شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

ویژه نامه خراسان

  • ساکنان خانه جدید معدن

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- خراسان رضوی را یکی از معدن‎خیزترین استان‎های کشور دانسته‎اند زیرا به گواه آمار در این استان، ۴۶ نوع از ۶۶ نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران وجود دارد و این امر ظرفیت بسیار زیادی برای اشتغال‎زایی، درآمدزایی و رونق اقتصادی در این خطه از ایران زمین فراهم کرده اما به اعتقاد صاحب‎نظران و فعالان بخش معدن، این بخش در خراسان رضوی همواره مورد غفلت واقع شده است.

    حضور کمرنگ تشکل‎های بخش خصوصی هم در این میان مزید بر علت شده تا این غفلت بیشتر به چشم بیاید؛ اگرچه در خراسان رضوی تشکل‎ها و نهادهایی مانند خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی فعال است اما فعالان بخش معدن معتقدند این بخش در این تشکل بخش خصوصی هم جایگاه چندانی ندارد و با وجود اینکه در نام این تشکل، عنوان «معدن» به چشم می‎خورد اما تمرکز این خانه بیشتر بر مسائل و مشکلات صنعت استان است و مشکلات بخش معدنی باز هم مغفول مانده است؛ همین امر فعالان این حوزه را بر آن داشت که برای اولین بار نسبت به راه‎اندازی خانه معدن در استان اقدام کنند تا از این طریق جایگاهی برای پیگیری و رسیدگی به مشکلات فعالان بخش معدن وجود داشته باشد و بالاخره آخرین روزهای مهر ماه امسال بود که این امر محقق شد و با در جریان انتخاباتی که با حضور ۱۹۹ نفر از معدن‎کاران استان در روز ۲۹ مهر ماه برگزار شد، هفت نفر از فعالان بخش معدن به عنوان اعضای هیأت رئیسه خانه معدن استان انتخاب شدند تا به مدت سه سال در این تشکل نوبنیاد استان پیگیر مطالبات فعالان بخش معدن باشند.

  • نخستین محموله انار صادراتی «مه ولات» در راه روسیه

    ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی مه ولات گفت: ۷۰ تن انار تولیدی این شهرستان، به عنوان نخستین محموله صادراتی در سال جاری، به مقصد روسیه بارگیری شد. احمد نادری افزود: این محموله به ارزش چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال با مشارکت شرکت زرنار از تولیدات انارستان های بخش شادمهر این شهرستان به روسیه صادر خواهد شد. وی گفت: شهرستان مه ولات با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انار و تولید سالانه ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن انار، مقام نخست کشت و تولید این محصول را در استان خراسان رضوی دارد. مدیر جهاد کشاورزی مه ولات با اشاره به آغاز برداشت انار، پیش بینی کرد امسال میزان تولید انار در این شهرستان افزایشی ۱۲ درصدی نسبت به سال قبل داشته باشد.

  • سوال ملی از وزیر کشور درباره پدیده شاندیز اعلام وصول شد

    مهر- سوال ملی دو تن از نمایندگان مجلس از وزیر کشور درباره پدیده شاندیز اعلام وصول شد. در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، سوال ملی مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران و شهباز حسن پور بیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر از رحمانی فضلی وزیر کشور اعلام وصول شد. این نمایندگان در سوال خود خواستار توضیح وزیر درباره علت عدم پیگیری جدی وضعیت سهامداران پدیده شاندیز شده‌اند. در این جلسه همچنین اعلام شد که محمد دامادی نماینده مردم ساری از سوال خود از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نابسامانی مدیریتی در شرکت شستا انصراف داده است.

  • تبعیض جنسیتی؛ عامل فساد اداری

    دنیای اقتصاد- یک پژوهشگر اقتصادی گفت: براساس تحقیقات انجام گرفته در کشورهایی که تبعیض جنسیتی بیشتری وجود دارد تمایل به فساد اداری بیشتر است. سپیده کاوه در ششمین نشست «مشهد در مسیر توسعه» که با محوریت بررسی رابطه تبعیض جنسیتی با رشد اقتصادی در این پژوهشکده برگزار شد، اظهار کرد: براساس تحقیقات انجام گرفته در کشورهایی که تبعیض جنسیتی بیشتری وجود دارد تمایل به فساد اداری بیشتر است.

    مولف کتاب «زنان و رشد اقتصادی» تصریح کرد: رشد اقتصادی چه در کشورهای در حال توسعه و چه توسعه یافته تا حدود سال ۱۹۷۰ الی ۱۹۸۰ مناسب بود و این امر موجب شده ذهن اقتصاددانان به موضوع نقش زنان در رشد اقتصادی درگیر نشود اما پس از رکود در اقتصاد، اقتصاددانان به این مهم توجه ویژه داشتند.

  • همایش ملی «صنعت و کارآفرینی» در مشهد برگزار می‎شود

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- سال ۹۲ بود که کمیسیون پنج نفره حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری در دادگستری خراسان رضوی کار خود را آغاز کرد و حالا به گفته معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی بعد از گذشت دو سال و اندی این کمیسیون توانسته از تعطیل شدن ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان جلوگیری کند و قرار است دادگستری استان با کمک خانه صنعت، معدن و تجارت این تجربه موفق خود را در قالب همایش ملی «صنعت و کارآفرینی» که روز ششم آبان ماه برگزار خواهد شد، در اختیار ۱۳ استان کشور بگذارد.

  • ورود ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی به خراسان رضوی

    ایرنا- استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه اقتصادی و عمرانی در دست انجام است، گفت: طی هفت ماه امسال ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه و نقدینگی خارجی به این استان وارد شده که روند رو به رشد دارد در حالی‌که در تمام سال گذشته این رقم ۳۰۸ دلار بود.

    علیرضا رشیدیان در جلسه شورای اداری خراسان رضوی اظهار کرد: طی مهر ماه امسال چهار پروژه سرمایه‌گذاری خارجی با رقم بیش از ۵۳ میلیون یورو در این استان تصویب شد. وی ادامه داد: در سال‌جاری ۷۰ میلیارد ریال به طرح‌های اقتصادی روستایی اختصاص یافته که با توجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده استان امید است این رقم تا ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

  • ضرورت توسعه تصفیه خانه چرمشهر

    دنیای اقتصاد- وجود بیش از ۵۰ کارخانه و واحد تولیدی چرم در شهرک صنعتی چرمشهر مشهد نشان‌دهنده اهمیت این شهرک در صنعت خراسان رضوی است، این تعداد واحد صنعتی در آینده به دو برابر نیز خواهد رسید اما در این میان موضوعی که دارای اهمیت است آلاینده بودن صنعت چرم و ضرورت وجود تصفیه‌خانه‌ای کامل و متناسب با نیازهای این صنعت و شهرک است. توسعه تصفیه‌خانه چرمشهر نیازمند اعتباری ۲۰ میلیارد تومانی است و تا زمانی که اعتبار مورد نیاز تامین نشود آلودگی‌های ناشی از پساب واحدهای صنعتی این شهرک به کشف‌رود وارد شده و فاجعه‌ای بزرگ به دنبال دارد، این موضوع زنگ خطری برای محیط زیست مشهد به شمار می‌رود و لازم است مسئولان هر چه سریعتر چاره‌ای بیندیشند.

  • نقشه جامع سرمایه‌گذاری در استان تا ۲ ماه آینده باید تهیه شود

    ایسنا- استاندار خراسان‌شمالی بر تهیه نقش جامع سرمایه گذاری در این استان تا پایان آذر ماه امسال تاکید کرد. محمدرضا صالحی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مدیرکل اداره اقتصاد و دارایی استان را مکلف کرد تا ظرف دو ماه آینده نقشه جامع سرمایه گذاری استان را با همکاری مدیران اجرایی استان تهیه و تنظیم کنند تا همه سرمایه‌گذاری‌ها در استان با برنامه از پیش تعیین شده، مشخص و حساب شده انجام شود.

    استاندار خراسان شمالی همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان را موظف کرد تا از اعتبارات سازمانی خود، اعتباراتی را به بازاریابی، تبلیغات و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان تخصیص دهد.

  • بقای واحدهای صنعتی، افزایش تولید و استاندارد سازی کالاست

    ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: بقای واحدهای تولیدی افزایش تولید و استاندارد سازی محصول است. هرچه رعایت اصول استاندارد بیشتر مورد توجه واقع شود به همان اندازه شاهد افزایش صادرات و ارتقا سطح تولید خواهیم بود. علی‌اکبر پرویزی در همایش گرامیداشت روز جهانی استاندارد و تجلیل از واحدهای نمونه تولیدی استان خراسان جنوبی افزود: اگر بناست واحدهای تولیدی سرپا بمانند نباید به حداقل های استاندارد اکتفا کنند. وی گفت: گرفتن مجوز از اداره استاندارد برای آغاز کار واحدهای تولیدی خوب است اما کافی نیست لذا تولیدکنندگان تلاش کنند سطح استاندارد کمی و کیفی محصول را ارتقا دهند.

  • ۲۱ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کشت گندم آبی رفت

    فارس- مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کشت گندم آبی رفت. هاشم ولی‌پور مطلق با بیان اینکه تأمین امنیت غذایی از مهم‌ترین وظایف جهاد کشاورزی است که تاثیر مثبتی بر دیگر مقولات امنیتی می‎‏گذارد، اظهار کرد: گندم نقش مهمی در عرصه سیاسی و اقتصادی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند. وی افزود: سیاست کشور خودکفایی در تولید گندم است بنابراین از سال‌ها پیش برنامه‎ریزی‌هایی در این راستا انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تولید گندم کشور از ۶ میلیون تن در سال گذشته به ۱۰ میلیون تن در سال زراعی جاری برسد.

  • مرکز توسعه و ترویج صنایع دستی خلاق در خراسان‌جنوبی راه‌اندازی می‌شود

    فارس- معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از راه‌اندازی مرکز توسعه و ترویج صنایع دستی خلاق در استان خبر داد. حسین عباس‌زاده گفت: امروزه خلاقیت و نوآوری از جمله اقداماتی است که در جذب مشتری و در اختیار گرفتن بازار نقش اساسی را بر عهده دارد آن هم در دورانی که رقابت در بازار تولید بسیار بالاست این امر محصولات و تولیدات صنایع دستی را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده است تا جایی که شاهد تسخیر بازارهای این حوزه توسط کشور‌هایی همچون چین، تایلند، مالزی و غیره در سراسر دنیا می‌باشیم.

  • تصفیه خانه بجنورد با نصف ظرفیت کار می کند

    مهر- عضو شورای شهر بجنورد با اشاره به استفاده بهینه از پساب‌های فاضلاب شهری، بر ضرورت برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح در این حوزه تأکید کرد. علیرضا باغچقی در جلسه علنی شورای شهر بجنورد اظهار کرد: به همان میزان که به حوزه مدیریت آب توجه می‌شود، باید به حوزه مدیریت پساب نیز توجه ویژه داشت. وی بر ضرورت مدیریت پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بجنورد تأکید کرد و افزود: در این حوزه به تدوین و اجرای برنامه‌های اساسی در راستای استفاده بهینه از پساب‌های فاضلاب شهری نیاز داریم. دیگر عضو شورای شهر بجنورد نیز در این جلسه با اشاره به اجرایی نشدن توسعه شبکه فاضلاب در مناطق حاشیه‌نشین شهر بجنورد، گفت: انصاف نیست این امر به بهانه اجرایی نشدن طرح تفصیلی در این مناطق، همچنان بر روی زمین باقی بماند.

  • ۳۲میلیون دلار کالا از خراسان‌‎شمالی صادر شد

    ایسنا- رئیس سازمان صنعت معدن وتجارت خراسان‌شمالی از صادرات ۳۲میلیون دلار کالا از استان خبر داد. یحیی نیکدل اظهارکرد: طی شش ماه سال جاری از نظر ارزشی ۳۲ میلیون دلار و از نظر وزنی ۲۶۰ هزار تن کالا صادرشده است. وی ادامه داد: ۱۶. ۸ درصد از برنامه سال جاری تحقق یافته است و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی ۶۴. ۸ درصد و از لحاظ وزنی ۲۶. ۵ درصد کاهش داشته است. نیکدل افزود: طی شش ماه ابتدایی سال جاری محصولات پتروشیمی (اوره ، ملامین) ، اکسید آلومینیوم، فولاد ، پلاستیکی ، ساختمانی (سیمان ، اسکلت و قطعات آهنی و فولادی، بتن سبک، گچ، کاشی)، مواد غذایی (رب گوجه فرنگی، ران مرغ، ماکارونی، نمک)، محصولات کشاورزی(سیب زمینی، گیلاس، تغذیه حیوانات) ، فرش، مصنوعات کاغذی و ابزارآلات کارگاهی صادرشده است.

  • افزایش ۵۰۰۰ هکتاری سطح زیر کشت کلزا در خراسان‌شمالی

    ایسنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: سطح زیر کشت کلزا در این استان در کشت پاییزه سال جاری از یک هزار هکتار به پنج هزار هکتار افزایش یافت. محمد جواد تشکری افزود: علاوه بر آن پیش‌بینی می‌شود میزان تولید نیز از یک هزار و ۳۰۰ تن به ۹۰۰۰ تن افزایش یابد. وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های دولت در بحث دانه‌های روغنی کاهش ۵۰ درصدی اتکای ایران به سایر کشور در خصوص این محصول است، ادامه داد: به همین دلیل تمامی کلزای تولید شده طی امسال از کشاورزان خریداری شد.

  • مشکل تغییر طعم آب آشامیدنی در برخی از شهرهای خراسان شمالی برطرف شد

    تسنیم- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی گفت: تغییر طعم آب در برخی از شهرهای استان به‌ویژه بجنورد در روزهای گذشته به دلیل نوسانات دمایی در پاییز بود که این مشکل برطرف شد. غلامحسین ساقی در جلسه شورای اسلامی بجنورد اظهار کرد: برخی تغییر طعم آب شهری را به دلایل دیگری تفسیر کرده‌اند که این موضوع صحیح نیست و معمولاً هر ساله در فصل بهار و پاییز شاهد نوسانات دمایی و تغییر طعم آب هستیم. ساقی با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه شبکه فاضلاب شهری در این استان افزود: ۲۱۰ کیلومتر از ادامه پروژه شبکه فاضلاب شهری باقی‌مانده است.

  • موسیقی دانان خراسان در تنگنا

    دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- موسیقی از دیرباز با فرهنگ ایران عجین شده به طوریکه موسیقی ایرانی دارای اصالت و قدمتی شکوهمند است و هنرمندان نامی و بزرگ بسیاری را در طول تاریخ به خود دیده است. در این بین علیرغم این‌که موسیقی مقامی خراسان نیز هموراه مورد توجه اهالی موسیقی چه در ایران و چه در خارج از کشور قرار گرفته است، اما صد افسوس در این استان، بایدها و نبایدهایی گریبان‌گیر موسیقی شده که نتیجه آن جز «محرومیت» نیست. محرومیت موسیقی دانان از حقوق صنفی و حرفه‌ای خود و محرومیت مردم مشهد از صدای ساز موسیقی فاخر ایرانی.

  • معماری، موسیقی مکان و موسیقی، معماری زمان

    دنیای اقتصاد- حسام‌الدین سراج گفت: معماری، موسیقی مکان است و موسیقی، معماری زمان به شمار می‌رود. به گزارش ایسنا، حسام‌الدین سراج ۳۰ مهرماه در رویداد بین‌المللی تد اکس سناباد مشهد در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی اظهار کرد: در گیتی دو صورت ملکوتی و ملکی وجود دارد. در قدیم معماران براساس نسبت کار می‌کردند. به عنوان مثال معمار مسجد اصفهان ان را طوری بنا کرده است که ارتفاع ۵۴ متری آن به چشم بیننده زیبا می‌آید و لذا از بعد ملکوتی استفاده کرده است.

    وی ادامه داد: ما در جهان دائما معجزه می‌بینیم و دلیل آن قرار گرفتن اعداد به زیباترین صورت در کنار هم است و عدد یک مبنا در کائنات است.

  • عکس هفته - ۳ آبان ۹۵

  • «طبس شهری که بود»

    پس از تخریب طبس در زلزله سال ۱۳۵۷ و ویرانی شهر و بناهای تاریخی آن، یعقوب دانش‌دوست با چاپ دو کتاب با عنوان اصلی «طبس شهری که بود» با زیرعنوان‌های «باغ‌های طبس» و «بناهای تاریخی طبس» به معرفی طبس پرداخت. در کتاب «طبس شهری که بود» نویسنده آثار و بناهای شهرستان طبس را همراه با تصویر آورده است. مطالب کتاب در سه بخش دسته بندی شده‌اند. بخش نخست کتاب با عنوان «بناهای تاریحی داخل شهر طبس» مانند حصار و ارگ، مسجد جامع، بازار، مسجد، حمام گلشن، تیمچه، قهوه‌خانه، سقاخانه، مدرسه دو منار، آب‌انبارها، چاه سردها، مدرسه حسینیه خان، کاروانسرای داخل حصار، گرمابه‌ها، مسجدها، گور شیخ، مدرسه، میدان و آسیاب‌ها را معرفی کرده است.

  • باب دیلن، برنده نوبل ادبیات را بشناسیم

    امید قهرمان
    استادیار زبان و ادبیات انگلیسی،دانشگاه خیام مشهد

    در سال ۱۸۱۷ جان کیتس شاعر برجسته و رمانتیک انگلیس در مورد استعداد و نبوغ نویسندگان بزرگ از عبارت (Negative Capability) استفاده کرد به این معنی که به عنوان مثال، هنرمندی همچون شکسپیر در حالیکه با شک و تردید فلسفی، معنای زیبایی هنر و هویت پر رمز و راز جهان دست و پنجه نرم می‌کند، از تلاش برای رسیدن به زیبایی و حقیقت نیز دست نمی‌کشد و این به واقع وصف حال ترانه سرا و شاعر بزرگ دوران ما باب دیلن است. است.

  • سرعت‎گیرهای جاده ترانزیت

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- مدت‎هاست که کارشناسان اقتصادی کشور به اتفاق بر لزوم رهایی اقتصاد از اتکای به نفت و درآمدهای نفتی تأکید می کنند و ایجاد و کسب درآمدهای غیرنفتی را راهکار شکوفایی اقتصاد ایران می‎دانند و معتقدند وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی باعث شده تحولات این بازار که تحت تأثیر فاکتورهای غیراقتصادی از جمله مسائل سیاسی و روابط و مناسبات سیاسی کشورهاست، بر اقتصاد جهانی اثر بگذارد و این تحولات به اقتصاد ما نیز منتقل شود که این امر عدم ثبات اقتصاد را به دنبال داشته است.

  • توقف چرخ فرسوده حمل‎ونقل در ایستگاه بوروکراسی و نظارت های ناهماهنگ

    مجتبی بهاروند
    نایب رئیس اول کمیسیون حمل‎ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران

    در حال حاضر خراسان رضوی از نظر تعداد شرکت حمل‌ونقل بین‎المللی رتبه دوم و در زمینه حمل محمولات صادراتی و ترانزیت به افغانستان و آسیای میانه رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است. نکته جالب توجه این که بیش از ۶۰ درصد ترانزیت به کشورهای فوق در اختیار شرکت‎های خراسانی است که این کار مجموعاً ۶ گمرک خروجی از مرز میلک در سیستان و بلوچستان تا مرز باجگیران را در بر می‎گیرد. قرار گرفتن کشور عزیزمان در مسیر شاهراه‎های اقتصادی و دسترسی به آب‎های آزاد، موقعیت خاص و بسیار ویژه‎ای برای کشورمان ایجاد کرده است که این مزیت با فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، پررنگ‎تر نیز شده است.

  • خط۳ در مسیر مصوب؟

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- شهردار مشهد در هفته آخر مهر ماه در فضایی متفاوت، در یکی از کارگاه‎های خط دو قطار شهری میزبان اهالی رسانه بود تا مطابق آنچه رویه معمول نشست‌های مطبوعاتی است، علاوه بر ارائه گزارشی از عملکرد مدیریت شهری، به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد. اگرچه سیدصولت مرتضوی در ابتدای این نشست گزارشی از عملکرد سه ساله شهرداری مشهد ارائه کرد اما پاسخ‎های شهردار به سوالات خبرنگاران کوتاه و به شیوه ای متفاوت از نشست های گذشته ارائه شد.

    تغییر مسیر خط۳ منتفی است

    نخستین موضوعی که در این نشست مورد سؤال خبرنگاران قرار گرفت، بحث تغییر مسیر خط سه قطار شهری بود که اگرچه مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در نیمه شهریور ماه خبر از این تغییر مسیر داده و رئیس کمیسیون ویژه قطار شهری شورای شهر مشهد نیز کمی بعدتر مهر تأیید بر این خبر زده بود، اما مرتضوی در نشست خود در پاسخ به این سؤال اینطور گفت: پیش‌بینی می‎شد احتمال تغییر مسیر در خط سه وجود داشته باشد، اما با توجه به نشست‎های کارشناسی انجام شده اکنون با قاطعیت می‌گویم این خط تغییرات محسوسی نخواهد داشت و در کریدور مصوب اجرا خواهد شد.

  • گرایش تدریجی سازندگان خراسان‌شمالی به انبوه سازی مسکن

    ایسنا- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌شمالی از تغییر گرایش ذائقه مردم این استان به سوی انبوه‌سازی خبر داد.

    علی‌اکبر رمضانی با اشاره به اینکه در سال جاری تعداد نقشه‌های تهیه شده۷۷۷ فقره بوده است، گفت: این تعداد پروانه به لحاظ مساحتی ۲۳۴ هزار و ۳۷۰ متر مربع است. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌شمالی افزود: این درحالیست که تعداد پروانه‌های صادر شده در شش ماه نخست سال گذشته ۴۷۸ فقره با مساحت ۱۲۶ هزار ۵۵۹ متر مربع بوده است. به گفته رمضانی پروانه‌های صادر شده در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد ۶۲.

  • جایزه «نوآوری» نمایشگاه پاریس برای «نوین زعفران»

    دنیای اقتصاد، گروه بنگاه‌ها- همزمان با نمایشگاه غذایى سیال فرانسه، شرکت نوین زعفران با ارائه «عصاره نوشیدنى زعفران» موفق به دریافت جایزه و گواهینامه نوآورى از سیال فرانسه شد. على شریعتى‏مقدم مدیرعامل این شرکت در هنگام حضور سفیر ایران در فرانسه در غرفه این مجموعه فعال تولیدی با ارائه توضیحاتى در خصوص انتخاب محصول نوآورانه توسط هیأت ژورى سیال فرانسه، بر تقویت اراده این شرکت براى ایجاد ارزش افزوده هر چه بیشتر براى زعفران ایران و توسعه فعالیت‌ها و تحقیقات علمى در ابعاد ملى و بین‎المللى براى توسعه مصارف زعفران تأکید کرد .

  • ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در سه سال گذشته

    حمیدرضا موحدی‌زاده
    فعال سیاسی اصلاح‌طلب

    دولت دکتر روحانی و احزاب و جریان اصلاح‌طلب در ایران به نوعی مدیون یکدیگر هستند زیرا اگر دولت تدبیر و امید روی کار نیامده بود، اصلاح‌طلبان نمی‌توانستند دوباره به سپهر سیاسی ایران بازگردند و از این بابت مدیون دولت جدید هستند. رئیس‌جمهور و دولت تدبیر و امید هم بخش بزرگی از پیروزی خود را مدیون تفکر و جریان نیرومند اصلاح‌طلبی کشور و ایران اسلامی است، زیرا اگر تلاش‌های فراوان و تشکیلاتی اصلاح‌طلبان نبود، اگر صبر و متانت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نبود و گذشت و فداکاری سایر بزرگان و دلسوزان اصلاحات از جمله گذشت اخلاقی و تاریخی دکتر عارف نبود، به احتمال قوی پیروزی دکتر روحانی تضمینی نداشت.

  • احیای مجدد وزارت بازرگانی نیاز امروز توسعه تجارت

    دنیای اقتصاد- رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه افزایش قیمت تمام شده تولید، صادرات را غیرممکن کرده است، گفت: یکی از نیازهای اساسی امروز برای توسعه تجارت احیای مجدد وزارت بازرگانی است. محمدحسین روشنک همزمان با روز ملی صادرات و با اشاره به اهمیت و جایگاه این روز اظهار کرد: نامگذاری روزی به نام روز ملی صادرات غیر نفتی، خود بیانگر اهمیت و نقش هر کدام از اجزای موثر در فرایند توسعه صادرات بوده و فرصت مغتنمی است تا ضمن تقدیر؛ زمینه‌ای برای توجه بیشتر به حوزه تجارت خارجی و به ویژه صادرات و رفع مشکلات و موانع فراروی توسعه آن فراهم شود.

  • تحقق ۸۰ درصدی درآمد مصوب نیمه نخست امسال در خراسان رضوی

    ایرنا- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: میزان وصول درآمد در این استان طی نیمه نخست امسال ۲۰ درصد عدم تحقق و عقب ماندگی نسبت به درآمد مصوب دارد. سید مهدی رمضانی افزود: تا پایان شهریور امسال در مجموع ۱۱ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال از درآمد مصوب خراسان رضوی وصول شده است. وی ادامه داد: این میزان درآمد وصولی در مقایسه با وصولی مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد رشد و نسبت به مصوب شش ماهه امسال ۲۰ درصد عدم تحقق نشان می‌دهد. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی درآمد مصوب امسال را ۲۹ هزار و ۸۷۲ میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: درآمد مصوب شش ماه اول امسال ۱۴ هزار و ۹۳۶ میلیارد ریال بود که در مجموع ۱۱ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال آن وصول شد.

  • ویتامین دی، شگفت انگیز یا بی فایده؟

    دنیای اقتصاد، سید عارف مومنی- حیرت‌انگیز نیست اگر ویتامینی بتواند استخوان‌ها را مستحکم‌تر کند و در مقابل دیابت، ام اس، سرطان، بیماری قلبی و افسردگی از ما محافظت کند؟ یا حتی به کاهش وزن کمک کند؟ محققان امید زیادی به ویتامین دی دارند که از واکنش پوست ما به نور خورشید ساخته می‌شود یا از مکملها و برخی غذاها تامین می‌گردد. در ادامه با واقعیتهایی درباره ویتامین دی و افرادی که در خطر کمبود آن قرار دارند، بیشتر آشنا شوید.

    ویتامین D چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

    ویتامین ‌D یک ریز مغذی است که در بعضی از غذا‌ها یافت می‌شود و با کمک به جذب کلسیم برای سلامتی و استحکام استخوان‌ها در بدن ضروری است.

  • زنگ خطر - ۳ آبان ۹۵

  • پیام سلامت - ۳ آبان ۹۵

  • دستان زیبا،سلام

    دکترمریم ملکی
    متخصص پوست و مو

    ناخن نیز مثل دیگر قسمت های بدن، نیاز به مراقبت و محافظت دارد و سالم بودن آنها نشانه سلامتی شما هستند. آنها به دلایل مختلفی شکننده می شوند. زمانیکه ناخن ها شکننده می شوند و شکستگی هایی در لبه، اطراف و کناره های ناخن به وجود می آید، باعث درد و مزاحمت می شود. شکنندگی ناخن گاهی به علت بیماری های داخلی و بیماری های پوستی است. کم خونی و بیماری های تیروئید ممکن است روی قوام و خصوصیت ظاهری ناخن تأثیر داشته باشد. بیماری های ناخن نظیر پسوریازیس، لیکن پلان، آلوپسی آرئاتا و قارچ ناخن ها نیز باعث شکستگی ناخن ها می شوند ولی اکثر وقت ها ناخن ها در اثر تماس با مواد شوینده، پاک کننده های اسیدی و قلیایی و سایر مواد شیمیایی دچار شکنندگی می شوند.

  • فصل عاشقانه ها به سلامت باد!

    الهه میرزاده

    با شروع فصل پاییز ، خیلی از افراد از بیماری هایی شکایت می کنند که در دید عموم چندان ربطی به فصل وآب و هوا ندارد. اما تحقیقات انجام شده نشان می دهد هر فصل سال با تغییر شرایط هوایی، موقعیتی را ایجاد می کند که به بیماری های جدیدی مبتلا می شویم یا زمینه ابتلا به آن در افراد بیش از پیش ممکن می شود. دراین مطلب با اشاره به بیماری های رایج فصل پاییز و راه های مقابله با آن،مسیر ایمن تری برای گذر از این فصل زیبا همراه سلامتی به شما معرفی خواهیم کرد.

    سینوزیت

    کاملا با فصل سرما بدتر می شود.

  • امضای تفاهم‌نامه همکاری بین تاجیکستان و خراسان رضوی

    ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از امضای یادداشت تفاهم همکاری بین کمیته دولتی و سرمایه‌گذاری تاجیکستان (تاج اینوست) با این سازمان خبر داد.

    راضیه علیرضایی گفت: این یادداشت تفاهم در سفر هیات تجاری، بازاریابی ایران به کشور تاجیکستان که از ۲۲ تا ۲۵ مهر ماه با محوریت خراسان رضوی انجام شد به امضا رسید. علیرضایی با اشاره به آشنایی با ظرفیت‌های جدید تجارت با تاجیکستان در بخشهای مختلف صدور کالا اظهار کرد: در سمینار بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری نیز با حضور مسوولان و مدیران دولتی تاجیکستان، موضوعات مختلف در حوزه حمل‌ونقل، اقتصاد و سرمایه‌گذاری بررسی شد و یادداشت تفاهم ۱۱ ماده‌ای به امضا رسید.

  • «وزیر نظام» اصلاحگر

    رضا سلیمان نوری
    کارشناس ارشد ایران شناسی و خراسان پژوه

    بی شک یکی از معروف ترین و در عین حال منفورترین افراد سیاسی عهد قاجار، میرزا آقاخان نوری دومین صدراعظم ناصرالدین شاه و جانشین میرزا تقی خان امیرکبیر است. فردی که نه تنها از دید تاریخ‌نویسان سال‌های پس از مشروطه که حتی از نظر هم عصران خود چه حامیان دولت قاجار و چه مخالفان آن و حتی تاریخ‌نویسان معاصر در ردیف بدترین و خائن‌ترین شخصیت‌های سیاسی دوران ۱۵۰ ساله حکومت قاجار در ایران قرار دارد. اغلب تاریخ‌نویسان او را مزدور انگلستان و همراه با مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه، عوامل اصلی صدور دستور قتل نخست‌وزیر نیک‌اندیش عهد ناصری می‌دانند.

  • دریافت استاندارد صدور کالاهای خراسان رضوی به روسیه

    تسنیم- استاندار خراسان رضوی گفت: استاندارد لازم برای صدور کالاهای خراسان رضوی به روسیه گرفته شده است و باید تمامی محصول صادراتی با نشان استاندارد صادر شود. علیرضا رشیدیان در مراسم بزرگداشت روز ملی استاندارد اظهار کرد: برای رشد صادرات به کیفیت تولیدات استاندارد نیاز داریم تا شاهد افزایش صادرات و کاهش واردات باشیم و نام ایران در تولید محصولات سالم و دارای نشان استاندارد مطرح کنیم. وی ادامه داد: باید با ارائه کالاهای استاندارد تولید و مصرف کالاهای غیراستاندارد را تحریم کنیم؛ باید با متخلفان و سوءاستفاده‌کنندگان از نشان استاندارد طبق قانون برخورد کرد تا اعتماد مردم سلب نشود.

  • بی‌توجهی به وضعیت بحرانی آسانسورهای دستگاه‌های دولتی در خراسان شمالی

    ایرنا- مدیرکل استاندارد خراسان شمالی گفت: وضعیت آسانسورهای دستگاه‌های دولتی و عمومی در این استان بحرانی و نگران‌کننده است و جان مردم را تهدید می‎کند. فهیمه مهمان‌نواز با بیان اینکه در خصوص وضعیت نامناسب آسانسورها تاکنون هشدارهای لازم را توسط رسانه‌ها به جامعه و دستگاه‌های دولتی داده‎ایم، افزود: اما تاکنون توجهی به این موضوع نشده است. وی با بیان اینکه ۹۹ درصد آسانسورهای آزمون شده در سطح استان بحرانی بوده‏اند، اظهار کرد: با اعتبار ملی وضعیت آسانسورهای ۳۵ دستگاه این استان سنجیده شد که متاسفانه تمامی آنان از استانداردهای لازم برخوردار نبودند و برای آزمون مجدد به آن‌ها دو هفته مهلت داده شده است.

  • گندمکاران خراسان‌شمالی ۱۰۶ میلیارد تومان طلبکارند

    ایسنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان ‌شمالی از پایان فصل خرید گندم در این استان خبر داد گفت: باید ۱۰۶ میلیارد تومان به گندمکاران استان پرداخت شود. عبدالله یوسفی با اشاره به اینکه ۲۵۵ هزار و ۶۰۰ تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شد، گفت: این مقدار نسبت به آمار سال گذشته ۸۴ درصد رشد داشته است؛ تاکنون ۲۱۷ میلیارد تومان از وجوه کشاورزان بابت خرید گندم به آن‌ها پرداخت شده که این رقم معادل ۶۷ درصد از مطالبات کشاورزان است. وی ادامه داد: هنوز باید ۱۰۶ میلیارد تومان به گندمکاران استان پرداخت شود که این رقم معادل ۳۳ درصد است که به زودی این مبلغ نیز پرداخت خواهد شد.

  • ایجاد ردیف اعتباری مستقل برای آب‌رسانی روستایی در خراسان جنوبی

    مهر- استاندار خراسان جنوبی گفت: تلاش می‌کنیم ردیف اعتباری مستقل برای آب‌رسانی به روستاهای استان در سال آینده ایجاد شود. علی‎اکبر پرویزی عنوان کرد: بر طرف کردن نیازهای ضروری روستاها از ضروریات است که در این راستا به‌منظور حل مشکلات آب‌رسانی به روستاها تلاش می‌کنیم سال آینده ردیف اعتباری مستقلی ایجاد شود.

    .
  • شروع به کار قطب صنایع تبدیلی زرشک در خراسان جنوبی

    ایسنا- رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان ‌جنوبی از شروع به کار قطب صنایع تبدیلی زرشک در این استان خبر داد. محمد زهرایی ادامه داد: در این قطب که شامل شهرستان‌های درمیان، بیرجند، قاینات و زیرکوه است، پرداخت تسهیلات برای خرید دستگاه‌های زرشک پاک‌کنی و ایجاد سالن‌های زرشک خشک‌کنی بهداشتی به متقاضیان در دستور کار قرار گرفته است. وی اظهار کرد: پرداخت تسهیلات به متقاضیان برای ایجاد کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی از مرداد ماه آغاز شده که دراین مدت متقاضیان ۱۰۰ کارگاه اقتصاد مقاومتی ۹۴۷ میلیون تومان و ۱۶۴ متقاضی صنایع تبدیلی دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.

  • نخستین پایانه صادراتی و نمایشگاهی مواد معدنی خراسان جنوبی احداث شد

    تسنیم- مدیر پایانه صادراتی سنگ و مواد معدنی خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان قطب معدنی سنگ‌های شرق کشور است، گفت: پایانه صادراتی و نمایشگاهی سنگ‌های تزئینی و مواد معدنی برای نخستین بار در ایران و در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی احداث شده است. اعظم حسینایی از جمله اهداف و برنامه‌های تأسیس پایانه صادراتی سنگ و مواد معدنی را حذف واسطه‌ها از حوزه صادرات سنگ استان در چرخه تأمین ابزار و لوازم معدنی دانست و افزود: مدیریت بهای فروش محصولات، تشویق به پرهیز از رقابت مخرب، بازاریابی تمام محصولات سنگ و مواد معدنی، ایجاد امکان تأمین سرمایه‌گذاری درگردش واحدهای معدنی با تضمین محصولات موجود در انبار پایانه از دیگر اهداف است.

بیشتر