شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

دنیای ماشین

  • نکاتی برای انتخاب راحت‌تر در بازا ر خودرو

    انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.

  • کواتروپورته دو ایکس‌لارج!

    یک بار مقابل پورشه کاین قد علم می‌کند و یک بار هم در برابر ب‌ام‌و X۶. گاهی برای لندروور رنج‌روور دندان تیز می‌کند و گاهی هم برای جگوار F-Pace. سر و کله زدنش با مرسدس‌بنز GLE و آئودی Q۷ هم که دیگر تکراری به نظر می‌رسد. خلاصه که معلوم نیست رقیب اصلی او کدام شاسی‌بلند است؟ مدل‌های لوکس یا نسخه‌های اسپرت؟ مازراتی با این محصولش همه را غافلگیر کرد؛‌ لوانته. اولین اس. یو. وی ایتالیایی‌ها که در میان بحت هواداران راهی بازار شد. خیلی‌ها تصور می‌کردند افتخار تولید اولین شاسی‌بلند فوق اسپرت-فوق لوکس از ایتالیا نصیب لامبورگینی می‌شود.

  • بازیکن فیکس تیم مرسدس بنز

    دنیای اقتصاد: فکر کنید که شما هم مثل نگارنده یک علاقه‌مند واقعی فوتبال آن هم از نوع ایتالیایی آن باشید و از طرفی عشق ماشین هم در شما شعله بکشد، پس هیچ بعید نیست که روی دیوار اتاقتان هم پوستر الکساندرو دل‌پیرو پیدا شود و هم یک مرسدس بنز W۱۱۱ کوپه در کنار فراری F۴۰ باشد! این پوستر‌ها تقریبا هیچ ارتباطی با هم ندارند اما، اگر دنبال یک رابطه فرضی بین آنها باشید، می‌توان گفت که ستاره‌های آسمان مرسدس بنز و فراری در دنیای خودروها آنقدر درخشان هستند که همچون ستاره‌هایی مثل روبرتو باجو، الکس دل‌پیرو، پائولو مالدینی، فابیو کاناوارو، دیمیترویو آلبرتینی و.

  • پلیس‌های اسپورت سوار

    خودروهایی که به خدمت پلیس در می‌آیند باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند. معمولا نیروهای پلیس در هر کشور خودروهای مختلفی را در لیست وسایل نقلیه خود قرار می‌دهند که اغلب خودروهایی با عملکرد بالا هستند. این خودروها باید از شتاب و استحکام لازم برخوردار باشند. فهرست‌های مختلفی برای برترین خودروهای پلیس وجود دارد. موضوعی که اهمیت دارد این است که در کنار خودروهای نمادین و فوق لوکس که ممکن است در برخی کشورها به‌صورت محدود استفاده شود خودروهای دیگری وجود دارد که در تعداد بالاتری با وظایف مشخص در بخش‌های مختلف ناوگان پلیس استفاده می‌شوند.

  • رویارویی ابرقهرمان‌های دو توربو

    تا همین سه چهار سال پیش به‌عنوان یک فناوری نوظهور و فضایی تلقی می‌شدند. اغلب سوپراسپرت‌سازان مطرح یا سراغ پیشرانه‌های حجیم با تعداد سیلندرهای بالا می‌رفتند یا اینکه حداکثر از یک توربو برای تقویت خروجی استفاده می‌کردند. در حقیقت استفاده هم‌زمان از دو توربو آن‌هم به‌موازات هم کار چندان عقلانی به نظر نمی‌رسید. یک توربوشارژ به اندازه‌ای دمای داخلی موتور را بالا می‌برد که مهندسان مجبور بودند از یک سازوکار اضافی و تقریبا گران‌قیمت با نام اینترکولر بهره بگیرند. حالا تصور اینکه موتوری از دو توربوشارژ استفاده کند، فوق‌العاده غیرممکن به نظر می‌رسید؛ اما کم‌کم این تابو شکسته شد و فناوری بلوک‌های سبک‌وزن با قابلیت خنک‌شوندگی سریع به داد شرکت‌ها رسید.

  • نقشه راه صنعت جهانی خودرو دست کیست؟

    در دنیای خودرو‌سازی، این روزها دیگر هر کس ساز خودش را می‌زند. لوکس‌سازان به لطف رونق اقتصادی در بازارهای نوظهور، دیگر تمایلی برای کاهش هزینه‌های تولید از خود نشان نمی‌دهند. به دنبال آن، غول‌های اسپرت‌گرایی نیز فارغ از مباحث مربوط به مصرف سوخت و آلایندگی، هر روز به اسب‌بخارها اضافه می‌کنند. از سوی دیگر جریان نوگرای برقی‌ها و خودروهای خودران نیز با تمام قدرت بدون نگاه به شرایط فعلی، تنها آینده رویایی خود را ترسیم می‌کنند. خودروسازان طراز دوم مانند ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها نیز مشتاقانه میانه بازار را هدف قرار داده‌اند.

  • جشن باشکوه فراری

    به مناسبت پنجاهمین سالگرد حضور فراری در ژاپن، این خودروساز نامدار ایتالیایی محصولی منحصر به فرد را معرفی کرد. مدل جدید که J۵۰‌ اسم‌گذاری شده، فیس‌لیفت خیره‌کننده‌ای است از مدل «۴۸۸ اسپایدر». شرکت می‌گوید تنها ۱۰ دستگاه از این خودرو را تولید خواهد کرد. هر کدام از این خودروها بر اساس سفارش مشتریان به‌صورت منحصر به فرد تولید خواهد شد. به این معنی که هیچ دو مدلی از نظر طراحی داخلی و بیرونی شبیه هم نخواهند بود. این را می‌شود به‌خوبی از فرم چراغ‌ها، سپرها و هواکش‌های کناری متوجه شد. استفاده از رینگ‌های ۲۰ اینچی آلیاژی جلوه اسپورت‌تری به آن بخشیده است.

  • اطلس آمد

    بعد از سرمایه‌گذاری سنگین ۹۰۰ میلیون دلاری فولکس‌واگن در تنسی آمریکا به‌منظور تولید انبوه شاسی‌بلند جدید Atlas، نخستین دستگاه از این آلمانی جنجالی تولید شد. این خودرو بزرگ‌ترین شاسی‌بلند کمپانی فولکس به شمار می‌رود. یک هفت نفره واقعی با قیمتی حدود ۴۹ هزار و ۵۰۰ دلار که از نظر امکانات،‌ لوکس‌تر از دیگر شاسی‌بلند شرکت یعنی توآرگ به نظر می‌رسد. از نظر طراحی چهره‌ای بسیار محافظه‌کارانه دارد. از نظر ابعاد، نزدیک‌ترین رقیب اطلس، هوندا پایلوت ژاپنی است ولی به دلیل اختلاف حدودا ۱۰ سانتی‌متری او را می‌توان یک شاسی‌بلند ۳ ردیفه واقعی قلمداد کرد.

  • آپ، آپدیت می‌شود

    فولکس واگن قصد دارد برای سال ۲۰۱۸ تغییرات بنیادی در عملکرد خودرو جمع و جور «آپ» ایجاد کند. طراحی یک موتور سه سیلندر جدید مهم‌ترین این تغییرات است. موتور جدید اگر چه سه سیلندر و ۱۰۰۰ سی‌سی حجم دارد، اما می‌تواند ۱۱۴ اسب بخار نیرو تولید کند. با استفاده از این موتور شتاب آپ هم افزایش یافته و به ۸/ ۸ ثانیه خواهد رسید. بخشی از افزایش شتاب به کاهش وزن این فولکس واگن نیز بازمی‌گردد. مدل ۲۰۱۸ با طراحی جدید اتاق و شاسی عرضه می‌شود که وزن خودرو در آن به ۸۸۰ کیلوگرم رسیده است. در بخش طراحی بیرونی نباید انتظار اسپرت شدن زیادی از آپ داشت بلکه بیشتر با استفاده از زه‌ها تلاش می‌کنند تا ظاهر آن را متفاوت کنند.

  • غول ژاپنی با طعم یورو

    هوندا برای نخستین‌بار سفارش ویژه‌ای از سوپراسپرت NSX خود را مختص بازار اروپا طراحی کرد. در حقیقت اغلب تولیدات ان‌اس‌ایکس با ویژگی‌های درخور توجه مشتریان آمریکایی تولید می‌شد. حالا هوندا یک مدل خاص از این کوپه رویایی را برای بازار قاره سبز تدارک دیده است. اصلی‌ترین تغییرات این خودرو از ظاهرش شروع می‌شود. جایی‌که بر حسب قوانین حوزه یورو، خودرو باید در بدنه خود تغییراتی اعمال کند. این تغییرات شامل بزرگ‌تر شدن رکاب‌ها، سپرها و گلگیرها می‌شود. ان‌اس‌ایکس با قیمت ۲/ ۱ میلیون دلاری‌اش گران‌ترین محصولی است که در کارخانه‌های خودروسازی آمریکا تولید می‌شود و این برای صنعت خودرو ژاپن یک افتخار محسوب می‌شود.

  • یک شاهزاده مشکی‌پوش دیگر

    مرسدس‌بنز مطابق با سنت همیشگی خود، برای یکی دیگر از تولیداتش سری Night Edition‌ (ویرایش شب) را معرفی کرد. شانس این‌بار با Sکلاس کوپه همراه بوده است. یکی از لوکس‌ترین دو در‌‌های فعلی دنیا. تریم یک‌دست مشکی در سراسر ظاهر و باطن این خودرو، ماهیت اصلی تمام سری‌های مشکی‌پوش مرسدس‌بنز است. این تیرگی معنادار را می‌توان روی رینگ‌های ۲۰ اینچی، ‌بدنه و حتی شیشه‌های آن نیز مشاهده کرد. البته داخل اتاق نیز صندلی‌ها و داشبورد تیره، این هماهنگی را حفظ کرده‌اند. مرسدس‌بنز برای این خودرو از یک قلب ۴ لیتری هشت سیلندر Vشکل دو توربو استفاده کرده که ۴۷۶ اسب‌بخار نیرو و ۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

  • تقویت‌ دوباره ام‌پاور کوچک

    بعد از معرفی ویرایش روباز M۲ (سری ۲ ام‌پاور) تیونرها سریعا دست به کار شدند. این‌بار سوئیسی‌ها عنان کار را دست گرفتند و یکی از ساده‌ترین و در عین حال قوی‌ترین نسخه‌های این کوپه زیبا را عرضه کردند. شرکت Dähler توانسته کاری کند که پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ شده آن ۴۱۹ اسب‌بخار نیرو و ۶۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این در حالی است که ام۲ استاندارد می‌تواند از همین بلوک ۳۶۵ اسب‌بخار نیرو و ۴۶۵ نیوتن‌متر گشتاور بیرون بکشد. باور کردنی نیست که داهلر برای سیستم ترمز این خودرو سراغ دیسک‌های ۸ پیستونه ۷/ ۱۵ اینچی رفته است.

  • خط‌ونشان آلفا برای بنز و آئودی

    ویرایش جدید جولیا با عنوان «Veloce» قصد به زیر کشیدن مرسدس ای‌ام‌جی C۴۳ و آئودی S۴. این ادعایی است که آلفارومئو ایتالیا پیش‌تر در اولین مدل‌های جولیا توانسته بود پیشرانه‌ای با قدرت ۲۷۶ اسب‌بخاری را تولید کند. سپس در نمونه‌ای رویایی با اسم «کوادریفوگلیو» توانست از مرز قدرت ۵۰۰ اسب‌بخار عبور کند. حالا ایتالیایی‌ها برای پر کردن فاصله بین این دو مدل از جولیا ولوچه پرده‌برداری کردند. هاچ‌بک جدید آنها توانسته با استفاده از همان پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ قدیمی، به قدرت ۳۵۰ اسب‌بخاری دست پیدا کند.

  • انقلاب به سبک زاگاتو

    همه می‌دانند که وقتی موسسه تیونینگ Zagato‌ دست روی خودرویی می‌گذارد، معمولا حاصل کار با نمونه استاندارد تفاوت‌های فاحشی دارد. این تیونر ایتالیایی که تخصص اصلی‌اش کار روی آستون‌مارتین‌های انگلیسی است، جدیدترین پروژه خود را به «V۱۲ ونتیج» اختصاص داده است. این خودروی عجیب که با تغییراتی عمیق در جلوپنجره، چراغ‌ و سپرها تولید شده،‌ ادای احترامی است به مناسبت پنجاهمین سال تولید DB۴‌ که زاگاتو اولین همکاری‌اش را با آستون تجربه کرده بود. شرکت برای این کوپه سایز بزرگ از یک پیشرانه ۹/ ۵ لیتری ۱۲ سیلندر Vشکل به قدرت ۵۱۰ اسب‌بخار استفاده کرده است.

  • اکسیر جوانی گلف

    تعجبی نیست که فولکس‌واگن گلف یکی از پرفروش‌ترین هاچ‌بک‌های تاریخ است. چراکه به‌دلیل طراحی محافظه‌کارش هم جوان‌تر‌ها را به سمت خودش می‌کشاند و هم پا به سن گذاشته‌ها را. تیونری به اسم Oettinger‌ پیدا شده که توانسته این محصول زیبا را به دنیای جوان‌ترها نزدیک کند. در حقیقت پروژه‌ای که اوتینگر دست گرفت، یک جی‌تی‌آی استاندارد بود که به لطف بهره‌گیری از بادی‌کیت‌های جسورانه، جلوه‌ای هیجان‌انگیز پیدا کرده است. تیونر با هوشمندی تمام، کمترین زحمت را برای قسمت قوای محرکه به خرج داده است. آنها با انتخاب ویرایش ۵۰۰R هاچ‌بکی را دستخوش تغییرات کردند که پیشرانه ۵/ ۲ لیتری توربوشارژش می‌تواند ۵۱۸ اسب‌بخار نیرو و ۶۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

  • گریزلی ۴۰۰ اسب‌بخاری

    به سفارش یکی از معروف‌ترین بازیکنان NFL (لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکایی) شرکت تیونینگ Larte یکی از بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای حال حاضر دنیا را دستخوش تغییراتی کرد. داریم درباره اینفینیتی QX۸۰‌ صحبت می‌کنیم که از نظر ظاهری چهره‌ای بسیار ترسناک و رعب‌آور دارد. زیرمجموعه لوکس‌ساز نیسان که اغلب خودروهایش در آمریکای شمالی تولید می‌شود،‌ شاسی‌بلند فوق را با یک پیشرانه حجیم ۶/ ۵ لیتری هشت سیلندر Vشکل روانه بازار کرده است. پیشرانه‌ای به قدرت ۴۰۰ اسب‌بخار و گشتاوری معادل ۵۶۰ نیوتن‌متر. تیونر در این خروجی دخالتی نداشته است.

  • اولین فورد جی‌تی ۲۰۱۷ ساخته شد

    شماره یک از ۵۰۰ نسل جدید فورد جی‌تی سرانجام بعد از وقفه‌ای طولانی از خط تولید خارج شد. فورد جنجال بسیاری با انتخاب مشتریان این خودرو داشته است. چراکه افرادی که برای خرید این خودرو ثبت‌نام کرده بودند از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر نیز گذشته‌اند. دومین ویرایش از فورد جی‌تی سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. خودرویی که سرانجام ۱۰ سال بعد از پایان تولید نسل اول رویایی روی کار آمد. استفاده از شاسی‌ فیبر کربنی، وزن کلی این خودرو را به‌شدت‌ پایین آورده است. برخلاف نسل اول، فورد جی‌تی جدید دیگر دارای آن پیشرانه معروف هشت سیلندر Vشکل نیست.

  • درخشش دوباره ویمر

    بعد از مدت‌ها یک‌ بار دیگر نام Wimmer را در کنار پورشه شنیدیم. این تامین‌کننده سرشناس قطعات مسابقه‌ای خودروهای پورشه، پروژه جدیدش را به توربو S ۹۱۱ اختصاص داده است. به طرزی خیره‌کننده ویمر کاری کرده است که از پیشرانه ۸/ ۳ لیتری شش سیلندر خوابیده دو توربوی آن ۸۴۰ اسب‌بخار نیرو بیرون کشیده شود. این در حالی بوده که پورشه استاندارد با همین پیشرانه می‌توانست ۵۸۰ اسب‌بخار نیرو تولید کند. ویمر برای این پروژه ابتدا سراغ فیلترهای تنفس بهتر بی‌ام‌سی رفته است. سیستم اگزوز را تقویت کرده بود. در انتها با تغییر نرم‌افزاری مغز الکترونیکی خودرو، توانست پاشش سوخت درون سیلندرها را نیز تغییر دهد.

  • خودرو ۶ چرخ، زیبا یا کاربردی؟

    شرکت ولوو در حالی که می‌رفت از چرخه رقابت با خودرو‌سازهای بزرگ جهان خارج شود و به فراموشی سپرده شود با معرفی شاسی‌بلند XC۹۰ هم خودش را از ورشکستگی نجات داد و هم علاقه‌مندان به خودرو را نسبت به آینده این سوئدی پیر امیدوار کرد.

    در چند سال اخیر تمایل به خرید شاسی بلند‌ها افزایش یافته است. تغییر در اندازه خودروها و کوچک شدن آنها موضوعی است که با معرفی مینی شروع شد و خودرو‌سازها برای رساندن خودروها به دست افرادی که قدرت خرید کمتری داشتند به سمت طراحی و ساخت خودروهای کوچک اقتصادی روی آوردند.

  • مشاغل اولیه خودروسازان بزرگ

    در میان شرکت‌های خودرو ساز برخی از ابتدا خودرو ساز نبوده‌اند و با این مقوله آشنایی نداشته‌اند؛ اما بنابر دلایل مختلف تصمیم گرفته‌اند تا به دنیای ماشین‌ها وارد شوند. خودرو‌سازی از جمله صنایع مادر است و افراد زیادی به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم در این صنعت مشغول به کار می‌شوند و بسیاری از فناوری‌ها در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینکه برخی خودرو سازان امروزی از حوزه‌ای دیگر وارد این صنعت شده‌اند کار چندان راحتی نیست و به دانش بسیار زیادی نیاز دارد. برخی شرکت‌ها به تاریخچه خود بسیار افتخار می‌کنند؛ اما شاید ندانیم برخی از برندهایی که امروز می‌شناسیم در ابتدا در چه تجارتی مشغول بوده‌اند.

  • اسکوترهای لوله‌ای برای فرار از ترافیک

    استفاده از اسکوتر‌ها این روزها شکل و شمایل متفاوتی پیدا کرده است و می‌توان گفت رواج پیدا کرده و افراد ترجیح می‌دهند از این وسایل سبک و برقی برای جابه‌جا‌یی‌های درون شهری خود استفاده کنند. استفاده از اسکوتر مزیت‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین‌ مزیت آن سرعت در جابه‌جایی‌ و اندازه کوچک آنها است. در اسکوترهای دو چرخ این اندازه به حداقل رسیده است و می‌توانند با سرعتی شبیه به دویدن انسان و حتی بیشتر حرکت کنند. موضوعی که اهمیت دارد این است که جابه‌جایی‌ و حمل‌و‌نقل این وسایل باید آسان باشد، برای مثال وقتی به ایستگاه مترو یا اتوبوس می‌رسید باید بتوان به راحتی آن را حمل کرد یا وقتی به محل مورد نظر رسیدید باید بتوان بدون کمترین دردسر آن را به درون ساختمان برد.

  • رقیب اصلی تسلا آمد!

    سرانجام شرکت لوسیدموتورز ظاهر اولیه ماشین‌های الکتریکی آینده را پیشنهاد کرد. به نظر می‌رسد فعالیت‌های فراوانی در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی در جریان است، از شرکت فارادی فیوچرز گرفته تا لی‌اکو که در حال برنامه‌ریزی برای متحول کردن تولید خودروهای برقی با برد بیشتر، طراحی زیباتر و رانندگی جذابتر هستند.

    پس از اعلام برنامه‌های خود برای ساخت خودروی الکتریکی خودران با عملکرد بالا در اوایل سال جاری، شرکت لوسید موتورز در مراسمی در کالیفرنیا با پرده‌برداری از خودرو موسوم به «ایر» قدم بعدی را نیز برداشت.

  • ب‌ام‌و به دنبال پنل داشبورد مجازی

    کاربر پسند بودن فناوری‌ها به همان اندازه اهمیت دارد که ساخت یک فناوری می‌تواند اهمیت داشته باشد و چیزی که باعث می‌شود یک فناوری مورد استفاده و کاربردی شود کاربر‌پسند بودن آن است. کاربر پسند بودن به این معنا است که کاربر برای استفاده از یک امکان دچار سردرگمی نشود و استفاده از آن به راحتی و بدون داشتن دانش خاصی صورت بگیرد. در دنیای پر رقابت امروزی تنها فناوری‌هایی موفق می‌شوند که در این زمینه موفق‌تر عمل کرده‌اند.

    شرکت ب‌ام‌و به‌عنوان یکی از خودرو‌سازان صاحب فناوری قصد دارد در نمایشگاه CES ۲۰۱۷ از آخرین ایده‌اش رونمایی کند؛ این فناوری جدید HoloActive Touch نام دارد و به نظر می‌رسد نسخه به‌روز‌رسانی شده از فناوری‌های گذشته است که قرار است در نقش نوعی رابط کاربری مجازی برای اتومبیل‌ها ظاهر شود.

  • چالش‌های غیرصنعتی خودروسازان بزرگ

    دنیای اقتصاد: تا ۹ سال آینده، حدود ۵۰ درصد بازار خودروی جهان در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار می‌گیرد. این هم یک فرصت برای خودروسازان بزرگ است و هم یک تهدید؛ چراکه سازوکار رقابت در این بازارهای نوظهور با آنچه تاکنون به آن عادت داشته‌اند، تفاوت دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازارهای نوظهور این است که قیمت شاخص بسیار تعیین‌کننده‌ای در اقبال مصرف‌کنندگان به حساب می‌آید. این در حالی است که خودروسازان بزرگ برای رسیدن به قیمت پایین نمی‌توانند مولفه‌هایی مانند ایمنی و کیفیت را قربانی کنند.

  • بازارهای ناشناخته و آینده سرمایه‌گذاری

    از مهم‌ترین‌ محورهایی که صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کند انتخاب الگوی تولید مناسب است. چالش مهمی که از سه سال پیش و با برجسته شدن نقش بازارهای نوظهور خود را نشان داد. این چالش این است که خودروسازان باید تصمیم بگیرند اولویت را به تولید چه کلاسی از خودروها بدهند. خودروهای کلاس اکونومی را تقویت کنند یا نیروی اصلی خود را روی خودروهای کلاس مدیریتی بگذارند. مشکل اصلی اینجاست که این انتخاب تنها به مقطع زمانی کنونی و تولید جاری بازنمی‌گردد، بلکه می‌تواند برای یک دهه آینده صنعت خودرو جهان را متاثر کند.

  • رقابت نابرابر در بازارهای در حال توسعه

    یکی از مهم‌ترین مشکلات غیر‌صنعتی که می‌توان در صورت تداوم یافتن به یک مشکل صنعتی نیز برای آنها تبدیل شود، رقابت با خودروسازان متوسط در بازارهای در حال توسعه است. احتمالا از این مساله تعجب می‌کنید اما خودروسازان متوسط به‌طور جدی در حال ایجاد دردسر برای خودروسازان بزرگ دنیا هستند.

    مهم‌ترین‌ عاملی که شرایط را برای خودروسازان بزرگ در این رقابت سخت می‌کند مساله قیمت است. بازار خودرو کشورهای در حال توسعه بیشتر از هر چیزی به قیمت خودرو توجه دارد. برخلاف کشورهای توسعه یافته که ملاک‌هایی مانند مصرف سوخت، ایمنی، امکانات رفاهی و غیره را مهم‌ترین‌ ملاک‌های انتخاب خودرو به حساب می‌آورند، در کشورهای توسعه نیافته مشتریان قبل از هر چیزی به قیمت خودرو نگاه می‌کنند.

  • سقف آرزو‌‌های فارادای فرو می‌ریزد؟

    فیوچر فارادای به‌عنوان یک سوپر اسپورت برقی در نمایشگاه بین‌المللی CES ۲۰۱۶ که مربوط به تجهیزات الکترونیکی است معرفی شد و گفته می‌شود ۱۰۰۰ اسب‌بخار قدرت در این غول برقی نهفته است. این خودرو قرار است با سرمایه چینی‌ها و در خاک آمریکا ساخته شود. در یک سال گذشته این شرکت روی این پروژه کار کرده است و این روزها به نظر می‌رسد این شرکت با مسائل مالی مواجه شده است دو تن از شرکای این شرکت به علت عدم دریافت پرداخت‌ها به مدت یک ماه از سوی فارادای فیوچر از آن شکایت کرده‌اند.

    یکی از این شرکت‌ها فیوچریس است که در کار ساخت تجهیزات داخلی خودرو برای شرکت فورد، جنرال موتورز و تویوتا است.

  • شتاب در دیار سعدی

    شیراز یکی از شهرهای کشور است که علاقه‌مندان زیادی به خودرو را در خود جای داده و عشق ماشین‌های فراوانی در این شهر دلمشغول دنیای رنگارنگ ماشین‌ها هستند. به همین دلیل در خارج از مناطق آزاد و تهران، شیراز یکی از پاتوق‌های خودروهای گذرموقت کشور به‌حساب می‌آید، پس بیراه نیست که درگ‌استر‌ها این‌بار در استان فارس با هم رقابت کردند. این‌بار استان فارس و باند فرودگاه منطقه زروان منتظر بود تا لاستیک‌های درگ‌استرها را لمس کند. مرحله چهارم مسابقات با حضور ۶۰ شرکت‌کننده از ۷ استان تهران، فارس، البرز، خوزستان، کرمان، یزد و هرمزگان برگزار شد.

  • لافراری تمام برقی!

    لافراری خودرویی هیبرید است که از موتوری بزرگ و بنزینی در کنار موتوری الکتریکی استفاده می‌کند. این غول ایتالیایی فقط با استفاده از موتور بنزینی خود حرکت می‌کند و موتور برقی به تولید نیروی بیشتر در این خودرو کمک می‌کند. تا پیش از این تصور می‌شد که این خودرو با استفاده از موتور الکتریکی‌اش نمی‌تواند حرکت کند.

    این تصور بعد از مشاهده یک لافراری که بدون هیچ نوع صدایی در حالت شتاب گرفتن و حرکت کردن است تغییر کرده است. شرکت فراری گفته است این خودرو فقط با موتور بنزینی یا روی حالت هیبرید حرکت می‌کند اما مشاهده این موضوع نشان می‌دهد که این شرکت در برخی نسخه‌ها به‌صورت سفارشی این قابلیت را هم وارد کرده و تعداد این موارد بسیار محدود است.

بیشتر