شماره روزنامه ۵۹۸۶
|

  • رشد شدید کتاب‌خوانی در آسیا

    دنیای اقتصاد-شایان ربیعی: احتمالا کمتر پیش آمده که از حجم و معادلات بازار کتاب جهان آمار یا خبری شنیده باشید، بازاری که به‌تنهایی بیش از یک‌سوم از ارزش کل بازار نشر جهان را به خود اختصاص داده و با‌این‌حال چندان مورد توجه رسانه‌ها نبوده است. البته بدیهی است که جمعیت بالای کشورهای پرشمار این قاره کهن علت اصلی بالا بودن ارزش بازار کتاب آن است، اما نکته مهم، روند روبه‌رشد این بازار در سال‌های اخیر است. رشد درآمدها از سال ۲۰۱۷، یعنی دو سال پیش از آغاز پاندمی کرونا، شتاب بیشتری به خود گرفته است و طبق پیش‌یبنی‌ها این رشد در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.سایت مشهور ایستــــاتیستا گزارش داده سهم ۳۰درصدی آسیا از بازار کتاب جهان در سال ۲۰۲۴تا سال ۲۰۲۹ به آستانه ۴۰درصد خواهد رسید.
  • رابطه جوجه‌گردان طلایی غول‌پیکر و خودکشی

    دنیای اقتصاد: سازه «وِسِل» که در محله هادسن یاردز واقع در نیویورک ساخته شده است، در سال‌های اخیر شاهد چندین مورد خودکشی بوده و قرار است اواخر امسال با تمهیدات ایمنی جدید بازگشایی شود. این سازه ۴۵متری توسط توماس هترویک طراحی و با بودجه ۲۶۰میلیون دلاری ساخته شده است و بازدیدکنندگان آن می‌توانند از طبقات مختلف آن بالا بروند.
  • اعلام برندگان انجمن نویسندگان آمریکا

    دنیای‌اقتصاد: مراسم سالانه جوایز انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) امسال به شکلی غیرمعمول و به دلیل اعتصابات سال گذشته این انجمن با چند ماه تاخیر و پس از جوایز اسکار برگزار شد و در نهایت جایزه بهترین فیلم‌نامه اصلی به فیلم «جاماندگان» نوشته دیوید همینگسون رسید و «داستان آمریکایی» نوشته کورد جفرسون نیز جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را به خانه برد. فیلم «آناتومی یک سقوط» به نویسندگی و کارگردانی ژوستین تریه که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اصلی اسکار ۲۰۲۴ شد، حائز شرایط رقابت در جوایز انجمن نویسندگان نبود. در بخش تلویزیونی نیز سریال «خرس» برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه سریال‌های کمدی شد، در‌حالی‌که سریال «وراثت» به عنوان بهترین نویسندگی برای سریال‌های درام انتخاب شد. «آخرین بازمانده» برنده جایزه بهترین نویسندگی برای سریال جدید شد و جایزه بهترین فیلم‌نامه مینی‌سریال‌ها به سریال «مشاجره» رسید.
  • «انگشتر اسرارآمیز» روی صحنه تالار هنر

    دنیای‌اقتصاد: نمایش «انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی از دوم اردیبهشت‌ماه در تالار هنر روی صحنه می‌رود. نمایش «انگشتر اسرارآمیز» که توسط آتسا شاملو بر اساس «دوازده ماه سال» ساموئل مارشاک نوشته شده، روایتگر زندگی شاهزاده‌ای است که شب تولد او مصادف با یلداست و شاهزاده اعلام می‌کند هر کس یک سبد گل پامچال بهاری برایش بیاورد، او هم در ازای آن یک سبد سکه طلا به عنوان جایزه خواهد داد. بهار دخترک داستان هم به اصرار خانوم‌جون و یدونه به جنگل می‌رود تا گل پامچال بهاری پیدا کند، وگرنه حق برگشت به خانه را نخواهد داشت و در ادامه اتفاق‌های اسرارآمیزی برای او رخ می‌دهد. در اجرای این نمایش که برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده، بازیگران و بازی‌دهندگان عروسک چون ناصر احمدی‌فر، عاطفه بحرالعلوم طباطبایی، مریم خاکسار تهرانی، محسن قصری، مینا مقامی‌زاده و شراره یوسفی همکاری می‌کنند. نمایش «انگشتر اسرارآمیز» هر شب ساعت ۱۹:۴۵ در تالار هنر روی صحنه می‌رود.
  • رونمایی از شعر ضد جنگ مارگارت اتوود در ونیز

    دنیای‌اقتصاد: مارگارت اتوود، شاعر کانادایی، یک شعر اعتراضی جدید درباره تاثیر جنگ سروده که امروز سه‌شنبه در بی‌ینال ونیز از آن رونمایی می‌شود. این شعر که به‌تازگی سروده شده در کنار بیش از ۲۰۰ اثر، ازجمله هنر نقاشانی چون فرانسیسکو گویا و اتو دیکس، در نمایشگاهی که برای تاکید بر بی‌فایده بودن درگیری‌های انسانی طراحی شده است، نمایش داده شود. براساس گزارش گاردین، در این بی‌ینال آثار انتخاب‌شده زنجیره‌ای از درگیری را از طریق هنر از قرن ۱۷ تا به امروز دنبال می‌کنند که نشان می‌دهد هنرمندان چگونه در ارتباط با وحشت راه‌هایی برای بیان پیدا کرده‌اند.
  • بازی داستین هافمن ۸۷ ساله در فیلمی جدید

    دنیای اقتصاد: تولید فیلم جدید پیتر گرینوی که هنوز عنوان مشخصی ندارد، در شهر لوکا در ایتالیا آغاز شد و برندگان اسکار، داستین هافمن و هلن هانت، به این پروژه پیوستند. این پروژه اولین فیلم گرینوی پس از «سرگئی ایزنشتاین» در سال ٢٠١٥است و از دیگر بازیگران آن می‌توان به سوفیا بوتلا، جیاکومو جیانیوتی، جونو دیویس و لورا مورانته اشاره کرد.
  • اکران «قوی‌دل» در سینماها

    دنیای‌اقتصاد: مراسم رونمایی و نمایش ویژه فیلم مستند «قوی‌دل» عصر امروز سه‌شنبه با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌‌شود و از چهارشنبه در سینماهای منتخب گروه هنر و تجربه در تهران و شهرستان‌ها به نمایش درخواهد آمد. مستند «قوی‌دل» با تلفیق روایتی جدی و طنز، به بهانه بازخوانی یکی از پرونده‌های جنجالی قضایی کشور به بحث عدالتخواهی و ضرورت نظارت همگانی در سطح جامعه می پردازد. «قوی‌دل» در جشنواره مستند «سینماحقیقت» موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه شهید آوینی، جایزه ویژه تماشاگران، جایزه دبیر جشنواره به شخصیت مستند شد و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تندیس بلورین بهترین فیلم مستند بلند را دریافت کرد.
  • به این نتیجه رسیدم کار خودم را بکنم

    ایسنا: محمد شمس لنگرودی که بعد از سال‌ها شعر و شاعری، وارد فضای بازیگری سینما شد، حالا در یک پروژه موسیقایی نمایشی مشغول بازی است تا در این زمینه نیز به کسب تجربه بپردازد. او البته در جوانی دوره آموزش تئاتر دیده ولی جهان ادبیات، بیشتر او را درگیر خود کرده بود و این‌چنین شد که نام «شمس لنگرودی» با شعر گره خورده است. اما ازآنجاکه همواره به دنبال تجربه‌های تازه است، فعالیت خود را به شعر محدود نکرد بلکه به نگارش رمان، مقاله‌نویسی، پژوهش و تحقیق و بعدتر به بازیگری در سینما روی آورد تا اینکه چند سال پیش برای اولین بار در نقشی کوتاه روی صحنه تئاتر رفت. حالا هم با بازی در پروژه موسیقایی نمایشی «و تو هم برنگشتی» به کارگردانی مهیار علیزاده اولین تجربه حرفه‌ای خود را روی صحنه تئاتر سپری می‌کند.
  • رد پای موزیسین ایرانی در مارکت جهانی

    دنیای اقتصاد: در روزهای اخیر یک اتفاق عجیب افتاد و پای یک ترانه مشهور ایرانی به چند باشگاه مشهور و پرهوادار جهان باز شد. ماجرا این است که صفحات اینستاگرامی باشگاه‌های منچسترسیتی، لیورپول، اینترمیلان، یوونتوس و صفحه رسمی اینستاگرام جام جهانی فوتبال زنان ویدئوهایی از حضور بازیکنان و مربیان خود منتشر کردند که در آنها از آهنگ قدیمی «گل یخ» ساخته کوروش یغمایی استفاده شده است. این باشگاه‌ها البته از این ترانه که توسط مت بی‌لا، ریمیکس‌ شده استفاده کردند و باعث شدند تا یک بار دیگر نام و آثار این خواننده ایرانی در شبکه‌های مجازی به صورت گسترده منتشر شود.
  • دیدگاه فیلسوف‌های جهان درباره زندگی کتاب شد

    کتاب «معنای زندگی از دیدگاه فلاسفه بزرگ» ویراسته استیون لیچ و جیمز تارتاگلیا با ترجمه صبا ثابتی منتشر شد. این کتاب نظرات مبسوط ۳۵ فیلسوف بزرگ در این‌باره را در قالب مقالاتی گردآوری کرده که هر کدام یک فصل را به خود اختصاص می‌دهند. در فهرست این کتاب نام فیلسوف‌های بزرگی چون سقراط، افلاطون، دیوژن، ارسطو، ابوعلی سینا، دکارت، اسپینوزا، کانت، شوپنهاور، کی‌یر کگور، مارکس، نیچه، سارتر و کامو به چشم می‌خورد. در توضیح این کتاب آمده است: «کتاب معنای زندگی از دیدگاه فلاسفه بزرگ روایتگر تلقی فیلسوفان و حکما و فرزانگان قدیم و جدید از مساله «معنای زندگی» است. مساله معنای زندگی با این عنوان از اوایل قرن نوزدهم و با آثار متفکران رمانتیک متولد شد و تا به امروز تاملات بسیاری را در باب معنای زندگی شرح می‌دهند. این مجموعه نوشته‌ای کم‌نظیر و درخشان است درباره گفت‌وگوی بزرگ‌ترین فیلسوفان اروپایی، هندی، چینی و البته مسلمان درباره پرسش معنای زندگی.» «معنای زندگی از دیدگاه فلاسفه بزرگ» که نسخه اصلی‌اش سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات راتلج چاپ شده، به‌تازگی از سوی انتشارات ققنوس در ۵۵۹صفحه و به قیمت ۴۸۰هزار تومان منتشر شده است.
  • فهرست جدید از پرفروش‌های تاریخ سینما

    دنیای اقتصاد: هرچند سال یک بار فیلمی از راه می‌رسد و با شکستن‌ رکوردهای گیشه به جمع پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌پیوندد، اما برخی از فیلم‌ها حتی با وجود در نظر نگرفتن تورم، همچنان در صدر قرار دارند؛ همان‌طور که در فهرست جدید اغلب فیلم‌های پرفروش تاریخ سینما متعلق به دهه‌های گذشته است. رتبه نخست این فهرست به فیلم «آواتار» ساخته جیمز کامرون اختصاص دارد که ۱۵ سال پیش منتشر شد، زمانی که قیمت بلیت پایین‌تر بود، اما این فیلم همچنان با فروش چشمگیر ۲.۹میلیون دلاری خود، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینماست و دنباله این فیلم با عنوان «آواتار: راه آب» نیز که در سال ۲۰۲۲ اکران شد هم در رتبه سوم قرار دارد. ساخته‌های جیمز کامرون سه فیلم از چهار فیلم اول فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را به خود اختصاص داده است. این لیست بر اساس تورم تنظیم نشده است. در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما به ترتیب آواتار (۲۰۰۹)، انتقام‌جویان: آخربازی (۲۰۱۹)، آواتار: راه آب (۲۰۲۲)، تایتانیک (۱۹۹۷)، جنگ ستارگان: اپیزود هفتم - نیرو برمی‌خیزد (۲۰۱۵)، انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲۰۱۸)، مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۲۰۲۱)، دنیای ژوراسیک (۲۰۱۵)، شیر‌شاه (۲۰۱۹) و انتقام‌جویان (۲۰۱۲) قرار دارند.
  • همکاری اسکورسیزی و لین رمزی در یک فیلم

    دنیای اقتصاد: لین رمزی، نویسنده و کارگردان اسکاتلندی که هم‌اکنون سه فیلم‌نامه آماده برای ساخت دارد، به ورایتی گفت که نخستین پروژه او «بمیر، عشق من» با هنرنمایی جنیفر لارنس خواهد بود. اگرچه پیش‌تر جولین مور اعلام کرده بود که ممکن است در فیلم بعدی رمزی با عنوان «بستر سنگی» که اقتباسی از کتاب مارگارت اتوود به همین نام است، حضور پیدا کند، اما خبرها حاکی از این است که پروژه جدید رمزی فیلم دیگری خواهد بود. این فیلم‌ساز ٥٤ساله قرار است به‌زودی تولید فیلم «بمیر عشق من» که اقتباسی از رمان نویسنده آرژانتینی آریانا هاویتس است و مارتین اسکورسیزی یکی از تهیه‌کنندگان آن است آغاز کند. فیلم داستان تلخ زنی روستایی در فرانسه را روایت می‌کند که مشکلات ازدواج و مادرانگی، او را به مرز جنون می‌رساند. لارنس درباره فیلم گفت: «داستان یادآور زندگی سیلویا پلات است؛ به‌خصوص به این دلیل که درباره زنی است که از مشکلات پس از زایمان رنج می‌برد و در آستانه جنون است.» از دیگر پروژه‌های رمزی که در دست ساخت است می‌توان به «ستاره قطبی» با بازی واکین فینیکس و رونی مارا و «بستر سنگی» با نقش‌آفرینی جولین مور، کایل چندلر و ساندرا اوه اشاره کرد. رمزی همچنین به ورایتی گفت که در حال نوشتن پروژه دیگری، چهارمین فیلم‌نامه، با عنوان «عالی‌رتبگان» است اما هیچ‌گونه توضیحی در مورد آن ارائه نداد.
  • دلایل تسخیر بازار جهانی کتاب توسط ژانر وحشت

    دنیای اقتصاد: ژانر ترسناک چندی است از مضامین کلاسیک فاصله گرفته و با اقبال خوانندگان به کتاب‌های جدیدی که به جنگ، سیاست و ناتوانی می‌پردازند، با افزایش فروش ۵۴درصدی نسبت به سال قبل روبه‌رو شده است.
  • یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما

    دنیای اقتصاد: مراسم یادبود کیومرث پوراحمد به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت این کارگردان چهارشنبه ۲۹فروردین در خانه سینما برگزار می‌شود. در این مراسم عباس یاری، ابوالحسن داوودی، محسن امیریوسفی و مازیار فکری ارشاد درباره‌ سینمای کیومرث پوراحمد و میراث او برای سینمای ایران سخن خواهند گفت. این مراسم به همت کمیته فرهنگی انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران و همکاری انجمن کارگردانان سینمای ایران تدارک دیده شده و ورود برای عموم آزاد و رایگان است. طبق اعلام روابط عمومی خانه سینما، به دلیل هم‌زمانی سالروز درگذشت فیلم‌ساز با ماه مبارک رمضان، زمان برگزاری این بزرگداشت به تاریخ یاد‌شده منتقل شده و ساعت ۱۶:۳۰ در سالن سیف‌الله داد (خانه سینما) برگزار خواهد شد.
  • نمایش «لامینور» در دانشگاه ناپل

    دنیای اقتصاد: دانشگاه شرق‌شناسی ناپل با نمایش فیلم سینمایی «لامینور» آخرین اثر داریوش مهرجویی بزرگداشتی برای این فیلم‌ساز فقید برگزار می‌کند. بزرگداشت داریوش مهرجویی بخشی از نشست سینمای ایران در این دانشگاه ایتالیایی است که با موضوع تنهایی و جست‌وجوی هویت در سینمای معاصر ایران با حضور آنتونیا شرکا، منتقد سینمای ایران، برگزار خواهد شد و در آن ناتالیا تورنسلو، استاد دانشگاه سخنرانی خواهد کرد. «لامینور» به تهیه‌کنندگی رضا دُرمیشیان تولید شده و محمد اطبایی پخش‌کننده بین‌المللی این فیلم است. داریوش مهرجویی، فیلم‌ساز سرشناس سینمای ایران، و وحیدیه محمدی‌فر، همسر وی، ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در خانه‌شان به قتل رسیدند. برنامه بزرگداشت این کارگردان فقید ساعت ۱۷ روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) در دانشگاه شرق‌شناسی ناپل (Pallazzo Corigliano)، دپارتمان مطالعات آسیایی، آفریقایی و مدیترانه برگزار خواهد شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر