شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

ویژه‌نامه اصفهان

  • سفر دوم وزیر به اصفهان

    طیب نیا در سفر مهرماه خود، در جمع فعالان اقتصادی استان گزاره بیمار بودن ساختاراقتصاد کشور را در برابر گلایه های مدیران وصاحبان صنعت و سرمایه، تکرار کرد و نتیجه آن را اقتصاد دولتی دانست. این بار اما وقتی او به اصفهان آمد، قرار شد تا طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی و حضور سرمایه گذار فرانسوی هم مورد بررسی قرار بگیرد.

    پیگیری اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی و رسیدگی به مشکلات مالیاتی از مسایلی بود که طیب نیا آنها را دنبال می کرد. او از حل مسایل ۱۱۰ واحد تولیدی خبر داد و در مورد کارگاه های دارای بیش از ۱۰۰ نفر پرسنل هم، گفت: ۷۱ واحد تولیدی بالای ۱۰۰ نفر مورد بررسی قرار گرفتند.

  • آنسوی سکه شانس!

    مهرنوش قائم مقام

    بازارهای اصفهان از رمق افتاده اند. تورم و رکود، نفس بازار فرش و طلا و ساختمان اصفهان را گرفته و همزمان هجوم بیکاران و جوانان جویای کار رقابت سخت را سخت‌تر کرده و کارخانه‌هایی که تا پیش از این در صنعتی‌ترین استان کشور بازارهای جدید صادراتی را کاوش می‌کردند؛ اکنون کارگران را دسته دسته اخراج می‌کنند و رویای صادرات را از سر بیرون برده‌اند.

    شاخص‌های اقتصادی کشور، کمابیش همین وضعیت را گواهی می‌دهند و ظاهرا همه جا در بر همین پاشنه می‌چرخد، اما اصفهان شهره به "تراز ملی" بودنش اگر با خمیازه‌های این خواب زمستانی، شب رکود را به بامداد رونق نرساند؛ بنیان‌های توسعه را هم از دست خواهد داد و ناگزیر از آنست که سوال سخت "چه باید کرد" را - برخاسته از سیاست‌های چپ مارکسیستی- این بار در دل اقتصاد لیبرال و نهادگرا پاسخ دهد.

  • این یوسف گمنام ما!

    حسام الدین سراج، خنیاگر اصفهانی، نوازنده سنتور و سه تار؛ متولد ۱۳۳۷ خورشیدی از شاگردان پایور و شجریان است که از رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده و امروز یکی از اساتید آواز ایران محسوب می شود. اصفهان که گهواره موسیقی فاخر ایرانی در قرون اخیر بوده، امروز هم با پرورش افرادی چون سراج تلاش می کند جایگاه خود را در قله موسیقی فاخر ایرانی حفظ کند. ایده پرداز برنامه تخصصی آیین آواز، حسام الدین سراج بود؛ چیزی که علی شیرازی در فرهنگسرای ارسباران آن را اشاره کرد. "ای یوسف خوشنام ما" قطعه ای است با آواز سراج که برای بسیاری هنوز خاطره انگیز است، او که عضو بنیاد باران هم هست، اعتقاد دارد جامعه و رسانه‌ در جهت تربیت گوش‌ های جوانان فعالیت نمی ‌کنند ورسانه‌ها همه چیز را به مناسبت پخش می‌کنند.

  • حامی صنعتگران دیروز و امروز

    زهرا سعیدی مبارکه، نماینده جوان و یکی از ۱۴ بانویی است که توانسته در دور اول مجلس دهم وارد مجلس شورای اسلامی شود و در ابتدای حضورش در مجلس نطق های جنجالی می‌کرد و مدام میکروفنش در صحن علنی روشن بود. در اولین تذکرش پس از جا ماندن از کمیسیون صنایع، روش انتخاب اعضای کمیسیون ها را به نقدکشید. او هرچند وارد کمیسیون اقتصادی و در این کمیسیون فعال شد، اما خیلی علاقه داشت که در کمیسیون صنایع در مجلس حضور داشته باشد. این نماینده جوان حالا بعد از پشت سر گذاشتن چند ماهی از نمایندگی، پای برخی خواسته های صنعتی‌ها ایستاده است.

  • آخرین ارباب ریسندگی

    ۱۱۹سال پیش وقت تولد حسن تفضلی در کاشان، مملکت ورشکسته و سلسله سرسره بازان در چرت پاییزی همین قرون اخیرشان، خواب شاه عباسی می‌دیدند. صدایی از مشروطه خواهی و مرثیه وطنی در نیامده بود اما منسوجات خارجی فراوان برای همه سلیقه‌ها!تفضلی اولین کارخانه ریسندگی خود را به سال ۱۳۱۳ در کاشان راه اندازی کرد؛ جلوتر هم که رفت مردم اسمش را گذاشتند ارباب تفضلی که حالا معروف است به پدر نساجی ایران. از همان تیپ کارآفرینان که بعدها مرحوم همدانی هم به جمع‌شان پیوست، تولید وطنی و رقابت با خارجی برای کسب بازار در کنار نان خوردن کارگر ایرانی دغدغه شان بود.

  • آرام، اما پیگیر

    نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی آرام، اما پیگیراست؛ کمتر پیش آمده در هیاهوی داخل یا خارج از مجلس، نامی از حیدرعلی عابدی به گوش برسد، ولی او رایزن خوبی است و برای آب اصفهان تمام تلاشش را کرده و مدام در وزارت خانه نیرو رفت و آمد می‌کند. در کمیسیون تخصصی خود یعنی بهداشت نیز دست به قلم است و کم و بیش نامه نگاری کرده و می داند از هیاهو نتیجه‌ای در نمی‌آید؛ به همین منظور آرام و پیگیر سعی دارد با نامه نگاری و با رعایت موازین هر ارگانی، کار را پیش ببرد. عابدی در مقابل حقوق اصفهان تاکنون کوتاه نیامد، اما فریادی هم نکشیده و در آخرین اظهار نظر در مورد برجام هم متین و محکم گفته است: در پس همه حاشیه‌سازی‌ها ریل ارتباط پسابرجامی دارد به آرامی حرکت خود را ادامه می‌دهد.

  • دختر بادپای ایران

    فرزانه فصیحی، دختر ۲۴ ساله اصفهانی که سه سالی می شود دختر بادپای ایران نام گرفته ؛ یکی از سخت‌ترین رشته های ورزشی جهان را انتخاب‌کرد و در سال ۹۲ رکورد دو ۶۰ متر داخل سالن ایران را در ۷. ۳۵ ثانیه جابه‌جاکرد. این قهرمان ژیمناستیک خیلی اتفاقی با این رشته آشنا شده می‌گوید: یک روز کاملا اتفاقی در مدرسه به اجبار معلم ورزش و با بی‌میلی در مسابقه دوی سرعت شرکت‌کردم. و بعد از آن متوجه شدم چه مهارت خاصی دارم و از همان جا تصمیم گرفتم مثل یک پر بدوم و حالا بشوم سریع‌ترین دختر حال حاضر ایران. فرزانه معتقد است که جابه جاکردن رکورد، شروع یک راه است و اتفاقات بزرگتری پیش روی او قرار دارد.

  • توسعه پایدار در دستان زنان توانمند

    گروه گزارش- دیرزمانی نیست که نام زنان ایرانی در کنار لغاتی چون توسعه و توانمندی به کار گرفته می‌شود. گویی جامعه به اصطلاح درحال گذار از سنت به مدرنیته این را هم به خود قبولانده که زنان توانمند نه تنها مانع که در رشد وتوسعه تاثیرگذاری بسزایی دارند و تئوری‌های امروز توسعه بر محور توانمندسازی زنان استوار شده است اما این حقیقت که زنان ایرانی در دانشگاه‌ها دانشمند شده اما توانمند نشده‌اند برای اولین بار از زبان دکتر رنانی شنیده شد و نمی‌توان منکر شد که جامعه برای توسعه همه‌گیر و همه‌جانبه نیازمند مدیران مرد و زنی است که به‌ جای بهره‌مندی ازضریب هوشی بالاتر از هوش اجتماعی بیشتری بهره‌مند باشند.

  • فیلترهای مناسب نقش مهمی در کیفیت هوا دارند

    گروه خبر- در مثلث آتش، ارزان‌ترین جزء، هوا است و به آسانی می‌توان به بهترین نحو آن را برای موتور خودرو تامین کرد در حالی که صرفه‌جویی اشتباه در این مورد، خسارات پرهزینه‌ای به دنبال خواهد داشت. شرکت موتوسل از دی‌ماه امسال شروع به تولید و عرضه نسل جدیدی از فیلترهای هوای انواع خودروهای داخلی و خارجی کرده است. استفاده از این فیلترها منجر به افزایش شتاب خودرو، کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر موتور خواهد شد. این شرکت ایرانی، به تازگی سبدی از محصولات جدید خود را که تاثیر بسیاری در نگهداری خودروها دارد تولید کرده و عرضه آن در بازار را طی آینده نزدیک کلید خواهد زد.

  • به کارآفرین اجتماعی نیاز داریم

    عبدالحسین ساسان در کمیسیون مسوولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان افزود: کارآفرین اجتماعی کسانی هستند که پیش‌بینی می‌کنند به زودی موج عظیم بیکاری به خاطر هوش مصنوعی و پیشرفت‌های دیگر پیش می‌آید، با معضل بیکاری چه کنیم؟ وقتی ماهی‌های بزرگ ماهی‌های کوچک را خوردند، با شرکت‌های ورشکسته و نیمه تعطیل چه کنیم؟ وی با اشاره به اینکه تا دو سال آینده سونامی بیکاری به‌شدت افزایش می‌یابد، گفت: مشاغلی مانند اپراتوری، راننده تاکسی، قطار، باهوش مصنوعی از بین خواهد رفت و شاهد حرکت خودرو بدون راننده خواهیم شد.

  • هرگونه دخالت در مجموعه ریسباف باید با نظر میراث باشد

    مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به حضور میراث فرهنگی در شورای راهبردی موزه بزرگ اصفهان گفت: هرگونه مداخله در عرصه‌های ثبت تاریخی نیازمند مجوز و همکاری میراث فرهنگی است. فریدون الهیاری در خصوص بحث کارخانه ریسباف و تبدیل آن به موزه با توجه به ثبت ملی بودن این اثر اظهار کرد: آنچه تاکنون رخ داده است بحث انتقال بوده و این مهم زیر نظر وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی رخ داده است. وی افزود: با انتقال مالکیت این مجموعه، در مورد سیاست گذاری‌های آینده برای تبدیل آن به موزه بزرگ اصفهان شورای راهبردی تشکیل شده و میراث فرهنگی نیز عضوی از این شورا است.

  • بیکاری جوانان تحصیل کرده یکی از مشکلات اصلی جرقویه سفلی

    بخشدار جرقویه سفلی اظهار کرد: منطقه جرقویه مانند کل کشور وضعیت اقتصادی و اشتغال خوبی ندارد و در این بین بیکاری در قشر تحصیل کرده جوانان به عاملی نگران کننده تبدیل شده است. جعفری با اشاره به اشتغال زایی در بخش جرقویه سفلی افزود: در بخش جرقویه، فقط یک ناحیه صنعتی وجود دارد که ۲۵ سال از تأسیس آن می گذرد و در این مدت برای ۱۱۵ نفر اشتغال ایجاد کرده است، همچنین شرکت قارچ که یکی از بزرگ ترین شرکت های قارچ کشور است برای ۳۵۰ نفر شغل به وجود آورده است.

    وی با توجه به برگزاری جلسه فرمانداری در بررسی مشکلات شهرک های صنعتی، گفت: پیشنهاد ما این است که ناحیه صنعتی جرقویه بخشی از زمین های خود را در قطعه های ۲۰۰ تا ۵۰۰ متری به جوانانی که مایل به کار تولیدی هستند واگذار کند که این فعالیت تحت عنوان کارگاه های زود بازده در جلسه فرمانداری مصوب شد.

  • نمایشگاه، برند ترکیبی شهر اصفهان

    مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان گفت: نمایشگاه، یک برند ترکیبی برای شهر و استان اصفهان ایجاد می کند. رسول محققیان در جریان بازدید مدیر و اعضای تیم روابط عمومی شهرداری اصفهان از محل پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان اظهار داشت: در موضوع برند شهری اصفهان، اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ برخی صنایع دستی را برند شهری اصفهان می دانند و برخی به موضوع گردشگری، صنعت و یا فرش اصفهان می پردازند و این موضوعات را برند شهری اصفهان تلقی می کنند؛ حال آن که نمایشگاه تجمیع همه صنایع و زمینه ها در کنار یکدیگر است و یک برند ترکیبی را برای شهر اصفهان ایجاد می کند.

  • بر بام بزرگ‌ترین «بام رستوران» اصفهان

    گروه گفت وگو- شرق چهارباغ و غرب پارک شهید رجایی؛ در کنار مجتمع هشت‌بهشت تاریخی، باغی در دل خود جای‌داده که حالا به یکی از بام‌های باصفای شهر تبدیل‌شده است. رستوران باغ شهر که تولدش را در بهار ۹۵ جشن گرفت؛ از پاتوق‌هایی است که از بامش نمای کاخ هشت‌بهشت پیداست، برای خوردن غذاهای موردعلاقه نه در زیر سقف، که در فضای باز و البته گرم، نیاز به سفر به حاشیه اصفهان نیست، وقتی‌که هنگام عبور از مجتمع هشت‌بهشت سری به باغ شهر بزنی تجربه خوبی بود. هم‌قدم زدن در باغی در دل ‌ خیابان مرکزی شهر و هم گفت‌وگو با مدیر جوان این باغ، سید امیرجا نثاری، فارغ‌التحصیل رشته مدیریت کارآفرینی از دانشگاه تهران که پایه و اساس زندگی خود را برمبنای کارآفرینی دانست و از اینکه در کسب‌وکارش توانسته از علم خود کمک بگیرد خدارا شاکر بود.

  • مشاورانِ از پیش باخته!

    نفیسه قانیان- فرهنگ مدیریت در اصفهان، فرهنگی قائم به شخص است. معمولاً نفر اول سازمان، تصمیم گیرنده نهایی است؛ تصمیمات او از بالا به پایین القا می‌شود و بدنه، فقط اجراکننده نظرات نفر شماره یک سازمان است. اگرچه این نگاه در نگرش جدید مدیریت و منابع انسانی، دگردیسی های قابل توجهی را تجربه کرده اما تجربه و شواهد نشان می‌دهد نگاه سنتی همچنان به صورت کامل رخت برنبسته و در برخی سازمان ها تا حدود زیادی سلطه خود را حفظ کرده است. تا زمانی که هنوز برخی مدیران، استخاره گرفتن و سر کتاب باز کردن را به اخذ دیدگاه مشاوران دانش آموخته و صاحب نظر در این حوزه ترجیح می‌دهند، نمی‌توان افق درستی از جایگاه و نقش مشاوران در فضای کسب و کار این شهر ترسیم کرد.

  • سونامی همه چیز دانی

    نسرین احمدی فخر- مشورت، واژه ای که تا گذشته نه چندان دور جایگاه اصلی خود را در جامعه پیدانکرده بود امروز به دلایل بسیار به امری عادی و مورد قبول جامعه در شهرهای بزرگ تبدیل شده است. اما هنوز که هنوز است از رویکرد و استقبالی که در کشورهای پیشرفته دنیا از امر مشاوره و روانشناسی در میان مردم آن جوامع می شود ، فاصله داریم. این تفکر که مراجعان به مشاور و روانشناس؛ مشکل حاد دارند یا روانی هستند در کشوری رواج داشت که در آیین مذهبی اش هم به این امر (شورا) سفارش شده بود اما اگر شنیده می‌شد کسی به مشاور یا روانشناس مراجعه کرده می‌گفتند مگر روانی شده است؟ !!

    در قرنی که ما زندگی می‌کنیم شیوع مشکلات روانی به قدری بالاست که شماری از متخصصان بهداشت روانی همچون کریستین لاتویلر قرن حاضر را قرن «گرسنگی عصبی» نامیده‌اند.

  • اصفهان بدون وزیر اعظم

    باران مدرس- این روزها"و امرهم شوری بینهم" گویا کارکرد اصلی خود را از دست داده است. ۶۰ هزار روانشناس در کشور بیکار هستند. نرخ بیکاری رشته‌های علوم رفتاری و اجتماعی، ۱۹. ۷ درصد، اعلام شده است. رشد لحظه ای آمار طلاق، سقوط ازدواج و فروپاشی خانواده ها در سه سال ابتدایی شکل گیری آن، در تناقضی آشکار با میزان بیکاری مشاوران و روانشناسان قرار دارد. آمار قابل ملاحظه پرونده های تخلف ساختمانی نیز نرخ بالای بیکاری مهندسان عمران را ریشخند کرده و سرمایه گذاری های بدون منطق، اقتصاد را تحت الشعاع خود قرارداده؛ انتخاب رشته تحصیلی بدون توجه به نیاز بازار، خیل عظیم فارغ التحصیلان بیکار، ورشکستگی های زودهنگام، حباب های بورس و ازدست رفتن سرمایه های کوچک و.

  • فراموشی ریش سفیدان

    امان اله باطنی- مشاوره درست از جایی نشات می گیرد که فردیت‌ها شروع به فروریختن می کنند؛ از هویت ها راز زدایی می‌شود و افراد جامعه احساس می‌کنند دیگر نمی‌توانند رازی را در فردیت خود نگه دارند یا آنکه بار مسئولیتی را به تنهایی و متکی به فردیت خویش بردوش بگیرند، مشاوره در واقع آغاز آمادگی جامعه برای به اشتراک گذاشتن است، به اشتراک گذاتشن افکار و احساسات خود و آمادگی برای راستی آزمایی آن ها در یک محک جمعی . . . . با این توصیف شاید می توان مشاوره را تکمیل فرآیند اجتماعی شدن جامعه دانست و آمادگی آن برای آنکه مختصات خویش را از وضعیت سایه روشن خارج کند و زیر ذره بین مشاور یا مشاوران برود.

  • دوباره حکایت جنوب شهری‌ها و شمال شهری‌ها

    زهره قلیلی رنانی*

    به قصه ای متداول می اندیشم. به داستان تکراری زندگی مردم جامعه مان. به نحوه رویارویی آن‌ها با پدیده های زندگی اعم از فردی یا اجتماعی و به نظرم می‌رسد رویکرد غالب، حاکی از هیجان زدگی و دنباله روی از موج های مقطعی است. صحبت از مشاوره است و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی. تا روزگاری نه چندان پیش، مشاوره در جامعه ما جانیفتاده و بدتر از آن، امری مذموم به شمار می‌رفت. تصور عامه از مراکز مشاوره، مکانی برای درمان دیوانگان و مجنون ها بود، فرهنگ تفریط حکمفرما بود و تک و توک مراکزی که آن ها هم بیشتر زیر نظر و وابسته به بهزیستی بودند،مراجعه چندانی نداشتند، مگر مراجعه هایی که دچار بحران ها و مشکلات عمیق شده بودند یا از مراکز قضایی به اجبار ارجاع داده می شدند.

  • حرکت روی لبه تیغ - ۵ بهمن ۹۵

    با پیچیده تر شدن رقابت در دنیای کسب و کار و با پیشرفت دانش و فناوری های جدید؛ ضرورت انجام تحلیل های اقتصادی و سرمایه گذاری نمایان شده است. امروز یکی از معیارهای اصلی تفاوت میان سازمان ها و ارگان های موفق با نمونه های ناموفق نحوه به کارگیری استراتژی ها و جهت گیری های صحیح است که سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی آنها را به سر منزل مقصود می رساند. از این رو استفاده از خدمات مشاوره اقتصادی و سرمایه گذاری درست موجب می شود تا تخصیص های بهینه منابع به درستی انجام گرفته و راهکارهای مناسبی برای سازمان یا ارگان مربوطه اتخاذ شود.

  • چگونه مشاوره کسب و کار را بهبود می‌دهد؟

    دانیال معادی*

    امروزه تعداد مشاوران تجاری در حرفه های گوناگون و در سراسر جهان رو به افزایش است و این مهم به شرط آنکه با انتخابی درست صورت پذیرد، موجب افزایش ضریب اطمینان نسبت به روش اجرایی می‌گردد. چرا که یک مشاور یا یک تیم مشاور خوب و حرفه ای با در نظر گرفتن نقاط قابل بهبود و قوت مجموعه (شرکت، سازمان) و با استفاده از تجارب متفاوتی که در پروژه‌های مختلف به دست آورده می‌تواند روند رو به رشد یک مجموعه را سرعت بخشد تا چرخه های ساختاری منظم و با کمترین دغدغه حرکت کند.

  • مشارکت بخش خصوصی و شهرداری منجر به افزایش کیفیت زندگی مردم می شود

    همزمان با آخرین روز دی ماه سال جاری تیم مدیریت شهری اصفهان و ۱۰۲ سرمایه‌گذار برای نخستین بار در نشستی تحت عنوان رونمایی از نشان کیفیت برتر پروژه‌های مشارکتی شرکت کرده و به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پیرامون پروژه های مشارکتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی پرداختند.

    لزوم ایجاد جاذبه‌های سرمایه گذاری در همه رده‌های مدیریت شهری رضا امینی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه نگاه شهرداری طی سال‌های اخیر توسعه مشارکت‌های مردمی در راستای توسعه فضاهای شهری بوده است، اظهار کرد: نگاه جدیدی بر مدیریت شهری اصفهان حاکم شده که سعی شده در این نگاه منافع همه شهروندان و سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار بگیرد.

  • گام بلند اصفهان برای دسترسی به هوای پاک

    مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان اظهار کرد: در شهرداری اصفهان به جهت اینکه مقوله هوای پاک نه تنها به عنوان نیاز شهری بلکه به عنوان ضرورت برای سلامت سطح جامعه به صورت جدی مورد توجه قرار دارد لذا از ابعاد مختلف به این موضوع پرداخته شده که فرهنگ سازی و آشنایی شهروندان با آن یکی از جدی ترین این مباحث است. وی افزود: کمیته فرهنگ شهروندی و سازمان فرهنگی تفریحی دو مجموعه تحت پوشش شهرداری اصفهان هستند که با بهره گیری از نظرات کارشناسان خبره توانسته اند با برنامه‌ریزی‌های اصولی و کاربردی سطح جامعه شهروندی را با مقوله هوای پاک و راهکارهای چگونگی دسترسی به آن آشنا کنند.

  • ورودی های شهر، مفصل های پیوند دهنده فضای طبیعی و مصنوعی شهر هستند

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان از ورودی های شهر به عنوان مفصل های پیوند دهنده فضای طبیعی بیرونی با فضای مصنوعی داخل شهر یاد کرد. سید جمال الدین صمصام شریعت اظهارکرد: در راستای زیباسازی ورودی های شهر طرح هایی در دست اجرا است که یکی از این ورودی ها، میدان استقلال یا همان دروازه علم و فناوری است. وی ادامه داد: ورودی میدان استقلال ترکیبی از ۲ میدان استقلال به صورت تقاطع غیرهمسطح و میدان ورودی دانشگاه صنعتی است که به دلیل فاصله ۸۰۰ متری از یکدیگر، این ۲ میدان با یکدیگر تلفیق شده اند. معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید کرد: اقدامات زیباسازی میدان از جمله نورپردازی، ساخت مجسمه های مربوط به بزرگان و علما و دانشمندان مرتبط با میدان علم و فناوری همچنین ایجاد مناره هایی به یاد مناره های تاریخی شهر در حال انجام است.

  • پیش بینی فروش ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطار شهری اصفهان

    مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان از پیش بینی فروش ۵۰۰ میلیارد تومانی اوراق مشارکت برای پروژه قطار شهری اصفهان در سال ۹۶ خبرداد. سعید فردانی اظهارکرد: بودجه سال ۹۶ دومین بودجه از برنامه اصفهان ۱۴۰۰ است که مراحل تدوین آن از ۲۵ شهریورماه سال جاری به مدت ۴ ماه به طول انجامید و در ۲۵ دی تقدیم شورای شهر شد. وی اضافه کرد: فرایند تصویب بودجه در شورای اسلامی شهر تا پایان بهمن ماه ادامه خواهد داشت. مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان گفت: آنچه در ابتدای سال جاری با کمیسیون اقتصادی شورای شهر جمع بندی شد، این بود که بر اساس تحقق درآمدها، بودجه شهرداری اصفهان ۲۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شود اما با توجه به اینکه برای قطارشهری اصفهان در سال ۹۶ برنامه های متمرکز و خوبی در نظر گرفته شده و ظرفیت اوراق مشارکت از سوی دولت به وجود آمد، تصمیم گرفته شد ۵۰۰ میلیارد تومان فقط برای قطار شهری در نظر بگیریم که در صورت تایید شورای شهر انجام می شود.

  • ۱۲ بهمن ماه آخرین فرصت ثبت نام مرحله اول مسابقه طراحی ایستگاه شارژ موتورسیکلت های برقی

    رئیس مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان گفت: ۱۲ بهمن ماه آخرین فرصت ثبت نام در مرحله اول مسابقه طراحی ایستگاه شارژ موتورسیکلت های برقی است. محمدرضا نیلفروشان اظهار کرد: مرحله اول مسابقه طراحی ایستگاه شارژ موتورسیکلت های برقی از ۱۹ دی ماه سال جاری آغاز شده و ۱۷ بهمن ماه به پایان می رسد. وی افزود: شرکت‌کنندگان، اطلاعات مسابقه و نقشه‌های پایه را باید از تارنمای مسابقه دریافت کرده و با مطالعه دقیق این اسناد، پیشنهادهای خود را طراحی و ارائه کنند. رئیس مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه به تمام شرکت کنندگان در این مسابقه گواهی حضور داده می شود، ادامه داد: مشخصات کامل طراح و یا تیم طراحی و لوگو «eventcenter.

  • انسجام و بهره وری نیروی انسانی فولاد مبارکه اساس رشد و تعالی سازمان

    بهرام سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه در گردهمایی مدیریت و کارکنان شرکت با تاکید بر اینکه انسجام و بهره وری نیروی انسانی فولاد مبارکه اساس رشد و تعالی سازمان است، گفت: فرهیختگی، تعهد و تعلق خاطر نیروی انسانی نسبت به سازمان عوامل دیگری هستند که به زمین و تجهیزات فولاد مبارکه روح داده و این شرکت را به یک واحد سرآمد مبدل نموده اند. وی در این آئین که به مناسبت جشن ۲۴ سالگی شرکت فولاد مبارکه برگزار شده بود، در بخش نخست سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و حمایتهای ایشان از صنعت فولاد، به ویژه فولاد مبارکه، از زحمات تمامی بازنشستگان و کارکنان شاغل در شرکت قدردانی کرد.

  • حمایت فولاد مبارکه از جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود

    محمد ناظمی هرندی، مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه توسعه جامعه در همه حوزه های فرهنگی از مسئولیت های اجتماعی این شرکت محسوب می شود، گفت: مسئولیتهای اجتماعی شرکت فولاد مبارکه همه حوزه های فرهنگی را شامل می شود و این مجموعه خود را ملزم به توسعه مباحث فرهنگی می داند و حمایت و حضور در جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود، با نگاه به اقتصاد مقاومتی این مهم را بیش از پیش عینیت می بخشد.

    وی افزود: این شرکت به عنوان مولود انقلاب اسلامی، همواره تلاش نموده تا همسو با سیاستها و استراتژیهای کلان کشور حرکت نموده و استراتژیها و برنامه های خود را در جهت منافع کشور تدوین و اجرا نماید.

  • برنامه فولاد مبارکه برای دستیابی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه

    به گفته مدیرعامل فولاد متیل، دستیابی به بازار ۴۰۰میلیون نفری منطقه از جمله برنامه های راهبردی این شرکت به عنوان مسئول اصلی شبکه توزیع فولاد مبارکه است که باید تا سال ۱۴۰۴ محقق شود.

    علی بیات ماکو با اشاره به اینکه هلدینگ فولاد متیل مسئول شبکه توزیع «مرکز خدمات فولاد مبارکه» در سراسر ایران است، افزود: فولاد مبارکه از دو گروه مشتری برخوردار است؛ عمده و خرد که مشتریان عمده به صورت مستقیم از طریق معاونت فروش خرید می کنند، اما مشتریان خرد این شرکت از طریق مرکز خدمات فولاد مبارکه که در اقصی نقاط کشور و در مراکز استانها ایجاد شده است، خرید خود را انجام می دهند.

  • قیمت های جهانی فولاد شکننده است

    چیلان- قیمت فولاد در سال های گذشته نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت و سقوط های زیادی را تجربه کرد اما این روند سال قبل کمی بهبود یافت و مثبت شد. احمد خوروش، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به تشریح این روند و پیش بینی قیمت های فولاد پرداخته است. به اعتقاد وی قیمت ها هنوز شکننده هستند. در ادامه یادداشت عضو هیات مدیره انجمن فولاد را می خوانید: در چند هفته اخیر شاهد هستیم قیمت های محصولات فولادی روند کاهشی را دنبال می کنند که یکی از دلایل اصلی آن، رکود در بازار مصرف است. در واقع هنوز به عرضه و تقاضای ثابتی در بازار نرسیده ایم و بعضا تعداد و تولید واحدهای تولیدکننده محصولات نهایی بیش تر از تقاضای موجود در بازار است.

  • فعالان صنعت فولاد در انتظار بهبود تقاضا باشند

    چیلان- پانزدهمین نشست هم اندیشی تولیدکنندگان شمش روز دوم بهمن ماه برگزار شد و یاد و خاطره شهدای حادثه پلاسکو با قرائت فاتحه ای برای آنان گرامی داشته شد.

    بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درخصوص نتایج این جلسه گفت: در این جلسه جمع بندی کلی بر روی وضعیت بازار انجام شد و با توجه به اینکه طبق روال سال های گذشته احتمال اینکه تقاضا در ماه های بهمن و اسفند افزایشی باشد زیاد است، از این رو تصمیم گیری شد که رصد بازار تا جلسه آینده ادامه یابد تا با توجه به اینکه قیمت ها به کف رسیده است، آمادگی افزایش نرخ در هفته های آتی را داشته باشیم.

  • شعار حمایت از تولید ریل ملی اما قرارداد با خارجی ها!

    چیلان- باوجود گذشت بیش از ۲ ماه از افتتاح پروژه ریل ملی اما هنوز قرارداد فروش ریل عملیاتی نشده است. دکتر احسان دشتیانه، معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان درخصوص این قرارداد گفت: شاهد هستیم که راه آهن در قرارداد خرید ۴۰ هزار تنی ریل با سرعت پایینی عمل می کند و گویا انگیزه ای برای پیگیری این قرارداد ندارد. مسئولان راه آهن اگرچه بروکراسی را عامل تاخیر می دانند اما این مسئله درحالی اتفاق می افتد که سرعت واردات ریل به داخل کشور بسیار بالا است. وی افزود: در آمار تجارت خارجی ۷ ماهه ۹۵ واردات ریل ۸۰ هزار تن عنوان شده درحالی که در سال ۹۴ مجموعا حدود ۶۰ هزار تن ریل وارد کشور شده است و در سال ۹۳ این رقم معادل ۴۰ هزار تن بوده است.

  • نیمکت مشاوران، رختکن مربیان

    فوتبال ایران در فصل جاری شانزدهمین سال حرفه‌ای شدن خود را پشت سر می‌گذارد و هرچند که از لحاظ زیرساخت‌های موجود و مستقل شدن بیلان مالی باشگاه‌ها همچنان ضعف‌های بسیار زیادی وجود دارد ولی با این حال لیگ حرفه‌ای ما به نوعی نماد فوتبال باشگاهی ما هم بوده است.

    حضور تیم‌های ورزشی مختلف از سراسر کشور در بالاترین سطح فوتبال ایران به نوعی باعث شده تا این رشته گستردگی بسیار زیادی پیدا کند و امروز در تمامی نقاط کشورمان چه در شهر و چه در روستا علاقمندان بسیار زیادی وجود دارند که پیگیر اخبار حوزه فوتبال هستند.

  • نگرش حرفه ای به مقوله زیرساخت

    مهدی قانونی- بعضی اتفاق ها دروازه ورود ما و حاصل نگرش متفاوت ما به اطراف هستند. چند سالی می شود که وقتی دریچه های سد زاینده رود روی مردم و کشاورزان گشوده می شود، بارش رحمت خدا هم آغاز شده است. این اتفاقی که در چند سال پیاپی رخ داده است دیگر نمی تواند اتفاقی باشد. این چند خط شاید مستقیم به نوشتار و موضوع زیر ربطی نداشته باشد، اما اهل دل می توانند به برداشت مناسبی از آن دریابند.

    چندی قبل باشگاه ذوب آهن، دو اقدام نیک را همزمان انجام داد. یکی در حوزه زیرساخت و توجه به نگرش حرفه ای در مقوله سخت افزار و دیگری در حوزه مسؤلیت های اجتماعی و رفتار فرهنگی و انسان مدار.

  • گره کور در گود ال مرگ

    خیلی‌ها می‌گفتند که با افتتاح ورزشگاه نقش‌جهان، در کنار اینکه انقلابی در تعداد تماشاگران بازی‌های سپاهان به وجود می‌آید، یک انقلاب هم در نحوه بازی کردن و شرایط این تیم اصفهانی رخ خواهدداد. به هر حال، سپاهانی‌ها سال‌ها مدعی بودند که یکی از دلایل عدم نتیجه‌گیری این تیم در سالهای گذشته، کیفیت پایین ورزشگاه فولادشهر اصفهان بوده و با رفع این مشکل، مشکل کیفیت پایین بازی‌های این تیم نیز برطرف خواهد شد. با این وجود، با افتتاح ورزشگاه نقش‌جهان ، آن اتفاق بزرگ صورت نگرفت و اگرچه در دیدار این تیم مقابل استقلال یا بازی‌های حساس سپاهان تعداد قابل توجهی تماشاگر در ورزشگاه حضور پیداکردند اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد، تعداد تماشاگران عادی این تیم که هر مسابقه در ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند، در نقش‌جهان، تقریباً نزدیک به دو برابر شد.

بیشتر