شماره روزنامه ۵۹۹۳
|

آخر هفته

  • کودتای سیاه در اسناد سیا

  • اسناد نابهنگام!

    فرهاد گوران

    مدت‌ها پیش از اینکه اسناد دخالت «سیا» در براندازی دولت مصدق رسما منتشر شود، ریچارد کاتم، مورخ و مامور آن سازمان مخوف نوشته بود: «ما توانستیم در خاورمیانه بر دو چیز غلبه کنیم، دولت مصدق و جنبش‌های دموکراتیک. ما برای تامین منافع خود در این منطقه به کودتا نیاز داشتیم. »این سخن کاتم با توجه به اینکه او زیر و زبر تاریخ خاورمیانه را می‌دانسته و روش‌شناسی اش را به دقت تعیین کرده، سخت تامل برانگیز است. او در یک عبارت از مصدق و «خاورمیانه» سخن گفته چون این دو در آن دوره به‌نوعی مکمل یک جنبش جهانی بودند، ضداستعمارگرایی یا «آنتی کولونیالیسم.

  • عکس خبری - ۱ تیر ۹۶

  • ماجرای بنر جنجالی

    انتشار تصویری از نصب یک بنر در نماز جمعه تهران که در آن نسبت به ورود زنان در مسابقات والیبال اعتراض شده بود درشبکه‌های اجتماعی به سرعت خبرساز شد. برخی رسانه‌های اصولگرا در واکنش به نصب بنر که از جدیدترین اقدامات انصار حزب‌الله بود مدعی شدند این کار با هدف تخریب دانشجویان انقلابی و همچنین تخریب فرمان آتش به اختیار رهبری صورت گرفته است. انصار حزب‌الله پس از یک دهه سکون و سکوت دراین بیانیه تاکید کرده‌اند اگر قوه قضائیه رسیدگی نکند حزب‌الله کاملا «آتش به اختیار» عمل خواهند کرد.

    .
  • صیادان ایرانی در چنگ سعودی‌ها

    ادامه تنش‌ها در روابط ایران و عربستان حالا به اسارت سه ایرانی ازسوی نیروی دریایی عربستان و نیز کشته شدن یک صیاد بوشهری منجر شده است. پس ازآنکه قایق‌های ماهیگیری ایرانی توسط امواج دریا به سوی آب‌های عربستان کشیده شدند از سوی مرزبانی این کشور به آنها شلیک شد که یکی از ماهیگیران بر اثر اصابت گلوله کشته شد. این در حالی است که منابع سعودی مدعی بازداشت سه نفراز نیروهای ایرانی در نزدیکی میدان نفتی مرجان شده‌اند که به ادعای آنها یکی از قایق‌های توقیف شده، حامل سلاح بوده است.

    .
  • رای مردم مبنای حکومت؟

    اظهارات روحانی درباره مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه امام علی (ع) مبتنی بر نظر مردم، موجی از واکنش‌ها را برانگیخت. مجلس خبرگان در بیانیه‌ای سخنان روحانی را متعارض و ناسازگار با فقه سیاسی اسلام و مبانی دینی اهل تسنن و تشیع توصیف کرد. آیت‌الله مکارم‌شیرازی سخنان روحانی را عجیب دانست و گفت امام با رای مردم انتخاب نمی‌شود. آیت‌الله مصباح‌یزدی هم پرسید اگر یک مسلمان ایرانی این‌گونه فکر کند پذیرفته است؟ علی مطهری هم در یادداشتی نوشت سخنان ایشان قطعا ناظر به مساله امامت نیست.

    .
  • انتقام ذوالفقار

    کمتر از دوهفته پس از حمله کور تروریستی عناصر داعش در قلب تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وعده انتقام سخت و خونین از تکفیری‌های جنایتکار را عملیاتی کرد و در شامگاه یکشنبه ۲۸ خرداد درس عبرتی به تروریست‌ها داد تا پیامی روشن به همپیمانان منطقه‌ای و جهانی آنها باشد. درعملیات نیروی هوافضای سپاه که به نام «لیله‌القدر» نامگذاری شد، ۶ موشک میان برد زمین به زمین از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کرمانشاه و کردستان، تروریست‌های تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار داد تا نه تنها نمایش اقتدار باشد بلکه رشد قدرت نظامی ایران را به رخ کشورهای منطقه بکشد.

  • خانه‌نشینی در خوزستان

    پس از خانه‌نشینی مردم خوزستان به دلیل گرد و غبار، حالا نوبت به گرمای شدید و بی‌برقی رسیده تا ازساعات کارادارات کم کند و مردم را به اجبار خانه‌نشین نماید. شدت گرما در فصل امتحانات و همزمانی آن با ماه رمضان تا به آنجا رسید که اعتراضات دانشجویی به شرایط غیرقابل تحمل در خوابگاه‌های دختران دانشگاه چمران اهواز بالا گرفت. به عقیده اقلیم شناسان در سال‌های اخیر به دلیل گرمایش جهانی، دمای هوا در ایران هم بالا رفته و دوره‌های گرم بیشتر شده و با تاثیر برسیستم‌های هوایی باعث تشدید دمای هوا شده است.

    .
  • شهردار خارج از شورا

    با تحولات روزهای اخیر به نظر می‌رسد بحث انتخاب شهردارتهران به ایستگاه پایانی خود رسیده و به احتمال زیاد شهردار پایتخت از بیرون شورای شهر پنجم انتخاب خواهد شد. یکی از منتخبان شورای شهر به رسانه‌ها خبر داده که حذف بند ۱۶ میثاق‌نامه منتخبان که آنها را موظف می‌کرد برای گرفتن سمت دیگری شورای شهر را ترک نکنند، رای نیاورده و بنابراین شهردار شدن‌هاشمی منتفی است. در همین حال بنابر تصمیم شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قرار است محسن‌هاشمی به‌دلیل رای بالا و اول رئیس شورای شهر شود.

    .
  • اعتراف آمریکایی به کودتا

    وزارت امور خارجه آمریکا سرانجام و پس از گذشت نزدیک به ۶۴ سال از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، اسنادی را منتشر کرده که حکایت از دخالت مستقیم این کشور در این کودتا دارد. آمریکا که قبلا هم بــه نقش خود در کودتای ۲۸ مرداد اعتــراف کرده بود در این اسناد به حوادث قبل از کودتا، عملیات سرنگون کردن مصدق و نیز وقایع پس از آن می‌پردازد. انتشار این اسناد در کنار پخش فیلمی پس از کودتا از ورود آیت‌الله کاشانی به همراه زاهدی به خانه مصدق، یک بار دیگربحث میان طرفداران و منتقدان آیت‌الله کاشانی را داغ کرد.

    .
  • پلاسکوی انگلیسی!

    آتش‌سوزی در برج ۲۴ طبقه گرنفل لندن که بیش از ۹ ساعت به طول انجامید، یک‌بار دیگر خاطره فروریختن ساختمان پلاسکو در عرض ۳ ساعت را برای ایرانیان زنده کرد. در این آتش‌سوزی اگرچه خسارت‌های جانی برای ساکنان مسلمان آن در پی داشت اما به دلیل رعایت مقررات سازه ضدآتش در ساخت برج مسکونی و همچنین فرماندهی درست و کارآمد عملیات مهار حریق در این برج، مانع رخ دادن حادثه‌ای مشابه در تهران شد. با این‌همه حادثه آتش‌سوزی در لندن به بحران سیاسی علیه نخست‌وزیر بریتانیا هم دامن زد.

    .
  • مواضع ضدایرانی کاخ سفید

    همزمان با انتشار اسناد دخالت سیا در کودتای ۲۸ مرداد، وزیرامور خارجه آمریکا هم در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان از رویکرد جدید ترامپ درباره ایران پرده برداشت. رکس تیلرسون در سخنانش صراحتا اعلام کرد که برنامه آمریکا حمایت از عناصری در داخل ایران با هدف تغییر مسالمت‌آمیز رژیم است. در واکنش به سخنان مداخله جویانه وی، فعالان سیاسی جناح‌های مختلف کشورضمن محکومیت شدید این اظهارات هدف مواضع اخیر کاخ سفید را ایجاد تفرقه در صفوف نیروهای سیاسی ایران توصیف کردند.

    .
  • تیر به قلب تروریست‌ها

    در هفته گذشته با اقدامات ماموران وزارت اطلاعات چندین گروه تروریستی در تهران، کردستان و سیستان و بلوچستان کشف و منهدم شدند. در مهم‌ترین اقدامات، جلیل قنبرزهی، سرکرده گروهک انصارالفرقان در عملیاتی از سوی سپاه پاسداران در ارتفاعات قصرقند به هلاکت رسید. این تروریست تکفیری به‌خاطر جنایات گسترده درمرزهای جنوب شرق ۲۵ سال سوژه تعقیبی نیروهای امنیتی ایران بود. به گفته وزیر اطلاعات کشورمان گروه‌های تکفیری تروریستی بعد از ناکامی در رقه و موصل دچار جنون عملیاتی شده‌اند.

    .
  • معمای شایعات بانکی

    انتشار اخبار و شایعاتی درباره ورشکستگی و ادغام برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری در فضای مجازی موجب شده تا سپرده‌گذاران به سوی بانک‌ها هجوم برده و پول خود را پس بگیرند. با توجه به تجربه تعاونی‌های اعتباری ثامن‌الحجج و میزان و نیز موضوع موسسه کاسپین و سرگردانی سپرده‌گذاران که هنوز پس از ماه‌ها به سرانجام نرسیده است، حالا نوبت به موسسه اعتباری ثامن رسیده تا شایعه ادغام آن در موسسه اعتباری کوثر - که هم‌اکنون از بانک مرکزی مجوز دارد- و بانک مهر اقتصاد، موجی از نگرانی‌ها را در میان سپرده‌گذاران ایجاد کند.

  • وام یارانه‌ای

    دستورالعمل پرداخت وام ۵ میلیون تومانی با وثیقه قراردادن یارانه درحالی به بانک‌ها ابلاغ شده که هدف آن تسهیل دسترسی اقشار مختلف جامعه به‌ویژه طبقات کم‌برخوردار، به خدمات اعتباری نظام بانکی کشور عنوان شده است. کارت‌های اعتباری جدید با نام یاراکارت اعتباری برای خرید کالا کاربرد دارد و تراکنش‌های مالی دیگر نظیر برداشت وجه، انتقال‌وجه و برداشت کارمزد ازاین کارت مجاز نیست. همچنین درصورت درخواست وام بالاتر از توان یارانه‌ای از متقاضیان ضامن یا قرارداد لازم الاجرا یا وثیقه مطالبه می‌شود.

    .
  • رشد مناسبتی سکه و دلار

    پس از چند روز روند کاهشی در قیمت طلا و ارز، نزدیکی به روزهای پایانی ماه رمضان و تعطیلات عیدفطر به افزایش تقاضا دامن زد و دلار طی سه روز از ۳۷۲۷ تومان به محدوده۳۷۵۰ تومان رسید. همزمان با این حرکت، سکه طلا هم در داخل با رشد دو رقمی مواجه شد و به بالاترین سطح از ۳۱ اردیبهشت‌ماه رسید. هرچند با فروکش کردن هیجان ارزی در سومین روز هفته، دلار از فاز افزایش خارج شد و سکه را هم در مسیر کاهشی قرار داد با اینهمه خوشبینی‌ها نسبت به رشد تقاضای مناسبتی و افزایش قیمت سکه ادامه دارد.

    .
  • وام مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر

    به دنبال برنامه‌های دولت برای خانه‌دار شدن اقشار آسیب‌پذیر معاون مسکن شهری بنیاد مسکن از پرداخت چند مدل وام حمایتی برای دهک‌های پایین خبرداده است. وام ۵۰میلیونی برای ساخت مسکن حمایتی، وام ۷میلیونی برای خرید مسکن‌های مهر بدون متقاضی و وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای ساخت مسکن اجاره‌ای درراستای برنامه دولت برای خانه‌دارشدن دهک‌های پایین پرداخت می‌شود. مسکن حمایتی، با حمایت سازمان‌هایی مانند بهزیستی، کمیته امداد، شهرداری‌ها، بنیادمسکن و نهادهای حمایتی دیگر قرار است ساخته شود.

    .
  • جهش دلار پس از رمضان؟

    حمید عزیزی
    عضو گروه بانک و بیمه

    دلار در ۲روز ابتدایی هفته ۲۰ تومان صعود کرد، ولی از روز دوشنبه آرام گرفت تا پیش‌بینی روند دلار در آستانه تابستان برای معامله‌گران سخت‌تر شود. روزهای شنبه و یکشنبه دلار به ترتیب ۹ و ۱۱ تومان رشد را تجربه کرد و در نهایت به قیمت ۳هزار و ۷۴۶ تومان رسید. در ابتدای روز دوشنبه، این ارز تا نقطه ۳ هزار و ۷۶۲ تومان بالا رفت، ولی نتوانست بالای مرز روانی باقی بماند و با قیمت ۳ هزار و ۷۴۵ تومان به کار خود پایان داد. سه‌شنبه نیز روز کم‌نوسانی بود تا شرایط بازار در روزهای میانی با روزهای ابتدایی هفته تفاوت کند.

  • حمله ذوالفقار به داعش

    کامران کرمی
    عضو گروه دیپلماسی

    نزدیک به دو هفته پس از حملات تروریستی داعش در تهران، موشک‌های ذوالفقار نیروی هوافضای سپاه در واکنش به اقدامات این گروه که امنیت ایران را نشانه گرفته بود، پایگاه‌ها و تاسیسات داعش در استان دیرالزور سوریه را مورد هدف قرار داد. اصابت ۶ موشک میان‌برد ذوالفقار به مواضع تروریست‌ها، دارای اهداف و پیام‌های مهمی بود: اول؛ انتقام از حملات تروریستی داعش در تهران و ارسال این پیام که مبارزه موثر با تروریسم با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت و ایران همچون بسیاری از دولت‌ها درخصوص امنیت خود تعارف و ملاحظه‌ای با کسی ندارد.

  • حمایت از موسسات ورشکسته به چه قیمت؟

    مجید حیدری
    عضو گروه بانک و بیمه

    در حال حاضر وضعیت بانک‌ها به شکلی است که برخی شایعات درخصوص ورشکستگی بانک‌ها ایجاد شده و حتی این نگرانی به بانک‌های مجوزدار نیز رسیده است. بانک مرکزی اعلام کرده است در بانک‌ها و موسسات مجاز، سپرده‌ها از ضمانت برخوردار هستند و از سوی دیگر، نسبت به سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز هشدار داده است. بدیهی است که عواقب و ریسک سپرده‌گذاری در غیرمجازها متوجه افراد است و بانک مرکزی در این خصوص ضمانتی ندارد. برخی از کارشناسان معتقدند مهم‌ترین نیاز اقتصاد ایران در سال جاری «اصلاحات بنیادی در نظام بانکی»‌ است تا هم برای هزینه‌های بالای تامین مالی در نظام بانک‌محور کشور چاره‌اندیشی شود و هم، از وقوع بحران بانکی در سناریوی بدبینانه پیشگیری شود.

  • مصدق؛ از سرسختی تا سرنگونی

    سمیرا دردشتی
    عضو گروه تاریخ

    بیش از سه دهه است که ایالات‌متحده آمریکا و ایران روابط تیره‌ای را تجربه می‌کنندکه توام با فراز و نشیب‌های بسیار بوده است. در آغاز حضور آمریکا در ایران با استقبال و تشویق دولتمردان ایرانی برای ایجاد نیروی سوم در برابر دو قدرت استعمارگر دیگر یعنی انگلستان و شوروی همراه بود. دولت مصدق نیز که پس از ملی شدن صنعت نفت تحت فشارهای شدید اقتصادی قرار گرفته بود، امید داشت که از آمریکا به‌عنوان یک نیروی سوم و میانجی در جهت کاهش فشارها استفاده کند و البته آمریکا نیز به نقش تازه علاقه‌مند بود و بر آن تاکید داشت.

  • این ۹۷۰ صفحه نفس‌گیر

    ۹۷۰ صفحه در چهار سر فصل اساسی.

    این همه آن چیزی است که این روزها نظر مورخان و سیاستمداران ایرانی و خارجی را به خود جلب کرده است. گزارش مفصل اداره روابط خارجی وزارت امور خارجه آمریکا زیر نظر جیمز سی کوک و آدام هوارد تدوین شده و با مقدمه‌ای پنج صفحه‌ای از دکتر استفن پی. راندولف آغاز می‌شود؛ با این وصف کوتاه زیر اسمش: The Historian. او که خود را «مورخ» نامیده در مقدمه‌اش با اشاره به اینکه برخی از این اسناد طی دوره‌های مختلف منتشر شده نوشته است: آنچه اداره روابط خارجی ایالات‌متحده در اینجا ارائه می‌دهد دربرگیرنده سوابق تاریخی، مستندات تصمیم‌گیری‌های مهم سیاست خارجی و فعالیت دیپلماتیک دولت ایالات‌متحده است.

  • این همه اسناد نیست

    دنیای اقتصاد - کودتای ۲۸ مرداد یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ ایران است که مسیر حرکت تاریخ کشور ما را دگرگون کرد. در این جریان یک دولت ملی سرنگون شد و مردم ایران برای نخستین‌بار دست‌های مداخله‌گر جدیدی به جز شوروی و انگلستان را در مسائل سیاسی خود مشاهده کردند. مطابق اسناد تازه منتشر شده وزارت امورخارجه آمریکا، این کشور بنا بر تهدیداتی که از سوی دکتر مصدق متوجه منافع خود می‌دید طرح سرنگونی دولت او را عملیاتی کرد. دکتر علی ططری، مدیر مرکز پژوهش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی است.

  • کودتا بود یا نبود!

    دنیای اقتصاد: انتشار اسناد کامل وزارت امور خارجه آمریکا در ارتباط با کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ واکنش برخی از مقامات سیاسی، محققان و مورخان را برانگیخت. غلامعلی حداد عادل در توییتر خود نوشت: «هم‌زمانی تحریم‌های جدید با انتشار اسناد دخالت آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد قابل تامل و عبرت‌آموز است. » عبدالله رمضان‌زاده، از چهره‌های سیاسی کشور نیز نوشت: «حال که اسناد همراهی کاشانی با کودتای آمریکایی افشا شده نام خیابان آیت‌الله کاشانی را تغییر دهید!»

    محمود کاشانی: این فیلم مجعول است

    همزمان با انتشار این اسناد فیلمی کوتاه در شبکه‌های مجازی انتشار یافت و دست به دست شد که تیمسار زاهدی و آیت‌الله کاشانی را در حال بازدید از خانه تخریب شده مصدق بعد از کودتای ۲۸ مرداد نشان می‌داد.

  • مصدق فانی است

    آژانس اطلاعات مرکزی(سیا)، شعبه خاور نزدیک و آفریقا، اداره برنامه‌ها، واشنگتن، ۲۳ سپتامبر ۱۹۵۲. سند شماره ۱۳۶

    ۱- اجازه دهید اول نظرات منفی را بیان کنم. همان‌طور که در ادامه می‌آید، این نظرات آن قدر زیاد و مهم هستند که تردید جدی درمورد عملی بودن این برنامه ایجاد می‌کنند:

    ۱- رویکرد منفی

    الف: واکنش شاه به طرح‌هایی که او تدوین کرده است و این مساله که او در نهایت اقدامات قاطعی اتخاذ می‌کند. شاه در ابتدا تردید می‌کند، سپس تصمیم می‌گیرد موضع مثبتی اتخاذ کند و در آخرین لحظات نمی‌تواند از پس مساله بر بیاید، این موضوع بیشتر از آنکه در ایران تاثیرگذار باشد، بر ناظران حوزه سیاسی تاثیرگذار است.

  • کودتا پیروز شد!

    دنیای اقتصاد - «ما درست در زمانی که باید به ایران می‌رسیدیم خود را به آنجا رساندیم. » این گفته دانلد. ان. ویلبر، مامور ارشد سیا است؛ کسی که در کنار کرمیت روزولت و تحت مدیریت او بزرگ‌ترین کودتای قرن را علیه دولت ملی ایران سازماندهی کرد و آن را به نتیجه رساند. در گزارش ۹۷۰ صفحه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا که شامل اسناد مرتبط با کودتا در تیرماه ۱۳۳۲ می‌شود بارها نام ویلبر به چشم می‌خورد. در این گزارش نام بیش از ۵۰ تن از جاسوسان، خبررسانان، مشاوران و مستشاران و وابستگان سفارت آمریکا آمده است.

  • داعش ، گروه طرد شدگان؟

    شکل‌گیری داعش از گروه القاعده و در جریان جنگ عراق آغاز شد و عدم توجه به فعالیت‌های آن موجب شد تا این گروهک کوچک اکنون به یکی از معضلات اصلی سراسر جهان تبدیل شود. گروه تروریستی که نه تنها دو کشور همسایه ما را جولانگاه قتل‌عام افراد کرده است بلکه اعمال تروریستی آن تا فرانسه و بریتانیا نیز گسترده شده است. در وصف این گروه و جنایت‌های هولناک آن همه ما تقریبا موارد بیشماری را دیده و شنیده‌ایم. کشور امن ما نیز مورد حمله این گروه جانی قرار گرفت و متاسفانه در روزهای گذشته تعدادی از هموطنان خود را در حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) از دست دادیم.

  • راهکارهای روانشناسانه برای اثرگذاری بر تروریست‌ها

    در حال حاضر برخی ابتکارات برای تغییر افکار افراطی در میان تروریست‌ها در حال انجام است. در کشورهایی نظیر مصر، عراق، سنگاپور و حتی انگلستان روانشناسان در حال بررسی اثر مثبت برخی اعمال برای رسوخ در ذهن و روان تروریست‌های بازداشتی هستند. موفقیت در این امر به مثابه حرکتی در ایجاد دریچه‌های نو در افکار افراطی و تعدیل فرهنگ حاکم در میان گروه‌های آنان است. هر کدام از این افراد در حقیقت نمونه‌ای از یک انسان رادیکال و افراطی نسبت به عقایدی خاص هستند که چشم خود را به روی سایر حقایق بسته‌اند. این افراد همان کسانی هستند که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند حاضرند کارهای وحشتناکی انجام دهند و حتی برخی از آنان سر سایر مسلمانان را نیز از تن جدا می‌کنند.

  • ریشه‌های روانشناختی تروریست شدن

    روانشناسان داده‌های ملموس و عینی‌تری در مورد تروریسم و آنچه افراد این چنین گروه‌ها را به سمت اعمال جنایتکارانه هدایت می‌کند یافته‌اند، حقایقی که شاید در آینده بتواند برای خنثی کردن اعمال آنها مورد استفاده قرار گیرد. به‌طور کلی تعیین اینکه چرا برخی مردم قدم در راه تروریسم می‌گذارند کارساده‌ای نیست. در حقیقت این امر که چطور و چگونه یک تروریست شکل می‌گیرد و ریشه‌های روانشناختی که موجب می‌شود وی دست به چنین اقدامات وحشتناکی بزند، ممکن است برای بسیاری از افراد جامعه پرسش‌برانگیز و غیرمنتظره باشد.

  • داعش تندروهای مذهبی یا در جست‌وجوی منافع؟

    به‌رغم وجود تحقیقات بی‌شمار در رابطه با تروریسم و به‌طور خاص گروه داعش به‌نظر می‌رسد شکافی بزرگی بین درک عمومی در رابطه با اهداف این گروه‌ها در کشتار انسان‌ها و آنچه متخصصان بررسی کرده‌اند، وجود دارد. عموم اغلب تصور می‌کنند انگیزه‌های اصلی گروه‌های تروریستی نظیر داعش و القاعده ریشه در نگرش تعصبی آنها به مساله خداشناسی دارد. رابرت پیپ، دانشمند علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو و یکی از محققان برجسته در زمینه تروریسم، نگرش عموم نسبت به این مساله را بسیار ساده‌اندیشانه توصیف می‌کند. او از سال ۱۹۸۰ تاکنون بیش از ۴۶۰۰ عملیات تروریستی را بررسی و تحلیل کرده است.

  • نقش ارزش‌های فرهنگی در انجام عملیات انتحاری

    غریزه زیستن و صیانت از نفس و ترس از مرگ که در وجود هر انسانی به‌صورت ناخودآگاه وجود دارد، ممکن است زمینه‌ساز بسیاری از حرکات تروریستی و واکنش‌های تروریست‌ها باشد. دکتر پیتزینسکی استاد دانشگاه کلرادو، نظریه‌پرداز پدیده تروریسم و بنیان‌گذار «تئوری مدیریت ترور» به مطالب جالبی در این‌خصوص اشاره می‌کند. چارچوب اصلی نظریه وی به این مساله اشاره دارد که چگونه رهبران گروه‌های تروریستی با استفاده از فرهنگ و مذهب، ترس از مرگ که در مرز آگاهی انسان نهفته و تقریبا اجتناب‌ناپذیر است را در میان افراد گروه از بین می‌برند.

  • سه عامل بروز تروریسم

    به‌دست آوردن درک در مورد نحوه کارکرد ذهن و اتخاذ رویکردی روان‌شناسی پیرامون ارتکاب اعمال تروریستی، نگرشی مهم نسبت به فهم چگونگی و چرایی اینکه یک فرد تروریست می‌شود، ایجاد می‌کند. علاوه بر این موضوع، چنین درکی به ما در فهم ریشه‌ها و پیامدهای تروریسم یاری می‌کند و در کنار آن کمک می‌کند تا اقداماتی را در این زمینه پیش‌بینی کنیم تا از رخ دادن جرایم مربوط به ترور جلوگیری کرده و آنها را به درستی مورد پژوهش قرار دهیم.

    به‌طور کلی تروریسم پدیده پیچیده‌ای است و تئوری‌هایی که در زمینه بروز رفتار تروریستی وجود دارند، به دو بخش تقسیم می‌شوند.

  • سه استدلال «ضد‌تفکیک» در راه و شهرسازی

    مدیرکل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به مخالفت نمایندگان مجلس با بررسی دو فوریتی لایحه دولت برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی از تقویت امیدواری‌ها برای عدم تجزیه عجولانه این وزارتخانه خبر داد.

    محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، رد دو فوریت بررسی لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی و دو وزارتخانه دیگر را اقدام درست مجلس در راستای جلوگیری از شتابزدگی برای تفکیک وزارتخانه‌ها عنوان و در عین حال سه استدلال منطقی مبنی بر غیرکارشناسی بودن طرح موضوع تفکیک در شرایط فعلی را تشریح کرد.

  • پاسخ کارشناسی به ابهامات «ادغام»

    مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز به برخی استدلال‌های مطرح در رابطه با دلایل طرح موضوع و تدوین لایحه تفکیک وزارت راه وشهرسازی پاسخ داد. تقی رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز که تجربه مدیریت قبل از ادغام دو وزارتخانه «راه وترابری» و «مسکن و شهرسازی» در سمت مدیرکل مسکن و شهرسازی استان‌های مختلف ازجمله تهران را دارد با توجه به تجربیات قبلی و فعلی خود در حوزه راه و شهرسازی، معتقد است تفکیک دو حوزه راه و شهرسازی بدون انجام مطالعات جامع و کارشناسی اقدامی شتابزده محسوب می‌شود؛ همان‌گونه که ادغام این دو وزارتخانه در سال ۹۰ حرکتی شتابزده محسوب می‌شد.

  • نگاه دوم به تفکیک راه و مسکن

    این روزها در حالی موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی به یکی از مهم‌ترین مباحث کارشناسی در حوزه مسکن تبدیل شده است که برخی کارشناسان معتقدند هر چند در رابطه با بحث تفکیک انتقادات فراوانی در فضای کارشناسی مسکن وجود دارد اما در نهایت برای تمرکز بیشتر بر موضوع می‌توان از زوایای دیگری مستقل از حیطه فعالیت دولت به دو حوزه راه ومسکن نگریست. کارشناسان همچنین با برشمردن دلایلی مبنی بر اشتباهات فاحش صورت گرفته در دوره قبلی در راستای ادغام دو حوزه در یک وزارتخانه مشترک، عقیده دارند: ادغام این دو حوزه به چند علت عمده از ابتدا کار درستی نبود و ادغام عجولانه موجب شد هم‌اکنون هزینه‌های زیادی برای جداسازی این دو حوزه از یکدیگر متصور باشد و همین موضوع سبب شود اساسا موضوع تفکیک به لحاظ هزینه‌های فراوانی که برای دولت از جهات مختلف دربرخواهد داشت به امری نشدنی تبدیل شود.

  • چگونه جامعه به موفقیت این کارآفرین کمک کرد؟

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    امروزه طبقه جدیدی از مصرف‌کنندگان هنر به‌وجود آمده است که بسیار به فرهنگ علاقه‌مندند و از نظر مالی نیز توانایی گردآوری آثار هنری را دارند. یکی از استارت‌آپ‌هایی که برای کمک به این قشر به‌وجود آمده آپرایزآرت (Uprise Art) است. در این استارت‌آپ شما می‌توانید در ازای پرداخت مبلغی ماهانه، آثار هنری را کرایه و یا خریداری کنید. در واقع در این شرکت پولی که شما به‌عنوان مبلغ ماهانه می‌پردازید، از مبلغ نهایی خرید شما کم می‌شود و شما در نهایت صاحب آن اثر هنری می‌شوید.

  • مهارتی برای موفقیت از نظر ۳ میلیاردر معروف دنیا

    نویسنده: Marcel Schwantes
    مترجم: مریم رضایی

    در کارم تربیت و آموزش مدیران و کارآفرینان است، مسائل ارتباطی گاه دچار اختلالات رایج و آزاردهنده‌ای هستند. زیاد اتفاق می‌افتد که پیام‌های اشتباه به واسطه ارتباطات غیرکلامی منتقل شود؛ ارتباطاتی که بر روحیه کاری، تعهد کارمندان، استراتژی برندسازی و لیست بی‌پایانی از این موارد، اثر می‌گذارد. اما یک موضوع قطعی است: همه باور دارند که ارتباطات، چه بین افراد و چه داخل سازمان، برای موفقیت کسب‌وکار امری ضروری است. در واقع، موفق‌ترین کارآفرینان میلیاردر دنیا بر اهمیت این موضوع تاکید کرده‌اند.

  • چگونه محیط را برای توسعه کارکنان بااستعداد آماده کنیم

    نویسنده: Matthew Wride
    مترجم: بهناز پذیرائی

    همه سازمان‌ها دوست دارند ساختار سازمانی منظم و ایمنی داشته باشند. توجه به این ساختار در زندگی ما اجتناب‌ناپذیر است. ایجاد سلسله مراتب، دستورالعمل، بخش‌بندی، تیم، دسته‌بندی و گروه‌ها، تقسیم‌بندی کارمندان به گروه‌های مختلف، تعیین روسا برای نظارت بر مدیران و روسای دیگر، پیگیری درآمدها و فعالیت مشتریان، برآورد تمامی مخارج و هزینه‌ها و. . . را در این دسته‌بندی مرتب و منظم می‌کنیم. اکثر ما آموخته ایم که بین مسائل خانه و محل کار حد و مرزی قائل شویم.

  • دکه مطبوعات - ۱ تیر ۹۶

    The Week

    عامل نگرانی ترامپ

    مولر، بازرس ویژه، به نامی تبدیل شده است که ترامپ را نگران می‌کند. مجله ویک در این هفته از فاز جدید تحقیقات در مورد روس گیت خبر داد. این مجله نوشت: جف سشنز، دادستان کل در سنا حضور پیدا کرد و قاطعانه هر گونه دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ را تکذیب کرد. این در حالی است که گزارش‌ها حکایت از آن دارد که سشنز یکی از کسانی بوده که ترامپ را تشویق کرده است تا جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی‌ را از کار برکنار کند.

  • سرکوب مالی؛ تشویق برای عدم بازپرداخت وام

    تا پیش از دهه ۱۹۷۰ میلادی بسیاری از تصمیم‌سازان در کشورهای در حال توسعه تنها راه حرکت در مسیر توسعه و تولید را دخالت در بازار مالی و کاهش نرخ بهره تسهیلات (وام) می‌دانستند. به زبان ساده آنها اعتقاد داشتند برای سرعت دادن به رشد و توسعه تولید در کشور اصلی‌ترین منبع مورد نیاز، پول است. هر کارآفرین یا تولیدکننده‌ای برای تامین منابع مورد نیاز خود نیازمند پول است تا بتواند کسب و کار خود را راه‌اندازی کند. بنابراین دولت به‌عنوان تصمیم‌ساز اصلی باید با ورود به بازار مالی و به‌طور خاص مهم‌ترین عنصر آن سیستم بانکی، این سیاست را محقق کند.

  • تسهیلات ارزان‌قیمت راه درست یا دور باطل

    تصمیم دولت مبنی بر سهمیه‌بندی اعتبارات آیا مسیر درستی برای قدم گذاشتن در راه توسعه اقتصادی کشور است؟ آیا ارائه وام‌های ارزان‌قیمت و فشار بر بانک‌ها برای پایین آوردن نرخ بهره وام‌های اهدایی به بخش‌های اولویت‌دار دولت موجبات رشد و شکوفایی این بخش‌ها را به همراه دارد؟ اصولا اگر به هربخشی از صنعت مراجعه کنیم یکی از مشکلات اصلی خود را نبود منابع مالی و کمبود تسهیلات توصیف می‌کند.

    اما سال‌هاست که در برنامه‌های توسعه که چشم‌اندازی ۵ ساله از کشور ارائه می‌دهد شاهد سهمیه‌بندی اعتبارات سازگار با اهداف توسعه‌ای کشور هستیم.

  • چرا ساختمان‌های سبز کارآیی انرژی ندارند؟

    زمانی نه‌چندان دور در جنوب غرب انگلستان، یک جامعه محلی با استفاده از پنجره‌های سه جداره و دیوارهای عایق‌بندی شده شروع به جایگزینی یک مدرسه مربوط به دهه ۱۹۶۰ میلادی با یک ساختمان جدید کرد تا به بالاترین کارآیی انرژی ممکن دست یابد. مدرسه جدید با افتخار در همان مکان مدرسه قدیمی افتتاح شد؛ با همان تعداد دانش‌آموز و همان مدیر مدرسه. اما این مدرسه در طول همان ماه اول انرژی بیشتری نسبت به ساختمان قدیمی در طول یک سال مصرف کرد! سیستم گرمایشی از کف ساختمان جدید به شدت بد طراحی شده بود؛ به‌طوری‌که پنجره‌های آن حتی در زمستان به طور اتوماتیک چندین بار در روز باز می‌شدند تا گرما را به بیرون منتقل کنند.

  • گشت آموزشی در کاشان

    نیوشا امینیان
    راهنمای تور

    همیشه داستان را برایتان از جایی گفته‎ام که صبح زود برای سفر با همسفرانم به راه افتاده‎ایم. اما این سفرنامه کمی با قبلی‎ها متفاوت است؛ داستان زمانی که دانشجوی تورلیدری بودم و از یکی سفرها جا ماندم!

    چگونه بی من رفتند!

    وقتی از خواب بیدار شدم هوا تقریبا روشن شده بود. به اولین چیزی که فکر کردم این بود که من باید ساعت ۴ صبح سوار اتوبوس می‎شدم و همراه با استاد و هم‎کلاسی‎هایم برای یک سفر آموزشی به کاشان می‎رفتم! اما روشنی تقریبی هوا خبر دیگری می‎داد؛ بله، من خواب مانده بودم.

  • چطور در تعطیلات سالم بمانیم؟

    مترجم: امیررضا فخاریان

    اگر بخواهیم ایده‌آل به قضیه نگاه کنیم، تعطیلات وقت استراحت کردن، آرامش داشتن و تجدید قوا است. اما افرادی که زیاد سفر کرده‌اند، می‌دانند که گاهی سفر این چیزها را برایمان ندارد. ممکن است مریض شویم و در حالی که تو دماغی حرف می‌زنیم و آب بینیمان را بالا می‌کشیم و عطسه می‌کنیم، به خانه برگردیم! مهم‌ترین متهم و مقصر برای مریضی در حین تعطیلات، خود سفر است. همیشه این جِرم‌ها، یا بچه‌هایی که سرفه می‌کنند یا گردش‌های در شهر نیست که باعث مریضی ما می‌شود.

  • ۵ توصیه مالی ۵ دقیقه‌ای

    جسی کمپبل

    وقتی نوبت به تغییر رفتار مالی و پس‌انداز پول می‌رسد، همه ما اهداف و مقاصد خوبی داریم. درست به همین دلیل است مقاله‌هایی مانند همین مقاله را می‌خوانیم. ما این کارها را می‌کنیم چون می‌خواهیم تغییر کنیم. اما اینکه واقعا تغییر می‌کنیم یا نمی‌کنیم، مساله کاملا متفاوتی است. این از آن‌روست که تغییر بزرگ می‌تواند سخت باشد، می‌تواند قرصی بزرگ باشد که خوردن آن دشوار است. بنابراین، هنگامی که شروع به تلاش برای تغییر می‌کنیم، فکر بدی نیست که ابتدا بر روی تغییرات کوچک تمرکز کنیم.

  • ۱۲ پیشنهاد برای پس‌انداز ساده

    پس‌انداز کردن یکی از موضوعاتی است که صحبت کردن راجع‌ به آن از انجام دادنش بسیار راحت‌تر است. همه می‌دانند که پس‌انداز کردن طی مدت‌‌زمان طولانی کار هوشمندانه‌ای است. ولی با این وجود بسیاری از ما هنوز در این‌کار مشکل داریم. پس‌انداز کردن فواید بیشتری نسبت به صرفه‌جویی ساده و ابتدایی دارد؛ ولی دردسر بیشتری نیز دارد. افرادی که هوشمندانه پول پس‌انداز می‌کنند، همان‌قدر که باید بدانند که چگونه پول خود را خرج کنند، باید بدانند که چگونه پول دریافتی خود را افزایش دهند. از این رو برخی کارشناسان اقتصاد خانواده مسیرهایی را برای آنکه بدانیم چگونه پول خود را پس‌انداز و چگونه خرج کردن پول خود را کنترل کنیم و در نهایت بیشترین فایده را در دراز‌مدت از پول خود ببریم، پیشنهاد کرده‌اند.

  • بهترین خوراکی‌ها در زمان سحر و افطار

    برای اینکه در طول روز، هنگام روزه‌داری دچار بی‌آبی نشده و تشنگی کلافه‌تان نکند، از خوراکی‌هایی باید استفاده کنید که بتوانند به‌تدریج آب مورد نیاز بدن را تامین کنند. اگر می‌خواهید در طول‌ماه مبارک، سلامت‌تان به خطر نیفتد، ‌باید ر‍‍‌ژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید تا ضمن تامین موادغذایی لازم، پرخوری یا کم‌خوری هم نکرده باشید. ابتدا به شش اصل اساسی دقت کنید و بعد هم درباره نکته‌های تغذیه‌ای ماه رمضان مواردی را بخوانید.

    بی‌آب نمانید

    در روزهای بلند و گرم خرداد‌ماه که درحالت عادی به‌دلیل درجه حرارت بالای هوا باید لیوان لیوان آب نوشید، روزه‌داری ثواب صد چندان دارد.

  • باور‌هایی که خودشیفتگی را در ما تقویت می‌کنند

    میترا فتحی
    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
    info@MitraFathi. com

    خودشیفتگی (نارسیسیزم) چیزی نیست که برخی آن را داشته باشند و برخی نداشته باشند. همه ما درصدی از نارسیسیزم را درون خود داریم و ذاتا با آن به دنیا می‌آییم. مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که این شخصیت پا را فراتر از حد خود می‌گذارد و از تعادل خارج می‌شود. زمانی که یک شخصیتی درون ما وجود دارد احتمال تقویت آن و تبدیل آن به اختلال شخصیتی با تاثیر گرفتن از فرهنگ، تربیت و تقلید، بسیار زیاد است.

  • تقویت هوش هیجانی چه تاثیری بر بهبود اختلالات شخصیتی دارد؟

    در بررسی‌های علمی دلایل بروز اختلالات شخصیتی متوجه می‌شویم که تقویت هوش هیجانی افراد به بهبودی اختلالات روانی، رفتاری و شخصیتی آنها کمک بسزایی می‌کند. زمانی که هوش هیجانی افراد تقویت می‌شود شاهد بهبودی در عملکرد، رفتار، روان و شخصیت افراد هستیم. در این مقاله صرفا می‌خواهیم توضیح کلی و مختصری از این موضوع را به شما ارائه دهیم. (ضمنا نویسنده این مقاله ادعایی بر درمان اختلالات شخصیتی با روش مذکور ندارد، اما فواید و تاثیرات تقویت هوش هیجانی بر اختلالات را به‌طور خلاصه و کلی توضیح می‌دهد. افرادی که به اختلالات شخصیتی دچار هستند به روان درمانی بلندمدت نیاز دارند.

  • احساسات و هیجانات راهنمای شما هستند

    بسیاری از مردم از احساسات و هیجانات خود شناخت ناچیزی دارند. اغلب فکر می‌کنند احساسات یعنی فقط غم، شادی، استرس، خشم، ترس و عشق، در حالی‌که احساسات ما دنیا و کارکرد وسیعی دارند. شما چقدر با احساسات خود آشنا هستید؟ آیا وقتی از شما سوال می‌کنند «حالت چطور است؟» می‌گویید «نمی‌دانم!» یا «عصبانی هستم!» یا «خوشحالم!» یا حتی «یطوری هستم!» ؟ آیا زیر مجموعه‌های احساسات خود را می‌شناسید؟ آیا در لحظه می‌توانید تشخیص دهید که چه احساسات و هیجاناتی دارید؟ آیا با مفهوم شدت احساس آشنا هستید؟

    بسیاری از مردم نه تنها احساسات خود را نمی‌شناسند، بلکه نمی‌دانند که چطور با احساسات خود رفتار کنند.

  • هزینه بی‌تفاوتی نسبت به خرابی خودرو

    مالکان خودرو در نگهداری از وسیله نقلیه خود عادات مشخصی دارند به‌طوری‌که برخی نسبت به خراشیدگی، تمیزی یا خرابی خودرو به شدت حساس هستند حال آنکه برخی دیگر بی‌اهمیت از کنار تمامی مشکلات خودرو خود می‌گذرند. حتما با صاحب خودرویی که حساسیت ویژه‌ای به سلامت خودرو دارد برخورد کرده‌اید، مالکان این خودروها در صورت بروز خرابی یا حتی تصادفی کوچک که همراه با خراشیدگی یا فرورفتگی بدنه خودرو شود به سرعت دست به کار شده و با صرف هزینه‌ای نسبت به تعمیر خودرو اقدام می‌کنند در حالی که برخی دیگر با بی‌تفاوتی مجبورند با صرف هزینه‌ای سنگین، بی‌توجهی به خودروی خود را جبران کنند.

  • طنازی در حوزه برند و بازار

    در حالی پیش‌فروش اولین خودروی پسابرجامی دوشنبه پیش از سوی ایران خودرو آغاز شد که دیگر شرکت فرانسوی حاضر در ایران هنوز با طرف ایرانی خود به توافق نهایی نرسیده است. هر چند تصور بر این بود که شرکت رنو زودتر از پژو به پیاده‌سازی فعالیت‌های خود در صنعت خودروی کشورمان بپردازد اما قرارداد پژو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت به سرعت منعقد و فعالیت‌های این شرکت نیز آغاز شد به‌طوری‌که طی هفته جاری اولین خودرو پس از عقد قرارداد دوباره ایران خودرو و پژو پیش‌فروش شد. اما در شرایطی که تصور می‌شد رنو به دلیل عدم ترک ایران در شرایط بغرنج تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پاداش خود را زودتر از دیگر شرکت‌هایی که با دستور آمریکا از بازار صنعت خودرو ایران خارج شدند، بگیرد اما هنوز این شرکت در پیچ و خم عقد قرارداد با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.

  • خودروهای داخلی ایمن هستند؟

    مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش پژوهشی خود به بررسی وضعیت ایمنی خودروهای کنونی و آینده بازار خودرو کشور پرداخته است. بنابر داده‌های این گزارش خودروهای تولیدی زیر ۵۰ میلیون تومان از سطح ایمنی پایینی برخوردار هستند در حالی که خودروهای قرارداد مشترک با خودروسازان خارجی در دوره پساتحریم ایمنی بالایی دارند.

    این گزارش که براساس داده‌های موسسات معتبر تست ایمنی چون EURO ENCAP صورت گرفته است، نشان می‌دهد ایمنی محصولات کنونی خودروسازان داخلی به‌دلیل قدیمی و از رده خارج بودن در وضعیت نامناسبی به‌سر می‌برند؛ به‌طوری‌که عمده خودروهای تولید بین یک تا سه ستاره ایمنی را به دست آورده‌اند.

  • سرعتگیر نوسازی بافت فرسوده پایتخت

    سرمایه‌گذاری در بافت‌های ‌فرسوده شهرهای بزرگ از جمله تهران هنوز به قد و قواره تکالیفی که در قانون نوسازی بافت‌فرسوده و قانون ساماندهی مسکن به لحاظ تیراژ و سرعت نوسازی تعیین شده، نرسیده است تاجایی که در برخی شهرها به‌رغم پای‌کار بودن هم دولت و هم شهرداری‌ها به‌عنوان دو متولی مسوول نوسازی، سازنده‌ها رغبتی به فعالیت در بافت‌فرسوده ندارند و ترجیح می‌دهند در نقاطی از شهر که نرخ‌بازدهی ساخت‌وساز در آنجا بالاتر و ریسک‌سرمایه‌گذاری کمتر است، وارد شوند. به گفته کارشناسان شهری ریسک سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های نوسازی شهری به‌مراتب بیش از سایر فعالیت‌های ساخت‌و‌ساز در دیگر نقاط شهری است؛ چراکه این پروژه‌ها عمدتا در مناطق قدیمی و فرسوده شهر اجرا می‌شوند.

  • اما و اگرهای افتتاح خط بنفش مترو تهران

    یک هفته بعد از افتتاح قطعه ۲۲ کیلومتری از خط ۷ مترو با هفت ایستگاه فعال، حرف و حدیث‌ها پیرامون این خط مترو همچنان ادامه دارد و حتی از ضرورت تعطیلی آن از سوی شهردار بعدی سخن به میان آمده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، دو روز بعد از آغاز به کار رسمی خط ۷ متروی تهران، عده‌ای از شهروندان از وضعیت کنونی بهره‌برداری آن غافلگیر شدند چراکه تصور می‌کردند خط ۷ مترو تهران مانند سایر خطوط از ساعات اولیه صبحگاه به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند، اما با مراجعه به ایستگاه‌هایی که مورد بهره‌برداری قرار گرفته، با کرکره بسته ورودی مترو روبه‌رو شدند و تصاویری از این وضعیت نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

  • ماجرای قیمت‌های غیرواقعی در بازار مسکن

    ماجرای قیمت‌های غیرواقعی برخی آپارتمان‌ها‌ی مسکونی در بعضی از مناطق شهر تهران این روزها بیشتر از هر زمان دیگری در بازار معاملات خرید و فروش این مناطق خودنمایی می‌کند. به گزارش «دنیای اقتصاد» درحالی‌که هم‌اکنون قیمت آپارتمان‌ها‌ی مسکونی درعمده مناطق شهر به‌خصوص مناطق مصرفی حالت متعارفی به خود گرفته و حباب قیمت سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ در این گروه واحدها تخلیه شده است، اما در برخی مناطق نسبتا معمولی رو به بالای پایتخت، برخی واحدها با قیمت‌های غیرواقعی به بازار فروش عرضه شده‌اند.

    درحالی‌که در برخی خیابان‌های این مناطق عموما واحدهای مسکونی نوساز یا چند سال ساخت با قیمت عرف به بازار فروش معرفی شده‌اند، اما در برخی دیگر از خیابان‌ها واحدها و مجتمع‌هایی وجود دارند که حتی تا دو برابر قیمت عرف منطقه نیز قیمت‌گذاری شده‌اند.

  • مسکن با رکود مواجه است؟

    رضا گلستانی‏ نسب
    دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد بوعلی سینا

    ارزش‌افزوده یکی از پایه‌های محاسبات رشد اقتصادی در یک کشور است. مسکن مهم‌ترین بخشی است که ارزش‌افزوده آن می‌تواند اقتصاد را از داخل مقاوم کند و از یک‌طرف تامین‌کننده یکی از نیازهای اساسی اجتماعی انسان یعنی سرپناه است وبه‌عنوان کالایی که با سایر بازارها و بخش‌های اقتصاد حلقه‌های ارتباطی پسین و پیشین قوی دارد و همچنین به‌عنوان دارایی مهم عامل ذخیره ثروت محسوب می‌شود. در ادبیات اقتصاد کلان رشد اقتصادی و رشد بخش‌های اقتصادی با معیار ارزش‌افزوده واقعی اندازه‌گیری می‌شود.

  • با میانبرهای مخفی آی‌فون آشنا شوید

    گوشی آی‌فون حرکات لمسی و میانبرهای مختلفی دارد. شاید شما قبلا بعضی از آنها را کشف کرده باشید، اما اپل همیشه حرکات جدیدی را اضافه می‌کند. برای تعامل ساده‌تر با گوشی‌های هوشمند لمسی، مجموعه‌ای از ژست‌های حرکتی و میانبرهای لمسی در نظر گرفته می‌شود که در عین سادگی، کار با آنها را به فرآیندی لذت‌بخش بدل می‌کند؛ با زومیت همراه باشید تا با ۱۰ مورد از ژست‌های حرکتی مخفی و در عین حال، پرکاربرد در آی‌فون آشنا شوید.

    اسکرول به بالای صفحه با ضربه روی منوی بالای صفحه: تقریبا در هر اپلیکیشنی می‌توانید روی منوی بالای صفحه ضربه بزنید تا به ابتدای صفحه بازگردید.

  • آنچه باید قبل از فروش گوشی اندرویدی انجام دهید

    عمر گوشی‌های هوشمند معمولا بسیار کمتر از آن چیزی است که هنگام خرید برای آن حساسیت به خرج می‌دهید. به همین دلیل هم وقتی گوشی اندرویدی‌تان به روزی می‌افتد که دیگر به فکر عوض و جایگزین کردنش می‌افتید، با خودتان فکر می‌کنید که آیا فروختن یک گوشی اندرویدی کار ساده‌ای است؟ صرف‌نظر از دغدغه فروش گوشی دست دوم به قیمت مناسب که با یک آگهی ساده آن آغاز می‌شود، اما فروختن یک گوشی جز این دردسرهای ساده، مستلزم انجام کارهای دیگری نیز است. در این مطلب چهار گام و اقدام مهم و اساسی را که باید پیش از فروش و واگذار کردن گوشی خود به فرد دیگر انجام دهید را با هم مرور می‌کنیم.

  • نگاهی به تبلت‌های جدید بازار

    یک سال گذشته و نیمی از سال جاری میلادی عرصه مناسبی بود برای کمپانی‌هایی که توانستند بهترین‌هایشان را در زمینه تبلت ارائه کنند؛ چراکه ویژگی‌های جدیدی که در بسیاری از موبایل‌ها قابل برآورده شدن نبود به‌خوبی در تبلت‌ها جایگزین شدند و علاقه‌مندان به این بازار را به‌سوی خود جلب کردند. حالا شاید خوب باشد نگاهی بیندازیم به بهترین تبلت‌هایی که از سال گذشته تاکنون مورد استقبال خریداران بودند و به‌خوبی هم به فروش رسیدند.

    تبلت دوکاره Yoga A۱۲ لنوو

    شرکت لنوو در سال ۲۰۱۷ تبلت دوکاره یا اصطلاحا هیبریدی خود را با نام اختصاصی Lenovo Yoga A۱۲ رونمایی کرد.

  • محافظه‌کاری را کنار بگذاریم

    محمدحسین زیکساری، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما و دانش‌آموخته دوره دکتری فلسفه هنر است. تماشاگران برنامه‌های تلویزیونی او را با کاراکتر معروف دکتر کهنمویی می‌شناسند اما کارنامه حرفه‌ای زیکساری هرگز زیر سایه این کاراکتر تلویزیونی نرفته است. زیکساری ۳۴ ساله، این روزها تئاتر «آسایشگاه» را روی صحنه برده است. پیش‌تر دوستداران تئاتر کار موفق و محبوب «چشم برهم زدن» را از او دیده‌اند. وجه ممیزه کارهای زیکساری، درهم‌آمیزی فضاهای حسی است؛ آنجا که تشخیص مرزهای تراژدی از کمدی و‌ تخیل از واقعیت دشوار می‌شود.

  • موسیقی زندگی در خیابان‌ها

    آستیاژ ضیایی

    شهر شنیداری واژه‌ای برای بیان موسیقایی اثر متقابل صدا و فضای شهری بر یکدیگر است، به معنی ترکیب خلاقیت با زندگی روزمره و رفتارهای اجتماعی. منظر شنیداری یک شخص از فضای شهر، به سادگی با قدم زدن در آن شهر شکل می‌گیرد، اما توجه به موسیقی در شهر به‌عنوان فصل مشترک صدا و شهر، تجربه روزمره ما از شهر را به تمرینی زیباشناسانه تبدیل خواهد کرد. برخوردهای روزمره، رویدادهای شهری و معماری بناها همه و همه ابزاری برای فعل و انفعالات اجتماعی با فضای شهر هستند و این شهر است که همیشه منبع الهام و مکانی برای ظهور موسیقی بوده است.

  • دریچه‌ای به آسمان ادبیات جهان

    بهنام ناصح

    این ‌روزها در ویترین کتابفروشی‌ها ادبیات ترجمه به‌ویژه رمان پررنگ‌تر و پرتعدادتر از آثار نویسندگان ایرانی به چشم می‌خورد. دلیل این موضوع احتمالا به استقبال مخاطبان و به تبع آن ترجیح ناشران به انتشار این گونه کتاب‌ها باز می‌گردد؛ پدیده‌ای که با وجود پیامدهای مثبت از جمله آشنایی مردم کشورمان با ادبیات جهان، زنگ خطری است برای نویسندگان وطنی که در این رقابت سخت، خود را از تک و تا نیندازند. این هفته از میان خیل انبوه کتاب‌های ترجمه یک نمایشنامه، یک داستان و یک عنوان مرتبط با دنیای نویسندگی برای معرفی انتخاب کرده‌ایم به این امید که نظرتان را جلب کند.

  • حالا چرا

    آلبوم «حالا چرا» با صدای ناصر مسعودی و تنظیم مجید درخشانی منتشر شد. در این اثر که در حوزه موسیقی سنتی ساخته شده، «ناصر مسعودی» بعد از سال‌ها آلبومی را به زبان فارسی خوانده است. در این اثر از شعرهای شاعران کلاسیک سرای معاصر استفاده شده است و ضبط آن سال گذشته انجام شده است. خواننده پیشکسوت موسیقی ایران آلبوم دیگری به نام «خورشید خانوم» با آهنگسازی مسعود لاهیجی را در دست تولید دارد که به زبان گیلکی خوانده شده است. اشعار این آلبوم تماما از سروده‌های مرحوم شیون فومنی است که این اثر نیز به زودی منتشر خواهد شد.

  • اردوان کامکار

    «اردوان کامکار» آهنگساز و نوازنده برجسته سنتور در تالار وحدت تهران به اجرای کنسرت خواهد پرداخت. او در بخشی از این برنامه به تک نوازی سنتور را اجرا خواهد کرد و در بخشی دیگر سیاوش کامکار، مهیار طریحی و مصطفی مومنیان با شیوه سنتورنوازی معاصر که از ابداعات اردوان کامکار است، سه نوازی خواهند کرد. تریوی سنتور ابتدا قطعه روان ساخته مصطفی مومنیان، رها ساخته سیاوش کامکار، رویا از ساخته‌های مهیار طریحی و دماوند ساخته اردوان کامکار را اجرا می‌کند و بعد از آن اردوان کامکار خود قطعاتی چون شکسته، حریفان و تهران را به اجرا در می‌آورد.

  • نوای اسرارآمیز

    نمایش «نوای اسرارآمیز» به کارگردانی ساقی عطایی از روز دوشنبه ۵ تیر در تماشاخانه پایتخت روی صحنه می‌رود. ساقی عطایی کارگردان این نمایش، سابقه فعالیت و دستیاری کارگردانانی چون علیرضا نادری، محمد یعقوبی، اصغر دشتی، رضا گوران، نیما دهقان، یاسر خاسب، نادر برهانی مرند، کوروش نریمانی، مسعود رایگان و. . . را داشته و این متن را در سال ۹۴ با خوانش وحید آقاپور، هومن کیایی و معصومه اردستانی، نمایشنامه خوانی کرده است. وحید آقاپور و هومن کیایی در اجرای این نمایش روی صحنه نیز حضور دارند و در این نمایش حدودا ۸۰ دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

  • شهرزاد۲

    سرانجام بعد از مدت‌ها کش‌وقوس نخستین قسمت از فصل دوم سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. فصل اول این سریال توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند و بر همین اساس خیلی‌ها منتظر توزیع فصل دوم بودند. داستان سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی سیدمحمد امامی، دهه ۱۳۳۰ خورشیدی می‌گذرد و روایتی عاشقانه بر بستر تاریخ است. همچنین محسن چاوشی همانند فصل اول به‌عنوان خواننده همراه این سریال است. پیش از این نیز ویدئو کلیپ فندک تب‌دار با صدای محسن چاوشی از فصل دوم این سریال منتشر شده بود.

  • روی دیگر پنجره

    نمایشگاهی با نام «روی دیگر پنجره» به یاد عباس کیارستمی برپا شد. نام نمایشگاه از یکی از هایکوهای استاد کیارستمی برداشت شده است و اصل هایکو این است: «یک روی پنجره به سمت من است، یک روی دیگر به سمت عابری که می‌گذرد. » این نمایشگاه شامل ۴۳ هنرمند است که با الهام از فیلم «ABC آفریقا» ساخته عباس کیارستمی آثاری را به تصویر کشیده‌اند و این آثار روی بوم‌های ۵۰در ۵۰ سانتی متری با تکنیک آزاد کشیده شده‌اند. این نمایشگاه از ۲ تا ۱۴ تیر ماه در گالری دارگون به آدرس خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، خیابان کوشا، کوچه بدیعی، بن‌بست بشردوست، پلاک ۱۴به جز شنبه‌ها، دایر و ساعت بازدید از آن ساعت ۱۷ تا ۲۱ است.

  • اکبر عبدی در قاب سینما

    سینماتک‌خانه هنرمندان ایران به مناسبت ماه مبارک رمضان در برنامه «اکبر عبدی در قاب سینما» تا ۶ تیر به مرور آثار این بازیگر سینمای ایران می‌پردازد. دیروز چهارشنبه فیلم «اجاره‌نشین‌ها» به کارگردانی داریوش مهرجویی اکران شد و امروز پنج‌شنبه اول تیر هم فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی روی پرده می‌رود. همچنین جمعه ۲ تیر فیلم «ای ایران» به کارگردانی ناصر تقوایی، شنبه ۳ تیر فیلم «ریحانه» اثر علیرضا رئیسیان، یکشنبه ۴ تیر فیلم «دلشدگان» به کارگردانی زنده‌یاد علی حاتمی، دوشنبه ۵ تیر فیلم «قاعده بازی» اثر احمدرضا معتمدی و سه‌شنبه ۶ تیر فیلم «خوابم می‌آد» به کارگردانی رضا عطاران در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در خواهد آمد.

  • آلبوم - ۱ تیر ۹۶

    بیراهه راه

    موسیقی فیلم

    آهنگساز: نوید نقره زاد

    خواننده: بی‌کلام

    هوادار

    پاپ

    آهنگساز: بهنام کریمی، محمد علیزاده، شهاب اکبری، میلاد ترابی و شهاب رمضان

    خواننده: شهرام میرجلالی

    ترانه‌سرا: سید محمد کاظمی، مهرزاد امیرخانی، صابر قدیمی، ناصر حامدی و بهروز…

  • آثار ناصر اویسی در موزه هنرهای معاصر تهران

    تعدادی از آثار ناصر اویسی همراه با ارائه کتاب آثار این هنرمند، در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شد. آثاری از دوره‌های مختلف کاری این هنرمند به نمایش در آمده است و کتابی که شامل بیش از ۱۰۰ اثر از این هنرمند به چاپ رسیده در این نمایشگاه ارائه شده است. ناصر اویسی متولد سال ۱۳۱۳ تهران و از جمله نخستین مدرنیست‌های ایرانی است که به سنت‌های هنری گذشته رجوع کرده است و تابلوهای خیال‌انگیزی را با استفاده از پیکره‌های ایرانی و عناصر خوشنویسی در رنگ‌های زنده تولید کرده است. منابع الهام او عمدتا سرامیک‌های سلجوقی، نقاشی‌های قاجار و پارچه‌های قلمکار است.

  • نمایشگاه خالق «هیچ» در موزه هنرهای معاصر

    پرویز تناولی بعد از ۱۷ سال در موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه انفرادی برگزار می‌کند. هم زمان با افتتاح این نمایشگاه ارکستر سمفونیک ایران و اتریش (آیسو) در تالار وحدت در ستایش او روی صحنه خواهد رفت و کنسرتی را در پاسداشت این هنرمند برگزار خواهد کرد. در جریان این کنسرت سه آهنگ‌ساز شناخته شده سه قطعه در ستایش تناولی ساخته‌اند که توسط ارکستر یاد شده و در حضور او اجرا می‌شود. ارکستر سمفونیک ایران و اتریش (آیسو) ساعت ۲۲ روزهای دوشنبه ۱۲ و چهارشنبه ۱۴ تیرماه به رهبری مازیار یونسی قطعاتی از کریستف رضاعی، پیمان یزدانیان و مازیار یونسی را که برای بزرگداشت مجسمه‌ساز صاحب سبک ایران نوشته‌اند، اجرا خواهد کرد.

  • اکران - ۱ تیر ۹۶

    رگ خواب

    کارگردان: حمید نعمت‌الله

    تهیه‌کننده: حمید نعمت‌الله

    بازیگران: لیلا حاتمی، کورش تهامی، الهام کردا، لیلا موسوی، خسرو بامداد، اصغر پیران، بهزاد رحیم خانی، غزاله جزایری، بامداد نعمت‌الله، شکوفه هاشمیان و نوشین تبریزی. . .

    خلاصه داستان: مینا بعد از جدایی از همسرش به‌دنبال شغل و محل اسکانی می‌گردد. در این مسیر با کامران مدیر رستورانی که در آن کار می‌کند آشنا می‌شود.

  • سینما - ۱ تیر ۹۶

    پرسه در حوالی من

    کارگردان: غزاله سلطانی

    تهیه‌کننده: غزاله سلطانی

    بازیگران: مهراوه شریفی‌نیا، بهناز جعفری، سوسن مقصودلو، نسرین نکیسا، بهرام سروری‌نژاد، آتوسا راستی، بابک قادری، مریم نورمحمدی، ژیلا شاهی، محسن سلیمانی، پریا مرندیز، نگار فتحی، فوژان قبادیان، علی گلزاده، ماهان بالاجاده، باران نصیرلو و آرنیکا نیکزاد

    خلاصه داستان: درباره دنیای زنی است که در آستانه سی سالگی در دل تهران امروز، به‌دنبال رویای خود می‌رود.

  • نمایش کمدی - ۱ تیر ۹۶

    زندگی شیشه‌ای

    کارگردان: بهزاد محمدی

    بازیگران: بهزاد محمدی، علی قدمگاهی، فهیمه سمیعی، حسین اسدی، نیلوفر فرهمند، سهند نسیمی‌نژاد

    مکان: سینما صحرا

    آدرس: تهران - خیابان شریعتی - سه راه طالقانی

    تلفن: ۰۲۱۷۷۶۴۷۴۴۵-۰۲۱۷۷۶۴۷۳۰۶ - ۰۹۳۰۷۵۰۵۰۰۲

    عاشقانه‌های مخصوص

    کارگردان: رضا پاپی

  • رد پای دو غریبه (بخش هشتم) - ۱ تیر ۹۶

    ترجمه: محمدحسین باقی

    گفته می‌شود بخشی از مشکلات خاورمیانه برخاسته از توافقاتی است که قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم به آن دست یافتند. پس از پایان جنگ دوم جهانی امپراتوری عثمانی که مرد بیمار اروپا لقب گرفته بود به‌واسطه تبانی فرانسه و بریتانیا تجزیه شد. از دل این تجزیه مهم‌ترین توافق قرن بیستم زاده شد که همان سایکس‌‌پیکو بود. این توافق مبنای خط‌کشی‌های مرزی کشورهای خاورمیانه را تشکیل داد و ریشه بسیاری از مشکلات کنونی در خاورمیانه عربی به همین توافق بازمی گردد.

بیشتر