشد.

  • دقیق و حساب شده خرج کنید

    ناپلئون هیل، بیش از نیم قرن پیش در کتاب «بیندیشید و ثروتمند شوید» می‌نویسد: «ثروت بسیار خجالتی است و کمرو در حالی که فقر و فلاکت به شدت گستاخ و پررو، شما بدون هیچ زحمتی، بدون هیچ فعالیتی می‌توانید فقیر و مفلوک شوید، اما برای ثروتمند شدن باید به‌دنبالش بگردید، به پول احترام بگذارید و با پول به شیوه صحیح برخورد کنید تا نزد شما بیاید. » شاید به نظر عجیب بیاید! اما ناپلئون هیل برای نوشتن کتابش، زندگی بیش از ۵۰۰ مرد و زن موفق عصرش را از نزدیک بررسی و تحلیل کرده و با بسیاری از آنها کار و مصاحبت داشته تا به این نتایج دست یافته است.

  • با این ۸ نکته حتی در زمان استراحت هم درآمد کسب کنید

    مترجم: امیر علی رمدانی

    در هر دقیقه از ۲۴ ساعت شبانه‌روز افراد جامعه به‌صورت آنلاین محصولاتی را خریداری می‌کنند. امروزه بیش از پیش افراد در حال یافتن راه‌های جدید برای کسب درآمد به‌صورت شبانه‌روزی هستند، بدون نیاز به اینکه پشت میز کار خود بنشینند. اما استفاده از روش‌های جدید کسب درآمد، شما را ملزم می‌کند فرآیندهای کسب‌وکار را اتوماتیک‌سازی کنید. به فرآیندی که در ادامه مطرح می‌شود دقت کنید. هزاران راه وجود دارد که می‌توان از آن درآمد کسب کرد. تا زمانی که اتصال اینترنت و دستگاه کامپیوتر یا موبایل داشته باشید، فرصت‌ها برای شما نامحدود هستند.

  • رموز بهره‌وری بالای مدیران بزرگ دنیا

    مترجم: مریم رضایی

    یک مدیر عامل به طور میانگین ۵۸ ساعت در هفته کار می‌کند؛ یعنی ۱۰ تا ۱۱ ساعت در هر روز به اضافه ۶ ساعت بیشتر در آخر هفته. به طور کلی، یک مدیر عامل ۱۱ ساعت بیشتر از یک کارمند معمولی تمام‌وقت به طور میانگین، کار می‌کند. اختصاص زمان بیشتر یعنی انجام کار بیشتر، اما خیلی‌ها روش‌های بهتری برای تقویت بهره‌وری دارند. در اینجا چند راز که مدیران عامل موفق برای انجام کار بیشتر در طول هفته استفاده می‌کنند، معرفی می‌شود:

    ۱) تصمیم‌گیری را ساده کنید

    جف بزوس به عنوان مدیر عامل شرکت آمازون و مالک نشریه واشنگتن پست، روزانه تصمیم‌های زیادی اتخاذ می‌کند.

  • چگونه هم مادر خوبی باشید و هم یک کارآفرین؟

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    کارتینا لیک می‌گوید چرا داشتن پول زیاد برای سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر می‌تواند برای رشد بلندمدت کسب‌و‌کار شما بد باشد. کاترینا لیک می‌خواهد به مشتریانش کمک کند تا همیشه احساس کنند بهترین هستند. او با استارت‌آپش به افراد کمک می‌کند تا تنش‌های ناشی از یافتن یک دست لباس مناسب را از بین ببرند. لیک موسس و مدیر ارشد اجرایی Stitch Fix است؛ یک استارت‌آپ استایل شخصی که او برای ترکیب علایق‌اش در خرده‌فروشی و تکنولوژی ایجاد کردخ است. لیک در سال ۲۰۱۰، برای اولین بار مفهوم Stitch Fix را در آپارتمان خود در شهر کمبریج در ایالت ماساچوست امتحان کرد.

  • عیارسنجی برنامه‌های مسکن و شهرسازی

    عیارسنجی برنامه‌هایی که عباس آخوندی برای حوزه مسکن و شهرسازی تدارک دیده از نگاه کارشناسان این حوزه، حاوی یکسری نقاط قوت و ضعف است. محتوای مثبت برنامه‌های عباس آخوندی در حوزه مسکن و شهرسازی، از دو جهت، رابطه مستقیم با «قدرت خرید مسکن» و «کیفیت زندگی در شهرها» دارد. در عین حال، این برنامه، دغدغه گروهی از کارشناسان درباره تکالیف بر زمین مانده حوزه شهرسازی و انحرافات شهرداری‌ها در برخی شهرها از خطوط قرمز مرتبط با ضوابط شهرسازی را آن‌طور که باید برطرف نمی‌کند. بررسی‌ها درباره نقاط قوت برنامه مذکور در حوزه مسکن نشان می‌دهد: فارغ از نگاه کمی به متن برنامه که ممکن است مبنای قضاوت کارشناسان قرار بگیرد، یک برنامه محوری حاوی چند زیربرنامه، برای آینده بخش مسکن در نظر گرفته شده و آن «افزایش قدرت خرید مسکن خانه‌اولی‌ها و دهک‌های متوسط جامعه» است.

  • برج آزادی دیگر «چکه» نمی‌کند

    بعد از گذشت چندین سال از بی‌توجهی مدیران شهری به مرمت برج آزادی بالاخره هفته گذشته رئیس کمیته میراث شورای شهر تهران از اتمام مرمت برج آزادی خبر داد و گفت این برج دیگر چکه نمی‌کند. در چند سال اخیر بارها مدیران شهر تهران درباره مرمت برج آزادی و چگونگی آن صحبت کردند هر چند به دلیل پاسکاری میان مدیران شهری و دولتی اقدام عملی خاصی در ارتباط با مرمت این برج که نماد پایتخت محسوب می‌شود صورت نگرفت.

    مدتی پیش اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران شورای شهر در این خصوص گفته بود: برای حل مشکلات برج آزادی، جلسه مشترکی با عوامل درگیر این برج مانند شهرداری، ارشاد، شهرداری منطقه ۹، معاون شهرسازی، معاونت فنی و عمرانی و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهردار برگزار شد و مصوب کردیم زهکشی‌های لازم برای حل مشکل نشت آب به سطوح پایین‌تر انجام شود و اعتبار لازم را نیز پیش‌بینی کردیم.

  • مصرف ماهانه برق مترو چقدر است؟

    میانگین مصرف ماهانه انرژی مترو تهران، حدود ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلووات ساعت است که در صورت بهینه‌سازی مصرف در فصول پرمصرف و نزدیک شدن به خط میانگین، می‌تواند منافع اقتصادی زیادی را عاید شهر کند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، طبق یک مطالعه که در انجمن علمی اقتصاد شهری ایران انجام شده است، درحال حاضر شدت مصرف انرژی در کشور، ۷۶/ ۱ تن معادل نفت خام به ازای هر یکهزار دلار تولید ناخالص داخلی است. این در حالی است که متوسط این مقدار در دنیا، ۴۲/ ۰ و در کشورهای‌ پیشرفته معادل ۱/ ۰ است. در مقاله‌ای که با عنوان «بهینه‌سـازی مصرف انرژی در حمل‌ونقل ریلی شهری» منتشر شده، مشخص شده است که بزرگ‌ترین بخش تلفات انرژی در مترو در بخش «تراکشن مربوط به ترمز قطار» است.

  • تبلیغ سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

    واسطه‌های بازار مسکن اولین گام برای ترغیب سرمایه‌گذاران به انجام معامله در بازار خرید مسکن را برداشتند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که بازار معاملات خرید و فروش مسکن هم‌اکنون با افزایش حجم مراجعه متقاضیان مصمم به خرید آپارتمان‌های مصرفی مواجه شده و حرکت معاملات این گروه از آپارتمان‌ها در فاز پیش‌رونق تسریع شده است، هم‌اکنون واسطه‌های بازار فروش ملک تحرکات تازه‌ای را برای افزایش حجم معاملات مسکن از ناحیه تقاضای سرمایه‌گذاری آغاز کرده‌اند. به‌واسطه این حرکت جدید، دلالان ملکی که این روزها‌ فعالیت‌های کاریشان بعد از یک دوره رکود سه ساله با تحرکات سمت تقاضای مصرفی برای خرید آپارتمان‌های معمولی(آپارتمان‌های ارزان‌قیمت یا با سطح قیمت متوسط، کوچک‌متراژ و میان‌متراژ در مناطق معمولی و متوسط پایتخت) بار دیگر از جنب‌وجوش نسبی برخوردار شده است، برای افزایش دمای بازار معاملات ملک به‌واسطه حجم خرید و فروش آپارتمان، اقدام به انتشار آگهی برای ترغیب سرمایه‌گذاران به خرید مسکن در مناطق مختلف شهر تهران کرده‌اند.

  • تکراری‌های ویندوز را شناسایی و حذف کنید

    هر‌قدر هم که در حفظ ثبات ویندوز و اجتناب از ایجاد فایل‌های تکراری وسواس به خرج دهید، باز‌هم نمی‌توانید جلوی ایجاد فایل‌های تکراری را بگیرید. به همین دلیل هم بهتر است با روش‌هایی که می‌توان فایل‌های تکراری را در ویندوز شناسایی و حذف کرد، آشنا شویم. پیدا کردن فایل‌های تکراری در ویندوز کاری خسته‌کننده و ملال‌آور است، خوشبختانه نرم‌افزارهای خوبی در این زمینه وجود دارند که با دقت و سرعت زیاد، هارد دیسک را زیر و رو کرده و فهرست کاملی از فایل‌های تکراری را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به راحتی آنها را پاک کنید.

  • زندگی در پهنه فناوری

    لیدا ایاز

    زندگی با ابعاد فناوری در دنیا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. ابعادی با خلاقیت در به‌کار‌گیری نیروی دیجیتال در استفاده از ابزاری که به‌طور معمول و در یک زندگی عادی کاربردهای چندانی ندارند و شاید به تنهایی تنها یک قابلیت را به نمایش بگذارند. استفاده از قدرت دیجیتال اما توانسته به همین زندگی معمولی و یکنواخت را رنگی جدید و قابل انعطاف بدهد. ابداع گجت‌های مختلفی که به سرعت جای خود را در زندگی معمولی ما باز می‌کنند حالا در دسته خبرهای عجیب و شگفت‌انگیز نیستند.

  • قیمت وارداتی‌ها در روزهای توقف ثبت‌سفارش

    بازار خودروهای داخلی در شرایطی روزهای بی‌رونقی خود را طی می‌کند که بازار وارداتی‌ها با روند افزایش قیمت مواجه شده است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، بسته شدن سایت ثبت‌سفارش، دلیل اصلی صعود قیمتی وارداتی‌ها بوده است. موضوعی که واردکنندگان خودرو نیز بر آن تاکید دارند. بیش از یک ماه از توقف ثبت‌سفارش واردات خودرو می‌گذرد و در این بین واردکنندگان مقصر درجه یک تغییرات قیمتی در بازار را نتیجه سیاست‌های دستوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه عنوان می‌کنند. براساس مقررات وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو در دوره پساتحریم منوط به دارا بودن نمایندگی مستقیم از شرکت مادر است و برهمین اساس در اوایل زمستان سال گذشته به دنبال ابلاغ دستورالعمل کنترل بازار ارز از سوی اسحاق جهانگیری ثبت‌سفارش واردات خودرو برای شرکت‌های فاقد نمایندگی رسمی ممنوع شد؛ هر‌چند بسته‌شدن سایت برای شرکت‌های متفرقه تا حدودی منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار شد اما توقف ثبت‌سفارش برای رسمی‌ها نیز از یک ماه گذشته روند افزایشی قیمت‌ها را تشدید کرده است.

  • تلخ و شیرین خودروسازی در دولت یازدهم

    خودروسازی کشور طی چهار سال گذشته و همزمان با روی کارآمدن دولت یازدهم با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بود. فراز از آن جهت که با توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها شاهد ورود شرکت‌های خارجی به عرصه خودروسازی کشور بودیم و فرود نیز با کاهش عرضه تولید و راه‌اندازی کمپین نخریدن خودروی داخلی اتفاق افتاد. با این حال اما فروش سهام کارخانه سایپا کاشان به شرکت سیتروئن و همچنین ورود مستقل رنو را می‌توان نقطه عطفی در صنعت خودرو کشور دانست چرا که پیش از این به دلیل فعالیت گسترده و انحصاری دو غول خودروسازی کشور، هیچ شرکت خارجی مجوز حضور مستقل یا خرید سهام در خودروسازی کشور را نداشت.

  • وزیر صنعت دولت دوازدهم با خودرو چه می‌کند؟

    محمد شریعتمداری گزینه وزارت صنعت، معدن و تجارت (که تا پیش از انتشار این گزارش ممکن است از مجلس رای اعتماد گرفته باشد) در دو دولت هفتم و هشتم در حالی سکاندار وزارت بازرگانی بود که این پیشینه در شرایط کنونی با نگرانی‌هایی از سوی تولیدکنندگان همراه شده است. در این زمینه برخی کارشناسان تاکید می‌کنند که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت دولت یادزهم اگر چه تاکید زیادی بر تولید و صنعت داشت اما وزیر جدید با توجه به سوابقش در دولت اصلاحات ممکن است خاستگاهش بیشتر متمایل به تجارت باشد تا تولید. اما آنچه شریعتمداری بعد از اعلام گزینه سکانداری وزارت صنعت در قالب برنامه‌های این وزارتخانه تاکنون به تشریح آن پرداخته مباحث کلی در دفاع از تولید و واردات است به‌طوری‌که در دیدارش با پارلمان بخش خصوصی به دفاع از هر دو بخش پرداخته است.

  • حاشیه‌های ورود دومین محصول پسابرجامی پژو

    دومین محصول مشترک ایران خودرو و پژو در شرایطی سه‌شنبه گذشته پیش‌فروش شد که قیمت این خودرو ۳۷ میلیون تومان گران‌تر از آنچه مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده بود به متقاضیان عرضه شد. خودروی ۳۰۱ که پیش از این قرار بود به عنوان دومین محصول پسابرجامی ایران خودرو بر خطوط تولیدی کشورمان قرار گیرد به ناگهان از سوی شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) پیش‌فروش شد. هر چند طبق اعلام این شرکت تنها قرار بر عرضه ۲۰۰ دستگاه از این خودرو در شرایط کنونی به بازار ایران بوده اما قیمت تعیین‌شده برای خودروی یاد شده سوالات زیادی را پیرامون این موضوع ایجاد کرد.

  • خواننده باید با صدای خودش بخواند

    لی‌لا رضایی

    پیام عزیزی از آن دسته خوانندگانی است که با انتشار اولین آلبوم توانست نامش را در موسیقی ایران به تثبیت برساند. این خواننده در سال‌هایی دور یک پای ثابت تلویزیون به حساب می‌آمد و از این رو به چهره‌ای شناخته شده بدل شده بود. او در سال‌های گذشته کمتر در رسانه ملی حضور پیدا کرده و ترجیح داد دور از هیاهو فعالیت‌هایش را ادامه بدهد البته او تنها خواننده ایرانی است که با سامی یوسف همکاری مشترک داشته است. این خواننده شنبه گذشته با گروه ۸۰ نفره دف نوازان «فروزان» و «هوران» به سرپرستی سیاوش عبدی و بهروز قهاری در تالار اندیشه حوزه هنری در تهران روی صحنه رفت و کنسرتی عرفانی برگزار کرد که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

  • فرصتی برای تامل بر ویژگی‌‌های انسان‌

    بهنام ناصح

    آنها که با مطالعه مانوس‌ترند شناخت بهتری از همنوعان خود می‌یابند؛ این شناخت می‌تواند به‌دلیل خواندن ادبیات و همذات‌پنداری با شخصیت‌های داستان‌ها صورت ‌گیرد یا به واسطه آشنایی مستقیم بر خصوصیات رفتاری آدم‌‌ها، با خواندن آثار علوم انسانی به‌ویژه تاریخ، جامعه‌شناسی و روانشناسی. از میان آثاری که به‌ تازگی به قفسه کتابفروشی‌ها راه یافته است سه اثر برگزیده‌ایم که هر کدام علاوه‌بر اینکه به نحوی مرتبط با مقوله انسان، سیاست و اجتماع هستند به لحاظ جذابیت و شکل روایت و ساختار خواننده را تا انتها همراه خود می‌کشانند.

  • آرسن

    نمایش «آرسن» به کارگردانی بهزاد صدیقی در روزهای اخیر روی صحنه رفت، اما اجرایش به‌دلیل مصدومیت خاطره حاتمی بازیگر این نمایش متوقف شد و اکنون با تغییر بازیگر و اضافه شدن آیلار نوشهری به گروه، اجرای خود را آغاز کرده است. «آرسِن» نوشته کارینه خودیکیان با ترجمه‌ای از آندرانیک خچومیان است که برشی کوتاه از داستان زندگی زن میانسالی به نام آنت و نوجوانی به نام آرسِن را در یک روز روایت می‌کند. این اثر نمایشی به کارگردانی بهزاد صدیقی و با بازی مائده طهماسبی، آیلار نوشهری و فرهاد آئیش (حضور تصویری) هر شب ساعت ۲۰:۴۵ در تالار قشقایی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

  • خانه ما

    مجموعه تلویزیونی «خانه ما» در شب‌های گذشته روی آنتن رفت. این مجموعه به کارگردانی مسعود کرامتی و نویسندگی پیمان قاسمخانی و شادمهر راستین روایتگر ماجراهای خانواده آقای تهرانی است که به خانه جدیدشان در خارج از شهر، نقل مکان کرده‌اند. نام داستان هر یک از قسمت‌های این مجموعه تلویزیونی از نام فیلم‌های آلفرد هیچکاک گرفته شده است. این مجموعه اولین بار سال ۱۳۷۹ از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت و همچنین سال ۱۳۹۳ از شبکه آی‌فیلم بازپخش شد. رضا بابک، گوهر خیراندیش، ناصر گیتی‌جاه، زهرا اویسی، مانی نوری، وحید رهبانی و.

  • کنسرتی ویژه برای کودکان و نوجوانان

    اجرای ویژه ارکستر سمفونیک تهران برای کودکان و نوجوانان به‌دلیل استقبال مخاطبان تمدید شد. این کنسرت در ۱۵ و ۱۹ مردادماه برگزار شد و امروز و فردا هم روی صحنه می‌رود و همچنین یک نوبت دیگر در تاریخ اول شهریورماه ساعت ۱۱ صبح در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. این کنسرت‌ها در تالار وحدت و به رهبری شهرداد روحانی با همراهی چهار سولیست نوجوان هارپ، برای اولین بار برگزار شده است. «پیتر و گرگ» اثر سرگئی پروکفیف، «کارناوال حیوانات» اثر کامیل سن سانس، «آرواره کوسه» اثر جان ویلیامز، «باروک فلامینگو» اثر دبورا هانسون قطعات این کنسرت را تشکیل می‌دهند.

  • شب زیبا

    تازه‌ترین آلبوم موسیقی سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی با عنوان «شب زیبا» به آهنگ‌سازی جواد بطحایی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. این مجموعه شامل سه تصنیف، یک چهارمضراب و سه بخش آوازی است که با اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی و نوذر پرنگ ارائه شده است. جواد بطحایی در توضیح آلبوم آورده است: «همواره پیوند شعر و موسیقی بخشی تفکیک‌ناپذیر در هنر ایران‌زمین بوده است. نجواهای مادرانه، زمزمه‌های روستاییان و شالیکاران، مناجات و سوزوگدازهای عاشقان و عارفان همه با شعر و موسیقی از نهاد مردمی برمی‌آمده که با عمق جان آن را احساس و بیان می‌کردند اما به نظر من در گستره ادبیات هر شعر و غزل، دارای رنگ، روح، گرما، طراوت، عمق و لطافت خاصی است و چنین خواصی در دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی ما نیز وجود دارد.

  • اجرا - ۲۶ مرداد ۹۶

    بهمن کوچیک

    نویسنده: گروهی و بر اساس بداهه‌پردازی

    کارگردان: مهران نائل

    بازیگران: محمد بحرانی، امیر سلطان احمدی، مهدی شاهپیری و مهران نائل.

    مکان: پردیس تئاتر شهرزاد، سالن دو

    دوره اجرا: ۲۸ مرداد تا ۳۱ شهریور

    ساعت: ۱۸:۰۰ و ۲۱:۰۰

    مدت زمان اجرا:‌ یک ساعت

    قیمت بلیت: ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان

    رفقا با رقبا

    نویسنده و کارگردان: روح‌الله ایرجی

    بازیگران: جمشید صفری، سهیل ساعی، فاطمه سرلک، هادی شیرمحمدی، مهرداد باقری، مهدیس توکلی، رها آرشید، سعید خسروی، فرشته شیرآقایی، عباس کاکاوند، شهاب راحله

    مکان: خانه هنرمندان، سالن استاد انتظامی

    دوره اجرا: ۲۳ مرداد تا ۱۳ شهریور

    ساعت: ۲۰:۳۰

    مدت زمان اجرا:‌ یک ساعت و ۳۰ دقیقه

    قیمت بلیت: ۲۰ هزار تومان

    سرخ، سفید، آبی

    نویسنده: رویا افشار

    طراح و کارگردان: سروش طاهری

    بازیگران: مانلى حسین‌پور، احمدداودى، محمد‌نژاد، سعید تقوایی، سعید مصطفایی، آوا صدرواثقی، لیلا زارع، شیما حکیم‌پور، ماهان ره‌شناس، مرتضی شمیران، الهام عباسیان، کسری محمدی و محمد مهدی توکلی.

  • هنر و تجربه - ۲۶ مرداد ۹۶

    کوه

    کارگردان: امیر نادری

    تهیه‌کننده: کارلو هینترمان، جراردو پانیچینی، میشل پتوچی

    بازیگران: آندریا سارتورنی، کلودیا پوتنتزا

    خلاصه داستان: در گذشته‌های دور، در دهکده‌ای نیمه‌متروک پای کوه، آگوستینو همراه همسرش نینا و پسرش جان زندگی می‌کنند. آنها قربانی سختی‌های زندگی و درگیر جنگ دائمی با طبیعت می‌شوند. روایتگر ماجرا، مردی است که با وجود تاریکی مطلقی که پیرامونش را فراگرفته، تلاش می‌کند که آفتاب را به روستای خود بازگرداند.

  • کنسرت - ۲۶ مرداد ۹۶

    کنسرت گروه همنوازان

    سرپرست گروه: بابک راحتی

    خواننده: مهدی امامی

    مکان: فرهنگسرای نیاوران، سالن خلیج فارس

    زمان: پنج‌شنبه ۲۶ مرداد

    ساعت: ۲۱:۰۰

    قیمت بلیت: ۶۰ هزار تومان

    کنسرت باز عشق

    سنتور و آهنگساز: سیامک آقایی

    مکان: سالن…

  • اکران - ۲۶ مرداد ۹۶

    زاد بوم

    کارگردان: ابوالحسن داودی

    تهیه‌کننده: ابوالحسن داودی

    بازیگران: عزت‌الله انتظامی، بهرام رادان، رویا تیموریان، مسعود رایگان، پگاه آهنگرانی، مهدی سلوکی، هوشنگ توکلی، احمد کاوری، رضا آحادی و. . .

    خلاصه داستان: شکست در انتخابات ریاست جمهورى، سه نسل خانواده‌اى از هم پاشیده را که هرکدام در گوشه‌اى از دنیا روزگار مى‌گذرانند، دوباره گرد هم مى‌آورد. آنان در مى‌یابند که مشکلات زندگى‌شان جز با تکیه بر عشق و خانواده‌اى که اختلافات را فراموش مى‌کند و دوباره قدرت مى‌گیرد، میسر نیست.

  • رد پای دو غریبه (بخش پانزدهم)

    ترجمه: محمدحسین باقی

    گفته می‌شود بخشی از مشکلات خاورمیانه برخاسته از توافقاتی است که قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم به آن دست یافتند. پس از پایان جنگ دوم جهانی امپراتوری عثمانی که مرد بیمار اروپا لقب گرفته بود به‌واسطه تبانی فرانسه و بریتانیا تجزیه شد. از دل این تجزیه مهم‌ترین توافق قرن بیستم زاده شد که همان سایکس‌‌پیکو بود. این توافق مبنای خط‌کشی‌های مرزی کشورهای خاورمیانه را تشکیل داد و ریشه بسیاری از مشکلات کنونی در خاورمیانه عربی به همین توافق بازمی گردد.

بیشتر