شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آخر هفته

  • مناظره یا مبارزه؟

  • جذابیت مناظرات انتخاباتی در خلأ شفافیت

    دکتر صدیقه ببران
    استاد ارتباطات دانشگاه علوم تحقیقات

    مناظرات انتخاباتی که این روزها بیش از هر زمانی سخن از آن به میان می‌آید، تنها بخشی از تلاش‌های نامزدها در حوزه تبلیغات سیاسی است و می‌توان از آن به‌عنوان ضربات نهایی نامزدها در جلب افکار عمومی یاد کرد. مناظرات انتخاباتی از این منظر که می‌تواند اطلاعاتی شفاف برای مخاطبان به ارمغان آورد، با اهمیت است چه آنکه رای‌دهندگان از این طریق می‌توانند به بطن اذهان نامزدها و نیز میزان تبحر و تسط آنها بر مسایل جامعه پی ببرند.

  • عکس خبری - ۷ اردیبهشت ۹۶

  • پایبندی ۹۰ روزه به برجام

    پایبندی به «روح برجام» حالا به محل مناقشه جدید ایران و آمریکا تبدیل شده است. دو روز پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا پایبندی کامل ایران به برجام را تائید کرد، ترامپ مدعی شد که ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نبوده است. اگرچه ظریف در پاسخ گفت که آمریکا تاکنون هم از متن برجام و هم از روح این توافق، سرپیچی کرده است، با این حال، همصدایی همزمان مقامات ارشد آمریکا علیه برجام کمی سوال‌برانگیز است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته دولت ترامپ تنها تا زمان ارائه گزارش ۹۰ روزه به برجام پایبند خواهد ماند.

  • یک لقمه نان سیاسی؟

    ابلاغیه اخیر آیت‌الله جنتی‌ مبنی بر رد صلاحیت نامزدهای اقلیت‌ها در مناطقی که اکثریت آن مسلمانند، با پاسخ منفی دولت و مجلس مواجه شد، هر چند این پاسخ منفی نتوانست شورای نگهبان را قانع کند. پس از آنکه رئیس مجلس با وجود این ابلاغیه، بر رعایت قانون در مورد اقلیت‌ها تاکید کرد، دولت هم اعلام کرد از حقوق قانونی اقلیت‌ها دفاع می‌کند. با این همه سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ با ارائه برخی مستندات پرسید آیا شورای نگهبان خلاف قانون عمل کرده یا دوستان از قانون مطلع نیستند وخدای ناکرده به‌دنبال یک لقمه نان سیاسی می‌گردند؟

    .
  • پایانی بر اقدامات هزینه‌زا

    اگرچه ردصلاحیت احمدی‌نژاد و بقایی کاملا قابل پیش‌بینی بود، اما اعلان ۶ نامزد نهایی انتخابات از سوی شورای نگهبان آب پاکی را روی دست رئیس‌جمهور سابق ریخت تا نتیجه اقدامات سیاسی هزینه‌زایش را ببیند. هرچند زمزمه‌هایی مبنی‌بر درخواست حکم حکومتی به گوش رسید، اما بلافاصله از سوی برخی مسوولان تکذیب شد. با وجود آنکه احمدی‌نژاد واکنش فوری نسبت به تصمیم شورای نگهبان نداشت، اما چندی بعد در بیانیه‌ای مشترک با بقایی اعلام کرد که در انتخابات ازهیچ کاندیدایی حمایت نکرده و نخواهد کرد.

    .
  • چالشی به نام مناظره

    اولین مناظره زنده انتخاباتی میان کاندیداهای ریاست‌جمهوری در حالی قرار است از فردا روی آنتن شبکه یک سیما برود که همچنان بحث و گفت‌وگو درباره نحوه برگزاری این جلسات ادامه دارد. در آخرین تحولات نماینده دولت خواستار تعویق زمان برگزاری مناظرات شده و گفته پخش مناظرات از جمعه آینده روی آنتن برود تا با توجه به نزدیکی بیشتر به زمان انتخابات، اثرگذاری بیشتری هم در جلب مشارکت مردم داشته باشد. در گیر و دار اعلام اسامی ۶ نامزد تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، مصوبه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات با اعلام منتفی شدن پخش زنده مناظره‌ها، موجی از انتقاد ایجاد کرد.

  • برکناری به وقت انتخابات

    رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حالی از ریاست این دانشگاه برکنار شد که طی روزهای اخیر رسانه‌های اصولگرا از تغییرات اساسی در دانشگاه آزاد خبر داده بودند. همزمانی برکناری میرزاده با ایام انتخابات که تنها چند ماه تا پایان دوره مسوولیتش باقی مانده بود، شائبه‌های سیاسی را مطرح کرده است. درحالی‌که ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد، نوریان را سرپرست موقت دانشگاه کرد و به میرزاده یک هفته مهلت استعفا داد، اما میرزاده گفت که دیگر به دانشگاه آزاد نمی‌رود و استعفاء هم نمی‌دهد.

    .
  • تغییرات سریالی در آل سعود

    سریال تغییرات کابینه در عربستان سعودی این بار با صدور ۴۰ حکم سلطنتی ادامه یافت تا همه شواهد و قراین از قبضه کردن قدرت توسط پسران ملک سلمان حکایت کند. او یکی از پسرانش را به‌عنوان سفیر به آمریکا فرستاد و دیگری را مشاور در امور انرژی کرد. این در حالی است که عربستان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و حملات نظامی به یمن هم در افزایش هزینه‌ها نقش چشمگیری داشته است. به‌نظر می‌رسد ملک سلمان، مسوولان سعودی را قربانی سیاست‌های ناکارآمد داخلی و خارجی خود و پسرانش کرده است.

    .
  • عزل و نصب در ستاد رئیسی

    دیدار تولیت آستان قدس رضوی که کاندیداتوری خود را با دو نامه اعتراضی نسبت به روحانی، رقیب اصلیش آغاز کرد، با سعید جلیلی تبدیل به کانون توجهات شد تا شایعات درباره معاون اولی جلیلی در دولتش قوت پیدا کند. معاون سابق قوه‌قضائیه در شروع تشکیل ستاد انتخاباتی‌اش با تغییرات پی‌در‌پی ۲۴ ساعته در رأس این ستاد میزان تجربه و مدیریت سیاسی خود را نشان داد. در حال حاضر از میان احزاب و جریان‌های اصولگرا، جامعه روحانیت رسما و جبهه پایداری فعلا غیررسمی از ابراهیم رئیسی حمایت کرده‌اند.

    .
  • نه فرانسوی به چپ و راست سنتی

    با راهیابی امانوئل مکرون نامزد مستقل میانه‌رو و مارین لوپن کاندیدای راست افراطی به دور دوم انتخابات فرانسه که حدود ۲ هفته دیگر برگزار خواهد شد، حالا نه تنها فرانسه بلکه سراسراتحادیه اروپا و حتی مردم جهان چشم به نتیجه انتخابات دوخته‌اند. اعلام نتایج اولیه انتخابات و قوت گرفتن عدم خروج فرانسه از اتحادیه اروپا، موجب افزایش بهای یورو به بیشترین رقم در ۵ ماه اخیر و نیز روند صعودی شاخص بورس‌های اروپایی و آسیایی شد. راهیابی این دو رقیب اصلی به سلطه چند دهه‌ای احزاب اصلی فرانسه در سیاست پایان داد.

  • افزایش گردشگران خارجی

    حضور روز افزون گردشگران خارجی طی ۴ سال گذشته که البته پس از برجام شتاب بیشتری به خود گرفته است اگرچه نوید بخش رونق اقتصاد و بهبود وضعیت اشتغال برای صنعت گردشگری است، اما بیش از همه نشان می‌دهد که کشور پس از برجام و در سایه امنیت عمومی وارد فضایی امید بخش و روشن شده است. آنگونه که معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی خبر داده طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ حدود ۲۰ میلیون گردشگر خارجی راهی ایران شدند که از ورود این گردشگران بیش از ۳۲ میلیارد دلار نصیب کشور شده است.

    .
  • چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه

    بازار سهام که از ابتدای سال جاری رشد حدود ۳ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است با نزدیکی به ایام انتخابات، رفتارهای هیجانی بیشتری از خود بروز می‌دهد. هر چند که برخی کارشناسان بازار، رشدهای اخیر شاخص را ادامه‌دار می‌دانند اما برخی دیگر بر این باورند که به‌دلیل عدم‌تغییرات بنیادی در سطح اقتصاد کلان، رشد شاخص موقتی بوده و احتمالا بعد از یک دوره صعود، روند نزولی به خود می‌گیرد. چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه در این دوره سبب افزایش سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خرد شده است.

    .
  • آرایش تبلیغاتی در صحنه رقابت‌ها

    رقابت‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با معرفی ۶ نامزد نهایی از سوی شورای نگهبان این روزها وارد فاز تبلیغاتی شده است و صف‌بندی کاندیداها از حضور دو جناح اصلی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان میانه‌رو و اعتدال‌گرا در میدان رقابت‌ها حکایت می‌کند. در جناح اصلاح‌طلبان و حامیان دولت کاندیدای اجماعی حسن روحانی است که آمده تا راه خود در اداره اموراجرایی کشور را ادامه دهد. اسحاق جهانگیری که از او به نام کاندیدای پوششی یاد می‌شود، قرار است تا روزهای پایانی تبلیغات در کنار روحانی بماند. از طرفی درباره هاشمی طبا که بدون حمایت حزبی و جناحی وارد انتخابات شده و البته بیشتر منتسب به اصلاح‌طلبان است هنوز مشخص نیست که در ادامه روند انتخابات چه خواهد کرد.

  • ۴ هواپیمای برجامی در راه ایران

    به‌رغم انتشار اخباری مبنی‌بر منتفی شدن دریافت پیش از موعد بوئینگ ۷۷۷ به‌دلیل مسائل مالی، مدیرعامل هما اعلام کرده که ایران ایر تا سه هفته‌ دیگر ۴ فروند از هواپیماهای ای. تی. آر سفارشی خود را تحویل می‌گیرد. پرورش، ناتوانی مالی برای دریافت هواپیمای بوئینگ را تکذیب کرده و گفته موجود نبودن این هواپیما دلیل توقف مذاکرات شد. به باور تحلیلگران شکستن تحریم‌های هوایی و انعقاد قراردادهای مهم با بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیماسازی دنیا بعد از چهاردهه، بدون تردید دستاوردی بزرگ برای کشور است.

    .
  • فیبر نوری در منازل

    استقبال کاربران ایرانی از فضای مجازی در کنار رونق کسب‌و‌کارهای اینترنتی، از جمله دلایل توسعه اینترنت از سوی دولت یازدهم است که حالا با افتتاح طرح فیبر نوری در منازل، سرعت ارتباطات به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت. به‌گونه‌ای‌که با ارائه فیبر نوری به کاربران خانگی و ادارات و نیز با دسترسی به سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه، انبوهی از اطلاعات به شکل کارآمدتری انتقال می‌یابد. در حال حاضر انتقال فیبر نوری در استان‌های تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه و کرج آغاز شده است.

    .
  • توفان بهاری در تهران

    دوشنبه شب توفان تندری پس از اینکه استان قزوین و البرز را درنوردید، راهی تهران شد تا با سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت موجب قطع درختان و بروز خسارت‌هایی به خودروها شود. شدت این توفان به حدی بود که برخی امور در تهران متوقف شد و حتی تمام پروازهای فرودگاه مهرآباد به‌دلیل وقوع توفان و گرد و غبار برای ساعاتی به حالت تعلیق درآمد. در همین حال سقوط درخت باعث مصدومیت ۵ شهروند تهرانی شد. این در حالی است که هواشناسی هشدار داده وضعیت جوی ناپایدار، وزش باد و توفان تا جمعه ادامه دارد.

    .
  • روزهای سبز بورس در فضای انتخابات

    بهزاد بهمن‌نژاد
    دبیر گروه بورس

    بازار سهام از ابتدای سال ۹۶ روزهای مثبتی را سپری می‌کند و شاخص کل طی این مدت توانسته نزدیک به ۳ درصد رشد کند. چاشنی ابتدایی این روزهای سبز را می‌توان در شیطنت پول‌های داغ ریشه‌یابی کرد. به عبارت دقیق‌تر، برخی اقدامات در راستای تسهیل معاملات سهام پرریسک موجود در بازار پایه باعث شد بار دیگر افرادی که ریسک‌پذیری بالایی دارند به سمت نمادهای کوچک هجوم آورند. این نقدینگی که بخش مهمی از آن نیز به‌صورت اعتبار از کارگزاری‌ها اخذ شده توانست اهرمی برای رشد قیمت سهام این شرکت‌ها شوند.

  • ارمغان «توریستی» امنیت

    پرستو فخاریان
    دبیر گروه گردشگری

    معاون گردشگری کشور اعلام کرده است که درآمد حاصل از گردشگری بین سال‌های ۹۲ تا ۹۵، بیش از ۳۲ میلیارد دلار بوده و در این مدت در مجموع ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی وارد کشور شده‌اند. این آمار درحالی اعلام می‌شود که براساس آمار سازمان جهانی گردشگری مجموع گردشگران ورودی به کشور در سه سال پیش از ۹۲، یعنی از سال ۸۹ تا ۹۱، رقمی درحدود ۱۰ میلیون و ۱۲۲هزار نفر را نشان می‌دهد و مجموع درآمدها از این صنعت نیز طی سال‌های اشاره شده، ۵ میلیارد و ۹۳۳ میلیون بوده است.

  • آرایش سیاسی نامزدهای ریاست‌جمهوری

    نیلوفر منصوریان
    عضو گروه خبر

    با آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، هر شش نامزد انتخابات آرایش سیاسی خاص خود را مقابل نامزدهای دیگر طراحی کرده‌اند. در این بین آرایش سیاسی حسن روحانی، در مقابل محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی و آرایش انتخاباتی آنها در مقابل روحانی نسبت به نامزدهای دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه به باور سیاسیون این سه نفر رقبای اصلی در انتخابات پیش رو هستند. همزمان رقابت شهردار تهران با تولیت آستان قدس رضوی برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری می‌تواند بر نتیجه انتخابات پیش رو تاثیر‌گذار باشد.

  • مطالبه شفافیت در مناظرات انتخاباتی

    زینب موسوی
    عضو گروه خبر

    ۸ سال از نخستین تجربه ایران در برگزاری مناظره زنده انتخاباتی میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذرد؛ تجربه‌ای که اگرچه طی دو دوره انتخابات ۸۸ و ۹۲، حالا رو به پختگی و احتیاط بیشتری نهاده، اما آن را هنوز هم می‌توان در جرگه معدود برنامه‌های انتخاباتی شفافیت زا در حوزه تبلیغات سیاسی معرفی کرد. بر اساس موعد اعلام شده، مناظرات این دوره از انتخابات، از فردا جمعه آغاز می‌شود و کلید واژه آشنای انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر می‌تواند یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای تعیین نامزد مورد وثوق گردد.

  • تلاطم تغییرات جمعیتی در کشورهای غربی

    پال تایلر
    نویسنده کتاب آمریکای آتی
    مترجم: حسین موسوی

    جهان در سال ۲۰۵۰ چگونه خواهد بود؟ دانستن درباره آینده، به‌ویژه آینده‌ای نزدیک که شاید خود انسان‌ها نیز در ساختن آن دخیل باشند و احتمال زندگی آنها نیز در آن آینده (نزدیک) میسر باشد به شدت هیجان‌انگیز است. اما فارغ از هیجانی که وجود دارد برخی با استفاده از مطالعاتی موسوم به آینده‌پژوهی به دنبال ساختن آینده هستند و برخی دیگر از این مطالعات به منظور هشدار استفاده می‌کنند. مجله فارن پالیسی در شماره اخیر خود دست به یک آینده پژوهی در زمینه ساختار جمعیتی زده است.

  • بحران جهانی ژورنالیسم

    شادی آذری

    این روزها هر کسی می‌تواند یک خروجی رسانه‌ای داشته باشد؛ اینستاگرام، تلگرام، فیس‌بوک، توییتر و. . . . بشر امروز با حجم انبوهی از اخباری مواجه است که نمی‌داند باید کدام را باور کند. این موضوع، کار رسانه‌هایی را که به دنبال کشف و انتشار واقعیتند، دشوار ساخته است. به تازگی دو سازمان رسانه‌ای بزرگ در استرالیا مجبور شدند کارکنان ژورنالیست خود را تعدیل نیرو کنند. نام بسیاری از دبیر سرویس‌ها و خبرنگاران این رسانه‌ها که تعدادشان به حدود ۱۲۰ نفر می‌رسید، از فهرست کارکنان این رسانه‌ها حذف شد.

  • خطر در کمین استقلال روزنامه‌نگاری

    رفیعه هراتی

    تهدیدهای روزنامه‌نگاری و استقلال روزنامه‌نگاری در اشکال مختلفی وجود دارند. در افراطی‌ترین حالت، روزنامه‌نگاران از سوی آن دسته از بازیگران سیاسی که خواهان نفوذ در فضای اطلاعاتی هستند به‌طور مستقیم تهدید و ارعاب می‌شوند و مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. گاهی این تهدیدات و حملات که با هدف تحت کنترل درآوردن آنچه روزنامه‌نگاران می‌نویسند و می‌گویند، انجام می‌شود شکلی از تبلیغات به خود می‌گیرد. هدف از این تبلیغات نه تنها ساکت کردن روزنامه‌نگاران خاص است، بلکه پیامی روشن به دیگر روزنامه‌نگاران نیز ارسال می‌کند.

  • تهدید ترامپ علیه رسانه‌ها

    نیما صبوری 

    این روزها در آمریکا کوچک‌ترین گزارش خبری که در راستای تمجید از رئیس‌جمهوری این کشور نباشد، به تعصب و کذب‌گویی متهم می‌شود. دونالد ترامپ و طرفداران او اعتقاد دارند که رسانه‌های خبری «دشمنان مردم» هستند. در این راستا اگر شواهد ارائه شده توسط این رسانه‌ها مطابق با برداشت ترامپ از حقیقت نباشد «اخبار جعلی» لقب می‌گیرند. در واقع رئیس‌جمهوری جدید آمریکا جنگی را علیه برخی از رسانه‌های خبری (رسانه‌هایی که عمدتا گرایش چپ و نگاه منتقدانه به او دارند) آغاز کرده است، جنگی که به اعلام کمیسیون حمایت از روزنامه‌نگاران مستقر در نیویورک، آزادی مطبوعات را با تهدید روبه‌رو خواهد ساخت.

  • چگونه در مناظره‌ها بازنده به دام می‌افتد؟

    محمد حسین باقی

    یکی از خصائل بشری که باعث می‌شود انسان از سایر موجودات متمایز شود «عقل» است. به همین جهت است که انسان را «حیوان عاقل» شمرده‌اند. اما همین عقل نیز دارای مظاهری است. یکی از مظاهر عقلانیت برای انسان، گفت‌وگو و مهارت‌های مختلف بیانی است که نمود عینی آن «مناظره» است. سابقه این مناظره به یونان باستان بازمی‌گردد یعنی دورانی که سقراط در کوچه پس کوچه‌های آتن به راه می‌افتاد و با سوفیست‌ها به گفت‌وگو یا مناظره می‌پرداخت تا پوچی استدلال‌های آنها را فاش سازد.

  • کشور مناظره‌ها

    آمریکا کشور رسانه‌ها و مناظره‌هاست. روند مناظرات انتخابات به اندازه خود انتخابات آمریکا پیچیده است. در این کشور معمولا سه مناظره مستقیم بین دو کاندیدای راه یافته به انتخابات نهایی برگزار می‌شود که هر کدام از مناظرات در یک حوزه مخصوص به خود برگزار می‌شود. مثلا یک مناظره به مسائل داخلی ارتباط پیدا می‌کند، یک مناظره به مسائل خارجی و یک مناظره هم با حضور مردم یا دانشجویان برگزار می‌شود. این در حالی است که بین دو حزب اصلی این کشور برای پیدا کردن نامزد نهایی مناظرات گوناگونی صورت می‌گیرد. این مناظرات داخلی نقش به سزایی در انتخابات درون حزبی دارد.

  • نگاهی به مناظرات انتخاباتی در آلمان

    گرچه نظام‌های سیاسی در هر یک از کشورهای دنیا تفاوت بسیاری با هم دارند، اما می‌توان گفت شیوه‌های تبلیغات و ارائه برنامه‌ نامزدهای انتخاباتی تقریبا در سراسر دنیا مشابه است. بر این اساس یکی از اصلی‌ترین روش‌های معرفی کاندیداها و آشنایی با برنامه‌های آنها مناظره‌های زنده تلویزیونی است. در این رابطه کشورهای انگلیس و آمریکا جزو اولین کشورهایی هستند که از این روش در انتخابات خود استفاده کردند (انگلیس اولین مناظره زنده تلویزیونی انتخابات را در سال ۱۹۵۹ و آمریکا در سال ۱۹۶۰ برگزار نمود). اما کشور آلمان که اولین مناظره انتخاباتی خود را در سال ۱۹۶۸ برگزار نمود، به عقیده کارشناسان یکی از مناسب‌ترین شیوه‌های مناظره‌ زنده انتخاباتی را در میان کشورهای غربی داراست.

  • اثر مبهم مناظره معروف و جنجالی ۲۰۰۶ ایتالیا

    در سال ۲۰۰۶، دو دور مناظره انتخاباتی تلویزیونی بین سیلویو برلوسکونی به‌عنوان نخست‌وزیر وقت و رقیبش رومانو پرودی پخش شد. ایتالیا دارای نظام سیاسی پارلمانی است و بعد از انجام انتخابات پارلمانی و مشخص شدن اینکه کدام جناح در انتخابات به پیروزی رسیده، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور از سوی پارلمان انتخاب می‌شوند.

    در آن سال، برلوسکونی، پرودی را برای شرکت در مناظره در تلویزیون ملی ایتالیا دعوت کرده بود. اما پرودی اعلام کرد تنها در صورتی این مناظره را می‌پذیرد که قوانین مشخصی بر آن اعمال شود.

  • مناظره متفاوت فرانسوی‌ها در انتخابات امسال

    مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه از گذشته بین دو دوره انتخابات برگزار و به‌صورت زنده در تلویزیون پخش می‌شود. در اولین سال‌های برگزاری، مناظره‌ها صرفا بین دو نامزد اصلی انتخابات برگزار می‌شد. نقش تلویزیون در انتخابات فرانسه پس از آن برجسته شد که ژنرال چارلز دوگل تصمیم گرفت در یک رفراندوم عمومی قانون اساسی جدید این کشور را برای تشکیل جمهوری پنجم فرانسه تصویب کند که مردم هم به آن رای مثبت دادند. در آن زمان، آلین پیرفیته، وزیر اطلاعات وقت، تصمیم گرفت قانونی را اجرایی کند که در مناظره نامزدهای رقیب زمان مساوی برای صحبت کردن داشته باشند.

  • بریتانیایی‌ها، تازه‌کاران مناظره

    بخش‌هایی از دنیا هستند که سیاست و تلویزیون در آنها با هم پیوند خورده‌اند. ایده آمریکایی‌ها برای برگزاری مناظره رو در رو قبل از انتخابات در دوره رقابت کندی و نیکسون در دهه ۶۰ میلادی و تصاویر سیاه‌‌وسفید تلویزیون شکل گرفت. رهبران آلمان هم مناظراتی ضبط شده روی نوارهای وی‌اچ‌اس دارند که به دهه ۸۰ برمی‌گردد.

    اما مساله بریتانیا متفاوت است. بریتانیایی‌ها که ۵۰ سال بعد از آمریکا و یک سال بعد از ایران به مناظره انتخاباتی زنده تلویزیونی روی آوردند، هنوز هم به‌طور کامل به این مساله عادت نکرده‌اند.

  • مناظرات انتخاباتی در کانادا

    بحث مناظرات تلویزیونی در دموکراسی‌های پیشرفته سابقه‌ای دارد که تقریبا به نیم قرن می‌رسد. کانادا یکی از چنین سرزمین‌هایی است که از سال ۱۹۶۸ دست به برگزاری مناظرات تلویزیونی بین کاندیداهای مختلف زد. این در حالی است که در مقایسه با این کشور، آلمان (منظور آلمان غربی است) این روند را از سال ۱۹۷۲ و استرالیا این کار را از سال ۱۹۸۴ آغاز کردند. با این حال این مناظرات به‌طور یکپارچه و متوالی انجام نشدند و در برخی موارد در دو نوبت در دهه ۱۹۷۰ میلادی برگزار نشدند.

    نخستین دوره‌ای که این مناظره‌ها بین رهبران کانادایی پخش شد، ۹ ژوئن ۱۹۶۸ بود.

  • مونولوگ و دیالوگ هر دو زنده

    در ترکیه تقریبا هر ۲ سال یک‌بار یک انتخابات برگزار می‌شود. البته با اجرای قانون ریاست‌جمهوری از سال ۲۰۱۹ به این سو شاید میزان فاصله انتخابات بالاتر برود. برای همین جایگاه مناظره در این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. در ترکیه رسانه‌های مکتوب و تصویری فراوانی وجود دارند و حتی برخی از این رسانه‌های مکتوب تا تیراژ ۲ میلیون نسخه هم پیش رفته‌اند (روزنامه زمان نزدیک به گولنیست‌ها که به حکم دولت تعطیل شد). این رسانه‌ها بیشتر متعلق به بخش خصوصی هستند، به جز شبکه‌های «TRT» که زیر نظر دولت اداره می‌شوند.

  • مناظره‌های رئیس جمهورساز

    اولین مناظره‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری سال ۹۶، از روز جمعه آغاز می‌شود. برنامه‌ای که بدون شک با افشاگری‌های هرکدام از کاندیداها می‌تواند برد و باخت آنها را تضمین کند. اولین مناظرات انتخاباتی تلویزیونی در سال ۱۳۶۰ با حضور آیت‌الله شهید بهشتی و آیت‌الله مصباح یزدی، مقابل نورالدین کیانوری و احسان طبری کلید خورد. مناظره‌ای که در زمان خود جنجالی بود. اما مناظرات تلویزیونی سال ۸۸ حکایت دیگری داشت. این بار ۴ نامزد انتخاباتی (محمود احمدی‌نژاد، محسن رضایی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی) رو در روی هم در شش مناظره تلویزیونی به انتقاد از عملکردهای دیگری و معرفی برنامه‌های خود پرداختند.

  • چگونه رابطه عاطفی موفقی با همسرم داشته باشم؟

    میترا فتحی
    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
    info@MitraFathi. com

    اهمیت روابط عاطفی به قدری است که اگر در این بخش امنیت و آرامش وجود نداشته باشد، بر دیگر بخش‌های زندگی افراد تاثیر منفی می‌گذارد. به‌عنوان مثال، کارمندی که در خانه و رابطه عاطفی خود با همسر امنیت، احترام و آرامش دارد، بهتر می‌تواند از پس مسائل و مشکلات محیط کار برآید یا فردی که در رابطه عاطفی خود آرامش، امنیت و احترام دارد انسانی شاد‌تر و سالم‌تر می‌تواند باشد. گویی یکی از بزرگ‌ترین حساسیت‌های انسان رابطه عاطفی او با شریک زندگی‌اش است.

  • چرا هر کاری می‌کنم شکست می‌خورم؟

    در جامعه ما افرادی وجود دارند که می‌گویند: «نمی‌دانم چرا هر کاری که می‌کنم به بن بست می‌رسم و شکست می‌خورم. نمی‌دانم دلیل این اتفاقات چیست. خسته شدم اینقدر سرزنش شنیدم. » این افراد نیاز به کمک دارند و برای کمک به این افراد، می‌خواهیم در این مقاله اشاره‌ای کوتاه به چند دلیل برای این اتفاق داشته باشیم:

    ۱- باور‌های برنامه‌ریزی شده در ذهن شما ویروسی شده است! باور‌های ویروسی باور‌هایی هستند که شما را سمت بیماری می‌برند. این بیماری می‌تواند بیماری روانی باشد، می‌تواند بیماری جسمی باشد، می‌تواند بیماری ذهنی یا حتی بیماری سبک زندگی شما باشد.

  • پاسخ سوالات رایج درباره هوش هیجانی

    ۱- هوش هیجانی چیست؟

    هوش هیجانی یکی از چندین نوع هوش ما است که تقویت آن تاثیر بسیار مهم و بسزایی بر ارتقای کیفیت زندگی و کیفیت روابط ما دارد. این هوش شامل مباحثی درباره آگاهی و شناخت از خود، مدیریت هیجانات، مدیریت رفتار، خلاقیت، میل و انگیزه برای موفقیت، یکپارچگی وجودی و اخلاق‌‌گرایی، اعتماد به نفس، عزت نفس و. . . است. بنابراین شناخت و مدیریت خود مربوط به هوش هیجانی است که تقویت آن موجب می‌شود که فاصله میان دانش و عمل افراد از بین برود و افراد بتوانند دانسته‌های خود را در عمل به کار ببندند.

  • رابطه دموکراسی و توسعه اقتصادی

    دموکراسی در مفهوم نهایی خود سیستمی است که در آن تمامی اقشار جامعه در هر سطحی، می‌توانند در فرآیند تصمیم‌سازی کشور شرکت کنند. اگر درون مایه این سیستم مبتنی بر رعایت حقوق بشر و احترام به تفاوت دیدگاه‌ها به‌خصوص در بحث آزادی بیان باشد ابعاد واقعی دموکراسی در جامعه گسترانده می‌شود. در نبود یک سیستم قضایی کارا و منسجم اصولا شکل‌گیری چنین سیستمی غیر قابل تصور است. قوانین باید ازسوی مقامات مسوول به‌درستی اجرا شود و هیچ فرقی بین مردم در سطوح مختلف نباید وجود داشته باشد. اخراج یک کارمند خدماتی که از قوانین تخطی کرده است با اخراج یک مدیرعامل که تخلف مالی داشته است نباید تفاوتی داشته باشد.

  • افزایش دستمزد واقعی

    شاید اکثر مردم تمامی تلاش‌های دولت یازدهم را در کنترل تورم و موفقیت در پیشبرد برجام در چارچوب صحیح خلاصه کنند. اما دولت قبل خدمت بسیار بزرگی به‌واسطه همین اقدامات در ظاهر کوچک انجام داده است. به یاد بیاورید روزهایی که دائما شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم و کم‌کم کار به‌جایی رسید که رشد قیمت کالاها و خدمات از میزان افزایش درآمد مردم پیشی گرفت. قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش یافت و زندگی برای قشر متوسط و به‌خصوص پایین‌دست جامعه به تنگنا کشیده شد.

    شاخص مهمی در علم اقتصاد برای متر کردن یا اندازه‌گیری قدرت خرید مردم وجود دارد که از آن تحت عنوان «حداقل دستمزد حقیقی» یاد می‌شود.

  • دکه مطبوعات - ۷ اردیبهشت ۹۶

    The Economist

    ترامپ، ضد مذاکره

    مجله اکونومیست برای این شماره خود سه جلد متفاوت طراحی کرده است و هر جلد برای خود دارای سرمقاله جداگانه‌ای است. یکی از این جلدها مربوط به انتخابات فرانسه است، دیگری در ارتباط با بحث اخیر ترزا می‌ است که بحث انتخابات زودهنگام را پیش کشیده و دیگری نیز مربوط به چالش‌های ترامپ با رهبر کره شمالی درباره برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ است. در این زمینه اکونومیست سناریوهای مختلف ترامپ را درباره بحران هسته‌ای کره شمالی مطرح کرده و نوشته است: موضوع کره شمالی ممکن است گمراه‌کننده‌تر از آن چیزی باشد که نشان می‌دهد.

  • رایج‌ترین جدال‌های ذهنی کارآفرینان

    مترجم: هوتسا عسکری نسب

    کوتاه‌ترین فاصله بین دو نقطه یک خط مستقیم است. اما اگر ذهن درگیر مسائل و مشکلات باشد انسان همواره به‌دنبال مسیرهای به مراتب پر‌پیچ و تاب‌تر می‌گردد. ذهن می‌تواند فرد را به مهم‌ترین امیدها و رویاهای دست‌نیافتنی‌اش برساند یا اینکه او را گرفتار کند و تا حدی عذاب دهد که ناامیدانه تسلیم شد. این مقاله به بررسی رایج‌ترین جدال‌های ذهنی کارآفرینان و ارائه راهکارهای سریع می‌پردازد.

    ۱- فکرهای بی‌اهمیت

    اگر اجازه دهید تا هر مسا‌له‌ای مانع موفقیت شما شود هرگز به مراحل با اهمیت‌تر در زندگی دست نمی‌یابید.

  • فیس‌بوک، Airbnbاوبر و تلاش برای انجام کار درست

    نویسنده: ROBERT SAFIAN
    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد 

    زمانی که مارک زاکربرگ موسس و مدیرعامل فیس‌بوک یک نامه سرگشاده ۵۸۰۰ کلمه‌ای در ۱۶ فوریه منتشر کرد (طولانی‌ترین پست مجزایی که او تاکنون در فیس‌بوکش منتشر کرده است) با این عبارت ساده آن را معرفی کرد: «می‌دانم بسیاری از ما فکر می‌کنیم که هم‌اکنون چگونه بیشترین تاثیر مثبت را بر جهان بگذاریم. » در آن موقع، بسیاری از دیگر کسب‌و‌کارها از گوگل تا استارباکس، آشکارا در جدال با سیاست‌های ارائه شده توسط دونالد ترامپ، به‌خصوص در حوزه مهاجرت، بودند.

  • بایدها و نبایدهای کمک مالی به اعضای خانواده

    حتی اگر عادات پولی افراد کم توان(به لحاظ مالی) خانواده بر زندگی شما اثرگذار نباشد، گاهی مشاوره پولی دادن به آنها لازم است. سوزانا اسنایدر در مطلبی که به تازگی در «یو اس نیوز» نوشته به این مساله پرداخته است. اسنایدر دبیر «امور مالی شخصی» در یو اس نیوز است که سابقه مقاله نویسی در موضوعات مالی گوناگونی را داراست. او در برنامه‌های تلویزیونی مختلفی به‌عنوان کارشناس حضور داشته است. توصیه‌های او در مورد مداخله مالی در مدیریت بد مالی زندگی اعضای خانواده را در ادامه بخوانید.

    ده سال قبل، مادر استیسی هاینس برای گذران امور تقلا می‌کرد.

  • ارتقای سطح پس‌انداز خانواده

    بنا بر تعریف اقتصادی، به مازاد مخارج سال پس‌انداز گفته می‌شود. پس‌انداز یعنی انصراف از مصرف در زمان حال. اگر فردی به جای پس‌انداز، پول‌های خود را مصرف کند، دیگر پول نخواهد داشت! شاید طرح این سوال که «آیا من بدون آن کالا می‌توانم زندگی کنم؟» کمی اغراق یا گزافه باشد؛ اما تجربه به ویژه در شهرهای بزرگ نشان داده است که باید جدی‌تر و با تامل بیشتری به این سوال نگریست چرا که اولا دوران کهولت بر سر راه قرار دارد و دوم آنکه حوادث پیش‌بینی نمی‌شوند. در این میان زمانی این مساله مهم‌تر می‌شود که شما نقش سرپرست خانواده را نیز بر عهده داشته باشید.

  • سفر به دژ تسخیرناپذیر ایران

    نیوشا امینیان
    راهنمای تور

    روبه‌روی هزار پله ایستاده‎ای و فکر می‎کنی در دل جنگل، پشت این مه غلیظ چیست؟ شنیده‎ای قلعه‎ای است که افسانه‎های بسیاری در خود نهان دارد اما یکی از آنها بیشتر از همه تو را به خود جذب کرده؛ قلعه‎ای که هرگز فتح نشد! این قلعه که در طول تاریخ نام‎های گوناگونی داشته و حالا همه آن‎ را به ‎نام «قلعه رودخان» می‎شناسند؛ قلعه‎ای است که تحت حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری است و از بسیاری از قسمت‎های آن هنوز می‌توان بازدید کرد.

    از کجا برویم؟

    به رسم تمام سفرهای یک‌روزه قرار بود صبح خیلی زود حرکت کنیم.

  • مخاطره دائمی سیل در پایتخت

    سیل یکی از مخاطرات همیشگی پایتخت است که همواره باید نسبت به آن هوشیار باشیم. این عبارت را احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان می‌کند و معتقد است این سازمان و دیگر نهادهای دست‌‌اندرکار مقابله با مخاطرات طبیعی، باید همواره آمادگی مواجهه با این پدیده را داشته باشند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، نگرانی درباره وقوع سیل در تهران به‌دنبال رخداد اخیر جاری شدن سیل در استان آذربایجان شرقی، به سایر استان‌ها نیز سرایت کرده و شهروندان شهرهای مختلف درباره احتمال تکرار این پدیده در محل سکونت خود پرس و جو می‌کنند.

  • «خانه‌اولی»‌ها به شهرهای جدید می‌روند

    ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی موجود در ۱۸ شهر جدید کشور که طی ۳۰ سال اخیر، بدون تقاضای موثر بوده و در حال حاضر بخشی از خانه‌های خالی محسوب می‌شود، با برنامه جدید وزارت راه و شهرسازی، برای جذب خانه‌اولی‌ها، آماده‌سازی می‌ شود. کل موجودی مسکن شهرهای جدید کشور در حال حاضر اندکی بیش از ۷۰۰ هزار واحد مسکونی است که واحدهای مسکونی مهر نیز جزئی از این تعداد آپارتمان و خانه ویلایی به حساب می‌آید.

    کمتر از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی آماده سکونت در شهرهای جدید، زیر بار مسکونی رفته، به این معنا که از ظرفیت ۵/ ۲ میلیون نفری شهرهای جدید برای جذب جمعیت سرریز شهرهای بزرگ، در حال حاضر حدود یک میلیون تا حداکثر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، استفاده شده است و نیمی از ظرفیت جمعیتی این شهرها، به دلیل رقابت کلان شهرها در جذب جمعیت بیشتر، بدون استفاده مانده است.

  • تحرک تازه لوکس‌سازها در بازار مسکن

    سازندگان واحدهای تجاری و واحدهای مسکونی لوکس اما بدون متقاضی خرید، برای آزادسازی منابع مالی حبس شده در این پروژه‌ها تحرکات تازه‌ای را آغاز کرده‌اند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که طی سال‌های گذشته عمده توان و سرمایه حجم قابل توجهی از سازندگان صرف سخت‌وسازهای تجاری و همچنین واحدهای مسکونی لوکس، گران‌قیمت و بزرگ متراژ شد، هم‌اکنون معضل عدم فروش این واحدها و مجتمع‌ها در نقاط مختلف پایتخت منجر به حبس مبالغ هنگفتی از سرمایه‌های ساختمانی در این پروژه‌ها شده است. طی سه سال اخیر با تشدید و تعمیق رکود در بازار فروش واحدهای تجاری و واحدهای مسکونی لوکس و گران قیمت، اگرچه سازندگان این واحدها برای فروش آنها به روش‌های مختلفی متوسل شدند اما تاکنون هیچ کدام از این روش‌ها در بازگشت سرمایه آنها به چرخه ساخت وساز موثر نبوده است.

  • تمرکز ساختمان‌های ناایمن در دو منطقه پایتخت

    در حال حاضر شکل فعلی ساختمان‌های شهر تهران و نحوه مدیریت بحران در این شهر، پایتخت را به شهری پرخطر برای ادامه سکونت شهروندان تبدیل کرده است. هم اکنون عمده ساختمان‌های شهر تهران با کاربری‌های گوناگون مسکونی، تجاری و اداری از حداقلی‌ترین استانداردهای لازم در برابر حوادث احتمالی طبیعی و غیرطبیعی همچون سیل، زلزله و حریق بی‌بهره‌اند، این در حالی است که این موضوع در ساختمان‌های کهنسال و بعضا میانسال، به مراتب چند برابر بناهای نوساز حادتر و بحرانی‌تر است. رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با تائید این موضوع معتقد است: بیشترین ساختمان‌های ناایمن که باید هرچه سریع‌تر ایمن‌سازی شوند در مناطق ۱۲ و ۱۵ قرار دارد.

  • گذر گجت‌ها به زندگی روزمره افتاد

    جلو رفتن زمان بدون حاشیه نیست. هرچقدر دنیای تکنولوژی بزرگ‌تر و مجهز‌تر می‌شود ابزارهای زندگی هم به سمت پیچیده شدن در لایه‌های تکنولوژی پیش می‌روند. بدون شک زمانی از راه می‌رسد که بسیاری از وسایل زندگی روزمره تبدیل به گجتی شده‌اند که معنای زندگی سنتی گذشته را تغییر می‌دهند. در یک ماه گذشته گجت‌های مختلفی به بازارهای دنیا ارائه شدند و خط تولیدشان هم آغاز به کار کرده است. در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شوید.

    تقلب گجتی در امتحانات

    حالا مدارس و دانشگاه‌ها باید فکری به حال سیستم آموزشی سنتی خود کنند چراکه دیگر دانش آموزانی پشت میز و نیمکت‌ها می‌نشینند که بی اطلاع از آخرین تکنولوژی‌های روز نیستند.

  • انتظار برای یک سیب جدیدتر

    برای خرید آی‌فون ۸ نقشه‌های جدیدی دارید؟ هدیه ویژه یا حتی هدیه خاص برای خودتان. آی‌فون همیشه یکی از جذاب‌ترین محصولات شرکت اپل یا سیب است که در ایران هم با وجود قیمت میلیونی‌اش طرفداران بی‌شماری دارد. باید بدانید که جدیدترین آی‌فون شرکت اپل که به‌عنوان سری ساخت ۸ محسوب می‌شود تا چند ماه دیگر و البته بر اساس اعلام‌های رسمی کمی دیرتر از همیشه به بازار می‌آید. جذابیت این گوشی تلفن همراه از این شرکت آمریکایی این است که ویژگی‌های آن مشابه هیچ تلفن همراه دیگری نیست و خلاقیت‌های به کار رفته در ساخت و تولید نرم افزارهای آن جزو اولین ایده‌هایی است که در دنیا ارائه می‌شود؛ بنابراین خیلی عجیب نیست که این همه طرفدار داشته باشد.

  • آنچه باید درباره فایل سیستم اپل بدانید

    فایل سیستم اپل یا APFS یکی از تغییرات بزرگی است که برای دستگاه‏های جدید اپل عرضه می‏شود. این فایل اولین‌بار با عرضه iOS ۱۰. ۳ در دسترس قرار گرفت، اما قرار است به مک هم وارد شود. APFS در واقع شیوه ذخیره فایل‏ها در مک، آی‌فون و آی‏پد را تغییر می‏دهد. با این اوصاف بد نیست با فایل سیستم اپل آشنا شده و امکاناتی را که در اختیارمان می‌گذارد بیشتر بشناسیم. سیستم فایل، جزئی حیاتی در هر کامپیوتر یا دستگاه الکترونیکی است. سیستم فایل برای کامپیوتر تعیین می‏کند که چگونه با اطلاعات تعامل داشته باشد.

  • معاشقه چشم با یار خاموش

    بهنام ناصح

    از میان انبوه کتاب‌هایی که در هفته‌های گذشته روانه بازار کتاب شده‌اند سه کتاب متنوع را برگزیده‌ایم تا شاید سلیقه‌های گوناگون با آثار مورد علاقه‌شان بیشتر آشنا شوند. این آثار با همه تفاوت‌های ظاهری‌شان در یک نقطه اشتراک دارند؛ اینکه تمام آنها از نگاهی حرفه‌ای و عاشق حکایت دارند؛ چه آنان که از دل نوشته‌اند و چه آنان که شرح‌ حالشان در کتاب بازتاب یافته است.

    پا در کفش بنیانگذار نایکی

    شرح حال آدم‌های موفق معمولا از جهات مختلف برای مردم جذاب است؛ شرح زندگی واقعی هر کس با روایت‌هایی توأم می‌شود که خواندنشان را لذتبخش می‌کند به ویژه اگر فرد، کسی باشد که از پس فراز و فرودهای زندگی به نحو شایسته برآمده و بر قله موفقیت نشسته باشد؛ مثل «فیل نایت» بنیان‌گذار کفش نایکی و پانزدهمین ثروتمند جهان.

  • بچه‌ام را خودم بزرگ می‌کنم

    لی‌لا رضایی

    اکبر آزاد شاعر و ترانه‌سرای نام آشنایی است. ترانه سرایی که برخی آثارش به خاطره جمعی ما بدل شده است. او سال‌ها با آهنگسازان و خواننده‌های نامدار ایرانی به‌عنوان ترانه سرا کار کرده و از یک جایی به آهنگسازی هم روی آورد و حتی به خوانندگی هم رسید. او ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده‌ای است که همواره سعی می‌کند با وسواس در مسیر موسیقی ایران حرکت کند. حتی همین وسواس او باعث شده است تا سال‌ها گوشه نشینی را به کار کردن در هر شرایطی ترجیح بدهد. ترجیح می‌دهد به‌جای اینکه ترانه‌ها و آهنگ‌هایش را به دیگران بسپارد خود به اجرای آنها بپردازد.

  • محفل بی‌عاری

    نمایش «محفل بی‌عاری» به کارگردانی و نویسندگی سیاوش بهادری‌راد در پلاتوی شماره یک تئاتر شهر روی صحنه رفت. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «٥٤ ساله که تدارک عیش و عشرت دشمن رو می‌بینم من. من که خودم شاه جهان بودم. » عرفان ابراهیمی، الهه افشاری، الهه بخشی، مجتبی رجبی، علیرضا ساوه درودی، مهرداد مصطفوی و پرهام یداللهی بازیگران این نمایش هستند. «محفل بی‌عاری» تا پایان اردیبهشت‌ماه هر شب ساعت ۲۰ به مدت ۶۰ دقیقه و با بلیت‌های ۲۰ هزار تومانی در سالن «سایه» مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود.

  • «پروانه»

    سریال تلویزیونی «پروانه» به کارگردانی جلیل سامان در روزهای اخیر روی آنتن شبکه افق رفت. این سریال روایتگر مقطعی از فعالیت سازمان مجاهدین خلق در سال‌های دهه ۵۰ و تغییر گرایش در میان برخی اعضای آن است که پیش از این در ۱۸ قسمت از شبکه سوم سیما پخش شده بود. داستان فیلم مربوط به اواخر دهه ۵۰ است، جوانی که در آن سال‌ها با گروهی مبارز همراه و دچار حوادث مختلفی می‌شود. حامد کمیلی، نیما رئیسی، مهدی سلوکی، قطب‌الدین صادقی و. . . بازیگران این سریال هستند. «پروانه» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن شبکه افق می‌رود و تکرار آن هم ساعت‌های ۹:۳۰ و ۱۴:۳۰ روز بعد پخش می‌شود.

  • دنیای بعد از تو

    گروه سون در سال‌های اخیر فعالیت خود را شروع کردند و خیلی سریع توانستند با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند. جدیدترین آلبوم گروه موسیقی «سون» با عنوان «دنیای بعد از تو» منتشر شد. این آلبوم سومین آلبوم رسمی گروه موسیقی «سون» است که پس از «با تو می‌مونم» و «دوست دارم» روانه بازار موسیقی شده است و حدود چهار سال برای تولید آن وقت و انرژی صرف شده است. گروه «سون» که در روزهای گذشته وارد دوازدهمین سالگرد تاسیس و آغاز فعالیت‌هایش شد، در آلبوم جدیدش تلاش کرده که آثار باکیفیت‌تری را در اختیار دوستدارانش قرار دهد و برای این منظور بخش اعظم پروژه تولید این آلبوم در خارج از کشور صورت گرفته است.

  • گروه پالت - ۷ اردیبهشت ۹۶

    کنسرت «تمام ناتمام» گروه موسیقی «پالت» که طی روزهای آغازین سال جاری میزبان علاقه‌مندان موسیقی بود، برای روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه تمدید شد. از نکات کنسرت‌های تازه پالت در سال ۹۶، اضافه‌شدن سازهای جدیدی همچون پرکاشن و گیتار الکتریک به اجرای آنها بوده که باعث شده تماشاگران با فضای آلبوم بعدی پالت نیز بیشتر آشنا شوند. امید نعمتی خواننده، روزبه اسفندارمز نوازنده کلارینت و ساکسیفون، کاوه صالحی نوازنده گیتار، مهیار طهماسبی نوازنده ویلنسل و داریوش آذر نوازنده کنترباس، اعضای اصلی گروه پالت را تشکیل می‌دهند.

  • تیک آف

    نمایش فیلم سینمایی «تیک آف» جدیدترین ساخته احسان عبدی‌پور آغاز شد. عبدی پور در سال ۹۱ خودش را با فیلم «تنهای تنهای تنها» در جشنواره فیلم فجر معرفی کرد. داستان این فیلم درباره فائز، مسیح، آتنا و حمزه است که روزهای کسالت‌بار و خموده حوالیِ سی سالگی‌شان را پشت سر می‌گذارند. ورود شیرزاد که پنج سال است زندگی‌اش را روی دریا و درون کشتی می‌گذراند، همراه با یک کشتی فرانسوی، اتفاقی و ناخواسته، ریتم زندگی‌شان را عوض می‌کند. یکباره چشم باز می‌کنند و می‌بینند میانه یک بازی غریب ایستاده‌اند. حالا می‌خواهند از زندگی کام بگیرند و عقده‌هایشان را نابود کنند.

  • آوانتاژ

    اکران فیلم مستند «آوانتاژ» به کارگردانی محمد کارت از اسفند ماه گذشته آغاز شد و همچنان در گروه سینمایی هنر و تجربه ادامه دارد. این فیلم روایتگر زندگی تعدادی از کارتن خواب‌های بهبود یافته است که شرایط حال و مسیر روبه جلوی آنها را تصویر می‌کند. «آوانتاژ»تاکنون عناوینی چون برنده تندیس‌های بهترین کارگردانی فیلم‌های بلند، بهترین موسیقی و بهترین صدا و نامزدی بهترین تدوین دهمین جشنواره سینماحقیقت، نامزدی بهترین فیلم هنروتجربه، نامزدی سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده است.

  • آلبوم

    خدای عشق

    پاپ

    آهنگسازان: فریان، محمد نوری

    خواننده: فریان

    ترانه‌سراها: فریان و حسین چترنور

    تنظیم‌کنندگان: بهزاد عبدی و فریان

    بزم بی‌جانان

    تلفیقی

    آهنگساز: پدرام درخشانی

    خواننده: بی‌کلام

    تنظیم‌کننده:

  • کنسرت - ۷ اردیبهشت ۹۶

    کنسرت رستاک حلاج

    تاریخ: جمعه ۸ اردیبهشت

    مکان: مرکز همایش‌های برج میلاد

    ساعت: ۲۱:۳۰

    قیمت بلیت: ۴۰ تا ۱۳۰ هزار تومان

    کنسرت محمد علیزاده

    تاریخ: ۹ و ۱۰ اردیبهشت

    مکان: سالن میلاد نمایشگاه

    ساعت: ۱۹:۰۰ و ۲۲:۱۵

  • هنر و تجربه - ۷ اردیبهشت ۹۶

    نقطه کور

    کارگردان: مهدی گلستانه

    بازیگران: محمدرضا فروتن، ‌هانیه توسلی، شقایق فراهانی، محسن کیایی، خاطره اسدی، مریم بوبانی، نیکی مظفری، علیرضا زمانی نسب، سید احمد محمدی، سارا ربیعی، سجاد شهرابی، یلدا نوریان و مهدی پارسا

    تهیه‌کننده: مهدی گلستانه

    خلاصه داستان: داستان خسرو است که ۲۳ روز بر پهنه دریا و به دور از خانواده‌اش گذرانده است. او با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت همراه او بوده وارد خانه‌اش در تهران می‌شود، اما تمامی ذهنیت‌هایش عینیت یافته و قادر به مقابله با مسائل پیش آمده نیست تا اینکه.

  • اجرا - ۷ اردیبهشت ۹۶

    بیلی کین‌کید خوب، بیلی کین‌کید بد

    نویسنده و کارگردان: محمدحسین معارف

    بازیگران: ندا جبرائیلی، آوا درویشی و نوید فیاض

    مکان: عمارت روبه‌رو

    دوره اجرا : یکشنبه ۳ اردیبهشت تا چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت

    ساعت: ۲۰:۳۰

    مدت زمان اجرا: یک ساعت

    قیمت: ۲۰,۰۰۰ تومان

  • گالری‌گردی - ۷ اردیبهشت ۹۶

    نگارخانه ماه

    نمایشگاه «کار» با نمایش آثار عکس بهروز رستگار تا ۱۲ اردیبهشت ماه در نگارخانه ماه برپاست. وی فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه Bntu بلاروس است و تا‌کنون نمایشگاه‌های انفرادی در مرکز دوارتس رپوبلیکا بلاروس ٢٠٠٣، گالری وصال شیراز، کافه عکس تهران و گالری ماه برگزار کرده و در چندین نمایشگاه گروهی شرکت داشته است. نگارخانه ماه در خیابان آفریقا، کوچه گلستان، شماره ۲۶ واقع است.

    نگارخانه آتشزاد

    نمایشگاه آثار نقاشیخط مهدی راضی با عنوان «فراسوی نیک و بد» در نگارخانه آتشزاد گشایش یافت.

  • کیفیت در خودروهای داخلی به نفس افتاد

    کیفیت خودروهای داخلی همیشه مورد انتقاد مشتریان و خریداران واقع شده، این در شرایطی است که طی سال‌های اخیر نه تنها خبری از رشد کیفی خودروها نبوده بلکه روند کیفیت در محصولات داخلی در دو حالت پیش رفته است، بدین معنا که یا ثبات خود را حفظ کرده یا سیر نزولی داشته است. آمار ماهانه کیفی خودروها که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر می‌شود به وضوح وضعیت کیفیت محصولات داخلی را به نمایش می‌گذارد . جدولی که به این منظور تهیه شده گویای آن است که اگر چه خودروهای داخلی در معیارهای مختلف با فراز و نشیب‌های کیفی مواجه می‌شوند، اما در نهایت با جمع بندی این معیارها یا به ثبات کیفیت در محصولات داخلی می‌رسیم یا روند نزولی را به عینه شاهد هستیم.

  • موتور بخش صنعت روشن می‌ماند؟

    صنعت خودروی کشور اگر چه به‌عنوان دومین صنعت بزرگ کشور همیشه به‌عنوان موتور محرک بخش صنعت در کشور عمل کرده اما در سال‌هایی نیز موتورمحرک رشد اقتصادی بوده است. به‌عنوان مثال در سال ۹۳ رشد اقتصادی کشور مدیون صنعت خودرو بود چرا که تولید یک میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاهی خودرو، آمارهای رشد اقتصادی را به یکباره با تغییر و تحول روبه‌رو کرد. در هر صورت در حالی رشد صنعت در رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی اثرگذار است که به‌طور کلی صنعت و معدن را می‌توان پیشران اقتصاد کشور خواند که جبران‌کننده کمبود رشد سایر بخش‌ها است.

  • نبرد برای کسب سهم بیشتر از بازار خودرو

    بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ ماه سال گذشته در مجموع ۷۶ هزار و ۵۹ دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۴۹ درصدی را نشان می‌دهد. براساس این آمار، ارزش دلاری خودروهای وارد شده به کشور طی این مدت یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۹۴ رشد ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد.

    واردات ۱۲ ماهه خودرو در حالی روند صعودی داشته که دولت در اوایل دی‌‌ماه سال گذشته واردات خودرو از نمایندگی‌های واسطه‌ای و شرکت‌های متفرقه را ممنوع اعلام کرد.

  • گالری - ۷ اردیبهشت ۹۶

    گالری ایوان

    مجموعه‌ای از طبیعت پردازی‌های احمد وکیلی با عنوان «رو در رو با طبیعت» در گالری ایوان به نمایش در آمد. این نمایشگاه که «رو در رو با طبیعت» نام دارد با نمایش بیش از بیست اثر احمد وکیلی که با تکنیک آبرنگ خلق شده‌اند افتتاح شد. گالری ایوان همانند نمایشگاه‌های گذشته، درصد متعلق به خود از محل فروش این آثار را به یکی از خیریه‌های معتبر اهدا خواهد کرد. نمایشگاه «رو در رو با طبیعت» تا ۱۵ اردیبهشت ماه در گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برپا است و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.

بیشتر