شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • شلیک «اون» به شعاع آمریکا

  • حربه موشکی

    اسماعیل بشری

    کارشناس مسائل شبه جزیره کره

    هفته گذشته کره‌شمالی یک فروند موشک بالستیک را مورد آزمایش قرار داد که با واکنش مقامات آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی و بسیاری دیگر از کشورها مواجه شد. کره‌شمالی ادعا کرد این موشک که توانسته است ۲ هزار و ۸۰۲ کیلومتر ارتفاع بگیرد مسافتی حدود ۹۳۰ کیلومتر را در ۳۷ دقیقه پیموده است و سپس سقوط کرده است. بنابراین آنها مدعی هستند که این موشک قاره‌پیما بوده اما اگر این موشک قاره‌پیما بوده باید نهایتا تا اقیانوس آرام یا بیش از آن پیش می‌رفت.

  • عکس خبری - ۲۲ تیر ۹۶

  • ثبت جهانی شهر بادگیرها

    پس از گذشت ۹ سال از قرار گرفتن پرونده‌ شهر تاریخی یزد در فهرست میراث موقت جهانی، سرانجام شهر بادگیرها به عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیا در اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید تا یزد به جهانشهری تبدیل شود که به گواه کارشناسان، بسیاری از پارامترهای جهانی شدن را از همان ابتدا نیز دارا بوده است. با قرار گرفتن نام یزد در فهرست جهانی یونسکو تعداد گردشگران ورودی به ایران برای بازدید از بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان در فهرست یونسکو با افزایش بسیاری مواجه خواهد شد.

    .
  • بازداشت یار احمدی‌نژاد

    یک‌سال و نیم پس از آزادی حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم از زندان، یارغارمحمود احمدی‌نژاد یک بار دیگر بازداشت شد تا پس از رحیمی دومین معاون رئیس‌جمهوری سابق باشد که بعد از پایان دولت دهم بازداشت می‌شود. اگرچه مقامات قضایی تاکنون در این باره توضیحی نداده‌اند؛ اما علی‌اکبر جوانفکر از نزدیکان او می‌گوید بازداشت بقایی در ادامه پرونده قبلی او در سال ۹۴ است. نامزد رد صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم دردوران احمدی‌نژاد یکی از چهره‌های بحث‌برانگیز نزدیک به او بود.

    .
  • رکوردشکنی هنرهای میلیاردی

    هفتمین دوره حراج تهران با فروش بیش از ۲۶ میلیارد تومان توانست رکورد خود را بشکند این در حالی است که نسبت به سال گذشته ۹ اثر کمتر به حراج گذاشته شد و با این‌همه درمجموع با فروش ۷۱ اثر به رکورد تازه‌ای دست یافت. امسال هم اثری بی نام از مجموعه درخت های سهراب سپهری توانست گران‌قیمت‌ترین اثر حراجی لقب بگیرد و سه ‌میلیارد و صد‌میلیون تومان فروخته شود. در این دوره از حراج تهران که به ارائه آثار هنر کلاسیک و مدرن ایران اختصاص داشت، ۶ اثر میلیاردی و در مجموع ۱۳ اثر بالای نیم میلیارد فروخته شد.

    .
  • جهنم جی ۲۰ در هامبورگ

    اعضای گروه ۲۰ امسال درهامبورگ دور هم جمع شدند تا درباره مسائلی چون تروریسم، وضعیت آب و هوایی و تجارت آزاد گفت‌وگو کنند اما با اعتراض بی‌سابقه معترضان شاهد خشن‌ترین صحنه‌های اعتراض خیابانی اروپا طی سال‌های اخیر بودند. گروه ۲۰ متشکل از ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیاست که در مجموع ۸۵ درصد از اقتصاد جهانی را در دست دارند. اگرچه محور اعتراض‌ها به نظام سرمایه‌داری بود، اما آنها همچنین سران کشورهای گروه۲۰ را مسوول ادامه جنگ در نقاط مختلف جهان معرفی کردند. در همین حال به‌دلیل خروج آمریکا از توافق‌نامه پاریس، بخش مهمی ازاعتراض‌ها هم متوجه حضور رئیس‌جمهورآمریکا در این نشست بود.

  • شرکای میلیاردر نفتی در دادگاه

    جلسات رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی در حالی این هفته برگزار شد که پنج‌شنبه گذشته هم خبرانفصال از خدمت یکی از مسوولان ارشد سابق نیروی انتظامی به‌دلیل بدهی نفتی انتشار یافت. همچنین بابک زنجانی متهم ردیف اول و نیز ع. ز جعبه سیاه پرونده ازغایبان بزرگ جلسه بودند. درحالی‌که پیش‌تر حکم اعدام زنجانی تایید شده است، شرکای میلیاردر نفتی در این جلسه اتهامات را متوجه وی دانسته و خود را کارگزار زنجانی معرفی کردند. یکی از متهمان گفت ۴ وزیر دولت قبل، زنجانی را تایید کرده بودند.

  • مشورت روحانی با ارکان نظام

    درحالی‌که بحث پیرامون چینش کابینه در رسانه‌ها افزایش یافته است، هر روز لیست‌های تازه و گمانه‌زنی‌های جدیدی درباره گزینه‌های حضور در کابینه منتشر می‌شود. این در شرایطی است که معاون ارتباطات رئیس‌جمهورتاکید کرده که فهرست‌سازان در هفته‌های آتی شوکه می‌شوند. در همین حال جهانگیری هم از مشورت روحانی با ارکان نظام درباره کابینه دوازدهم خبر داده است. از سوی دیگرعارف، رئیس فراکسیون امید هم برای تعیین شاخص‌های وزرای انتخابی در دولت دوازدهم با رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد.

    .
  • وضعیت قرمز برق

    وضعیت مصرف برق در کشور به‌خصوص طی روزهای گذشته و به‌دلیل گرمای شدید هوا به جایی رسیده که مرز ۵۳ هزار مگاوات را رد کرده و تداوم افزایش مصرف در روزهای آتی می‌تواند برای این صنعت مشکل‌زا باشد و احتمال خاموشی را در برخی نقاط افزایش دهد. به گفته مسوولان وزارت نیرو، استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، مازندران، هرمزگان، خوزستان و اصفهان در خطر خاموشی قرار دارند و کارشناسان بر صرفه‌جویی در ساعات اوج مصرف و استفاده نکردن از وسایل پرمصرف در این ساعات تاکید کرده‌اند.

    .
  • مناقشه بر سر حریم خصوصی

    صحبت‌های سخنگوی ناجا درباره حریم خصوصی نبودن داخل خودرو بار دیگر موضوع پرمناقشه حریم خصوصی را در رسانه‌ها داغ کرده است. منتظرالمهدی با اشاره به تبصره «ماده پنج از قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر» گفته بود اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند از جمله وسایل نقلیه، مشمول حریم خصوصی نباید باشد و طبیعتا رعایت هنجارها و الزامات قانونی باید درون آن رعایت شود. این در حالی است که پیش از این برخی مراجع ماشین را حریم خصوصی اعلام کرده بودند.

    .
  • فشار بر فلز زرد

    نیمه دوم این سال میلادی با افت قیمت طلا آغاز شد؛ به‌گونه‌ای‌که اونس طلای جهانی خود را به محدوده مرز ۱۲۰۰ دلار رسانده است. احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا موجب حمایت از شاخص دلار شده و فشار بر فلز زرد را افزوده است. درحالی‌که برخی گزارش‌ها از کم‌اقبالی سکه طلا در میان سرمایه‌گذاران حکایت می‌کنند برخی بر این باورند در صورتی که سطح ۱۲۰۰ دلاری شکسته شود، اونس طلای جهانی احتمالا افت زیادی خواهد کرد. با این همه، سرمایه‌گذاران خرد هنوز به طلا امید داشته و انتظارافزایش قیمت‌ها را دارند.

    .
  • شکایت انتخاباتی دولت

    با وجود تایید سلامت انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از سوی شورای نگهبان اما هجمه‌ها از سوی شکست‌خوردگان نسبت به دولت همچنان ادامه دارد. در واکنش به این هجمه‌ها معاون حقوقی رئیس جمهورهم بیکار نمانده و از شکایت انتخاباتی دولت از برخی نیروهای نظامی، انتظامی و نهادهای مختلف به‌دلیل تخلف انتخاباتی به شورای نگهبان و دستگاه قضایی خبر داده است. مجموعه تخلفات انتخاباتی که در قالب شکایت ستاد کاندیداها و ستاد وزارت کشور مطرح شده، بعضا از جنبه عمومی جرم نیز محسوب می‌شود.

    .
  • توقف موقت توتال؟

    ظاهرا تبدیل ایران‌هراسی به ایران دوستی از سوی دولت تدبیر و امید هنوز برای برخی دلواپسان نفتی جا نیافتاده و هر روز با عناوین مختلف بر طبل مخالفت خود با اقدامات دولت می‌کوبند. در تازه‌ترین واکنش‌ها به قرارداد توتال که بزرگ‌ترین قرارداد پسابرجامی در حوزه نفت و انرژی محسوب می‌شود، برخی نمایندگان از طرح سه فوریتی «توقف موقت قرارداد توتال برای مطالعه، بررسی‌ و رعایت مصالح ملی» در پارلمان خبرداده‌اند. طرحی که اگرچه سرانجامش مشخص نیست، اما نشان از جدیت دلواپسان نفتی برای سنگ اندازی در مسیر برنامه‌های توسعه نفت و گاز دارد.

  • گزینه‌های جدید مجمع؟

    درحالی‌که تصمیم نظام درباره جانشین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت هنوز مشخص نشده اما طی روزهای اخیر، اسامی جدیدی از سوی رسانه‌ها به‌عنوان رئیس مجمع رونمایی شده است. از جمله نام ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه به‌عنوان روسای احتمالی مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است. ولایتی نیز گفته بدون تردید تکلیف ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده نه چندان دور روشن می‌شود.

    .
  • موسسات غیرمجاز امنیتی شدند

    ماجرای اعتراضات خیابانی به موسسات مالی غیرمجاز تا جایی پیش رفته که حالا معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری از ورود شورای‌عالی امنیت ملی به این پرونده خبر داده است. در همین حال با وجود اینکه برخی از نمایندگان این روزها طرح سوال از رئیس جمهور درباره مشکلات موسسات مالی غیرمجاز را پیگیری می‌کنند، پای رئیس بانک مرکزی هم به جلسه غیرعلنی مجلس کشیده شد تا بار دیگر درباره تدابیری که برای حل مساله در نظر گرفته، توضیح دهد. برخی دیگر از نمایندگان تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را کلید زده‌اند.

    .
  • رفع محدودیت بانوان کشتی‌گیر

    از رشته کشتی خبرهای خوبی درباره بانوان به گوش می‌رسد. تلاش‌های رئیس فدراسیون کشتی درباره حجاب زنان در این رشته ظاهرا به ثمر نشسته و با معرفی سبک جدیدی از کشتی به نام «کشتی کلاسیک» بانوان (با لباس فرم ویژه و پوشیده) توانسته موافقت کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی برای برگزاری این رقابت‌ها را به دست آورد. کشتی کلاسیک بانوان قرار است زیر نظر کمیته سنتی و پهلوانی اتحادیه جهانی کشتی فعالیت خود را انجام دهد. فدراسیون کشتی تا اواخرمهرماه مسابقات کشوری کشتی کلاسیک برگزار خواهد کرد.

    .
  • حاشیه‌های جی ۲۰

    شادی آذری

    دبیر گروه اقتصاد بین‌الملل

    در هفته‌ای که گذشت، رهبران و مقامات اقتصادهای بزرگ جهان در قالب اجلاس گروه ۲۰ در شهر هامبورگ آلمان گرد هم آمدند. این اجلاس در شرایطی برگزار شد که موج اعتراضات خیابانی در هامبورگ به خشونت گرایید و معترضان به این اجلاس با زیر سوال بردن سیاست‌های این گروه به ناتوانی رهبران در حل مسائل مهم جهانی اعتراض کردند. در هیاهوی این حاشیه‌ها و نا آرامی‌های شهری، نخستین حضور دونالد ترامپ در اجلاس گروه ۲۰ نیز توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد و رفتار وی حاشیه‌ساز شد.

  • ثبت جهانی شهر «بادگیرها» - ۲۲ تیر ۹۶

    پرستو فخاریان

    دبیر گروه گردشگری

    پس از ۹سال که از ثبت موقت شهر یزد در فهرست یونسکو به‌عنوان شهر تاریخی می‌گذرد، در ابتدای این هفته و در چهل‌ویکمین اجلاس میراث جهانی یونسکو این شهر به ثبت دائمی این نهاد رسید. به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، برخی ویژگی‌هایی که باعث شد شهر یزد بتواند برای ثبت در یونسکو پذیرفته شود، نخست بهره‌گیری از فنون و مصالح کهن در زنده ماندن این شهر بزرگ خشتی و سنت‌های ناملموس قدیم بود. در یزد همچنان از همان تکنولوژی گذشته استفاده می‌شود و شهر بر همان مبنا ادامه حیات می‌دهد.

  • بازار امن سرمایه‌گذاری هنری

    شایان ربیعی

    عضو گروه فرهنگ و هنر

    جمعه گذشته هفتمین حراج بزرگ تهران با ارائه آثار تجسمی هنرمندان کلاسیک و مدرن ایرانی، به رکورد ۲۶ میلیارد و ۱۱۳ میلیون تومانی رسید. رکوردی که اگرچه در هفت دوره اخیر این حراج بی نظیر بوده اما همچنان در منطقه و در مقایسه با دیگر حراج‌های بزرگ، چشمگیر نیست. راه‌اندازی حراج تهران چند دلیل اصلی دارد؛ برندسازی آثار هنری و هنرمندان ایرانی، زمینه‌سازی برای معرفی آثار به حراج‌های جهانی و اعتباربخشی به قیمت‌گذاری آنها و این اهداف در دو، سه دوره اخیر به خوبی محقق شده است.

  • مسیریابی مرکزی طلای جهانی

    حمیدرضا آریان‌پور

    عضو گروه بانک و بیمه

    سرنوشت فلز زرد در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی تنها در دست بانک مرکزی آمریکا نخواهد بود. اونس طلا که در شش ماه نخست سال عمدتا تحت‌تاثیر تحولات سیاسی-اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بود، در شش ماه پیش رو، بیش از پیش به دیگر اقتصادهای عمده چشم خواهد داشت. این کالای گرانبها همیشه گوش به زنگ همه رویدادهای جهان است، اما در ماه‌های پیش رو ممکن است اخبار تازه‌ای مخابره شود که تا چندی پیش کمتر به اذهان خطور می‌کرد.

  • در تیررس اون

    درحالی‌که در آمریکا روز چهارم ژوئیه به مناسبت روز استقلال آتش‌بازی می‌کردند، درست در شرقی‌ترین نقطه دنیا نیز کره‌شمالی دست به یک آتش‌بازی بزرگ زد. این کشور در همین روز، یک موشک را آزمایش کرد که به‌نظر می‌رسید با موشک‌های آزمایش شده دیگر تفاوتی نداشته باشد اما ساعاتی پس از شلیک آزمایشی این موشک اعلام شد که این موشک از نوع قاره‌پیما بوده و حالا آمریکا نیز در تیررس کره‌شمالی قرار گرفته است.

    کارشناسان می‌گویند با چنین پیشرفتی در صنایع موشکی کره‌شمالی، بازی در شبه‌جزیره فرق خواهد کرد.

  • بازگشت به راهکار اوباما؟

    دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه گذشته گفت کاخ سفید در تلاش است یک راه‌حل دیپلماتیک برای معضل کره‌شمالی پیدا کند. در حالی که پیش‌تر ترامپ خبر از اقدام یکجانبه داده بود، اما صحبت‌های اخیر وی نشان از بازگشت به راهکار اوباما دارد. به نوشته یو‌اس‌ای تودیز، اوباما حاضر نبود تا مستقیما به مبارزه با کره‌شمالی بپردازد و او ترجیح می‌داد حلقه محاصره اقتصادی را علیه این کشور تنگ‌تر کند. باوجود این می‌توان چندین راهکار احتمالی برای مقابله آمریکا با کره‌شمالی در نظر گرفت. در این راستا احتمال ارائه این پیشنهادها از سوی کاخ سفید وجود دارد:

    اجرای کامل تحریم‌های فعلی

    یکی از راه‌ها، پافشاری بر اجرای تحریم‌های موجود در شورای امنیت سازمان ملل است.

  • شبح جنگ در شبه‌جزیره - ۲۲ تیر ۹۶

    شبح جنگ در شبه‌جزیره کره به پرواز درآمده است. حالا کره‌جنوبی هم به سمت تسلیحاتی شدن پیش می‌رود. در حالی که روسیه قطعنامه آمریکا علیه کره‌شمالی را وتو می‌کند، ابهامات درباره این منطقه افزایش پیدا می‌کند. برخی کارشناسان بر این باورند که این منطقه با سرعت هر چه تمام‌تر فاز تنش لفظی را پشت‌سر گذاشته و به سمت فاز جنگی پیش می‌رود. این در حالی است که برخی دیگر می‌گویند احتمال دارد آمریکا ناچار از اعمال سیاست‌های پیشین باشد و در نهایت تحریم‌های پیونگ‌یانگ را بیشتر و بیشتر کند.

    در حال حاضر با آزمایش موشکی که ادعا می‌شود قاره‌پیما است یک دوقطبی جدید شکل گرفته است.

  • شمالی‌های ناشناخته

    کره‌شمالی آمریکا را آچمز کرده است. سال‌های سال است که آمریکا نمی‌داند با این کشور کمونیستی چگونه برخورد کند. سیاست‌های مبتنی‌بر تحریم بیشتر این کشور تاکنون جواب نداده و این کشور از لحاظ فناوری موشکی پیشرفت قابل توجهی داشته است. با دست یافتن این کشور به موشک‌های قاره‌پیما، این کشور هم به جمع کلوب کشورهای قدرتمند غربی و البته چین و روسیه پیوست که دارای چنین فناوری هستند. کره‌شمالی، کشوری بسته و ناشناخته است. کشوری تک صدایی که در آن اینترنت وجود ندارد و ارتباط داشتن با این کشور به سختی صورت می‌گیرد.

  • اختلاف چین و آمریکا به نفع پیونگ‌یانگ

    نویسنده: Zha Daojiong

    واکنش دونالد ترامپ به اقدام اخیر کره‌شمالی مبنی بر آزمایش اولین موشک‌های بالستیک قاره‌پیما حاکی از یک احساس کاملا آشنا بود. رئیس‌جمهوری آمریکا که در تلاش‌ کره‌شمالی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای با قابلیت حمله به خاک آمریکا با یک نقطه عطف مواجه شده، در واکنشی همراه با دستپاچگی باز هم از رسانه‌های اجتماعی استفاده کرد تا از چین بخواهد «این نادانی را یک بار برای همیشه تمام کند. »سیستم اطلاع‌رسانی که ترامپ برای بیان اولین احساساتش در مورد آخرین بحران شبه‌جزیره کره مورد استفاده قرار داده کاملا قابل پیش‌بینی بود: توییتر.

  • کره منزوی چگونه موشک قاره‌پیما ساخت

    نویسنده: Amanda Erickson

    مترجم: مریم رضایی

    کره‌شمالی کشوری در انزوا است؛ کشوری که بیشتر شهروندان آن به اینترنت یا ابزارهایی برای سفر به خارج از کشور دسترسی ندارند. در سال ۲۰۱۰ روزنامه نیویورک تایمز کره‌شمالی را یک «پادشاهی منزوی» و بسیار فقیر توصیف کرد. مردم در این کشور از کمبود برنج، بنزین و حتی برخی از لباس‌ها رنج می‌برند.

    با این حال، این کشور توانسته تکنولوژی تسلیحاتی خود را با سرعتی خیره‌کننده توسعه دهد. چند روز پیش، کره‌ای‌ها موشک بالستیک قاره‌پیمایی را آزمایش کردند که کارشناسان می‌گویند تا آلاسکا برد دارد.

  • هماورد سخت‌جان

    نویسنده: Steve Chapman

    این شرایط را تصور کنید: ایالات متحده با دشمنی دیکتاتور روبه‌رو است که یک کشور کمونیستی آسیایی را که ارتباطش با دنیای بیرون قطع است، تحت رهبری دارد. او سلاح‌های هسته‌ای تولید کرده و در مسیر ساخت موشک‌هایی قرار گرفته که می‌توانند اقیانوس آرام را بپیمایند و شهرهای آمریکا را از بین ببرند. آمریکا چه می‌تواند کند؟آمریکا می‌داند با نوع تهدیدی که از طرف کره شمالی با آن مواجه است، چگونه برخورد کند، چون قبلا چنین چیزی را شاهد بوده است. در دهه ۶۰ میلادی، وقتی مائو زدانگ، رهبر مستبد چین تلاش می‌کرد سلاح هسته‌ای بسازد، اضطراب زیادی به آمریکا وارد کرد.

  • مالیات بر ساخت؛ تکلیف یا تهدید؟

    ماحصل دو دیدگاه متفاوت نسبت به «فرجام بازار مسکن با فرمول جدید مالیات بر ساخت»، ایده «بازنگری در مالیات تازه مصوب به نفع رونق ساخت‌و‌سازهای ۹۶» را به‌عنوان بهترین راه برون‌رفت از چالش موجود سرمایه‌گذاران ساختمانی معرفی می‌کند. واکاوی آنچه ماه گذشته از سوی دولت در قالب «تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده‌ای از قانون اصلاحی مالیات‌های مستقیم» ابلاغ شد، نشان می‌دهد: در حال حاضر از یکسو، طراحان فرمول جدید مالیات بر ساخت، در دفاع از این اقدام -که باعث شده نرخ مالیات بر اولین فروش نوسازها با مالیات بر درآمد سایر بخش‌‌های اقتصادی، همسان شود- آن را در جهت «برقراری عدالت مالیاتی پس از سال‌ها در بخش مسکن» عنوان می‌کنند و با این منطق، افزایش حدود ۴۰ برابری مبلغ مالیات بر ساخت و فروش مسکن را نوعی «تکلیف» لازم‌الاجرا می‌دانند.

  • مالیات ساختمان و مسکن پدیده‌ای لازم و ظریف

    محمد امیر کرامت

    تحلیلگر اقتصاد مسکن و ساختمان

    مالیات ابزار شناخته شده در توزیع متعارف و عادلانه ثروت و تامین هزینه‌های دولت‌ها است. در عین حال، یک سازمان مالیاتی موفق، در هدایت سرمایه‌ها به مسیر صحیح مولد، انگیزاننده است و می‌تواند در بازدارندگی از بی‌نظمی‌های سرمایه‌گذاری بسیار موثر باشد. آنچه در سال‌های انتهایی دهه هشتاد و ابتدای دهه ۹۰ اتفاق افتاد، همزمان با کمرنگ شدن دیدگاه مثبت سرمایه‌گذاری‌های وابسته به بازرگانی خارجی، ناشی از رشد تصاعدی تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های جهانی برای در تنگنا قرار دادن اقتصاد ایران، سبب شد حجم عظیم سرمایه‌های انباشته شده به‌جهت رشد بیمارگونه نقدینگی، در نبود جایگزین‌های قابل اعتماد دیگر، به سمت سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز و املاک هجوم بیاورد.

  • چالش‌های مالیات‌ستانی بخش ساختمان

    علی چگنی

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن 

    تغییر مالیات ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم، از رویکرد اخذ ارقام ثابت مالیاتی به ارقام مبتنی بر درآمد مکتسبه موجب شد تا بار دیگر سابقه سیاستی مالیات ساخت و فروش در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه مورد بررسی قرار گیرد. براساس مقررات قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶، فروش مسکن به‌صورت تجاری و یا به عبارتی ساخت مسکن با هدف فروش آن‌، به استناد ماده ۷۷ (قانون فوق) مشمول مالیات می‌شد. این نوع مالیات که اصطلاحا به آن مالیات بساز و بفروشی اطلاق می‌شود، از دو گروه صاحبان املاک دریافت می‌شد:

    گروه نخست اشخاصی که شغل آنها ساخت و فروش واحدهای مسکونی (یا اداری و تجاری) بود و دوم اشخاص حقیقی که در یک سال مالیاتی بیش از یک واحد مسکونی و یا دو واحد تجاری احداثی از سوی خود را که بیش از ۲ سال از تاریخ خاتمه بنای آن نگذشته بود، به فروش می‌رسانند.

  • ایرادات چهارگانه در فرمول جدید مالیات مسکن

    مهدی سلطان محمدی

    تحلیلگر بازار مسکن 

    سهم مالیات در درآمد ملی ایران در مقایسه با سایر کشورها در حد نسبتا پایینی است و باید ارتقا پیدا کند. ولی آنچه مهم است نحوه سیاست‌گذاری برای دستیابی به این هدف است. نوع و ترکیب مالیات‌ها باید به نحوی باشد که مانع سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی لرزان کشور نشود. لازمه دستیابی به رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اشتغال در کشور افزایش سرمایه‌گذاری است؛در حالی که میزان آن در سال‌های اخیر به پایین ترین حد خود رسیده است.

  • ۵ ابهام انبوه‌سازان درباره مالیات جدید

    فرشید پورحاجت

    دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ایران

    همان‌طور که بارها کارشناسان اعلام کرده‌اند ماده ۷۷ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴دارای ایرادات و ابهامات اساسی است که لازم است مورد بررسی و اصلاح قرار بگیرد. هرچند تولید‌کنندگان مسکن و ساختمان مانند سایر آحاد جامعه خود را مکلف به پرداخت مالیات متناسب با نوع فعالیت خود و سود حاصله می‌دانند و همواره مصالح و منافع ملی را نیز مدنظر قرار می‌دهند.

    به استناد مواد متعدد قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات از درآمد، سود، مشاغل و .

  • منشأ اختلاف در مالیات جدید

    نرگس رزبان

    کارشناس اقتصاد مسکن 

    پس از ابلاغ اصلاحیه قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۷، هجمه گمانه‌زنی‌های کارشناسی بین دستگاه‌های اجرایی ذی‌مدخل، صنف سازندگان و صاحب‌نظران حوزه مسکن، پیرامون چرایی تغییر و اصلاح ماده مذکور، شیوه اجرا و اثرات آن بر بخش مسکن، آغاز شد و هنوز هم وفاق و هم نظری حتی به‌صورت نسبی در ابعاد مختلف آن صورت نپذیرفته است.

    به نظر می‌رسد منشأ اصلی این اختلافات، ریشه در دو رویکرد مختلف دارد که یکی صرفا به مسائل مبتلابه اقتصاد مسکن و وضعیت جاری این بخش و دیگری به معضلات کلی اقتصاد کلان که مسکن را یک جزء از کل می‌پندارد، توجه دارد.

  • رد فرضیه تعمیق رکود با مالیات جدید

    محمود اولاد، کارشناس اقتصادی با اشاره به چرایی تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۷ قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، ارتباط مستقیم اجرای این مالیات با تعمیق رکود مسکن را رد و تاکید می‌کند که بهترین زمان برای اجرای این قانون دقیقا زمان رکود مسکن است. در ادامه گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با این کارشناس اقتصادی را می‌خوانید:

    این روزها بازار مسکن با موضوع جدیدی روبه‌رو‌ است. موضوعی که بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده است. اگر قرار باشد تصویر واضحی از تصمیم دولت ارائه کنیم، ماده ۷۷ قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم چه برخوردی قرار است با بخش مسکن داشته باشد؟

    برای پاسخ به این سوال باید یک توضیح ارائه دهم.

  • این خاورمیانه داغ !

    شادی آذری

    روز یکشنبه گذشته سازمان هواشناسی امارات پس از گذشت چند روز بحرانی، اعلام کرد که دمای بالای هوا در این شیخ‌نشین حاشیه خلیج‌فارس تداوم خواهد داشت و انتظار می‌رود دما در سراسر این کشور طیفی بین ۳۵ درجه سانتیگراد در فجیره و تا ۴۸ درجه سانتیگراد در ابوظبی و لیوا را به ثبت برساند. در کل هواشناسان اعلام کردند که انتظار دارند وضعیت دمای هوا در امارات داغ تا بسیار داغ شود و همزمان وزش باد موجب بلند شدن توده‌های شن و پراکنده‌شدن آن در هوا خواهد شد تا جایی که وسعت دید را به شدت محدود خواهد کرد.

  • خاورمیانه؛ کوره آتشین زمین

    نیما صبوری

    کره زمین در حال گرم‌ شدن است. این واقعیت را می‌توان از نتایج مطالعات معتبر بین‌المللی استنباط کرد. در برخی مناطق کره زمین این روند گرم شدن کمتر احساس می‌شود، درحالی‌که در بسیاری از مناطق هر ساله شاهد پدیده‌های گرمایی هستیم که حتی بدون تحقیق و اندازه‌گیری علمی می‌توان به روند نگران‌کننده گرم‌ شدن کره زمین پی برد. امسال نیز در بسیاری از مناطق دنیا از جمله کشور خودمان، ابتدای تابستان با گرمای بی‌سابقه‌ای همراه شده است. به عقیده صاحب‌نظران اگر در ماه‌های آتی نیز روند افزایشی دمای هوا بدین گونه ادامه یابد، سال ۲۰۱۷ به داغ‌ترین سال کره‌زمین از سال ۱۸۸۰ میلادی تاکنون تبدیل خواهد شد.

  • چشم انداز خاورمیانه خالی از سکنه

    رفیعه هراتی

    تغییرات آب و هوایی ساخته و پرداخته دست بشر مشکلی است که به سادگی قابل حل نیست. تغییرات جوی احتمال درگیری در مناطق کم‌آب را افزایش می‌دهد و شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه این مساله نقش مهمی در شروع شورش‌های اولیه در سوریه در سال ۲۰۱۱ داشته است. محققان «موسسه مکس پلانک برای شیمی» و «موسسه قبرس» آثار تغییرات آب و هوایی را بر مناطق گرم و خشک خاورمیانه مورد بررسی قرار داده‌اند و به نتیجه مایوس‌کننده‌ای رسیده‌اند: حتی اگر همه امضا‌کنندگان توافق تغییرات آب و هوایی پاریس این توافقنامه را به اجرا درآورند و گرمایش زمین را به کمتر از ۲ درجه سلسیوس محدود کنند، خاورمیانه باز هم آنقدر گرم خواهد شد که در آینده نزدیک غیرقابل سکونت خواهد شد.

  • چطور با دوستانمان بهترین سفر را داشته باشیم؟

    مترجم: امیررضا فخاریان

    برای بیشتر ما سفر کردن یعنی وقت‌گذراندن با دوستان یا حتی همکاران‌مان. اغلب اوقات برای انجام این کار باید وسایل را اشتراکی استفاده کرد و چنین موقعیتی، یکسری آداب و شرایط نزاکتی خاص را می‌طلبد. حس شوخ‌طبعی را فعال کنید و بخش سخت‌گیر و آزاردهنده‌ درونتان را در خانه بگذارید تا بهترین زمان را سپری کنید. در اینجا روشی را مرور می‌کنیم که بدون نیاز به تشویق و انگیزه دوستان، تعطیلات را سپری کنید.

    بینگویِ اتاق خواب

    رانا دبابنه و مونا خلیل که سفرهای لوکس و تک‌نفره را برای افراد خاص و شرکت‌های حقوقی برنامه‌ریزی می‌کنند، می‌گویند: «اگر یک ویلا یا یک تفرجگاه را برای تابستان رزرو کرده‌اید و تعداد افرادی که می‌خواهید با آنها به آن‌جا بروید هم کم است، پس باید برای به‌دست آوردن اتاق اصلی با هم رقابت کنید! از سکه استفاده کنید و شیر یا خط بندازید.

  • زیر باران «برساووشی» شهاب‌ها

    نیوشا امینیان

    راهنمای تور

    حدود یک ماه دیگر آسمان شهاب‎باران می‎شود؛ رویدادی که اگر دوست دارید آن را از دست ندهید، بهتر است از همین حالا خودتان را برایش آماده کنید؛ بارش شهابی که بسیاری برای رسیدنش روز شماری می‎کنند. این سفرنامه شرح یکی از سال‎هایی است که همراه با دوستانم شبی را زیر آسمان گذراندیم و از بارش بی‎امان شهاب‎ها لذت بردیم. اگر در جای خوش آب و هوایی زندگی کنید یا به روستاها زیاد تردد داشته باشید، حتما عبور شهاب‎ها را در آسمان شب دیده‎اید.

  • دکه مطبوعات - ۲۲ تیر ۹۶

    The Spectator

    «برباد رفته» بریتانیایی

    مجله بریتانیایی اسپک‌تی‌تور در این هفته به سراغ موضوع برگزیت رفته است. در آستانه سالگرد رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این مجله مصائب بریتانیا را بررسی کرده است. این مجله نوشت: در آستانه سالگرد برگزاری انتخابات بریتانیا برای ترک اتحادیه، ویل هوتون، رئیس کالج هرتفورد در آکسفورد چند کلمه‌ای در این زمینه بیان کرد: بریتانیا تبدیل به یک جامعه‌ای شده است که تمام جاه‌طلبی‌های خود را از طریق برگزیت دنبال می‌کند.

  • مشکلات بانک‌ها به زبان ساده

    بانک‌ها نقش کلیدی در یک سیستم اقتصادی ایفا می‌کنند. زمانی بانک‌ها مکانی برای حفاظت از اندوخته‌های مردم در مقابل خطرات مختلف مثل دزدی، آتش‌سوزی و. . . بود. اما رفته‌رفته بانک‌ها به شریان اصلی هر سیستم اقتصادی تبدیل شدند. امروزه در تمامی سیستم‌های اقتصادی دنیا بازار بانکی مهم‌ترین بازار مالی محسوب می‌شود. زمانی وضع در اقتصادها به‌گونه‌ای بود که همواره پول‌دارها پول‌دارتر می‌شدند؛ هر کسی که سرمایه‌ای در اختیار داشت می‌توانست کسب‌و‌کار خود را تا جای ممکن گسترش داده و بر میزان سرمایه خود بیفزاید.

  • خطرات تورم دو رقمی

    بارها در اخبار راجع به تورم و تغییرات نرخ آن خوانده و شنیده‌اید. شاید در بیان خیلی ساده تورم را بتوان همان گرانی کالاها و خدمات تعریف کرد. در اقتصاد، افزایش سطح کلی قیمت کالاها و خدمات در بازه زمانی مشخص را تورم می‌نامند. تقریبا در تمامی مواقع دستمزدها در بازارهای مختلف نمی‌توانند همزمان با تغییر قیمت‌ها تغییر کنند با این شرایط افزایش نرخ تورم از قدرت خرید مصرف‌کنندگان کم می‌کند. کاهش قدرت خرید به معنای کاهش دامنه خواسته‌های قابل اجرای افراد یا کاهش سطح رفاه آنها است. این امر به این دلیل است که معمولا دستمزدها در قراردادهای بلندمدت یا حداقل یکساله اصطلاحا قفل شده‌اند.

  • حکایت دردناک اتلاف غذا؛ معضلی که باید حل شود

    هر کدام از ما روزانه چه مقدار مواد غذایی را دور می‌ریزیم؟ حتما برای هر کدام از ما پیش آمده که به یک رستوران برویم و مقداری از غذایمان زیاد بیاید. طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) یک سوم مواد غذایی تولید شده در جهان هدر می‌رود. اینها در حالی است که تقریبا یک میلیارد نفر در جهان گرسنه هستند. و حتی ۸۷ درصد از جمعیت جهان و یا ۹/ ۵ میلیارد نفر به منابع آب آشامیدنی سالم نیز دسترسی ندارند. کاهش اتلاف غذا هم در مرحله تولید و هم در مرحله عرضه می‌تواند تاثیرات قابل‌توجهی در معاش مردم دنیا داشته باشد.

  • در اهواز، گرم‌ترین شهر دنیا چه می‌گذرد؟

    ۵۴ درجه در سایه و ۶۷ درجه در آفتاب. این وضعیت هوای اهواز در گرم‌ترین روز خود در تابستان امسال است که به خبر بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شده است. اهواز گرم‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند. شهری که علاوه بر گرما با مشکلاتی مانند توفان شن و ماسه نیز روبه‌رو است. اهواز در جنوب‌غربی ایران با ۷/ ۵۳ درجه سانتی‌گراد، رکورد گرم‌ترین دما را در ایران ثبت کرده است؛ دمایی که در تاریخ هواشناسی کشور و حتی در تاریخ هواشناسی جهان کم‌سابقه است. به‌طوری که گفته می‌شود این افزایش دمای ۵۴ درجه بعد از ۱۵ سال اتفاق افتاد.

  • برای کاهش شکارغیر مجاز چه می‌توان کرد؟

    محمد داس مه

    وکیل پایه یک دادگستری 

    ماده‌ ۳۰- آیین‌نامه اجرایی قانون شکار و صید مصوب ۲۹/ ۱۰/ ۱۳۴۶وزارت دفاع‌ و سایر مقامات‌ صلاحیت‌دار به‌ تقاضای‌ سازمان حفاظت‌ محیط زیست‌ پروانه‌های‌ حمل‌ اسلحه‌ کسانی‌ را که‌ برخلاف‌ مقررات‌ شکار عمل‌ کنند، لغو خواهد کرد. ماده ۳۰ قانون مارالذکر متاسفانه سال‌هاست که مغفول واقع‌ شده است. این ماده ‌قانونی این اختیار را به سازمان حفاظت محیط‌زیست و تکلیف را به مراجع صادرکننده سلاح اعطا می‌کند که هر شخصی که دارای پروانه حمل سلاح است و برخلاف قواعد شکار عمل کند، به ‌صرف اعلام گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست جواز سلاحش باطل شود.

  • روش‌های مقابله با اختلافات مالی در خانواده

    آیا شما هم گاه و بیگاه سر مسائل مالی با همسرتان دعوا و جر‌ و‌ بحث می‌کنید؟ آیا پول و مسائل مالی، محور اصلی صحبت‌های شما و همسرتان است؟ اجازه بدهید یک مورد از این بحث‌ها را برای‌تان تعریف کنم تا درک‌تان نسبت به این موضوع بیشتر شود. فرض کنید خانم «الف» و آقای «ب» زن و شوهر هستند. روزی خانم «الف» در حال انجام کارهای منزل است که زنگ خانه به صدا در می‌آید و آقای «ب» با جعبه‌ای وارد منزل می‌شود؛ وسط هال می‌ایستد و با ذوقی کودکانه بسته را باز می‌کند و می‌گوید: بالاخره دستگاه پخش فیلم را خریدم.

  • ۷ توصیه برای آزادی مالی

    همه خانواده‌ها نیاز به ثبات مالی دارند. حتی اگر پول مهم‌ترین مساله جهان نباشد، منبعی حیاتی برای هدایت زندگی‌ راحت است. از این رو، بهبود شرایط فعلی و درازمدت شما باید از اولویت‌ها باشد. در واقعیت، هیچ دو خانواده‌ای شبیه هم نیستند و شما باید استراتژی پیدا کنید که برای خانواده شما جواب بدهد. ۷ توصیه زیر می‌توانند به شما در این مسیر کمک کنند. بیایید آینده مالی روشن‌تری برای خود و خانواده خود بسازید.

    هر چیز کوچکی کمک‌کننده است

    وقتی نوبت مسائل مالی می‌شود، همه ما عمدتا بر رفتارهای بزرگ تمرکز می‌کنیم.

  • دلیل واقعی ترک شغل بسیاری از کارکنان چیست؟

    نویسنده: Macel Schwantes

    مترجم: مریم رضایی

    در زندگی کاری‌ام، زیاد می‌شنوم که مدیران نسبت به از دست دادن کارمندان خوبشان شکایت می‌کنند. قابل درک است. جابه‌جایی زیاد کارکنان هم هزینه‌بر است و هم در کار اختلال ایجاد می‌کند. بسیاری از این مدیران دلایل متفرقه‌ای را عامل این موضوع می‌دانند، اما داده‌هایی که از گزارش‌های به دست آمده در مصاحبه با افراد، ابزارهای بازخورد و نظرسنجی تعهد کارمندان دریافت کرده‌ام، انگشت اتهام را به سمت خود مدیران نشانه می‌روند.

  • برای موفقیت، فرهنگ منحصر به شرکت خودتان را داشته باشید

    مترجم: بهناز پذیرائی

    نویسنده: Rose Leadem

    هر کسب‌و‌کاری در نحوه اجرای اصول، استخدام، محصولات و خدمات با دیگر کسب‌و‌کارها متفاوت است. این به آن معنی است که این کسب‌وکارها نه‌تنها در فرهنگ منحصربه‌فرد هستند، بلکه نیاز به چیزهای خاص دیگری دارند تا به موفقیت برسند. به‌عنوان مثال وب‌سایت امور مالی شخصی The Penny Hoarder معتقد است موفقیت از فرهنگ شفاف به‌دست می‌آید؛ درحالی‌که شرکت HR Gusto معتقد است کارکنان باید در محل کار مانند خانه خودشان احساس راحتی کنند.

  • یک کارآفرین خــوب در طول زمان رشد می‌کند

    برخی درس‌ها با تجربه شخصی به بهترین شکل یاد داده می‌شوند. سعی کنید تجربه بسازید و مشاورانی بیابید که بتوانند داستان‌های خود را به اشتراک بگذارند. من در بیشتر دوران زندگی‌ام یک کارآفرین بوده‌ام. در دوران دبیرستان کسب‌وکارهای گوناگونی را شروع کرده‌ام؛ یک کسب‌و‌کار جمع‌آوری کتاب‌های کمیک در دانشگاه ایجاد کردم و در دهه ۲۰ زندگی‌ام اولین استارت‌آپ خودم (یک شرکت ماجراجویی و سفر) را شروع کردم. مجاهدت‌های من در زمینه کارآفرینی تا به امروز ادامه دارد. من در دهه ۴۰ زندگی‌ام هستم؛ در حالی که Red Rocket را راه‌اندازی کرده‌ام و به دنبال گروه‌هایی برای خرید هستم و به صدها کسب‌و‌کاری که در مرحله اولیه خود هستند، مشاوره می‌دهم.

  • تاثیر تقویت هوش هیجانی بر فروش

    میترا فتحی

    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی

    info@MitraFathi. com

    فروشندگی هم یک علم، هم یک هنر و هم یک مهارت است. علم فروش مربوط به شناخت تکنیک‌های فروش، داستان سرایی، شناخت فواید محصول، پروسه فروش و. . . می‌شود. مهارت‌های مربوط به فروش به دو دسته تقسیم می‌شوند: ۱- مهارت‌های سخت ۲-مهارت‌های نرم. مهارت‌های سخت مربوط به علم فروش و تکنیک‌های آن می‌شود، مانند روش‌های پیدا کردن مشتری، تکنیک‌های حفظ مشتری، دعوت از مشتری برای خرید، مراقبت از مشتری، نهایی‌سازی فروش و.

  • شخصیت غمگین چه شخصیتی است؟

    شخصیت غمگین، همان شخصیت مظلوم، قربانی و بدبخت روزگار است! یا بعضا همان شخص بسیار مهربان و بسیار از خود گذشته اما غمگین است. شخصیت غمگین شخصیتی است که الگو‌های رفتاری غمگین‌کننده را پیش گرفته و از غمگین بودن هویت می‌گیرد. این فرد دنیا را جای غمگینی شناخته است و از نظر او زندگی جایی است که باید در آن غمگین بود! معمولا وقتی با این افراد صحبت می‌کنیم بسیار از غمگین بودن ناراضی و شاکی هستند و بعضا می‌گویند که دیگر دوست ندارند که غمگین باشند. اما چرا آنها با وجود این نارضایی و دوست نداشتن غم، باز هم غمگین هستند؟ آیا واقعا روزگار با آنها دشمنی دارد؟ آیا واقعا خداوند سرنوشت آنها را بر غم نوشته است؟ یعنی خدا یک خصومت شخصی می‌تواند با آنها داشته باشد؟ واقعا چرا روزگار با آنها بد رفتاری می‌کند؟ آیا همه مردم قصد آزار رساندن و ناراحت کردن آنها را دارند؟ آیا آنها به دنیا آمده‌اند که غم بخورند؟ آیا همه چیز بد است؟ در این مقاله می‌خواهیم از چند راز بزرگ افراد همیشه غمگین پرده برداریم.

  • راهکارهایی عملی برای کاهش اضطراب

    اضطراب، یکی دیگر از هیجانات ما است. اضطراب از ترس ناشی می‌شود. زمانی که می‌ترسیم دچار اضطراب و واکنش‌های مربوط به آن می‌شویم اما از طرفی دیگر، عادت به اضطراب و نگران بودن نیز ترس‌های ما را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از عوامل ایجاد استرس، اضطراب و نگرانی، «سرکوب»‌های احساسی و ذهنی ما هستند. جمع شدن اضطراب در ما باعث می‌شود که ترسو شویم، زود از کوره در برویم، غالبا کلافه باشیم و بسیاری از فرصت‌های رشد و پیشرفت را از دست بدهیم. استرس بیش از حد و اضطراب انرژی ذهنی و جسمی ما را می‌بلعند و میزان خستگی ما را بالا می‌برند.

  • بازگشت اختلافات بر سر ثبت «سند خودرو»

    در حالی که به‌نظر می‌رسید اختلاف و کشمکش میان کانون سردفتران و پلیس‌ناجا بر سر ثبت سند خودرو با رای موافق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به کانون سردفتران، خاتمه یافته، دوشنبه گذشته سخنگوی نیروی انتظامی بار دیگر تاکید کرد برای سندزدن خودرو الزامی به حضور در دفترخانه نیست. به این ترتیب به روشنی می‌توان بیان کرد که اختلاف کانون سردفتران و پلیس‌ناجا بار دیگر وارد فاز جدیدی شده و هیچ‌یک از دو طرف نیز قصد کوتاه آمدن از موضع خود را ندارند و هریک ثبت سند خودرو را حق قانونی خود می‌دانند.

    بر این اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی هرچند پس از ۴۰ سال مورد بازبینی قرار گرفت و از اردیبهشت سال ۱۳۹۰، پلیس راهنمایی و رانندگی آن را به اجرا گذاشت، اما تفسیر ماده ۲۹ این قانون همچنان محل اختلاف پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

  • اضافه پرداختی ثبت‌نام‌کنندگان ۲۰۰۸

    حرف و حدیث بر سر قیمت‌گذاری و میزان پیش پرداخت پژو ۲۰۰۸ همچنان ادامه دارد، این در شرایطی است که طی هفته جاری معاون وزیر صنعت از امکان استرداد اضافه پرداختی ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو خبر داد. هر چند وی به‌طور شفاف از نحوه اصلاح پیش پرداختی خریداران این خودرو توضیحی نداد، اما آنچه مشخص است فشار رسانه‌ها و همچنین افکار عمومی بالاخره مقامات صنعتی کشور را مجبور به اجرای مقرراتی کرد که خود آن را برای حمایت از حقوق مشتریان تدوین کرده بودند. وزارت صنعت و معدن وتجارت سال گذشته با هدف حمایت از حق و حقوق مشتریان خودرو آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مشتریان خودرو را ابلاغ کرد این در شرایطی است که ابلاغ مقررات یاد شده با توافق هسته‌ای و به‌دنبال آن لغو تحریم‌های بین‌المللی مصادف شد.

  • پرفروش‌‌های بــازار خودروی کشور

    براساس آمار منتشره از سهم بازار خودروهای سواری طی سه ماهه سال‌جاری، پراید و پژو ۲۰۶ بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده‌اند. در همین حال رتبه سوم جدول پرفروش‌ترین خودروها در شرایطی به تیبا رسیده که ۴۰۵ طی سال‌های گذشته حائز این رتبه بوده است. بنابراین پژو ۴۰۵ با یک پله نزول در رتبه چهارم پرفروش‌ترین خودروهای کشور جا گرفته است.

    پراید و پژو ۴۰۵ رتبه اول و چهارم خودروهای پرفروش بازار خودروی کشور را به خود اختصاص دادند از اواخر سال گذشته تاکنون فشار زیادی برای خروج این خودروها از خطوط تولید شرکت‌های خودروساز صورت گرفته است؛ به‌طوری که کارشناسان بر لزوم برنامه‌ریزی دو خودروساز بزرگ کشور برای خروج این دو خودروی قدیمی از چرخه تولید کشور تاکید دارند.

  • تحولات تابستانی در بازار اجاره مسکن

    بازار اجاره مسکن در اولین روزهای فصل تابستان امسال، روالی متفاوت از آنچه دست کم طی یک‌سال گذشته در آن تجربه شد را طی کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» با شروع اولین ماه از فصل تابستان و افزایش رفت و آمدها در بازار اجاره مسکن مطابق با روال هر سال، نشانه‌هایی از تحولات قیمتی در این بازار محسوس شده است که این نوسان قیمت ویژگی‌های متمایز با آنچه در سال‌های گذشته بازار اجاره‌بها را تحت تاثیر قرار می‌داد، دارد.

    هم‌اکنون عمده متقاضیان اجاره آپارتمان‌های مسکونی در شرایطی وارد بنگاه‌های املاک می‌شوند که انتظار دارند سطح قیمت‌ها دقیقا مشابه با آنچه سال گذشته در بازار اجاره تعیین می‌شد، به عنوان رقم اجاره‌بها اعلام شود این درحالی است که طی یک ماه گذشته بخشی از متقاضیان واحدهای اجاره‌ای وضعیتی خلاف انتظار خود را در بازار مسکن تجربه کرده‌اند.

  • گام دوم پس از زلزله

    هفته اخیر طرح «شبکه راه‌های اضطراری شهر تهران» رونمایی شد. این سامانه با هدف ساماندهی عملیات پس از وقوع حوادث غیرمترقبه همچون زلزله طراحی و راه‌اندازی شده ‌است. کارشناسان مدیریت بحران معتقدند از آنجا که زلزله پدیده‎ای است که با تاثیرپذیری از شرایط محیطی می‎تواند مخرب بوده و اثراتی به دنبال داشته باشد که رفع آنها نیاز به انجام اقدامات گسترده در راستای مقابله با بحران ایجادشده و بازسازی خواهد داشت، برای رفع بحران‌های پس از وقوع حادثه، نیاز گسترده‌ای به عملیات امدادی به وجود می‌آید که حرکت همزمان خودروهای امدادی درون‌شهری یا برون شهری به سمت شهر یا بالعکس را به دنبال دارد.

  • فرجام پلازای ولی‌عصر(عج)

    با گذشت چهار ماه از افتتاح پلازای میدان ولی‌عصر (عج)، این فضای زیرزمینی روباز از کارکرد اصلی خودش فاصله زیادی گرفته و نیمکت‌های آن به جای گعده فرهنگی شهروندان، به استراحتگاه عصرگاهی مسافران تهران تبدیل شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مدیریت شهری تهران اواخر سال گذشته پروژه‌ای موسوم به «پلازای ولی‌عصر (عج)» را در یکی از پرترددترین میادین تهران افتتاح کرد تا ضمن ارتقای امنیت تردد پیاده‌ها در این میدان از طریق تراز زیرسطحی، فضایی برای گعده‌های گروهی شهروندان نیز با الگو گرفتن از برخی شهرهای اروپایی فراهم کند.

  • تعداد معاملات و رونق و رکود مسکن

    برزو زهره‌وند

    دانشجوی کارشناسی‌ارشد اقتصاد دانشگاه بوعلی

    سنجه‌های متعددی جهت تعیین رکود و رونق در بخش مسکن از سوی کارشناسان و سیاست‌گذاران به‌کار گرفته می‌شود، سنجه‌هایی که ممکن است از نظر علمی نادرست باشند. اقتصادهای مبتنی‌بر بازار، همواره با دوره‌های رونق و رکود مواجه هستند و شناخت دوره‌های رونق و رکود جهت اتخاذ سیاست‌های بهینه امری ضروری است.

    در ادبیات اقتصاد کلان عموما نوسان تولید ناخالص داخلی حول مسیر رشد بلندمدت، تحت‌عنوان دوره‌های رکود و رونق شناخته می‌شود.

  • اجرای اندروید کامل روی ویندوز

    سیستم‌عامل اندروید در اندازه کامپیوترهای خانگی ساخته نشده است. با این حال اما باز هم نصب کردن یک نسخه کامل از اندروید روی کامپیوتر ویندوزی خالی از لطف نیست، به همین دلیل در اینجا به نحوه نصب یک نسخه کامل اندروید در کامپیوتر ویندوزی اشاره می‌کنیم. گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر به لحاظ سخت‌افزاری پیشرفت زیادی را شاهد بوده‌‌اند، انصافا گوگل نیز برای اندروید چیزی کم نگذاشته است و سیستم‌عامل موبایل خود را پا به پای پیشرفت سخت‌افزاری گوشی‌ها ارتقا داده است و در نتیجه اندروید به سیستم‌عاملی تمام عیار برای گوشی‌های هوشمند تبدیل شده.

  • تحولاتی با سرعت ۵G

    ۵G، تنها نسل بعدی شبکه‌های موبایل نیست؛ بلکه آغازگر عصر جدیدی از شبکه‌های ارتباطی است. با ورود ۵G اینترنت اشیا شکل دیگری به خود می‌گیرد و باید منتظر سونامی دیجیتالی که در راه است باشیم. در ایران هم اپراتور‌ها به دنبال آمادگی زیرساخت برای ارائه اینترنت ۵G به کاربران هستند. از امسال رشته ۵G در دانشگاه‌های ایران تدریس خواهد شد، اما پنجمین نسل از شبکه‌های ارتباطی چه در چنته دارد؟

    وقتی از کنترل یخچال یا برق خانه از راه دور حرف می‌زنیم؛ وقتی قرار است چراغ‌های راهنمایی سر چهارراه‌ها، سطل زباله‌ها و تخت‌خواب‌ها هوشمند و متصل به اینترنت باشند؛ تصورات ما از اینترنت باید تغییر کند و اتصال گونه دیگری باشد.

  • سنگاپور اول ایران شصتم

    روزی نیست که اخباری از حمله‌های هکری یا باج خواهی سوءاستفاده گران در فضای مجازی نشنویم به‌ویژه در این چند مدت اخیر که چند گروه از بزرگ‌ترین باندهای باج‌افزاری در دنیا به ده‌ها کشور حمله و با طلب پول در فضای مجازی از کاربران اخاذی کردند. این موضوع اهمیت اینکه کشورها چه مقابله‌به‌مثلی در برابر هکرها و تهدیدات امنیتی در پیش می‌گیرند را بیشتر کرده است. در برابر چنین تهدیداتی باید برنامه‌های نرم‌افزاری متعددی نوشته و دیوار مقاومت در برابر این حملات مستحکم‌تر شود. این همان برنامه‌هایی است که در صدر آن باید از سوی دولت‌ها اجرایی و از توسعه آن حمایت شود.

  • می‌فهممت

    آلبوم موسیقی «می فهممت» با صدای محمدرضا فروتن بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون ایران منتشر شد. این آلبوم شامل هفت قطعه با ترانه‌هایی از زنده‌یاد دکتر «افشین یداللهی» است. محمدرضا فروتن یادداشت کوتاهی همراه با آلبوم خود منتشر کرده و در آن خطاب به مخاطبانش نوشته: « اکنون که تقدیر چنان تاس‌های خویش را بر نرد روزگار نشاند که افسانه شخصی‌ام را با شما در میان بگذارم باید بگویم چگونه آن هیاهوی منزوی شمایلی جمعی به خود گرفت و عمومی گشت. سببش دوست گرامی‌ام افشین یداللهی است که تحقق آرزوهای دیگران به اندازه آرزوهای خودش برایش مهم بود، حتی بیشتر.

  • استاد ذوالفنون گفت موسیقی راک کار کنم

    سارا صادقی

    نیما ضرغامی خواننده موسیقی راک چندی پیش آلبوم «عصر آبی» را منتشر کرد که مورد توجه علاقه‌مندان موسیقی راک قرار گرفت. ضرغامی متولد ۱۳۶۶ است و نوازندگی سازهای کوبه‌ای را از ۹ سالگی نزد استاد کامبیز گنجه‌ای فراگرفت. پس از نوازندگی تنبک و دف به نوازندگی پرکاشن، کاخن، کوزه و گیتار پرداخت و در سه سال پایانی عمر استاد جلال ذوالفنون ایشان را در کنسرت‌های متعدد و همچنین در ضبط دو آلبوم منتشر شده به نام‌های «در آسمان» و «باغ پربرگی» همراهی کرد. به علت شناخت و علاقه به موسیقی غرب فعالیت خود را در این زمینه ادامه داد و در این آلبوم نیز سعی بر این داشته تا سبکی متفاوت از موسیقی غربی را دنبال کند.

  • آلبوم - ۲۲ تیر ۹۶

    از نهان تا بیکران

    کلاسیک

    آهنگساز: نیلوفر محبی، سید‌بهنام ابطحی، آستور پیاتزولا

    خواننده: بی‌کلام

    تنظیم‌کننده: نیلوفر محبی، سید‌بهنام ابطحی، میثم مروستی

    بیراهه راه

    موسیقی فیلم

    آهنگساز: نوید نقره زاد

    نوازنده‌ها: رهام ایرانخواه، فاضل نیک رفتار، نوید نقره‌زاد، نعیم نظری طهرانی، ارغوان منتظری، فاطمه ملانژاد، مژگان محمدحسینی، سیما قاسم‌خانی، فرامرز عباسی، بابک صفرنژاد، پروشات زند آیین، بابک ریاحی‌پور، نیما رمضان، فرشته دوستدار، حامد خدامی، مهدی حسامی‌زاده، پیمان حاتمی، حسام جعفری، محمود پور رفیع عربانی، درسا بهرامی‌نژاد.

  • هنر و تجربه - ۲۲ تیر ۹۶

    طبرستانی‌ها / بنیان گذار محک

    کارگردان: محسن عبدالوهاب

    تهیه‌کننده: مجتبی میر تهماسب

    بازیگران: طبرستانی‌ها: غلامرضا رسولیان، عبدالحسین شاکری، محمد مظاهری، محمدحسین ابتهاج، احمد حسین‌زاده، علیرضا مبرز، اسدالله اسلامی، حسن نیرومند، فریدون زمانی‌نور، نوید رسولیان و احمدرضا روحانی.

    بنیان‌گذار محک: سعیده قدس، نادر شریفی و کیانا شریفی

    خلاصه داستان: سال‌ها پیش در اوج بحران‌های پس از انقلاب و جنگ و در دورانی که بسیاری از واحدهای صنعتی تعطیل می‌شدند، چند مهندس جوان تصمیم گرفتند یک کارخانه فولادریزی تاسیس کنند.

  • شمس پرنده

    نمایش «شمس پرنده» به کارگردانی پری صابری در کاخ موزه سعدآباد روی صحنه رفت. پری صابری کارگردان با سابقه تئاتر ایران که پیش از این نمایش‌های «رند خلوت نشین»، «یوسف و زلیخا»، «رستم و اسفندیار» و «لیلی و مجنون» را به صحنه برده است این روزها با نمایش «شمس پرنده» به صحنه تئاتر بازگشته است. «شمس پرنده» دیدار شمس و مولانا را روایت می‌کند. در چهارمین اجرای این نمایش اصغر همت در نقش مولانا، سیروس اسنقی در نقش شمس، عماد سالکی در نقش علاالدین و الناز تاریخی در نقش کیمیا به ایفای نقش می‌پردازند. نمایش «شمس پرنده» ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه هر شب در کاخ موزه سعدآباد روی صحنه می‌رود.

  • اجرا - ۲۲ تیر ۹۶

    معلم

    نویسنده و کارگردان: مسعود بابایی

    بازیگران: حسین هاشمی، ابراهیم هاشمی، یعقوب هاشمی، جمشید هاشمی، فاطمه شمس، پرستو نکویی راد، فردین حکیمی، یوسف فیوجی

    تهیه‌کننده: خانه هنر جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع)

    مکان: خانه هنر ایرانی، جمعیت امام علی

    دوره اجرا: پنج‌شنبه ۱۵ تیر تا شنبه ۳۱ تیر

    ساعت: ۱۹:۳۰

  • نفس - ۲۲ تیر ۹۶

    فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار در شبکه نمایش خانگی عرضه شد. «نفس» روایت زندگی چهارکودک به نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند. دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد. این فیلم فضای متفاوتی را پیش چشم مخاطب می‌گذارد و در آن به معماری قدیمی یزد توجه ویژه‌ای شده است و تماشاگر می‌تواند به کوچه پس کوچه‌های خاطره انگیز سفر کند. مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خانبابایی و جمشید هاشم پور ایفاگر نقش‌های فیلم سینمایی «نفس» هستند.

  • اکران - ۲۲ تیر ۹۶

    کارگر ساده نیازمندیم

    کارگردان: منوچهر هادی

    تهیه‌کننده: منوچهر هادی

    بازیگران: آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، سیامک صفری، سحر قریشی، فاطمه رستمی و مهران احمدی (با هنرمندی) بهرام افشاری، سیروس همتی، مجید اصغری، مهدی محرابی و (با معرفی) روژین رحیمی طهرانی و همراه با هنرمندان خردسال آرین اسماعیلی و آرمیتا اسماعیلی

    خلاصه داستان: بعضیا فکر می‌کنن همه چیو با پول می‌تونن بخرن… و می‌خرن… متاسفانه!

    اکسیدان

    کارگردان: حامد محمدی

    تهیه‌کننده: منوچهر محمدی

    بازیگران: جواد عزتی،امیر جعفری،شبنم مقدمی،شقایق دهقانی،رضا بهبودی،لیندا کیانی،علی استادی

    خلاصه داستان: اصلان اگر می‌دانست گرفتن ویزا این همه دردسر دارد،اصلا عاشق نمی‌شد.

  • روزگار کودکی

    نمایشگاه گروهی عکس «روزگار کودکی» در گالری پردیس ملت برگزار شد. در این نمایشگاه مجموعه آثاری به نمایش گذاشته شده است که تلاش می‌کنند با نگاهی به حالات بیانی پرتره و فیگور کودکان در نقاط مختلف سرزمین پهناور ایران دوران کودکی و خاطراتش را دوباره زنده کند. این مجموعه حاصل تلاش دانشجویان رشته عکاسی و گرافیک است و یازدهمین مجموعه عکسی است که به سرپرستی حمیدرضا زینالی مدرس رشته عکاسی و فیلمسازی برای بازدید همگان گردآوری شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه تا ۲۶ تیر همه روزه از ساعت ۱۱ الی ۲۰ به گالری پردیس ملت واقع در خیابان ولیعصر(عج)، ابتدای بزرگراه نیایش، روبه‌روی کردستان، طبقه منفی ۲ مراجعه کنند.

  • لذت روایت در داستان‌ها و ناداستان‌ها

    بهنام ناصح

    یافتن نقاط مشترک در علایق اهل مطالعه کار آسانی نیست، اما عناصری وجود دارند که بسیاری از کتاب‌ها را برای عموم مردم دلپذیر جلوه می‌دهند. از جمله این ویژگی‌ها عنصر روایت است. این هفته سه اثر را برای معرفی انتخاب کرده‌ایم که با وجود تفاوت ژانر و سن مخاطب، از این خصوصیت بهره‌ برده‌اند و توانسته‌اند نظر خوانندگان را به خود جلب کنند.

    خاطره‌بازی با فیلمساز

    نشستن پای خاطرات افراد باتجربه یا مطالعه اتوبیوگرافی‌ها برای بسیاری از لذت‌بخش‌ترین کارهاست.

  • نمایش‌کمدی - ۲۲ تیر ۹۶

    شارژ x عشق

    کارگردان: حسین مختاری،

    تهیه‌کننده: علی نعمتی

    بازیگران: جمشید عسگرى، کیمیا فلاحى، داودشمس، میلاد تفرشى، محسن فلاح، زویا موزرم‌نیا، پریا حمیدیان و مجید شهریارى

    مکان: سینما ماندانا- تهران

    آدرس: تهران، خیابان دماوند، اول سی‌متری نارمک

    تلفن: ۷۳۰۱۵-۰۲۱

    معین شوجنگ

    کارگردان: عطیه مطلق

    تهیه‌کننده: بهنام معین

    بازیگران: فرشاد قائمی، کیوان عالمزاده، احسان افشار، محسن نظری، اشکان آریا، مسلم و میلاد فیحانی، حسین نجفی، مهدی زارعی، محمدجواد توحیدی، حمید خدایی و.

  • تراز

    مجموعه «تراز» با موضوع معماری ایرانی از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود و تاکنون چند قسمت آن روی آنتن رفته است. این مجموعه تلویزیونی با موضوع معماری کهن و معاصر ایران قرار است به مولفه‌ها و شاخصه‌های ویژه معماری ایرانی توجه کند. این مجموعه در ۱۵ قسمت ۲۶ دقیقه‌ای ساخته شده که در هر قسمت مجموعه‌ای از لوکیشن‌ها و ابنیه خوش ساخت حاصل از معماری ایرانی در دوره‌های تاریخی و معاصر به‌صورت مستند ارزیابی می‌شود. همچنین در هر قسمت معماران و استادان برجسته این فن حضور دارند و در مورد معماری ایرانی به بیان مطالب و نکاتی می‌پردازند.

  • تولید آلبوم موسیقی با وام بانکی!

    کورش اسدپور، سرپرست گروه «ایل بانگ» و یکی از نوازندگان و خوانندگان مطرح موسیقی بختیاری گفت: مدتی است تولید و ضبط آلبومی به نام «هم‌تبار» را به اتمام رسانده‌ام که متاسفانه به دلیل نبود تهیه‌کننده مناسب و مشکلات بسیار زیادی که در بازار موسیقی وجود دارد، نتوانستیم آن را منتشر کنیم. من برای کار دیگری از بانک وام اندکی گرفته بودم که به دلیل هزینه‌های سنگین این اثر مجبور شدم کل وام را صرف این کار کنم.

    به گزارش جام‌جم آنلاین وی افزود: من غیر از این آلبوم چهار مجموعه دیگر هم برای پخش و توزیع در بازار موسیقی دارم که هر‌کدام دارای محتوا و مفاهیم ارزشمندی هستند و می‌توانند به سهم خود نماینده خوبی برای معرفی موسیقی بختیاری باشند، اما صد‌افسوس که نه تهیه‌کننده‌ای مایل به همکاری با چنین آثاری است و نه نهادهای دولتی برای حمایت اعلام آمادگی می‌کنند.

  • رد پای دو غریبه - ۲۲ تیر ۹۶

    ترجمه: محمدحسین باقی

    گفته می‌شود بخشی از مشکلات خاورمیانه برخاسته از توافقاتی است که قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم به آن دست یافتند. پس از پایان جنگ دوم جهانی امپراتوری عثمانی که مرد بیمار اروپا لقب گرفته بود به‌واسطه تبانی فرانسه و بریتانیا تجزیه شد. از دل این تجزیه مهم‌ترین توافق قرن بیستم زاده شد که همان سایکس‌‌پیکو بود. این توافق مبنای خط‌کشی‌های مرزی کشورهای خاورمیانه را تشکیل داد و ریشه بسیاری از مشکلات کنونی در خاورمیانه عربی به همین توافق بازمی گردد.

  • امیرعباس گلاب

    امیرعباس گلاب برای اولین بار روی صحنه می‌رود. این خواننده موسیقی پاپ روزهای نهم و دهم مرداد و طی چهار سانس آثار پرمخاطب و چند قطعه جدید را در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی اجرا می‌کند. در حال حاضر تمرینات امیرعباس گلاب به همراه اعضای گروهش آغاز شده و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برای اولین اجرای این خواننده از سوی دست‌اندرکاران کنسرتش برنامه‌های مفصلی تدارک دیده شده است. گلاب در اولین سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود به شکل غیررسمی فعالیت داشت اما در سال ۸۹ و با تیتراژ سریال «ستایش» توانست به قاب تلویزیون راه پیدا کند.

بیشتر