شماره روزنامه ۵۹۸۹
|

دنیای ماشین

  • کلیدهای انتخاب در بازار خودرو - ۲۹ مهر ۹۵

    دنیای اقتصاد: انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.

  • عجیب‌ترین ماشین‌های ۲۰۱۶

    خودروهای عجیب با اهداف مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند، برخی از آنها صرفا جنبه تبلیغاتی و قدرت‌نمایی در طراحی شرکت سازنده را داشته و هیچ‌گاه به مرحله تولید نمی‌رسند اما برخی از آنها با وجود عجیب بودن ممکن است طرفداران خاص خودشان را پیدا کرده و در تعداد محدود تولید شوند و برخی نیز با اعمال تغییراتی به‌صورت انبوه به دست مشتریان می‌رسند. خلاقیت در طراحی، صفت بارز این محصولات است که هر‌کدام با ویژگی‌هایی که دارند گامی به جلو در صنعت خودروسازی به‌حساب می‌آیند. طراحان در ساخت این خودروها تمام خطوط و اصول پذیرفته شده خودروسازی در زمان خود را شکسته و تلاش می‌کنند به چیزی فکر کنند که هیچ‌کس دیگری به آن فکر نکرده باشد.

  • سفینه‌ای به نام کانتاش

    دنیای اقتصاد: معمولا طرح‌های عجیب و غریب و کانسپت‌های خیلی خاص در صنعت خودرو کمتر می‌توانند به خطوط تولید راه پیدا کنند. عموما این طرح‌ها الگویی برای اقتباس در دیگر محصولات یک کمپانی به حساب می‌آیند. اما گاهی استثنا هم وجود دارد. یکی از این استثنائات نامش لامبورگینی کانتاش است! سفینه‌ای فرازمینی که در زمان ساختش در سال ۱۹۷۲ عجیب‌ترین ساخته چهار چرخ بشر به حساب می‌آمد. خودرویی بسیار خاص از هر زاویه که دسترنج دفتر طراحی پر‌افتخار برتونه در ایتالیا است. اهمیت کانتاش در میان محصولات لامبورگینی در این است که این خودرو توانست جایگاه لامبورگینی را به‌عنوان یک سوپراسپرت‌ساز تثبیت کند.

  • ترجمه لوکس‌سواری به زبان کره‌ای

    بزرگ‌ترین برند صنعت اتومبیل کره‌جنوبی اکنون آن‌قدر برای خودش اسم و رسم به هم زده که اهداف کلانش را خریداران ثروتمند خاورمیانه، اروپا و آمریکای شمالی معرفی کرده است. بعد از ورود هیوندای به دنیای سدان‌های خانوادگی و سپس تجربه بازار اسپرت‌های کوپه، سراغ شاسی‌بلندهای فول‌سایز رفت و دست آخر نمونه‌های نیمه‌لوکسی را روانه بازار کرد؛ اما چندی است که آخرین پروژه آنها حسابی سر و صدا به راه انداخته است؛ پروژه سدان‌های فوق تجملی. در ظاهر اقدام این آسیایی در مقابل نامدارانی چون مرسدس‌بنز S کلاس، ب‌ام‌و سری ۷ و آئودی A۸ یک شوخی مضحک به نظر می‌آمد؛ ولی کمی که جلو رفتیم، معلوم شد که هیوندای حرف‌هایی در این زمینه برای گفتن دارد.

  • نبرد نورماندی؛ هفتاد سال بعد...

    بعضی‌ از خودروها اساسا شکل و قیافه‌‌شان به اسپرت‌گرایی نمی‌خورد. بعضی‌های دیگر فقط بلدند ادای اسپرت‌گرایی را دربیاورند. سری دیگری هم هست که به لطف برخی از تغییرات فنی خود را به زور و زحمت به دنیای اسپرت‌گرایان نزدیک می‌کنند. گروهی هم هستند که واقعا پتانسیل اسپرت‌شدن را دارند ولی طراحی ضعیف‌شان این فرصت را از آنها می‌گیرد. درست برعکسشان را هم داریم که برخلاف چهره جذابشان، باطنی کاملا محافظه‌کار و غیراسپرت دارند، اما بعضی از خودروها هستند که هم ظاهر اسپرت دارند، هم باطنی اسپرت. نه‌تنها برای جوان‌گرایی خود را به در و دیوار نمی‌زنند بلکه ماهیتا دارای خواص مسابقه‌‌ای هستند.

  • بدل خودرویی اروپا به اژدهای زرد

    دنیای اقتصاد: بازار بزرگ خودروی چین هر خودروسازی را برای حضور بیشتر در این کشور وسوسه می‌کند. در این میان خودروسازان اروپایی دارای بیشترین سهم از بازار خودروهای شخصی در این کشور هستند. تا جایی که سهم آنها از خودروسازان داخلی این کشور نیز بیشتر است. اما این به منزله پیروزی کامل خودروسازان اروپایی بر چینی‌ها نیست؛ چرا که آنها در خارج از مرزهای چین جدال سنگینی با خودروسازان چینی دارند. در بازارهای نوظهور و در حال توسعه وضعیت در حال چرخش به سود خودروسازان چینی است و اروپاییان تلاش می‌کنند با افزایش عمق حضور خود در بازار داخلی چین، به نوعی توازن دست یابند.

  • آپشن‌های حیثیتی برای سری پنج!

    شرکت ب‌ام‌و با رونمایی از محصول جدیدش یعنی مدل ۲۰۱۷ از سری پنج، از ویژگی‌های فناورانه آن پرده برداشته است. ب‌ام‌و که هنوز طعم کیک تولد ۱۰۰ سالگی‌اش را احساس می‌کند بعد از معرفی سری پنج G۳۰ مورد توجه روزنامه‌نگاران و خودرو‌نویس‌های دنیا قرار گرفت و از طرف ایشان مورد تحسین قرار گرفت. این مدل در واقع تحولی در سری ۵ ب‌ام‌و است که در طول دوران تولیدش موفقیت‌های زیادی را به‌دست آورده است. تحولات در سری ۷ ب‌ام‌و هم ایجاد شده بود؛ اما در مدل پنج G۳۰ ب‌ام‌و فناوری‌های سری ۷ را وارد این خودرو کرده است و آنها را با شرایط موتوری و سایر امکانات این خودرو تطابق داده است تا سدانی اسپرت و جدید در اختیار مشتریان وفادار ب‌ام‌و قرار بگیرد.

  • رویای رولزرویسی خودروساز کوچک!

    دارتز به‌عنوان شرکتی لتونیایی اعلام کرده است که قصد دارد دو مدل جدید خودروی شاسی‌بلند بسازد که رقیبی جدی برای رولز رویس به‌حساب خواهد آمد. این خودروساز که محصولاتی غیر عادی و مخصوص عملیات‌های نظامی یا خودروهای حفاظت تولید می‌کند امیدوار است که بتواند در بازار خودروهای لوکس و شاسی‌بلند جایگاه جدیدی را برای خود مهیا کند. دارتز در میان عموم جامعه کمتر شناخته می‌شود؛ اما افراد سرشناس که برای حفاظت از جانشان نیاز به خودروهای ضد گلوله هستند بیشتر با این برند آشنا هستند. این شرکت در این دو مدل جدید خود که کوسه سیاه پرامبون و تمساح سیاه پرامبون نام دارند ویژگی‌هایی را قرار داده است که از نظر عملکرد متفاوت هستند.

  • حراج موستانگ استثنایی

    چندی پیش در بزرگ‌ترین حراجی خودروهای کلاسیک شیکاگو، یکی از کمیاب‌ترین عضلانی‌های دنیا با قیمتی استثنایی به فروش رفت. داستان از این قرار است که یک دستگاه فورد «موستانگ باس ۴۲۹ فست‌بک» با تنها ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد، به بالاترین پیشنهاد یعنی ۲۴۵ هزار دلار حراج رفت. این خودرو دقیقا در روز هجدهم ماه سپتامبر سال ۱۹۶۹ ساخته شده بود. تمامی لوازم و تجهیزات آن فابریک و کاملا سالم هستند. باس ۴۲۹ با رنگ آبی یکی از نادرترین نسخه‌های این خودرو به حساب می‌آید. این ماسل آنقدر توانمند بوده که در زمان خودش از آن به‌عنوان یکی از خودروهای موفق مسابقات درگ (شتاب) استفاده می‌شده است.

  • کابوس جدید اسپایدرها

    آئودی همان‌طور که وعده کرده بود، نسخه روباز سوپراسپرت معروف خود (R۸) را زودتر از سال جدید میلادی رونمایی کرد. اسپایدر ۲۰۱۷ آلمان‌ها با تغییراتی چشم‌نواز در ظاهر و باطن آمده است. استفاده از فریم استیل در قسمت شیشه جلو،‌ جلوه‌ فوق‌العاده‌ای به آن بخشیده است. در ویرایش جدید شاهد اضافه شدن عرض خودرو به میزان ۳۶ میلی‌متر نیز هستیم. شرکت مدعی شده که چسبندگی R۸ روباز جدید نسبت به نمونه قبلی تا ۵۰درصد افزایش پیدا کرده است. استفاده از کامپوزیت‌های جدید فیبر کربن و آلومینیوم در شاسی آن کاری کرده که وزن شاسی تنها ۲۰۸ کیلوگرم شود.

  • قلب کوچک‌تر، اتاق بزرگ‌تر

    در حالی‌که برخی از بازارهای خاورمیانه اقدام به عرضه جدیدترین شاسی‌بلند هوندا مدل ۲۰۱۷ کرده‌اند، شرکت به‌صورت رسمی از CR-V جدید خود پرده‌برداری کرد. یکی از زیباترین نسخه‌هایی که در تمام عمر این خودرو دیده بودیم. هوندا معتقد است از اواخر سال جاری تا پایان سال آینده میلادی، فروش این محصولش به بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. نکته جالب درباره سی-آر. وی جدید استفاده از پیشرانه ۵/ ۱ لیتری توربوشارژ سیویک است. موتوری با قدرت ۱۹۰ اسب‌بخار که به نسبت حجم، کاهش چشمگیری را در مقابل موتور ۴/ ۲ لیتری‌ سنتی نشان می‌دهد.

  • پاگانی رکورد خودش را شکست

    جدیدترین ویرایش پاگانی«هوایرا بی‌سی» توانست رکورد پیشین شرکت در پیست نوربرگ‌رینگ آلمان را به طرزی چشم‌گیر، بهبود ببخشد. ابرخودروساز ایتالیایی سال ۲۰۰۷ با زوندا F توانسته بود یک دور این پیست دشوار را طی ۷ دقیقه و ۸/ ۲۷ ثانیه طی کند. بعد از معرفی جانشین زوندا یعنی هوایرا، شرکت نتوانست حتی نزدیک به رکورد قبلی شود. اما در تازه‌ترین رکوردگیری که با نمونه اسپرت‌تر یعنی BC انجام شد، رکورد رویایی ۶ دقیقه و ۱/ ۴۸ ثانیه ثبت شد. یعنی چیزی حدود ۴۸ ثانیه سریع‌تر از قبلی. تنها رقیبی که رکوردی نزدیک به آن ثبت کرده‌، رادیکال DR۸ مخصوص لومان بوده است.

  • منصوری با بنتایگا آمد

    منصوری این تیونر ایرانی‌الاصل، آخرین پروژه سال جاری میلادی را به اولین شاسی‌بلند بنتلی اختصاص داد. این می‌تواند قوی‌ترین خودروی شاسی‌بلند لوکس دنیا باشد. بنتلی بنتایگا بعد از به زیر تیغ رفتن توسط مهندسان منصوری، اساسا تبدیل به خودروی دیگری شد. سلیقه همیشگی این تیونر در تغییر و تحول ظاهری، روی این مدل نیز مشهود است. امضای همیشگی منصوری، استفاده گسترده از فیبر کربن روی کاپوت، رینگ‌های عریض و صندلی‌هایی بسیار تجملی است. شرکت با کاهش ارتفاع خودرو و بهره‌گیری از تایرهای فاق کوتاه، خواص اسپرت‌تری به روح این انگلیسی دمیده است.

  • ۷۵۰/ ۱ میلیون دلار برای یک پورشه

    سال ۱۹۹۶ بخش موتوراسپرت پورشه آلمان ۱۱ دستگاه از ۹۱۱های فوق اسپرت خود را با استانداردهای FIA (فدراسیون جهانی اتومبیلرانی) برای حضور در رقابت‌های کلاس جی‌تی۱ مهیا کرد. خودروهایی که بعضی از آنها نابود شدند و البته از سرنوشت بعضی دیگر نیز اطلاعی در دست نیست. به‌تازگی یکی از نادرترین نسخه‌های این خودرو با نام ۹۱۱ جی‌تی۲ سری Evo کشف شده که مالک آن قیمت باورنکردنی یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلاری رویش گذاشته است. خودروی فوق یکی از آخرین پورشه‌هایی بود که از قوای محرکه ۳. ۶ لیتری ۶ سیلندر تخت هواخنک بهره می‌برد.

  • خبر بد برای اپتیما

    کیا موتورز به‌دلیل بروز یک نقص فنی بزرگ در میل‌لنگ ویرایش جدید سدان‌ اپتیمای خود، فراخوان گسترده‌ای را اعلام کرد. این خودروساز کره‌ای بعد از دریافت چند شکایت درباره از کار افتادن خودروها و بروز سر و صدای شدید از زیر شاسی، متوجه شد که در برخی از مدل‌ها میل‌لنگ دچار انحنا و حتی شکستگی می‌شود. با توجه به اینکه اپتیمای جدید یک سدان تازه‌وارد از سوی شرکت تلقی می‌شود، فراخوان فوق یک شکست سنگین تجاری برای کره‌ای‌ها به حساب می‌آید. اداره ملی امنیت بزرگراه‌های آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن هشدار به این کمپانی، اعلام کرد در صورت دریافت شکایت‌ها بعد از سرویس اپتیماهای مورد نظر، از حضور مجدد این خودرو در خیابان جلوگیری می‌کند.

  • درباره هفتمین نسل سری۵

    معرفی پیش از موعد جدیدترین سدان نیمه‌لوکس بی‌ام‌و، خیلی‌ها را شوکه کرد. سری۵ مدل ۲۰۱۷ با همان ویژگی‌های همیشگی‌اش یعنی حفظ وقار در کنار توانمندی‌های اسپرت، سایه سنگینی بر جدیدترین ویرایش مرسدس‌بنز Eکلاس به‌عنوان نزدیک‌ترین رقیب، انداخته است. شرکت در حال حاضر تنها یک نمونه از این خودرو را برای فروش آماده کرده است که ۵۴۰xi نام دارد. قوای محرکه آن ۳ لیتری شش سیلندر خطی با ۳۴۰ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو و۴۵۰ نیوتن‌متر در ۱۳۸۰ دور در دقیقه گشتاور است. به لطف حضور سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک، شتاب صفر تا صد آن تنها ۸/ ۴ ثانیه شده است.

  • هیولای ۱۴۰۰ اسب‌بخاری کن بلاک

    راننده معروف حرکات نمایشی با خودرو و مجری اصلی سری برنامه‌های «جیم‌کانا»، قصد دارد سری هفتم این برنامه را با یک محصول خیره‌کننده آغاز کند. تا پیش از این کن بلاک را درون یک فورد موستانگ ۱۹۶۵ دستکاری‌شده با قدرت ۸۴۵ اسب‌بخاری می‌دیدیم. اما گویا این‌قدرت برای او کافی نبوده و خودروی جدیدش توانسته ۱۴۰۰ اسب‌بخار نیرو را از دل یک پیشرانه ۷/ ۶ لیتری هشت سیلندر Vشکل با دو توربوشارژ بیرون بکشد. در حقیقت هیولای فوق تنها از نظر ظاهری شبیه فورد مدل ۶۹ است. چراکه در باطن کلیه قسمت‌های فنی‌ آن تعویض شده‌اند.

  • آغاز فروش کودیاک

    اولین شاسی‌بلند اشکودا که به محض رونمایی در نمایشگاه پاریس با استقبالی بی‌نظیر روبه‌رو شد، برای فروش در بازار انگلستان آماده می‌شود. کامپکت این خودروساز اهل چک دارای یک پیشرانه ۴/ ۱ لیتری توربوشارژشده ۱۲۵ اسب‌بخاری است. جعبه‌دنده آن ۶ سرعته دستی و سیستم انتقال قدرتش چهار چرخ متحرک خواهد بود. چراغ‌های LED نور روز در کنار رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچی، ظاهر آن را بیش از پیش جوان‌گرا کرده است. استفاده از صندلی‌های چرم و سیستم صوتی DAB کابینش را بیش از انتظار جذاب کرده است. باور کردنی نیست که قیمت پایه این خودرو در بازار جزیره حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ پوند است.

  • شیراکو زیر تیغ چینی‌ها

    در کشوری که خودروسازانش اغلب با انتقاد‌های شدید طراحی روبه‌رو هستند، بعید به نظر می‌رسید که بتواند یک تیونر قابل قبول داشته باشد. شرکت «آسپک» با انتخاب فولکس‌واگن شیراکو نشان داد می‌تواند در آینده یکی از مطرح‌ترین تیونرها باشد. بادی‌کیت نصب‌شده روی این هاچ‌بک دو در آلمانی، یکی از زیبا و در عین حال مخوف‌ترین نمونه‌ها در نوع خودش است. المان‌های آیرودینامیک نه‌تنها جسارت این خودرو را دوچندان کرده است بلکه به‌شدت روی پایداری‌اش نیز تاثیرگذار بوده است. پیچیدگی بادی‌کیت هنر طراحان آن را نشان می‌دهد.

  • ناقابل ۱۵۰۰ اسب‌بخار!

    به جرات می‌توان گفت این قوی‌ترین آئودی R۸ دنیاست، البته از ظاهرش هرگز نمی‌توانید بفهمید که چطور رکوردشکنی می‌کند. یک تیونر گمنام آمریکایی به اسم «دوپونت رجیستری» توانسته ۱۵۰۰ اسب‌بخار نیرو را از همان پیشرانه استاندارد ۲/ ۵ لیتری ۱۰ سیلندر Vشکل بیرون بکشد. پوسته جعبه‌دنده به کلی با یک نمونه جدید ۶ سرعته Sترونیک تعویض شده است. این تغییرات در کنار سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل آن باعث شده که شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعتش تنها ۲ ثانیه باشد. این یعنی پیمودن ۴۰۰ متر در زیر ۷ ثانیه. به‌ منظور تعبیه لاستیک‌های عریض‌تر در محور عقب، رینگ جلو ۲۰ اینچی و رینگ عقب ۱۸ اینچی در نظر گرفته شده است.

  • خرید سوپر اسپرت یا سفر به فضا؟

    آرزوی رسیدن به سرعت‌های زیاد و عبور از مرزهای محدودیت برای بسیاری از افراد محال به نظر می‌رسد. خودروهای سوپر اسپرت امروزی می‌توانند با سرعتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند و قیمتی بیش از چند میلیون دلار داشته باشند. در این میان افرادی وجود دارند که به فراتر از این تجربیات فکر می‌کنند و به فکر رفتن به فضا هستند. از سوی دیگر شرکت‌های سازنده فضاپیماها در تلاش هستند تا گردشگری فضایی را به مرحله تجاری برسانند و در این راه چالش‌های زیادی نیز پیش رو دارند. در حال حاضر ۷۰۰ نفر بلیت ۲۵۰ هزار دلاری سفر به فضا را خریداری کرده‌اند که از بسیاری خودروهای سوپر‌اسپرت هم ارزان‌تر است.

  • راز پیشتازی مرسدس در فرمول یک

    قلب تپنده تیم فرمول یک مرسدس در بریکس ورث در مرکز بریتانیا قرار دارد. فرمول یک همیشه در فناوری های جدید پیشتاز بوده و تکنیک های نوآوری و عملکرد مفید در آن پرورش می یابد. مرسدس توانسته قوای محرکه منطبق با استانداردهای محیط زیست را بسازد و در طی دو سال، فاتح ۳۲ گراندپری و ۴ عنوان قهرمانی جهان باشد. انتقادی که از موتورهای هیبریدی فرمول یک پیش از سال ۲۰۱۴ میلادی می شد پیچیدگی بیش از حد موتور ۶/ ۱ لیتری توربوشارژ بود که عملا باعث می شد در محیط های مسابقه‌ای برای قرار گرفتن در رده های بالای جدول در حضور موتورهای مجهز به سیستم های بازیابی انرژی، بسیار کند عمل کند.

  • حرکت ماشین‌ها به سوی رایانه شدن

    فناوری در خودروهای امروزی موضوعی است که اهمیت بالایی دارد و داشتن این فناوری‌ها مخصوصا از نوع ارتباطی به پیشرفت صنعت الکترونیک و مدارها ارتباط مستقیمی دارد. پردازنده و سیستم‌های کامپیوتر برخی خودروهای امروزی از نوت‌بوک شما هم قوی‌تر هستند. سوالی که مطرح می‌شود این است که چقدر از این امکانات واقعا موردنیاز هستند، چراکه باعث افزایش قیمت تمام‌شده خودرو می‌شوند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بسیاری از امکانات خودروهای امروزی هیچ‌گاه مورداستفاده افراد قرار نمی‌گیرند و این در حالی است که بابت این گزینه‌ها مبلغ زیادی پرداخت‌شده است.

  • هدف؛ عبور از دیوار چین

    کارشناسان صنعت خودرو همواره تلاش کرده‌اند تا نسبت به آینده و وضعیت خودروسازی پیش بینی‌هایی داشته باشند و با در نظر گرفتن وضعیت کنونی و نیازها و قوانین موجود بگویند در چند دهه آینده از نظر خودروسازی، دنیا چه تغییراتی به خود خواهد دید. این موضوع می‌تواند زمینه‌های لازم را برای فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز ایجاد کند و دولت‌ها می‌توانند با آگاهی از آنچه در آینده نیاز دارند برنامه ریزی‌های خود را جهت دهی کنند.

    بر اساس همین بررسی‌ها پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ دو سوم خودروهای موجود در شهرهای ثروتمند و پیشرفته مانند لندن و سنگاپور از نوع خودروهای برقی باشند.

  • دلایل اهمیت بازار چین برای خودروسازان اروپا

    خودروسازان اروپایی ظاهرا راهی به غیر از اینکه بازار چین را به‌طور ویژه هدف بگیرند، ندارند. دلایل خوبی وجود دارد که این بازار را برای خودروسازان اروپایی به مهمترین بازار خارجی خودرو تبدیل می‌کند. اولین دلیل این است که چین بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان به حساب می‌آید. در سال ۲۰۱۵ در این کشور نزدیک به ۲۵ میلیون دستگاه خودرو شخصی به فروش رسیده است که تقریبا ۷ میلیون دستگاه بیشتر از ایالات متحده به‌عنوان دومین بازار بزرگ خودرو در جهان است، اما مهم‌تر از اندازه بازار خودرو چین، تثبیت شدن آن در این جایگاه است.

  • کشمکش چین و اروپا در بازارها

    روند حرکت خودروسازان اروپایی به سوی چین تنها برای کسب بازار این کشور نیست. بلکه آنها باید به فکر جلوگیری از «تخریب بازار» خود به دست خودروسازان چینی هم باشند. ورود بیشتر به بازار چین می‌تواند یک راهبرد متقابل در برابر موج هجوم چینی‌ها به کسب و کار خودرویی اروپایی‌ها باشد. خودروسازان چینی اگر چه نتوانسته‌اند با صادرات خودرو به اتحادیه اروپا بازار این منطقه را به دست بگیرند، اما از راه‌های دیگر برای این منظور وارد شده‌اند که زنگ خطر را برای خودروسازان اروپایی به صدا در آورده است. نخستین حمله قابل لمس به کسب و کار خودرویی اروپایی‌ها را هلدینگ بازرگانی «ژجیانگ» انجام داد.

  • اسب بخار بیشتر، دردسر بیشتر

    طراحان بخش فنی خودروها تلاش می‌کنند که هر سال موتورهایی قوی‌تر برای ماشین‌ها طراحی کنند. قدرت موتور که با اسب بخار شناخته می‌شود یکی از عوامل مهم در سرعت و شتاب و همچنین کشش خودرو است. هر‌چند همه چیز به اسب بخار بیشتر بستگی ندارد و عوامل فنی دیگری نیز در اینها تاثیر دارند. خودروها با قدرت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند و شاید شما هم از آن دسته باشید که هر‌چه اسب بخار موتور ماشینتان بیشتر باشد، احساس رضایت بیشتری می‌کنید. اما واقعا چقدر قدرت برای یک خودرو کافی است؟ پاسخ به این سوال البته سلیقه‌ای است اما می‌توان برای آن ملاک‌هایی نیز در نظر گرفت.

  • سه‌چرخه خودران؛ تاکسی‌های آینده

    خودران‌ها چه بخواهیم چه نخواهیم خودشان از راه می‌رسند و سیستم‌های حمل‌ونقل مرسوم را متحول خواهند کرد. برای خودران‌ها حوزه‌های مختلفی پیش‌بینی شده است که می‌توانند حضور موثر داشته باشند و در کنار مصارف شخصی در حمل‌ونقل عمومی نیز در سال‌های آینده وارد خواهند شد. اما نمی‌توان صریحا پیش‌بینی کرد خودروهای آینده چه شکل و شمایلی خواهند داشت. اخیرا گروهی از محققان سه‌چرخه‌ای الکتریکی با قابلیت خودران ساخته‌اند و به عقیده آنها این سه‌چرخه می‌تواند حمل‌ونقل فردی را متحول کند. موضوعی که در رابطه با این سه‌چرخه به عنوان یک مزیت مطرح می‌شود قیمت پایین آن است.

  • آی- هشت‌های جدید در راهند

    شرکت ب‌ام‌و رسما اعلام کرد که در آینده نزدیک دو مدل دیگر از خودرو i۸ را روانه بازار خواهد کرد. این تصمیم برای توسعه بازار سری i در این شرکت گرفته شده است. خودروهایی که می‌خواهند دروازه عبور از ماشین‌های سنتی به دنیای آینده اتومبیل باشند. به همین دلیل طراحی آنها با جسارت زیادی انجام شده و استقبال از آنها در جهان نیز با توجه به آنکه نمی‌توانند کاربری عمومی داشته باشند و قیمتشان هم بالا است، بد نبوده است.

    نخستین i۸ جدیدی که بازار می‌آید مدل روباز آن است و برای ارائه آن به بازار سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ در نظر گرفته شده است.

  • مسیریاب‌هایی بی‌نیاز از ماهواره

    حمل‌و‌نقل‌های امروزی به ماهواره‌های موقعیت یاب اتکای بسیار زیادی دارند و بدون این ماهواره‌ها مسیر‌یابی برای خیلی از وسایل غیر‌ممکن خواهد بود. در برخی موارد ممکن است پیش بیایید که ارتباط گیرنده امواج ماهواره‌ای با ماهواره‌ها قطع شود و این موضوع زمانی دردسر ساز است که به تقاطع نزدیک بشوید و ندانید باید به کدام سمت حرکت کنید و این موضوع برای خودروهای آینده که بر اساس فناوری خودران حرکت می‌کنند یا استفاده زیادی از این سامانه دارند حیاتی به نظر می‌رسد.

    این روزها در دانشگاه‌های مختلف روی سیستم‌های هوش مصنوعی که بتواند در خودروها یا سایر وسایل مورد استفاده قرار بگیرد تحقیقات زیادی انجام‌می‌شود.

بیشتر