شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • بده‌بستان سیاه عربی-آمریکایی

  • نظم جدید ترامپی در منطقه

    داود احمدزاده
    کارشناس مسائل خاورمیانه

    عربستان از جایگاه خاصی در استراتژی خاورمیانه‌ای دونالد ترامپ برخوردار است که حتی می‌توان این استراتژی را در گفتمان‌های امنیت ملی آمریکا در دوران گذشته هم مشاهده کرد. شاید تصور بر این بود که با به قدرت رسیدن ترامپ و اعلان سیاست جدید امنیتی مبنی بر نگاه به شرق آسیا و عدول از برخی منافع راهبردی در خاورمیانه و آفریقا خواسته و ناخواسته این روابط تحت ملاحظات جدید قرار گیرد. باید توجه داشت در اواخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به‌دلیل نارضایتی محافل امنیتی کاخ سفید از اقدامات برهم زننده عربستان از جمله کمک‌های آشکار به رشد نیروهای افراطی از سوی ریاض و مداخله علنی در یمن، عراق و سوریه، بحث فروش تسلیحات پیشرفته آمریکایی با چالش‌هایی روبه‌رو شده بود و گمان می‌رفت که با انتخاب ترامپ و تاکید وی بر مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تکفیری مورد حمایت عربستان این روابط تاریخی با بحران بیشتری روبه‌رو‌ گردد.

  • عکس خبری - ۲۸ اردیبهشت ۹۶

  • صدای شجریان، میراث ملی

    با وجود آنکه ربنای استاد شجریان همچون صدای آوازش سال‌هاست که از رسانه ملی شنیده نمی‌شود اما به همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و در آستانه ماه مبارک رمضان، دعای «ربنای» خسرو آواز ایران به ثبت ملی رسید تا میراثش برای همه ایرانیان جاودانه شود. معاون رئیس‏جمهوری در حالی لوح ثبت‏ ملی را به همایون شجریان، فرزند این هنرمند اهدا کرد که اخیرا توهین یکی از حامیان کاندیداهای ریاست‌جمهوری به استاد شجریان واکنش‌های زیادی در میان اهالی هنر برانگیخت و خانه موسیقی، این هتک حرمت را محکوم کرد.

    .
  • تشکیل ناتوی عربی؟

    اولین سفرخارجی دونالد ترامپ به عربستان همچنان در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد. در این سفر، طی قراردادی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار اسلحه به ریاض فروخته خواهد شد و این بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی در تاریخ آمریکا تلقی می‏شود. در همین حال گفته شده که ترامپ قصد دارد در سفرش به ریاض یک ناتوی به اصطلاح «عربی- اسلامی - سنی» تشکیل دهد. به عقیده تحلیلگران، دیدار ترامپ از عربستان در ابعاد سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی اهمیت زیادی دارد و به تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه منجر خواهد شد.

    .
  • فصل تازه در فرانسه

    دوران ۵ ساله ریاست‌جمهوری امانوئل ماکرون این هفته آغاز شد و نامزد مستقل میانه‏رو با شکست قاطع مارین لوپن، نامزد حزب راست‏گرای جبهه ملی، در ۳۹ سالگی، به عنوان جوان‏ترین رئیس‌جمهور تاریخ فرانسه برگزیده شد. رئیس‌جمهور منتخب پیشتر پیروزی خود را شروع «فصل تازه‏ای» در تاریخ فرانسه خواند و گفت که وی رئیس‌جمهورهمه مردم خواهد بود. ناظران معتقدند پیروزی ماکرون، دست‏کم برای مدتی با موج عوام‏گرایی که پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا نماد اصلی آن است، مقابله خواهد کرد.

    .
  • حضور حداکثری

    زنگ دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا فردا در شرایطی به صدا درخواهد آمد که مشارکت اجتماعی و نشاط سیاسی طی آخرین روزهای مانده به برگزاری انتخابات به شدت افزایش یافته و با افزایش تحرکات نامزدها در سخنرانی‌ها و سفرهای تبلیغاتی خود، به گواه ناظران انتخابات پرشوری برگزار خواهد شد. در چنین شرایطی با افزایش شور انتخاباتی به نظر می‌رسد که مردم مسوولیت فردی خود در تعیین سرنوشت کشور را پذیرفته‌اند و برای انتخاب فرد اصلح از میان کاندیداهای موجود به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

  • تکذیب شایعات درباره ۲۰۳۰

    هجمه برنامه‌ریزی شده و سنگین مخالفان دولت با محوریت سند ۲۰۳۰ با تکذیب سخنگوی دولت مواجه شد. پس از بیانات رهبری در خصوص سند چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰ در جمع معلمان، برخی جریانات خاص ازهمزمانی این بیانات با فضای انتخاباتی سوءاستفاده کرده و با پخش شایعه پذیرش آموزش همجنسگرایی در مدارس، آن‌را دستاویز تخریب وجهه دولت در میان متدینین قرار دادند. حال آنکه به گفته نوبخت چنین سندی هرگز امضا نشده و قرار است با توجه به منویات رهبری تا رفع ابهامات درباره سند، امضای آن در ایران متوقف شود.

    .
  • سکوت به خاطر مصالح نظام

    طرح برخی موضوعات در مناظره‌های انتخاباتی با واکنش رئیس قوه قضاییه و معاون اولش مواجه شد. آملی لاریجانی در این زمینه گفت متاسفانه برخی از نامزدها به گونه‌ای عمل کردند که گویی اپوزیسیون نظام هستند ودرجهت سیاه نمایی و زیرسوال بردن نهادهای قانونی نظام گام برداشتند. درهمین حال محسنی اژه‏ای هم گفت متاسفانه در روزهای اخیر مطالبی علیه قوه قضاییه و حتی مطالبی علیه برخی ارزش‏های نظام و برخی نهادهای نظام گفته شد که جای شرمندگی دارد و قوه قضاییه در زمان مناسب خودش پاسخ قاطع خواهد داد.

    .
  • وضعیت رو به بهبود شاهرودی

    انتشار اخباری مبنی بر فوت آیت‌الله هاشمی شاهرودی در فضای مجازی خیلی زود با واکنش پزشکان، اعضای خانواده و دفتر وی مواجه شد. پس از انتشار شایعات، دفتر آیت‏الله شاهرودی اعلام کرد که حال ایشان کاملا رو به بهبودی است و صرفا برای بهبود بیشتر در بیمارستان هستند. رئیس سابق قوه قضاییه وعضو فقهای شورای نگهبان از مدتی پیش در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود. مقام معظم رهبری روز شنبه با حضور در بیمارستان ضمن عیادت از آیت‌الله شاهرودی از اقدامات انجام‏شده برای معالجه‏ ایشان مطلع شدند.

    .
  • خروج از رکود با تورم بالا؟

    درحالی‌که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت، کاهش نرخ تورم و تک‌رقمی شدن آن پس از سال‌ها است اما در مناظرات انتخاباتی این دستاورد مهم از سوی برخی کاندیداها زیرسوال رفت و این‌گونه مطرح شد که رکود فعلی نتیجه کاهش تورم است. حال آنکه به زعم کارشناسان، ایجاد رونق اقتصادی با عرضه پول، تورم بالا را دوباره به کشور بازگردانده و رشد اقتصادی پایدار ایجاد نخواهد شد. این در حالی است که رونق اقتصادی با هدف‌گذاری کاهش تورم، هرچند ممکن است دیر اتفاق بیفتد اما شرط اصلی خروج از رکود است.

    .
  • بورس در فضای احتیاطی

    نزدیکی به روزهای انتخابات، فضای احتیاطی را در بازار بورس تشدید کرده است و درحالی‌که شاخص خود را به کانال ۸۰ هزار واحدی رسانده است اما دلایلی از جمله کاهش قیمت جهانی کالاها، شناسایی سود میان برخی معامله‏گران وهمچنین نگرانی‏ها از زیان بیشتر در سهامدارانی که درقیمت‏های بالا اقدام به خرید کرده بودند، موجب رفت و برگشت شاخص در این کانال شد. در همین حال برخی تردیدها نسبت به آینده اقتصاد و نیز سیاست‌های اعمالی رئیس‌جمهور بعدی، این روزها بر سر بازار سرمایه سایه افکنده است.

    .
  • افزایش قیمت نفت - ۲۸ اردیبهشت ۹۶

    در فاصله چند روزمانده به برگزاری اجلاس اوپک، قیمت نفت پس از ۳ هفته روند کاهشی، افزایش یافت تا باردیگر تصمیم روسیه و عربستان دو کشوری که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت دنیا هستند، معادلات بازار نفت را تحت تاثیرقرار دهد. اگرچه در اجلاس اوپک قرار است این توافق مورد بررسی قرار گیرد اما تمدید طرح کاهش تولید برای ۹ ماه آینده بلافاصله قیمت نفت را افزایش داد. هرچند که رشد تولیدات نفت شل در کنار تردید بعضی از اعضا و نیز برخی نگرانی‌ها درسمت تقاضا، همچنان برقیمت نفت فشار می‌آورد.

    .
  • روز داوری

    انتخابات فردا در حالی برگزار می‌شود که مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی از امروز به پایان رسیده و مردم فردا باید با انتخاب‌های خود، سرنوشت آینده کشور را مشخص کنند. با برگزاری مناظره سوم درخصوص کاندیداهای ریاست‌جمهوری، تکلیف همه چیز تقریبا روشن شده است. در واقع نامزدها با اعلام مواضع خود در آخرین مناظره تلویزیونی، مردم را به داوری در روز ۲۹ اردیبهشت فراخوانده‌اند. پخش برنامه مناظرات موجب شد تا مردم به مواضع، ادعاها و قول و قرارهای نامزدهای ریاست‌جمهوری بیندیشند و با افزایش اطلاعات و شناخت نسبت به کاندیداها، نامزد اصلح خود را انتخاب کنند.

  • دومین قرارداد خودرویی

    با نهایی شدن قرارداد خودروساز بزرگ فرانسوی با سازمان گسترش و نوسازی، دومین قرارداد پسابرجامی در زمینه خودرو منعقد خواهد شد. در این قرارداد که بالاخره پس از ۸ ماه از تفاهم اولیه صورت گرفته، شرکت رنو حضوری مستقل در ایران را تجربه می‌کند. به گفته رئیس ایدرو حق لیسانس رنو، ساخت ۴۰ درصدی در داخل، صادرات ۳۰ درصدی و ایجاد مرکز تحقیق و توسعه رنو در ایران، چالش‏های بزرگی بودند که در مذاکرات با رنو حل شد. تابستان ۹۷، اولین محصولات تولیدی رنو در ایران عرضه خواهند شد.

    .
  • آرامش بازار ارز

    درحالی‌که طی یک ماه گذشته نوسان نرخ دلار در محدوده قیمتی ۳۷۵۰ تا ۳۷۸۰ تومان حفظ شده است، در روزهای اخیر با وجود نزدیکی به انتخابات، این روند کم نوسان همچنان ادامه یافته و دلار در مسیری آرام در حرکت است. کاهش تقاضا به‌دلیل فضای احتیاطی ایجاد شده در اغلب بازارها در کنارعرضه دلار از سوی صرافی بانکها همچنان بر قیمت این ارز تاثیرگذار است. برخی فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند در صورت تداوم دولت حاضر، وضعیت بازار ارز به همین منوال پیش خواهد رفت و نوسانات شدید دور ازانتظار است.

    .
  • قهرمانی کشتی آزاد در آسیا

    سی اُمین دوره رقابت‌های کشتی قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ در حالی برگزار شد که تیم کشتی آزاد ایران با کسب ۸ مدال طلا، نقره و برنز و در مجموع با ۷۱ امتیاز توانست بر سکوی پر افتخار قهرمانی این قاره کهن بایستد. در این رقابت‌ها که با حضور هشت کشتی گیر ایرانی و کشتی گیران ۱۵ کشور مختلف این قاره در دهلی نو برگزار شد، ۸ کشتی گیر تیم ملی ایران پس از کنار زدن حریفان پرقدرت خود توانستند در مجموع سه طلا، یک نقره و ۴ مدال برنز کسب کنند. پس ازایران تیم‌های ژاپن و ازبکستان به ترتیب دوم و سوم شدند.

    .
  • اثر مستقیم انتخابات بر ارز و تورم

    مجید حیدری
    عضو گروه بانک و بیمه

    حدود ۴ سال قبل، هنگامی که قیمت ارز، ثانیه‌ای تغییر می‌کرد، بهای اجناس و خوراکی‌ها به نحوی عوض می‌شد که برخی خرید خود را یک ماه زودتر انجام می‌دادند و قیمت مسکن، با شیب افزایشی، تغییر می‌کرد، تنها یک عامل مهم بود که بر روی این نوسانات قیمتی، خط پایان کشید: «تغییر انتظارات تورمی». روی کار آمدن دولت یازدهم، باعث شد که قبل از اینکه این دولت، برنامه‌های خود را برای کنترل نرخ ارز و تورم، به‌کار گیرد، روند کاهشی نرخ تورم آغاز شود.

  • منشأ احتیاط انتخاباتی در بورس تهران

    زهرا رحیمی
    عضو گروه بورس

    بورس تهران با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد سیطره یک فضای احتیاطی بر معاملات خود بود. این فضا حجم و ارزش معاملات بازار سهام کشور را در این هفته به‌طور محسوسی کاهش داد. به نظر می‏رسد معامله‏گران بورس تهران در انتظار روشن شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری هستند و از این رو تصمیمات خود را به پس از برگزاری این انتخابات موکول کرده‏اند. اگرچه هیچکدام از نامزدهای حاضر در عرصه انتخابات برنامه مشخصی برای بازار سرمایه ارائه نکرده‏اند اما به‌طور قطع سیاست‌های هر کدام از این نامزدها در عرصه اقتصاد و بین‏الملل می‏تواند شرایط بورس تهران را متاثر کند.

  • بازار ارز در انتظار انتخابات

    حمید عزیزی
    عضو گروه بانک و بیمه

    در آخرین هفته اردیبهشت ماه، نوسانات بازار ارز بسیار کاهش یافت و حجم معاملات بسیار پایین بود. دلار تا روز دوشنبه نوسان بالای ۵ تومان را تجربه نکرد و بیشتر روزها با کاهش تحرک معامله گران مواجه شد. به گفته فعالان، معامله گران ارزی در آستانه برگزاری انتخابات جانب احتیاط را گرفته‌اند و بیشتر تمایل دارند که تماشاچی روند بازار باشند. با این حال، در بازار ارز دو دیدگاه متفاوت درباره نتیجه انتخابات و اثر آن بر دلار وجود دارد. عده‌ای اعتقاد دارند با ادامه وضع موجود، قیمت دلار پس از انتخابات با رشد آرام به نوسانات خود ادامه خواهد داد.

  • ما بکاریم و دیگران بخورند - ۲۸ اردیبهشت ۹۶

    زینب موسوی
    عضو گروه خبر

    مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، فارغ از آنکه چه کسی را برمی‌گزینیم، فردا اهمیتی دوچندان می‌یابد؛ مشارکتی سیاسی که حاصل رفتارهای داوطلبانه شهروندان، از یک سو برای اثرگذاری بر سیاست‌های عمومی جامعه است و از سویی دیگر می‌توان میزان مشروعیت نظام سیاسی را به آن وابسته دانست. با این همه نمی‌توان نقش نامزدها در میزان مشارکت سیاسی مردم را نادیده انگاشت چه آنکه جامعه شناسان بر این باورند که وابستگی فکری افراد به گروه‌های سیاسی حاضر در میدان سیاست و انباشته‌ای از تجربه فرد در انتخابات قبلی و احساسی که از نتیجه این مشارکت‌ها حاصل شده، به علاوه ارزیابی نگرشی‌ که درباره نظام سیاسی و عملکرد آن و نخبگان آن دارند، رفتار رأی دهی افراد را شکل می‌دهد.

  • پیش‌بینی پیروزی یک رئیس جمهور در انتخابات با تکیه ‌برحقایقی ساده

    منبع: ریدرز دایجست
    جان دی گارتنر/ روانشناس

    به‌عنوان یک روانشناس بالینی، بسیار جذب این سوال شده‌ام: یک کاندیدا دقیقا به چه خصیصه‌های روانشناسی نیاز دارد تا پیروز انتخابات شود یا کشور را به درستی هدایت کند؟ مراجعه به تاریخدانان، زندگی‌نامه نویسان و دانشمندان علوم سیاسی نشان می‌دهد که وقتی پای سیاست در میان است، دو ذهنیت وجود دارد: چیزی که ما در یک رئیس‌جمهور می‌طلوب‌یم و چیزی که نیاز داریم ممکن است دو مورد متفاوت باشد. با توسل به «لوب‌ لمبیک» است که یک کاندیدا در انتخابات پیروز می‌شود، درحالی‌که وی باید کشور را با قشر کورتکس خود اداره کند.

  • الگوهای روانی متاثر در فرآیند تصمیم‌سازی آرا

    وقتی یک شعار تبلیغاتی می‌شنوید یا یک مناظره تلویزیونی را مشاهده می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ چگونه تصمیم می‌گیرید که انتخاب نهایی خود را تایید کنید؟ آیا این فقط تاثیر آنی شعارها و جنجال‌های مناظرات است که تعیین می‌کند رای شما چه کسی خواهد بود؟ باید توجه داشت هر شعار یا مطلبی که بیان می‌شود سیگنالی به سمت شما ساطع می‌کند که به‌صورت ناخودآگاه زنجیره‌ای از احساسات را در شما فعال. برای مثال وقتی کسی با قاطعیت بیان می‌کند که چند میلیون شغل ایجاد می‌کنم و شما نیز فردی جویای کار هستید که ماه‌ها است به‌دنبال کار مناسب در جامعه می‌گردید، حس ترس شما از سختی‌هایی که کشیده‌اید و فقدان درآمد با شعار بیان شده ترکیب شده و به سمت سیستم تصمیم‌سازی شما حرکت می‌کند.

  • همانندسازی و منفی‌بافی؛ راهکارهایی برای اثرگذاری بر آرا

    همه ستادهای انتخاباتی وانمود می‌کنند که از مبارزه منفی به‌دورند و این بر خلاف اصول اخلاقی حاکم در کشور است، اما دقیقا به این فکر می‌کنند که حملات منفی بیش از هر ابزار تبلیغاتی در پیروزی آنها مفید خواهد بود. دلیل خوبی برای این عمل کاندیداها می‌توان پیدا کرد. مشکلات همیشه وجود دارند، برخی قوی‌تر و برخی ضعیف‌تر و طبیعتا مردم همیشه خواهان بهبود وضع فعلی هستند که کاملا درست و منطقی است. تحت چنین شرایطی تمرکز بر نقاط منفی که مردم در حال حاضر از آن در حال رنج بردن هستند، بسیار عامه‌پسندتر از گفتن دیدگاه‌های مثبت خود در مورد سایر موارد است.

  • نگاهی به روانشناسی انتخابات

    روانشناسی اجتماعی دانشی است که به بررسی تعاملات میان آدم‌ها معطوف بوده و تاثیرات عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را نیز در نظر می‌گیرد. در روانشناسی اجتماعی موضوعات متفاوتی مطرح می‌شود که رفتار فرهنگی و سیاسی را نیز شامل می‌شود. روانشناسی سیاسی شامل موضوعات گوناگونی است که از این میان می‌توان به بررسی ویژگی‌های شخصیتی رهبران کشورها، تاثیرات رسانه‌ها در رفتار سیاسی، تعارضات بین فردی، رشد اجتماعی- سیاسی و انتخابات و افکار عمومی اشاره کرد. در روانشناسی انتخابات با رای‌دهنده، رای گیرنده و نیز روابط بین این دو و تعامل عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی روبه‌رو هستیم.

  • کنش فردی در برابر پیام جمعی

    در روزگار ما تبلیغات بخش جدا ناشدنی از فعالیت‌های سیاسی به شمار می‌آید، نامزدها با وعده‌ها و شعارهای گوناگون می‌کوشند که خود را به جامعه معرفی کرده و در خلال آن وجوه تمایز خود را از دیگران آشکار سازند و نشان دهند چه اهداف و برنامه‌هایی وجود دارد که دیگران در رابطه با آن غفلت کرده‌اند و آنان در آینده قصد پرورش و پردازش آن را دارند. اما این امر به تنهایی کفایت نمی‌کند چرا که بیان خام این موارد بدون در نظر گرفتن ابعاد گوناگون ذهنی و شناختی امکان پذیر نیست و راه به جایی نمی‌برد. بنابراین امروزه علوم گوناگونی در خدمت سیاستمداران قرار گرفته تا از طریق آن بتوانند مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار دهند.

  • بده‌بستان «غیردموکرات‌ها»

    رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده چند هفته پیش اعلام کرد که عربستان را به‌عنوان نخستین کشور برای سفر خارجی خود انتخاب کرده است. به گزارش فاکس‌نیوز، نزدیک به جمهوری‌خواهان، ترامپ قصد دارد تا با این سفر به متحدان خود در منطقه‌ای بی‌ثبات نشان دهد که همچنان به آنها متعهد است. ترامپ قصد دارد در این سفر نشان دهد که برای آمریکا قابل درک است که بازی کردن در خاورمیانه نقش اساسی دارد. عربستان سعودی جایگاهش در خاورمیانه امروز ضعیف شده است و حضور ترامپ در عربستان سعودی می‌تواند آنها را به بازی برگرداند. تاریخ زندگی ترامپ نشان می‌دهد او بیش از آنکه یک سیاستمدار باشد یک تاجر است و توانسته در این مسیر موفقیت‌های بزرگی به دست آورد.

  • بازیابی روابط ریاض- واشنگتن

    کامران کرمی
    پژوهشگر مسائل خلیج فارس

    سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی که به‌عنوان اولین سفر خارجی دونالد ترامپ به حساب می‌آید، حاوی پیام‌ها و پیامدهایی بر روابط واشنگتن-ریاض، تحولات منطقه و ایران است که می‌تواند روند روابط تنش زای متحدان سنتی را وارد دوران جدیدی از تعاملات سازد که برآیند آن بازیابی نقش عربستان در راهبرد خاورمیانه‌ای آمریکا است. به عبارت دیگر، به هر میزان که نقش مجتمع‌های نظامی-صنعتی به فراخور روی کارآمدن جمهوری‌خواهان در استراتژی امنیت ملی آمریکا پررنگ شود، شاهد فعال شدن نقش متحدانی چون عربستان هستیم.

  • وابستگی‌های سعودی-آمریکایی

    نویسنده: Anthony H. Cordesman
    مترجم: مریم رضایی
    منبع: CSIS

    عربستان سعودی سال‌ها است که از نزدیک‌ترین و البته پردردسرترین متحدان آمریکا بوده است. عربستان در کنترل جریان نفت و گاز و اثر آن بر اقتصاد جهانی با آمریکا همراه بوده، اما همزمان کشوری است که فرهنگ آن ارزش‌های بسیار متفاوتی با آمریکا دارد. در نتیجه هر یک از روسای‌جمهور آمریکا از زمان فرانکلین روزولت مجبور بوده چگونگی رویارویی با این متحد متفاوت را بداند.

    مقابله با سیگنال‌هایی درهم

    دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی خود به‌دنبال منافع مشخصی است.

  • فرزندخواندگان آمریکا

    مترجم: محمد حسین باقی

    رابطه آمریکا و عربستان رابطه‌ای است از نوع رابطه آمریکا با اسراییل. اگر رابطه آمریکا - اسراییل را رابطه «دو برادر دوقلو» یا «برادر بزرگ با برادر کوچک» تلقی کنیم رابطه آمریکا با عربستان رابطه «پدرخوانده» با «فرزندخوانده‌ای عزیز» است. مصادیق آن هم فراوان است. جدیدترین مصداق این سخن قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری تسلیحاتی میان آمریکا و عربستان است که جمعه ۱۹ ماه می(۲۹ اردیبهشت ماه) میان ترامپ و سران سعودی بسته شد؛ قراردادی که گفته می‌شود طی یک دهه آینده ممکن است از ۳۰۰ میلیارد دلار هم فراتر برود.

  • اتحادی ۷۰ ساله؛ از نفت تا تجارت

    مترجم: مریم رضایی

    دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی خود پس از نشستن بر جایگاه ریاست‌جمهوری، عربستان سعودی، اسراییل و واتیکان را انتخاب کرد. ترامپ این بار هم ساختارشکنی کرد و برخلاف روسای جمهور سابق که معمولا مکزیک یا کانادا را هدف اولین سفر خارجی خود قرار می‌دادند، بر خاورمیانه متمرکز شده است. قرار است ترامپ در عربستان با محمدبن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع، ملاقات کند؛ دیداری که ایندیپندنت آن را بین دو مرد خطرناک دنیا توصیف کرده است. به همین منظور مروری خواهیم داشت بر روابط ۷۰ ساله آمریکا و عربستان در حوزه‌های مختلف.

  • مرثیه‌ای برای اقتصاد پوپولیستی

    ونزوئلا این روزها مهم‌ترین شاخص بی‌انضباطی مالی و بحران اقتصادی شده است. کشوری که تورمی سه رقمی را تجربه می‌کند، در عین حال که از ذخایر سرشار نفتی بهره‌مند است اما از کمبود کالاهای اساسی رنج می‌برد و اخیرا نیز این کشور هر روز شاهد اعتراض‌های سراسری شده است. در این ارتباط مهم‌ترین سوالی که مطرح شده است این که چگونه ونزوئلا به این نقطه رسیده است؟ تصاویری که هر از گاه از این کشور به بیرون منتشر می‌شود نشان می‌دهد حتی بخشی از مردم به‌شدت دچار سوء تغذیه هستند. به همین دلیل این سوال مهم جلوه می‌کند که ونزوئلا چه مسیری را در اقتصاد طی کرد که هم‌ اینک به این نقطه از فلاکت رسیده است؟ بسیاری از اقتصاددانان نداشتن انضباط مالی را برای دولت مادورو هزینه‌زا دانسته‌اند.

  • تراژدی چاوزیسم

    مکس فیشر
    ترجمه: محمد حسین باقی
    منبع: نیویورک تایمز

    آمار و ارقام نشان می‌دهد که ونزوئلا شبیه کشوری است که از جنگ داخلی لطمه دیده است. تخمین زده می‌شود که اقتصاد این کشور - که روزگاری در زمره کشورهای ثروتمند در منطقه لاتین بود- در سال ۲۰۱۶ تا ۱۰ درصد کاهش یافت و این رقم بیش از کاهش اقتصاد سوریه بود. تورم در این کشور به ۷۲۰ درصد رسیده است و این رقم تقریبا دو برابر سودان جنوبی است. در کشوری که صاحب غنی ترین منابع نفتی است، غذا چنان کمیاب است که سه نفر از هر ۴ شهروند به‌طور متوسط سالانه ۱۹ پوند وزن از دست می‌دهند.

  • زندگی در عصر حجر

    جاناتان واتس
    ترجمه: محمدحسین باقی
    منبع: گاردین

    دکتر ماریا گونزالس نمی‌تواند زمان درست لحظه‌ای را به یاد آورد که بحران بهداشتی، بیمارستانش (بیمارستان لوییس رازتی) را احاطه کرده بود. شاید در موج بیماری «گال» بود که به عمق بحران پی برد؛ بیماری‌ای که با صابون، آب و داروهای ضدعفونی می‌توان جلوی آن را گرفت. او شاهد کودکان لاغر اندام و نحیف بود؛ چیزی که پیش از این در کتاب‌های پزشکی یا مستندهایی دیده بود که قحطی در آفریقا را نشان می‌داد. این قحطی اکنون به ونزوئلا روی آورده است و دیری نخواهد پایید که کودکان این کشور به سرنوشت کودکان آفریقایی دچار شوند.

  • گروکشی با مسکن

    رفیعه هراتی

    یکی از برنامه‏های پوپولیستی دولت ونزوئلا اجرای پروژه مسکن اجتماعی در این کشور است. یک سال قبل از برگزاری انتخابات ریاست‏جمهوری ۲۰۱۲ از این پروژه رونمایی و هدف آن پاسخگویی به بحران مسکن عنوان شد. اما اجرای این پروژه لطمات جبران‏ناپذیری را به اقتصاد ونزوئلا وارد کرده است که پیامدهای آن سال‏ها باقی خواهند ماند.

    برنامه مسکن اجتماعی ونزوئلا که به«ماموریت بزرگ مسکنی» مشهور است در پاسخ به بحران کمبود مسکن در این کشور ارائه شد. در سال ۲۰۱۰ درپی وقوع سیل‏های ویرانگر بیش از ۳۳ هزار نفر بی‏خانمان شدند و به پناهگاه‏های موقت نقل مکان کردند.

  • شورش نخبگان علیه آقای رئیس

    با وجودی که ونزوئلا غرق در بحران شده و درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی (اعم از پلیس و ارتش) شدت یافته چرا نخبگان سیاسی و نظامی همچنان در کنار نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور، ایستاده اند؟ ونزوئلا ظاهرا نامزد اصلی برای آن چیزی است که بسیاری از اندیشمندان آن را «گسست نخبگان» یا «از هم گسیختگی نخبگان» می‌نامند. مفهومی که در آن مقام‌ها و نخبگان برای فشار بر تغییری در ساختار رهبری از آن جدا می‌شوند. خشونت گسترده علیه دولت مادورو زمانی به اوج رسید که او خواستار یک قانون اساسی جدید شد؛ اقدامی که باعث نگرانی شد، چرا که مخالفان احتمال می‌دادند او با این کار قدرت خود را بار دیگر تضمین کند و تا مدتی نامحدود بر اریکه قدرت تکیه زند.

  • بار خود را به درستی بسته‌بندی کنید

  • در دامن «بام ایران»

    نیوشا امینیان
    راهنمای تور

    صعود به دماوند، بالا رفتن و رسیدن به بلندای آن بسیار هیجان‌انگیز است. اما اگر نتوانیم تا قله برویم چه؟ نگران نباشید. دماوند چون پدر بزرگی مهربان آنقدر برایتان قصه دارد که با خیال راحت مهمانش شوید. آرزوی بسیاری از کوهنوردان صعود به دماوند است؛ رویایی که برای رسیدن به آن باید تلاش‎های بسیار کنند. به دلیل ارتفاع، شرایط مسیر و تغییرات فشار هوا، لازم است که کوهنورد پیش از عزم سفر اقدامات مناسبی انجام بدهد. به جز تمام این‎ها تجهیزات و امکانات مکفی هم لازم است.

  • دکه مطبوعات - ۲۸ اردیبهشت ۹۶

    Newsweek

    ویوا! پیروزی شکننده

    مجله نیوزویک در شماره اخیر خود به انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه واکنش نشان داد و آن را یک پیروزی برای جهان‌گرایان خواند. به اعتقاد این مجله پیروزی امانوئل ماکرون موجب شد تا اتحادیه اروپا سرپا بماند. این مجله می‌نویسد: آن روز دنیا به پایان نرسید. دنیا پیشتر بر موج پوپولیسم قرار داشت و برگزیت و دونالد ترامپ را هدیه داده بود، اما رای‌دهندگان فرانسوی‌ مسیر عملگرایی را به جای اعتراض برگزیدند. دست‌کم حضور امانوئل ماکرونِ میانه‌رو در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه یک پیروزی برای اتحادیه اروپا به حساب می‌آید.

  • برخی کاندیداها قصد دارند ایران را به ونزوئلا تبدیل کنند

    محمد مجیدی

    ابتدا بیایید بیماری را که از دوره دولت نهم و دهم، دامن‌گیر دولت فعلی شده بود بررسی کنیم. پدیده‌ای که اقتصاد یک مملکت را فلج کرده و تصمیم‌سازان را با سردرگمی مواجه می‌سازد. از یک طرف قیمت کالاها و خدمات بالا رفته و مردم دائما از وضع موجود شکایت دارند که چرا قیمت‌ها اینقدر افزایش می‌یابد و کسی به فکر جلوگیری از آن نیست؟ از طرف دیگر دغدغه جوانان یافتن شغل مناسب و کسب درآمد است. همه می‌دانند کسی که بیکار شود در معرض انواع آسیب‌ها است، اگر متاهل است خانواده او از هم می‌پاشد، اگر مجرد است در معرض انواع آلودگی‌ها نظیر مواد مخدر، جرائم و.

  • دولت چگونه می‌تواند بعد از کنترل تورم شغل ایجاد کند؟

    در اقتصاد به حالتی که رکود و بیکاری با تورم توامان شود رکود تورمی گفته می‌شود. یعنی شما روزبه‌روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستید و در کنار آن بیکاری نیز در حال افزایش است؛ حالتی پیچیده برای تصمیم‌سازی در مورد سیستم اقتصادی. اگر بخواهید بیکاری را کاهش دهید باید شروع به دادن کمک‌های مالی مثل وام‌های ارزان قیمت در جامعه کنید تا مردم با به‌دست آوردن پول کافی بتوانند شروع به فعالیت اقتصادی کنند؛ با افزایش این فعالیت‌ها و بالا رفتن تولید رفته‌رفته از میزان تورم کاسته خواهد شد زیرا وقتی تعداد کالاها افزایش یابد قیمت آنها بالطبع افت می‌کند.

  • ابتکار سوپرمارکت‌ سوئدی برای برچسب‌های تولید

    فرآیند «نشانه‌گذاری طبیعی» بدون استفاده از جوهر یا تاثیر بر مزه و ماندگاری محصول، بیرونی‌ترین لایه پوست میوه را هدف قرار می‌دهد. اما فروشگاه زنجیره‌ای ایکا (ICA) قصد دارد به وسیله لیزر روی میوه‌ها و سبزیجات این روند را متوقف کند. این امر هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و هم گامی در جهت حفظ محیط‌زیست است. دسامبر گذشته این فروشگاه زنجیره‌ای با بیش از ۱۳۰۰ فروشگاه در سراسر سوئد «نشانه‌گذاری طبیعی» را شروع کرد؛ فرآیندی که نام میوه و سبزیجات، کشور مبدا، و شماره کد آن را با استفاده از لیزر روی پوست آن مهر می‌کند و این کار بدون استفاده از جوهر یا ماده اضافی دیگر، هیچ تاثیری بر کیفیت و طعم میوه نمی‌گذارد.

  • تا سال ۲۰۳۰بالغ‌بر ۹۵ درصد اتومبیل‌های آمریکایی برقی خواهند شد

    بین راه‌حل‌های اقلیمی پیشنهاد شده توسط پل هاکن در کتاب Drawdown، برخی جاه‌طلبانه و شاید خیالی به نظر می‌آیند. اما من با این حقیقت شگفت‌زده شدم که این کتاب پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۵۰ تنها ۱۶ درصد مسافت‌ها در جهان توسط خودروهای برقی طی خواهند شد. برخی ایده‌های دیگری دارند. به‌عنوان مثال، تونی سبا (Tony Seba) پیشتر پیش‌بینی کرده بود که همه وسایل نقلیه جاده‌ای جدید تا سال ۲۰۳۰ صد درصد برقی خواهند شد. او بر مبنای پیش‌بینی یک گزارش جدید، که توسط جیمز اربیب (James Arbib) نوشته شده است بحث می‌کند؛ عنوان این گزارش «بازنگری در حمل‌و‌نقل ۲۰۳۰-۲۰۲۰: اختلال حمل‌و‌نقل و فروپاشی وسایل نقلیه درون‌سوز و صنایع نفتی» است.

  • تولید انرژی از هوای آلوده

    محققان ابزاری جدید طراحی کرده‌اند که هوای آلوده را پالایش می‌کند و به‌طور هم‌زمان هیدروژن تولید می‌کند و می‌تواند برای استفاده به عنوان یک منبع انرژی پاک ذخیره شود. تیمی از محققان از دو دانشکده بلژیکی، دانشکده انتورپ و KU Leuven فرآیندی را کشف کرده‌اند که می‌تواند با مواد نانو و نور خورشید، برای حل دو مساله نابرابر اما مرتبط استفاده شود (نیاز به کاهش آلودگی هوا و منابع انرژی پاک‌تر). آلودگی هوا یکی از قاتلان بزرگ خاموش در جهان مدرن امروز است و گرچه شاهد پیشرفت به سوی منابع انرژی و سوخت‌ها و موتورهای پاک‌تر هستیم که برای آینده بلند‌مدت ضروری هستند، اما هنوز نیازمند راه‌حل‌هایی برای پاک کردن آلاینده‌های موجود در هوا هستیم.

  • چگونه مخالفت خود را به مافوق‌تان ابراز کنید؟

    مترجم: مریم رضایی
    منبع: HBR

    فرض کنید مدیرتان یک طرح ابتکاری را پیشنهاد می‌دهد که به‌نظر شما به نتیجه نخواهد رسید یا سرپرست‌تان برنامه زمانی پروژه را به‌صورت خلاصه‌وار عنوان می‌کند که از نظر شما واقع‌گرایانه نیست. وقتی در محیط کارتان با شخصی که مقامی بالاتر از شما دارد مخالفید، چه می‌گویید؟ چطور تصمیم می‌گیرید که آیا باید مخالفت‌تان را ابراز کنید یا نه؟ و اگر این کار را انجام دهید، دقیقا از چه جملاتی استفاده می‌کنید؟ این یک واکنش طبیعی است که از ابراز مخالفت به کسی که مقامش از شما بالاتر است عقب‌نشینی کنید.

  • مزیت AIRBNB (بخش چهارم)

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    آیا شما یک دهنده هستید یا یک گیرنده؟ این سوالی است که در قلب کتاب پرفروش آدام گرنت، استاد دانشگاه وارتون، با نام «داد و ستد» مطرح می‌شود. گرنت که از طریق مطالعات تجربی نشان می‌دهد که با وجود هنجارهای اجتماعی و سیستم‌های پاداش شرکتی که عموما به «گیرندگان» متمرکز بر دستاوردهای فردی توجه دارد، «دهندگان» (کمک کردن، همکاری و تسهیم دیگران) ارزشمندترین کارمندان در سازمان هستند. زمانی که گرنت در مورد کتابش صحبت می‌کند، همواره این سوال از او مطرح می‌شود که آیا تمام شرکت‌ها می‌توانند به‌عنوان دهندگان یا گیرندگان دیده شوند؟ جواب او به این سوال این است: «قطعا.

  • ۱۰ نکته کلیدی در موفقیت مدیران منحصربه‌فرد

    مترجم: هوتسا عسکری نسب

    مدیران موفق همیشه از داستان‌های موفقیت‌آمیز، تجارب و سفرهای خود صحبت می‌کنند. در این مقاله، مهم‌ترین نکات کلیدی موفقیت مدیران، مورد بررسی قرار می‌گیرد:

    ۱) ریسک‌پذیر هستند

    مدیران مقتدر در هر شرایطی، مشتاق کار و تلاش هستند و بدون هیچ احساس ترسی، بی‌وقفه تلاش می‌کنند و حتی با وجود شکست هرگز تسلیم نمی‌شوند، ریسک‌پذیر هستند و طبق عادت از ایجاد هر گونه تغییراتی استقبال می‌کنند. به افراد بدبین و منتقدان که فقط در فکر تحقیر و تخریب دیگران هستند، اصلا اهمیتی نمی‌دهند.

  • ۵ توصیه مالی برای متاهلان

    نایت کیپلینگر، کارشناس مسائل مالی در نوشته‌ای از تجاربش برای زوج‌های تازه ازداوج کرده می‌گوید. او که سردبیر نشریه «کیپلینگر پرسنال فایننس» است در مطلبی که در ادامه می‌خوانید، ۵ توصیه را برای افرادی که تازه متاهل شده‌اند مطرح می‌کند. چند ماه قبل از ازدواج اخیر پسرمان، با او و نامزدش نشستیم و درباره پول حرف زدیم. البته که پول مساله مهمی است. من به‌زودی همین کار را برای دختر کوچک‌ترمان و نامزد او خواهم کرد. همه این ۴ نفری که از آنها صبحت می‌کنیم، شهروندانی مسوولیت‌پذیر هستند که با درآمد خود زندگی می‌کنند و مشاغلی محترم و نه با حقوق بالا دارند.

  • دستورالعمل بودجه‌بندی درآمـــد

    مدیریت مالی و اقتصادی در خانواده یکی از مهارت‏های افراد است. برخی افراد به‏دلیل شرایط خانوادگی یا کسب‏و‏کار در این زمینه از توان مدیریت بسیار خوبی برخوردارند و به‏راحتی می‏توانند برای تامین اهداف و آمال خانواده خود پس‏انداز کنند؛ اما برای برخی دیگر تامین هزینه‌های زندگی تلاشی دشوار محسوب می‏شود و به‏راحتی نمی‏توانند بخشی از منابع خود را پس‏انداز کنند. ازطرفی در طول زندگی هر فرد دوره‌هایی پیش می‏آید که هزینه‌ها بیشتر از درآمد است، مانند خرید خانه، ازدواج، تحصیل و ایجاد کسب‏وکاری جدید. در این میان دسته اول به‏دلیل اینکه از توان مالی زیادی برخوردار بوده‏اند و طی سال‌های قبل توانسته‏اند پس‏انداز چشمگیری داشته باشند، در شرایط جدید، از پس‏انداز سال‌های قبل، هزینه‌های خود را تامین می‏کنند؛ اما دسته دوم به‏دلیل کمبود پس‏انداز خود، امکان تامین مالی شرایط جدید را ندارند.

  • فاویسم بیماری باقلا

    «بیماری فاویسم» یا حساسیت به باقلا، بیماری است که به دلیل کمبود آنزیمی به نام گلوکز۶ فسفات دی هیدروژناز (G۶pd) بروز می‌کند. این بیماری را با نام حساسیت به باقلا هم می‌شناسند و به گفته پزشکان، فاویسم به‌صورت ارثی از مادر به پسر منتقل می‌شود، اما این بدان معنا نیست که دختران از ابتلا به فاویسم در امان هستند اما درصد ابتلای پسران بیشتر است.

    *کمبود آنزیم گلوکز ۶ فسفات دی‌هیدروژناز موجب همولیزگلبول‌های قرمز خون می‌شود. این آنزیم نقش مهمی در احیای اکسیدان‌های تولید شده در داخل گلبول قرمز دارد.

  • سر و صدای معده

    آنچه می‌خورید روی دستگاه گوارش شما تاثیرگذار است. مصرف مقدار بسیار زیادی از غذاهای تولیدکننده گاز یکی از مواردی است که شکل‌گیری سر و صدای معده را به همراه دارد. بدن انسان یک سیستم جذاب و شگفت‌انگیز است که به سختی کار می‌کند تا امکان بقا و زندگی خوب را برای ما فراهم کند. سر و صدای معده یکی از نشانه‌هایی است که به شما یادآوری می‌کند بدن چه اندازه سخت کار می‌کند تا هر چیزی عملکرد درست خود را حفظ کند. اگرچه غرغر کردن معده ممکن است موجب نگرانی شما شود اما در بیشتر موارد دلیلی نگران‌کننده در پس آن قرار ندارد.

  • بازار سیاه قطعات وارداتی‌ها

    خرید یک خودروی شیک و گران‌قیمت آخر تمام خواسته شما برای انتخاب یک خودرونیست، بلکه این روزها باید به‌دنبال تبعات انتخابتان نیز باشید. خودروهای وارداتی اگر چه با قیمت و کیفیت بالایی در بازار خودروی کشور جولان می‌دهند، اما مشکلاتی که بعد از خرید این خودروها شکل می‌گیرد بسیاری از مالکان را آزرده‌خاطر کرده است. مشکل اصلی بر سر تامین قطعات یدکی این خودروها است، مخصوصا خودروهای سال ۲۰۱۷ که جدید الورود هستند و قطعات بسیاری از آنها هنوز به کشور وارد نشده است.

    هر چند خودروهای داخلی نیز کم از وارداتی‌ها ندارند و این خودروها نیز از نبود قطعه و کیفیت رنج می‌برند، اما کمبود قطعات خودروهای وارداتی این روزها به معضلی در بازار تبدیل شده است.

  • دگرگونی در بازار واردات خودرو

    بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در فروردین‌ ماه سال گذشته در مجموع ۳ هزار و ۸۶۶ دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد بیش از ۱۲۸ درصدی را نشان می‌دهد. براساس این آمار، ارزش دلاری خودروهای وارد شده به کشور طی این مدت ۱۰۳ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۸۱ دلار بوده که در مقایسه با فروردین سال گذشته رشد ۱۵۴ درصدی را نشان می‌دهد.

    واردات اولین ماه سال جاری در حالی روند صعودی داشته که دولت در اوایل دی‌‌ماه سال گذشته واردات خودرو از نمایندگی‌های واسطه‌ای و شرکت‌های متفرقه را ممنوع اعلام کرد.

  • ظاهر و باطن خودروسازی در چهار سال گذشته

    کاندیداهای ریاست جمهوری در حالی فردا در معرض قضاوت ملت ایران قرار خواهند گرفت که توافق هسته‌ای محور بسیاری از چالش‌ها در مناظرات و گفت‌وگوهای تلویزیونی و رادیویی بود. هر چند با توافقاتی که در مذاکرات هسته‌ای رخ داد برخی بر رفع حصر اقتصادی تاکید و برخی دیگر به آن جلوه‌ای سیاسی دادند اما آنچه مشخص است صنعت خودروی کشور توانست بیشترین بهره را از شرایط پساتحریمی کشور ببرد. به‌طوری که پس از لغو تحریم‌ها از یک سو مسیر عبوری واردات قطعه به کشور باز شد و از سوی دیگر بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا برای بازگشت به ایران یا ورود به صنعت خودروی ایران اظهار تمایل کردند.

  • ۷ گشایش در بازار مسکن طی ۴ سال

    روند ۴ سال گذشته تغییر و تحولات در بازار مسکن نشان می‌دهد ایجاد مسیرهای جدید تامین مالی در این بازار باعث شد فرصت‌‌های جدید اعتباری برای تقویت قدرت خرید و ساخت مسکن پیش روی فعالان قرار بگیرد که البته بخشی از این فرصت‌ها بلافاصله مورد استفاده قرار گرفت اما بخشی دیگر به‌دلیل شرایط حاکم بر بازار ملک، تاکنون بکر و دست نخورده باقی مانده است.

    ۷ گشایش بازار مسکن شامل «سپرده‌پذیر کردن متقاضیان خرید و تامین مالی آنها از محل پس‌انداز در صندوق یکم»، «ایجاد شرکت تامین سرمایه برای بانک عامل بخش مسکن»، «راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان با هدف تامین مالی ساخت‌وساز محل آورده‌های خرد سرمایه‌گذاران بورسی»،‌ «راه‌اندازی بازار رهن ثانویه با هدف استفاده مجدد از تسهیلات اولیه خرید در جهت پرداخت دوباره تسهیلات»،‌ «راه‌اندازی طرح تضمین فروش قسطی مسکن»، «اصلاح نظام مالیاتی با هدف تصویب مالیات برای مالکان خانه‌های خالی» و همچنین «افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن» می‌شود.

  • نارسایی‌های طرح جامع و تفصیلی

    طرح جامع شهر تهران در نیمه دهه گذشته و به‌دنبال آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته درخصوص عدم کارآیی و مشکلات در تحقق‌پذیری طرح‌های جامع گذشته تصویب و به مرحله اجرا رسید. این طرح دارای تفاوت‌های اساسی با طرح‌های پیشین ملاک عمل داشت. در طرح‌های پیشین از روش تعیین کاربری‌های ثابت استفاده می‌شد که در عمل با عدم تحقق کاربری‌های پیشنهادی به شکل چشمگیری مواجه شد. به علاوه برای تحولات لازم جهت انطباق تغییرات شرایط که در طول طرح به عمل می‌آمد نمی‌توانست پاسخگو باشد همانطور که هیچ شرایط و بستری نیز برای ورود خواست و تمایلات شهروندان باقی نمی‌گذاشت.

  • لیست اکازیون‌های بازار مسکن

    بخشی از فروشندگان در بازار مسکن پایتخت، فهرستی از املاک اکازیون را برای فروش به متقاضیان معرفی کردند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، آگهی‌های مطبوعاتی فروش ملک و همچنین بنگاه‌های مسکن درحالی از هفته گذشته با افزایش فایل‌های فروش با شرایط اکازیون در بازار مسکن مواجه شدند که عمده این فایل‌ها با یک ویژگی مشترک به بازار تقاضا معرفی شده‌اند. اغلب فایل‌هایی که طی هفته گذشته به‌عنوان فایل‌های اکازیون بازار ملک به متقاضیان معرفی شده‌اند آپارتمان‌های لوکس و بزرگ متراژ تخفیف خورده یا ویلاهای تفریحی در نواحی خوش آب و هوای اطراف پایتخت یا شمال کشور هستند.

  • دردسرهای «آب» برای «آفتاب»

    دنیای اقتصاد: بارش باران امسال هم در مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب دردسرساز شد و با وجود قابل پیش‌بینی بودن این شرایط جوی، مسوولان برگزاری نمایشگاه کتاب امسال هم نتوانستند از مشکل آب‌گرفتگی غرفه‌های نمایشگاه جلوگیری کنند.

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، بعدازظهر سومین روز از فعالیت سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب که برای دومین سال متوالی در مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد، با بارش شدید باران همراه بود. این اتفاق فضای نمایشگاه را به شکل غیرمنتظره‌ای تحت تاثیر قرار داد، به نحوی که عده زیادی از بازدیدکنندگان به داخل سالن‌های نمایشگاهی و محل استقرار ناشران آمده‌ و در عین حال این فضاهای نمایشگاهی متحمل خساراتی نیز شد.

  • جدیدترین تغییرات برای عاشقان اینستاگرام

    تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام در ایران از جمله محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های دنیای مجازی هستند تا شاید اندکی بتوانند خلأهای تفریحی در دنیای واقعی را در ایران پوشش دهند. در کنار رستوران گردی و چرخیدن‌های گاه و بیگاه در اتوبان‌های پر‌رفت و آمد و شلوغ در شهرهای بزرگ کشور حالا اپلیکیشن گردی جزو اولویت‌های تفریحی جوانان ایرانی شده است. اغراق نیست اگر بگوییم عکس گرفتن به صورت سلفی و انتشار آن در فضای مجازی موجبات حال خوب و یک روز خوب را برای کاربران دو آتشه شبکه‌های اجتماعی در ایران رقم می‌زند و به همین علت است که اپلیکیشن اینستاگرام در ایران روز به روز محبوبیت بیشتری هم پیدا می‌کند.

  • وای‌فای‌های آینـــده

    اتصال ما به اینترنت به تدریج نمودهای عجیب و سریع‌تری پیدا کرده و از دایره اطلاعات اولیه ما از یک روتر که ما را به اینترنت جهانی متصل می‌کند، دور می‌کند. هر اندازه که این اتصالات می‌تواند به‌شدت ما را با دنیای دیجیتالی مرتبط کند، به همان نسبت روش‌های اتصال به وای‌فای هم در حال تغییر است. بسیاری بر این باورند که روش‌های امروزی به تدریج منسوخ می‌شوند و دنیای فوق هوشمند آینده دیگر اتصالات متفاوتی را برای برقراری با دنیای مجازی به همراه خواهند داشت.

    (LIFI)

    به احتمال زیاد چیزهایی درباره لای‌فای (LiFi) خوانده یا شنیده‌اید.

  • آثارم عامه‌پسند نیست

    علیرضا بخشی‌استوار

    سارا اشرفی هنرمند جوان ایرانی است که طی سال‌های اخیر نمایشگاه‌های متعددی را در گالری‌های دولتی و خصوصی کشور سوئیس و دیگر کشورهای اروپایی برگزار کرده است. او که کار و فعالیت هنری خود را با تصویرسازی برای روزنامه کیهان و ابرار در سنین نوجوانی شروع کرده، فضاهای به شدت شخصی و سوررئالیستی را در آثارش به تصویر می‌کشد. نقاشی‌هایی که به‌رغم وجه فانتزی و شخصی که دارند ابعاد گسترده‌تری از ذهنیت و رفتار انسانی را در خود منعکس می‌کنند. اشرفی با این که نمایشگاه‌های بسیاری در خارج از ایران برگزار کرده، علاقه‌مند است در ایران آثارش را به نمایش در بیاورد.

  • درنگی زیر سایه کلمات

    بهنام ناصح

    هر هفته کتاب‌های زیادی به بازار کتاب راه می‌یابد، از این‌رو انتخاب کتاب کار آسانی نیست، به ویژه زمانی که تعداد زیادی از آنها زیر یک سقف،‌ کنار هم در نمایشگاهی به وسعت «شهرآفتاب» گرد آمده باشند. سی‌امین نمایشگاه کتاب آخرین روزهای برپایی‌اش را طی می‌کند و فرصتی است تا آثار تازه انتشار یافته یا قدیمی‌تر را در آنجا تهیه کنیم. از میان انبوه آثار، چند عنوان را برگزیدیم، شاید برخی از آنها با سلیقه شما همخوانی داشته باشد.

    خاطرات و خطرهای کارگردان پیشکسوت

    داریوش مهرجویی کارگردان نامی کشورمان که از جوانی با فیلم «گاو» درخشید و پس از آن آثار جاودانه‌ای چون «دایره مینا»، «اجاره نشین‌ها»، «هامون» و «سارا» را در کارنامه خود ثبت کرده، چند سالی است بر نوشتن تمرکز بیشتری دارد تا فیلمسازی.

  • آلبوم - ۲۸ اردیبهشت ۹۶

    پاپ

    آهنگسازان: پوریا حیدری، دکتر محمدرضا چراغعلی، محمد خلج، غلامرضا صنعتگر، بهزاد عبداللهی و شهریار کسرویی

    خواننده: محمد خلج

    ترانه‌سرایان: ترانه مکرم، محمد خلج، مجید ذاکری، علیرضا آرمان، فاطمه قاسمی و شبنم عراقی‌نژاد

    تنظیم‌کنندگان: پوریا حیدری، دکتر محمدرضا چراغعلی، شروین موسی، غلامرضا صنعتگر، آرش پاکزاد و شهریار کسرویی

    در عشق زنده…

  • کنسرت - ۲۸ اردیبهشت ۹۶

    کنسرت مهدی یراحی

    تاریخ: دوشنبه ۱ خرداد

    مکان: مرکز همایش‌های برج میلاد

    ساعت: ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰

    قیمت بلیت: ۳۵ تا ۱۴۰ هزار تومان

    کنسرت فریدون آسرایی

    تاریخ: سه‌شنبه ۲ خرداد

    مکان: مرکز همایش‌های برج میلاد

    ساعت: ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰

    قیمت…

  • اکران - ۲۸ اردیبهشت ۹۶

    آشوب

    کارگردان: کاظم راست گفتار

    تهیه‌کننده: کاظم راست گفتار

    بازیگران: کوروش تهامی، آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، شهره لرستانی، فرهاد آییش، همایون ارشادى، امیرحسین صدیق، داریوش فرهنگ، محمدرضا هدایتی، ارژنگ امیرفضلی، نادر سلیمانی، رامین ناصرنصیر و. . .

    خلاصه داستان: روایتگر داستان جوانی هنرمند و روشن فکر است که در شرایط اجتماعی دوره خود نمی‌تواند برای پیشرفت زندگی‌اش از هنرش استفاده کند و به ناچار به سراغ راه‌های غیراخلاقی می‌رود…

    برادرم خسرو

    کارگردان: احسان بیگلری

    تهیه‌کننده: سعید ملکان

    بازیگران: شهاب حسینی، ناصر هاشمی و هنگامه قاضیانی

    خلاصه داستان: خسرو به اختلال دوقطبی مبتلاست و بنا بر شرایطی مجبور شده مدتی در منزل برادرش ناصر که یک دندانپزشک است زندگی کند.

  • اجرا - ۲۸ اردیبهشت ۹۶

    دیگری

    نویسنده: انزو کرمن

    مترجم: زیبا خادم حقیقت

    کارگردان: بهاره رهنما

    بازیگران: بهاره رهنما، شیوا اردویی

    نوازنده ویلنسِل: مهیار طهماسبی

    تهیه‌کنندگان: پوپک کم‌گویان، بهاره رهنما و سهیل حسینی

    مکان: ایرانشهر، سالن استاد سمندریان

    دوره اجرا: پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت تا دوشنبه ۲۲ خرداد

    ساعت: ۲۱:۴۵

    مدت زمان اجرا: ۱ ساعت و ۵ دقیقه

    قیمت بلیت: ۴۰,۰۰۰ تومان

    دشمن مردم

    نویسنده: هنریک ایبسن

    کارگردان: سینا راستگو

    بازیگران: محمدرضا ایمانیان، زهرا بهروزمنش، محمد حبیبی، امیر شاه علی، محمد مسگری، مرضیه موسوی، منصور نصیری، اشکان اژدری، ملیحه امیری، شیرین امینی، علی بنایی و.

  • گالری گردی - ۲۸ اردیبهشت ۹۶

    نمایشگاه دیلیت

    یکتا درویش که تاکنون در دو نمایشگاه ویدئوآرت و پنج نمایشگاه گروهی شرکت کرده است، آثار ویدئوآرت، اینستالیشن و عکس‌هایش را در نمایشگاهی با نام «دیلیت» روی دیوار برد. او حدود ۸ سال در ورک شاپ‌های عباس کیارستمی شرکت کرده است و در رزومه‌‌اش، ساخت چند فیلم کوتاه و مشارکت در ساخت چند فیلم مستند و نیز شرکت در کارگاه‌های پرویز تناولی نیز به چشم می‌خورد. گالری ژاله که سال گذشته با رویکرد «توجه به آثار هنرمندان جوان، خلاق و حرفه‌ای» افتتاح شد، توان و برنامه خود را برای نمایش آثار این دسته از هنرمندان که با وجود داشتن استعداد و پتانسیل، در ازدحام برنامه‌های شلوغ و پر ترافیک گالری‌های تهران کمتر شانسی برای به نمایش درآمدن کارهایشان با کیفیتی دلخواه پیدا می‌کنند، گذاشته است.

  • نمایشگاه دیگر- دیگرگونگی؛ حکایت شیخ صفی و هر چیز گستردنی

    نمایش «دیگر- دیگرگونگی؛ حکایت شیخ صفی و هر چیز گستردنی» زیر مجموعه پروژه «کیوریتوریال به عبارت دیگر» برپا شد. در این نمایشگاه، «فرش» به‌عنوان چیزی گستردنی در بررسی رشته‌ای از مناسبات اجتماعی و حرفه‌ای در حوزه هنر نقشی مفهومی ایفا می‌کند. آثار هنرمندانی چون فرهاد احرارنیا، بیتا قزل ایاغ، ایرین انَستس و رنه گبری، سهند حسامیان، ندا رضوی پور، سعید روانبخش، بویه سادات نیا، حسین والامنش با کیوریتوری فرشته موسوی در این نمایشگاه ارائه می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند تا ۳۱ خرداد ماه، همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از این نمایش در بنیاد لاجوردی به نشانی تهران، خیابان نجات الهی، خیابان سپند (شرقی)، ساختمان شماره ۳۲، پلاک ۲۰، طبقه همکف دیدن کنند.

  • نکوداشت پرویز کلانتری در خانه هنرمندان - ۲۸ اردیبهشت ۹۶

    مراسم نکوداشت پرویز کلانتری ۳۰ اردیبهشت‌ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. قرار است در این مراسم آیدین آغداشلو، محمدرضا اصلانی، جمال‌الدین اکرمی، غلامرضا امامی، محمد سریر، علیرضا سمیع‌آذر، اکبر عالمی و ناصر فکوهی به بررسی جنبه‌های مختلف این شخصیت فرهنگی بپردازند. پرویز کلانتری نقاش، طراح، نویسنده و روزنامه‌نگار معاصر بود. او در حوزه نقاشی، از نقاشان مطرح نوگرایی در ایران محسوب می‌شد. بسیاری از نقاشی‌های آشنا برای دانش‌آموزان، به‌ویژه در کتاب‌های نظام قدیم آموزش و پرورش، مانند داستان‌های «روباه و خروس»، «چوپان دروغگو»، «حسنک کجایی؟»، «مرغابی و لاک‌پشت‌» و «روباه و زاغ» از آثار او هستند.

  • بیداد

    آلبوم‌هایی که با همکاری پرویز مشکاتیان و محمدرضا شجریان منتشر شده از جمله آثار ارزنده موسیقی سنتی ایران به شمار می‌آیند. در همین رابطه و همزمان با شصت و دومین زادروز زنده یاد پرویز مشکاتیان نوازنده و آهنگساز صاحب نام موسیقی ایران آلبوم خاطره انگیز«بیداد» به خوانندگی محمدرضا شجریان در قالب جدید دیجیتالی منتشر شد. این آلبوم از جمله آثار ماندگار و کمیاب موسیقی ایرانی است که سال ۶۴ تولید و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. محمد رضا لطفی، فرخ مظهری، زیدالله طلوعی، جمشید عندلیبی، اردشیرکامکار، ارسلان کامکار، ناصر فرهنگفر و غلامحسین بیگچه خانی از جمله هنرمندانی‌اند که در کنار پرویز مشکاتیان نوازندگی این اثر را بر عهده داشته‌اند.

  • کنسرت کورش صنعتی

    کورش صنعتی خواننده قطعه معروف «عشق من» که در سال‌های اخیر اولین آلبوم رسمی‌اش را با همین نام منتشر کرد و مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت، پس از اخذ مجوزهای لازم سرانجام در تهران روی صحنه خواهد رفت. بنا به اعلام این خواننده ۲۹ اردیبهشت تاریخ نخستین کنسرت رسمی این خواننده در فرهنگسرای نیاوران اعلام شده است و رهبری ارکستر این خواننده در کنسرت پیش رو را نیز رضا چشم شب بر عهده دارد. این نخستین اجرای زنده کورش صنعتی در ایران است و گفته می‌شود این خواننده به زودی آلبوم جدیدش را نیز روانه بازار موسیقی کشور خواهد کرد.

  • نهنگ عنبر ۲

    « نهنگ عنبر» به کارگردانی و تهیه کنندگی سامان مقدم دو سال پیش اکران شد و ۷. ۵ میلیارد تومان فروش کرد. حالا بخش دوم این فیلم روی پرده سینما‌ها رفته و در روزهای اخیر با اقبال عمومی روبه‌رو شده است. داستان فیلم «نهنگ عنبر۲» ادامه ماجراهای ارژنگ صنوبر و رویا است. نام فیلم اما یاد آور یکی از سکانس‌های با مزه «نهنگ عنبر» است جایی که ارژنگ آهنگ‌های مورد علاقه رویا را در نواری به نام «سلکشن ِ رویا» به او می‌دهد و زوج اصلی فیلم هم رضا عطاران و مهناز افشار هستند. علی قربان‌زاده، ویشکا آسایش، حسام نواب‌صفوی، رضا ناجی، امیرحسین آرمان، سیروس گرجستانی و.

  • «بوفالوی آمریکایی» در تئاتر شهر

    نمایش «بوفالوی آمریکایی» به نویسندگی دیوید ممت و کارگردانی سیام زین الدینی در پلاتو اجرای مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. این نمایشنامه در سال ۱۹۷۵ میلادی توسط دیوید مامت به نگارش درآمده است و تاکنون بارها روی صحنه تماشاخانه‌های دنیا توسط بهترین کارگردانان به نمایش گذاشته‌شده است. این نمایش تابه‌حال در ایران به‌صورت رسمی در هیچ تماشاخانه‌ای اجرانشده بود. در این اثر نمایشی که ساعت ۱۸ به مدت ۶۰ دقیقه اجرا خواهد شد، یگانه رجبی، فرزاد آیتی، سیامک زین‌الدینی، احمد مطوری، اکرم سامانی و حسن همتی به‌عنوان بازیگر حضور دارند.

  • من و در لجباز

    نمایش «من و در لجباز» به نویسندگی و کارگردانی محمود تیموری این روزها در تماشاخانه استاد رشیدی پردیس تئاتر تهران روی صحنه است. داستان این نمایش درباره شخصیتی چهل ساله است که تمام کارهایش را والدینش انجام می‌دهند تا اینکه در خانه خراب می‌شود و او مجبور می‌شود برای اولین بار کاری انجام دهد. در این نمایش محمود تیموری، علی حسن‌زاده، پرویز حاجی‌زاده، حسن صفا، محمدرضا ابراهیم‌پور، حمیدرضا بنده‌مرادی و بهروز مهرعلیان بازی می‌کنند و مانی تیموری و علیرضا ابراهیم‌پور بازیگران کودک این نمایش هستند.

  • چاپ‌های دستی با موضوع شاهنامه

    آثار بابک گرمچی با موضوع شاهنامه فردوسی در روز بزرگداشت این شاعر به نمایش در می‌آید. این نمایشگاه شامل ۶۳ اثر از بابک گرمچی است که ۵۶ تابلوی آن را تکنیک چاپ دستی و سیلک تشکیل می‌دهد و ۷ اثر دیگر از مینا و مس است. گرمچی برای خلق این آثار به مطالعه تمامی نسخ نقاشی و چاپ‌های سنگی که در ادوار مختلف با موضوع شاهنامه کار شده بود، پرداخته و با تمرکز بر نمونه نسخه‌های خطی چاپ سنگی میرزا علی اکبر که از نگاه او به لحاظ شخصیت‌ها و فضاسازی مجالس موفق بود، نسبت به بازسازی و بازخوانی این آثار اقدام کرده است.

  • رد پای دو غریبه (بخش سوم)

    ترجمه: محمدحسین باقی

    گفته می‌شود بخشی از مشکلات خاورمیانه برخاسته از توافقاتی است که قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم به آن دست یافتند. پس از پایان جنگ دوم جهانی امپراتوری عثمانی که مرد بیمار اروپا لقب گرفته بود به‌واسطه تبانی فرانسه و بریتانیا تجزیه شد. از دل این تجزیه مهم‌ترین توافق قرن بیستم زاده شد که همان سایکس‌‌پیکو بود. این توافق مبنای خط‌کشی‌های مرزی کشورهای خاورمیانه را تشکیل داد و ریشه بسیاری از مشکلات کنونی در خاورمیانه عربی به همین توافق بازمی گردد.

بیشتر