شماره روزنامه ۵۹۹۲
|

دنیای ماشین

  • چالش‌های تولید خودروی میلیون دلاری

    دنیای اقتصاد: سهم خودروهای فوق لوکسی که بالاتر از یک میلیون دلار قیمت دارند در تولید سالانه صنعت خودرو بسیار بسیار ناچیز است. این خودروها در تیراژهای محدود تولید می‌شوند و مثلا بوگاتی ویرون در طول ۱۰ سال تنها ۴۵۰ دستگاه تولید شد. با این حال حجم سر و صدا و اخبار پیرامون آنها بسیار زیاد است. قابلیت‌های فنی و طراحی این خودروها آنها را در کانون اخبار قرار می‌دهد. با این همه اغلب شرکت‌هایی که این خودروها را تولید می‌کنند از محل فروش آنها سودی کسب نکرده و روی وجه اعتباری آنها متمرکز می‌شوند.

  • نکاتی برای انتخاب بهتر در بازار خودرو - ۱۴ بهمن ۹۵

    انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.

  • اونتادور به توان اِس !

    راستش را بخواهید دیگر کم‌کم داشتیم زیر هجوم همه‌جانبه برقی‌ها و خودران‌ها تسلیم می‌شدیم. سال ۲۰۱۶ آنقدر اخبار مربوط به خودروهای آینده‌نگر و فانتزی به گوشمان خورده بود که پاک فراموش کرده بودیم اساسا چیزی به اسم خودروی سوپراسپورت نیز وجود دارد. با اینکه چند روزی از سال جدید میلادی نیز نمی‌گذرد ولی باز هم رسانه‌ها خیال رها کردن این حوزه را نداشتند تا اینکه ناگهان دستی از آسمان آمد و تیفوسی‌های عاشق سرعت و قدرت را نجات داد. لامبورگینی، این گاو خشمگین ایتالیایی بهترین اتفاقی که در ابتدای ۲۰۱۷ انتظارش را داشتیم، شکل داد.

  • تند و سریع به سبک مینی

    احتمالا شما هم فیلم the italian job (شغل ایتالیایی) را دیده‌اید. فیلمی که در آن باید گفت نقش اولش برای ماشین‌بازها همان مینی است نه بازیگران سرشناسش. فلفل‌های تند و تیز مینی در این فیلم طوری تیونینگ شده‌اند که هم از دیوار راست بالا می‌روند و هم از پس انجام مانورهای خطرناک بر می‌آیند. حالا می‌خواهیم نگاهی به یک مینی بیندازیم. البته نه یک مینی ساده بلکه یک نمونه ارتقاع یافته از نوع کلاسیک. شاید شما طرفدار خودروهای درشت هیکل آمریکایی باشید یا حتی یک مرسدس بنز را به همه خودروهای عالم ترجیح دهید اما مینی با همه اینها فرق دارد.

  • بهترین «باگی»‌های آفرود

    در میان خودروهایی که بیشتر برای اهداف تفریحی و ماجراجویانه استفاده می‌شوند موتورها یا خودروهای باگی هستند که عموما به‌صورت چرخ باز و بدون بدنه کامل ساخته می‌شوند و میله‌هایی وظیفه حفاظت از جان سرنشینان را بر عهده می‌گیرند. باگی‌ها تنوع بسیار زیادی دارند اما اصول ساخت آنها تقریبا مشابه است و البته در میان این خودروها برخی پا را بسیار فراتر گذاشته‌اند و در حد خودروهای سوپر‌اسپورت توان پیدا کرده‌اند. قیمت‌های چند ده هزار دلاری نشان می‌دهد که این خودروها بر عکس ظاهر ساده و بی‌آلایشی که دارند از فناوری‌های پیشرفته و مواد جدیدی استفاده می‌کنند که قدرت و نیروی بسیار زیادی به آنها بخشیده است.

  • کشتی کچ شاهزاده‌ها

    تا همین چند ماه پیش‌ رنج‌روور، در دنیایی که خود ساخته بود، به‌تنهایی پادشاهی می‌کرد؛ دنیای شاسی‌بلندهای لوکس آفرود. نه اینکه کسی اجازه حضور نداشته باشد، در حقیقت کسی یارای مقابله با او را نداشت. رنج‌روور یکی از تنها مدل‌هایی بود که حال و هوای تجملی را به طرزی استادانه با ویژگی‌های سخت و نفسگیر ماجراجویی ادغام کرد. لندروور که عمیقا از شرایط موجود ابراز رضایت می‌کرد ناگهان در ۲۰۱۵ میلادی با بدترین خبر تاریخ خود مواجه شد؛ بنتلی اولین‌ شاسی‌بلند خود را عرضه می‌کند. این نمی‌توانست یک شعار یا شایعه باشد.

  • در انتظار جوک هیبریدی

    بعد از موفقیت تعجب‌برانگیز نیسان در عرضه کراس‌اوور جنجالی‌اش Juke، این شرکت تصمیم گرفته ویرایش جدیدی از این خودرو را به‌صورت برقی روانه بازار کند. خودرویی که از نظر ظاهری، زبانی کاملا غیرمتعارف دارد. او را می‌توان حالت گستاخانه ماکسیماهای اخیر شرکت بدانیم. در حقیقت ژاپنی‌ها قصد دارند نسخه کانسپت جوک دو سوخت را ابتدا در نمایشگاه توکیو پرده‌برداری کنند و سپس با دریافت بازخوردها، سراغ تولید نمونه نهایی‌اش بروند. شنیده‌ها حاکی از آن است که پیشرانه درون‌سوز این کراس‌اوور به‌صورت ۲/ ۱ لیتری سه سیلندر خواهد بود و یک یا دو موتور برقی آن را حمایت خواهد کرد.

  • آرایش ب‌ام‌و برای M۳

    در تمام مدت سال گذشته میلادی، تمرکز بخش موتور اسپرت ب‌ام‌و روی سری ۴ و سری ۲ بوده است. این یعنی عملا باواریایی‌ها پرفروش‌ترین محصول شرکت یعنی سری ۳ را فراموش کرده بودند. ب‌ام‌و هفته گذشته فیس‌لیفت جدیدی از M۴ را عرضه کرد. این هفته نیز بر خلاف رونمایی‌های شلوغ خود، تغییر چهره ۲۰۱۸ سدان M۳ را روانه بازار کرد. یکی از دوست‌داشتنی‌ترین اسپرت‌های خانوادگی دنیا و اصلی‌ترین رقیب مرسدس‌بنز Cکلاس ویرایش AMG. در نسخه جدید می‌توان تسلط طراحان در قسمت آیرودینامیک را به‌خوبی و به دور از اغراق مشاهده کرد.

  • رقیب هوراکان اسپایدر قیمت‌گذاری شد

    آئودی جدیدترین ویرایش R۸‌ اسپایدر خود را برای فروش در بازارهای جهانی آماده کرد. خودرویی که به عقیده تمام موافقان و مخالفان، جدی‌ترین رقیب لامبورگینی هوراکان روباز یا همان اسپایدر است. مدل جدید آر۸ تغییرات ملایمی در طراحی بیرونی و داخلی‌اش اعمال کرده تا مشتریان رقیب ایتالیایی‌اش را برای خرید ترغیب کند. با اینکه آئودی فوق با قیمت ۱۷۱ هزار و ۱۰۰ دلاری‌اش چیزی حدود ۳۰ هزار دلار از هوراکان ارزان‌تر است، ولی مشخصات فنی‌اش می‌تواند او را در مبارزه امسال جلو بیندازد. این خودرو دارای همان پیشرانه قدیمی ۲/ ۵ لیتری ۱۰ سیلندر Vشکلی است که حالا توانسته ۵۴۰ اسب‌بخار نیرو و ۴۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

  • دست‌پخت تند میشا

    فرقی نمی‌کند، تیونری که یکی از مدل‌های فراری را انتخاب کند، تیونر جسوری به حساب می‌آید. میشا دیزاین یکی از همان پر دل و جرات‌هایی است که دست روی یکی از قوی‌ترین مدل‌های اسب سرکش گذاشته است. فراری ۴۸۸ جی‌تی‌بی پروژه‌ای بود که حالا از سوی هنر این تیونر تبدیل به یک شاهکار شده است. این خودرو از نظر ظاهری شبیه به ویرایش‌های فوق مسابقه‌ای FXX شرکت است که فقط اجازه حضور در پیست‌های مسابقه‌ای را دارند. بهره‌گیری از یک بادی‌کیت سنگین با المان‌های پیچیده آیرودینامیک، فراری فوق را خشن‌تر از همیشه کرده است.

  • آغاز فروش نیروی کره‌ای

    کیا Niro جدیدترین شاسی‌بلند این خودروساز کره‌ای برای فروش آماده شد. کراس‌اوور هیبریدی کیا موتورز با قیمت ۲۳ هزار و ۷۸۵ دلاری‌اش می‌تواند تعادل بازار را به هم بریزد. این خودرو دارای یک پیشرانه ۶/ ۱ لیتری ساده بنزینی و یک موتور برقی است که روی هم رفته نیرویی برابر با ۱۳۹ اسب‌بخار با ۲۶۴ نیوتن‌متر گشتاور فراهم می‌کنند. شاید قدرت خروجی چندان دلچسب نباشد ولی جعبه‌دنده ۶ سرعته دو کلاچه آن جبران مافات کرده است. اما کار خوب جعبه‌دنده با در نظر گرفتن سیستم انتقال قدرت FWD (محور متحرک جلو) تک دیفرانسیل، بی‌ارزش شده است.

  • بازگشت لوتوس به پیست

    اگزیج ویرایش «ریس ۳۸۰» آن چیزی است که لوتوس طی ۵ سال اخیر دنبالش بوده است. یکی از اسپرت‌ترین ساخته‌های این انگلیسی که با خواص شدید مسابقه‌ای تولید شده است. قابل پیش‌بینی هم بود که شرکت این خودرو را تنها برای مقاصد حرفه‌ای تولید کند. به این معنا که هرگز نمی‌توان از آن برای حضور در خیابان استفاده کرد. در حقیقت شرکت خود را مدام با ویرایش‌های کاپ و سوپر کاپ که اسپرت‌های خیابانی بودند، محدود کرده بود. اگزیج جدید دارای پیشرانه ۵/ ۳ لیتری شش سیلندر Vشکل به قدرت ۳۸۰ اسب‌بخار در ۶۷۰۰ دور در دقیقه با ۴۱۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۵۰۰۰ دور در دقیقه است.

  • مازراتی به زبان ژاپنی

    گفته می‌شود امسال، سوپراسپرت‌ساز محبوب ایتالیایی‌ها، مازراتی می‌خواهد نسل جدید کوپه مشهور خود گرن‌توریسمو را معرفی کند. درست به همین خاطر بوده که برخی از تیونرها دست به‌کار شده‌اند و آخرین تولیدات این خودرو را زیر تیغ جراحی خود می‌برند. شرکت «لیبرتی واک» که به‌عنوان یک تیونر تازه‌کار ژاپنی شناخته می‌شود، آخرین پروژه خود را به گرن‌توریسمو اختصاص داد. این تیونینگ زیبا مازراتی را از یک اسپرت بی‌روح به یک سوپراسپرت جان‌دار تبدیل کرده است. ویژگی بارز خودروی فوق، بادی‌کیت عریض و تجهیزات آیرودینامیک فوق‌العاده‌ای است که در سراسر بدنه آن دیده می‌شود.

  • کودیاک اسپرت‌ شد

    بحث‌برانگیزترین محصول اخیر اشکودا، با مدل RS بازگشت تا مشتریان بیشتری را دور خود جمع کند. کودیاک که هنوز از رونمایی‌اش ۶ ماه نیز نمی‌گذرد، محبوبیتی جهانی برای خود دست و پا کرده است. شاسی‌بلند هفت نفره بزرگ‌ترین خودروساز اهل چک، حالا با ویرایش آر. اس خود خواص اسپرت را نیز درون رگ‌هایش تزریق کرده است. اشکودا برای این محصول از دو جفت رینگ ۲۰ اینچی مسابقه‌ای بهره گرفته است. رنگ‌بندی آن نیز چه در درون و چه در بیرون، کاملا استادانه و چشمگیر بوده است. بخش تیونینگ شرکت، از پیشرانه ۴/ ۱ لیتری توربوشارژ کودیاک ۱۵۰ اسب‌بخار نیرو بیرون کشیده‌اند.

  • سرانجام ونکوییش ۲۰۱۸

    آستون‌مارتین یک سال تمام با اعصاب مشتریانش به بازی گرفت تا اینکه بالاخره نسخه جدید Vanquish S ولانته خود را رونمایی کرد. این مدل می‌تواند قوی‌ترین روباز تاریخ شرکت باشد. یکی از زیباترین کانورتیبل‌های اسپرت دنیا که درون سینه‌اش یک قلب ۶ لیتری ۱۲ سیلندر Vشکل گنجانده شده است. خروجی آن به طرزی عجیب عدد ۶۰۰ اسب‌بخار را نشان می‌دهد. این یعنی افزایش ۲۰ اسب‌بخاری به نسبت نمونه قبلی. ونکوییش ۲۰۱۸ می‌تواند صفر تا صد را در ۵/ ۳ ثانیه بپیماید و سپس به سرعت نهایی ۳۲۳ کیلومتر در ساعت برسد. آستون برای این فرزندش از نسل جدید جعبه‌دنده‌های تاچ‌ترونیک ۸ سرعته استفاده کرده است.

  • انتشار توانایی‌های فورد جی‌تی جدید

    دومین نسل از فوردهای اسطوره‌ای GT هنوز به‌عنوان یکی از مبهم‌ترین سوپر‌اسپرت‌های دنیا شناخته می‌شود. شرکت بنا به دلایلی نامعلوم علاقه‌ای به انتشار لیست مشخصات فنی آن ندارد. با این حال چندی پیش گوشه‌ای از توانمندی‌های پیشرانه آن منتشر شد. تا این لحظه می‌دانیم که فورد جی‌تی ۲۰۱۷ دارای یک پیشرانه ۵/ ۳ لیتری شش سیلندر Vشکل دو توربو به قدرت ۶۴۷ اسب‌بخار در دور موتور ۶۲۵۰ دور در دقیقه و ۷۴۵ نیوتن‌متر گشتاور در ۵۹۰۰ دور در دقیقه است. فورد همچنین وزن خالص این خودرو را نیز اعلام کرده که ۱۳۸۵ کیلوگرم خواهد بود.

  • شلبی آمد

    بی‌خبری از شلبی کم‌کم داشت تبدیل به یک نگرانی بزرگ می‌شد. این تیونر نامدار آمریکایی که دیگر بخش جدانشدنی فورد به حساب می‌آید، جدیدترین مدل خود یعنی ماستنگ ۲۰۱۷ Super Snake را با همان زبان باوقار طراحی‌اش معرفی کرد. گفته می‌شود شرکت لاستیک‌سازی میشلین در این پروژه همکاری مستقیمی داشته است. سال ۲۰۰۷ آخرین زمانی بود که نام «ابَر مار» را روی یکی از همین عضلانی‌ها دیدیم. اکنون بعد از ۱۰ سال دوباره شاهد آنیم که این تیونر صاحب‌سبک، سوپراسپرت خیره‌کننده‌ای را معرفی کرده است. ماستنگ جدید شلبی همچنان با همان دو خط معروف روی بدنه‌اش آمده است.

  • برقی‌ها هم تیون می‌شوند

    کمتر پیش می‌آید که یک شرکت تیونینگ هوس دستکاری فنی خودروی برقی به سرش بزند. اما شرکت Revo یکی از همان ماجراجوهایی است که می‌خواهد نام خود را در تاریخ ثبت کند. این تیونر با انتخاب شاسی‌بلند تسلا به نام Model X‌ یکی از عجیب‌ترین اتفاقات سال ۲۰۱۷ را رقم زد. اگرچه پیش از این تجربه تیونینگ یک خودروی برقی با همین شرکت تسلا روی «مدل اس» را داشت ولی این خودرو واقعا جای تعجب دارد. در اولین تصاویر منتشر شده از وب‌سایت رسمی تیونر، به خوبی متوجه محدودیت‌های طراحی آن می‌شویم به‌طوری ‌که تنها شاهد تغییر رینگ‌ها، اضافه شدن رکاب‌های فیبر کربنی و تغییر فرم اسپلیترهای زیر سپر جلو هستیم.

  • چرا خودروها گران‌تر می‌شوند؟

    یکی از مهم‌ترین ملاک‌های فروش خودروها قیمت نهایی آنها است و افراد بر اساس قیمت به سراغ یک برند خاص می‌روند و سپس گزینه‌هایی که آن برند ارائه می‌دهد را بررسی می‌کنند. خودرو سازان هم برای اینکه بتوانند خودروهای خود را با قیمت بیشتری بفروشند از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. خودرو‌سازان هر سال تلاش می‌کنند که افزایش قیمت‌های خود را به نوعی توجیه کنند و در گذر زمان همواره به دنبال افزایش قیمت هستند، در واقع افزایشی که در نتیجه ارائه گزینه‌های جدید اتفاق می‌افتد باعث می‌شود یک خودرو حاشیه سود منطقی داشته باشد اما برخی افزایش قیمت‌ها را نمی‌توان به مشتری‌ها نشان داد و ممکن است آنها دلیل افزایش قیمت خودرو را منطقی ندانند.

  • برقی‌ها پنجه در پنجه صحرا !

    خودروهای برقی به‌تدریج در حال ورود به عرصه‌های مختلفی از مسابقات هستند و شروع حضور رسمی این خودروها که آلایندگی محلی ندارند در مسابقات فرمولE که به معنای فرمول الکترونیک است تجلی پیدا کرده است. آلایندگی محلی به این معنا است که خودرو در زمان استفاده آلودگی تولید نمی‌کند اما انرژی که در این خودرو ذخیره می‌شود ممکن است با استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید شده باشد که مصرف آن آلودگی در پی داشته است.

    خودروهای برقی بر عکس گذشته دیگر ضعیف و لاک‌پشتی حرکت نمی‌کنند و به مدعیان سر سختی تبدیل شده‌اند که سوپر اسپورت‌های معروف مجبور هستند حضور آنها را به رسمیت بشناسند و حتی در برابر شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آنها حرفی برای گفتن نداشته باشند.

  • سریع‌ترین فورد استاندارد تاریخ

    شرکت فورد به‌عنوان اولین خودرو‌سازی شناخته می‌شود که خط تولید را برای اولین بار معرفی کرد و سنگ بنای صنعت خودرو را با شکل و شمایل امروزی آن بنا نهاد. این شرکت آمریکایی انواع مختلفی از خودرو را در کلاس‌های مختلف تولید می‌کند که تمام این خودرو‌ها در کلاس خود جزو بهترین خودروها هستند و می‌توانند از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرند. در زمینه ساخت خودروهای سوپر اسپورت این خودرو ساز سبک و سیاق خودش را دارد و در بخش خودروهای خیابانی و سوپر اسپورت لوکس، غول Ford GT از جمله محصولات این شرکت است که در تعداد محدود (۵۰۰ دستگاه) در سال‌های آینده به تدریج تولید خواهد شد.

  • قایق لوکس به سبک لکسوس

    جابه‌جایی‌ حوزه فعالیت در صنایع از موضوعاتی است که همواره وجود داشته و برخی تولید‌کنندگان و شرکت‌های نرم‌افزاری و مبتنی بر فناوری به سمت خودرو‌سازی تمایل پیدا می‌کنند که گوگل نمونه‌ای از آنها است و برخی شرکت‌های خودرو‌سازی هم ممکن است در سایر بخش‌های صنعت ورود پیدا کنند. اخیرا شرکت لکسوس از غولی دریایی رونمایی کرده که زیر نظر مالک خود تویوتا آن را ساخته است. صنعت خودرو‌سازی به‌عنوان صنعتی مادر از بسیاری از دانش‌ها استفاده می‌کند تا محصولاتی رقابتی، قابل اتکا و ایمن تولید کنند و به دلیل دانش فنی که وجود دارد حرکت به سمت سایر بخش‌های صنعتی می‌تواند راحت‌تر باشد.

  • خانه‌ای در درون لندروور شما

    سفر و اقامت در خودرویی که برای این کار آماده و مهیا شده است و امکانات لازم را درون خود دارد برای بسیاری از افراد هیجان‌انگیز است و طرفداران خاص خودش را در سراسر دنیا دارد. در بسیاری از کشورها برای چنین افرادی محل‌هایی برای توقف با امکاناتی مانند دوش و سرویس بهداشتی مهیا می‌کنند که در برخی مناطق رایگان و در برخی مناطق هم ورودی گرفته می‌شود و رایگان نخواهد بود.

    ساخت چنین محل‌هایی که «کمپ سایت» نام دارد به دلیل حفظ امنیت و ترویج این نوع گردشگری است که باعث می‌شود افراد مدت طولانی‌تری را به سفر اختصاص دهند و از نظر اقتصادی هم مناطق زیادی از این نوع گردشگری می‌توانند منتفع باشند چرا که گردشگران تنها هزینه اقامت را نمی‌پردازند اما مایحتاج خود را در طول مسیر تهیه می‌کنند.

  • افول بازار میلیون دلاری‌ها

    خودروهای لوکس و قیمتی ویژگی‌ها و خصوصیات خاص و ویژه‌ای دارند که باعث می‌شود میلیونرهای دنیا برای خرید یک دستگاه از آنها صف بکشند. شرکت‌های مختلفی در دنیا وجود دارند که تمام تلاش و دانش خود را به کار می‌بندند تا خودروهای لوکس با قیمت نجومی ارائه کنند. وقتی در رابطه با قیمت نجومی صحبت می‌کنیم خودروهای ۵۰۰ هزار تا چند میلیون دلار را مد نظر داریم که در تعداد بسیار محدود و با فناوری خاص به‌صورت دستی و با دقت زیاد و گذراندن مراحل آزمایشی بسیار زیاد و پیچیده به دست مشتریان و مجموعه داران می‌رسد.

  • چین بازار اول خودروهای فوق لوکس می‌شود

    در حالی که بسیاری از خودرو‌سازان در نقاط مختلف دنیا از بازار خودروهای لوکس و قیمتی نا‌امید و مایوس شده‌اند و حتی برخی از آنها احساس می‌کنند وارد بحران شده‌اند، چینی‌ها نشانه‌هایی از رونق بازار خودروهای لوکس و فوق لوکس را نشان داده‌اند. چین به دلیل ساختار اقتصادی خاصی که دارد و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان دنیا و پر‌جمعیت‌ترین کشور از پتانسیل‌های بالایی در داشتن زندگی اشرافی برخوردار است که در سال‌های اخیر نیز این موضوع تقویت شده است.

    در سال ۲۰۰۹ این کشور توانست میزان فروش خودرو در داخل را به‌قدری افزایش دهد که از آمریکا پیشی بگیرد.

  • دردسرهای ساخت خودروهای میلیون دلاری

    بوگاتی ویرون برای یک دهه نماد خودروهای میلیون دلاری در جهان بود. خودرویی که در سال ۲۰۰۵ با قیمت ۵/ ۱ میلیون دلار به بازار آمد و در سال ۲۰۱۵ با قیمتی حدود ۲ میلیون دلار در مدل‌های استاندارد کارخانه‌ای از خط تولید خارج شد. در این مدت تنها ۴۵ هزار دستگاه از آن تولید شد؛ در حالی که مثلا در همین مدل تویوتا بیش از ۱۰ میلیون دستگاه از مدل کرولا را توانست بفروشد.

    قیمت بوگاتی ویرون شاید این تصور را ایجاد کند که تولید‌کننده به هر حال سود خود را روی همین تعداد نیز برده است و برای حفظ لوکس بودن آن اقدام به تولید بیشتر نکرده است؛ اما واقعیت این است که شرکت مادر بوگاتی یعنی فولکس واگن هرگز از محل فروش بوگاتی نه تنها سودی کسب نکرد، بلکه در تمام این سال‌ها روی این خودرو یارانه هم به زیرمجموعه خود داد.

  • وقتی هوندا سودای هارلی داشت!

    ساخت موتورسیکلت‌های خیابانی بزرگ همیشه دغدغه موتورسیکلت سازان بوده است. آتشی که هارلی دیویدسون برافروخت همچنان در طول تاریخ صنعت موتورسیکلت‌سازی شعله ور مانده است. هرچند گذشت ایام نشان داد که صرفا اندازه و طراحی یک موتورسیکلت آن را به یک هارلی دیویدسون تبدیل نمی‌کند.

    موتورسیکلت هوندا استید VLS ۴۰۰ یکی از تلاش‌ها برای گرفتن بخشی از بازار هارلی دیویدسون است. هوندا این موتورسیکلت را در سال ۱۹۹۷ طراحی کرد. در آن زمان هوندا بازار بسیار خوبی در بخش موتورسیکلت‌های تورینگ یا مسافرتی داشت که برای طی کردن مسافت‌های طولانی استفاده می‌شدند.

  • چالش لامبورگینی بعدی

    شرکت لامبورگینی قصد دارد برای سال ۲۰۲۰ نسل جدیدی از خودروهای سوپراسپورت خود را معرفی کند. اما چالش اصلی آنها در طراحی و ساخت این خودرو صرفا ساختن یک لامبورگینی جدید نیست، بلکه آنها می‌خواهند خودرویی بسازند که دنیای سوپراسپورت‌ها را هم یک گام به جلو براند. توالی عددی ۲۰۲۰ موجب شده تا این سال به یک تاریخ مهم در صنعت خودرو تبدیل شود و خودروسازان بزرگ تلاش دارند در این سال، کاری متفاوت ارائه کنند. شرکت لامبورگینی با ادعای متحول کردن خودروهای سوپراسپورت سنگ بزرگی برداشته است. مشکل اصلی در طراحی یک پلت‌فرم جدید است که این سوپراسپورت روی آن ساخته شود.

  • استاد شتاب آفرود

    این روزها تمام خودروهای جدید که ماهیت لوکس بودن دارند به دنبال افزایش شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر هستند و یکی از مشخصاتی است که همواره از سوی رقبا و مشتریان این محصولات مورد توجه قرار می‌گیرد. رنجروور SVR به‌عنوان یک خودروی شاسی‌بلند و معروف اخیرا این ویژگی خود را به نمایش گذاشته و نشان داده است که در برف و چمن می‌تواند با چه شتابی حرکت کند. عددهایی که برای شتاب این چنینی اعلام می‌شود در رابطه با شرایط استاندارد است که شامل سطح صاف و بدون شیب و البته آسفالت می‌شود. وقتی صحبت از خودروهای شاسی‌بلند پر‌شتاب و با قابلیت عملکرد بالا می‌کنیم، باید بدانیم این خودروها در سایر شرایط چه عملکردی از خود نشان می‌دهند.

  • گران‌ترین جگوار E تایپ

    جگوار E تایپ از جمله خودروهای کلاسیک و مسابقه‌ای است که بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۵ تولید شده است و به علت ویژگی‌ها و مشخصات خاصی که داشته، مورد توجه قرار گرفته است. این خودرو اخیرا به حراج گذاشته شده و قیمت پایه حراج آن ۶ میلیون یورو است که مبلغ قابل توجهی برای این کوه عضله به نظر می‌رسد. با این قیمت عنوان گران‌ترین جگوار هم به این خودرو می‌رسد. بسیاری از سوپر اسپورت‌های امروزی قیمتی بین ۲۰۰ تا یک میلیون دلار دارند که این خودرو با بیش از یک قرن عمر به مراتب از همه آنها گران‌تر است.

    این مدل جگوار در انگلستان و برای فتح بازار آمریکا تولید شد و در مسابقات استقامت لمان هم بارها به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کرده است.

بیشتر