شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • لایک‌های افشاگر

  • خطرات عصر اطلاعات

    امیر شاملویی

    در ماه نوامبر ۲۰۱۶ یکی از روزهای تاریخی برای ایالات متحده آمریکا رقم خورد دونالد ترامپ در کمال تعجب و ناباوری با وجود عملکرد نا مناسب خود در مناظرات انتخاباتی توانست با کسب اکثریت آرای الکترال به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود. این رویداد پس از برگزیت دومین شکست انتخاباتی احزاب و طرفداران جهانی شدن در مقابل رقبایی بود که بر طبل ملی گرایی نوین می کوبیدند. در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر اینکه تیم های تحلیل اطلاعات در پیروزی ترامپ نقش مهمی داشته اند و با استفاده از کلان داده ها توانسته اند بر مردم آمریکا تاثیر بگذارند منتشر شد .

  • عکس خبری - ۲۵ آذر ۹۵

  • موضع‌گیری تنش‌زای «ترزا»

    با وجود تبادل سفیر و افزایش امیدواری نسبت به بهبود روابط ایران و انگلیس اما نخست‌وزیر این کشور درجمع اعراب حاشیه خلیج فارس بر لزوم مقابله با قدرت منطقه‌ای ایران تاکید کرد تا نشان دهد منافع اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های کلان در منطقه خلیج فارس تا چه حد تعیین‌کننده سیاست خارجی بریتانیا است. پس از این اظهارات، نامه اعتراضی سفیر ایران در لندن روی میز مقامات دیپلماتیک قرارگرفت و در ایران هم سفیر لندن به وزارت خارجه احضار شد. محسن رضایی هم به انگلیسی‌ها هشدار داد با ایران سرشاخ نشوند.

    .
  • حمام خون در استانبول

    امنیت در ترکیه روز‌به‌روز دست نیافتنی‌تر می‌شود. کمتر از ۳ هفته به پایان سال جاری میلادی، استانبول بار دیگر شاهد یکی دیگر از مرگبارترین حملات تروریستی بود که از ابتدای امسال برای چندمین بارآن را تجربه می‌کرد. وقوع دو انفجار تروریستی در اطراف استادیوم بشیکتاش که نیروهای پلیس را هدف گرفته بود، منجر به کشته و زخمی شدن حدود ۲۰۰ تن از نیروهای پلیس و مردم عادی شد. در پی این حادثه، پلیس در یورشی سراسری بیش از صد نفر از طرفداران پ ک ک را به ظن ارتباط با شبه‌نظامیان پ ک ک بازداشت کرد.

    .
  • انتصاب فرمانده جدید بسیج

    با حکم فرماندهی معظم کل قوا، سردار غیب‌پرور جایگزین سردار نقدی در سمت فرماندهی سازمان بسیج شد تا رئیس پیشین این سازمان پس از ۷ سال به معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه برود. سردار غیب‌پرور پس از شهادت سردار همدانی به مدت یکسال فرماندهی قرارگاه امام حسین(ع) را برعهده داشته است. رحیم صفوی مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در پیام تبریک خود خطاب به وی نوشت که انتظارات‌ رهبری‌ در حکم‌ انتصاب‌ جنابعالی نشان از عمق درایت، تیزبینی و رصد مسیر پر فراز و نشیب انقلاب و حوادث پیش‌رو دارد.

    .
  • بوئینگ در راه آسمان ایران - ۲۵ آذر ۹۵

    سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و در‌حالی‌که با روی کار آمدن ترامپ به صحنه سیاسی آمریکا، امیدها برای خرید هواپیمای بوئینگ به یاس تبدیل شده بود، غول هوانوردی جهان قرارداد فروش ۸۰ فروند از هواپیماهای مسافربری‌اش را با ایران نهایی کرد تا مذاکراتی که از مدت‌ها پیش میان ایران‌ایر و بوئینگ آغاز شده بود به نتیجه برسد و اولین گام نوسازی ناوگان هوایی در دولت تدبیر و امید برداشته شود. براساس این قرارداد ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ظرف ۱۰ سال به ایران به‌صورت اجاره به شرط تملیک فروخته خواهد شد.

  • تدابیر در برابر نقض برجام

    به‌دنبال تمدید تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران، رئیس‌جمهور در دستوراتی جداگانه خطاب به وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی، خواستار پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی از سوی ظریف و نیز توسعه برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای از سوی صالحی شد. پیش‌تر نیز مقامات کشورمان از یک سو با تشکیل هیات نظارت بر برجام، با توجه به ‏سناریوهای محتمل در آینده، برای هر گونه اقدام تصمیمات لازم را اتخاذ کردند و ازسوی دیگر در نامه‌ای از دبیرکل سازمان ملل خواستند اقدام آمریکا را به شورای امنیت منعکس کند.

    .
  • نقش روسیه در پیروزی ترامپ

    در‌حالی‌که دونالد ترامپ همچنان سرگرم پر کردن کابینه خود با ژنرال‌های بازنشسته و میلیاردرهای آمریکایی است، اما همچنان حاشیه‌های انتخاب وی به‌عنوان رئیس‌جمهور ادامه دارد و در تازه‌ترین تحولات، اوباما به مقامات اطلاعاتی این کشور دستور داده تا نقش هکرهای روسی در افشای اطلاعات علیه دموکرات‌ها بررسی شود. ترامپ که قصد دارد رئیس اکسون موبیل که یک گزینه جنجالی نزدیک به پوتین است را برای کرسی وزارت خارجه انتخاب کند، گزارش سیا درباره نقش هکرهای روسی را مضحک خوانده است.

    .
  • تعلیق به علت فساد اطرافیان

    سرانجام اعتراضات مردمی به سوء‌استفاده رئیس‌جمهور کره جنوبی از قدرت نتیجه داد و خانم پارک گئون های با تصویب طرح استیضاح از سوی نمایندگان این کشور برای مدتی از کار خود تعلیق شد تا دادگاه قانون اساسی در مورد برکناری دائم او تصمیم‌گیری کند. طرح استیضاح رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در پی آغاز پیگرد یکی از دوستان نزدیک او به اتهام سوءاستفاده از موقعیت و احتمال ارتباط رئیس‌جمهوری با این پرونده به جریان افتاد. دادگاه قانون اساسی ظرف مدت ۳ ماه به این استیضاح رسیدگی کرده و نظر خود را در مورد آن اعلام خواهد کرد.

  • خرید کشتی از هیوندای‌کره

    قرارداد ایران با شرکت صنایع سنگین هیوندای کره برای خرید ۱۰ فروند کشتی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار در حالی به امضا رسیده که این قرارداد انتقاد برخی از سازندگان داخلی را برانگیخته است. در واکنش به این قرارداد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بی‌اعتنایی به توان داخلی از سوی کشتیرانی را خیانت دانسته و از رئیس‌جمهور خواسته تا قرارداد با کره‌ای‌ها را لغو کند. در چنین شرایطی معاون اول رئیس‌جمهور توضیح داد که قرارداد مربوط به سال ۲۰۰۸ و به‌منظور زنده کردن پول فریز شده ایران نزد کره‌ای‌ها است.

    .
  • تعهد غیراوپکی‌ها به اوپک

    اعضای کشورهای صادر‌کننده نفت اوپک در اقدامی که طی ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است با سایر تولیدکنندگان نفت غیراوپکی دور یک میز نشستند تا بر سر کاهش میزان تولیداتشان به توافق برسند. روسیه و چند کشور دیگر غیر‌ عضو اوپک در این نشست اعلام کردند که سال آینده میلادی با کاهش روزانه بیش از ۶۰۰‌ هزار بشکه از تولیدات خود، به توافق کاهش تولید متعهد می‌شوند. اکنون قیمت هر بشکه نفت خام به بیش از ۵۴ دلار رسیده و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند با این اقدام مشترک قیمت‌ها به بیش از ۶۵ دلارنیز برسد.

    .
  • تعیین تکلیف مسکن اجتماعی

    اگرچه معاون وزیر راه و شهرسازی از تعیین تکلیف فاز اول مسکن اجتماعی طی این هفته و ارسال آن به هیات دولت خبر داده اما ظاهرا ارثیه مسکن مهر که از دولت قبلی برجای مانده است، همچنان وبال گردن دولت است و نمی‌گذارد دیگر برنامه‌های حوزه مسکن به سرانجام برسد. در فاز اول مسکن اجتماعی قرار است ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب کمک ودیعه، اجاره و ساخت مسکن ملکی با عاملیت بنیاد مسکن به دهک‌های پایین جامعه تحویل داده شود، اما هنوز تکلیف ۳۰۰ هزارواحد مسکن مهر مشخص نیست.

    .
  • تومان، واحد پول ایران

    با تصویب هیات دولت، تبدیل واحد پول ایران از ریال به تومان کلید خورد اما این تصمیم واکنش‌های مختلفی در میان کارشناسان و اقتصاددانان در پی داشته است. براساس آنچه در جلسه هیات وزیران در قالب یکی از مواد لایحه بانک مرکزی به تصویب رسید واحد پول ملی، تومان و معادل ۱۰ ریال تعیین می‌شود. اگرچه این لایحه ظرف چند هفته آینده به مجلس خواهد رفت و در صورت تصویب در مجلس باید به تایید شورای نگهبان هم برسد، اما برخی بر این باورند که حذف یک صفر از پول ملی در راستای طرحی است که در دولت های پیشین برای حذف ۳ صفر از پول ملی پیگیری می‌شد و حتی برای آن نظرسنجی هم برگزار گردید.

  • توپ طلا در دستان رونالدو

    کریس رونالدو، فوق ستاره پرتغالی رئال مادرید فاتح توپ طلای جهان در سال ۲۰۱۶ شد. این فوق ستاره ۳۱ ساله که برای چهارمین باراین عنوان را به کلکسیون افتخارات خود اضافه کرده ودریک قدمی لیونل مسی، فاتح ۵ توپ طلا قرار گرفته است، پیشتر در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ برنده این جایزه شده بود. کریستیانو در فصل جاری موفق شد با رئال مادرید فاتح لیگ قهرمانان شده و همچنین با شکست فرانسه در مسابقات یورو ۲۰۱۶ با پرتغال قهرمان شود. او اولین بازیکن اروپایی است که چهار بار این جایزه را از آن خود کرده است.

    .
  • واکنش به درخواست فاضل

    به‌دنبال انتشار نقل قولی از رئیس قوه‌قضائیه درخصوص کارهای برادرش فاضل که گفته بود عملکرد فاضل را تایید نمی‌کنم وبدون هیچ ملاحظه‌ای پیگیر پرونده او خواهم بود، فاضل لاریجانی در نامه‌ای علاوه‌بر ارائه توضیحاتی درباره جلسه خود با سعید مرتضوی، از دادستان تهران خواست دارایی‌های خود، نزدیکان احمدی‌نژاد و همچنین ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی رهبری را بررسی و گزارش آن را به اطلاع مردم برساند. شیخ نور هم در پاسخ به اظهارات فاضل لاریجانی گفت هر سندی از فساد من و خانواده‌ام دارید منتشر کنید.

    .
  • بوی خوش آزادی در حلب

    دومین شهر بزرگ سوریه روز دوشنبه به‌طور کامل از چنگال تروریست‌های تکفیری و شورشیان سوری آزاد شد تا یک بار دیگر مردمان حلب بوی خوش آزادی را در هوای این شهر استشمام کنند. پس از اینکه ارتش سوریه کنترل تمامی بخش‌های حلب را به دست گرفت، تصاویری از شادی ساکنان این شهر در فضای مجازی منتشر شد. با پیشروی سریع ارتش سوریه، درگیری‌ها برای آزادسازی مناطق اطراف حلب و ایجاد حریم امن برای قلب اقتصادی سوریه در حال پیگیری است و پروژه تجزیه این کشور ناکام می ماند.

    .
  • مسکن اجتماعی؛‌ پاشنه آشیل دولت

    فرید قدیری

    دبیر گروه مسکن

    وعده‌ای که از اواخر سال ۹۲ و حتی قبل‌تر از آن، در ایام تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری، از سوی حسن روحانی درباره طرح جایگزین مسکن مهر، چندین بار مطرح شد، اگر ظرف ماه‌های آینده به شکل «آزمایشی»، «محدود» و «عملیاتی روی زمین»، به اجرا درنیاید، می‌تواند به‌عنوان یک نقطه تاریک در کارنامه دولت، به ثبت برسد. طرح «مسکن اجتماعی»، طبق اعلام مسوولان و الگوی پیاده شده در کشورهای مختلف، نیاز سکونتی دو تا سه دهک اول جامعه را هدف قرار می‌دهد.

  • ابعاد اقتصادی خرید ۸۰‌«بوئینگ» نو

    غزاله طایفه

    دبیر گروه بازرگانی

    خبر امضای قرارداد ایران با بوئینگ آمریکا، نه تنها بین مردم و رسانه‌های داخلی که این روزها پیگیر مذاکرات ایران با دو غول هواپیماساز جهان هستند، به سرعت دست به دست چرخید، بلکه بازتاب‌های گسترده بین‌المللی نیز داشت. قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما از شرکت بوئینگ آمریکا به ارزش کاتالوگی ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در روز یکشنبه هفته جاری امضا شد که ورود هواپیماهای نو در یک دوره ۱۰ساله را محقق می‌کند. این خبر از دو جنبه برای طرفین قرارداد دارای اهمیت است؛ اول اینکه در ایران با برداشتن یک گام در جهت نوسازی ناوگان هوایی، ۸ هزار شغل شامل مشاغل فنی، خلبانی، مهمانداری، مهندسی و تعمیرات ایجاد خواهد شد و دوم اینکه شرکت بوئینگ نیز اهمیت این قرارداد را در ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در صنعت هوافضای آمریکا ارزیابی کرده است.

  • یک صفر کم

    مجید حیدری

    عضو گروه بانک و بیمه

    در جریان بررسی لایحه قانون بانک مرکزی، که مورد بررسی هیات دولت قرار گرفت، یک تصمیم غافلگیرانه گرفته شد. بر این اساس، مصوب شد که واحد پول ایران از «ریال» به «تومان» تغییر یابد. این در حالی است که پیش از این در لایحه پیشنهادی بانک مرکزی، صحبتی از تغییر واحد صورت نگرفته بود. مطابق گزارش‌ها، طی صحبت‌های صورت گرفته میان اعضا و با پیشنهاد یکی از افراد حاضر در جلسه، این تصمیم با استقبال رئیس‌جمهوری مواجه شده است.

  • بازی بریتانیا با کارت ایران هراسی

    کامران کرمی

    عضو گروه دیپلماسی

    حضور نخست‌وزیر بریتانیا به‌عنوان میهمان ویژه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در منامه که از تهدید مشترک ایران برای شیخ‌نشین‌ها سخن به میان آورد، باعث شده تا زمزمه‌هایی از حضور مجدد انگلیس در خلیج فارس مطرح شود. ترزا می که قصد دارد با کارت ایران هراسی، میلیاردها پوند سلاح را روانه خلیج فارس کند و اعراب را متقاعد به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در لندن کند، گفت که بریتانیا آماده است تا با سران شورای همکاری در مقابل آنچه تهدیدات منطقه‌ای ایران عنوان می‌شود، همکاری و مقابله کند.

  • گلوگاه‌های نظام توزیع ایران

    زمانی در تهران، بازار حمام‌ها و گرمابه‌داران داغ بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و امکانات مدرن در واحدهای مسکونی از آنها نام و خاطره‌ای باقی مانده است. در بحبوحه تغییر و تحولاتی که این صنف را درگیر کرد، درخواست آنها از دولت این بود که قیمت حامل‌های انرژی را برایشان ارزانتر محاسبه کنند تا کسب‌وکار آنها حفظ شود. واقعیت امروز بازار کار این است که کسب‌وکارهای سنتی تنها زمانی می‌توانند در دنیای مدرن باقی بمانند که امکان رقابت داشته و با حذف واسطه‌ها در ارائه کالا و خدمات، فرآیند کار را سریع‌تر و حتی با صرف هزینه و زمان کمتر برای جامعه مصرفی فراهم کنند.

  • کلید ماندگاری سنتی‌ها در نظام توزیع

    افشین کلاهی

    رئیس تشکل‌های دانش‌بنیان 

    استارت‌آپ‌هایی که در حوزه فروش کالا فعالیت دارند نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا با طیف سنتی بازار به مشکلاتی دچار شده‌اند. این اختلاف بین دو طیف سنتی و مدرن به این دلیل است که کسب‌وکارهای نوظهور یا همان استارت‌آپ‌ها در ساختار سنتی بازار، تغییر بزرگ و بنیادی ایجاد می‌کنند. تغییری که از آن یاد می‌شود به ارتباط بین فروشنده و مصرف کننده مرتبط است. کسب و کارهای جدید همواره موجب شده است که ارتباط فروشنده و مشتری به صورت مستقیم و بدون واسطه باشد.

  • زیر و بم نظام توزیع

    آیا نظام توزیع در ایران ناکارآ است؟ محمدرضا فرزین، صاحب نظر اقتصادی، در یک گفت‌وگو با دنیای اقتصاد از مشکلات نظام توزیع ایران و راهکارهایی که البته در حد انتظار اجرا نشده است، سخن می‌گوید. وی همچنین درخصوص ورود استارت‌آپ‌ها به نظام توزیع نیز توضیحاتی را ارائه می‌دهد و اعتقاد دارد تغییر در نظام توزیع متناسب با تغییر خواسته‌های مصرف‌کنندگان و فناوری‌های جدید صورت می‌پذیرد. از ورود فناوری‌های جدید نمی‌توانیم جلوگیری کنیم. این فناوری‌ها موجب افزایش بهره‌وری در نظام توزیع می‌شوند و بدیهی است بنگاه‌های سنتی که قادر به استفاده از فناوری‌های جدید نباشند از عرصه رقابت خارج می‌شوند.

  • اثرگذاری کلان‌داده‌ها در انتخابات آمریکا و برگزیت

    مترجم: امیر شاملویی

    مایکل کازینسکی محقق ۳۴ ساله در مرکز ریسک ای‌تی‌اچ در کنفرانسی در مورد خطرات کلان داده (بیگ دیتا) و انقلاب دیجیتال سخنرانی کرده است. کازینسکی این سخنرانی‌ها را به‌صورت مداوم در سراسر جهان انجام می‌دهد. او یک متخصص پیش‌رو در حوزه روان‌سنجی است که شاخه‌ای از روان شناسی مبتنی‌بر اطلاعات محسوب می‌شود. او می‌گوید یک روز صبح که از خواب بیدار شد، با یک بمب خبری مواجه شد: برخلاف تمام آمارهای موجود، دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود. کازینسکی مدتی طولانی به جشن پیروزی ترامپ و نتایج انتخاباتی ایالت‌های فدرال به‌صورت منفرد نگاه کرد و به ارتباط این نتایج با تحقیقات خود توجه کرد.

  • چرا فیسبوک ما را از درمانگرانمان بهتر می‌شناسد؟

    دنیل نیومن/ فوربس

     

     

    مدت زیادی از دیدن فیلم Her که تاثیر عمیقی بر من گذاشت، نمی‌گذرد. ایده این فیلم مبنی بر عشق میان شخصیت خوآکین فونیکس و سیستم عامل رایانه‌ای وی است که می خواهد کسی باشد که وی را بهتر از هر کس دیگری درک کند. این فیلم مرا به شگفتی وا داشت که آیا ما به آینده مشابهی خواهیم رسید؟ درحالی‌که این فیلم رابطه میان انسان و فناوری را به نحوی احساساتی بیان می‌کند، اما ممکن است واقعیت چندان هم دور از چنین وضعیتی نباشد.

    مدتی پیش، محققان دانشگاه کمبریج و استنفورد در تحقیقاتی که منتشر کردند به این نتیجه رسیدند که فیسبوک می‌تواند شخصیت ما را با دقت بیشتری نسبت به بیشتر افراد نزدیک ما در خانواده، جمع دوستان و حتی شاید درمانگران ما پیش‌بینی کند.

  • ۵ مشکل و خطر استفاده از کلان داده‌ها

    برنارد میر 

    همانند هر کسب و کار دیگری، پروژه‌های مربوط به کلان داده نیز عنصری از ریسک در دل خود دارند. هر پروژه می‌تواند به چند دلیل شکست بخورد: مدیریت ضعیف، بودجه کم و ناکافی یا فقدان مهارت‌های متناسب. به هر صورت، پروژه‌های کلان داده ریسک‌های خاص خود را به همراه دارند. با توجه به فناوری پیشرفته‌ای که آنان نیاز دارند و تازگی نسبی مجموعه مهارت‌های مورد نیاز کار با اطلاعات، کارهای خاصی در هر قدم از این پروژه‌ها باید انجام شود تا اطمینان ایجاد کند که مشکلاتی پیش نخواهد آمد که منجر به اتلاف وقت، پول یا حتی مشکلات قانونی شود.

  • فیس‌بوک و مدیریت اطلاعات کلان داده

    استیو روزنبوش

    رئیس تحلیلگران فیس‌بوک، کن رودین معتقد است که کلان داده‌ها برای وجود این شرکت بسیار حیاتی است و ایده‌های خاصی در مورد این که چگونه باید این اطلاعات را مدیریت کرد، دارد. رودین در مصاحبه با مجله سیو اظهار کرده است: «فیس‌بوک نمی‌تواند بدون تکنولوژی‌های کلان داده‌ها، فیس‌بوک باشد. »موفقیت فیس‌بوک در استفاده از کلان داده‌ها توسط شرکت‌های زیادی به کار گرفته نشده است. همان‌طور که مجله سیو گزارش کرده است، مطالعات نشان می دهند که بسیاری از شرکت‌ها از این تکنولوژی ناامید شده‌اند.

  • عملی‌ترین کاربردهای کلان داده‌هادر سال ۲۰۱۶

    مترجم: امیر شاملویی

    کلان داده‌ها بسیار شگفت‌انگیز هستند. دانشمندان علم اطلاعات اکنون در بازار کار یکه‌تازی می‌کنند. برخی از روزها، به نظر می‌رسد که گویی ما درست در حاشیه یک داستان علمی تخیلی از آرمانشهری در آینده‌ زندگی می‌کنیم. با این وجود، صرف نظر از تمامی این موارد، برای کسب و کار اجرای چیزی همانند یک استراتژی کلان داده‌ و استفاده از آن باید کاربردی باشد. در کتاب «کاربرد کلان داده‌ها» ۴۵ کاربرد عملی مختلف که شرکت‌ها با موفقیت از تحلیلهای مربوط به آن استفاده کرده‌اند تا نتایجی خارق‌العاده کسب کنند، ذکر شده است.

  • در حصار کلان‌داده‌ها

    سمیرا دردشتی

    امروزه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اطرافش سرشار از داده‌های مختلف است. همه ما هر روز بدون آنکه متوجه شویم اطلاعاتی از خود به دیگران می‌دهیم. هر کنش اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی فردی ما می‌تواند داده‌هایی را ایجاد کند که در یک فرآیند پس از تجزیه و تحلیل بار دیگر بر زندگی و کنش آتی ما اثر گذار باشد. در این گفت‌وگو با دکتر هومن تصدیقی پژوهشگر و استاد دانشگاه شماری از تاثیرات کلان داده‌ها بر زندگی افراد را مورد بررسی قرار داده‌ایم. دکتر تصدیقی دکترای مدیریت نوین را از دانشگاه شیزوکا در ژاپن اخذ کرده است و در شمار زیادی از دانشگاه‌های دولتی و پژوهشگاه‌های خصوصی سابقه تدریس دارد.

  • کلان‌داده‌ها در دنیای امروز

    مایکل کازینسکی

    مایکل کازینسکی محقق دانشگاه استنفورددر زمینه رفتار انسان ها است. وی دانش آموخته رشته روانشناسی از کمبریج است. تحقیقات وی بر تفاوت فردی در رفتار،ترجیحات و عملکرد انسان‌ها متمرکز است. مسائلی مانند شخصیت و مطالعه بر آن حوزه مورد علاقه کازینسکی است. او این کار را از طریق روش داده‌کاوی از میلیون‌ها‌مخاطب انجام می دهد. او در یاداشتی اختصاصی که آن را در اختیار روزنامه دنیای اقتصاد قرار داده به بررسی نقش کلان‌داده‌ها در روان‌سنجی پرداخته است.

    وقتی سخن از کلان داده‌ها و این حیطه به میان می‌آید، افراد عموما در مورد اینکه ماهیت آن چیست، دچار تضادهایی هستند.

  • دکه مطبوعات - ۲۵ آذر ۹۵

    Time

    رئیس‌جمهور ایالات‌ متفرقه

    مجله تایم به رسم هر سال یک چهره معرفی می‌کند و به آن لقب چهره سال می‌دهد. برای سال جاری نیز تایم ترامپ را به‌ عنوان چهره سال انتخاب کرده و البته با کمی شیطنت. در عکسی که روی جلد خود قرار داده، سر ترامپ درست زیر کلمه «M» قرار گرفته تا شبیه شاخ‌های شیطان شود. در این مجله به قلم سردبیر آن درخصوص چرایی انتخاب ترامپ می‌خوانیم: (با توجه به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده) امسال چگونه خواهد بود: بهتر یا بدتر؟ این پرسشی است که عمیقا ترامپ را به چالش می‌کشد و کشور نیز حاضر نیست به آن پاسخ دهد.

  • احیای طبیعت، کلید مبارزه با تغییرات اقلیمی

    آناهیتا جمشیدنژاد

    Anahita. jamshidnezhad@gmail. com

    برای دهه‌ها، دانشمندان و سیاست‌گذاران بر تغییر رفتار انسان تمرکز کرده‌اند؛ با این هدف که بتوانند مشکل تغییرات اقلیمی را حل کنند. مقرراتی که انتشار دی‌اکسیدکربن را کاهش داده، سوبسیدهایی که از توسعه انرژی تجدیدپذیر حمایت کرده است و افرادی که تلاش کرده‌اند تا سبک زندگی خود را پایدارتر سازند. اما گرچه حل مشکل گرمایش زمین به ناچار نیاز به تغییر رفتار انسان‌ها خواهد داشت، تعداد زیادی از تحقیقات از نیاز به راه‌حل‌هایی که ریشه در طبیعت دارند سخن می‌گویند: حمایت از تنوع زیستی، زنده کردن جنگل‌ها و حمایت از دیگر محیط‌های طبیعی.

  • ثبت لحظات واقعی و دست نخورده ماموریت اصلی ماست

    مترجم: زهرا علی‌پور

    یک بچه شیر، بدون پدر و مادر و تنها در میان دشت‌های آفریقا، قطعا قبل از پیدا کردن یک وعده غذای درست و حسابی خواهد مرد. این مساله غم‌انگیز نیست، این یک واقعیت است و اکثر فیلم‌های حیات‌وحش، جزئیات ناخوشایند را حذف می‌کنند؛ مگر آنکه حیوان مورد نظر برای ساخت عروسک‌، بامزه یا مشهور باشد. اما این موضوع در مورد براد بستلینک (Brad Bestelink) فیلمساز مجموعه چند قسمتی جدید به نام «قلمرو وحش» از شبکه نشنال جئوگرافیک وایلد صدق نمی‌کند. بستلینک و اعضای گروهش در شمال بوتسوانا مستقرهستند.

  • تفاوت افراد با هوش هیجانی بالا با افراد وابسته چیست؟

    میترا فتحی

    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی

    info@mitrafathi. com

    اختلال وابستگی یکی از رایج‌ترین اختلالات در جامعه ما است. گاهی میزان وابستگی افراد به حدی است که فرد علاوه بر سلامتی و زندگی، پویایی، شغل و روابط اجتماعی خود را از دست می‌دهد. این اختلال درد زیادی را با خود به همراه دارد زیرا با تغییر عادات و تغییرات شیمیایی بدن همراه است و رهایی از آن را می‌توان «زندگی دوباره» دانست. بسیاری از افراد در صدد یافتن راهی برای رهایی از وابستگی هستند.

  • چگونه روابط اجتماعی موثرتری داشته باشیم؟

    روابط اجتماعی موثر یکی از کلید‌های موفقیت است. یکی از ویژگی‌های افراد موفق این است که با دیگران روابط تاثیرگذار و سالمی دارند. در این مقاله می‌خواهیم به چند رفتار موثر که منجر به داشتن روابطی موثر می‌شوند اشاره کنیم:

    ۱. همدلی را در خود تقویت کنید.

    مهارت همدلی یکی از مهارت‌های هوش اجتماعی است. برای تقویت همدلی ابتدا باید مهارت خودآگاهی را کسب کنید. در مهارت همدلی شما یاد می‌گیرید که چگونه خود را به جای دیگران بگذارید، دیگران، هیجانات و احساسات، دلایل واکنش‌ها و افکار آنها را شناخته و آنها را درک کنید.

  • ده رفتار انسان‌های موفق چیست؟

    یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت شناخت راه‌هایی است که به موفقیت منجر می‌شود. شناخت، مهم‌ترین رکن آغاز یک مسیر است. برای شروع هر کاری ابتدا بهتر است شناخت نسبتا کاملی از نوع و چگونگی مسیر پیدا کنیم. در این مقاله سعی داریم که به ده رفتار انسان‌های موفق اشاره کنیم اما قبل از آن می‌خواهیم تعریفی از موفقیت را به شما ارائه ‌دهیم:

    موفقیت چیست؟

    موفقیت یعنی رسیدن به هر نوع هدفی. این اهداف می‌توانند اهدافی کوچک یا اهدافی بزرگ باشند. مفهوم موفقیت را تا حدی می‌توان به جزئیات تعمیم داد که حتی مطالعه و اتمام یک کتاب را شامل شود.

  • ۷راه اینترنتی برای پول درآوردن از گردشگری

    مترجم: امیر شاملویی

    برای بیشتر مردم سفر کردن به اطراف جهان یک ماجراجویی است که نیازمند پس‌انداز زیادی است. سفر به‌صورتی اجتناب‌ناپذیر وجوه مالی شما را مصرف می‌کند و تا زمانی که مجددا به سرکار بروید و پول لازم را فراهم کنید، باید ماجرای سفر بعدی را در خیال تصور کنید. با این حال می‌تواند این طور نباشد. برخی افراد فکر می‌کنند ایجاد یک وبلاگ سفر کار ساده‌ای است. شروع این کار قطعا ساده است اما اداره آن به‌عنوان یک کسب و کار و تبدیل آن به‌عنوان منبع درآمد کار ساده‌ای نیست.

  • ستاره‌ها روی زمین آلاشت

    نیوشا امینیان

    راهنمای تور

    «. . . و من جایی را می‌شناسم که شب‌ها ستاره‌هایش روی زمین می‌ریزند و چراغ خانه‌ها از نور مهتاب روشن است. . . »گاهی برای ساختن یک سفر نجومی، ‌ابزار به اندازه کافی نداریم یا آنکه دوستان منجم زیادی همراهمان نیستند تا در یک شب نجومی ‌برایمان از آسمان و شگفتی‌هایش بگویند. اما می‌شود به جای آنکه ابزار و استاد را به جایی برد خودمان پیش آنها برویم. ما برای پیدا کردن یک رصدخانه عمومی، ‌تحقیقات زیادی کرده بودیم. با توجه به موقعیت جغرافیایی‌مان و اجرامی‌ که می‌خواستیم ببینیم، ناگزیر بودیم منطقه‌ای مرتفع را پیدا کنیم و به آنجا برویم.

  • پنج نکته برای رهایی از بدهی‌ها با بودجه محدود

    مترجم: مریم رضایی

    دوست دارید همه بدهی‌های شما به شکلی جادویی ناگهان محو شود؟ بدهی زیاد می‌تواند ویران‌کننده باشد، به خصوص اگر تلاش می‌کنید با بودجه‌ای محدود از پس این بدهی‌ها برآیید. وقتی پول اضافی زیادی ندارید، بازپرداخت بدهی‌ها مثل دور ریختن پول یا حتی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. همچنین، وقتی با انبوهی‌ از بدهی‌ها مواجه هستید و بیشتر این بازپرداخت‌ها بابت سود پول‌هایی است که گرفته‌اید، ناامیدی شما بیشتر می‌شود. به هر حال، حتی اگر حداقل اقساط را هم می‌توانید بپردازید، بهتر از این است که بدهکار بمانید.

  • روش‌های بالانس دخل و خرج

    یکی از نگرانی‌ها و ترس‌های بزرگ خانواده‌ها، مشکلات اقتصادی است. اینکه در پایان ماه دخل و خرج خانواده همخوانی نداشته باشد، برای بسیاری از افراد استرس‌زاست و باعث ایجاد حس فقر و بحران در خانواده خواهد شد. این عدم همخوانی هزینه‌ها و درآمدها اغلب از چند اشتباه و عادت غلط مالی سرچشمه می‌گیرد که آگاهی از آنها می‌تواند شما را در مواجهه با چنین مشکلاتی یاری کند.

    محاسبه نکردن هزینه‌ها و درآمدها

    هر خانواده‌ای واقعا باید مثل سازمان‌های دولتی در پایان هر سال به محاسبه هزینه‌های خود بپردازد و براساس هزینه‌های سال‌های قبل و درآمد خود، بودجه سال بعد را تنظیم کند تا بداند که تکلیفش برای سال بعد چیست و چقدر درآمد و هزینه خواهد داشت.

  • «کارآفرینی»؛ مفهومی ارزشمند و متفاوت با «ایجاد اشتغال»

    آیا ثروتمند‌ترین افراد جهان کسانی بوده‌اند که ارثیه هنگفتی به آنها رسیده است یا تحصیلات دانشگاهی بالایی داشته‌اند؟ جالب است بدانید طی ده سال گذشته به‌طور میانگین بالای ۶۰درصد میلیاردرهای جهان یا جزو خانواده‌های فقیر بوده‌اند یا تحصیلات دانشگاهی پایینی داشته‌اند. این آمار واقعا قابل تامل است. در فقدان این موارد چه عاملی آنها را جزو ثروتمندترین افراد جهان کرده است؟ برچسب‌گذاری این‌گونه افراد در اقتصاد با واژه کارآفرینی انجام می‌شود. این‌گونه افراد تاثیرات بسیار مهمی بر زندگی افراد کشورهای مختلف داشته و خواهند داشت.

  • دیوید ریکاردو؛ اقتصاددان بدبین

    دیوید ریکاردو را می‌توان یکی از مهم‌ترین چهره‌ها در تاریخ علم اقتصاد دانست. وی در سال ۱۷۷۲ در لندن چشم به جهان گشود و تا سال ۱۸۲۳ زندگی کرد. این اقتصاددان انگلیسی که از تاثیرگذارترین اقتصاددانان کلاسیک بود، در سیاست نیز وارد شد و حتی به نمایندگی مجلس عوام نیز دست یافت. این اقتصاددان شهیر از مدافعان تجارت آزاد بود و برای نخستین بار ایده مزیت نسبی را وارد اقتصاد کرد. اقتصاد آزاد که اسمیت و ریکاردو از طرفداران آن بودند، مبتنی بر این بود که دولت نباید درخصوص صادرات و واردات دخالتی کند و یا در جهت حمایت از تولیدکنندگان و صنایع داخلی تعرفه‌ای بر کالاهای خارجی وضع کند.

  • سرمایه‌گذاری پر رونق

    سید مجتبی فنائی  

    همه تمایل دارند با تعیین اهداف مشخص و اتخاذ تصمیم‌های مناسب، زندگی خوب و آرام و توام با موفقیت داشته باشند. یکی از اهداف مهم زندگی کسب توانایی مالی و یکی از تصمیمات صحیح در این رابطه تصمیم به سرمایه‌گذاری است. حال آیا شما می‌خواهید تصمیم‌های درست برای سرمایه‌گذاری بگیرید، از پول خود محافظت کنید و برای رسیدن به اهداف مالی خود در زندگی، سرمایه، سود و درآمد خود را افزایش دهید؟

    اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، راهنمای خوبی را انتخاب کرده‌اید؛ چون این مقاله، برای شما، به‌عنوان اولین گام برای تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار باهوش بسیار مناسب است.

  • صرفه‌جویی در مقیاس، سودآوری در کسب‌وکار

    مرتضی زارع

    کارشناس اقتصادی

    حتما گاهی اوقات تبلیغاتی دیده‌اید که قیمت یک محصول یا خدمات در مقایسه با میزان معمول آن در بازار تفاوت بسیار زیادی دارد. نخست شرطی بین خودمان برای ادامه بحث بگذاریم، فرض ما بر این است که کاهش قیمت یک کالا یا ارائه خدمات، به‌دلیل بی‌کیفیت بودن کالاها نسبت به موارد مشابه آن نیست. یک مثال برای اینکه پذیرفتن این شرط برای شما آسان شود فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که قیمت محصولات آنها از قیمت درج شده بر روی کالاها کمتر است یا برای مثال وقتی یک تبلیغ آرایشگاه را می‌بینید که نوشته شده است «اصلاح کامل با شست‌وشو و حالت دادن فقط ده هزار تومان» که حتی زیر نرخ اتحادیه است، این‌گونه رفتار بنگاه‌ها و عاملین کسب‌وکار در مفهومی تحت عنوان «صرفه‌جویی در مقیاس» در علم اقتصاد گنجانده شده است.

  • هشت نکته مهم از بازار مسکن

    کارشناسان اقتصاد مسکن هشت نکته عمده درباره تحولات بازار مسکن در ماه‌های باقی مانده از سال جاری و همچنین سال بعد مطرح می‌کنند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، کارشناسان معتقدند بازار مسکن هم‌اکنون از هشت ناحیه عمده برای ماه‌های پیش رو قابل پیش‌بینی است که این پیش‌بینی‌ها با توجه به متغیرهای مهم و اثرگذار بر بازار مسکن و شرایط فعلی، قابل تحلیل است. هم‌اکنون عمده متقاضیان خرید و فروش مسکن و همچنین سازندگان آپارتمان‌های مسکونی سوالاتی را در خصوص نحوه و میزان تحولات بازار مسکن تا پایان سال و همچنین سال بعد مطرح می‌کنند که کارشناسان اقتصاد مسکن با توجه به شرایط موجود، به این سوالات پاسخ می‌دهند.

  • مقابله با آسیب ‌پذیری شهرها

    منشأ تاب‌آوری پایین شهرها در برابر یک حادثه طبیعی نه چندان بزرگ، شناسایی شد. متولی عمران و نوسازی بافت فرسوده شهرهای کشور در بررسی‌هایی که پیرامون این موضوع انجام داده است، ریشه آسیب‌پذیری شهرها در برابر ناملایمات غیرمترقبه اما پیش پا افتاده -همچون بارش‌ باران- را در «هسته فرسوده و نامقاوم شهرها» عنوان می‌کند. در برخی شهرها حتی شهرهای به ظاهر توسعه یافته، بارش چند ساعته باران، منجر به سرریز شدن کانال‌های جمع‌آوری آبهای سطحی و رودخانه‌های قدیمی شهر می‌شود و به شکل بروز سیل، تلفات و خسارت سنگین به کل شهر وارد می‌کند.

  • ورود دستگاه‌های خدمات‌رسان به بافت فرسوده

    اوایل سال‌جاری شهرداری تهران از تدوین بسته تشویقی نوسازی در بافت فرسوده پایتخت خبر داد. این بسته که شامل تخفیف در «۵+۱» فاکتور هزینه‌ای ساخت‌وساز می‌شود، به‌طور متوسط ۲۵ درصد از هزینه‌های ساخت‌وساز در بافت قدیم شهر را کاهش می‌دهد. در این میان هزینه نصب انشعابات که معادل ۵ درصد از هزینه ساخت را شامل می‌شود و برای هر واحد مسکونی در بافت فرسوده به‌طور میانگین حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد نیز مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی شده است. از این‌رو مدیریت شهری در ازای تامین بودجه رایگان شدن نصب انشعابات در بافت فرسوده، شرکت‌های خدمات‌رسان شهر تهران را از پرداخت عوارض به شهرداری تهران معاف کرده است و به این ترتیب هزینه رایگان شدن نصب انشعابات با معافیت سازمان‌های خدمات‌رسان در پرداخت عوارض به شهرداری تهاتر شده است.

  • بازنگری در مطالعات ایمنی مترو

    دنیای اقتصاد: با اهتمام مدیریت شهری تهران تکمیل خطوط هفتگانه متروی تهران در اولویت کاری قرار گرفته و افتتاح ایستگاه‌های مترو سرعت گرفته است اما با توجه به جایگاه استراتژیک این شهر زیرزمینی، ارتقای ایمنی آن از دغدغه‌هایی است که شورای شهر تهران اخیرا آن را جدی‌تر از گذشته دنبال می‌کند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، وقوع چند فرونشست همجوار با کارگاه‌های مترو در طول چند ماه گذشته و سابقه جاری شدن سیلاب در تونل مترو سبب شده که حساسیت نسبت به ایمنی مترو هم در افکار عمومی و هم در میان مسوولان تشدید شود.

  • همه چیز محتمل است؛ هک شده‌اید

    به همان اندازه که راه‌های زیادی وجود دارد که شما به دنیای مجازی وصل شوید و به انواع و اقسامی از اطلاعات دست پیدا کنید به همان نسبت باگ‌هایی وجود دارد که باعث می شوند مسیر پرخطر هک شدن یا دزدیده شدن اطلاعاتتان به وسیله شخصی دیگر انجام شود. در بسیاری از مواقع هم تا مدت‌ها متوجه هک شدن خودتان نمی‌شوید و به همین علت تغییراتی که در هنگام کار با ابزارهای کامپیوتری‌مان ایجاد شده است را به چشم کندی پردازش اطلاعات از منبع می‌دانید. برای آگاهی از این موضوع که چطور هک شده‌ایم و چه باید کرد در ادامه با ما همراه باشید.

  • اپلیکیشن‌های جدید بازار مجازی

    در بازار مجازی ماه اخیر، نرم‌افزارهای جالب و متنوعی به بازار ارائه شده است. نرم‌افزارهایی که بیشتر از جنس بازی و سرگرمی هستند اما برخی از آنها کمک‌های خوبی از جمله برای سفر، خرید یا حتی موارد آموزشی به‌شمار می‌روند. در ادامه ویژگی‌های ۴ مورد از بهترین نرم‌افزارهای ارائه شده به بازار مجازی را مرور خواهیم کرد.

    مترجم صوتی مسافرتی

    دسته‌بندی: آموزش

    سازنده: Developer MTAH

    حجم: ۷/ ۱ مگابایت

    قیمت: ۲۰۰۰ تومان

    اگر به مسافرت خارج از کشور میروید و دوست دارید به زبان‌های مختلف حرف بزنید با نرم‌افزار مترجم صوتی مسافرتی مکالمه چندان کار سختی نیست، به این ترتیب که می‌توانید به فارسی مکالمه خود را بگویید و تلفظ آن را به زبان دیگر برای شخص مقابل پخش کنید.

  • هشدار وزارت صنعت به پیش‌خریداران خودرو

    هیات دولت در فروردین‌ماه امسال آیین‌نامه جدید قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو را ابلاغ کرد . در آیین‌نامه مذکور تاکید فراوانی بر اخذ مجوز پیش‌فروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است. تاکید این وزارتخانه به این دلیل است که بسیاری از شرکت‌های خودروساز داخلی یا وارد‌کنندگان برای تامین مالی، وجه قابل‌توجهی را از مشتریان اخذ می‌کردند.

    این در حالی بود که خودرویی برای عرضه در مهلت مقرر نداشتند؛ بنابراین وزارت صنعت پیش‌فروش هر خودرویی را منوط به اخذ مجوز از این وزارتخانه کرد تا شرایط عمل به تعهدات این شرکت‌ها احراز شود.

  • بیشترین واردات خودرو متعلق به کدام برند است؟

    بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هشت‌ماه نخست سال جاری در مجموع ۴۱ هزار و ۵۹۷ دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش، افزایش ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد. رشد واردات خودرو طی سال جاری از آن رو اهمیت دارد که دولت توانسته تا پایان آبان‌ماه سال جاری ۷۵درصد درآمدهای خود از محل واردات خودرو را محقق کند.

    براساس آمار گمرک، سهم واردات خودرو نسبت به کل واردات کشور حدود ۹/ ۳ درصد است. بر این اساس ارزش دلاری خودروهای وارد شده طی هشت‌ماهه سال یک میلیارد و ۸۶ میلیون و ۴۰۳ هزار دلار بوده که رشد ۶۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که برترین برندها به ترتیب هیوندای، کیا، تویوتا و رنو هستند.

  • خودروهایی که به سرعت تبدیل به پول می‌شوند

    در سال‌هایی که تولید خودرو با تقاضای موجود در بازار تناسبی نداشت، این کالای صنعتی به‌عنوان سرمایه‌ای نقد شونده برای صاحب آن محسوب می‌شد. حال آنکه چند سالی می‌شود نقش خودرو به‌عنوان دارایی کاهش یافته و نقش مصرفی آن افزایش یافته است اما در مورد چرایی تغییر خودرو از کالایی سرمایه‌ای به مصرفی یا بالعکس اظهار نظر‌های مختلفی مطرح است. به‌طوری که برخی از کارشناسان می‌گویند تغییر نقش خودرو از سرمایه‌ای به مصرفی یا بالعکس با فراز‌و‌نشیب‌های بازار خودرو ارتباط مستقیم دارد؛ به‌طوری‌که کاهش و افزایش عرضه و تقاضا در بازار موجب تغییر نقش خودرو در بازار می‌شود.

  • عطار

    آلبوم موسیقی «عطار» به آهنگسازی آرش کامور و خوانندگی وحید تاج در آستانه هشتصدمین سال درگذشت عطار نیشابوری منتشر می‌شود. موسیقی این آلبوم از هفت وادی عطار بهره گرفته و اشعار نیز به فراخور مقام طلب تا فنا از دیوان غزلیات انتخاب شده‌اند. به گفته آرش کامور، موسیقی ساخته‌شده در این اثر، گاه به بیان ارکسترال می‌رسد و گاه بداهه‌هایی با تکیه بر موسیقی ایرانی هستند. قطعات این آلبوم از آواز اصفهان شروع و به دستگاه نوا ختم می‌شود. مجموعه «عطار» اردیبهشت ۱۳۹۵ با حضور نوازندگان شاخص موسیقی ایران در قالب گروه موسیقی سروشان و نیز نوازندگان آذری آغاز شد و اکنون در مرحله نهایی ضبط و میکس قرار دارد و به‌زودی منتشر می‌شود.

  • مردم با سریال‌«پایتخت» ‌موسیقی ما را شناختند

    سیدجلال محمدی یکی از چهره‌های نام آشنای موسیقی مازندران است که سابقه زیادی در آهنگسازی و تنظیم دارد. او که در خانواده‌ای اهل موسیقی متولد شده است، در کارنامه هنری خود حضور در چندین جشنواره داخلی و خارجی، تولید چند آلبوم و همچنین برگزاری چندین کنسرت و کارگاه پژوهشی موسیقی مازندران در مناطق مختلف کشور را دارد. از دیگرکارهای فاخر او می‌توان به ساخت موسیقی سریال پایتخت سه وچهار با همکاری آریا عظیمی‌نژاد اشاره کرد؛ با وی به بهانه فعالیت‌های تازه اش، انتشار آلبوم پایتخت و کنسرتش گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

    یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیون در سال‌های اخیر پایتخت بود که با موسیقی مازندرانی‌اش توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند؛ ورود شما به پروژه موسیقی پایتخت چگونه بود؟

    چون سریال پایتخت در منطقه شمال ساخته می‌شد لازم بود که موسیقی شمالی داشته باشد، برای همین تیتراژ پایتخت یک مربوط به علی آباد کتول بود اما پایتخت سه و چهار متفاوت‌تر از پایتخت یک بود و با توجه به آنکه در مازندران ساخته شد نیاز به موسیقی مازندرانی داشت؛ به همین دلیل هوشنگ جاوید (پژوهشگر موسیقی نواحی و آئینی) بنده را برای انتخاب موسیقی متن این سریال به آریا عظیمی‌نژاد معرفی کرد؛ بعد از تماس او قرار شد انتخاب موسیقی متن و خوانندگان با من باشد، به این ترتیب استاد محمدرضا اسحاقی و برادرم سید عباد محمدی برای این کار انتخاب شدند.

  • بازگشت «علیرضا عصار» به عرصه موسیقی

    خواننده سرشناس کشور پس از شش سال دوری، بار دیگر در تهران به‌روی صحنه می‌رود. علیرضا عصار که آخرین کنسرت خود را در سال ۸۹ در سالن وزارت کشور اجرا کرده بود، در تاریخ ۷ و ۸ بهمن‌ماه در تهران و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه خواهد رفت. عصار دراین کنسرت با گلچینی از آثار پرمخاطبی که در سال‌های گذشته مورد توجه دوستدارانش قرار گرفته به همراه چند قطعه جدید که تا به‌حال منتشر نشده‌اند، به اجرای برنامه خواهد پرداخت و گفته می‌شود این قطعات جدید به زودی در قالب یک آلبوم با صدای عصار روانه بازار موسیقی کشور خواهد شد.

  • کنسرت فرشید اعرابی

    خرداد سال جاری بود که فرشید اعرابی خواننده و آهنگساز موسیقی راک، بعد از ۵ سال موفق شد در تهران روی صحنه برود و حالا بار دیگر قرار است درسالن آزادی میزبان دوستداران آثارش باشد. اعرابی که تاکنون سه آلبوم با نام‌های «پنهان»، «سکوت راوی» و «به رنگ شب» را پس از اخذ مجوزهای لازم در بازار موسیقی کشور منتشر کرده است و می‌گوید کنسرت پیش‌رو یادمانی برای سه آلبوم منتشر شده است. این خواننده پیش از کنسرت خردادماه خود، قرار بود آلبوم جدید منتشر کند و تمام وقت و انرژی‌اش را روی آلبوم گذاشته بود که مجوز کنسرتش صادر شد و به همین دلیل انتشار آلبومش به تعویق افتاد.

  • کنسرت‌ - ۲۵ آذر ۹۵

    کنسرت گروه کالیوه

    تاریخ: شنبه ۲۷ آذر

    مکان: تالار وحدت

    ساعت: ۱۸:۰۰

    قیمت بلیت: ۳۰ تا ۹۰ هزار تومان

    کنسرت حمید عسکری

    تاریخ: سه‌شنبه ۳۰ آذر

    مکان: سالن میلاد نمایشگاه

    ساعت: ۲۱:۳۰

    قیمت بلیت: ۴۵ تا ۱۴۰ هزار تومان

    کنسرت بابک…

  • نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه - ۲۵ آذر ۹۵

    نمایش «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» به کارگردانی کیومرث مرادی و با حضور بازیگرانی چون پانته آ پناهی ها،هانیه توسلی و طناز طباطبایی روی صحنه می‌رود. این نمایش نوشته مشترک کیومرث مرادی و پوریا آذربایجانی است که ۳ سال پیش در کشور آمریکا به زبان انگلیسی و بازیگران غیر‌ایرانی به کارگردانی کیومرث مرادی روی صحنه رفت. «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» داستان سه زن در جست وجوی صلح و بازمانده از خاکسترهای جنگ‌های تراژیک معاصر است. «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» تولید جدید کمپانی تئاتر امید ایران است و از جمعه ۲۶ آذرماه ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه پالیز روی صحنه می‌رود.

  • خودم را به روز‌کردم

    سارا صادقی

    منیژه گلچین از خوانندگان گروه نوای گلچین است و در خانواده‌ای اهل موسیقی متولد شده است. او برادرزاده استاد نادر گلچین خواننده صاحب سبک ایران است که در کارنامه‌اش آثار ماندگاری را به یادگار گذاشته است و یکی از مفاخر موسیقی سنتی ایران به‌شمار می‌آید. منیژه گلچین از ۱۷ سالگی فعالیت‌های حرفه‌ای خود را در عرصه موسیقی آغاز کرد وحتی در حوزه‌های تئاتر وسینما هم حضور فعالی داشته است؛ او در سال‌های گذشته دور از هیاهو به زندگی و فعالیت‌های هنری می‌پرداخت و اجراهای خود را عمومی نکرد تا اینکه ۱۵ آذرماه به همراه خواهرش مرجانه گلچین بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون با نخستین کنسرت خود به صحنه تالار وحدت آمد و برای بانوان ایرانی موسیقی اجرا کرد و مورد توجه قرار گرفت.

  • اجرا - ۲۵ آذر ۹۵

    باد اسب است

    نویسنده: محمد چرمشیر

    کارگردان: مینو نوبهاری

    بازیگران: مینو نوبهاری، روزبه کهوری‌نژاد، آرین رضایی، نائله زینل نیا طوسی

    مکان: اداره تئاتر - خانه نمایش

    دوره اجرا: دوشنبه ۱۵ آذر تا دوشنبه ۶ دى

    ساعت: ۱۸:۰۰

    قیمت: ۱۵. ۰۰۰ تومان

    خوب، بد، زشت

    نویسنده: ابوالفضل حاجی علی خانی

    کارگردان: شقایق فتحی

    بازیگران: سعید دولتی و ابوالفضل حاجی علی‌خانی

    مکان: حوزه هنری - تماشاخانه ماه

    دوره اجرا: پنج‌شنبه ۴ آذر تا سه‌شنبه ۳۰ آذر

    ساعت: ۱۹:۰۰

    قیمت: ۲۰.

  • «سینما –نیمکت»

    سینما ـ نیمکت ساخته محمد رحمانیان در روزهای اخیر در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران خود را آغاز کرد. این فیلم در ابتدای اکران خود به مدت ده شب در پردیس سینمایی چارسو نمایش داده می‌شود و پس از آن و با فاصله‌ای کوتاه، در سینما فرهنگ و پردیس سینمایی کوروش نمایش داده می‌شود. این اکران محدود به درخواستِ کارگردان فیلم محمد رحمانیان بوده که آن را برخاسته از تجربه‌ تئاتری خود می‌داند. داستان این فیلم در دهه ۶۰روایت می‌شود و در ستایش سینماست. قصه مردی است که عاشق فیلم و سینماست و درگیر اتفاقاتی در زندگی‌اش می‌شود.

  • اکران - ۲۵ آذر ۹۵

    مشکل گیتی

    کارگردان: بهرام کاظمی

    تهیه‌کننده: بهرام کاظمی

    بازیگران: حمید فرخ‌‌نژاد، یکتا ناصر، امیرحسین رستمی، بهنوش بختیاری، رویا نونهالی، امید روحانی، رامین ناصرنصیر، پانته‌آ مهدی‌نیا، فریبا نادری، حسن اسدی، علی عبادت طلب

    خلاصه داستان: درباره زوجی به نام ایرج و گیتی است که در آستانه فرو پاشی زندگی مشترکشان هستند، توهمی که بر اثر زندگی اینترنتی گیتی، سایه بر زندگی واقعی این دو انداخته است.

  • شبه‌جزیره اسرارآمیز - ۲۵ آذر ۹۵

    ترجمه: محمدحسین باقی

    پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).

  • برترین‌های ۲۰۱۶ نشنال‌جئوگرافی

    مجتبی سرانجام پور

    سال‌های سال است که آژانس‌های عکس در سراسر دنیا اقدام به تهیه عکس و گزارش‌های تصویری از رویدادهای مختلف با سمت و سو‌های متفاوت می کنند. یکی از این آژانس‌های عکس مشهور و قدیمی ‌ NATIONAL GEOGRAPHIC است که باتوجه به رشد تکنولوژی و استفاده از شبکه های اجتماعی خود را به‌روز کرده است وصفحه اینستاگرام را نیز دایر‌کرده است. عکس‌هایی که در این صفحه می‌بینیم بیشترین لایک را در میان بینندگان داشته است که موضوع اصلی اغلب آنها حیات وحش و زندگی حیوانات می‌باشد.

  • چگونه تفکر طراحی، یک بیمارستان را متحول کرد

    مترجم: مریم رضایی

    راهروهای تنگ و طولانی، اتاق‌های انتظار غیرشخصی، بوی مواد ضدعفونی‌کننده؛ همه اینها باعث می‌شوند بیمارستان‌ها به مکان‌هایی افسرده‌کننده تبدیل شوند. حتی اگر برای ملاقات مراجعه کرده باشید، به حال افرادی که در چنین مکان ناراحت‌کننده‌ای درمان می‌شوند، تاسف می‌خورید یا با خودتان فکر می‌کنید وقتی از اینجا خارج می‌شوم، نکند عفونتی به من هم سرایت کرده باشد؟

     

     اما تحولی که بیمارستان چشم روتردام ایجاد کرد، نشان می‌دهد که نیازی نیست شرایط لزوما این گونه باشد.

  • چرا از بازخورد در محیط‌کار هراس داریم؟

    Jack Zenger

    مترجم: الهام شیخان

    شما کدام را ترجیح می‌دهید: رئیس به کنار شما بیاید و در مورد همکاری‌تان در پروژه با شما مشورت کند؛ یا رئیس شما را به دفتر خود فراخواند و در مورد اینکه میزان عملکرد شما در پروژه باید بیشتر شود، صحبت کند؟ پاسخ به این سوال ساده نیست. به اعتماد و اتکا به نفس افراد و چگونگی بیان بازخورد و رابطه میان رئیس و کارمند بستگی دارد. به‌طور کلی، آنچه به صلاح است اغلب برای افراد خوشایند نیست و مفهومی را که افراد قصد دارند به طرف مقابل انتقال دهند، دقیقا در رفتار آن لحظه آنها منعکس نمی‌شود.

  • دو کارآفرینی‌که ساختار‌های سنتی را درهم شکستند

    آناهیتا جمشیدنژاد

    تریسی یانگ (Tracy Young) و همکارانش کسب‌و‌کار ساخت و ساز و مهندسی کامپیوتر را می‌شناختند، اما در مورد مدیریت سازمانی اطلاع چندانی نداشتند. بنابراین زمانی که استارت‌آپ خود به نام PlanGrid شروع کردند، (استارت‌آپی که نقشه ساخت و ساز را دیجیتالی می‌کند) تصمیم گرفتند تا آن را بدون هیچ عنوان یا ساختار مدیریتی راه‌اندازی کنند.

    یانگ می‌گوید «ما تنها می‌خواستیم این کسب‌و‌کار را با یکدیگر راه‌اندازی کنیم». این امر برای مدتی خوب کار کرد؛ اما سپس.

بیشتر