شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

دنیای ماشین

  • جنگ تمام عیار خودروسازان در بازار

    دنیای اقتصاد: فروش همیشه از تولید سخت‌تر است. این را هر خودروسازی که در یک بازار رقابتی فعالیت کرده باشد به خوبی دریافته است. رقابت در فروش خودرو اکنون به مرحله‌ای رسیده است که می‌توان آن را جنگ استراتژی‌ها با بازاریابی عنوان کرد. برخلاف آنچه تصور می‌شود هر چه کیفیت خودروسازان بالاتر می‌رود این نبرد چهره جدی‌تری به خود می‌گیرد؛ چرا که خودروسازان بزرگ جهان کمتر به کاهش شدید قیمت محصولات خود تن می‌دهند و همین مساله وجه اثباتی فروش را برای آنها پررنگ‌تر می‌کند. برندسازی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های فروش در میان خودروسازان بزرگ جهان است.

  • رقابت شاسی‌بلندسازهای تازه‌کار

    در ظاهر که هیچ شباهتی بین پورشه و جگوار دیده نمی‌شود. یکی با اصل و نسب ژرمن و دیگری یک بریتانیایی تمام‌عیار. یکی با نماد گربه وحشی و دیگری با نشان گوزن‌های اشتوتگارتی؛ اما ریزتر که می‌شویم بین این دو برند، نزدیکی‌های عجیبی پیدا می‌کنیم. هر دو از کشورهایی می‌آیند که خودروسازانشان یا یکسره بر طبل جوان‌گرایی می‌کوبند یا اینکه مدام سراغ مشتریان لوکس‌پسند می‌روند. خلاصه که کمتر پیش می‌آید حد وسط را رعایت کنند. پورشه و جگوار همان حد وسط‌ها هستند. برندهایی بی‌اندازه تجمل‌گرا و در عین حال فوق‌العاده اسپورت.

  • پیشروترین خودروهای ۲۰۱۷

    خودرو سازان برای اینکه بتوانند نتیجه سال‌ها و ماه‌ها تلاش خود را عرضه کنند وقت و سرمایه عظیمی را صرف مراحل مختلف می‌کنند تا محصولاتشان با داشتن مزیت‌های رقابتی وارد بازار مصرف شود. در سال ۲۰۱۷ دنیای ماشین‌ها شاهد حضور خودروهای بسیار زیادی خواهد بود که از حیث ایمنی، عملکرد، مصرف بهینه سوخت و آلایندگی مطابق با استانداردهای روز هستند و امسال پا به خیابان‌ها خواهند گذاشت. مجله معتبر تاپ گیر اقدام به انتخاب ۱۰ خودرو پیشرو در سال ۲۰۱۷ کرده است. عنوان پیشرو برای این خودروها از آن رو در نظر گرفته شده است که این خودروها هم به تولید انبوه می‌رسند و مرحله کانسپت را پشت سر گذاشته‌اند و هم اینکه مدل خود را به‌طور چشمگیری ارتقا داده‌اند.

  • فقط هارلی حس هارلی دارد!

    تقریبا هر چیزی روی زمین الگویی دارد. از دریبل زیدانی در فوتبال گرفته تا ساخت موتورسیکلت‌هایی که به آنها طرح هارلی دیویدسون می‌گویند. وجه اشتراک بین زیدان و هارلی دیویدسون هم اولین بودنشان است. زیرا اولین کسی که چنین دریبلی با استفاده از چرخش بدن و دو پا زد، زین الدین زیدان بود و حالا هر کسی در دنیای فوتبال از این دریبل استفاده کند، می‌گویند دریبل زیدانی زد. اولین کمپانی موتورسیکلت‌سازی هم که با این شکل و شمایل اقدام به ساخت موتورسیکلت کرد هارلی دیویدسون نام دارد و حالا هر برند موتورسیکلتی با استایل کلاسیک هارلی می‌سازد، می‌گویند طرح هارلی است.

  • پرواز را به خاطر بسپار

    جمع اشراف‌زاده‌های اصیل خودرویی تکمیل شد. تجملی‌ترین برند خودرویی دنیا، درخشان‌ترین محصولش را به بازار معرفی کرد. رولزرویس، این نگین باشکوه انگلیسی، نسخه ۲۰۱۷ کبریولت «داون» را برای قشر خاصی به بازی آورده است. به طرزی عجیب، هیچ‌کس یارای رقابت با این خودرو را ندارد. شاید تنها بتوان بنتلی کانتیننتال جی‌تی‌سی را یک حریف تقریبا مناسب برایش قلمداد کرد. ولی همه می‌دانند که داون در کلاس کاری‌اش بی‌رقیب است. رولزرویس که چندی است دیگر از آن دنیای لوکس‌های طول و دراز مانند گوست و فانتوم فاصله گرفته، تمرکز اصلی‌اش را روی نسخه‌های ۲ دربی مانند رِیث و همین داون که در حقیقت نسخه روبازشده همان ریث شده، قرار داده است.

  • نکاتی برای انتخاب بهتر در بازار خودرو - ۳۰ دی ۹۵

    انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.

  • دورهمی ستاره‌ها در پایتخت خودرو جهان

    دیترویت بی‌دلیل به مرکز خودروسازی آمریکا تبدیل نشده است. معروف‌ترین شهر ایالت میشیگان که درون سینه خود غول‌هایی مانند جنرال‌موتورز، فورد و کرایسلر را جای داده است. هر سال در اواسط ژانویه یعنی اولین ماه سال میلادی، خودروسازان مطرح دنیا به اینجا می‌آیند و بهترین‌های خود را که نمادی هستند برای سال جاری، عرضه می‌کنند. باور نخواهید کرد اگر بدانید سابقه این گردهمایی به حدود ۱۱۸ سال پیش برمی‌گردد. نمایشگاه دیترویت در فرهنگ عامه مردم آمریکا اغلب با نام NAIAS (اتو شو بین‌المللی آمریکای شمالی) شناخته می‌شود.

  • استراتژی‌های اصلی خودروسازان بزرگ برای فروش

    خودروها برای اینکه به فروش برسند باید توسط بازاریابان و نمایندگان شرکت‌ها به جامعه هدف معرفی شوند و نمایندگان عموما از روش‌های سنتی و تا حدودی قدیمی استفاده می‌کنند. با وجود شبکه‌های اجتماعی اما به‌نظر می‌رسد بازاریابی اینترنتی در حوزه خودرو کمتر مورد‌توجه قرار گرفته است. این پیشنهاد صرفا به این معنا نخواهد بود که بازاریابان باید روش‌های گذشته خود را کنار بگذارند، بلکه نشان می‌دهد که پتانسیل‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد. ورود به تبلیغات در فضای مجازی نیاز به سیاست‌ها و استراتژی‌های جدید و متفاوتی دارد که خودرو‌سازان و نمایندگی‌های فروش آنها باید نسبت به یادگیری آنها اقدام کنند.

  • بازاریابی پس از فروش

    فروختن از ساختن به مراتب سخت‌تر است؛ این را هر خودروسازی که در یک بازار رقابتی و متنوع کار می‌کند به سرعت متوجه می‌شود. حتی برندهای بزرگ صنعت خودرو نیز ناگزیر از بازاریابی هستند چرا‌که‌ در هر سطحی از خودروسازی باشند، در نهایت رقبایی دارند که آماده هستند سهم بازار آنها را تصاحب کنند. در حال‌حاضر در میان استراتژی‌های فروش که از سوی خودروسازان مورد استفاده قرار می‌گیرد، دو استراتژی تست‌درایو یا همان آزمایش‌رانندگی با خودرو پیش از خرید و خدمات پس از فروش دو استراتژی برتر و دارای کارکرد سریع و مناسب شناخته شده‌اند.

  • فروش به سبک تسلا

    یک خودرو پس از پشت سر گذاشتن مراحل مختلف باید به دست مصرف‌کننده برسد و شرکت‌های مختلف دنیا سیاست‌های متفاوتی در این راستا دارند و هر چه یک محصول جدید‌تر و متفاوت‌تر باشد سیاست فروش آن هم متفاوت است. شرکت تسلاموتورز که در زمینه ساخت خودروهای اسپورت برقی فعالیت دارد در حال حاضر در این عرصه بازار خودروهای برقی را در دستان خود دارد و برای فروش محصولات خود هم سیاست‌های فروش خاصی دارد که در نوع خود جدید هستند. فروش خودروهای جدید و البته کاملا متفاوت سیاست‌های متفاوتی می‌طلبد که تسلا موتورز توانسته است در این راستا برنامه‌ها و اقداماتی متفاوت را معرفی کند تا مشتریانش برای داشتن این نوع خودرو قانع شوند.

  • لوتوسی سریع‌تر از لوتوس!

    شرکت لوتوس پیش از این از خودروی اگزیچ اسپورت ۳۸۰ رونمایی کرده است که در سال ۲۰۱۷ به بازار خواهد آمد. این خودرو نسبت به گذشته تغییراتی کرده و با کاهش وزن عملکردش مناسب‌تر شده است و در رده خودروهایی با شتاب زیر ۵/ ۳ ثانیه قرار گرفته است و در واقع یک سوپر اسپورت به حساب می‌آید. در اقدامی جدید این شرکت نسخه‌ای از اگزیچ ۳۸۰ را صرفا برای مسابقه طراحی کرده که نامش را اگزیچ ریس ۳۸۰ گذاشته است. این خودرو همان طور که از نامش مشخص است (Race) برای مسابقه تغییراتی کرده است. با توجه به اینکه اساس این مدل بر مبنای مشخصات لوتوس اگزیچ اسپورت ۳۸۰ است لازم است ابتدا این مدل را بررسی کنیم و ببینیم این شرکت انگلیسی در مدل اصلی و پایه چه خصوصیاتی را قرار داده است و سپس به بهینه‌سازی‌های صورت گرفته خواهیم پرداخت.

  • پایان شارژ رایگان تسلاها

    با افزایش فروش خودروهای برقی تسلا، این شرکت تصمیم گرفته است که برنامه شارژ سریع خود را که رایگان بوده است متوقف کند. با استفاده از شارژ سریع امکان شارژ باتری‌های خودروهای تسلا مدل X و مدل S تنها در ۳۰ دقیقه امکان‌پذیر خواهد بود. این شرکت با اعلام پایان رایگان بودن شارژ سریع هزینه‌های شارژ را اعلام کرده است. این محدودیت شامل خودروهایی خواهد شد که پس از ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷ به فروش می‌رسند و افرادی که قبل از این تاریخ خودرو خریداری کنند همچنان می‌توانند از شارژ رایگان استفاده کنند. این رایگان بودن برای افرادی که پیش‌ازاین نیز خودرویی را پیش‌خرید کرده‌اند اعمال خواهد شد و استفاده شارژرهای سریع نامحدود خواهد بود.

  • تانک لوکس برابوس

    مرسدس بنز نشان داده است در ساخت خودروهای شاسی‌بلند سبک خاص خودش را دارد و می‌تواند خودروهای مکعب‌شکلی را که می‌سازد با قیمت بسیار گزافی در خاورمیانه و سایر بخش‌های دنیا به فروش برساند. برابوس ۸۰۰ اسب بخاری خودرویی است که بر اساس مدل AMG G۶۵ از سوی شرکت تونینگ برابوس یکی از شرکت‌های زیر مجموعه‌های غیر سازمانی مرسدس بنز تولید شده است. خودروهایی در این سبک پیش از این هم وجود داشته‌اند که لندروور دیفندر و لامبورگینی LM۰۰۲ از جمله خودروهای قدیمی و خاصی بوده است که می‌توان همرده این مدل ۱۲ سیلندر در نظر گرفت و البته از نظر ظاهر مکعب داشتن وجه تشابه دارند و در بخش قدرت نمی‌توان مقایسه‌ای انجام داد.

  • اشتراک اطلاعات جاده بین خودروها

    سامانه ارتباط جدیدی در خودروها به‌زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که به Car-to-X شهرت دارد و همانند سامانه‌های خودران مزیت‌های فراوانی دارد. این سامانه در ابتدا Car-to-Car نامیده شد که وظیفه آن ایجاد ارتباط بین خودرویی بوده است. در واقع با استفاده از این مزیت ارتباطی یک خودرو می‌تواند با سایر خودروها ارتباط برقرار کرده و
    بر اساس اطلاعاتی که به‌دست می‌آورد هشدارهای لازم را به راننده اعلام کند. درصورتی‌که در مسیر پیش روی شما دو خودرو باهم تصادف کرده باشند این سامانه قبل از اینکه ‌ترافیک سنگین در مسیر را ببینید به شما اعلام می‌کند که راه عبور بسته یا با ‌ترافیک سنگین ناشی از تصادف همراه است و شما می‌توانید مسیر دیگری را انتخاب کنید.

  • خودروها چرا میلیون دلاری می‌شوند؟

    در زندگی ما انسان‌ها چیزهایی وجود دارد که ارزش و بهای آن ربطی به مواد اولیه استفاده شده یا هزینه تولید آن ندارد و می‌تواند تنها با داشتن داستانی پر ماجرا ارزش و قیمت بسیار زیادی پیدا کند، چرا که افراد زیادی تمایل دارند آن را به هر قیمتی شده به دست آورند. در دنیای ماشین‌ها هم این ماجرا وجود دارد و خودروهایی که در تعداد محدود تولید می‌شوند یا ویژگی خاصی دارند یا در دسته خودروهای قدیمی یا کلاسیک قرار می‌گیرند و ناگهان قیمت‌هایی چند صد هزار دلاری پیدا می‌کنند. برای خودروهای جدید که قیمت‌های سرسام‌آوری دارند می‌توان دلایل بسیاری آورد که می‌تواند توجیهی برای داشتن قیمت‌های چندمیلیون دلاری باشد.

بیشتر