شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

دنیای ماشین

  • انقلاب بعدی در صنعت خودرو

    دنیای اقتصاد: مجمع جهانی اقتصاد با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت صنعت خودروی جهان در سال ۲۰۳۰ پرداخته است. این نوشتار با تشبیه وضعیت خودروسازی جهان به آنچه در حوزه عکاسی گذشت، می‌گوید خودروسازی اکنون در حال گذر از دوران سیاه و سفید به عصر دیجیتال است. خودروسازی در حال گذر از زمان کنونی به دوران جدید نیست، بلکه در حال گذر از ۱۰۰ سال پیش به عصر نوین است؛ چرا که بیش از ۱۰۰ سال است که موتورهای احتراق درونی بر صنعت خودرو حکمفرمایی می‌کنند و اکنون این دوران در حال سپری شدن است.

  • نبرد تمام کراس‌اووری

    با اینکه بازارهای جهانی اقبال ویژه‏ای به سواری‏های سایز کوچک، شاسی‏بلندهای فول‏سایز، سوپراسپرت‏های پر سر و صدا و حتی لوکس‏های کهکشانی از خود نشان داده است ولی باز هم مشتریان کراس‏اوورها را نمی‏توان به راحتی از قلم انداخت. خودروهایی با قد و قواره آفرودها که محبوبیت فوق‏العاده‏ای در بین خانواده‏ها و همچنین افراد خاص‏پسند دارند. هنوز هم حرکت با یکی از این غول‏های تنومند در خیابان‌های شهری، سرها و چشم‏های بسیاری را به سمت خود جلب می‏کند. در آستانه سال جدید میلادی، مانند سنوات گذشته برخی از شرکت‌ها اقدام به معرفی و البته فروش زودهنگام مدل‏های ۲۰۱۷ خود کرده‏اند.

  • پورشه‌های عاشق‌کُش!

    شرکت پورشه در سال ۱۹۳۱ از سوی فردیناند پورشه تاسیس شد که خود طراح اتومبیل زبردستی بود. در طول سال‌ها فعالیت این شرکت خودروهای اسپرت و لوکس زیادی توسط این خودروساز تولید شد که در بسیاری از کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۲ فولکس‌واگن تمام سهام این شرکت را خریداری می‌کند و به‌عنوان زیر‌مجموعه‌اش پورشه به فعالیت ادامه می‌دهد. پورشه با رعایت زبان طراحی خود در طول بیش از ۸۰ سال خودرو‌سازی از ماموریت اصلی خود فاصله نگرفت و همواره خودروهایی با عملکرد بالا را تولید کرده است. مهم‌ترین‌ وجه افتراق این شرکت با دیگر سوپراسپرت‌سازان نیز همین است.

  • یکی از۳۶ اسب سرکش

    زیباترین، سریع ترین، پرشتاب‌ترین، پر‌قدرت ترین، جذاب‌ترین و واژگانی از این دست شما را به یاد کدام یک از خودروهای جهان می‌اندازد؟ احتمالا در حال مرور فهرستی در ذهنتان هستید که یکی از اولین هایش اسب سرخ مارانلو ایتالیا یعنی فراری است. شرکتی که همچون یک یاقوت خوش تراش در دنیای ماشین‌ها می‌درخشد. البته این درخشش بی دلیل هم نیست، زیرا انزو فراری موسس این کمپانی در یکی از مصاحبه هایش در پاسخ به سوالی در مورد اینکه اصلا چرا به فکر تاسیس یک شرکت خودروسازی افتاد، گفت: سال‌ها در مسابقات اتومبیلرانی با قوی‌ترین و بهترین خودروها راندم، اما این خودروها چیزی نبود که مرا راضی کند.

  • تلفیق جادویی تجمل و جنون!

    نگاهی به لیست لوکس‌های مطرح دنیا بیندازید. آنچه داریم مرسدس‌بنز Sکلاس، ب‌ام‌و سری ۷، آئودی A۸، کادیلاک سی‌تی‌اس، می‌باخ اس۶۰۰، رولزرویس رِیث و بنتلی کانتیننتال است. منصف باشید، کدام‌یک از این مدل‌ها تاکنون توانسته‌اند سری در سرهای دنیای اسپرت‌ها بلند کند؟ مرسدس حتی با وجود بخش AMG، ب‌ا‌م‌و در کنار بخش موتوراسپرت Mپاور، آئودی در کنار قسمت S لاین و کادیلاک در حالی که بخش تقویتی V لاین را داشتند، نتوانستند نسخه‌های لوکس خود را راهی دل جوان‌ترها کنند. محدودیت‌های می‌باخ و رولزرویس که بماند، اما واقعیت این است که تنها لوکس‌ساز اسپرت‌گرای این روزهای صنعت خودروسازی،‌ بنتلی است.

  • کلیدهای انتخاب در بازار خودرو - ۶ آبان ۹۵

    انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.

  • چالش‌های خودروسازی دنیا در ۲۰۳۰

    ناظران بر این باورند که تا کمتر از ۱۵ سال آینده، خودروسازی دنیا دستخوش یک تغییر و تحول انقلابی می‌شود. شواهد حاکی از آن است که پیشرفت در شاخه‌های دیگر علم و فناوری با سرعتی بیش از پیش‌بینی‌ها تاثیر خود را بر اتومبیل‌ها خواهد گذاشت. نفوذ شرکت‌های دیجیتالی عمیق‌تر خواهد بود. ایمنی تبدیل به واژه‌ای مبهم می‌شود که چارچوب آن را کامپیوترهای هوشمند و روبات‌هایی با درک طبیعی، تعریف می‌کنند. مصرف سوخت و میزان آلایندگی به حداقل خود می‌رسد و سوخت‌های فسیلی کم‌کم به منابعی گران‌قیمت با کاربرد کمتر تغییر شکل می‌دهند.

  • بازارها؛ عامل تعیین‌کننده آینده

    ساختن ماشین‌ها در تیراژ میلیونی به‌خودی خود یک مزیت به حساب نمی‌آید بلکه مهم این است که چه مقدار از این ماشین‌های ساخته شده را می‌توان در طول یک سال فروخت. خودروسازان از اوایل قرن بیست و یکم به این‌سو بیشتر از تولید بر فروش متمرکز شدند، چرا‌که افزایش کیفیت خودروها و نزدیک شدن سطح آنها به یکدیگر از یکسو و تجاری‌سازی امکاناتی که در گذشته لوکس به‌حساب می‌آمدند و قرار‌دادن آن در ماشین‌هایی با قیمت‌های معمولی از سوی دیگر موجب شد تا رقابت بین خودروسازان از تولید به سوی فروش تغییر‌جهت دهد.

    پیش‌بینی مراکز اقتصادی نشان می‌دهد که این رقابت در آینده تشدید خواهد شد.

  • رقابت با حمل‌و‌نقل عمومی

    وسایل نقلیه عمومی در حال حاضر در کنار وسایل نقلیه شخصی جا‌به‌جایی مردم را بر عهده دارند. اما در سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی می‌شود که حمل‌‌و‌نقل عمومی به یک تهدید برای خودروسازان تبدیل شود. حمل‌‌و‌نقل عمومی چیزی است که هم از سوی دولت‌ها و هم از طرف بخش خصوصی در حال توسعه یافتن است. اگر تاکنون کشورهای توسعه‌یافته به این مقوله اهمیت می‌دادند، اکنون کشورهای در حال توسعه نیز اهمیت توجه به حمل‌‌و‌نقل عمومی را دریافته و دولت‌ها یارانه‌های سنگینی برای توسعه حمل‌‌و‌نقل عمومی و زیرساخت‌های آن می‌پردازند.

  • ایده فراماشینی مرسدس

    ترکیب خودروها برای ساخت خودرویی خارق‏العاده عموما از سوی مهندسان خلاقی صورت می‏گیرد که می‏خواهند از امکانات دو خودرو در یک مدل واحد استفاده کنند و تصویری که این روزها خبرساز شده است هم یکی از این ترکیب‏های فوق‏العاده است که بر سر دو مرسدس بنز آمده است و آنها را باهم به‏صورت کامپیوتری ترکیب کرده است. خودروی مرسدس بنز G۶۳ AMG ۶x۶ هیولای ۶ چرخ آلمانی است که پیکاپی قدرتمند است و قلب تپنده بنز را در خود جای داده است.

    این پیکاپ بنز دومین خودروی آفرود گران‏قیمت است که تابه‏حال توسط این خودروساز قدیمی ساخته‏شده و برای عبور از هر محیط نامناسبی آماده است.

  • هنریک علیه ایلان!

    تب برقی‌سازی و خودروهای برقی این روزها داغ داغ است و حتی شرکت‌های نفتی نیز با حساسیت بالایی این روند را زیر نظر گرفته‌اند چرا‌که آینده زود‌تر از آنچه آنها فکر می‌کنند از راه خواهد رسید. در این میان شرکت فیسکر که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و اقدام به ساخت خودروهای برقی اسپرت کرده است و بعد از چند سال فعالیت با حجم وسیعی از بدهی مواجه شد. به دلیل همین بدهی‌ها فیسکر در نهایت در سال ۲۰۱۴ ورشکسته شد و اموال آن در یک مناقصه از طرف یک شرکت چینی به نام گروه وانشیانگ خریداری شد. در زمان فعالیت این شرکت قطعات این خودرو در ماساچوست، کانادا و نروژ ساخته می‌شد و در نهایت خودروها در فنلاند و دلاویر آمریکا سر هم می‌شد.

  • ایرباس و ناسا به‌دنبال تحول در هوا

    تحول و پیشرفت در صنعت هوایی معمولا در بخش داخل و سامانه‌های یک هواپیما صورت می‌گیرد و طرح کلی هواپیماها از سال‌های گذشته کمتر تغییر پیدا کرده است. شرکت‌های بزرگی مانند ناسا و ایر‌باس طرح‌های متنوعی در این بخش را به‌صورت تئوری ارائه دادند و بنا دارند در آینده آنها را به مرحله اجرا در بیاورند. در راستای پاسخگویی به نیازهای روز صنعت هوایی و نیازهای آینده در بخش حمل و نقل هوایی، ناسا مدلی جدیدی از بال را پیشنهاد داده است که هنگام پرواز بال‌های آن تا می‌شود و باعث افزایش بهره‌وری و قابلیت‌های هواپیما است.

  • هیولای دست ساز فورد

    ساخت هیولاهای قدرتمند در طول تاریخچه صنعت خودرو‌سازی از جمله سرگرمی‌های افراد خلاقی بوده که عاشق سرعت و قدرتند و برای رسیدن به این هدف هر کاری می‌کنند تا محصولی متفاوت و قابل تامل تولید شود. خودروی دابل ترابل یکی از هیولاهایی است که از دو موتور قدرتمند در کنار هم استفاده می‌کند تا قدرتی مهار‌نشدنی را به چرخ‌های پهن و بزرگش هدایت کند.

    از نظر طراحی بیرونی خودرو یاد‌آور مدل تاریخی فورد T است که در سال ۱۹۲۷ معرفی شد اما در بخش پیشرانه دو موتور مسابقه‌ای جدید فورد استفاده شده که ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت در مجموع تولید می‌شود و با کمک جعبه دنده C۵ و خودکار فورد این نیروی عظیم به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

  • گام بلند به سوی ایربگ موتورسیکلت

    حادثه بخشی از مسابقات اتومبیلرانی و مسابقات موتورسیکلت‌رانی است و در این رویدادهای ورزشی به دلیل سرعت بالا همواره حوادث مختلفی باعث نقص عضو و یا حتی مرگ قهرمانان این رشته‌ها می‌شود و البته قوانین مشخصی برای افزایش ایمنی وضع شده اما باز هم حوادث خطرناک از این ورزش دور نشده است. از سال‌ها پیش تحقیقات برای ساخت لباس‌های موتورسواری مجهز به ایربگ آغاز شد. به نظر می‌رسد این تحقیقات در حال به نتیجه رسیدن است و مانند اکثر پیشرفت‌های فناوری در صنعت خودرو و موتورسیکلت، ابتدا از مسابقات آغاز شده و بعد به مرحله تجاری‌سازی می‌رسد.

  • درباره اولین پیکاپ بنز

    در یک رونمایی خصوصی در سوئد، مرسدس‌بنز از نخستین محصول کلاس وانت خود پرده‌برداری کرد. گفته می‌شود این پیکاپ ماحصل یک همکاری استراتژیک بین دایملر (مالک مرسدس‌بنز) و گروه رنو-نیسان بوده است. بر همین اساس بود که خودروی جدید آلمان‌ها روی پلت‌فرم نیسان «ناوارا» و رنو «آلاسکان» پیاده‌سازی شده است. درباره مشخصات فنی آن هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ ولی آن‌طور که منابع آگاه خبر داده‌اند، قرار است این خودرو دارای یک پیشرانه ۴ لیتری هشت سیلندر Vشکل دو توربو باشد. مرسدس‌بنز ۶۹ ماه پیش وقتی با میتسوبیشی ژاپن همکاری استراتژی داشت، می‌خواست یک پیکاپ را راهی بازار کند.

  • اطلاعات جدید هیولای آستون‌مارتین-ردبول

    اتحاد نوظهور انگلیسی-اتریشی، خبرهای بیشتری از ابرخودروی خود منتشر کردند. گفته می‌شود کوپه AM-RM۰۰۱ که در حقیقت نام محرمانه محصول مشترک آستون‌مارتین و ردبول است، می‌تواند طی فقط ۱۰ ثانیه به سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت برسد. اطلاعات جدیدی که از سیستم تعلیق آن نیز منتشر‌شده حکایت از آن دارد که محصول فوق دارای بازوهای چندپیونده هوشمند با مکانیزم بادی-روغنی- الکترونیکی است. همچنین این را هم می‌دانیم که بخشی از قوای خروجی آن با ذخیره نیروی جنبشی ترمزها افزایش می‌یابد. طراحی آیرودینامیک آن به‌‌گونه‌ای است که می‌تواند نیروی پایین‌برنده‌ای معادل ۱۹۹۵ کیلوگرم را تحمل کند.

  • آغاز فروش ایمپرزا ۲۰۱۷

    سوبارو ۲ ماه زودتر از موعد، فروش هاچ‌بک جوا‌ن‌پسند خود Impreza را استارت زد. این خودروساز ژاپنی مدعی است محصول جدید از یک پلت‌فرم کاملا تازه طراحی‌شده بهره می‌برد. قیمت پایه ایمپرزا ۲۰۱۷ از ۱۸ هزار و ۳۹۵ دلار آغاز می‌شود. فول‌ترین ویرایش آن ارزشی برابر ۲۴ هزار و ۱۹۵ دلار دارد. این خودرو مجهز به یک نمایشگر ۵/ ۶ اینچی لمسی با سیستم عامل اندروید اتو از شرکت گوگل یا کارپلی از کمپانی اپل (بر حسب انتخاب مشتری) خواهد بود. رینگ ۱۶ اینچی آلیاژی، آینه‌های برقی، حسگر جلو و عقب، صندلی‌های برقی و برف پاک‌کن یخ‌زدا از جمله آپشن‌های استاندارد ایمپرزای جدید محسوب می‌شوند.

  • جی‌تی، هر روز قوی‌تر از دیروز

    بعد از رونمایی AMG GT ابرخودروی مرسدس‌بنز، بسیاری از تیونرهای سرشناس مانند منصوری و رِن‌تک پروژه‌های خیره‌کننده‌ای را روی آن اجرا کردند. اما گویا هنوز برگ برنده در اختیار خود ای‌ام‌جی است؛ چراکه نسخه جدید این خودرو با قدرتی بسیار بالاتر از دستپخت تیونرها تولید شده است. جی‌تی جدید دارای همان پیشرانه ۴ لیتری هشت سیلندر Vشکل قدیم است؛ با این تفاوت که در نمونه استاندارد خود می‌توانست ۵۱۰ اسب‌بخار نیرو تولید کند. حتی در ویرایش تمام مسابقه‌ای جی‌تی‌آر نیز شاهد قدرت ۵۷۷ اسب‌بخار بودیم. اما حالا شرکت کاری با قوای محرکه آن کرده که توان خروجی‌اش به مرز ۷۴۵ اسب‌بخار رسیده است.

  • آیا این ب‌ام‌و X۷ است؟

    وبلاگ غیررسمی کمپانی بی‌ام‌و با انتشار تصاویر و اطلاعاتی، شایعات عرضه بزرگ‌ترین شاسی‌بلند کمپانی را تقویت‌ کرده است. خبرهای جدید حکایت از آن دارد که باواریایی‌ها سخت در تلاشند یک M‌ جدید را هم‌زمان با معرفی شاسی‌بلند فول‌سایز ایکس۷ خود راهی بازار کنند. البته مدیران شرکت هیچ‌گاه نسبت به عرضه آن موضع رسمی اتخاذ نکرده‌اند، ولی در همایش اخیر سهامداران شرکت گفته شده بود که تا سال ۲۰۱۹ یک محصول سایز بزرگ به لیست فروش اضافه می‌شود. بعید به نظر می‌رسد ب‌ام‌و وقت و سرمایه‌ کافی برای طراحی پلت‌فرم و پیشرانه جدیدی برای این خودرو داشته باشد.

  • اکسیر قدرت برای فورد کوچک

    فی‌یستا آر. اس کوچک‌ترین هاچ‌بک کمپانی فورد تلقی می‌شود. کمتر کسی از این خودرو انتظار رفتار محیرالعقول یا اسپرت‌گرایی منحصر به فرد دارد. فورد ترجیح می‌دهد که دنیای هاچ‌بک‌های اسپرت خود را روی مدل فوکوس متمرکز کند. با این حال تیونری به اسم «مونت‌تیون» پیدا شده که تمام تصورات ما را درباره فی‌یستا دگرگون کرده است. این شرکت با انتخاب این ۳ در ساده، یکی از سوپراسپرت‌های واقعی را تولید کرده است. شرکت در فاز اولین تیونینگ آن توانست ۱۹۷ اسب‌بخار نیرو و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور از دل پیشرانه ۱. ۶ لیتری توربوشارژ آن بیرون بکشد.

  • اینفینیتی و ۵۰ مدل سفارشی

    زیرمجموعه لوکس‌ساز نیسان موتورز ژاپن، تعدادی محدود از Q۶۰های خود را به‌صورت سفارشی با عنوان «نیمان مارکوس» معرفی کرد. در حقیقت این یک ادای احترام به این برند فروشگاه‌های محصولات لوکس بوده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها، قرار است تنها ۵۰ دستگاه از این خودرو با رنگ بدنه تمام طلایی تولید شود. در قسمت‌های داخل کابین شاهد تریم استیل براق و فیبر کربن مات هستیم. اینفینیتی کیو۶۰ فوق بدون تغییر در قوای محرکه خود، همچنان با همان پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر Vشکل دو توربو که ۴۰۰ اسب‌بخار نیرو را در ۶۴۰۰ دور در دقیقه و ۴۷۵ نیوتن‌متر گشتاور را در ۱۶۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند، عرضه می‌شود.

  • این پلیس شیک‌پوش - ۶ آبان ۹۵

    ناوگان پلیس ابوظبی به تازگی از عضو جدید خود پرده‌برداری کرد. بعد از ولوو‌ اس۶۰ پُل‌استار، پورشه ۹۱۱ کررا، مرسدس‌بنز جی‌. ال. ئی و لکسوس آر. سی-اف حالا نوبت به آئودی اس۷ آلمانی رسیده تا جنجال چشم و همچشمی این شیخ‌نشین با همسایه خود دوبی را بیش از پیش عیان کند. آئودی فوق که در حقیقت یکی از گران‌ترین سدان‌های دنیا نیز محسوب می‌شود با قیمت پایه ۱۸۱ هزار دلاری‌اش، می‌تواند عضو شاخص ناوگان پلیس ابوظبی باشد. این خودرو دارای یک پیشرانه ۴‌لیتری هشت سیلندر Vشکل دو توربو با قدرت ۴۵۰ اسب‌بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتن‌متری است.

  • الانترا در لباس رزم!

    هیوندای کره‌جنوبی با همکاری شرکت تیونینگ «آرک پرفورمنس» نسخه ویژه‌ای از سدان سایز متوسط خود Elantra را با خواص مسابقه‌ای رونمایی کرد. باید اعتراف کرد که این یکی از زیباترین نسخه‌های تمام تاریخ شرکت به حساب می‌آید. بادی‌کیت نصب‌شده برای الانترای فوق درست مانند یک ریسر واقعی، از قوانین و استانداردهای آیرودینامیک تبعیت کرده است. استفاده از اسپلیتر یا جداکننده هوا در زیر سپر جلو، دیفیوزر یا متمرکزکننده در زیر سپر عقب، رکاب‌های برجسته در طرفین و یک بال عقب ساده، موضوع فوق را تصدیق می‌کنند. داخل کابین صندلی‌های ریس در کنار رول‌بارهای تقویت اتاق دیده می‌شود.

  • اشکودا در آستانه یک رکورد تاریخی

    بعد از ۱۵ سال تولید بی‌وقفه، زیرمجموعه اهل چک فولکس‌واگن آلمان توانست سدان نیمه‌لوکس خود «ساپرب» را به تیراژ یک میلیون دستگاه برساند. خودرویی که بر اساس پلت‌فرم فولکس پاسات ساخته شده و قرار بود در بازار کشورهای در حال توسعه به‌عنوان یک محصول لوکس فروخته شود، ناگهان با اقبالی عجیب و غریب روبه‌رو شد و شرکت سازنده را مجبور به افزایش تولید کرد. طراحی قابل قبول، پیشرانه قدرتمند، کیفیت بالای قطعات، مصرف مناسب و مهم‌تر از همه قیمت مقرون به‌صرفه از دلایل موفقیت چشمگیر سوپرب به حساب می‌آید. سومین نسل از این اشکودا با انبوهی از پیشرانه‌های متنوع مشتریان بسیاری را هدف قرار داده است.

  • حسن‌ختام ۱۰۸۸ اسب‌بخاری

    تیونر صاحب‌نام آلمانی DMC آخرین پروژه سال جاری میلادی خود را به لامبورگینی هوراکان اختصاص داد، البته این اولین‌باری نیست که دی‌ام‌سی پروژه‌هایی را با لامبورگینی اجرا می‌کند ولی در واقع اولین‌‌بار است که یک گاو خشمگین ایتالیایی را به چنین قدرتی می‌رساند. هوراکان در بهترین حالت می‌توانست ۶۲۰ اسب‌بخار نیرو از پیشرانه ۵. ۲ لیتری ۱۰ سیلندر Vشکل خود بیرون بکشد. ولی حالا با نصب ۴ کیت تقویتی، قدرتش به مرز رویایی ۱۰۸۸ اسب‌بخار با ۱۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور رسیده است. نسخه استاندارد این خودرو هرگز از مکانیزم‌های پرخوران برای افزایش قدرت استفاده نمی‌کرد ولی دی‌ام‌سی روی این مدل مجبور به استفاده از توربوشارژرهای دوبل شده است.

  • بازگشت قهرمان ۳۰ ساله

    سال ۱۹۸۷ فراری ایتالیا از یکی از منحصر به فردترین اسپرت‌های تاریخ خود پرده‌برداری کرد. اف۴۰ که مسوولیت سنگین جانشینی ۲۸۸ جی‌تی‌او را نیز به دوش می‌کشید تا پیش از حضور مدل انزو، سریع‌ترین محصول شرکت به حساب می‌آمد. یک بال عقب متصل به بدنه، زبان جدیدی در طراحی‌های فراری را پدید آورد. اکنون بعد از حدود ۳۰ سال از عرضه اولین اف۴۰، شرکت HRE که متخصص رینگ‌سازی برای خودروهای اسپرت است، دو جفت رینگ سفارشی را برای این خودرو معرفی کرد. این اقدام در حقیقت بهانه‌ای بود برای عرضه قریب‌الوقوع محصولات جدید این شرکت.

  • هر خانه یک ایستگاه شارژ باتری

    خودروهای برقی با مجهز شدن به پیشرانه‌های کم مصرف و پر قدرت در حال پیدا کردن جایگاه خود در صنعت خودرو هستند، اما برای اینکه این ماشین‌های سبز بتوانند با قدرت به اهداف از پیش تعیین شده برسند باید زیرساخت‌های لازم برایشان فراهم شود که مهم‌ترین زیرساخت همان جایگاه‌های تامین برق و شارژ باتری‌های پرقدرتشان است. در راستای ایجاد این زیرساخت‌ها و با اهداف محیط زیستی خانه‌های جدید در اروپا به‌صورت اجباری باید به محل شارژ خودروهای برقی مجهز باشند که این موضوع خود می‌تواند زمینه ساز ایجاد زیرساخت اجباری در اروپا باشد.

  • پورشه تمام چینی!

    اگر به یک طراح خودرو بگویید آنچه طراحی کرده است از یک خودرو دیگر کپی شده یا بخش‌هایی از آن کپی‌برداری از دیگر محصولات است، بدترین توهین را به او کرده‌اید. به همین دلیل طراحان شرکت‌های خودروسازی تمام تلاش خود را به خرج می‌دهند تا از ایده‌های جدید و بکر در کارهایشان استفاده کنند. اما ظاهرا خودروسازان چینی برخلاف دیگر طراحان فکر می‌کنند. آنها نه‌تنها کپی کردن را عیب نمی‌دانند، بلکه هر ساله در نمایشگاه خودرو پکن از تعدادی خودرو که از روی محصولات معروف جهان کپی شده‌اند پرده‌برداری می‌کنند. در تازه‌ترین اقدام، یک شرکت چینی سازنده خودرو اقدام به کپی پورشه ماکان کرده است.

  • مردی با رویای همسانی پیست و خیابان!

    بروس مک‌لارن خیلی زودتر از آنکه بتواند روزهای رونق کسب و کار شرکتش را ببیند جان خود را از دست داد. آن بعدازظهر دوم ژوئن لعنتی در پیست گودوود آخرین دور مسابقه بروس مکلارن ۳۲ ساله را رقم زد. بروس مکلارن رویای عجیبی در خودروسازی داشت. او بین پیست و خیابان تفاوتی قائل نبود و همیشه می‌خواست خودروهای مسابقه‌ای را در خیابان‌ها نیز به حرکت درآورد. او شرکت مکلارن را با همین هدف راه‌اندازی کرد. اما اجل فرصت عملی کردن این ایده را به او نداد. اما شرکت مکلارن خوش شانس بود که در آینده اداره آن به دست مردی افتاد که ذهنیتش به آنچه بروس مکلارن می‌خواست نزدیک است.

  • لامبورگینی مسابقه‌ای بدون راننده

    توسعه فناوری خودران‌ها هر روز با رشد مواجه است و شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در دره سیلیکون واقع در کالیفرنیا در حال کار کردن روی نسخه‌های پیشرفته تری از رادارها و حسگرها و دوربین‌های مختلف هستند. ظهور خودروهای برقی باعث شد تا رکوردهای بیشتری از سرعت و شتاب از سوی این ماشین‌ها ثبت شود و زمینه برای مسابقه بین آنها فراهم شود که مسابقات فرمول E (فرمول برقی) از جمله این رقابت‌ها است.

    در رابطه با خودروهای خودران اما این موضوع نیاز به‌کار بیشتری دارد، اما متیو جنتیل به‌عنوان طراح خودرو نمونه‌ای از لامبورگینی خودران را برای مسابقات خودروهای خودران طراحی کرده است که همانند یک روبات بزرگ می‌تواند در چنین مسابقه‌ای بدون دخالت راننده شرکت کند.

بیشتر