شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • راز فرونشست‌های سریالی

  • الزامات ساخت وساز در تراز منفی با نگاهی به تجربه جهانی

    دکترمصطفی بهزادفر

    استاد معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت

    مطابق با تحقیقات اخیر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گودبرداری‌های عمیق برای ساخت وساز با طبقات منفی زیاد یکی از عوامل بروز حوادث اخیر فروریزش در پایتخت معرفی شده است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد تاسیس ساختمان‌های با طبقات زیرزمینی زیاد منجر به گودبرداری عمیق چند متری در زمین شده است. این گودبرداری‌ها با تغییر مسیر آب‌های زیرزمینی، موجب آب‌شستگی و در نهایت ایجاد حفره‌های زیرزمینی می‌شوند و به مرور زمان بزرگ شدن این حفره‌های زیرزمینی به واسطه ارتعاشات ترافیکی، منجر به ریزش سطح زمین می‌شود.

  • عکس خبری - ۲۹ مهر ۹۵

  • نقشه راه انتخابات

    رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی انتخابات را در شرایطی ابلاغ کردند که به باور کارشناسان این فرمان ۱۸ گانه، نقشه راه نظام درانتخابات‌های آینده و برطرف‌کننده نواقص و کاستی‌ها خواهد بود. قائم مقام وزیر کشور پس از ابلاغ این سیاست‌ها که برخی از آنها مشتمل برشفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی،ممنوعیت ورود نیروهای مسلح و قوای سه گانه به دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی است، گفت که وزارت کشور در این زمینه پیش‌نویس لایحه‌ای را به دولت ارسال کرده که پس از بررسی تقدیم مجلس می‌شود.

    .
  • ترمیم کابینه یازدهم

    سرانجام ترمیم کابینه دولت یازدهم با قبول پذیرش استعفای وزرای فرهنگ‌و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان کلید خورد. هرچند که شایعه استعفای وزیرارشاد از هفته پیش بر سر زبان ها افتاده بود اما یک مقام دولتی به ایسنا گفت که این استعفا در راستای ترمیم و تقویت کابینه یازدهم صورت گرفته است. اگرچه برخی خبرگزاری ها اخباری از استعفای وزرای صنعت،اقتصاد و آموزش و پرورش هم منتشر کردند اما این اخبار از سوی روابط عمومی های این وزارتخانه ها تکذیب شد. هنوز مشخص نیست که تغییرات کابینه ادامه
    خواهد داشت یا خیر.

  • فانی زیر تیغ استیضاح

    در ماه‌های اخیر اخبار مربوط به تنبیه بدنی دانش‌آموزان در برخی مدارس به قدری رسانه‌ای شد که معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ضمن مردود دانستن تنبیه دانش‌آموزان از نظر موازین فقهی و حقوقی با اشاره به جو تبلیغاتی ایجاد شده در روزهای اخیر، گفت که این گونه دامن زدن رسانه‌ای به مساله، شائبه سیاسی بودن کار را در ذهن تداعی می‌کند. این در حالی است که روز سه شنبه در جلسه علنی مجلس، طرح استیضاح فانی وزیر آموزش و پرورش با ۴۵ امضا اعلام وصول شد. خبر استعفای فانی نیزدر همین روز در رسانه های خبری منتشر شد، اما کمی بعد تکذیب شد.

  • مذاکره برای صلح سوریه

    با وجود آنکه نشست میان آمریکا،روسیه و کشورهای منطقه بر سر صلح در سوریه بدون نتیجه خاصی در لوزان سوئیس پایان یافت اما حداقل مشخص شد که طرف‌های مذاکره‌کننده بر تسریع در شروع یک روند سیاسی در سوریه در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید کرده‌اند. این نشست بعد از نقض آتش بس اخیر و تشدید درگیری‌های سیاسی آمریکا و روسیه و همچنین مواضع برخی از کشورهای منطقه‌ای برای حمله به سوریه تشکیل شد.

    از دیدگاه ایران و روسیه تفکیک گروه‌های غیرتروریستی از تروریستهای جبهه النصره مهم‌ترین مساله است، مساله‌ای که چالش اصلی برای کشورهای ترکیه،عربستان و قطر نیز محسوب می‌شود، اما از دیدگاه جبهه مقابل موضوع بشار اسد و کمک به ترویست‌ها مهم‌ترین مساله است.

  • برندگان جوایز نوبل ۲۰۱۶

    آکادمی نوبل با انتخاب باب دیلن خواننده، آهنگ‌ساز و ترانه‌سرای آمریکایی به‌عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ جهان را غافلگیر کرد. مخالفان این انتخاب معتقدند اساساً باید خالقان اثر ادبی ناب، نامزد دریافت این جایزه شوند. باب دیلن این جایزه را به‌خاطر «خلق تعابیر جدید شاعرانه» دریافت کرده است. از سوی دیگرنوبل اقتصاد ۲۰۱۶ هم به دو اقتصاددان برجسته یعنی الیور هارت و بنگت هولمستروم به دلیل «بسط و توسعه نظریه قراردادها» رسید که مطالعه‌ای گسترده‌ از دستمزد مدیران تا خصوصی‌سازی را در بر می‌گیرد.

    .
  • پیروزی در کمال احترام

    سرانجام برخلاف همه نگرانی‌ها و دلواپسی‌ها و با وجود پیروزی تیم ملی ایران بر کره، مسابقه فوتبال بین دو تیم در شب عاشورای حسینی در کمال احترام به سید و سالار شهیدان برگزار شد و نشان داد که برخورد سلبی با موضوعات نتیجه ای ندارد و باید به مردم اعتماد کرد. درهمین حال رئیس‌جمهور دست‌اندرکاران ورزش کشور را به اقدام پیشگیرانه از تداخل مسابقات مهم ورزشی با مناسبت‌ها و مراسم مورد احترام جامعه توصیه کرد. تیم ملی کشورمان پس از این نتیجه با ۱۰پله صعود روی پله بیست‌وهفتم فوتبال دنیا قرار گرفت.

    .
  • روزهای پرالتهاب ترامپ

    نامزد حزب جمهوری‌خواه که پس از رسوایی‌های اخیر و انتشار نتایج نظرسنجی‌ها به شدت موقعیت خود را در خطر می‌بیند حالا مانند کسی که در مردابی گرفتار آمده به هر حربه‌ای چنگ می‌زند تا بتواند رقیب خود را از صحنه به در کند. پس از آنکه ترامپ،هیلاری کلینتون را متهم به دوپینگ قبل از برگزاری مناظره دوم کرده بود همچنین عنوان داشته که در انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبرآمریکا تقلب رخ خواهد داد. این در حالی است که جدیدترین نظر سنجی‌های انجام شده در آمریکا حکایت از برتری کلینتون دارد.

    .
  • رشد اقتصاد در سایه برجام

    سرانجام رئیس کل بانک مرکزی رشد اقتصادی کشوردر بهار امسال را ۴/ ۵ درصد اعلام کرد و گفت که این نشانه مثبتی برای اقتصاد کشور در سال جاری است. رشد اقتصادی ۴/ ۵ درصدی به عقیده بسیاری از کارشناسان نشان‌دهنده خروج کشور از زیر فشار تحریم‌ها پس از برجام است و خبر از ورود اقتصاد به فاز آرامش می‌دهد. هرچند به نظر می‌رسد افزایش رشد اقتصادی طی این مدت به مدد افزایش درآمدهای نفتی صورت گرفته اما نباید تلاش‌های دولت یازدهم برای بازگرداندن انضباط به اقتصاد کشور را از نظر دور داشت.

    .
  • رفت و برگشت دلار

    اواخر هفته گذشته دلار توانست در بازار نیمه تعطیل و در نبود بازیگران رسمی، خود را بالا بکشد و در کانال ۳۶۰۰ تومانی قرار بگیرد. اما طولی نکشید که با کمک عرضه دلار از سوی برخی صرافی‌های بانکی و نیز کاهش قیمت نرخ حواله درهم، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و با عقب نشینی در انتهای کانال ۳۵۰۰ تومانی جاخوش کرد. دلار سه شنبه به قیمت ۳۵۹۵ تومان معامله شد. این در شرایطی است که برخی از فعالان پیش‌‌بینی می‌کنند با نزدیکی به انتهای سال، تقاضا برای دلار افزایش یافته و دلار گران تر می‌شود.

    .
  • اصرار نمایندگان بر یک استفساریه

    بهارستان نشینان یک باردیگر طرح استفساریه مجلس درباره ورود مجدد شورای نگهبان به صلاحیت کاندیداها را در شرایطی به تصویب رساندند که بر اساس آن شورای نگهبان دیگر نمی‌تواند بعد از اعلام نظر خود درباره صلاحیت یک نامزد، دوباره درباره صلاحیت همان نامزد اظهارنظر کند. با رأی مجدد مجلس به این استفساریه، حالا تعیین سرنوشت آن در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار خواهد گرفت. مطهری پس از تصویب این استفساریه گفت این مصوبه احتمالا زمینه ورود منتخب اصفهان به مجلس را فراهم می‌کند.

    .
  • می آییم‌ای نینوا

    عملیات بازپس‌گیری موصل بزرگ‌ترین و سرنوشت‌سازترین عملیات ضدتروریستی در عراق روز دوشنبه در حالی آغاز شد که به نظر می‌رسد این عملیات نقطه عطفی در مبارزه با داعش خواهد بود. موصل دومین شهر بزرگ عراق بعد از بغداد و مرکز خلافت خودخوانده گروه تروریستی داعش است که از ژوئن ۲۰۱۴ آن را به اشغال درآورده است. با این همه با اعلام آغاز رسمی عملیات آزادسازی موصل توسط حیدر العبادی نخست‌وزیر و فرمانده کل قوای عراقی، حملات گسترده‌ای از سوی نیروهای شرکت‌کننده در این عملیات کلید خورد. علاوه‌بر یگان ویژه ارتش عراق که هسته اصلی مبارزان را تشکیل می‌دهند، نیروهای شیعه حشدالشعبی، حشد عشایر، نیروهای سنی حشد الوطنی، پیشمرگه‌ها و نیروهای ائتلاف ضد داعش هم گروه‌هایی هستند که در این عملیات مشارکت دارند.

  • افت و خیز شاخص بورس

    شاخص بورس اوراق بهادار با وجود اینکه هفته نیمه تعطیل گذشته توانسته بود بیش از ۷۰۰ واحد رشد کرده و حتی روز شنبه هم با رشد ۲۳۱ واحدی خود را به سطح ۷۸ هزار واحدی نزدیک کند اما یکشنبه با افت ۳۱۷ واحدی، نیمی از پله‌های بالا رفته را بازگشت تا نشان دهد دستیابی شاخص به کانال ۷۸ هزارواحدی با مشکلاتی روبه‌روست. اگرچه دوشنبه و سه شنبه دماسنج اقتصادی دوباره ۱۳۸ و ۱۴۲ واحد رشد کرد اما ناظران بر این باورند که روند حرکتی معامله‌گران با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت در بازار بورس است.

    .
  • رد تحریم‌های جدید

    درحالی‌که برخی خبرها از تحریم ۳۰ ساله اتحادیه اروپا علیه شرکت ملی نفتکش حکایت می‌کرد، مدیرعامل این شرکت با تکذیب این خبر گفت با توجه به تردد ناوگان شرکت ملی نفتکش در آبهای بین‌المللی و همکاری با بیمه ها، تحریم نفتکش‌ها تائید نمی‌شود. این در حالی است که پس از اجرایی شدن برجام همه تحریم‌های شرکت ملی نفتکش برداشته شد و استناد خبرگزاری فارس برداشت اشتباه از متن مربوط به دلایل سال ۲۰۱۵ شورای اتحادیه اروپا برای تداوم تحریم شرکت ملی نفتکش است که پس از برجام موضوعیت ندارد.

    .
  • توطئه سعودی در یمن؟

    در حالی که تا کنون بیش از ده هزار تن در درگیری‌های یمن جان باخته اند؛ حالا با ورود آمریکا به جنگ مستقیم با یمن،شرایط پیچیده‌تر از گذشته شده وسخنگوی دستگاه دیپلماسی می‌گوید،سعودی‌ها در پی شکست‌های مکرر در منطقه می‌خواهند پای واشنگتن را به مبارزه مستقیم با انصارالله و مردم یمن بکشانند. در پی شلیک موشک به ناوهای آمریکایی از خاک یمن، آمریکا مواضع حوثی‌ها را بمباران کرد. در همین حال جان کری روز شنبه خواستار برقراری آتش بس فوری و بی قید و شرط میان عربستان و جنبش انصارالله یمن شد.

    .
  • برآیند صفر بیم و امید در بورس

    بهزاد بهمن نژاد

    دبیر گروه بورس

    شاخص بورس تهران که اواخر تابستان تا سطح ۷۶ هزار واحدی کاهش یافته بود، از ابتدای مهر شاهد نوسانات مثبتی بود. هفته گذشته نیز این روند مثبت ادامه یافت تا نماگر بازار سهام به سطح ۷۸ هزار واحدی نزدیک شود. با این حال مشاهده می‌شود در نزدیکی این سطح، فشار فروش سهام افزایش یافته و قیمت‌ها مجددا اصلاح می‌شوند. علت این رفتار را می‌توان در عدم همراهی عوامل بنیادین و حتی نشانه‌های تکنیکالی در این سطح جویا شد. به‌طوری که افزایش سریع‌تر قیمت سهام نسبت به روند سودآوری شرکت‌ها باعث می‌شود از نگاه بنیادین جذابیت خرید یا نگهداری سهام کاهش یابد.

  • جوانه زدن برجام در زمین اقتصاد

    مجید حیدری

    عضو گروه بانک و بیمه

    پس از لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، بسیاری از منتقدان دلواپس دولت، دستاورد برجام در اقتصاد را با عنوان «تقریبا هیچ» معادل دانستند. اگر چه که این کلمه از سوی رئیس کل بانک مرکزی، در محافل بین‌المللی برای نشان دادن کارشکنی‌های آمریکا و امتیازگیری بیشتر صورت گرفته بود، اما این لغت تا مدت ها، بهانه‌ای برای بی اثر جلوه دادن لغو تحریم‌ها بود. اما در حقیقت، شواهد و آمارها نشان می‌دهد که اقتصاد آرام آرام به سمت مسیر اصلی خود بازمی‌گردد و در ریل اصلی حرکت می‌کند.

  • استعفای حاشیه‌دار وزیر ارشاد

    شایان ربیعی

    عضو گروه فرهنگ و هنر

    در سه سال اخیر و به ویژه در سه، چهار ماه گذشته انتقادها، اعتراض‌ها و حملات متعددی نسبت به عملکرد وزارت ارشاد صورت گرفته است. مخالفان دولت با ایجاد حواشی متعددی در حوزه فرهنگی، ثبات و آرامش فضا را سلب کرده‌اند و موافقان دولت به آنچه «رفتار منفعلانه و بی اثر وزیر ارشاد» می‌خوانند، اعتراض دارند. کار به جایی رسید که در موضوع برگزاری کنسرت‌های موسیقی، رئیس‌جمهور، صراحتا و در یک سخنرانی عمومی از موضع وزیر ارشادش انتقاد کرد.

  • لوزان و تایید نقش ایران در سوریه

    کامران کرمی

    عضو گروه دیپلماسی

    ایران که از آغازین روزهای بحران در سوریه تاکنون همه بازیگران درگیر را به انتخاب راهکار سیاسی، آتش‌بس فراگیر و مبارزه با تروریسم ترغیب کرده بود، این‌بار به دلایلی در دقیقه ۹۰ در نشست بین‌المللی سوریه در شهر لوزان سوئیس شرکت کرد تا به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای ذی‌نفوذ، وزن ائتلاف روسیه به‌علاوه جبهه مقاومت را تقویت کند. این نشست که به گفته حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه دوسوم آن به موضوعات امنیتی و آتش‌بس در سوریه اختصاص داشت، چهار محور اصلی را مورد بررسی قرار داد که می‌تواند در روند بحران در سوریه و فرآیندهای آتی آن موثر باشد.

  • رد پای ترامپ زیر پوست آمریکا

    به‌رغم اینکه دونالد ترامپ سخنان سخیفی در مورد زنان و حتی دختر خود زده است اما هنوز جامعه آمریکایی آنگونه که باید ترامپ را محکوم نکرده است. به نظر می‌رسد جامعه آمریکایی چندان موضعی در برابر سخنان ترامپ نداشته باشد، حتی اگر کسانی مانند میشله اوباما در یک سخنرانی، دیدگاه ترامپ را بکوبد. البته برخی می‌گویند در میان سخنان میشله در هفته گذشته یک نکته وجود داشت و آن اینکه تاکید می‌کند اینگونه سخیف گفتن در مورد زنان در جامعه آمریکایی چندان ناآشنا نیست. او که در یک اجتماع تقریبا زنانه سخن می‌گفت تاکید کرد که همه آنها این شرایط را تجربه کرده‌اند.

  • ترامپ، عامل بازنگری هویت حزب جمهوری‌خواه

    مترجم: مریم رضایی

    افشای نوار صوتی رسوایی دونالد ترامپ در مورد آزار جنسی زنان، یکشنبه اخیر تجمع روحانیونی را که عضو شورای مشورتی مذهبی ترامپ بودند و از مدت‌ها پیش از دیدگاه او در مورد کشور حمایت کرده بودند، لغو کرد. از کالیفرنیا تا فلوریدا، اعضای این گروه به یک کنفرانس اضطراری پیوستند که ابعاد زشت اقدامات ترامپ را بررسی کنند.

    رقابت انتخاباتی ۲۰۱۶ به هفته‌های پایانی نزدیک می‌شود و ترامپ کل کشور را دچار دردسر کرده و رگ و پی سیاست آمریکا را به نقطه حساسی کشانده است.

  • ماجراجویی در زیر پایتخت

    دامنه «فروریزش زمین» در تهران بدون عکس‌العمل یا واکنش موثر از سوی مسوولان شهری و دولتی مرتبط با پایتخت، رو به افزایش گذاشته و طی سه ماه اخیر، بطور متوسط هر ۹ روز، یک حادثه خسارت‌بار «نشست خیابان» در یکی از مناطق کلان شهر تهران، به وقوع پیوسته است. عوامل مدیریت بحران تهران تاکنون، رخداد «زلزله» را مهمترین و شاید تنها خطر بزرگ پیش‌روی پایتخت تصور می‌کردند اما غفلت مجموعه مدیریت شهری از ماجراجویی‌هایی که طی چند سال گذشته در زیر پایتخت -تراز منفی یا همان سطح زیرین شهر تهران- اتفاق افتاده است، هم اکنون باعث «تحلیل شدید مقاومت زمین» شده و تبعات آن مدتی است به شکل فروریزش، نشست و ایجاد حفره‌های چندین متری در معابر اصلی و فرعی پایتخت، در حال نمایان شدن است.

  • گودبرداری‌های عمیق ممنوع می‌شود؟

    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور از «ممانعت در صدور پروانه ساختمانی برای پروژه‌های نیازمند گودبرداری عمیق» توسط کمیسیون ماده ۵ شهر تهران خبر داد و در عین حال اعلام کرد گودبرداری‌های عمیق مشکلاتی را برای پایتخت به‌وجود آورده‌اند. بنابراین مصمم هستیم این قبیل پروژه‌ها را که هم برای شهر، هم برای شهروندان و هم برای خود سرمایه‌گذاران چالش‌زا به حساب می‌آید را محدود و کنترل کنیم. دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در ارتباط با تاثیر گودبرداری‌های عمیق در تهران و تاثیر احتمالی آن بر آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین گفت: دبیرخانه شورای عالی شهرسازی بررسی موضوع فرونشست و گودبرداری‌ها را به‌صورت عمومی آغاز کرده است و بعد از حصول اولین نتایج تحقیق، نسبت به این موضوع به‌صورت رسمی اظهار نظر خواهیم کرد.

  • منشأ متفاوت «فرونشست»‌ها

    مدیر بخش زلزله در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی معتقد است: فرونشست در کشور یک موضوع ملی و اتفاقی است که در حال حاضر در اغلب دشت‌های کشور در حال رخ دادن است و به لحاظ آنکه در برخی از مناطق شهری، این موضوع پدید آمده و آسیب‌ها و خسارت‌هایی نیز به‌دنبال داشته، مورد توجه قرار گرفته است، در حالی که از سال‌ها پیش موضوع فرونشست با شروع خشکسالی از یکسو و برداشت آب‌های زیرزمینی از سوی دیگر تشدید شده بود.

    علی بیت‌اللهی با تشریح نتایج تحقیقات خود درباره فرونشست زمین که دامنه و ابعاد آن در تهران، حادتر شده است، اعلام کرد: اگر فرونشست‌ها ریشه‌یابی شود، دلیل اصلی آن مصرف بالای آب‌های زیرزمینی است که باید با یک مدیریت جدی، از افزایش این مخاطره در کشور جلوگیری کنیم.

  • نقشه بی‌خاصیت از قنوات تهران

    نقشه جامع و دقیق از مسیر و موقعیت حداقل ۵۰۰ رشته قنات در زیر زمین تهران، بدون آنکه در شرایط بحران فعلی فرونشست پایتخت، مورد استفاده دستگاه‌های مسوول قرار بگیرد، در سایت اطلاع‌رسانی سازمان مدیریت بحران شهر تهران، به‌صورت کامل منتشر شده است. این نقشه نشان می‌دهد در هر یک از مناطق ۲۲ گانه تهران دست کم ۲۰ رشته قنات فعال یا خشک شده وجود دارد که بی‌توجهی به «موقعیت، عمق، طول مسیر و وضعیت فعلی» این قنوات از جانب عوامل حفاری و گودبرداری‌های عمرانی و ساختمانی می‌تواند نشست زمین در پایتخت را تشدید کند.

  • دو انگیزه برج‌سازها به تراز منفی

    از دیدگاه برخی کارشناسان شهری و شهرسازی ریشه گرایش شدید برج سازها و فعالان بخش ساختمانی در سال‌های اخیر به ساخت‌وساز در تراز منفی به یک نقطه مغفول مانده در اسناد فرادست شهرسازی باز می‌گردد. مطابق با بررسی کارشناسان ارشد حوزه شهری اگر در سال‌های اخیر بسیاری از برج سازان با هدف افزایش ارزش اقتصادی پروژه به گودبرداری‌های عمیق و ایجاد تراکم منفی در زیرسطح به اسم تامین پارکینگ برای طبقات واقع در تراز مثبت روی آورده‌اند به‌دلیل وجود یک حفره عمیق در ضوابط تدوین شده طرح تفصیلی جدید تهران است. مشاهده‌های میدانی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد بسیاری از پروژه‌های بلندمرتبه با کاربری‌های مختلف مسکونی یا تجاری-خدماتی که در پهنه‌های مختلف شهری در حال اجرا شدن است به ایجاد گودبرداری‌های عمیق تا ۴۰ متر به اسم تامین پارکینگ اقدام کرده‌اند.

  • متهم نامرئی کاهش آبهای زیرسطحی

    شیوع پدیده برج سازی در عمق زمین با بروز مشکلاتی در برخی پهنه‌های شهری همراه شده است. نشست کاخ صاحبقرانیه و از دسترس خارج شدن آن به دلیل گودبرداری عمیق مجاور آن یکی از نمونه‌های این مشکلات است. صدور مجوز برای ساخت‌وسازهای عمیق به اسم «تامین پارکینگ برای مجتمع‌های تجاری-خدماتی» بعد از آنکه چند حادثه فرونشست زمین و نشست بناهای مجاور را در مناطقی از پایتخت از جمله کاخ صاحبقرانیه رقم زد اکنون دیگر نقاط شهر تهران را با تهدید بالقوه روبه‌رو کرده است. کاخ صاحبقرانیه واقع در محدوده باغ نیاوران به دلیل گودبرداری عمیق برج سازها در اطراف این اثر فرهنگی- تاریخی دچار نشست و از دسترس خارج شد و اکنون بازدید عمومی از این سازه تاریخی تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

  • بلندمرتبه ها؛ از ارتفاع تا عمق

    تاریخچه بلندمرتبه‌سازی و ساخت بناهای بلند در تهران به چندین دهه گذشته و به تقلید از بلندمرتبه‌سازی کشورهای خارجی بازمی‌گردد. دوره‌ای که به ساختمان‌های ۴ طبقه در تهران بلندمرتبه اطلاق می‌شد و زندگی در بناهای بلند به طبقه پردرآمد جامعه تعلق داشت. دوره‌ای که انگیزه زندگی در طبقه آخر یک ساختمان ۴ طبقه برای بهره گرفتن از دید وسیع مناظر شهری بود. سابقه بلندمرتبه‌سازی در ایران به دهه ۳۰ تا زمان حال بازمی‌گردد، طوری که نمونه‌های برج‌های بلندمرتبه کنونی در جای جای شهر تهران همچون برج تهران و ارغوان دیده می‌شوند.

  • جای خالی ملاحظات لرزه‌ای در طرح تفصیلی

    با وجود توجه به ملاحظات محل قرارگیری گسل‌های تهران در اصول و ضوابط طرح جامع شهر تهران، طرح تفصیلی، قوانین تراکم و کاربری‌ها را برای تمام عرصه شهر صرف‌نظر از میزان خطرپذیری لرزه‌ای با معیارهای یکسان تنظیم کرده است. اما ابلاغ نقشه‌های جدید گسلی توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری، بازنگری در ضوابط طرح تفصیلی براساس این نقشه‌ها را با هدف ارتقای ایمنی شهر ضروری کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، اوایل امسال بود که اخبار تهیه نقشه جدید گسل‌های شهر تهران منتشر شد و از کشف اطلاعات تازه‌ای از ۳۰ گسل اصلی و فعال شهر مهم‌ترین سرفصل این خبرها بود.

  • دردسرهای تراکم‌فروشی در زیرزمین پایتخت

    در حالی که صدور «تراکم منفی»، برخی از ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در تهران به ویژه با کاربری تجاری را به زیرزمین تهران کشانده اما تغییر کاربری طبقات زیرزمینی از پارکینگ به تجاری به یک رویه منفعت‌طلبانه در پایتخت تبدیل شده است. در این بین فقدان حد مشخص برای طبقات زیرزمینی در طرح تفصیلی شهر تهران یکی از عواملی است که به افزایش تغییرکاربری دامن زده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، طرح تفصیلی جدید شهر تهران که از ابتدای سال ۹۱ مبنای عمل قرار گرفته است، اگرچه بلندمرتبه‌سازی‌های خارج از ضابطه به ویژه با کاربری تجاری را قدری محدودتر کرده و شهرداری‌های مناطق دیگر نمی‌توانند صرفا با انگیزه درآمدی نسبت به صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی اقدام کنند، اما یک خلاء مهم در این طرح دردسرساز شده و آن فقدان محدودیت «تراکم منفی» است.

  • روزگار آرایش‌های اجق وجق

    آزاده باقری

    روزنامه‌نگار

    «آخر تو از مد چه می‌دانی؟» این جمله را شاید بارها و بارها از زبان کسانی شنیده باشید که خودشان را به شکل‌های مختلف و به قول خودشان مد روز می‌آرایند و وقتی با تعجب به آنها نگاه می‌کنیم و می‌پرسیم این چه مدل لباس و آرایشی است؟ در جواب می‌گوید: «آخر تو از مد چه می‌دانی؟» بعد از آن متوجه می‌شوید آنچه می‌بینید آخرین مد روز است! از این دسته آدم‌ها کم نیستند و تا دلتان بخواهد در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام به چشم می‌خورند که برای بیشتر دیده شدن و به قول معروف «لایک خور بیشتر» سعی می‌کنند از مدهای جدید تبعیت کنند و آن را بازنشر دهند.

  • چگونه جذابیت جنسی بخشی از مفهوم زیبایی شد؟

    نسیم بنایی

    روزنامه‌نگار

    ساعت‏ها زیر آفتاب تابستان می‏ایستادند و برنزه می‏شدند؛ البته هدف‏شان حمام آفتاب نبود؛ آنها کشاورزان زحمتکشی بودند که بخش زیادی از زمان خود را زیر نور آفتاب و مهتاب می‏گذراندند تا یک لقمه نان به دست بیاورند. در مقابل، کسانی که زمین کشاورزی نداشتند تا به بهانه آن حمام آفتاب بگیرند در خانه‏های خود می‏ماندند تا جامعه قشر آفتاب‏مهتاب ندیده هم داشته باشد.

    این دسته آنقدر در خانه می‏ماندند که رگ‏های خونی آبی‏رنگ، زیر پوست رنگ‏پریده و بی‏روح‏شان نمایان می‏شد.

  • هشتگ زیبایی هشتگ رسانه‌های اجتماعی

    حلیه صبورنژاد

    ایده زیبایی، به‌عنوان یک برساخته اجتماعی، در رفت و برگشت میان عاملیت افراد و سازوکارهای اجتماعی شکل می‌گیرد. از روزگار شکل‌گیری رسانه‌های جمعی تا امروز، همواره نگرانی منتقدان فرهنگی این بوده که تعریف زیبایی هر روز بیش از دیروز، دستکاری ‌شود؛ به این معنی که رسانه با مداخله‌ در زندگی اجتماعی، مختصات زیبایی را تعیین کند. نزدیک‌ترین سوژه این تعیین‌کنندگی رسانه به ما، بدن‌هایمان است. از زمان تولد صنایع فرهنگی تاکنون، روند عرضه معیارهای ارزیابی بدن از رسانه به جامعه هرگز متوقف نشده است اما نمی‌توان تغییرات ناشی از فراگیری «رسانه‌های اجتماعی» را در این میان نادیده گرفت.

  • صنعت بی‌رحم

    کاوه فرازمند

    پژوهشگر اجتماعی

    «کرامت انسان بالاتر از آن است که وجودش آلوده به چیزی ناآزموده شود. تعهد یک شرکت معتبر به مشتریانش هم اجازه نمی‌دهد محصولی را به آنها عرضه کند که از بی‌ضرر بودن آن مطلع نیست. لوازم آرایشی هم محصولاتی هستند که به صورت مستقیم با حساس‌ترین نقاط بدن انسان در تماس هستند. بنابراین اخلاق حکم می‌کند تمام مواد آرایشی پیش از توزیع در بازار بارها آزمایش شوند. اما باز اخلاق حکم می‌کند که این آزمایش‌ها روی انسان‌های دیگر انجام نشود.

  • ... که فرهنگ آرایش جان بُوَد

    سینا مشایخی

    پژوهشگر اجتماعی

    فکر کنم از زمانی که حواله دادن همه چیز‌ها به «جان»، روح یا روان اندکی در جهان مألوف و مرئی کمرنگ شد، کم استفاده‌تر شد، بی‌معنا شد یا هر چیز دیگر. . . خواست ملت برای نشان دادن چیزهایی که نشان دادنی بود، به نوعی از ادعای درونی و نادیدنی به ادعای بیرونی و دیدنی تغییر زاویه داد. البته این بحث سوای آنکه صرفا فکر و نظرم باشد، چیزی است که در جامعه هم برایم ملموس‌تر است. یک بار آرایش می‌شود چگونگی آرایش قوا و هویتم در مقابل دیگران، یک بار می‌شود هویتی که دیگران یا من‌های بزرگ‌تر برایم می‌آرایند.

  • مردم چی می گن؟!

    مینا انصاری فرد

    انسان ذاتا موجودی معطوف به دیگری است. یعنی هویت و شخصیت انسان الزاما در ارتباط با دیگری شکل می‌گیرد. بنابراین انسان هیچ‌گاه به‌تنهایی انسان نیست و شاکله هویت انسانی‌اش در فرآیند گفت‌وگو با دیگری شکل می‌گیرد. با این اوصاف می‌توان گفت چون هیچ‌کس نمی‌تواند به تنهایی هویت داشته باشد، همه هویت انسان‌ها در فرآیند یک ارتباط شکل می‌گیرد. به این معنی که هویت هر انسانی، برآیند ارتباط‌ها و گفت‌وگوهایی است که با دیگران دارد. حالا با این مقدمه به شیوه‌های جدید آرایش صورت و لباس در میان دختران و پسران جامعه امروز شهرهای بزرگ و حتی شهرهای کوچک کشورمان فکر کنیم.

  • تغییرشکل یک نیاز طبیعی به مساله‌ای اجتماعی

    سعیده فراهانی

    روزنامه نگار

    پیشینه تاریخی استفاده از لوازم آرایش در ایران به سال‌های بسیار دوری برمی‌گردد. به‌عنوان مثال، آرایش چشم از حدود ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در ایران رواج داشته است. در کتاب تاریخ باستانی ایران نوشته ریچارد نلسون آمده است که زنان ایرانی از قرن ها پیش به ایران از «هفت قلم آرایش» استفاده می‌کردند: سرمه، حنا، سرخاب، سفیداب، وسمه، زرک و خال۱. عدد هفت در کیش زرتشتی سمبل کمال بود، کسی که هفت قلم آرایش می‌کرد به مثابه این بود که نهایت تلاش خود را در جهت زیبا سازی انجام داده است.

  • من «دیگری» هستم

    مهدی جلیلی

    دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه علامه

    در زبان افواه و به طنز و کنایه به آنها می‌گویند «پلنگ»، موجودات ظریفی که به جان اعضا و جوارح خود افتاده‌اند و با بلاهای گوناگونی که سر دماغ و لب و گونه‌ها و رنگ پوستشان آورده‌اند شمایلی دیگر یافته‌اند؛ جماعتی که قرار بوده مانند سایر انسان‌ها و سایر هم جنسان خود نماد ظرافت و تعقل و سرچشمه هنر باشند، اما «پلنگ» شده‌اند و از مفهوم پلنگ آشنایی زدایی غریبی کرده‌اند. آنها خودشان را موجودات «دیگری» می‌دانند یا ما آنها را به چشم غریبه‌هایی غیرقابل پذیرش نگاه می‌کنیم؟ به‌خاطر ایجاد تمایز با جامعه‌ پیرامونشان دست به ستیز و دگرگونی ظاهرشان می‌زنند یا در فردیت زندگی مدرن آنقدر پیش رفته‌اند که ترجیح می‌دهند با اتکا به آزادی انسان مدرن و حق بر بدن، خود را آنگونه که راحت ترند؛ جلوه دهند؟ اینها سوال‌هایی است که هر وقت با چهره‌هایی پر اغراق در آرایش و جراحی زیبایی روبه‌رو می‌شوم ناخودآگاه ذهن مرا درگیر می‌کند.

  • در فصل غیر اوج به کجا سفر کنیم؟

    اگر می‌خواهید سفر کنید اما می‌خواهید تعداد کمتری از توریست‌ها در آنجا حضور داشته باشند، از تخفیف‌های هتل‌ها استفاده کنید و با خیابان‌ها و رستوران‌های خلوت مواجه شوید، به کجا سفر می‌کنید؟ ممکن است زمان آن رسیده باشد تا سفر کردن به مقاصد مورد علاقه خود را در فصل غیر اوج سفر در نظر بگیرید. در اینجا فهرستی از مقاصد خارجی که می‌توانید در زمان‌های مشخص‌شده به آنها سفر کنید درج شده است.

    .
  • مسافران «خالد‌نبی» و سرزمین «قابوس‌شاه»

    نیوشا امینیان

    راهنمای تور

    پیش از این، از روز نخست سفرمان به ترکمن صحرا گفتم و از میزبانی مردمان آن خطه نوشتم. حالا از روزهای دوم و سوم سفر خواهم گفت. صبح خیلی زودتر از آنکه منتظرش بودیم با بوی نان تازه و صدای حیوانات مزرعه رسید. زن صاحب خانه مشغول درست کردن نیمرو با تخم مرغ‌های محلی بود و دخترش که خانه‌اش را شب پیش به ما داده بود در ظرف‌های جداگانه‌ای پنیر و کره محلی می‌گذاشت. کم کم مسافران ما هم بیدار شدند و در آماده کردن سفره کمک کردند؛ سفره‌ای با نان تازه محلی که برای پخت آن از شیر و آرد و کره استفاده شده بود و نیمرو‌هایی که با تخم‌مرغ‌های رسمی و کره و سرشیری که خود صاحب خانه درست کرده بود.

  • دکه مطبوعات - ۲۹ مهر ۹۵

    Foreign affairs

    آمریکا تا بن دندان مسلح شود

    دو ماهنامه فارن افرز برای شماره سپتامبر و اکتبر خود یک پرونده ویژه تهیه کرده است. پرونده‌ای که درخصوص تجهیزات نظامی نوشته شده و برای آن نام «فردای نظامی‌گری» انتخاب کرده است. این پرونده در ۵ مقاله جدا به موضوع تسلیحات نظامی پرداخته است. این مجله به منظور بررسی این موضوع به سراغ ژنرال مارتین دمپسی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا رفته است. همچنین در بخش‌های دیگر این پرونده، مقاله‌ای مشترک به قلم مایکل هانلون و دیوید پترائوس، رئیس سابق «سیا» درخصوص پیشبرد نظامی‌گری آمریکا منتشر شده است.

  • تعریف مزیت نسبی و مزیت مطلق

    به زندگی روزمره خود نگاهی کنید. شما در طول روز برای خرید کالا و خدمات دلخواه خود با افراد زیادی سر وکار دارید، اما چرا؟ جواب روشن است چون به تنهایی نمی‏توانید همه کالاها و خدمات را خودتان فراهم کنید. پرداختن به تولید یک کالا لازمه آن است که شما زمان و منابع خود را معطوف آن کنید، تحت این شرایط شما قادر نخواهید بود همزمان به تولید دیگر کالاها بپردازید. این همان اصل شکل‏گیری مبادلات در بین انسان‏هاست. افراد با گذشت زمان دریافتند منابع خود را در تولید کالا و خدماتی که در آن نسبت به سایرین ماهرترند، به‌کار گیرند.

  • قیمت طلا چگونه مشخص می‌شود؟

    مرتضی زارع

    کارشناس اقتصادی

    طلا یکی از جذاب‌ترین فلزات روی زمین با تقاضای زیورآلاتی بالا است. محدود بودن منابع این فلز، طلا را به یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های انسان تبدیل کرده است. ارزش این کالا به ‌حدی است که ساخت اولین سکه‌های طلا به هفت قرن قبل از میلاد برمی‌گردد. در اقتصاد همواره طلا به‌عنوان یک دارایی مهم در رقابت با سایر دارایی‌ها مثل ملک، ارز، اوراق قرضه، سهام و. . . است. ارزش تمام نشدنی آن و مقبولیت این فلز گران‌بها در سراسر دنیا موجب شده تا همواره طلا جایی در بین دارایی انسان‌ها داشته باشد.

  • مفهوم نظریه قراردادها

    امیر شاملو

    از گذشته تا امروز بشر همیشه برای مقاصد مختلفی پیمان می‌بسته است تا نیازهای خود را که به‌صورت انفرادی قابل پاسخگویی نبوده، از طریق افراد دیگر پاسخ دهد. در واقع این توافق و قرارداد دو جانبه به این معنی است که کاری یا خدمتی در ازای کار یا خدمت فرد دیگری انجام دهد یا هزینه آن را به‌صورت یک واسطه مبادله (مانند طلا یا سایر چیزهای ارزشمند در گذشته و پول در روزگار فعلی) پرداخت کند. با این حال مشکل مهمی در این میان وجود دارد و آن مساله اطلاعات است، یعنی ما در تمام موارد نمی‌توانیم از آنچه که فرد مقابل تعهد کرده است انجام دهد یا محصولی که قول داده آن را تولید کند، اطمینان حاصل کنیم.

  • ۲۰ مسیر کاهش هزینه‌ها

    در این مطلب کوتاه بنا داریم راهکارهایی را به شما پیشنهاد کنیم که با استفاده از آنها می‌توانید طی ۳۰ روز بخش زیادی از هزینه‌های غیرضروری خود را حذف و به پس‌انداز خود اضافه کنید.

    از خرید موادی که ضرورت چندانی ندارند، بپرهیزید. بعضی مواقع ما وسایل یا احتیاجاتی را برآورده می‌کنیم که به آنها نیازی نداریم و فقط آنها را خریداری می‌کنیم که شاید یک روز به کار آیند. اهل گردش هستید ؟ اگر فردی هستید که مدام به بیرون می‌روید و اهل گردش هستید بهتر است به جای اینکه هزینه‌ای را بابت تاکسی یا وسایل حمل‌و‌نقل پرداخت کنید، مسیرهایی را که کوتاه هستند پیاده طی کنید تا هم سلامت باشید و هم اینکه پس اندازی کرده باشید.
  • ۷ توصیه مالی که نباید جدی بگیرید

    مترجم: مریم رضایی

    با وجود اینکه کارشناسان مالی هنگام ارائه توصیه‌های مالی منافع مخاطب را در نظر می‌گیرند، اما موقعیت هر فرد با دیگری متفاوت است و توصیه‌ای که برای یک فرد موثر است لزوما برای فرد دیگر کاربرد یکسانی ندارد. با توجه به این موضوع، در اینجا هفت توصیه مالی کارشناسان را که باید در آنها تردید کنید یا کلا آنها را نادیده بگیرید، عنوان می‌کنیم:

    توصیه ۱: در جوانی سرمایه‌گذاری جسورانه داشته باشید

    چرا چنین توصیه‌ای می‌شود: بیشتر کارشناسان مالی به شما می‌گویند بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری‌های جسورانه در جوانی است، چون بعد از هر گونه تزلزل در بازار یا اشتباه فردی، سال‌های زیادی پیش رو دارید که آنها را جبران کنید.

  • مسیرهای حفظ پول بیشتر در خانواده

    با استفاده از چند رهنمود ساده خواهید توانست مسیر مصرف پول نقد خود را تعیین و کنترل کنید. همیشه مقدار زیادی از پول‌های شما صرف خریدها و هزینه‌های مازاد می‌شود مثل هزینه‌های اضافی برای خدماتی که از آن استفاده نمی‌کنیم، هزینه‌های خرید موادغذایی که دور ریخته می‌شوند، خرید کیسه‌های خرید بزرگ برای خرید‌های بی‌برنامه یا خرید‌های مختصر. به این موارد و موارد متعدد مشابه آن خرید مازاد نگویید، اسم واقعی این کار، هدر دادن پول است. این موارد پول را از جیب شما خارج می‌کنند و شما حتی نمی‌فهمید که این پول کجا رفت و صرف چه چیزی شد.

  • ۶ اصل برای موفقیت فردی و‌کاری کارآفرینان

    Martin Zwilling

    مترجم: مریم رضایی

    سبک زندگی استارت‌آپی به پراسترس بودن و پرچالش بودن معروف است، اما همه چیز به‌عنوان یک کارآفرین و اینکه سرنوشت خود را چگونه تحت کنترل دارید بستگی دارد و این سبک زندگی می‌تواند لذت‌بخش هم باشد. متاسفانه، تجربه سال‌ها همکاری با کارآفرینان و مشاوره دادن به استارت‌آپ‌ها نشان داده همیشه این‌طور نیست و با اینکه کسب‌وکارها می‌توانند موفق باشند، کارآفرینان در بسیاری مواقع احساس شکست می‌کند. به‌عنوان مثال، موسس یک استارت‌آپ را می‌شناسم که بسیار باانگیزه است و کسب‌وکارش با سرعت معقولی رشد می‌کند.

  • به دنبال رویاهایتان بروید

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    Design*Sponge یک وبلاگ طراحی است که توسط گریس بونی راه‏اندازی شده است. این وبلاگ در اوت ۲۰۰۴ شروع به‌کار کرد و روزانه ۳ تا ۵ بار به‌روزرسانی می‏شود. Design*Sponge گروه متفاوتی از خوانندگان علاقه‏‏مند را از سراسر جهان جذب کرده است و در حال حاضر روزانه بالای یک میلیون خواننده دارد. Design*Sponge در حال حاضر بیش از ۷۵ هزار خواننده روزانه در سایت اصلی‏اش دارد. وقتی به کلمه «کارآفرین» فکر می‏کنید، چه نوع فردی به ذهن شما متبادر می‏شود؟ ریچارد برانسون؟ الون ماسک؟ مارک زاکربرگ؟ تعداد بسیار زیادی از شما ممکن است تصورتان از یک کارآفرین لزوما یک «مرد» باشد؛ معمولا به این دلیل که اکثر ما به‌طور ناخودآگاه یک کارآفرین نوعی را «مرد» تصور می‏کنیم.

  • نکات مهم برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی

    مترجم: پیام محجوبی

    انسان‌ها در طول تاریخ برای انجام مبادلات تجاری خود همواره مذاکره می‌کردند و موضوع اصلی در این مذاکرات عموما قیمت بود. امروزه نیز هنر مذاکره، حلقه مفقوده مهارت کسب‌و‌کار است. افرادی که توانایی چانه‌زنی نداشته باشند، معمولا در خریدهای خود قیمتی بیشتر از آنچه که باید، پرداخت می‌کنند. در زیر به یازده نکته مهم در این گونه مذاکرات اشاره شده است:

    ۱) در مورد هر چیز می‌توان مذاکره کرد: همه جا مذاکره کاربرد دارد، حتی در فروشگاه کوچک واقع در نزدیکی منزل شما! تصور نکنید قیمت‌هایی که با برچسب برای هر کالا مشخص شده، قیمت‌های نهایی است.

  • عوامل موثر بر خروج خودرو از گارانتی

    به‌رغم آنکه خودروسازان بزرگ دنیا گارانتی را به منظور جلب نظر مشتریان در سیستم فروش خود در نظر می‌گیرند اما یکی از مشکلات بزرگ بسیاری از مشتریان ایرانی نحوه ارائه خدمات گارانتی توسط شرکت‌های خودروساز است. موضوعی که به چالشی جدی میان مشتریان و عرضه‌کنندگان خودرو تبدیل شده است. در این میان هر چند نارضایتی‌های بسیاری وجود دارد اما یکی از عمده‌ترین مشکلات، خارج شدن خودرو از شمول گارانتی است. بنابر تعاریف، گارانتی مجموعه خدماتی است که یک شرکت عرضه‌کننده خودرو به خریدار محصول خود ارائه می‌دهد و این خدمات تضمین‌کننده کیفیت آن شرکت است.

  • جنجال خودروی فرانسـوی در ایران

    حضور مستقل رنو در ایران بعد از عقد توافق نامه میان این شرکت فرانسوی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بسیار بحث‌برانگیز شد؛ به‌طوری‌که برخی منتقدان آن را دخالت آشکار فرانسوی‌ها در صنعت خودروی ایران می‌خواندند و برخی دیگر نیز رنو را به چپاول گری بازار خودروی کشور متهم کردند. هر چند در کنار منتقدان، برخی دیگر نیز این اتفاق مهم در صنعت خودروی کشور را منجر به کاهش انحصار دو خودروساز کشور و همچنین انتقال تکنولوژی به این صنعت تعبیر کردند، با این حال هنوز جزئیاتی از توافق‌نامه ایدرو و رنو و همچنین چگونگی ورود دوباره این شرکت فرانسوی به ایران منتشر نشده است.

  • زمزمه افزایش قیمت خودروها

    با افزایش تولید خودرو و ورود نسبی نقدینگی به شرکت‌های خودروساز باز هم زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسد، هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که هرگونه افزایش قیمتی، بار دیگر بازار را به رکود می‌کشاند اما با بهتر شدن وضعیت خرید و فروش خودرو و همچنین بازگشت مشتریان به بازار ظاهرا تولید‌کنندگان خودرو برای پوشش هزینه‌های خود راهی جز افزودن به قیمت خودروها نیافته‌اند. قیمت خودرو طی سه سال گذشته چندین بار با افزایش قیمت روبه‌رو شد، این در حالی است که شورای رقابت در دولت دهم تعیین‌کننده نهایی قیمت خودرو‌های داخلی شناخته شد.

  • سیاست‌گذاری چند وجهی در بازار مسکن

    شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن که به مدت دو روز در دانشگاه تهران برگزار شد، فرصتی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داد تا برنامه‌ها و سیاست‌های حوزه مسکن و شهرسازی را به نقد جامعه دانشگاهی و متخصص بگذارد و از آن طریق بتواند بازخوردهای سیاست‌ها، مقبولیت یا عدم مقبولیت آنها را در جامعه دانشگاهی و اجرایی دریابد.

    درباره دستاوردهای اولیه این همایش، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تاکید بر صدور بیانیه پایانی همایش در ۱۶ بند و اجماع دست اندرکاران همایش بر محتوای آن، در گزارشی اعلام کرد: ما نیازمند یک گفتمان مشترک در مورد سیاست‌گذاری مسکن هستیم.

  • ناسازگاری «زمین» با مدیریت شهری

    سریال فرونشست زمین در پایتخت به چهارراه مولوی و روی تونل مترو در این محدوده رسید و بار دیگر در طول چهار ماه اخیر نگرانی در زمینه ایمنی کارگاه‌های عمرانی و نامشخص بودن عوارض زیرسطحی را تشدید کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در طول دو هفته گذشته دو فرونشست مرگبار نیز در تهران رخ داد. یکی از آنها روز ۱۷ مهرماه در میدان قیام رخ داد که دو قربانی بر جا گذاشت. علت این حادثه ایجاد حفره ناشی از آب‌شستگی و ناپایداری خاک عنوان شد که به فوت کارگر مقنی و یکی از نجاتگران آتش‌نشانی منجر شد. دو روز پس از آن حادثه دیگری در ایستگاه شهید محلاتی رخ داد که منجر به مرگ کارگر دیگری در کارگاه مترو شد.

  • نسخه درمان تجاری‌سازی زمین

    نویسنده طرح جامع مسکن موضوع واگذاری اراضی دولتی به حکومت‌های محلی را آسیب شناسی کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، فردین یزدانی در تشریح آنچه طی سال‌های اخیر در قالب توصیه کارشناسی نسبت به واگذاری مدیریت زمین‌های دولتی به شهرداری‌ها به‌منظور اجرای بهینه‌تر سیاست‌های تامین مسکن مورد تاکید قرار گرفته است، شروط موفقیت این رویکرد را اعلام کرد.

    موضوع واگذاری زمین‌های دولتی به حکومت‌های محلی مشابه آنچه در بسیاری از کشورهای دنیا در سرفصل سیاست‌های تامین مسکن مشاهده می‌شود، طی چند سال گذشته به یکی از مهمترین توصیه‌ها و دغدغه‌های کارشناسان حوزه مسکن تبدیل شده است؛ طوری‌که بسیاری از این صاحب‌نظران و حتی مسوولان دولتی عقیده دارند در صورتی که اراضی دولتی به حکومت‌های محلی واگذار شود تامین مسکن مورد نیاز برای خانوارها با سرعت و سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

  • عبور از خط قرمز جمعیتی؟

    مطابق با نتایج مطالعات اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، با احتساب مجموع آپارتمان‌‌های موجود شهر تهران شامل «ساختمان‌‌های مسکونی در حال مصرف و مجتمع‌‌هایی که تا پایان سال ۹۳ برای احداث آنها پروانه ساخت احداث شده است»، هم‌‌اکنون ظرفیت «جمعیت‌‌پذیری» پایتخت به ۱۱ میلیون و ۲ هزار و ۶۱۱ نفر رسیده است؛ به این معنا که اگر چه در حال حاضر جمعیت قطعی و ساکن تهران (جمعیت شب)، چیزی حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است، اما ساختمان‌‌های نوساز یا در حال ساخت فاقد سکونت، این اجازه را داده که جمعیت پایتخت بدون هیچ مانعی، از طریق مهاجرت یا عواملی دیگر به ۱۱ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

  • نرم‌افزارهای محبوب گوشی‌ها

    برنامه‌های نرم‌افزاری زیادی این روزها نوشته می‌شوند که در بین کاربرانی که اغلب گوشی به دست هستند، محبوب می‌شوند. این برنامه‌ها شامل آموزش‌های زبان، خرید بهترین کالا با بهترین قیمت، راهکارهای سلامتی و کاهش وزن، آموزش آشپزی و اطلاعات بیشماری است که جسته و گریخته در شبکه‌های اجتماعی به آن برخورد می‌کنید اما داشتن این اطلاعات به‌صورت مسنجم و منظم در برنامه‌های خاصی قابل دسترسی است. به همین علت قصد داریم در ادامه شما را با ۱۱ برنامه محبوب ایرانی و اغلب رایگانی که در بازارهای مجازی محبوب شده‌اند آشنا کنیم.

  • همه‌چیز درباره فعال کردن Hey Siri در مک‌اواسSierra

    احتمالا همه ما می‌دانیم که در iOS با گفتن «هی سیری» می‌توانید دستیار هوشمند اپل یعنی سیری را فعال کنید. فعال‌سازی صوتی سیری در سیستم‌عامل macOS Sierra از طریق تنظیمات سیستمی سیری امکان‌پذیر نیست؛ اما همان‌طور که کاربر Jdcampbell در شبکه اجتماعی Reddit اشاره‌کرده است، می‌توان این فعال‌سازی را از طریق تنظیمات Accessibility در سیستم‌عامل Sierra انجام داد. در واقع در دنیایی که می‌توان سیری را در تمام محصولات اپل تنها به کمک فرمان صوتی فعال کرد، فشردن ترکیبی از دکمه‌ها برای باز کردن این دستیار هوشمند در کامپیوتر اپل عجیب به‌نظر می‌رسد.

  • برنامه‌های کاربردی اندروید برای مدیریت ایمیل

    ایمیل یکی از قدیمی‌ترین انواع ارتباطات اینترنتی است که هنوز هم زیاد استفاده می‌شود. ایمیل از ابتدا تا به امروز رشد بسیار زیادی کرده است؛ اما چگونگی استفاده و پردازش ایمیل‌ها تغییر بسیار کمی کرده است. در دنیای امروز، نامه‌های کاغذی جای خود را به نامه‌های الکترونیک یا همان ایمیل داده‌اند و سرعت ارتباطات و تعاملات بشری را فزونی بخشیده‌اند. در این مطلب مجموعه‌ای از ۱۳ برنامه کاربردی و مفید برای مدیریت آسان‌تر ایمیل در سیستم‌عامل اندروید را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

    AOSP Email: اولین مورد در این لیست AOSP Email است.

  • سیانور

    فیلم سینمایی «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی و به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی در سینماها اکران شد. این اثر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال خوب مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد. این فیلم به برهه‌ای از تاریخ سیاسی ایران می‌پردازد که در سینمای ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است و ماجرای آن درباره امیر و هما است که پس از مدتی یکدیگر را می‌یابند درحالی‌که یک انتخاب بیشتر ندارند، سیانور یا زندگی! و آنها زندگی را انتخاب می‌کنند. مهدی هاشمی، هانیه توسلی، حامد کمیلی، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، بهنوش طباطبایی، رضا مولایی، فرزین صابونی، فریدون محرابی، سارا توکلی، وحید حبیبیان، وحید رونقی و آتیلا پسیانی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

  • همیشه تجسمی داستان نوشته‌ام

    بهنام ناصح

    جوجو مویز به پدیده بازار کتاب ایران در ماه‌های اخیر تبدیل شده است. کتاب‌های «من پیش از تو» و «پس از تو» با ترجمه مریم مفتاحی سال گذشته توسط نشر اموت روانه بازار کتاب شدند و نبض بازار کتاب را در دست گرفتند و درماه‌های گذشته همواره جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار بوده‌اند. شاید همین استقبال مخاطبان باعث شد تا مفتاحی سراغ رمان تازه‌ای از این نویسنده برود و آن را خیلی سریع به دست مخاطبانش برساند. کتاب «یک بعلاوه یک» اخیرا منتشر شده است و باز هم در مدت زمان کوتاهی در صدر لیست پرفروش‌های بازار قرار گرفته است.

  • اکران - ۲۹ مهر ۹۵

    این زن حقش را می‌خواهد

    کارگردان: محسن توکلی

    تهیه‌کننده: ناصر شعبانی

    بازیگران: میترا حجار، کامران تفتی، لعیا زنگنه، افسانه پاکرو، روشنک عجمیان، مینا جعفرزاده، رسول توکلی و رضا آشتیانی

    خلاصه داستان: داستان پایداری یک زن را روایت می‌کند که سعی در گرفتن حق قانونی‌اش از طریق مراجع قضایی برای قصاص فردی که او را مضروب کرده دارد. . .

    ابوزینب

    کارگردان: علی غفاری

    تهیه‌کننده: مرتضی شعبانی

    بازیگران: کارمن لبس، باسم مغنیه، عمار شلق، یوسف حداد و اغوب دوجرجیان

    خلاصه داستان: به ماجرای مقاومت یک خانواده لبنانی در سال‌های اشغال این کشور به دست نیروهای رژیم صهیونیستی می‌پردازد.

  • هنر و تجربه - ۲۹ مهر ۹۵

    چاله

    کارگردان: علی کریم

    تهیه‌کننده: مجید مطلبی

    بازیگران: مصطفی طاری، سیامک احصایی، سینا رازانی، علی بکائیان، ناصر عاشوری، نگار حسن‌زاده، امیر توسلی و. . . .

    خلاصه داستان: غلامرضا پس از وقوع زلزله‌ای ویرانگر در شهرش سبز تپه، خانواده‌اش را از دست می‌دهد و با همسر جدیدش به جاده‌ای متروکه کوچ می کند و . . .

    اینجا کسی نمی‌میرد

    کارگردان: حسین کندری

    تهیه‌کننده: عباس رافعی و سینا سعیدیان

    بازیگران: هومن سیدی، بهار کاتوزی، مهدی حسینی نیا و رضا بهبودی

    خلاصه داستان: یه بچه‌ خوش خوابی بود که هر جا ولش می‌کردن می‌خوابید.

  • آخرین سفر

    نمایش «آخرین سفر» به نویسندگی و کارگردانی مریم منصوری در تماشاخانه مولوی روی صحنه رفت. این نمایش داستان یک زوج است که بعد از هفت سال تصمیم می‌گیرند به سفری بروند تا ببینند می‌توانند ادامه دهند یا باید جدا شوند. اما رزرو آنها درهتل بی آنکه بدانند چرا، از دست می‌رود و به اجبار به هتلی قدیمی می‌روند، در این هتل آنها با افراد و حوادث پیش‌بینی نشده‌ای مواجه می‌شوند که برگ دیگری را در رابطه آنها رو می‌کند. مهرنوش بلمه، فرزانه سهیلی، فرهاد تفرشی، محمد روشنی، مریم قلشخانی، جلال عیوضی و مریم امین‌زاده گوهری بازیگران این نمایش هستند و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۸ آبان، ساعت ۱۸:۱۵ این نمایش را در سالن اصلی تالار مولوی به تماشا بنشینند.

  • اجرا - ۲۹ مهر ۹۵

    زندگی من و موریس

    نویسنده: فاطمه کاظمی

    کارگردان: محمدجواد سجادی

    بازیگران: فاطمه کاظمی

    مکان: تماشاخانه سه‌نقطه - سالن خسرو شکیبایی

    دوره اجرا: یکشنبه ۲۵ مهر - شنبه ۱۵ آبان

    ساعت: ۱۹:۳۰

    مدت زمان اجرا: ۴۰ دقیقه

    قیمت بلیت: ۱۵,۰۰۰ تومان

    خاندان…

  • آثار فیگوراتیو مهرداد جمشیدی

    نمایشگاه نقاشی‌های مهرداد جمشیدی فردا جمعه ۳۰ مهر ماه در گالری «شکوه» برپا می‌شود. مهرداد جمشیدی در اولین نمایشگاه انفرادی خود مجموعه نقاشی‌هایش را که از سال ۸۲ روی آن متمرکز بوده و با تکنیک رنگ‌وروغن، مداد و مداد رنگی روی بوم و مقوا خلق شده است در معرض تماشای عموم قرار می‌دهد. آثار وی در این نمایشگاه تم اجتماعی دارند و شامل نقاشی‌های فیگوراتیو و منظره است که همگی به صورت رئال در ابعادی متفاوت کار شده‌اند. نمایشگاه نقاشی‌های مهرداد جمشیدی تا یازدهم آبان‌ماه دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه شنبه تا چهارشنبه ساعات ۱۶ تا ۲۰ و جمعه‌ها ساعات ۱۶ تا ۲۱ در گالری شکوه واقع‌درخیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان امیر نوری، پلاک ۱۹ دیدن کنند.

  • گالری‌گردی

    نمایشگاه عکس احسان برآبادی

    مکان: گالری سیحون

    دوره اجرا: جمعه ۱۶ مهر - چهارشنبه ۵ آبان

    ساعت: ۱۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰

    نشانی: خیابان وزرا ، کوچه چهارم، شماره ۱۱

    نمایشگاه نقاشیخط امین هنامی

    مکان: خانه هنرمندان، نگارخانه استاد ممیز

    دوره اجرا: شنبه ۲۴ مهر - سه‌شنبه ۴ آبان

    ساعت:

  • ۳۶۰ درجه

    فیلم سینمایی «۳۶۰ درجه» اولین ساخته سام قریبیان وارد شبکه نمایش خانگی شد. داستان این فیلم درباره مرد جوانی است که به جرم حمل مواد مخدر دستگیر و به تحمل ۳ سال حبس محکوم می‌شود. وی پس از طی شدن دوران محکومیتش، آزاد می‌شود و به دنبال انتقام از کسانی که او را وارد این جریان کرده‌اند می‌رود، اما. . . در این فیلم میلاد کی‌مرام، امیر آقایی، بهاره رهنما، مسعود فروتن، بابک کریمی، ناصر آقایی، پریناز ایزدیار، حسین سلیمانی، علیرضا آرا، رضا رویگری، حامد مدرس، احسان کرمی و با حضور میترا حجار و حبیب اسماعیلی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • شبه‌جزیره اسرارآمیز - ۲۹ مهر ۹۵

    ترجمه: محمدحسین باقی

    پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).

بیشتر