شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

ویژه نامه خراسان

  • کارشناسی رسمی، حق مؤدی مالیاتی

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- پانزدهم آذر ماه امسال بود که ضمیمه هفتگی استان‎های خراسان روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «چالش‎های مالیاتی بخش تولید» به صورت مفصل به انعکاس مشکلات بنگاه‎های اقتصادی در حوزه مالیات پرداخت و راهکارهایی را نیز از منظر صاحب‎نظران و کارشناسان این حوزه ارائه کرد. به گفته فعالان اقتصادی یکی از مشکلات بنگاه‎ها با سازمان مالیات بحث هیأت‎های حل اختلاف مالیاتی است که اگرچه بر اساس قانون در این هیأت‎ها باید نماینده دستگاه قضا در زمان حضور مؤدی و ارائه دفاعیات و مستندات وی حضور و استماع داشته باشد اما گاهی این جلسات بدون حضور این نماینده‎ها برگزار می‎شود؛ حضور حتمی نماینده دستگاه قضا در زمان تشکیل جلسات هیأت‎های حل اختلاف مالیاتی یکی از خواسته‎های فعالان عرصه اقتصاد است؛ علاوه بر این صاحبان بنگاه‏های اقتصادی تأکید دارند در این جلسات، از نظر کارشناس رسمی دادگستری نیز استفاده شود تا از بی‏عدالتی مالیاتی جلوگیری و عدالت مالیاتی اجرا شود.

  • ارائه آمار دقیق لازمه برنامه‌ریزی در صنعت هتل‎داری

    مژگان ثابت تیموری*

    این روزها تنها زمانی به یاد پیگیری ظرفیت اقامتگاه‌ها می‌افتیم که این اماکن دچار سرریز جمعیت شده باشند یا به دلیل عدم تکمیل ظرفیت اتاق‌ها، آن هم در فصل پیک مسافر، شکایت مدیران اقامتگاه‌های مجاز شنیده‌ شود. همچنین، مقوله اقامتگاه را وقتی بیشتر درک می‌کنیم که با مراجعه به سایت‌های رزرواسیون آنلاین با عدم وجود اتاق خالی یا غیر شفاف ‌بودن اطلاعات مربوطه به ظرفیت و قیمت هتل مواجه می‌شویم. در مقابل در آگهی‌های تبلیغاتی گردشگری، مبلغ تور کامل (بلیت رفت و برگشت هواپیما و اقامت با کلیه امکانات و خدمات)، کمتر از مبلغ یک شب اتاق تیتر می‌شود.

  • دومین همایش «نماد اعتماد الکترونیکی» در مشهد

    دنیای اقتصاد، رها بخشایش- دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی از برگزاری دومین همایش «نماد اعتماد الکترونیکی» با رویکرد خلق مزیت نسبی در تجارت الکترونیک در روز ششم بهمن ماه خبر داد. امیرمهدی مرادی در نشست خبری این همایش که در انجمن مدیران صنایع برگزار شد، سخن می‎گفت، با اشاره به اینکه حضور در این همایش، رایگان و شرط حضور صرفا ثبت‌نام از طریق سایت انجمن مدیران است، خاطرنشان کرد: همایش از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۷:۳۰ در محل ساختمان ساپکو برگزار خواهد شد.

    افزایش ۲۰۰ درصدی متقاضیان دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

    دبیر اجرایی دومین همایش نماد اعتماد الکترونیکی هدف از برگزاری این همایش را در سال گذشته شناسان نماد اعتماد به مردم دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش در سال گذشته باعث افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی متقاضیان دریافت نماد اعتماد الکترونیکی شد.

  • احداث و تکمیل فضاهای بوستان مینیاتوری

    دنیای اقتصاد- مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد گفت: به منظور پرهیز از تصدی‌گری و استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه بخش خصوصی عملیات احداث و تکمیل فضاهای بوستان مینیاتوری به روش ساخت، بهره‌برداری و انتقال واگذار می‌شود. محمدهادی محمدی مقدم اظهار کرد: با توجه به کمبود فضاهای تاریخی و گردشگری در کلان‌شهر مشهد و همچنین ایجاد فضاهایی که منجر به تولید درآمدهای پایدار شود، گسترش این فضاها اجتناب‌ناپذیر است. وی تصریح کرد: شهرداری مشهد در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز شهر مشهد مبنی بر فراهم کردن فضاهای مفرح و شاد با رویکرد ایجاد نشاط روانی و اجتماعی در شهروندان و زائران ایجاد منابع درآمدی پایدار و همچنین اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در نظر دارد با استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه بخش خصوصی نسبت به احداث و تکمیل فضاهای بوستان مینیاتوری واقع در منطقه الهیه به روش ساخت، بهره‎برداری و انتقال (BOT) اقدام کند.

  • پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان استان از محل بیمه

    دنیای اقتصاد- معاون خدمات بیمه بانک کشاورزی خراسان رضوی از اختصاص ۵۵۰۰ میلیارد ریال به صندوق بیمه کشاورزی کشور از محل اعتبارات دولتی خبر داد. محمودرضا فرزانه با اشاره به بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف این بانک، افزود: بانک کشاورزی استان در سال زراعی ۹۴-۹۵ بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در زیربخش‌های باغات و زراعت به عنوان غرامت پرداخت کرده است. وی ادامه داد: همچنین در همین مدت ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز در زیربخش دام، طیور، آبزیان و منابع طبیعی نیز غرامت پرداخت شده است.

  • آغاز به کار بانک زعفران ایران در تربت حیدریه

    دنیای اقتصاد- بانک زعفران ایران با هدف حفظ و نگهداری کیفی محصول و نیز معرفی برند زعفران ایرانی، فعالیت خود را در تربت حیدریه آغاز کرد. رئیس بانک زعفران ایران اظهار کرد: هدف از تاسیس این بانک که برای نخستین بار در ایران فعالیت خود را آغاز کرده، حفظ و نگهداری بهداشتی و نترل‌شده زعفران است. غلامرضا کریمی افزود: جلوگیری از سلف‌خری و به باد رفتن دسترنج کشاورزان از دیگر اهداف تشکیل بانک است و برنامه بعدی نیز تهیه و معرفی برند زعفران ایرانی خواهد بود که هم‌اکنون توسط کارشناسان یک شرکت خصوصی که این بانک نیز از زیرمجموعه‌های آن شرکت است، در حال تهیه می‌باشد.

  • حمایت از حوزه اقتصاد تصمیم ملی دستگاه قضا

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه فعالیت کمیسیون پنج نفره حمایت قضایی از سرمایه‎گذاری را در دادگستری خراسان رضوی تدبیر هوشمندانه‌ای برای توجه بیشتر به حوزه تولید و رفع موانع موجود در مسیر فعالیت بنگاه‏های تولیدی و اقتصادی و فعالان این عرصه دانست و با اشاره به نتایج مطلوب حاصل از اقدامات این کمیسیون، اظهار کرد: انعکاس گزارش این اقدامات به معاونت اجتماعی قوه قضائیه، ما را به این نقطه رساند که در صورت امکان این الگوی رفتاری مناسب در خراسان رضوی را به صورت جامع‎تر و در قالب یک الگوی ملی در سطح کشور گسترش دهیم.

  • مرگ خاموش واحدهای صنعتی

    دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- حسین متین‌راد یکی از چهره‌های فعال اقتصادی در خراسان رضوی است که حضورش در هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع و خانه صنعت، معدن و تجارت استان در سال‌های اخیر و نیز مدیریت یکی از بزرگترین کارخانجات تولید کارتن و مقوای شرق کشور از او چهره‌ای سرشناس در میان اهالی صنعت استان ساخته است. متین‌راد از عملکرد بانک‌های استان انتقاد دارد و معتقد است اگر مسئولان توجه بیشتری به واحدهای صنعتی داشته باشند، بانک‌ها یاری دهند و سازمان‌های مالیاتی و تامین اجتماعی نگاه مهربان‌تری به صنعتگران داشته باشند، وضعیت این روزهای صنایع استان بهتر از این خواهد بود.

  • درگوش تاریخ خواهد ماند!

    حمیدرضا موحدی‌زاده*

    به مناسبت جا به جایی قدرت در امریکا؛ اوباما رفت! ترامپ آمد!

    باراک حسین اوباما ۸ سال پیش با شعار "امید و تغییر" و با رأی مردم امریکا به کاخ سفید آمد. او در انتهای ریاست جمهوری‌اش وقتی می‌خواست مهم‌ترین دستاورد دولتش را برای مردم امریکا و جهان بازگو کند، تنها به ۲ مورد اشاره کرد:

    ۱- در عرصه داخلی ایجاد اشتغال و گسترش بیمه‌های اجتماعی را عنوان کرد!

    ۲- در عرصه خارجی دستیابی به توافق هسته‌ای امریکا و جهان با ایران "برجام" را عنوان کرد!

    اینک آن جریان یا کسانی که تلاش می‌کنند توافق برجام را در داخل کشور بی‌اثر و بدون نتیجه به نمایش بگذارند و دولت یازدهم آقای دکتر حسن روحانی را ناموفق و بی‌حاصل جلوه دهند برای وجدان، عقل و انصاف خویش و داوری آیندگان چه پاسخی دارند؟ آیا از نظر آنها هدف وسیله را توجیه می‌کند؟ پس ادعاهای بی‌پایان خویش مبنی بر عدالت‌خواهی، اصول‌نمایی و ارزش‌مداری را به کجا خواهند برد و چه سرنوشت تلخ و هراسناکی را برای مردم ایران، خود و فرزندانشان رقم خواهند زد! آیا ترامپ و دولت او با استناد به مواضع همین جریان نمی‌تواند ادعا کند توافق برجام بدترین توافق امریکا با ایران بوده است! آیا سیاست عوام‌گرایانه و ناسیونالیستی دولت پس از اوباما در امریکا نمی‌تواند با تحریک افکار عمومی و همسویش، بهانه لغو و یا دست کم خنثی کردن آن را پیدا کرده و آن را به گردن نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران بیندازد! آیا کسانی که به مردم ایران نمی‌گویند که در صورت عدم دستیابی به توافق بین‌المللی برجام، چه طرح و راه حل جایگزینی داشتند و با تداوم تحریم‌های ظالمانه که اقتصاد، منافع، امنیت و اتحاد ایرانیان را تا مرز فروپاشی سوق داده بود، با مصائب بزرگ و خطر جنگ و در پایان کار با تسلیم شدن در برابر قدرت‌های بزرگ جهانی چه می‌کردند؟

    آیا آنها ترجیح می‌دادند تن به سیاست "فروش نفت در برابر غذای مردم ایران" بدهند و همچنان قدرت را در دست داشته باشند، یا دوباره آن را به هر وسیله‌ای که شده، به دست بیاورند! می‌توان در فراز تاریخ دید و شنید که دولتی و رئیس جمهوری در سال ۲۰۱۷ در ایران و امریکا بر سر کار بود که هر دو توافق برجام را بهترین دستاورد دولت خویش می‌دانستند و ناسپاسی عده‌ای ماجراجو در هر دو طرف و بی‌خبر از درد و درمان گرفتاری‌های مردم در عرصه اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و سیاست، زمینه روی کار آمدن دولتی در امریکا فراهم شد که توافق برجام را بدترین توافق تاریخ معرفی کرد! چه بسا بتوان گفت، این دوران و پیام آن به آیندگان و ملت بزرگ امریکا و ملت نجیب ایران در گوش تاریخ خواهد ماند که؛ "برجام منصفانه‌ترین و عقلانی‌ترین توافق بین امریکا، جهان و ایران در عصر ما بود!"

    امید است نیروی آگاهی و اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران و کیاست رهبر معظم انقلاب اسلامی در این سوی ماجرا و در انتخابات بهار ۱۳۹۶ با مشارکت بالا و رأی مجدد و پرشورتر به رئیس جمهور مصلح و دانشمند خویش، یعنی دکتر حسن روحانی اثبات و اعلان شود که معدل مردم ایران بهتر و باهوش‌تر از مردم امریکا هستند و با تمدید "دولت تدبیر و امید" سیاست ماجراجویانه دولت ترامپ را نیز در ۴ سال آینده تحت کنترل و مدیریت خویش در خواهند آورد! و اجازه نخواهند داد توافق بین‌المللی برجام و مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای اروپایی، روسیه، چین و .

  • اختصاص ۴۱۷ میلیارد تومان از محل طرح رونق تولید به واحدهای خراسان رضوی

    ایسنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: جمع پرداختی‌های ما از محل طرح رونق تولید استان به کلیه واحدهایی که معوقه و چک برگشتی داشتند، ۴۱۷ میلیارد تومان بوده است. راضیه علیرضایی در حاشیه مراسم بازدید از ۳ واحد صنعتی در شهرک فناوری‌های برتر در خصوص طرح رونق تولید اظهار کرد: ثبت‌نام این طرح تا اول مهر ماه ادامه داشت و پرداخت‌ها از نیمه خردادماه سال جاری شروع شده است. وی ادامه داد: از زمان شروع پرداخت‌ها تاکنون جمع پرداختی‌ها از محل طرح رونق تولید به کلیه واحدهایی که معوقه و چک برگشتی داشتند، ۴۱۷ میلیارد تومان بوده که این مبلغ به ۴۹۲ واحد اختصاص یافت.

  • نقدی به برخی از داعیه‌داران تئاتر

    دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- سومین جشنواره تئاتر فجر خراسان رضوی با اجرای ۷ و خوانش۸ نمایشنامه‌ به کار خود پایان داد. این جشنواره را علاوه بر رونق فرهنگی در شهر می‌توان فرصتی قلمداد کرد تا نمایندگان استان در جشنواره تئاتر فجر کشور با آمادگی بیشتری حاضر شوند و البته مردم علاقمند به تئاتر و دور از پایتخت، قدری حال و هوای جشنواره فجر به جانشان بخورد، لذا پر بی‌راه نیست اگر بگوییم این جشنواره ۵ روزه با استقبال پرشوری از جانب مردم مشهد مواجه شد که با توجه به ظرفیت‌های موجود در این خطه اتفاق دور از ذهنی محسوب نمی‌شود.

  • آغاز جشنواره فیلم فجر از ۱۴ بهمن با ۱۶ فیلم

    دنیای اقتصاد، ورشان بزازان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: چهاردهمین جشنواره فیلم فجر از ۱۴ تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری با کامل‌ترین جدول در مشهد برگزار می‌شود. سعید سرابی با بیان اینکه در این جشنواره اکران ۱۶ فیلم را خواهیم داشت خاطرنشان کرد: امسال جشنواره فیلم فجر در خراسان رضوی خیلی کامل‌تر از سایر استا‌ن‌های کشور برگزار می‌شود و تنها استانی هستیم که سه سینما را برای اکران فیلم‌ها در مشهد در نظر گرفتیم. وی تصریح کرد: تعداد فیلم‌ها بیشتراز سال‌های قبل خواهد بود و از هر فیلم ۶ اکران، به‌عبارتی ۲ اکران در هریک از سه سینما خواهیم داشت، در صورتی‌که استان‌های دیگر هرکدام یک سینما خواهند داشت.

  • عکس هفته - ۴ بهمن ۹۵

  • جزئیاتی از جشنواره فیلم فجر

    فرزین جیرانی*

    آنچه من در طول ۴دوره برگزاری فیلم فجر به‌عنوان عضوی از دبیرخانه تجربه کرده‌ام و از این دریچه می‌توانم آسیب‌شناسی کنم مطالب ذیل خواهد بود، اما بهتر از آسیب‌شناسی این است که ما ابتدا قوت‌ها و فرصت‌ها را بررسی کنیم و سپس به‌سراغ آسیب‌ها برویم. البته این آسیب‌ها به منزله ضعف نخواهد بود بلکه نقدی سالم و با هدف پیشبرد این رویداد مهم هنری است. در ابتدا باید از علاقه و انگیزه مدیر کل محترم ارشاد استان، آقای سرابی سخن بگویم که در مواجهه با تمام مشکلات اعم از مالی و اجرایی هیچگاه نگذاشته در اجرای این مهم مانعی ایجاد شود و با جدیت، عزم و اعتقاد به این رسالت هنری تلاش کرده است جشنواره فیلم فجر مشهد به‌عنوان یک رخداد بزرگ هنری که مطالبه مردمی نیز هست با بهترین شکل ممکن برگزار شود.

  • «سفر زمستانی»

    کتاب « سفر زمستانی» نوشته املی نوتومب، با ترجمه بنفشه فریس‌‌آبادی توسط نشر چشمه وارد بازار نشر شده است. این کتاب سال ۲۰۰۹ منتشر شده و همچون دیگر آثار این نویسنده دارای طنزی تلخ و روایتی عجیب و غریب است، مردی جوان که قصد دارد یک هواپیمای مسافربری را ربوده و آن را با تمام سرنشینانش به سمت برج ایفل هدایت کند و فاجعه‌ای را رقم بزند. این کتاب رمانی نسبتا کوتاه است که با داستانی متفاوت و در مسیری متفاوت یادآورحوادث روز دنیا نیز هست. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: « رسانه، شایعه‌ای در مقیاس کره‌ زمین.

  • زنگ خطر ورشکستگی هتل‎ها

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- صدور بی‎رویه مجوز ساخت‎وساز هتل در مشهد مسأله‌ای است که صدای بسیاری از فعالان باتجربه صنعت هتل‎داری دومین کلان‎شهر کشور را درآورده است. به اعتقاد فعالان بخش خصوصی این اقدام، بدون نیازسنجی در حال انجام است و در کنار عواملی از جمله تغییر الگوی سفر و کاهش ماندگاری زائران و مسافران، فعالیت سایر اماکن اقامتی مانند هتل‌آپارتمان‎ها، مهمان‎پذیرها، خانه‎مسافرها و هزاران واحد اقامتی غیرمجاز و . . . حالا این اقدام غیرکارشناسانه سازمان‎های متولی و مسئول هم مزید بر علت شده و باعث شده از هر طرف صدای زنگ خطر ورشکستگی هتل‎ها به گوش برسد و اگر فکری به حال این وضعیت نشود، در آینده نه چندان دور باید شاهد خاک خوردن و به گل نشستن کشتی این سرمایه‎های کلان در صنعت هتل‎داری باشیم حال آن که پایتخت معنوی ایران به گواه آمار سالانه میزبان ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر زائر است! اگرچه آمارهای ارائه شده حکایت از افزایش تعداد مسافران و زائران پایتخت معنوی ایران در هر سال دارد اما سهم هتل‎ها از این مسافران روزبه‌روز در حال کاهش است و در حالی که به گفته رئیس اتحادیه هتل‎داران خراسان رضوی سال گذشته میانگین اشغال ظرفیت هتل‌ها در مشهد حدود ۹۰ درصد بود اما تا پایان سال جاری این رقم به کمتر از ۵۰ درصد می‎رسد! این روند کاهشی و خالی ماندن ظرفیت هتل‌های شهر حتی در ایام پیک مسافر باعث شده برخی هتل‎ها برای جلوگیری از تعطیل شدن، تخفیف‎هایی را حتی تا سقف ۷۰ درصد برای مسافران در نظر بگیرند!

    ۲۱۰ هتل در حال ساخت

    رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هتل در خراسان رضوی در حال بهره‎برداری است، اظهار می‌کند: از این تعداد ۱۲ هتل در شهرستان‎ها قرار دارد و بقیه آن‎ها در مشهد واقع است؛ همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان، ۲۱۰ هتل نیز در حال ساخت است که به صورت میانگین بیشتر آن‎ها پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد دارند و در صورتی که مشکلی پیش نیاید، ظرف پنج سال آینده تمام آن‎ها به بهره‎برداری می‌رسند.

  • الزامات سیاست‎های گسترش سرمایه‎گذاری در صنعت هتل‌داری

    جواد براتی*

    صنعت هتل‎داری همانند سایر بخش‌های اقتصادی، روند نسبتاً یکسانی از دوره‌های رونق و رکود را دارد. در شرایط فعلی اقتصاد که تمامی بخش‌ها به نوعی در رکود قرار گرفته‌اند، نمی‌توان انتظار داشت که صنعت هتل‌داری عاری از مشکلات و مسائل حاصل از رکود اقتصادی در کشور باشد. از مهم‎ترین دلایل وجود رکود در بخش گردشگری می‌توان به دو عامل اساسی اشاره کرد: نخست، همزمانی و هم‎جهت بودن با رکود کلی در تمامی بخش‎های اقتصادی و دوم، کاهش قدرت خرید مردم که مسلما نوع هزینه‎کرد آن‎ها و میزان گردشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • نقش کلیدی «داوری» در تسهیل فعالیت‌های اقتصادی

    دنیای اقتصاد، رها بخشایش- سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در آخرین روز کاری هفته گذشته میزبان دوره مقدماتی کارگاه آموزشی «آشنایی با اصول داوری سازمانی در صنایع و اصناف» بود که قائم مقام معاونت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، رئیس اتاق ایران، قائم مقام دبیر کل مرکز داوری اتاق ایران و . . . مهمانان ویژه این کارگاه بودند و به اتفاق بر نقش کلیدی داوری در تسهیل فعالیت‎های اقتصادی تأکید کردند.

    ارتباط توسعه اقتصادی و توسعه قضایی

    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ابتدای این جلسه اظهار کرد: حمایت قوه قضائیه از بخش تولید و صنعت باعث توسعه اقتصادی می‌شود و توسعه اقتصادی نیز آسیب‌های اجتماعی را در جامعه کاهش خواهد داد و به همین دلیل است که معتقدیم ارتباط تنگاتنگی بین توسعه اقتصادی و توسعه قضایی وجود دارد.

  • ستاد انتخابات خراسان رضوی به‌زودی آغاز به کار می‎کند

    دنیای اقتصاد- معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: ستاد انتخابات استان به‌زودی آغاز به کار خواهد کرد. سیدجواد حسینی در نشست فرمانداران استان خراسان رضوی اظهار کرد: ستاد انتخابات استان خراسان رضوی برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به زودی آغاز به کار خواهد کرد و آسیب‎شناسی انتخابات گذشته باید اولین کار این ستادهای انتخاباتی باشد. وی با تاکید بر بی‏طرفی مجریان در امر انتخابات، اظهار کرد: یکی از وظایف فرمانداران، بیان عملکرد و سیاست‎های دولت است و به بهانه نزدیک شدن به انتخابات و این برداشت که بهره‏برداری انتخاباتی می‎‏شود، نباید این مهم تعطیل شود.

  • وقت آن رسیده وابستگی صنایع به بانک‌ها کاهش یابد

    دنیای اقتصاد- استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: دیگر وقت آن رسیده که صنایع را از شیر بانک‌ها بگیریم زیرا این وضعیت فعلی نه به نفع صنایع و نه به نفع بانک‌هاست. به گزارش ایسنا، علیرضا رشیدیان با بیان اینکه برای توسعه صنعت باید به دنبال راهکار جدیدی مانند بازارهای سهامی و شرکت‌های پولی مالی باشیم، ادامه داد: در این صورت اگر ظرفیت تولید افزایش یابد، ارزش سهام بالا می‌رود؛ یعنی سرمایه‌گذار در سود و ضرر صنایع سهیم می‌شود اما بانک‌ها چنین ریسکی نمی‌کنند. وی با اشاره به اینکه سعی بر این است تا شرکت‌های پولی مالی به صورت اسلامی اداره شود، خاطرنشان کرد: این شرکت‌های پولی مالی در دنیا نیز پاسخگو بوده‌اند و برای پشتیبانی از واحدهای تولیدی نقش بسزایی داشتند.

  • افزایش ۵۰ درصدی صدور اظهارنامه های صادراتی

    مهر- مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی از افزایش ۵۰ درصدی تعداد اظهارنامه‌های صادراتی نسبت به ۹ ماهه سال گذشته در این استان خبر داد. محمدعلی خاشی با اشاره به صادرات ۹ ماهه سال جاری، اظهار کرد: طی این مدت سه هزار و ۹۷۲ فقره اظهارنامه صادراتی صادر شده است. خاشی با بیان اینکه اظهارنامه‌ها به ارزش ۱۳۹ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۸۱۹ دلار بوده است، افزود: همچنین این اظهارنامه‌ها به وزن ۷۲۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۴۵۲ کیلوگرم بوده است. مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی گفت: تعداد اظهارنامه های صادراتی نسبت به ۹ ماهه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

  • جریمه وام‌های کشاورزان خسارت‌دیده خراسان جنوبی بخشوده می‌شود

    تسنیم- نماینده مردم بشرویه، طبس، فردوس و سرایان در مجلس شورای اسلامی از بخشودگی سود و کارمزد و جریمه وام‌های کشاورزان خسارت دیده استان خبر داد. محمدرضا امیرحسنخانی اظهار کرد: سود و کارمزد و جریمه وام‌های کشاورزان خسارت دیده استان بخشیده شده است و این کمک‌ها از محل حوادث غیرمترقبه انجام شده است و اصل وام آنان به مدت سه سال استفاده می‌شود. نماینده مردم بشرویه، طبس، فردوس و سرایان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید مسئولان امر آمار آسیب‌های کشاورزی و دامداری و دیگر خسارات وارد شده از خشکسالی و سرمازدگی و میزان آن را در اسرع وقت به ما اعلام کنند تا هر کدام از محل خودش پیگیری شود.

  • سالانه ۲۵ میلیارد ریال برای آبرسانی سیار به روستاهای استان هزینه می‌شود

    ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: سالانه ۲۵ میلیارد ریال برای آبرسانی سیار به ۴۱۵ روستای استان که با مشکل تامین آب رو به روست، هزینه می‌شود. علی اکبر بسکابادی افزود: مسئولیت آبرسانی به روستاهای استان تا ابتدای آبان ماه امسال بر عهده سازمان بسیج سازندگی بود و از آن زمان به اتحادیه دهیاری‌های استان واگذار شده است. وی گفت: ماهانه به ۴۱۵ تا ۴۷۸ روستای استان به صورت سیار آبرسانی می‌شود. وی اظهار کرد: روستاهای استان عمدتا کوهپایه و منبع تامین آب روستاها قنات است و با بروز پدیده خشکسالی متاسفانه تعدادی از قنات‌ها خشک شد و چاه‌های دستی مخصوص آب شرب روستاها هم دیگر قابل استفاده نیست.

  • از دست رفتن بازارهای خارجی انگور خراسان شمالی

    ایسنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: این استان بازارهای انگور خود را در خارج از کشور از دست داده است. محمد صمدی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین بازارهای هدف محصول انگور این استان در خارج، کشور پاکستان بوده است، افزود: افزایش تعرفه‌های واردات در این کشور یکی از علل بی تمایلی واردکنندگان انگور به آن کشور بوده است. وی ادامه داد: از سوی دیگر کشورهای عراق، سوریه و لبنان از دیگر کشورهای بوده اند که انگور خراسان‌شمالی به آن کشورها صادر می‌شد اما بروز جنگ طی دو سه سال اخیر سبب شد تا صادرات انگور به آن کشورها نیز قطع شود.

  • ۲۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در مخابرات استان

    ایرنا- مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان شمالی گفت: بهره‌برداری از ۱۲۰ طرح مخابراتی با ۴۶۰ میلیارد ریال هزینه همزمان با دهه فجر در این استان آغاز می شود. علیرضا هاشمی افزود: در این ایام ۱۴ طرح در زمینه فیبر نوری، ۸۹ طرح در زمینه ارتقای سایت‌های بی. تی. اس آنتن موبایل و ۱۷ طرح هم در زمینه هوشمندسازی شبکه های ان. جی. ان به بهره برداری می رسد. وی ادامه داد: در دولت یازدهم یک‌هزار و ۵۷ پروژه مخابراتی توسط این شرکت در استان عملیاتی شده است که در این زمینه ۲ هزار و ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

  • خیابان‌های جایگزین در شهر احداث می‌شود

    تسنیم- شهردار بجنورد گفت: به‌منظور رعایت پدافند غیرعامل و همچنین استفاده از خیابان‌های دیگر در زمان بروز حوادث، احداث خیابان‌های جایگزین در دستور کار قرار دارد. کیوان دژهوت اظهار کرد: به ‌زودی عملیات ساخت خیابان‌های ۴۲ متری آیت‌الله بجنوردی و ۳۲ متری ضلع جنوب فرودگاه به‌ عنوان خیابان‌های جایگزین به اتمام می‌رسد. وی گفت: خیابان ۴۲ متری آیت‌الله بجنوردی محور جایگزین بلوار ولایت خواهد بود و احداث ۳۲ متری ضلع جنوب فرودگاه که در حال انجام است نیز می‌تواند به‌عنوان محور جایگزین بلوار ولایت از ضلع شمال شهر باشد.

  • از طلاق تا مرگ (قسمت دوم)

    گروه سلامت- نوشتن در باره خواب برای من از مسایل جالبی است که همیشه در مطالعه آن به یافته های جدیدی دست پبدا کرده ام ، فرایند خواب و تاثیرات آن بر بدن ما از مهمترین مسایل حیات انسان است. همانطور که داشتن خواب کافی به حفظ و سلامت روحی و روانی انسان کمک می کند باید بدانیم که کمبود خواب یکی از عوامل ایجاد انواع بیماری ها در بدن می باشد و همه انسان ها باید سعی کنند به اهمیت داشتن خواب کافی توجه کنندو اگر مشکل اختلال در خواب دارند با مراجعه به پزشک آن را برطرف کنند. هر چه درمورد بیماری هایی که به دلیل بد خواب بودن و یا کمبود خواب به جان شما می افتند بگوییم، کم گفته ایم ، از ابتلا به افسردگی گرفته تا چاقی و دیابت حتی دچار شدن به بیماری آلزایمر.

  • زنگ خطر - ۴ بهمن ۹۵

  • چگونه می توان بی اشتهایی و مشکلات تغذیه ای کودکان را از بین برد؟

    دکتر سیدضیاءالدین مظهری*

    از یکسالگی به بعد روند رشد کودک نسبت به سال اول کندتر می شود و نیاز کودکان به مواد غذایی کاهش می یابد؛ بنابراین باید میزان شیر روزانه کاهش یافته ( حداکثر چهار بار در روز با شیر خودتان، که در سال دوم نیز از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، کودک را تغذیه کنید) و با حذف غذاهای دوران شیرخواری، کودک با سفره خانواده آشنا شود. اما توجه داشته باشید که با حضور او بر سرسفره و خوردن یا نخوردن غذای تهیه شده نباید هیجانی از خود نشان دهید، چرا که عکس العمل مثبت یا منفی و تشویق و توبیخ شما در این مورد کودک را متوجه خواهد کرد که چقدر غذا خوردن او برای اعضای خانواده اهمیت دارد؛ بنابراین از این حربه برای به کرسی نشاندن خواسته های کودکانه و گاهی نامعقول خود استفاده می کند.

  • شوکران شناسی

    یکی از بزرگترین قدرت هایی که به نظر می رسد ما در این دوره از تاریخ به دست آورده ایم آگاهی نسبت به خاصیت های غذاهایی است که می خوریم. که البته به این معنی نیست که ما کاملا به این دستورالعملی که می دانیم عمل می کنیم ( فست فود ها و خانواده آنها نمونه ای از این مساله است) اما در پشت همین باور های غلط، آموزه های بسیاری داریم. هم چنین ما باید از اجداد خود قدردان باشیم که غذاهایی را که کشنده است کشف کردند. آنها یی که فهمیدند بلادونا و شوکران کشنده است، از آنها قدردانیم. اما قسمت خنده دار اینجا است که ما هم چنان به خوردن غذاهای سمی ادامه می دهیم.

  • بریده جراید - ۴ بهمن ۹۵

    کهن‌ترین معدن فیروزه کشور در آستانه نابودی

    روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: معدن فیروزه نیشابور امروز به دلیل بی‌توجهی مسئولان رو به نابودی است و عاقبت این معدن گرانقیمت از نمایش در موزه‌های جهانی به بساط در کف خیابان‌های نیشابور رسیده است. نام فیروزه تداعی‌گر معدن فیروزه نیشابور است، معدنی که پس از ۷ هزار سال هنوز چراغی روشن در دل کوه دارد. قدیمی‌ترین تراش از فیروزه معدن نیشابور مجسمه‌ای به شکل یک گوساله است که حدود ۷ هزار سال قدمت داشته و هم‌اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.

  • حاج قربان سلیمانی، گنجینه راستین ملی ایران

    رضا سلیمان نوری*

    «وقتی ساز می‌زنم همه چیز را از یاد می‌برم. در وضعیت معمولی نشستن برایم سخت است اما ساز که می‌زنم، دیگر حواسم به چیز دیگری نیست». جمله بالا بیانگر علاقه مردی به موسیقی است که فرانسوی‌ها پس از حضورش در جشنواره جهانی موسیقی آوینیون به او لقب "گنجینه راستین ملی" دادند. این هنرمند حاج قربان سلیمانی نوازنده پیشکسوت خراسانی بود.

    از تولد تا بخشی‌گری

    حاج قربان سلیمانی سال ۱۲۹۸ خورشیدی در خانه کربلایی رمضان در روستای علی آباد قوچان به دنیا آمد.

  • افتتاح اورژانس حقوقی ۲۴ ساعته در مشهد

    مهر- عضو اتاق فکر موسسه دهکده سفید گفت: برای نخستین بار در کشور اورژانس حقوقی ۲۴ ساعته در مشهد افتتاح شد. مجید قاضی‏زاده با بیان اینکه برخی فوریت‎های حقوقی نیز همانند فوریت‏های پزشکی نیازمند اقدام سریع متخصص امر هستند و این رو نخستین اورژانس حقوقی کشور به شماره ۳۱۶۰۱ در مشهد ایجاد شد، افزود: تصادفات رانندگی، ورود به عنف، آدم‌ربایی، منازعه، سرقت، حبس غیرقانونی و کودک‎آزاری را برخی از رخدادهای حقوقی است که نیازمند اقدام فوری و سریع هستند. وی اضافه کرد: پس از تماس افراد با اورژانس حقوقی، در صورت نیاز وکیل تخصصی برای حضور در مکان واقع حقوقی، وکلای این مرکز به محیط اعلام شده نیز اعزام خواهند شد.

  • پیش‏بینی ۴۵۱۶ شعبه برای انتخابات شوراهای اسلامی خراسان رضوی

    ایرنا- رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: ۴۵۱۶ شعبه اخذ رأی برای انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان پیش‎بینی شده که ۲۰۵۰ شعبه در شهرها مستقر می‎شود. حسین مقصودی با بیان اینکه همچنین ۲۴۵۴ صندوق برای روستاها و ۱۲شعبه اخذ رای برای مناطق عشایری بیش‏بینی شده است، خاطرنشان کرد: با مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش اعضای شورای شهر، تعداد اعضای شورای شهر مشهد برای این دوره ۱۵ نفر و هر کدام از شهرستان‎های نیشابور و سبزوار ۹ نفر خواهد بود. وی ادامه داد: در این دوره پنج شورای هفت نفره، ۶۵ شورای پنج نفره در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر، ۲۲۷۶ شورای روستایی سه نفره و ۲۴۷ شورای روستایی تشکیل می‎شود؛ زمان ثبت‎نام انتخابات شوراهای شهر و روستا از تاریخ ۳۰ اسفند ۹۵ تا ششم فروردین ۹۶ است.

  • وجود ۹۰۰ پروژه ناتمام در خراسان رضوی

    فارس- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی از ناتمام ماندن ۹۰۰ پروژه در استان خبر داد. حمید مقدوری تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه‌ها ۵۰ هزار و ۵۱۱ میلیارد تومان نیاز است که شامل پنج طرح مطالعاتی و ۲۷ پروژه اجرایی است اما در کل پروژه‌ها از ۱۸۰۰ پروژه ناتمام استان، ۹۰۰ پروژه نیمه‌تمام است و امیدواریم تا پایان سال اداری ۴۶۹ پروژه دیگر به بهره‎برداری برسد. وی اضافه کرد: پروژه‌های باقی‌مانده ۴۹. ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و ۶ هزار و ۴۷۴ میلیارد تومان هزینه داشته است.

  • افزایش بیش از ۱۲۱ هزار نفری شاغلان خراسان رضوی

    ایسنا- مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه کل شاغلان استان یک میلیون و ۹۵۴ هزار و ۱۱۸ نفر است، خاطرنشان کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۲۱ هزار و ۱۴۵ نفر افزایش داشته است. علی رسولیان با بیان اینکه اشتغال استان در بخش خدمات ۴۵درصد، در بخش صنعت ۲. ۳۱ درصد و در بخش کشاورزی ۹. ۲۳ درصد را به خود اختصاص داده است، افزود: در خراسان رضوی ۸۷ درصد سهم بخش خصوصی و ۱۳ درصد بخش عمومی اشتغال ایجاد کرده است در حالی که این رقم برای کشور در بخش خصوصی ۹.

  • اعطای تسهیلات راه‎اندازی خطوط تاکسی بین روستایی در شهرستان مشهد

    ایرنا- بخشدار مرکزی مشهد از اعطای تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای خرید خودرو و راه‎اندازی خطوط تاکسی بین روستایی خبر داد و گفت: متقاضیان پس از مراحل اداری به صندوق کارآفرینی معرفی و ۸۰ درصد قیمت خودرو به آنان تسهیلات پرداخت می‏شود. قاسم باغبان با بیان این که این افراد در صورت دریافت تسهیلات باید فقط در مسیرهای روستایی مسافر جابه‎جا کنند، ‌اظهار کرد: ۲۰ درصد قیمت خودرو به عنوان آورده باید توسط متقاضی پرداخت شود. وی با یادآوری طرح اعطای تسهیلات خرید خودروی ون در سال گذشته نیز تصریح کرد: مردم به دلیل اینکه ون‎ها بنزین‎سوز بودند پای کار نیامدند و از طرح استقبال نشد اما امسال طرح تاکسی‎های خطوط روستایی که مانند مسافربرهای بین شهری عمل می‎کنند، مورد استقبال قرار گرفته است .

  • جمع‌آوری کالاهای قاچاق از بازار لوازم خانگی

    ایسنا- رئیس اتاق اصناف مشهد از پیگیری دولت و نظام در جمع‌آوری کالاهای بدون هویت خبر داد. محمود بنانژاد گفت: تمام واحدهای صنفی که در حوزه لوازم خانگی فعالیت می‌کنند، موظف به اعلام مقدار کالاهای موجود بی‌هویت خود بوده و باید از آوردن کالاهای بی‌هویت که مدارک معتبر ندارد، خودداری کنند. وی با اشاره به پیگیری دولت در این زمینه خاطرنشان کرد: فرم‌هایی در واحدهای صنفی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، توزیع شده تا مقدار کالای موجود را اعلام کند و در صورت اتمام، از تهیه کالای جدید بدون هویت خودداری کند.

بیشتر