شماره روزنامه ۵۹۸۹
|

آخر هفته

  • بازی تاج‌و‌تخت در عربستان

  • رویای دموکراسی در عربستان

    داود احمدزاده
    استاد دانشگاه

    در واپسین روز خردادماه ۱۳۹۶ انعکاس خبر صدور حکم ملک سلمان، پادشاه عربستان مبنی بر برکناری محمد بن‌نایف از ولیعهدی عربستان و گماردن فرزند جوان خود محمد بن‌سلمان به این مقام، فضای رسانه‌ای و سیاسی منطقه را به‌طور کامل تحت‌الشعاع قرار داد، به‌گونه‌ای از آن با عنوان زلزله سیاسی در عربستان تعبیر شد. به نظر می‌رسد که واشنگتن در این تغییر و تحولات نقش مهمی دارد؛ درواقع تصمیم‌گیران کاخ سفید پس از شناسایی مهره‌های اصلی خود در خاورمیانه در ادامه سیاست‌های جنگ‌طلبانه خویش و نیز تقویت مواضع اسرائیل در منطقه‌ خاورمیانه روی مهره اصلی خویش یعنی بن‌سلمان حساب ویژه‌ای بازکرده‌‌‌اند.

  • عکس خبری - ۸ تیر ۹۶

  • حراج سوالات امتحان نهایی

    ماجرای لو رفتن سوالات امتحانات نهایی دوره متوسطه و خرید و فروش آن در فضای مجازی با تایید یکی از مجلسی‌ها ابعاد تازه‌ای به خود گرفت. با وجود تجمع دانش‌آموزان در مقابل وزارت آموزش و پرورش و تکذیب لو رفتن سوالات از سوی مرکز سنجش وزارتخانه، حالا یک عضو کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرده براساس گزارش پلیس فتا و گزارش‌های واصله و شهادت اولیای دانش‌آموزان مشخص شد که سوالات افشا شده است. با اینکه پلیس فتا از دستگیری ۸ نفر خبر داده اما ظاهرا خبری از ابطال آزمون در کار نیست.

    .
  • پایان ابهامات لیست امید

    ابهامات درباره لیست امید در شورای شهر پنجم تهران که پیروز قاطع صحنه انتخابات شد، سرانجام رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را بر آن داشت تا در اظهاراتی مفصل درباره زیر و بم چگونگی پذیرش داوطلبان در این لیست توضیح دهد. عارف ضمن رد هر گونه دخالت پسرش در تهیه این لیست درباره ماجرای ۲ میلیارد تومان برای ورود به لیست امید هم گفت که سقفی که شورا برای هزینه تبلیغات هر کاندیدا تعیین کرد حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان بود که هنوز خیلی از اعضا هزینه تبلیغاتی‌شان را پرداخت نکرده‌اند.

    .
  • ابهام در زمان مراسم تحلیف

    تشکیل دولت دوازدهم در موعد قانونی این روزها به یکی از موضوعات داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. پیش‌تر برخی رسانه‌ها از برگزاری مراسم تنفیذ روحانی توسط مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۲ مرداد و به‌دنبال آن برگزاری مراسم تحلیف در مجلس در تاریخ ۱۵ مرداد خبر داده بودند. درحالی‌که معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری گفته مقدمات و هماهنگی لازم برای برگزاری مراسم تحلیف انجام شده اما مدیرکل روابط عمومی مجلس خبر داده مراسم تحلیف در اولین جلسه علنی پس از تنفیذ حکم توسط رهبری انجام می‌شود.

    .
  • محمدبن‌سلمان در راه سلطنت

    سرانجام پیش‌بینی بسیاری از تحلیلگران سیاسی به وقوع پیوست و محمدبن‌سلمان که طی دو سال گذشته نفوذ و اثرگذاری بسیار زیادی در سیاست‌های داخلی و خارجی عربستان سعودی داشت، جانشین پدر شد تا سلطنت در خانواده سلمان موروثی شود. براساس اعلام خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه کنونی عربستان، «محمد بن نایف» برادرزاده خود را از ولیعهدی و معاونت رئیس شورای وزیران و وزارت کشور برکنار کرد و با صدور فرمانی« محمد بن سلمان» فرزند ۳۱ ساله خود را به‌عنوان ولیعهد و معاون رئیس شورای وزیران برگزید.

  • ادامه گمانه‌زنی درباره کابینه

    حدس و گمان‌ها درباره کابینه دوازدهمین دولت تاریخ جمهوری اسلامی به فاصله زمانی یک ماه و نیم باقی مانده تا شروع رسمی کار دولت در شرایطی همچنان ادامه دارد که هنوز تکلیف لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها در مجلس مشخص نشده است. در این میان برخی رسانه‌ها با انتشار فهرست‌هایی از اعضای کابینه جدید از تغییرات قطعی برخی وزرا در دولت دوازدهم خبر می‌دهند. فراکسیون امید مجلس هم در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواسته در تشکیل دولت مورد مشورت قرار گیرد تا یک کابینه برجسته با کارآیی بالا تشکیل شود.

    .
  • شروط اعراب برای قطر

    تنش میان قطر و کشورهای عربی در شرایطی ادامه دارد که حالا قرار است قطر طی یک فرصت ۱۰ روزه به شروط ۱۳ گانه اعراب برای پایان دادن به بحران فعلی پاسخ دهد. کاهش سطح روابط با ایران، برچیدن پایگاه‌های نظامی ترکیه در قطر، قطع رابطه با گروه‌هایی چون حزب‌الله، اخوان‌المسلمین و حماس از جمله مطالبات کشورهای عربی است. اما بر اساس برخی خبرها مقامات قطری بر ادامه روابط خود با ایران و ترکیه تاکید کرده و پرداخت هرگونه غرامت به سعودی، امارات و بحرین را برای عادی‌سازی روابط نپذیرفته‌اند.

    .
  • اجماع درباره حمله موشکی

    درحالی‌که برخی رسانه‌ها تلاش کردند با زیر سوال بردن سلسله مراتب نظامی حمله موشکی به داعش، اتحاد میان مسوولان را خدشه‌دار کنند، اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مهر پایانی بر ادعای حاشیه‌سازان زد. به گفته وی اجرای عملیات علیه تروریست‌ها پیشنهاد سپاه و نیروهای مسلح بود که شورای‌عالی امنیت ملی از آن استقبال کرد و سپس این موضوع طبق سلسله‌مراتب نیروهای مسلح و فرماندهی مقام معظم رهبری اجرا شد. روحانی پیش‌تر گفته بود تصمیم برای مبارزه با تروریسم یک تصمیم ارگانی، جناحی و فردی نیست.

    .
  • ولایت مقوله جدا از حکومت

    با وجود پاسخ روحانی به انتقادهای برخی روحانیون درباره تاثیر آرای مردم در حکومت همچنان واکنش‌ها به این اظهارات ادامه دارد. درحالی‌که رئیس‌جمهوری در ضیافت افطار با علما تاکید کرد مساله ولایت با تشکیل حکومت دو مقوله جداست و نباید خلط شود، جامعه مدرسین در واکنش اعلام کرد نباید با بیانی شبهه‌انگیز و ناقص به تحلیل و تفسیر گزاره‌های دینی و تاریخی پرداخت. در پی این مباحث، دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری به بازخوانی دیدگاه رهبر انقلاب پیرامون نقش آرای مردم در مشروعیت نظام اسلام پرداخت.

    .
  • خوش‌بینی در بازار مسکن

    بر اساس آخرین اطلاعات به‌دست آمده از معاملات کشوری مسکن و با وجود رکود عمیقی که در سال ۹۵ بازار ملک سایر شهرها به جز پایتخت را فراگرفته بود،برخی خبرها از رشد معاملات مسکن طی دو ماه گذشته در کل کشور حکایت می‌کند. علامتی که نشانه بهبود وضعیت خرید و فروش خانه در تهران و دیگر شهرهای کشور است. این در حالی است که با ورود به فصل تابستان و شروع فصل نقل و انتقالات مسکن، امید به خروج از رکود بیشتر شده و پیش‌بینی‌ها از افزایش معاملات و رونق بازار مسکن حکایت دارد.

    .
  • پیروزی ترامپ در جنجال حقوقی

    اجرای بخش‌هایی از حکم مهاجرتی ترامپ در حالی دوباره آغاز می‌شود که دیوان عالی آمریکا در حکمی به دولت اجازه داد، ممنوعیت ۹۰ روزه در زمینه سفر اتباع شش کشور عمدتا اسلامی را اجرا کند. بر اساس این تصمیم، احکام دادگاه بدوی که جلوی اجرای این ممنوعیت را می‌گرفت، لغو می‌شود و تا زمان رسیدگی این دیوان به پرونده در حدود چهار ماه دیگر، اجرای بخش‌هایی از حکم مهاجرتی ترامپ دوباره آغاز خواهد شد. دونالد ترامپ در واکنش به این حکم آن را یک پیروزی آشکار برای امنیت ملی آمریکا دانست.

    .
  • خودسری در قدس، خیره‌سری در فطر

    ماه رمضان امسال برای رئیس‌جمهور منتخب مردم بی‌حرف و حدیث نگذشت. علاوه‌بر واکنش‌های تندی که به اظهارات وی درباره رای مردم در حکومت نشان داده شد، توهین برخی عوامل خودسر در روز قدس هم حواشی زیادی برای رئیس‌جمهور ایجاد کرد. اشعار وحدت‌شکن مدیحه‌سرای عیدفطر علیه رئیس‌جمهور هم مهر پایانی بود بر تمامی حواشی پیش آمده برای روحانی تا ماه رمضان امسال را این‌گونه به پایان برساند. در راهپیمایی روز قدس و در روزی که مردم به نشانه همبستگی با فلسطینی‌ها به خیابان آمدند، برخی عوامل خودسر با سردادن شعارهایی علیه روحانی به توهین علنی نسبت به منتخب ملت پرداختند تا بذر تفرقه را در دل مردم بکارند.

  • مانورضد ترور در مهرآباد!

    صدای تیراندازی در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد صبح روز شنبه مسافران و برخی خدمه این فرودگاه را دچار وحشت کرد. درحالی‌ که سپاه حفاظت هواپیمایی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در راستای ارتقای آمادگی‌ها و سنجش توان عملیاتی یگان حفاظت مستقر در فرودگاه مهرآباد اقدام به برگزاری یک رزمایش دفاعی امنیتی در شرایطی واقعی کرده است، اما بی‌اطلاعی کارکنان و مسافران از برگزاری این مانور موجب هراس در یکی از ترمینال‌های مهرآباد شد. در همین حال این مانور خللی در انجام پروازها ایجاد نکرد.

    .
  • تایید مقابله ایران با پولشویی

    با وجود لابی گسترده عربستان، اسرائیل و برخی کشورهای عربی برای بازگشت ایران به لیست سیاه مقابله با پولشویی و تروریسم، کشورهای عضو گروه بین‌المللی اقدام مالی به توقف دوباره محدودیت ایران برای یک سال دیگر رای دادند. اگرچه برخی کارشناسان بر این باورند که معنای بیانیه جدید اعتماد گروه ویژه اقدام مالی به اقدامات ایران در طول سال گذشته است، اما وزارت اقتصاد اعلام کرده این اقدامات مثبت رضایتمندی ایران را به‌دنبال نداشته و با توجه به گام‌های ایران باید اقدامات مقابله‌ای به‌طور کامل لغو می‌شد.

    .
  • آتش به اختیار بی‌قانونی نیست

    برداشت‌های متفاوت از بیانات رهبر انقلاب درباره تعبیر«آتش به اختیار» و تحلیل‌های جریان‌های مختلف سیاسی طی روزهای گذشته به شدت در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز شد. رهبر انقلاب در خطبه‌های عید فطر به تبیین واژه آتش به اختیار پرداختند و تاکید کردند که آتش به‌اختیار به‌معنای بی‌قانونی و طلبکار کردن مدعیان پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست. پیش از این برخی جریان‌های تندرو با سوء برداشت از این واژه آن را مجوز فعالیت‌های غیرقانونی و خودسرانه عنوان کردند.

    .
  • امید تابستانی به بازار مسکن

    فرید قدیری
    دبیر گروه مسکن

    با اتمام ماه رمضان، امید به گرم شدن تنور معاملات مسکن در بازار افزایش پیدا کرده است. بهار امسال، بدون رشد حجمی بازار ملک در مقایسه با فصل مشابه سال ۹۵ سپری شد؛ در حالی که پیش‌بینی شده بود معاملات خرید مسکن از اوایل سال جاری در مسیر ورود به فاز رونق، از شرایط پیش رونق سال ۹۵، فاصله صعودی پیدا کند. سال گذشته ماهانه به‌طور متوسط ۱۲ تا ۱۴ هزار واحد مسکونی در تهران فروخته شد. طی سه اول امسال نیز حجم معاملات، تغییر چندانی نسبت به سال گذشته پیدا نکرد.

  • معنای ولیعهدی بن‌سلمان برای ایران

    کامران کرمی
    عضو گروه دیپلماسی

    ولیعهدی محمدبن‌سلمان در عربستان سعودی در کنار تاثیرات و پیام‌هایی که برای داخل عربستان و همچنین موقعیت این کشور در سطح منطقه و نظام بین‌الملل دارد، بی‌تردید حاوی بیشترین پیام برای ایران خواهد بود، به‌خصوص با توجه به رقابت‌های دو کشور و تنشی که طرفین اکنون در آن قرار دارند. بن‌سلمان پیش‌تر در دو مصاحبه که حاکی از ذهنیت و رویکرد او در قبال تهران است، درخصوص چشم‌انداز روابط دو کشور و اینکه آیا ریاض به گشودن درهای دیپلماتیک با ایران خوشبین است، گفت که دو کشور هیچ نقطه اشتراکی برای گفت‌وگو ندارند.

  • فرصت جدید برای توسعه مالی

    مجید حیدری
    عضو گروه بانک و بیمه

    گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در جدیدترین بیانیه خود، با توجه به همکاری‌های ایران، رای به تعلیق محدودیت‌های مالی علیه ایران داد؛ موضوعی که می‌تواند زمینه‌ساز خروج ایران از لیست سیاه کشورهای این گروه باشد. گروه ویژه اقدام مالی در گزارش جدید خود پیشرفت ایران در ارتباط با اجرای برنامه‌های نظارت مالی را تایید کرد. بر همین اساس، با ادامه تعلیق اقدامات مقابله‌ای این نهاد علیه ایران موافقت شد. البته این تصمیم به معنی برون‌رفت کامل از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی نیست، بلکه به ایران فرصت داده می‌شود که اصلاحات مدنظر برای توسعه همکاری با این نهاد را انجام دهد.

  • توهین بی‌سابقه به رئیس‌جمهوری

    نیلوفر منصوریان
    عضو گروه خبر

    سه روز پس از توهین به حسن روحانی در مراسم راهپیمایی روز قدس، این بار تریبون نماز عید فطر در تهران به مکان تازه‌ای برای توهین به رئیس‌جمهوری تبدیل شد. روز جمعه هفته گذشته در حالی که حسن روحانی همچون دیگر مقامات کشور در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده بود با شعارهایی علیه خود از سوی برخی گروه‌ها مواجه شد. البته او تنها کسی نبود که آماج توهین و شعارهای این نیروها که در ادبیات سیاسی کشور به خودسرها مشهور هستند قرار گرفت. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و علی مطهری نایب رئیس مجلس نیز همچون رئیس‌جمهوری با شعارهایی علیه خود در این مراسم مواجه شدند.

  • مهم‌ترین موانع کارآفرینی در ایران کدامند؟

    مریم رضایی
    دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

    نقش بنگاه‌های کوچک و فرآیند کارآفرینی در تحریک رشد اقتصادی کشورها پیچیده است، چراکه متغیرهای واسطه‌ای مختلفی در این میان نقش بازی می‌کنند. البته در ابتدای امر باید اشاره کرد منظور از کارآفرینی در اینجا صرفا اشتغالزایی نیست؛ آنچه که در کشور ما به اشتباه از مفهوم کارآفرینی برداشت می‌شود و اغلب با مفهوم تجارت تداخل پیدا می‌کند و چه‌بسا کارآفرینی به‌واسطه نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های مخل و ویرانگر باعث از بین رفتن تعدادی از مشاغل هم بشود، مثل بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل تکنولوژی محور جدید که به تدریج شیوه سنتی را کنار می‌زنند.

  • آثار مثبت پیشرفت تکنولوژی بر کسب‌وکارهای ایران

    سمیرا وهاب
    دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

    کسب‌وکارها به‌عنوان قلب اقتصاد جامعه در بستر مجموعه‌ای از عوامل قانونی، سیاسی‌، اجتماعی و فرهنگی‌، تکنولوژیک و فیزیکی فعالیت می‌کنند که هم از این عوامل تاثیر می‌پذیرند و هم بر آنها تاثیر می‌گذارند‌. کارگزاران اقتصادی که در محیط کسب‌وکار فعال هستند در کل به ۴ دسته تقسیم می‌شوند: خانوارها (صاحبان منابع تولید)، بنگاه‌های اقتصادی (عناصر تولید که ممکن است مالکیت خصوصی یا دولتی داشته باشند)‌، دولت (سیاست‌گذار و ناظر و روان‌کننده جریان‌های مالی و پولی) و خارجیان.

  • آزادی اقتصادی مسیر رسیدن به رفاه

    محمدحسین دوستاری
    دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

    در هر کشوری کیفیت فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، توفیق یا عدم توفیق آنها در کسب‌وکار و روند رشد آنها، متاثر از عوامل سازمانی و عوامل محیطی است. طبعا در این میان، شاخص‌های اقتصاد کلان یک کشور از مهمترین و موثرترین عوامل در مولفه‌های محیطی کسب‌وکار است. شاخص آزادی اقتصادی نیز به‌عنوان یک شاخص مهم، از عوامل مهم و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری نسبت به تشکیل یک کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی روند پیشرفت فعالیت کسب‌وکار در یک کشور بوده و همچنین از منظری یکی از اصول مهم در ارزیابی توسعه یافتگی اقتصاد کشورها است که به معنی باز گذاشتن راه در مقابل افراد در میادین مختلف کار و تلاش، مالکیت، تولید و مصرف است.

  • چشم‌انداز مثبت انجام کسب‌وکار

    انوشه چگنی
    دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

    هر ساله بانک جهانی، گزارشی در رابطه با بررسی فضای کسب‌وکار کشورها، با نام شاخص سهولت کسب‌وکار (Doing Business) منتشر می‌کند که رتبه بالاتر در آن نشان‌دهنده مقررات بهتر و ساده‌تر برای کسب‌وکارها و حمایت‌های قوی‌تر از حقوق مالکیت خصوصی است. گزارش شاخص سهولت کسب‌وکار به بررسی عینی قوانین کسب‌وکار و اجرای آن، در میان ۱۹۰ کشور جهان می‌پردازد. این پروژه که در سال ۲۰۰۲ شروع به‌کار کرده، به ارزیابی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و سنجش قوانینی که در طول چرخه حیات به آنها اعمال می‌شود، می‌پردازد.

  • در رقابت‌پذیری عقب هستیم

    نازگل صادقی
    دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

    مجمع جهانی اقتصاد، هر ساله گزارشی را منتشر می‌کند که در آن متغیرهایی که اقتصاد هر کشور را قادر به دستیابی به رشد اقتصادی و اقتصاد پایدار می‌کند، مورد بررسی قرار می‌دهد. هدف این گزارش و این بررسی‌ها فراهم آوردن ابزاری کاربردی برای اقتصاددانان و سیاست‌گذاران هر کشور به‌منظور آشنایی با موانع رشد اقتصادی و راهکار‌هایی برای ارتقای سطح رقابت‌پذیری است.

    در گزارشی که مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲ در رابطه با شاخص رقابت‌پذیری منتشر کرده، کشورها بر اساس دو شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی و مقدار صادرات مواد اولیه نسبت به کل کالاهای صادراتی‌شان دسته‌بندی شده‌اند.

  • در مسیر هموار نوآوری

    مرتضی پرنیان
    دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

    مفهوم نوآوری در کسب و کار می‌تواند دربردارنده نوآوری در محصول، فرآیند، روش‌های بازاریابی و روش انجام امور سازمانی در نظر گرفته شود. هرگونه تولید کالای جدید، ارائه خدمت جدید یا بهبود قابل توجه در آنها، یک نوآوری تلقی می‌شود.

    از آنجا که یکی از نقاط ضعف اقتصاد کشور ما پایین بودن میزان خلاقیت و نوآوری و ضعف فناوری بنگاه‌های اقتصادی است، اقتصاد و صنعت‌مان مصرف‌کننده فناوری‌های خارجی شده و این خود زمینه آسیب‌پذیری اقتصاد را فراهم می‌کند که با شناسایی این نوع آسیب‌ها می‌توان به نقش بی‌بدیل دانش در حل معضلات کشور پی برد.

  • فعالیت‌های کارآفرینانه زیر نظر دیده‌بان جهانی

    عاطفه رجبی شیرکوهی
    دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

    دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM) یک کنسرسیوم تحقیقاتی است که به شفاف‌سازی رابطه بین کارآفرینی و توسعه اقتصاد بین‌المللی می‌پردازد. این کنسرسیوم در سال ۱۹۹۷ با مشارکت دانشگا‌ه‌های برجسته کشورهای انگلیس، آمریکا، فنلاند و ایرلند (بابسون کالج و دانشکده کسب‌و‌کار لندن و حمایت بنیاد کارآفرینی کافمن) ایجاد شد. ارزیابی محیط کارآفرینانه توسط این شاخص صورت می‌گیرد و هدف اصلی آن بررسی، سنجش ارزیابی تفاوت در گرایش‌ها و اشتیاق کارآفرینانه و ارائه داده‌های پژوهشی معتبر در سطح بین‌المللی درمورد فعالیت‌های کارآفرینی است.

  • شرایط محیطی کارآفرینی ایران و مقایسه با کشورهای منطقه

    امید اسلامی هنر
    دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

    کارآفرینی را فرآیندی می‌دانند که در تلاش است با خلق ارزش و انتقال آن به جامعه باعث ایجاد رفاه اجتماعی و افزایش قدرت اقتصادی شده و موجب توسعه کشورها شود. امروزه نقش کارآفرینی در توسعه کشورها روشن و واضح بوده و دیگر بحث بر سر ضرورت کارآفرینی و فعالیت‌های کارآفرینانه نیست، بلکه تلاش کشورهایی که قصد ایجاد توسعه فراگیر و پایدار را دارند معطوف بر فراهم آوردن شرایط مناسب جهت این‌گونه فعالیت‌ها است.

  • بازی تاج‌و‌تخت

    یک قدم دیگر برای محمد بن سلمان باقی مانده است تا خود را بر کرسی پادشاهی ببیند. هفته گذشته در عربستان سعودی یک تغییر اساسی رخ داد و در پی آن ملک سلمان پسرش را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه گذشته، پادشاه عربستان سعودی پسرش را به‌عنوان ولیعهد خود انتخاب کرد که راه را برای سلطنت شاهزاده جوان در دوران تغییرات حیاتی در داخل کشور و تشدید رقابت‌ها در خاورمیانه، هموار کرد. ولیعهد جدید محمد بن سلمان پسر بزرگ پادشاه و وزیر دفاع کشور است. زمانی که پدرش در سال ۲۰۱۵ به پادشاهی رسید، او نیز به سطوح بالای قدرت دست ‌یافت.

  • آغاز نیم قرن حکومت ولیعهد جدید عربستان

    نویسنده: Elizabeth Dickinson
    مترجم: مریم رضایی

    سحر آخرین روز ماه رمضان در عربستان، ملک سلمان، در مجموعه‌ای از احکام سلطنتی، برادرزاده‌اش محمد بن‌نایف را از ولیعهدی خلع و پسرش محمد بن‌سلمان را به‌عنوان جانشین خود منصوب کرد. محمد بن‌سلمان که در اوایل دهه ۳۰ زندگی به‌سر می‌برد، در شرایط عادی می‌تواند نیم قرن بر تخت پادشاهی عربستان بنشیند. این تحولات تا حد زیادی پیش‌بینی شده بود، اما در مورد زمان آن کسی نمی‌توانست نظری داشته باشد. محمد بن‌سلمان کنترل بر امور دولتی را از لحظه‌ای که به وضوح به‌عنوان جانشین ولیعهد در سال ۲۰۱۵ شناخته شد، شروع کرد.

  • وهابیت در خدمت قدرت سیاسی

    از زمان تاسیس دولت عربستان سعودی در ۱۹۳۲ بر مبنای اتحاد دولت و وهابیت، اساس نظام برپایه پدرسالاری سیاسی و مذهبی استوار بوده است که سلطه خود را بر دیگر شئون جامعه اعمال کرده است. اتحاد و پیوندهای مذهبی و سیاسی بین خاندان سعود و علما و آموزه‌های وهابیت، پیوندهای دوسویه بین این خاندان و سران قبایل، سرکوب سیاسی، تقویت نهادهای سنتی همچون بازار، روحانیت و قبایل، جلوگیری از قدرت‌یابی نهادهای مدنی جدید، گسترش پیوندهای حامی- پیرو بین حکومت و اعضای وابسته به نهادهای آن از بخش خصوصی، سیستم اطلاعاتی و سرکوبگر قوی و حمایت قدرت‌های خارجی از این خاندان از جمله عوامل موثر در استمرار حکومت خاندان سعودی بوده است.

  • اولویت ریاض؛ تقویت سیاست‌های ملی‌گرایانه

    تصمیم ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی به انتصاب پسرش محمد بن‌سلمان به‌عنوان ولیعهد جدید و جایگزین محمد بن نایف، تحول عمده‌ای در بافت ساختار سیاسی این کشور محسوب می‌شود. از سوی دیگر، این تغییر ریشه‌ای در میانه بحران‌های جاری در خاورمیانه باید حامل مفهوم و پیام ویژه‌ای هم باشد. گفته می‌شود ارتقای جایگاه محمد بن سلمان از نایب ولیعهدی به مقام ولایتعهدی پادشاه به معنی قصد دولت ریاض به تثبیت و استحکام سیاست قاطع و بدون مماشات خود در خاورمیانه است.

    به گزارش یورونیوز غسان حمدان، نویسنده و کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به پیشینه نقش عربستان سعودی در تحولات منطقه از دوران کمک به مبارزان افغان برای بیرون راندن نیروهای شوروی سابق تا برحذر داشتن همسایگان از دوستی با ایران، بر این باور است که سعودی‌ها به دنبال ایفای نقش مستقیم‌تری در منطقه هستند و برای همین به چهره‌های جوان روی آورده‌اند.

  • شاهزاده جنگ‌طلب

    با ولیعهد شدن محمد بن سلمان سوال‌های بسیاری در مورد آینده عربستان سعودی به‌وجود آمده است. در حالی که خبرها در مورد سلامتی ملک سلمان حاکی از ناخوشی احوال وی است، محمد بن سلمان را می‌توان «پادشاه عنقریب» عربستان سعودی تلقی کرد. هفته گذشته در عربستان سعودی نه زلزله، بلکه کودتای سیاسی رخ داد. نایف به‌عنوان ولیعهد پادشاه از سمت خود برکنار شد و ملک سلمان فرزند خود را جانشین وی کرد. این اتفاق یک نوع سنت‌شکنی برای کشور عربستان به حساب می‌آید، زیرا قدرت در این کشور از برادر به برادر به ارث می‌رسد.

  • ساختار قدرت و حکومت در عربستان سعودی

    کامران کرمی

    نظام سیاسی عربستان سعودی اگرچه در طبقه بندی نظام‌های پادشاهی مطلقه یا بر اساس طبقه‌بندی ژان بلاندل در کتاب حکومت مقایسه‌ای، جزو نظام‌های سیاسی محافظه کار یا سنتی غیرمساوات طلب جای می‌گیرد، اما چنانچه با استانداردهای رایج در علوم سیاسی در خصوص «مونارشی» و «سلطنت مطلقه» رژیم عربستان را مورد تحلیل قرار دهیم، در خواهیم یافت که آنچه در عربستان سعودی واقعیت دارد، با این استانداردها مطابقت نمی‌کند. هر چند در این کشور قانون اساسی به معنای مدرن امروزی وجود ندارد، اما در واقع محدودیت‌هایی بر قدرت پادشاه اعمال می‌شود.

  • شکست در دوجبهه

    لئونید برشیدکسی
    ستون‌نویس بلومبرگ

    تغییرات ناگهانی در جانشین سلطنتی احتمال دارد که کمک حال سعودی‌ها در جامعه‌ای باشد که ۷۰ درصد آن زیر ۳۰ سال قرار دارند. با وجود این تغییرات در منطقه‌ای که «بازی بزرگ» در جریان است و آمریکا و روسیه در حال یار‌گیری و بازی با متحدان خود هستند می‌تواند حرکتی بسیار خطرناک باشد. پادشاه عربستان پسر خود را به‌عنوان ولیعهد جدید معرفی کرد. این دومین حرکت تابوشکنانه ملک سلمان به حساب می‌آید. بار نخست ملک سلمان برای اینکه پسر خود را در ساختار اصلی قدرت نگه دارد، یک پست جدید در این سیستم پادشاهی تعریف کرد و پسر خود را در حالی که به‌عنوان وزیر دفاع این کشور فعالیت می‌کرد به او جایگاه جانشین ولیعهد نیز اعطا کرد.

  • روابط تهران و ریاض در عهد بن سلمان

    ولیعهدی محمد بن‌سلمان در عربستان سعودی در کنار تاثیرات و پیام‌هایی که برای داخل عربستان و همچنین موقعیت این کشور در سطح منطقه و نظام بین‌الملل دارد، بی‌تردید حاوی بیشترین پیام برای ایران خواهد بود، به‌خصوص با توجه به رقابت‌های دو کشور و تنشی که طرفین اکنون در آن قرار دارند.

    ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی پیش‌تر در دو مصاحبه که رونمایی از ذهنیت و رویکرد او در قبال تهران دارد، درخصوص چشم‌انداز روابط ایران و عربستان و اینکه آیا ریاض به گشودن درهای دیپلماتیک با ایران خوشبین است، گفته بود که دو کشور هیچ نقطه اشتراکی برای گفت‌وگو ندارند.

  • چالش‌های ولیعهد جوان

    محمد بن‌سلمان قرار است سکان کشتی عربستان را در آینده‌ای نه چندان دور به‌دست گیرد. این کشور برای رسیدن به ساحل آرامش نقشه راهی تهیه کرده که به سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ معروف است. قرار است ولیعهد جوان این کشور هدایت عربستان را تا رسیدن به آن سال به عهده بگیرد. ولیعهد جدید عربستان سعودی قرار است به دور از سنت‌های عربستان سعودی در اقتصاد با اتخاذ سیاست‌های ریاضتی، از ریخت و پاش‌های زیاد که خاص عرب‌هاست دوری کند. برای این منظور برخی می‌گویند تلاطم موجود بر سر راه کشتی محمد بن‌سلمان به‌قدری زیاد است که ممکن است وی نتواند آن را به سلامت به مقصد برساند.

  • دکه مطبوعات - ۸ تیر ۹۶

    The Week

    فرهنگ خشم

    مجله ویک در این هفته به سراغ جامعه دو پاره ایالات متحده رفته است. این مجله می‌نویسد: آیا آمریکایی‌های آبی رنگ (دموکرات) در حال جدا شدن از آمریکایی‌های قرمز رنگ (جمهوری‌خواهان) هستند. ؟ پیش‌تر این هشدار داده شده بود که با حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید این شکاف بیشتر خواهد شد و حالا مجله ویک به تحلیل این موضوع پرداخته است. این داستان زمانی قوت گرفت که چندی پیش یکی از طرفداران برنی سندرز به یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه با اسلحه گرم حمله و او را مجروح کرد.

  • مزیت نسبی تولید در کشور

    سید‌محمد مجیدی

    اقتصاددان کسی است که فردا می‌فهمد چرا آنچه دیروز پیش‌بینی کرده بود امروز اتفاق نیفتاده است. این جمله به‌ظاهر ساده‌لوحانه حاوی حقایق بسیار زیادی در مورد علم اقتصاد و شاید تمامی علوم بشری است. اگر زندگی افراد موفق و بسیاری از دانشمندان را بخوانید این مساله بارها در روند پیشرفت آنها به‌صورت ضمنی تکرار شده است. توماس ادیسون در اختراع لامپ فهمید که هزار مورد از پیش‌بینی‌های گذشته او اشتباه بوده است و باید راه‌حل جدیدی برای ادامه کار پیدا کند. جمله ابتدایی یادداشت در حقیقت بیانگر پیچیدگی علم اقتصاد و لزوم توجه به تجربیات گذشته است.

  • نقش انگیزه در تصمیم‌سازی‌های اقتصادی

    مرتضی زارع
    پژوهشگر اقتصادی

    به‌طور کلی انگیزه، سنگ زیر بنای علم اقتصاد است. هر عملی که شما انجام می‌دهید با درنظر گرفتن منافع و هزینه‌های آن است به‌خصوص فعالیت‌های اقتصادی. شاید شما نیز بارها شنیده باشید که حتی دوستان نزدیک در جریان یک فعالیت اقتصادی مشترک با یکدیگر دچار مشکل شدند و رابطه دوستی آنها نیز از بین رفته، یا حتی برادر با برادر نمی‌تواند در امور مالی و اقتصادی شراکت داشته باشد. دلیل این امر چیست؟ این مسائل ریشه در انگیزه و منافع هر فرد دارد که به احتمال زیاد با انگیزه سایر افراد در تعارض است.

  • هدیه تاریخی دولت ترامپ به چین

    حمید پوران
    کارشناس محیط‌زیست 

    دولت کنونی ایالات‌متحده، باوجود تمامی رفتارهای غیرمتعارف خود، هنوز از اقبال قابل‌توجهی میان جامعه آمریکا برخوردار است. شاید مهم‌ترین دلیل چنین محبوبیتی که منجر به انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا نیز شد را بتوان در دو کلمه خلاصه کرد: گفتن حقیقت؛ البته نه همه حقیقت بلکه تنها بخشی از آن. دولت فعلی ایالات‌متحده با تکیه بر عوام‌گرایی خود را تنها منجی آمریکایی‌هایی معرفی کرده که به هر دلیل احساس کرده و می‌کنند که دولت یا دولت‌های گذشته آمریکا، آن‌گونه که باید به حقوق ملت خود پایبند نبوده و برای خوشامد سایر کشورها منافع کشور خود را در درجه دوم اهمیت قرار داده‌اند.

  • طبیعت‌گردی سنگین نرسیده به چالوس

    نیوشا امینیان
    راهنمای تور

    برایتان از مقصدهایی که پر از آرامش‌اند زیاد گفته‎ام؛ اما این‎بار با یک سفر پر از هیجان چگونه‎اید؟ سفری برای بالا رفتن از صخره‎های صیقل‌خورده و دیدن آبشاری که در انتهای آن قرار دارد؛ جایی بکر که لابه‎لای درختان کهن پنهان شده است. طبیعت‎گردی این روزها به علاقه‎مندی افراد بسیاری تبدیل شده است. دست و پنجه نرم کردن با طبیعت، اقامت در آن و دانستن درباره جزئیاتش گاه بسیار شیرین می‎شود. در میان شلوغی‎های شهر تصمیم گرفتم به همراه دو تورلیدر دیگر، گروهی را همراهی کنم که عازم مقصدی به‎نام «سرپوش تنگه» بودند؛ جاذبه زیبایی که بسیار بکر و خاص است و برای رسیدن به آن باید خود و توانایی‎هایتان را به چالش بکشید.

  • ۱۰ مورد از عجایب خاورمیانه و شمال آفریقا که باید دید

    مترجم: امیررضا فخاریان

    اگر در تاریخ فرو رویم، خاورمیانه را می‌بینیم که خانه‌ گنجینه‌های باستانی و مکان‌های باقی‌مانده از گذشته‌ است؛ از پترا، شهر قرمزرنگی که در صخره‌ها حفر شده تا ویرانه‌های بعلبک در لبنان، جایی‌که رومیان آن را ویران کردند. مجله گردشگری Conde Nast Traveller در گزارشی ۱۰ مورد از دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی منطقه را معرفی کرده است. در این فهرست، ایران یک سهم، مصر دو سهم و ترکیه سه سهم دارند؛ کشورهایی که کفه‌های سنگین تاریخ و تمدن خاورمیانه به‌حساب می‌آیند.

  • ۴ توصیه مالی برای مادران

    مایکل برنچ

    برنامه‌ریزی مالی برای مادران و خانواده آنها هرگز پایان نمی‌پذیرد، این برنامه‌ریزی در تمام طول سال جریان دارد. در این مطلب، ۴ توصیه مالی را می‌خوانید که فکر می‌کنم می‌تواند به همه مادران در همه جا کمک کند.

    نگذارید بچه‌ها زندگی مالی شما را ویران کنند

    ما به‌عنوان والدین برای فرزندان خود فداکاری‌هایی می‌کنیم. این بخشی از وظایف ماست، ‌اما زمانی از راه می‌رسد که بچه‌هایی که بزرگ‌تر شده‌اند باید روی به لحاظ مالی روی پای خود بایستند.

  • قوانین طلایی پس‌انداز پول

    زندگی پر از تصمیم‌های مالی است، بعضی ساده، بعضی سخت، اما همگی آنها نهایتا روی زندگی شما در آینده تاثیر می‌گذارند. به خاطر گرفتن چنین تصمیماتی، طی یک دهه، زندگی شما ممکن است کلا زیر و رو شود. ممکن است از خود بپرسید که تاخیر در کدام یک از تصمیمات مالی ممکن است ۱۰ سال دیگر شما را پشیمان کند. مهم‌ترین این تصمیمات شامل ۱۰ مورد است:

    ۱. هنوز حساب دخل و خرجتان را به دست نگرفته‌اید

    برای حساب کتاب کردن امروز و فردا می‌کنید؟ حالا وقتش رسیده است که دخل و خرج‌تان را در مشت بگیرید.

  • چگونه از سوگیری‌ و غرض‌ورزی در محیط کار اجتناب کنیم

    مترجم: مریم رضایی

    یکی از مسائلی که همواره بر تصمیم‌گیری‌های استخدام تاثیر می‌گذارد، سوگیری ناخودآگاه است. سوگیری ناخودآگاه یعنی داشتن قضاوت‌ها و رفتارهایی نسبت به دیگران که از انجام آن آگاه نیستیم. اگر این سوگیری‌ها به درستی مورد توجه قرار نگیرند، شانس رعایت نکردن برابری جنسیتی یا نژادی در محیط کار از بین می‌رود. برای اینکه استعدادهای بیشتری را در محیط کارمان جذب کنیم، کارهای زیادی باید انجام شود، اما اگر مدیران و متصدیان استخدام از سوگیری‌های خود آگاه نباشند، در ایجاد یک تنوع موثر و استراتژی جامع موفق عمل نکرده‌اند.

  • استارت‌آپی برای کشاورزی بدون دانش و تجربه

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    جهان ما در حال تغییر است. بیشتر مردم اکنون در مناطق پرجمعیت و شهری زندگی می‌کنند و تقاضای فزاینده‌ای برای مواد غذایی محلی وجود دارد. مردم می‌خواهند داستان پشت غذایی که در بشقابشان هست را بدانند. حتی ساکنان شهرها نیز می‌خواهند غذایشان تازه و مغذی باشد؛ نه اینکه از پیش‌ بسته‌بندی شده باشد و از هزاران کیلومتر دورتر ارسال شود. از سوی دیگر شرایط آب و هوایی به شدت در حال تغییر است و زمین و آب به منابعی کمیاب تبدیل می‌شوند. تولید و توزیع مواد غذایی در مقیاس بزرگ اثر شگرفی بر اکوسیستم زمین دارد و به تاثیر خود بر سطح آب و تنوع زیستی ما ادامه می‌دهد.

  • شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی آنلاین

    دکتر بهناز رنجبر

    آیا تاکنون با شرکت‌هایی مواجه شده‌اید که تعداد بیشماری هشتگ بعد از هر پست خود قرار می‌دهند؟ یا شرکت‌هایی که در همه شبکه‌های اجتماعی خود پست‌های یکسانی را بدون هیچ تغییری در شکل و محتوا قرار می‌دهند؟ این مسائل برای کاربران و مخاطبان بسیار آزاردهنده و غیر جذاب است. مساله ناراحت کننده این است که خیلی از افراد فکر می‌کنند شبکه‌های اجتماعی همگی مثل هم بوده و باید تا جایی که ممکن است پست‌های فراوان در آن قرار دهند. این در حالی است که فیس‌بوک، لینکداین، اینستاگرام، توییتر و.

  • نقاط ضعف اورژانس پایتخت

    رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران معتقد است: اورژانس تهران ضعیف‌ترین اورژانس کشور است. رحمت‌اله حافظی برای توضیح این قضاوت خود آماری از وضعیت تعداد پایگاه‌های اورژانس در پایتخت ارائه می‌دهد. او با بیان اینکه براساس استانداردها برای هر ۱۶ هزار نفر باید یک پایگاه اورژانس وجود داشته باشد؛ می‌گوید: این در حالی است که با احتساب جمعیت ثابت ۵/ ۸ میلیون نفری شهر تهران، پایتخت به ۵۳۱ پایگاه اورژانس نیاز دارد که در حال حاضر ۱۵۸ پایگاه موجود است و ۳۷۳ پایگاه از استانداردها عقب است.

    به گفته او نقاط ضعفی در حوزه پشتیبانی اورژانس وجود دارد که آزاردهنده است، وقتی تجهیزات مورد نیاز آنان کامل و آماده باشد نیروها با آرامش خاطر کارشان را انجام می‌دهند اما وقتی تجهیزات لازم وجود نداشته باشد، مواجهه پرسنل با حوادث به‌دلیل کمبود نیرو و آمبولانس غیرقابل تحمل می‌شود و فشارهای روحی و روانی مضاعفی به نیروها تحمیل می‌شود.

  • خوش‌بینی به آینده مسکن

    واسطه‌های ملکی با مقایسه وضعیت سه ماه گذشته معاملات مسکن، به استناد رشد حجمی بازار خرید و فروش‌ آپارتمان در مقایسه با سال گذشته، چشم انداز ماه‌های آینده را روشن و قابل دستیابی به رونق عنوان می‌کنند. سال گذشته در بازار کشوری معاملات مسکن، میزان فروش واحد مسکونی در شهرها ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد که از افت معاملاتی سال ۹۴ نیز بیشتر بود، اما طی دو ماه اول امسال، رشد معاملات به اندازه آنچه در سال ۹۵ افت کرده بود، علائمی از بازار می‌دهد که دلالان ملک آن را نشانه پایان رکود تلقی می‌کنند. اردیبهشت امسال بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی در کل کشور معامله شد.

  • سه پیش‌شرط رونق در بازار مسکن

    بازار معاملات مسکن در حالی از نیمه سال گذشته همزمان با افزایش معنادار حجم خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی وارد فاز پیش‌رونق شد که کارشناسان از تسریع حرکت بازار در این مسیر طی ماه‌های پیش رو خبر می‌دهند. این در حالی است که در میان ابزارها و ملزومات شروع دوره رونق در بازار معاملات مسکن، افزایش سقف تسهیلات خرید آپارتمان‌های مسکونی همواره مورد تاکید قرار داشته است. سقف تسهیلات خرید مسکن در حالی طی ۴ سال گذشته، در ۴ مرحله افزایش یافته است که با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، هم‌اکنون زوجین تهرانی به تسهیلات ۱۸۰ میلیونی خانه اولی‌ها (ترکیب تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومان از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم و تسهیلات ۲۰ میلیونی جعاله مسکن) از محل سپرده‌گذاری یکساله در بانک عامل بخش مسکن برخوردارند.

  • گود بدون متولی در میدان توپخانه

    مدت‌هاست که قرار است صورت ظاهری میدان امام خمینی شکل و شمایل تازه‌ای پیدا کند، اما تنها نتیجه ملموس اقدامات مدیریت شهری تاکنون، صرفا ایجاد یک فضای کارگاهی و گود بزرگ در حاشیه میدان است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، شورای شهر تهران در سال ۹۳ طرح ساماندهی میدان امام‌خمینی‌(ره) را که پیش از انقلاب‌اسلامی، با عنوان «توپخانه» در میان مردم شهرت داشت، به تصویب رساند. در این مصوبه ساماندهی ۲۹ میدان دیگر نیز مصوب شد اما از آنجا که سابقه انجام مطالعات رسمی درباره میدان امام‌خمینی‌(ره) بیشتر بود و به سال ۷۴ می‌رسید، این موضوع در اولویت کاری شهرداری تهران قرار گرفت.

  • ترس خالقان تکنولوژی از نافرمانی روبات‌ها

    روزی که دیگر آنچه ساخته دست بشر است از او فرمان نپذیرد چه بر سر دنیا می‌آید؟ این شاید مهم‌ترین دغدغه ذهنی عاملان هرچه سریع‌تر رشد کردن ابداعات تکنولوژی در قرن شکوفایی فناوری باشد که با شتاب باور نکردنی به خلق روبات‌هایی با اشکال مختلف دست می‌زنند. روبات‌ها مفهوم واقعی هوش مصنوعی در مقابل هوش واقعی انسان است که قادر هستند به‌طور خستگی‌ناپذیر بسیاری از حرکات و وظایف انسانی را بدون هیچ ادراکی انجام دهند. امروزه آنها در ماموریت‌های خطرناکی همچون جراحی‌های حساس، جابه‌جایی‌های سنگین، کمک به ناتوانان، راندن خودرهای خودران، کمک به سربازان در هنگام جنگ و نجات جان انسان‌ها مشارکت می‌کنند که کوچک‌ترین انحرافی در این برنامه‌ها می‌تواند آنها را به قاتل خالقشان بدل کند.

  • آنچه باید درباره وضوح تصویر نمایشگرها بدانیم

    معمولا هنگام خرید ابزارهای هوشمند، در بخش مشخصات نمایشگر با اسامی ناآشنایی مانند QHD، WQHD،۴K و غیره روبه‌رو شده‌ایم و احتمالا به شکل دقیق نمی‌دانستیم که به چه معنا هستند. به همین دلیل قرار است در این مطلب به تفاوت‌های اصلی بین این عبارت‌ها بپردازیم. با وجود دستگاه‌های هوشمند زیادی که در حال حاضر با اندازه‌ نمایشگرهای مختلف و وضوح تصاویر متنوع و اسامی مخصوص برای هر کدام از آنها در بازار قابل خریداری است، اما تشخیص تفاوت بین آنها، به کاری پیچیده تبدیل شده است. مدل FHD و WQHD چه فرقی با یکدیگر دارند؟

    مهم‌ترین مساله‌ای که به چشم می‌آید این است که پیکسل‌های بیشتر در صفحه نمایش به معنی وضوح بیشتر و به‌ نمایش درآمدن بهتر تصاویر و ویدئوها است، اما زمانی که وضوح تصاویر مختلف بارها با این اسامی پیچیده مانند qHD، WQHD و غیره نامیده می‌شوند، فهمیدن معنی اصلی آنها به امری دشوار تبدیل می‌شود.

  • چه دستگاهی ناظر بر گران‌فروشی خودروسازان است؟

    به گفته یکی از اعضای شورای رقابت، درخواست خودروسازان مبنی‌بر افزایش قیمت محصولات داخلی اخیرا به این شورا رسیده این در حالی است که برخی تولید‌کنندگان از ابتدای سال‌جاری نسبت به افزایش قیمت برخی از خودروها اقدام کرده‌اند. در این زمینه شرکت ایران خودرو نسبت به رقیب خود پیشقدم شد و قیمت برخی از محصولات را حتی تا یک میلیون تومان افزایش داد. با این حال به گفته مسوولان این شرکت، ایران‌خودرو اقدام غیرقانونی انجام نداده و با توجه به مجوز سال پیش مبادرت به تغییر قیمت محصولات خود کرد. بنا به گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، نرخ تورم بخشی محصولات سایپا در سال گذشته ۲۸/ ۴ درصد اعلام شد که در نتیجه مجوز افزایش قیمتی ۴/ ۰ درصد به این شرکت داده شد.

  • تکرار سریال پیش‌فروش خودروهای جدید

    پیش‌فروش اولین خودرو پسابرجامی در حالی پنج‌شنبه و شنبه گذشته انجام شد که فروش این خودرو نیز همچون دیگر خودروهای تازه وارد به بازار، با حاشیه‌هایی همراه بود. هر چند استقبال مشتریان از این خودروها و به دنبال آن دلالی در خرید و فروش حواله خودروی ثبت‌نامی سال‌هاست جزو چالش‌های لاینفک بازار به حساب آمده با این حال هیچ‌گاه چاره‌ای برای آن نبوده و حضور خودروی جدید همیشه با نارضایتی مشتریان همراه بوده است.

    این نارضایتی شامل تمامی خودروهای تازه‌وارد می‌شود، فرقی نمی‌کند خودروی عرضه شده برند چینی باشد، یا خودرو فرانسوی و یا متعلق به خودروسازان داخلی.

  • چالش رقابت در بازار خودروهای وارداتی - ۸ تیر ۹۶

    قیمت خودروهای وارداتی از ابتدای سال‌جاری تاکنون روند صعودی به خود گرفته است؛ برخی دلیل این موضوع را فقدان رقابت در بازار وارداتی‌ها می‌دانند و متهم اصلی این روند را مقررات وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوران پساتحریم عنوان می‌کنند.

    بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی وزارت صنعت دستورالعمل اخذ نمایندگی رسمی شرکت‌های خارجی از سوی شرکت‌های مادر را تنها قانون مدنظر برای واردات به کشور خواند و براین اساس واردات خودرو به کشور را تنها از مسیر نمایندگی‌های مستقیم به کشور در نظر گرفت. براساس این دستورالعمل وزارت صنعت به نمایندگی‌های غیرمستقیم واردکننده خودرو هشدار داد ظرف دو مهلت زمانی ۶ ماهه و سه ماهه مجوز خود را از شرکت‌های مادر دریافت کنند؛ چراکه در غیر این صورت مجوز فعالیت آنها بدون در نظر گرفتن مدت زمان باقی مانده گواهی فعالیت ابطال خواهد شد.

  • حال موسیقی خوب نیست

    لی لا رضایی

    گروه موسیقی نیوش متشکل از آرش و سروش قهرمانلو، کیکاووس مختاری، آرش آردفروشان و سهراب فتحعلیزاده است که در سال‌های اخیر فعالیت خود را آغاز کرده و آثارش با اقبال عمومی روبه‌رو شده است. سبکی که آنها اجرا می‌کنند تلفیقی است از موسیقی راک، سنتی و فولکور. در واقع نمی‌توان موسیقی آنها را در سبک خاصی گنجاند. «نیوش» تا کنون توانسته است به مقام‌های متعددی در حوزه موسیقی دست یابد که از این میان می‌توان به کسب مقام دوم در فستیوال بین‌المللی موسیقی وومد و مقام‌هایی در داخل کشور اشاره کرد.

  • همایون‌های همایون

    آلبوم «همایون‌های همایون» روایت پیانویی سامان احتشامی از ساخته‌های همایون خرم همزمان با سالروز تولد این آهنگساز و نوازنده ویلن منتشر شد. به گفته سامان احتشامی این آلبوم به پیشنهاد بابک چمن‌آرا، مدیر عامل شرکت آوا خورشید تولید شد. سامان احتشامی از ۱۷ سالگی در اجراهای زنده یاد «همایون خرم» کنار ایشان روی صحنه حضور داشت و دلیل انتخاب این نام برای این اثر قطعاتی است که زنده‌یاد همایون خرم در دستگاه همایون ساخته و احتشامی با پیانو اجرا کرده است. در این آلبوم احتشامی ۴۴ دقیقه پیانو نواخته و قطعات همایون خرم در دستگاه همایون را به شکل مدلاسیون‌هایی در هم تنیده شده، اجرا کرده است.

  • کنسرت امید حاجیلی

    امید حاجیلی در تاریخ ۲۰ و ۲۱ تیرماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی به اجرای برنامه می‌پردازد تا بار دیگر پذیرای علاقه‌مندان آثارش باشد. حاجیلی در صفحات شخصی‌اش از این کنسرت تحت عنوان «بفرمایید انفجار. . . » یاد کرده و گفته برنامه‌ریزی متفاوت و جالبی را برای این اجرا در نظر گرفته است. کنسرت‌های این خواننده معمولا از شور و هیجان بالایی برخوردارند و حاجیلی در یکی، دوسال گذشته جزو پرفروش‌ترین خواننده‌های پاپ در کنسرت‌های تهران است. حاجیلی دو سال پیش آلبوم «حاجیلیتو» را منتشر کرد و پس از چند اجرای زنده در سالن اریکه ایرانیان به یکباره استقبال جالب توجه مخاطبان موسیقی از اجراهای زنده‌اش را شاهد بود و کنسرت‌های او خیلی زود به یکی از پرطرفدارترین کنسرت‌ها در پایتخت تبدیل شد.

  • مالیخولیا

    فیلم سینمایی «مالیخولیا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مرتضی آتش‌زمزم روی پرده سینماها رفته است. «مالیخولیا» به بخشی از مردم توجه دارد که خودشان از یک نوع بیماری که به آن گرفتار شده‌اند، خبر ندارند. به عبارت بهتر داستان این فیلم درباره آدم‌هایی است که دچار دوگانگی هویتی شده‌اند. . . فیلمبرداری این فیلم به‌طور کامل در شهر اصفهان انجام شده است و از ویژگی‌های آن توجه خاص به معماری این شهر تاریخی است که می‌تواند برای مخاطبان جذابیت‌های زیادی داشته باشد. لیلا اوتادی، محمدرضا هدایتی، لاله اسکندری، نادر فلاح، محمد فیلی، سپیده مظاهری و افسانه فتاحی همراه با هنرمند خردسال دیانا پاژنگ بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

  • پرسه در حوالی من

    فیلم سینمایی «پرسه در حوالی من» به کارگردانی غزاله سلطانی در سینماهای «هنر و تجربه» اکران شد. این فیلم اولین ساخته بلند سینمایی غزاله سلطانی محسوب می‌شود که سال گذشته آماده نمایش شد و اکنون در سینماهای «هنر و تجربه» اکران شده است. داستان این فیلم درباره دنیای زنی است که در آستانه ۳۰ سالگی در دل تهران امروز، به دنبال رویای خود می‌رود و در این مسیر با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شود که مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد. مهراوه شریفی‌نیا، بهناز جعفری، سوسن مقصودلو، نسرین نکیسا، بهرام سروری‌نژاد، آتوسا راستی، بابک قادری، مریم نورمحمدی، ژیلا شاهی، محسن سلیمانی، پریا مرندیز، نگار فتحی، فوژان قبادیان و علی گلزاده بازیگران این اثر هستند.

  • ذهن برفکی

    نمایش «ذهن برفکی» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین حسینی روی صحنه رفت. داستان این نمایش از این قرار است که چند نفر به‌صورت قاچاقی و تحت سرپرستی یک کاپیتان دیوانه، در کشتی او در حال فرار هستند. مسعود رمضانی، مینا دلشاد، علیرضا عباسی، حسین اثباتی و الهام عصاریان بازیگران این نمایش ۹۰ دقیقه‌ای هستند که با طراحی حرکات توسط ایمان مومنی به روی صحنه خواهند رفت. همچنین عوامل این نمایش تصمیم گرفته‌اند در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه برای دانشجویان تخفیف ٣٣ درصدی در نظر بگیرند که علاقه‌مندان به‌صورت حضوری و با ارائه کارت دانشجویی می‌توانند از این طرح ویژه برخوردار شوند.

  • قاب تجلی

    نمایشگاه آثار چهره‌های ماندگار ایران با عنوان «قاب تجلی» از فردا جمعه نهم تیرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. در این نمایشگاه عکس‌های پرتره چهره‌های ماندگاری که فرصت کافی برای عکاسی حرفه‌ای از آنها فراهم شده است به نمایش درخواهد آمد. در کنار آن آثار نقاشی، خوشنویسی و نقاشی‌خط چهره‌های ماندگار هنرهای تجسمی همچون محمود فرشچیان، محمد احصایی، غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه‌ای، جلیل رسولی، یدالله کابلی، کیخسرو خروش و. . . در معرض دید قرار می‌گیرد. این نمایشگاه تا ۱۶ تیرماه دایر است و علاقه‌مندان برای بازدید از آن می‌توانند در روزهای عادی از ساعت ١٠ تا ٢١ و در روزهای تعطیل از ساعت ١٤ تا ٢١ به گالری شماره ١ فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

  • آلبوم - ۸ تیر ۹۶

    در عشق زنده باید

    سنتی

    آهنگساز: مجید مولانیا

    خواننده: وحید تاج

    اشعار: مولانا

    سه اثر برای پیانو

    کلاسیک

    آهنگساز: مهران روحانی

    خواننده: بی‌کلام

    آواز رود

    سنتی

    آهنگساز: قاسم…

  • «باز عشق» سیامک آقایی در پایان راه

    تور کنسرت «باز عشق» سیامک آقایی نوازنده سنتور به پایان راه می‌رسد و اوایل شهریور ماه امسال آلبوم تصویری از این رپرتوار منتشر خواهد شد. این مجموعه کنسرت‌ها در تابستان امسال با سفر به حدود ۱۵ شهر دیگر و در مجموع با اجرا در بیش از ۴۰ شهر ایران به پایان می‌رسد. سیامک آقایی «باز عشق» را تحقق رویایی می‌داند که همیشه در ذهن داشته؛ کنسرتی خلوت، بدون گروه و خواننده که مستقلا به کل ایران سفر می‌کند، تجربه‌ای که پیش از این برای ساز سنتور اتفاق نیفتاده است.

    این آهنگساز و نوازنده سنتور درباره مشکلات موجود برای چنین اجرایی گفت: «در ابتدای راه جز در ۳ یا ۴ شهرستان، در باقی شهرها امکانی در دسترس نداشتیم و به تدریج امکانات آن‌قدر زیاد شد که بدون کمک هیچ برنامه‌گذاری توانستیم برگزاری کنسرت را برای حدود ۴۰ شهر هماهنگ کنیم.

  • اجرا - ۸ تیر ۹۶

    بهمن کوچیک

    نویسنده: گروهی و براساس بداهه‌پردازی

    کارگردان: مهران نائل

    بازیگران: محمد بحرانی، امیر سلطان‌احمدی، مهدی شاهپیری، مهران نائل

    تهیه‌کننده: مهران نائل

    مکان: پردیس تئاتر شهرزاد - سالن سه

    دوره اجرا: چهارشنبه ۰۷ تیر تا شنبه ۰۷ مرداد

    ساعت: ۲۱:۱۵

    مدت زمان اجرا: ۱ ساعت

    قیمت بلیت: ۳۰ هزار تومان

    نمایش سه خواهر

    طراح و کارگردان: محمدحسن معجونی

    دراماتورژ: مهدی چاکری

    بازیگران: حسین امیدی، فریبا جدیکار، سعید چنگیزیان، حسین حسینیان، آناهیتا درگاهی، پوریا رحیمی‌سام، فراز سرابی، میلاد شجره، آوا شریفی، محمد عاقبتی، به‌آفرید غفاریان، فرزانه میدانی، محمدحسن معجونی، سیاوش البخشی نائینی.

  • اکران - ۸ تیر ۹۶

    زیر سقف دودی

    کارگردان: پوران درخشنده

    تهیه‌کننده: پوران درخشنده

    بازیگران: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، بهنوش طباطبایی، هوشنگ توکلی، مریم بوبانی، هادی مرزبان، فریبا متخصص، شهرام حقیقت‌دوست، رسول نجفیان، نفیسه روشن، آزیتا حاجیان، حسام نواب‌صفوی و فرشید زارعی‌فرد

    خلاصه داستان: داستان این فیلم درباره طلاق عاطفی میان زوج‌ها است.

    اکسیدان

    کارگردان: حامد محمدی

    تهیه‌کننده: منوچهر محمدی

    بازیگران: جواد عزتی، امیر جعفری، شبنم مقدمی، شقایق دهقانی، رضا بهبودی، لیندا کیانی و علی استادی

    خلاصه داستان: اصلان اگر می‌دانست گرفتن ویزا این همه دردسر دارد، اصلا عاشق نمی‌شد.

  • «گذشتن و رفتن پیوسته» بمرانی در برج میلاد

    گروه «بمرانی» پس از انتشار آلبوم جدیدش، هفته پایانی تیرماه در یکی از سالن‌های بزرگ پایتخت روی صحنه خواهد رفت. اعضای این گروه بعد از کنسرت‌هایی که در جشنواره موسیقی فجر و عید نوروز روی صحنه بردند، قرار است ۲۱ تیرماه کنسرت «گذشتن و رفتن پیوسته» را برای اولین‌بار در سالن برج میلاد تهران برگزار کنند. به گفته عوامل این کنسرت، این برنامه مفصل‌ترین اجرای بمرانی تا این لحظه که نزدیک به ۱۰ سال از تولد گروه می‌گذرد خواهد بود. به این ترتیب قطعات آلبوم «گذشتن و رفتن پیوسته» و منتخبی از قطعات سایر آلبوم‌های بمرانی و علاوه بر آن، قطعات جدیدی را هم اجرا می‌کنند.

  • هنر و تجربه - ۸ تیر ۹۶

    دیپلماسی شکست ناپذیر آقای نادری

    کارگردان: بهتاش صناعی‎ها، مریم مقدم

    تهیه‌کننده: بهتاش صناعی‌ها

    بازیگران: (مستند)

    خلاصه داستان: مستند یعنی بر پایه سند. سندی که رهایت نمی‎کند. سندی که وقتی آن‌را می‎‎یابی، دیگر گرفتارش شده‌ای. پر واضح است که برای من این سند گریزناپذیر، آقای نادری بود. مردی که ۱۵ سال تلاش کرده که بین ایران و آمریکا صلح برقرار کند! مردی که به شکلِ شکست‌ناپذیری برای این مهم زحمت کشیده و هزینه کرده.

  • رد پای دو غریبه (بخش هشتم)

    ترجمه: محمدحسین باقی

    گفته می‌شود بخشی از مشکلات خاورمیانه برخاسته از توافقاتی است که قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم به آن دست یافتند. پس از پایان جنگ دوم جهانی امپراتوری عثمانی که مرد بیمار اروپا لقب گرفته بود به‌واسطه تبانی فرانسه و بریتانیا تجزیه شد. از دل این تجزیه مهم‌ترین توافق قرن بیستم زاده شد که همان سایکس‌‌پیکو بود. این توافق مبنای خط‌کشی‌های مرزی کشورهای خاورمیانه را تشکیل داد و ریشه بسیاری از مشکلات کنونی در خاورمیانه عربی به همین توافق بازمی گردد.

بیشتر