شماره روزنامه ۵۹۹۳
|

آخر هفته

  • روزهای سخت سعودی‌ها - ۱۵ مهر ۹۵

  • جاستا؛ شکستی برای دولت اوباما

    امیرعلی ابوالفتح

    کارشناس مسائل آمریکا

    قانون عدالت علیه حامیان تروریسم یا جاستا که در کنگره ایالات متحده آمریکا علی رغم وتوی رئیس‌جمهوری آن کشور به تصویب رسید و اجرایی شد، با هدف مقابله با اشخاص و یا کشورهای حامی تروریسم دنبال شد. پس از آنکه موضوع محاکم طرح شکایت علیه عربستان به دلیل حمایت از حادثه ۱۱ سپتامبر در دادگاه‌های آمریکا مورد توجه قرار نگرفت، قانون‌گذاران آمریکایی تصمیم گرفتند که قانون جدیدی را تصویب کنند تا اجازه دهد شهروندان آمریکایی علیه هر کشور یا هر تبعه خارجی که در جریان حوادث تروریستی نقش داشتند بتوانند شکایت و طرح دعوی کنند.

  • عکس خبری - ۱۵ مهر ۹۵

  • چالش دوباره کنسرت‌ها

    چالش مخالفت با برگزاری کنسرت‌های موسیقی در برخی شهرهای کشور که پیش از این در قالب برگزاری تجمعات اعتراضی خودنمایی می‌کرد حالا جای خود را به مخالفت برخی روحانیون با برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی داده است. پس از آنکه آیت‌الله علم‌الهدی در مشهد نسبت به برگزاری کنسرت موسیقی در این شهر اعتراض کرد و در واکنش به این اعتراض، وزارت ارشاد اعلام کرد که مشهد استثناست و تنها در این شهر کنسرت برگزار نخواهد شد، حالا نوبت به آیت‌الله یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رسیده تا با برگزاری کنسرت در این شهر مذهبی مخالفت کند.

  • برنز طلایی بر سینه فوتسال

    ۲۴ سال طول کشید تا طلسم ناکامی‌های فوتسال ایران بشکند و ایران بتواند در جمع ۳ تیم برتر فوتسال دنیا قرار بگیرد تا با پیروزی در مقابل پرتغال، به مقام سومی جام جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا دست پیدا کند. ملی پوشان فوتسال و شاگردان ناظم‌الشریعه توانستند برای اولین‌بار در تاریخ ورزش‌های تیمی، طعم شیرین بالا رفتن از سکو‌های جهانی را به کام مردم بچشانند. این، بالاترین مقام تاریخ ورزش ایران در رده سنی بزرگسالان رشته‌های تیمی محسوب می‌شود. مدال برنزی که به باور ناظران، ارزشی کمتر از طلا نداشت.

    .
  • غبار پاییزی در آسمان

    گرد و غبار پاییزی که چند روزی است از سمت عراق، عربستان و افغانستان آسمان بخش گسترده‌ای از کشورمان را احاطه کرده است موجب شد تا غلظت آلاینده‌ها به چندین برابر حد مجاز برسد و علاوه بر تیره و تار کردن آسمان کشور، موجب تعطیلی ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها در برخی استان‌ها شود. آنگونه که تصاویر ماهواره‌ای نشان داده، عربستان منشأ گرد و غبار در خوزستان و اهواز، بیابان‌های عراق منشأ گرد و غبار در استان‌های غربی و افغانستان و پاکستان هم منشأ گرد و غبارهای سیستان و زاهدان عنوان شده‌اند.

    .
  • تنش ابرقدرت‌ها بر سر سوریه

    پس از شکست توافق آتش‌بس در سوریه حالا تنش‌های سیاسی میان دو ابرقدرت دخیل در بحران این کشور بالا گرفته است. از طرفی روس‌ها می‌گویند که آمریکا در تعهد خود برای جداسازی گروه‌های مسلح میانه رو از تروریست‌ها کوتاهی کرده و از سوی دیگر واشنگتن تهدید کرده به همکاری‌های دیپلماتیک با مسکو درباره سوریه پایان می‌دهد. این در حالی است که این روزها حلب شاهد شدیدترین درگیری‌ها است و در این میان روسیه ضمن افزایش بمب افکن‌های خود در سوریه، توافق هسته‌ای با آمریکا را به حالت تعلیق درآورده است.

    .
  • تصویب قانون ضدسعودی

    اختلافات ریشه‌ای میان آمریکا و سعودی‌ها کار را به جایی رساند که حتی حق وتوی اوباما هم نتوانست مانع تصویب قانونی شدن شکایت از عربستان در آمریکا شود. بر اساس مصوبه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، خانواده قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر اجازه شکایت علیه عربستان را پیدا کردند و دارایی‌های عربستان در اختیار قضات آمریکایی قرار گرفته است. اگرچه مقامات سعودی نسبت به خروج دارایی‌های خود از آمریکا هشدار داده‌اند اما ظاهرا سیر تحولات منطقه و جهان، نویددهنده اوضاع خوبی برای آینده عربستان نیست.

    .
  • ادامه سفرهای احمدی‌نژاد

    با وجود واکنش‌های مثبت روحانیون و علما به عدم کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات ۹۶ خصوصا اظهارنظر آیت‌الله جنتی که گفته بود «فتنه در نطفه خفه شد» اما رئیس‌جمهور سابق که عادت کرده با رفتار و اعمال غیرقابل پیش‌بینی دیگران را متعجب کند، روز جمعه راهی استان گیلان شد و در نمازجمعه آستانه اشرفیه حضور یافت. اگرچه خود وی دلیل حضورش را همزمانی وقت نماز عنوان کرد اما ناظران سیاسی بر این باورند که احمدی‌نژاد اگرچه قصد کاندیداتوری ندارد اما نمی‌خواهد از حضور و فعالیتش در جامعه کم کند.

    .
  • ابهام در بازی ایران - کره

    همزمانی بازی تیم ملی فوتبال ایران و کره‌جنوبی با شب عاشورای حسینی، واکنش‌های برخی روحانیون را در پی داشته است. با وجود آنکه مهدی تاج از رایزنی با مقامات «ای‌اف‌سی» برای جابه جایی زمان و حتی مکان برگزاری مسابقه خبر داد اما آیت‌الله یزدی خواستار تعطیلی این بازی در شب عاشورا شد. راه حل باقی مانده برای فدراسیون، تبدیل استادیوم آزادی به حسینیه‌ای بزرگ بود که همچنان در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. علی مطهری در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله یزدی رویکرد وی را موجب دین گریزی دانست.

    .
  • پیروزی دیپلماسی نفتی

    سرانجام پس از ۳ سال کارشکنی‌های عربستان سعودی در بازار نفت که به تسریع روند کاهشی قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی دامن می‌زد، دیپلماسی نفتی کشورمان به پیروزی بزرگی دست یافت. در نشست مشورتی اعضای اوپک که در حاشیه اجلاس الجزایر برگزارشد، بزرگان اوپک بر سر طرح فریز نفتی توافق کردند. البته در این طرح کشورهای ایران، لیبی و نیجریه از کاهش تولید طلای سیاه معاف شدند و قرارشد تا اعضای اوپک تولید خود را در سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز تثبیت کنند. این در حالی است که ۱۴ عضو اوپک هم‌اکنون روزانه ۳۳ میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کنند.

  • سرمایه‌گذاری مستقیم رنو

    شرکت خودروسازی رنو فرانسه در اقدامی غیر منتظره این بار نه با شرکت‌های سایپا و ایران خودرو، بلکه مستقلا با سازمان گسترش و نوسازی توافق کرد که با آورده ۶۰ درصدی به تولید محصولات خود در ایران بپردازد. اگرچه هدف از امضای این توافق‌نامه، جذب سرمایه خارجی و ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو عنوان شده است اما منتقدان مساله قدیمی بودن خودروهای تولیدی را مطرح کرده‌اند. درحالی که توافق‌کنندگان می‌گویند خودروهای سیمبول و داستر با تغییرات زیادی نسبت به مدل‌های سال ۲۰۱۲ عرضه خواهند شد.

    .
  • ۴ دهم درصد مدیر متخلف!

    پس از چند ماه جنجال بر سر فیش‌های حقوقی نجومی بالاخره رئیس دیوان محاسبات به مجلس رفت و از ماجرای مدیران دولتی با فیش‌های نجومی پرده برداشت. به گفته عادل آذر تنها ۳۹۷ نفر(معادل ۴ دهم درصد) از حدود ۹۳ هزار و ۴۶۰ نفر مقامات و مدیران کشور در سال ۹۴ حقوق بالای ۲۰ میلیون گرفته‌اند. آن‌گونه که رئیس دیوان محاسبات اعلام کرده، علت دریافت حقوق بالا خلأ قانونی بوده و بیشتردردستگاه‌هایی که قانون مدیریت خدمات کشوری در آنها اجرایی نشده مانند صندوق توسعه ملی، بانک‌ها و بیمه‌ها اتفاق افتاده است.

    .
  • شروع هیجانی دلار

    شروع پرهیجان دلار در نخستین روزهای این هفته موجب شد روز دوشنبه نرخ دلار در بازار آزاد به مرز ۳۶۰۰ تومان برسد اما همزمان با افزایش قیمت‌ها بر تعداد فروشندگان افزوده شد و در نهایت دلار بر روی نرخ ۳۵۸۷ تومان ایستاد. به گفته فعالان ارزی پیشروی دلار با کشورهای همسایه عامل تقویت قیمت‌ها شد. این در شرایطی است که طی روزهای اخیر رئیس بانک مرکزی از تک‌نرخی شدن ارز تا پایان امسال خبر داده‌است. هم اکنون تفاوت قیمت دلار در بازار آزاد با دلار مبادله‌ای حدود ۴۳۰ تومان است.

    .
  • پاسخ قاطعانه ظریف

    اولین حضور وزیر خارجه در صحن مجلس دهم با پاسخ‌های شفاف ظریف به ابهامات و اتهامات همیشگی دلواپسان علیه دستگاه دیپلماسی همراه شد. دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به ادعاهای تکراری کریمی قدوسی با قاطعیت گفت که به خاطر منافع کوته‌نظرانه داخلی این‌گونه با وجهه انقلابی جمهوری اسلامی بازی نکنید. پاسخ‌های صریح ظریف درخصوص ابهام زدایی از جابه‌جایی امیرعبداللهیان، برگزاری نمایشگاه هولوکاست و نیز واقعیت‌های برجام با رای اکثریت نمایندگان مجلس درحمایت از دیپلماسی دولت همراه شد.

    .
  • فقط ۳ ماه محرومیت!

    در حالی که جزئیات حکم پرونده پزشکی عباس کیارستمی از سوی خانواده این هنرمند اعلام شده است رئیس هیات بدوی سازمان نظام پزشکی گفته این سازمان از خانواده کیارستمی به‌دلیل انتشار حکم قبل از تایید نهایی، اعلام جرم می‌کند. این در حالی است که در حکم منتشره جراح معالج کیارستمی به‌عنوان مقصر این پرونده، تنها به سه ماه محرومیت از حضور در مطب محل ارتکاب تخلف محکوم شده است. یکی از وکلای پرونده کیارستمی با خنده‌دار دانستن حکم صادره به «شهروند» گفته حکم با جرم صورت گرفته، تناسبی ندارد.

    .
  • پیوند اقتصادی ایران و آلمان

    این هفته وزیر اقتصاد آلمان به همراه یک تیم اقتصادی راهی تهران شد تا به بازسازی روابط دو کشور پس از برجام بپردازد. در این سفر دو روزه اگرچه بیش از ۱۰ تفاهم‌نامه به امضا رسید اما اظهارات گابریل پیش از سفر درباره به ‌رسمیت ‌شناختن موجودیت اسرائیل از سوی تهران، با واکنش رئیس قوه قضائیه مواجه شد که خواستار جلوگیری دولت از سفر وی شده بود. اگرچه مقامات دوکشورتاکید کردند برخی اختلاف نظرهای سیاسی نباید مانع توسعه روابط دو کشور شود، سخنگوی دولت هم گفت سخنان گابریل تحریف شده است.

    .
  • سایه دلواپسی بر قراردادهای خودرویی

    مرجان شهریاری

    دبیر گروه خودرو

    تنها دو روز بعد از امضای توافقنامه ایدرو و رنو در حاشیه نمایشگاه خودروی پاریس، دلواپسان صنعت خودروی ایران لب به انتقاد گشودند و این توافقنامه را همچون گذشته چپاول بازار خودروی ایران خواندند. هر چند دیدن محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت در کنار کارلوس گوسن مدیرعامل رنو بدون هیچ مقدمه و اطلاع‌رسانی همه را شگفت زده کرد اما تا به امروز هیچ مقام رسمی در وزارت صنعت حاضر به افشای توافقنامه مذکور نشده است. با این شرایط برخی دلواپسان با پیش‌بینی بندهایی از توافقنامه یاد شده همچون گذشته سرمایه‌گذاری این شرکت خارجی را «چپاول بازار ایران» تعبیر کردند.

  • پایان روزهای افزایشی دلار؟

    حمید عزیزی

    عضو گروه بانک و بیمه

    دلار در نیمه اول مهرماه حدود ۶ دهم درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، ولی آیا این روند در ادامه اولین ماه پاییز ادامه پیدا می‌کند؟ شاخص بازار ارز مهرماه را با کاهش قیمت آغاز کرد و با ۲ تومان افت به قیمت ۳ هزار و ۵۶۵ تومان رسید. با این حال، پس از این روز، این ارز راه افزایشی را در پیش گرفت، به طوری که در سیزدهمین روز مهرماه حتی وارد محدوده ۳ هزار و ۵۹۰ تومان شد، امری که نشان‌دهنده رشد بالای نیم درصد در نیمه ابتدایی اولین ماه پاییز بود.

  • تفاهم اوپک برای رسیدن به توافق

    نسیم علایی

    عضو گروه نفت وپتروشیمی

    اعضای اوپک در میان بهت و ناباوری هفته گذشته بعد از ۸ سال مجددا بر سر کاهش سطح تولید به توافق رسیدند. این توافق با هیجانات اولیه همراه شد و توانست قیمت نفت برنت را با رشد حدود ۸ درصدی مواجه کرده و به بالای ۵۰ دلار برساند. این توافق نشان می‌دهد فشار اقتصادی ناشی از افت قیمت نفت بر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس از آستانه تحمل آنها عبور کرده و عربستان را مجبور به عقب‌نشینی از سیاست‌ نفتی دو سال اخیر خود یعنی حفظ سهم بازار کرده است.

  • اوباما: لایحه به ضرر ماست

    باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، چهارشنبه در واکنش به اقدام کنگره این کشور در ابطال وتوی مصوبه حق شکایت بازماندگان ۱۱ سپتامبر از عربستان، گفته است اقدام قانون‌گذاران اشتباه بود. اعضای سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده با اکثریت قاطع آرا روز چهارشنبه تصمیم باراک اوباما برای وتوی مصوبه کنگره درباره حق شکایت از عربستان را ابطال کردند.

    رئیس‌جمهوری آمریکا که چند ساعت پس از ابطال وتوی این مصوبه با «سی‌ان‌ان» صحبت می‌کرد، در واکنش به این اقدام کنگره آمریکا اظهار داشت: این نمونه‌ای است از موقعیتی که شما می‌بایست کاری را که سخت‌تر است انجام بدهید، ‌‌ای کاش کنگره کاری که سخت‌تر بود را انجام می‌داد.

  • پایانی بر روزهای پرشکوه

    در ۸ سال دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رابطه عربستان سعودی و ایالات‌متحده ۳ بار دچار سکته شد اما سومین سکته ممکن است به مرگ کامل اتحاد این دو کشور منجر شود. برخی می‌گویند عربستان سعودی یک‌بار به دلیل بحران سوریه با ایالات‌متحده دچار مشکل شد. زمانی که ریاض از واشنگتن درخواست برنامه‌ای مشابه برنامه آمریکا در عراق داشت و از مقامات آن کشور خواسته بود تا دست به اشغال سوریه بزنند، واشنگتن با رد درخواست مقامات ریاض سعی کرد در اوایل بحران سوریه با عربستان همراهی نکند.

    دومین سکته اما زمانی وارد رابطه این دو کشور شد که ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی به اضافه چین و روسیه به پای میز مذاکره با ایران آمدند و نتیجه این مذاکرات به «برجام» ختم شد.

  • سناریوهای ریاض برای مقابله با واشنگتن

    پس از آنکه کنگره آمریکا با تصویب قانونی به بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر اجازه داد از دولت عربستان سعودی شکایت کنند، همسر یکی از افسران سابق پنتاگون که در این حملات کشته شده بود، اولین پرونده شکایت علیه عربستان سعودی را تشکیل داد. به گزارش بلومبرگ، دو روز پیش کنگره آمریکا وتوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور علیه قانون مربوط به شکایت بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر از دولت عربستان را لغو کرده و آمریکایی‌ها اکنون اجازه دارند از دولت‌های خارجی مثل عربستان برای نقش داشتن در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر شکایت کنند.

  • همه علیه ریاض

    پانزده سال پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱، تبعات آن سرانجام گریبان عربستان را گرفت و کنگره در یک اقدام کم‌سابقه، وتوی باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور بر ضد لایحه «عدالت علیه حامیان تروریسم» (جاستا) را با اکثریت آرا لغو کرد تا شکایت و درخواست غرامت بازماندگان ۱۱ سپتامبر از دولت عربستان شکل قانونی به خود بگیرد.

    ریاض همانگونه که ماه‌ها پیش از طریق «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه خود درباره تبعات تصویب این قانون به واشنگتن هشدار داده بود، روز گذشته با تکرار هشدارهای قبلی خود، صراحتا اعلام کرد میلیاردها دلار دارایی خود را برای جلوگیری از خطر توقیف از سوی دادگاه‌های آمریکا از این کشور خارج خواهد کرد.

  • سونامی شکایت علیه عربستان

    چراغ سبز کنگره به مردم آمریکا برای شکایت از عربستان سعودی موجب رونق شرکت‌های حقوقی در ایالات‌متحده شده است. در این زمینه گفته می‌شود در هفته‌ای که گذشت، شرکت‌های حقوقی در مناطق پایین شهر نیویورک به طرز گسترده‌ای آگهی تبلیغاتی خود را به داخل صندوق‌های پستی مردم انداخته و از آنها خواسته‌اند از عربستان سعودی شکایت کنند.

    در حالی که هنوز ده روز از الغای وتوی باراک اوباما از سوی کنگره نگذشته است شرکت‌های حقوقی در سطحی وسیع اقدامات خود را برای سود بردن از این قانون آغاز کرده‌اند. در روی برگه‌هایی که شرکت‌های حقوقی اقدام به پخش آن کرده‌اند نوشته‌اند اگر از زمان حملات تروریستی در نیویورک در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ تا ۳۰ ماه مه سال ۲۰۰۲ دچار سرطان شده‌اند یا از بیماری مرموزی رنج می‌برند (شامل بیماری‌های روانی هم می‌شود) می‌توانند علیه عربستان سعودی اقامه دعوی کنند.

  • متحدانی بر بستر شکاف‌ها

    کامران کرمی

    پژوهشگر مسائل خلیج فارس

    روابط عربستان سعودی و ایالات‌متحده آمریکا در طول نزدیک به هشت دهه، نه بر مبنای ارزش‌های مشترک که بر اساس نیازهای مشترک تعریف و عملیاتی شده است و به حیات خود ادامه داده است. شالوده این دو سازه متفاوت را معادله «نفت ـ امنیت» شکل داده و با افت و خیزهای فراوان، تبدیل به شبکه درهم تنیده‌ای از روابط سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی شده است. شاید در سال ۱۹۴۵، فرانکلین روزولت و عبدالعزیز بن سعود سوار بر عرشه ناو جنگی کوئینسی در این سودا نبودند که این روابط روزی به دیدار خلف‌های آنها یعنی باراک اوباما و ملک سلمان هم قد دهد.

  • عصر رقابت مال‌ها و اصناف

    با تغییر نظام توزیع کالا‌ در جهان، عرضه کالا هم اکنون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت می‌گیرد و این ‌گونه فروشگاه‌ها با امکانات وسیع در محل‌‌های مناسب در مساحت‌‌های گسترده تعداد بسیار زیادی از کالا‌های مختلف را با مناسب‌ ترین قیمت‌ در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. تغییر نظام توزیعی در دنیا در سال‌های گذشته در حالی صورت گرفته که ایران برای ورود به این بخش قدم‌های کوچکی برداشته و هنوز نتوانسته آنگونه که باید نسبت به تغییر نظام توزیع کشور گام اساسی بردارد. براساس آمار اعلام شده در حال حاضر سه میلیون واحد صنفی کوچک و بزرگ در کشور وجود دارد (۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی، یک میلیون و ۲۰۰ واحد صنفی توزیعی و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خدماتی) که اقدام به عرضه کالاها می‌کنند.

  • نظام توزیع، نیازمند بازسازی

    مژگان میرزایی

    نظام توزیع کالا در سراسر جهان در حال تحول و بازسازی است و این تحول با توجه به روند فزاینده و رو به رشد جهانی شدن اقتصاد و تجارت، صورت می گیرد. این تغییرات بنیادی نه تنها قیمت کالاها و خدمات را متاثر کرده، بلکه در حال تغییر ماهیت عرضه و تقاضا در داخل کشورها و حتی تهدید رقابت میان کالاها و خدمات تولیدی در کشورهای مختلف نیز هست. اگر در گذشته عمدتا تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان کوچک و بزرگ، بازیگران اصلی در توزیع کالاها و خدمات محسوب می‌شدند و در نهایت فروشگاه‌های کوچک و متوسط، وظیفه عرضه مستقیم کالاها و خدمات به مشتری را برعهده داشته‌اند، در حال حاضر زنجیره توزیع و حتی بخشی از تولید وظیفه تامین کالا را به عهده گرفته‌اند.

  • راه‌های رقابت خرده‌فروشان با مال‌ها

    رفیعه هراتی

    طی چند سال اخیر شاهد ساخت و ساز و افتتاح مال‌ها در تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشورمان بوده‌ایم. مال پدیده‌ای نوظهور در فرهنگ تجاری ایران بشمار می‌رود و به‌نظر می‌رسد وجود این مجتمع‌های تجاری چندمنظوره حیات خرده‌فروشان و فروشگاه‌های کوچک را به خطر می‌اندازد. باید پذیرفت که جهان تغییر کرده است و کسانی که نمی‌خواهند خود را با این تغییرات وفق دهند، از دنیای کسب و کار خارج می‌شوند و یا در بهترین حالت شاهد کاهش سودآوری خود خواهند بود. از سوی دیگر، ممکن است قیمت اجناس عرضه شده در این مال‌ها کمتر از خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های کوچک باشد و این فروشگاه‌ها نتوانند از نظر قیمت با این مال‌ها رقابت کنند.

  • خرده‌فروشی درمغازه‌های خیابان بهتر است یا در مال‌ها؟

    شادی آذری

    خرده‌فروشانی که قصد دارند نخستین مغازه خود را افتتاح کنند هم مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهور که در حال توسعه کسب‌و‌کار خود هستند با یک انتخاب کلیدی مواجه‌اند: کسب‌و‌کار خود را در فروشگاهی در خیابان راه‌اندازی کنند یا در مال‌ها؟ انتخاب صحیح می‌تواند به آنها کمک کند تا بعدها مجبور به اعمال تغییرات بزرگ در کسب‌و‌کار خود نشوند و بر نوسانات ناشی از تغییرات کوچک فایق آیند. مهم‌تر از همه اینکه این انتخاب حیاتی می‌تواند فلسفه کسب‌و‌کار آنها را شکل دهد.

    بی تردید نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه کسب‌و‌کارها در همه شهرها صادر کرد.

  • نظام توزیع در حال تغییر است

    یدالله صادقی

    سرپرست معاونت امور اقتصادی

    و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت

    نظام توزیع در کشور در حال تغییر است، تغییر این نظام سابقه بسیار طولانی در سایر کشور‌ها دارد اما در کشور ما به‌دلیل اینکه بخش‌های مولد اقتصاد مانند نظام تولید اعم از کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و. . . رشد محدودی داشته و در سال‌های اخیر نیز رشد در این بخش به کمترین میزان خود رسیده است، این تغییر با تاخیر بسیار مواجه بوده است. چرا که عدم رشد بخش مولد اقتصاد کشور موجب می‌شود تا مردم سهل ترین راه را برای کسب درآمد که راه‌اندازی یک واحد صنفی است، انتخاب کنند.

  • حضور متفاوت رنو در ایران

    شرکت رنو مدت‌ها بر سر حضوری متفاوت در بازار ایران با مسوولان صنعتی و خودرویی کشور وارد مذاکره شده بود این در شرایطی است که خودروسازان نه‌تنها شرایط این شرکت فرانسوی را پذیرا نبودند بلکه رنو را به آنچه پایبندی به شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت خوانده می‌شد، دعوت هم می‌کردند، اما این شرکت فرانسوی به دلیل عدم ترک ایران در شرایط بحرانی تشدید تحریم‌ها علیه ایران خواهان حضوری متفاوت و سهمی بیشتر از آنچه هموطن خود در ایران داشت، بود. حال آنکه دو شرکت خودروساز نه‌تنها به خواسته‌های رنو تمکین نمی‌کردند؛ بلکه شروطی همچون همکاری تنها با یک شرکت و یا تولید محصولاتی خاص را پیش پای این تولید‌کننده خودروی فرانسوی قرار دادند، اما در کنار این چانه‌زنی‌ها شرکت رنو نیز بیکار نبوده و مذاکرات پنهانی را با مسوولان صنعتی کشور آغاز کرده بود.

  • «بن رو» به رنو رسید

    اواخر شهریورماه سال جاری محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به ناگهان خواستار بازدید از بن رو یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا شد. مسوولان سایپا نیز ظاهرا از قصد وزیر برای بازدید از این شرکت خودروساز خبر نداشتند چرا که مدیرعامل سایپا در حاشیه بازدید وزیر از بن رو به خبرنگاران گفته بود: «برای این شرکت برنامه خوبی درخصوص اصلاح ساختار مالی تنظیم شده و امیدوارم این اصلاح ساختار به‌زودی عملیاتی و اجرایی شود».

    پس از اظهار نظر مهدی جمالی در این زمینه برخی کارشناسان پیش‌بینی کردند که فروش بن رو به شرکت فرانسوی رنو منتفی شده و سایپا به دنبال سروسامان دادن به وضعیت مالی و تولیدی در این واحد صنعتی است.

  • چرا دو خودرو ساز بزرگ در قرارداد رنو نادیده گرفته شدند؟

    تا به امروز در حاشیه عقد هر قرارداد خارجی در حوزه خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت در کنار خودروسازان قرار می‌گرفت، حضور وزیر صنعت برای عقد قرارداد خودرویی، بی‌آنکه خودروسازی در کنارش قرار داشته باشد شاید مسبوق به سابقه نبوده است. اما دیدن نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با برخی معاونان و مشاوران خود بی‌آنکه مدیری از شرکت‌های خودروساز در کنارش قرار گیرند در حاشیه امضای توافق‌نامه رنو بالاخره محقق شد. به‌طوری‌که در حین امضای توافق‌نامه میان منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و تیری بلوره قائم‌مقام شرکت رنو جهت امضای توافق‌نامه ایران و رنو هیچ خودروسازی حضور نداشت.

  • سابقه رنو در صنعت خودرو ایران

    رنو در حالی ۸ ماه بعد از اجرای برجام، توافق‌نامه جدید خود را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) به امضا رسانده که در قرارداد کنونی، این شرکت قرار است به تولید مستقل در ایران بپردازد. موضوعی که در سابقه همکاری خودروسازان خارجی با صنعت خودروی ایران بی‌سابقه بوده است. اما همکاری این شرکت خودروساز فرانسوی با صنعت خودروی ایران چگونه رقم خورد؟

    سابقه حضور رنو در صنعت خودروی ایران به پیش از انقلاب بازمی‌گردد، به دورانی که فرانسوی‌ها با «ژیان» به ایران آمدند و این خودروی کوچک و کم حجم و خاطره انگیز، مقدمه ساز حضور سایر خودروسازان فرانسوی در ایران شد.

  • حضور مستقل رنو، زنگ خطری برای پژو؟

    بعد از جنگ تحمیلی سیاست‌های تعدیل اقتصادی در کشور آغاز شد. واردات که سال‌های بعد از انقلاب محدودیتهای زیادی را تجربه کرده بود، آزاد شد. کارخانه های داخلی هم برای حفظ بقای خود به تولید محصولات جدید در قالب قراردادهای جدید اقدام کردند. پژو که توانست رقیب ایتالیایی خود فیات را از ایران خودرو دور کند با رقیب هم وطن خود، رنو که با سایپا مشارکت می‌کرد رقابت می‌کرد. در عین حال، انبوه خودروهای آلمانی وژاپنی به کشور وارد می‌شد. رنو آن سال‌ها روزهای خوبی را سپری نمی‌کرد و محصولات بی‌کیفیت تولید می‌کرد.

  • مخالفت دلواپسان این بار با «رنو»

    از فردای روز توافق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رنو، مخالفان حضور فرانسوی‌ها در خودروسازی ایران، وزیر صنعت، معدن و تجارت را به باد انتقاد گرفتند. این مخالفان پیشتر مسوولان صنعتی و خودروسازان کشورمان را به‌دلیل بازگشت پژو و بدعهدی که این شرکت در حق صنعت خودروی کشورمان کرد مورد سرزنش قرار دادند، حال آنکه به‌نظر می‌رسید حضور دوباره رنو جایی برای انتقاد نداشته باشد. شرکت پژو با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و همزمان با آن، خرید بخشی از سهام این شرکت توسط جنرال موتورز، مجبور به ترک صنعت خودروی کشورمان شد.

  • قرارداد با رنو در تارنمای رسانه‌های داخلی و خارجی

    دور جدید همکاری‌های خودرویی ایران و فرانسه با امضای توافقنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت رنو فرانسه درحاشیه نمایشگاه خودروی پاریس در حالی کلید خورد که رسانه‌های داخلی و خارجی واکنش‌های متفاوتی به این توافقنامه داشتند، اما آنچه در ادبیات تمام این رسانه‌ها مشترک است، توافق ناگهانی و بدون اعلام قبلی بود، به‌طوری‌که بسیاری از رسانه‌ها آن را دور از انتظار می‌خواندند. در این بین برخی از رسانه‌های داخلی اگرچه انتظار توافق رنو با خودروسازان داخلی را بیشتر از ایدرو می‌دانستند، اما از برنامه جمعه شب در نمایشگاه خودروی پاریس به‌عنوان حضور متفاوت و مستقل رنو در ایران یاد کردند.

  • پیش‌بینی بازار دردسترس گردشگری دیجیتال

  • سفر به بوم مردم ترکمن

    نیوشا امینیان

    راهنمای تور

    چشم‌هایم را با نوازش خورشید باز کردم. ساعت حدودا هفت بود و ما نزدیک هتلی در بهشهر بودیم. من لیدر دوم بودم و با همکارم، سدره، ساعت‌های بیداری را تقسیم کرده بودیم. بیشتر شب را من بیدار مانده بودم و نزدیکی‌های صبح خوابیدم تا سدره بقیه راه مسافران را همراهی کند. حالا دیگر تا مقصد چیزی نمانده بود. در هتل پردیس صبحانه خوردیم و مسیرمان را به سمت ترکمن صحرا ادامه دادیم. برای من ترکمن صحرا تنها در قصه‌های پیش از این معنا داشت و حالا هر چه نزدیکتر می‌شدیم افسانه‌های بیشتری در ذهن من جان می‌گرفتند؛ دشت‌های طلایی گندم چون دختری که آبشار طغیانگر گیسوانش را رها کرده است و هوایی لطیف که سفر را مطبوع می‌کرد.

  • دکه مطبوعات - ۱۵ مهر ۹۵

    The Economist

    در دفاع از جهانی شدن

    «چرا آنها اشتباه می‌کنند» یک گزارش ویژه از مجله اکونومیست در دفاع از جهانی شدن است. مجله اکونومیست در ۱۰۴ صفحه در هفته گذشته به موضوع جهانی شدن و مخالفت برخی با آن پرداخت. منتقدان جهانی‌ شدن می‌گویند که نفع آن تنها عاید افراد خاص می‌شود اما حقیقت این است که دنیایی که درهای گشوده کمتری داشته باشد، بیش از هر قشر دیگری به فقرا آسیب خواهد زد. به نوشته این مجله، هیچ‌یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در زمینه جهانی شدن قهرمان نیستند.

  • چگونه اینترنت آب را هدر می‌دهد

    آناهیتا جمشیدنژاد

    Anahita. jamshidnezhad@gmail. com

    سال گذشته زمانی که محققان در امپریال کالج لندن بیان کردند که در فرآیند دانلود تنها یک گیگابایت دیتا، بالای ۲۰۰ لیتر آب به کار می‌رود، سر و صدای زیادی در اخبار محیط‌زیستی به پا شد. این آمار به شدت شوکه‌‌کننده بود؛ بخصوص وقتی این موضوع را مدنظر قرار می‌دادید که تنها در سال ۲۰۱۵ با گوشی‌های هوشمند در اروپای غربی هر فرد به‌طور متوسط ۱. ۹ گیگابایت در ماه اینترنت مصرف می‌کند و طبق گزارشی که توسط شرکت اریکسون منتشر شده است این رقم در ایالات متحده آمریکا به ۷/ ۳ گیگابایت در ماه در حال افزایش است و این یعنی مقدار بسیار زیادی آب به کار می‌رود.

  • نزدیک به ۷ میلیارد نفر در جهان با آلودگی شدید هوا زندگی می‌کنند

    به این آمار توجه کنید: ۵/ ۶ میلیون نفر در جهان سالانه در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و ۹۲ درصد جمعیت جهان در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که سطوح آلودگی آن بالاتر از حد مجاز است. ماریا نیرا یک مقام ارشد محیط‌زیستی در سازمان بهداشت جهانی سازمان ملل متحد (WHO) می‌گوید: «عملکرد سریع برای حل مشکل آلودگی هوا نمی‌تواند خیلی زود محقق شود». او از یک مدل جدید کیفیت هوا صحبت می‌کند که شامل نقشه‌های آلودگی می‌شود و مناطق برجسته در کشورها را ترسیم می‌کند که از حدود سازمان بهداشت جهانی تجاوز کرده‌اند.

  • کمونیسم وداع با تمدن

    امیرحسین خالقی

    دکترای سیاست‌گذاری دانشگاه تهران

    خمرهای سرخ پس از به قدرت رسیدن در کامبوج تصمیم گرفتند همه چیز را ویران کنند و از اول بسازند. سالی را که به قدرت رسیدند به پیروی از انقلاب فرانسه «سال صفر» نامگذاری کردند و برای آنکه یک جامعه کشاورزی عاری از خودپرستی و منفعت شخصی خلق کنند، سعی کردند نظام تقسیم کار، مالکیت شخصی، آموزش و دیگر مظاهر مدنیت و شهرنشینی را براندازند. روستاییان را خلق کهن و شهرنشینان را خلق جدید نامیدند، تمام شهرها را تخلیه کردند و «انگل‌های شهری» را به کار «مفید» در مزارع واداشتند، هنرمندان، روشنفکران، دانشگاهیان و بسیاری دیگر از صاحبان مشاغل «غیرضروری» یا کشته شدند یا با تحقیر تمام در غیرانسانی‌ترین شرایط به کار در مزارع واداشته شدند.

  • مفهوم سیاست‌های انقباضی و انبساطی در اقتصاد

    سید محمد مجیدی 

    احتمالا دو واژه سیاست پولی را کنار هم شنیده‌اید، کارکرد سیاست پولی کجاست ؟ برای توضیح این واژگان فرض کنید دو بازار وجود دارد؛ یک بازار داخلی و یک بازار خارجی، بازار داخلی شامل تولیدکنندگان کشور است و کالاهایی تولید می‌کنند که در بازار خارجی نیز تولید می‌شود. حال شما را به‌عنوان تصمیم گیرنده اصلی در مورد بازار داخلی معرفی کنند. به شما گفته شده بهترین تصمیمات ممکن در بازار را اتخاذ کنید تا بیشترین منفعت نصیب مردم (هم فروشندگان و هم خریداران) شود.

  • ابزارهای درآمد زایی دولت

    تقریبا می‌توان گفت دولت رکن اصلی قانون‌گذاری و تصمیم‌سازی در غالب جوامع بشری امروزی است. همچون کسی که متولی یک خانواده است و برای برآوردن نیازهای مختلف افراد خانواده برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کند، دولت نیز موظف است در کنار برقراری نظم و امنیت، شرایط اقتصادی را به‌گونه‌ای رقم بزند که برآیند آن افزایش درآمد و سطح رفاه افراد جامعه باشد. مهم‌ترین تصمیمات اقتصادی دولت ایجاد شغل، افزایش تولید و درآمد کشور و کنترل قیمت‌ها است. شغل منبع درآمد مردم است که به‌واسطه آن می‌توانند نیازهای خود را برآورده کنند.

  • مفهوم هزینه فرصت

    مرتضی زارع
    کارشناس اقتصادی

    فرض کنید شما یک مکانیک ماهر هستید. آخر هفته به خانواده قول داده‌اید که با آنها به پارک بروید. روزهای پنج‌شنبه شما تا ظهر کار می‌کنید. پنج‌شنبه این هفته درست وقتی که می‌خواهید مغازه خود را ببندید یک نفر با یک ماشین لوکس می‌آید و به شما می‌گوید ماشین من نقص پیدا کرده و اگر شما آن را برای من درست کنید ۷۰۰ هزار تومان دستمزد خواهم داد. اما شما طبق قولی که به خانواده داده‌اید به او می‌گویید انجام این امر برای شما مقدور نیست. بعد از ظهر آن روز شما با خانواده به پارک می‌روید و ۱۰۰ هزار تومان در پارک خرج می‌کنید.

  • از کدام رفتارها با مشتری باید اجتناب کرد؟

    مترجم: مریم رضایی

    مشتریان از شرکت‌ها چه می‌خواهند؟ باهوش‌ترین مدیران این سوال را مرتب از خودشان می‌پرسند. شرکت‌های پیشتاز می‌دانند که برای ارائه یک تجربه مشتری عالی رقابت‌ سختی وجود دارد و نحوه ارائه خدمات به مشتری به اندازه چیزی که ارائه می‌شود، مهم است. ارتقای تجربه مشتری اساسا یعنی یافتن نقاطی در این تجربه که در آن مشتری احساس ناخوشایندی داشته و انتظاراتش برآورده نشده است. هنر یافتن این نقاط و برطرف کردن آنها، در مرکز نظم ارتقای تجربه مشتری قرار دارد. شرکت‌ها برای ارتقای کسب‌وکار خود باید این موضوع را مد نظر داشته باشند.

  • چگونه افراد در شارک تنک پیروز می‌شوند؟

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد 

    شارک تنک (Shark Tank ) یک شوی تلویزیونی آمریکایی است که از سال ۲۰۰۹ از شبکه ABC پخش می‌شود. این برنامه کارآفرینان و کسانی را که احتیاج به سرمایه دارند به یکدیگر مرتبط می‌کند. به سرمایه‌گذاران در این شو اصطلاحا «شارک » گفته می‌شود. در هفت فصل این شوی تلویزیونی (هشتمین فصل از ۲۳ سپتامبر شروع می‌شود) مجموعا ۲۵۳ تیم، معاملات خود را ثبت کرده‌اند و ۲۴۲ تیم موفق به این کار نشدند. اما چه چیزی منجر به این تفاوت شده است؟ ونسا ون ادواردز، موسس Science of People که یک آزمایشگاه پژوهش بر رفتار انسانی است می‌گوید «حضور و شخصیت درست، به اندازه ایده‌ها مهم هستند».

  • خودمان به‌وجود آورنده افکارمان هستیم

    مترجم: مینا افروزی

    آیا تاکنون درگیر افکاری شده‌ایدکه شما را از انجام هر گونه اقدامی بازدارند؟ بسیاری از افراد به افکاری که دارند اجازه می‌دهند مانع انجام کارهایشان شود، ولی واقعیت امر این است که شما به وجود آورنده آنها هستید. هنگامی که این موضوع را پذیرفتید می‌توانید خود را در لحظه رها کنید و فضای مورد نیاز برای انجام کارها و رسیدن به چیزی که واقعا می‌خواهید را به وجود بیاورید. افکار ما، واقعیت ما را شکل می‌دهند. این یک واقعیت است که به هرچه فکر کنیم، همان را تجربه می‌کنیم، اما همیشه میتوان نقطه شروعی را که تجربه ما از دنیا را تغییر می‌دهد، انتخاب کرد.

  • زوج‌های موفق چگونه بودجه خانواده را مدیریت می‌کنند؟

    مترجم: مریم رضایی

    مدیریت پول به‌صورت فردی به اندازه کافی کاری دشوار است. حال اگر فرد دیگری در آن سوی این معادله قرار بگیرد می‌تواند شرایط را آشفته کند. اما مدیریت پول به‌عنوان یک زوج، مزایایی هم دارد و می‌تواند آنقدرها که فکر می‌کنید کار دشواری نباشد. استیو وارد، موسس شرکت LoveLab. com می‌گوید: «مدیریت سلامت مالی شما فرق چندانی با مدیریت رفاه فیزیکی‌تان ندارد. برنامه‌ریزی برای پول مثل سهمیه‌بندی است و شمردن اسکناس‌هایتان خیلی با محاسبه کالری‌های مصرفی‌تان تفاوت نمی‌کند.

  • مسیر «عادت» به «پس‌انداز»

    اگر به روزنامه‌ها سر بزنید، همه روزه در لا‌به‌لای خبرها اخباری از بحران‌های مختلف مثل سیل و زلزله از نقاط مختلف جهان موجود است. اما فقط بلایای طبیعی نیستند که زندگی شما را به خطر می‌اندازند، بلکه پدیدار شدن یک بحران مالی نیز می‌تواند تاثیرات منفی زیادی روی زندگی شما داشته باشد. در جهان امروز به دلیل ارتباطات بین‌المللی کشورها و وجود شرکت‌های بزرگ چند ملیتی، بروز بحران مالی در یکی از نقاط دنیا می‌تواند روی اقتصاد جهانی تاثیرگذار باشد. بنابراین اگر پیش از به‌وجود آمدن یک بحران مالی غیرمنتظره، وضعیت مالی خود را بهبود دهید و خود را برای لحظات سخت آماده کنید، احتمال ورشکستگی و از هم پاشیده شدن زندگی‌تان کمتر خواهد شد.

  • هوش هیجانی و اجتماعی چگونه شما و کارکنان سازمان شما را توانمند می‌سازد؟

    میترا فتحی

    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی

    info@mitrafathi. com

    برای برخی از مدیران سازمان‌ها این سوال وجود دارد که «هوش هیجانی و اجتماعی چگونه قرار است به کارکنان و بازدهی سازمان من کمک کند؟» پاسخ این سوال بسیار بسیار گسترده است اما ما سعی می‌کنیم که در این مقاله تنها بخش کوچکی از آن را توضیح دهیم. برخی از افراد در پاسخ به این سوال می‌گویند که «هوش هیجانی به شما و کارکنان سازمانتان کمک می‌کند که بر هیجانات خود آگاهی پیدا کرده و رفتارهای خود را کنترل کنید.

  • هوش هیجانی چگونه افراد جامعه را توانمند می‌سازد؟

    توانمندی فردی یکی دیگر از مهارت‌های هوش هیجانی است که هر انسانی برای داشتن زندگی بهتر و با کیفیت تر باید آن را به دست آورد. این مهارت به افراد اعتماد به نفس، عزت نفس، خرد و توانایی درونی برای رویارویی با چالش‌های زندگی و قدرت انتخاب سبک زندگی می‌دهد. این توانایی مهارت مدیریت مکالمات سخت با افراد سخت را به ما می‌دهد و باعث می‌شود که کاملا به شکلی مناسب و قاطعانه در کلام خود صداقت داشته باشیم. در ادامه مقاله برخی از ویژگی‌هایی را که موجب دست یافتن به مهارت توانمندی فردی می شوند، برای شما شرح می‌دهیم:

    افراد توانمند چه افرادی هستند؟

    سرنوشت خود را می‌سازند و اعتقادی به سرنوشت از پیش تعیین شده ندارند.

  • چگونه از وابستگی رها شوم؟

    اختلال وابستگی یکی از رایج ترین اختلالات در جامعه ما است. گاهی میزان وابستگی افراد به حدی است که فرد علاوه بر سلامتی و زندگی، پویایی، شغل و روابط اجتماعی خود را از دست می‌دهد. این اختلال درد زیادی را با خود به همراه دارد و رهایی از آن را می‌توان «زندگی دوباره» دانست. بسیاری از افراد در صدد یافتن راهی برای رهایی از وابستگی هستند. در این مقاله سعی داریم درباره این موضوع اطلاعاتی به شما بدهیم اما هیچ گاه فراموش نکنید که وابستگی به پروسه درمانی، راهکارهای حرفه ای، حمایت و زمان نیاز دارد اما با این وجود با توجه به درخواست شما این مقاله را برای شما تهیه کرده ایم.

  • مسیر جدید درآمد پایدار شهری

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، راهکار افزایش درآمدهای پایدار را تشریح کرد و گفت: راهکار نخست این است که پروژه‌های املاک و اراضی بزرگ مقیاس، در بودجه سال ۹۵ باید به‌صورت مشارکتی با بخش خصوصی اجرا و سهم شهرداری از آنها اجاره داده شود. محمدسالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به سهم بالای درآمدزایی شهرداری از محل اجاره‌داری در سایر کشورهای توسعه‌یافته اظهار کرد: به‌عنوان مثال در شهر لندن سهم درآمدهای پایدار از بودجه سالانه شهرداری ۷۰ درصد است که از این میزان بیش از ۸۰ درصد از محل اجاره‌داری املاک تامین می‌شود.

  • آرامش بازار اجاره مسکن

    شاخص اجاره بهای مسکن در تهران و کشور از آرامش نسبی بازار اجاره‌نشین‌ها در آخرین ماه تابستان حکایت می‌کند. براساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، شاخص هزینه اجاره‌‌نشینی در کشور طی شهریور کمتر از ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است که در مقایسه با نرخ تورم عمومی، نشان‌دهنده شرایط مناسب این بخش از بازار ملک است. گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۵» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است و توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده نشان می‌دهد در شهریورماه سال ۱۳۹۵، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۴۲۸۷ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۹/ ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

  • توصیه کارشناسی به متقاضیان ساخت و خرید مسکن

    با افزایش نسبی حجم معاملات مسکن قرار گرفتن بازار خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی در فاز پیش رونق، بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان بازار معاملات و ساخت ملک، با پرسش‌های فراوانی درباره نحوه رفتار درست در مورد ورود به بازار مسکن در نیمه دوم امسال و در ادامه سال بعد، مواجهند. فعالان وصاحبان سرمایه و حتی خانوارهایی که برای حفظ دارایی‌های نقد خود تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه خرید و ساخت مسکن دارند هم اکنون با نوعی ابهام و سردرگمی در مورد ورود یا عدم ورود به این بازار و همچنین میزان ورود سرمایه به بازار ملک مواجهند.

  • غایبان کارگروه تعطیلات

    با وجود عزم جدی دولت برای کنترل آلودگی هوا از طریق کاهش ایام و ساعات کاری هفته، کارگروه تشکیل شده به این منظور با مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست فعلا تنها روی ایده تعطیلی ۲ هفته‌ای مدارس در پاییز متمرکز شده و هنوز برای کاهش روزهای کاری که می‌تواند نقش مهمی در مهار آلودگی هوا داشته باشد، فکری نکرده است. به‌نظر می‌رسد این غفلت ناشی از غیبت برخی از نهادهایی است که باید به عضویت کارگروه مربوطه درآیند و با اشراف بیشتری نسبت به موضوع، ابعاد گوناگون ایده افزایش تعطیلات را چکش کاری کنند.

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، غیبت دست‌کم پنج شخصیت حقوقی در کارگروه «کاهش ساعات و ایام کار هفته» که ماه گذشته با تکلیف دولت تشکیل شد، سبب شده جلسات اولیه نهاد «ساماندهی و بازتنظیم تقویم تعطیلات» با حضور افراد نه‌چندان مرتبط و متخصص برگزار شود و پیشنهادهای کم‌خاصیت از آن بیرون بیاید.

  • تبلت، فبلت و موبایل؛ مثلث انتخاب سخت

    برای انتخاب بهترین گزینه در میان وسایل هوشمندی که این روزها در اختیار داریم به اطلاعات بیشتری نیاز است. اطلاعاتی که به ما نشان دهد بهترین آنها چه نوعی هستند و چگونه می‌توان با آنها کار کرد. در میان ابزارهای دیجیتال اما بهترین نمونه‌هایی که می‌توان به عنوان محبوب‌های وسایل هوشمند از آنها یاد کرد، تبلت، فبلت و موبایل هستند که بیشتر از هر ابزار دیگری دست به دست می‌شوند اما هر یک از آنها نسبت به دیگری مزایا و معایبی دارند که در مقایسه با دیگری می‌توانند انتخاب بهتری برای طیف مصرف‌کنندگان محصولات بازارهای دیجیتال باشند.

  • آینده دنیای تلویزیون‌ها در دست فناوری HDR

    تولیدکنندگان تلویزیون همیشه به دنبال آن تکنولوژی خاص بعدی می‌گردند که باعث می‌شود تلویزیون دیدن برایمان بیشتر از قبل بسان نگاه کردن از پنجره‌ای شفاف به نظر برسد. HDR جدیدترین مد در صنعت نمایشگرها است و قرار است که مدت‌زمانی را میهمان ما باشد. امروز قرار است تمام نکات لازم درباره این تکنولوژی را بررسی کنیم و بفهمیم چرا باید دفعه دیگر که دنبال خرید تلویزیون هستیم، از پشتیبانی آن توسط دستگاه مطمئن شویم.

    نحوه کارکرد تلویزیون HDR

    HDR مخفف High dynamic range یا تصویربرداری دامنه دینامیک بالا است و بااینکه نام مشابهی با تکنولوژی عکاسی دوربین گوشی هوشمندتان دارد، اما در حقیقت این دو هیچ ارتباطی به هم ندارند.

  • کفش‌هایم کو؟

    فیلم سینمایی «کفش هایم کو؟» به کارگردانی کیومرث پوراحمد وارد شبکه نمایش خانگی شد. این فیلم سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و بعد از آن وارد چرخه اکران شد، اما آنقدر‌ها در فروش موفق نبود. داستان این فیلم درباره حبیب کاوه کارخانه‌دار قدیمی مبتلا به بیماری آلزایمر است که خانواده‌اش او را ترک کرده‌اند، اما با بازگشت دخترش به ایران اتفاقاتی می‌افتد. تهیه‌کنندگی این اثر سینمایی را علی قائم مقامی برعهده داردکه در دهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، لوح سپاس برای نگاه انسانی و سالم را دریافت کرد.

  • هیچ لذتی با لذت کار عاشقانه برابری نمی‌کند

    بهنام ناصح

    استاد محمدرضا ایلدار ژاله، تاکنون ۱۳۴۳ ساز مختلف ساخته است. سازهای ابداعی او نیز به شهرت زیادی رسیده‌اند و نوازندگان زیادی در اجراهای مختلف از آنها استفاده می‌کنند، اما هیچ‌کدام از اینها دلیل محبوبیتش نیست؛ آنچه جوانان مشتاق و سالمندان با تجربه را گرداگرد او جمع کرده حسن خلق و خلوص عاشقانه‌اش به کار و هنرش است. این تعهد به کار موجب شده در آستانه هفتادسالگی همچنان با چشمانی که از اشتیاق و عشق به موسیقی برق می‌زند سعی کند پیوسته بیاموزد و آموخته‌هایش را در ساختن سازهای جدید و انتقال آموخته‌ها به نسل بعد به کار بندد.

  • آلبوم.

    متفاوت (پاپ)

    آهنگساز: فراز خسروی‌دانش، شهریار خسروی‌دانش

    خواننده: مسیح خسروی

    تنظیم‌کننده:

    فراز خسروی‌دانش، شهریار خسروی‌دانش

    ترانه‌سرا: ندا دادخواه، شهریار خسروی‌دانش، سیروس (م) آزادی

    اوهام در آزادی (راک)

    آهنگساز: شهرام شعرباف

    خواننده: شهرام شعرباف

  • خشکسالی و دروغ - ۱۵ مهر ۹۵

    فیلم سینمایی «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی پدرام علیزاده اکران شد. این فیلم که اوایل سال قبل جلوی دوربین رفت آذر ماه آماده نمایش شد. «خشکسالی و دروغ» نسخه سینمایی تئاتری به همین نام است که پیش از این چندین بار توسط محمد یعقوبی روی صحنه رفته و جزو نمایش‌های پرمخاطب سال‌های اخیر بوده است. فیلمنامه نسخه سینمایی «خشکسالی و دروغ» را هم یعقوبی نوشته که داستانش در چهار فصل روایت می‌شود و در خلاصه داستان آمده است: شک و تردیدها و دروغ‌ها و پنهان‌کاری‌های دو مرد و دو زن منجر به اتفاقی می‌شود. محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی، علی سرابی، آیدا کیخایی، مهدی محرابی، مارال بنی آدم و خاطره اسدی بازیگران این فیلم هستند.

  • اکران - ۱۵ مهر ۹۵

    هیهات

    کارگردان: حجازی، اقباشاوی، مقدم دوست، ناییجی

    تهیه‌کننده: محمدرضا شفیعی

    بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، حامد بهداد، مینا ساداتی، بابک حمیدیان، آلا نجم، بهاران بنی‌احمد و. . .

    خلاصه داستان: فیلمی اپیزودیک با موضوعات اجتماعی و مفاهیم عاشورایی است.

    کربلا جغرافیای یک تاریخ

    کارگردان: داریوش یاری

    تهیه‌کننده: بهروز مفید

    بازیگران: فیلم مستند است

    خلاصه داستان: «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در فاز نخست مروری مستند گونه بر حرکت حماسی امام حسین(ع) از ابتدا تا پس از شهادت در روز عاشورا دارد و در فاز بعدی چگونگی عزاداری در فرهنگ‌های مختلف در جهان را در ماه محرم بررسی می‌کند.

  • افسون معبد سوخته

    نمایش «افسون معبد سوخته» سال ۱۳۷۹ در جشنواره فجر شرکت کرد که جایزه بهترین کارگردانی به کیومرث مرادی و بهترین نمایشنامه به نغمه ثمینی و بهترین بازیگری زن به پانته‌آ بهرام رسید. این نمایش سال ۱۳۸۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر اجرای عمومی شد و با نقد‌های مثبتی هم همراه بود. آخرین نمایش اجرا شده کیومرث مرادی در ایران دو سال پیش به نام «شکلک» روی صحنه رفت که پانته‌آ بهرام نقش اصلی این نمایش را نیز به عهده داشت. حالا این کارگردان یک بار دیگر نمایش «افسون معبد سوخته» را به صحنه آورده است. پانته‌آ بهرام، حمیدرضا آذرنگ و مهدی پاکدل بازیگران این اثر هستند که هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

  • اجرا - ۱۵ مهر ۹۵

    نیمروز اسکاتلند

    طراح و کارگردان: ندا هنگامی

    بازیگران: نگار برلیان، شیدا دوپیکر، پیمان رضایی، رویا رضایی، امیر سمیعی، الهه عبدی، علیرضا گرگانی، کتایون لطیف، سهیل میرزا آقایی و. . .

    مکان: سالن ارغنون

    دوره اجرا: پنج‌شنبه ۲۵ شهریور - یکشنبه ۲۵ مهر

    ساعت: ۳۰: ۱۹

    مدت زمان اجرا: یک ساعت

    قیمت بلیت: ۲۰.

  • گالری فردا

    گالری «فردا» با نمایش آثار پیشگامان هنر معاصر ایران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. در این نمایشگاه آثار ۵۰ هنرمند سرشناس به نمایش در آمده است که در آن نام‌هایی همچون صادق تبریزی، فرامرز پیلارام، مهدی ویشکایی، منوچهر یکتایی، آیدین آغداشلو، محسن وزیری‌مقدم، فریده لاشایی، علیمحمد حیدریان، صداقت جباری، ژازه تباتبایی، ناصر اویسی، مسعود عربشاهی، ابراهیم جعفری، نصرالله افجه‌ای، پرویز کلانتری، محمد احصایی، هانیبال الخاص و. . . به چشم می‌خورد. این نمایشگاه تا ۳۰ مهر ماه در گالری فردا برپاست و علاقه مندان برای دیدن آن‌ می توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری «فردا» واقع در خیابان کریمخان زند، زیر پل کریم‌خان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، پلاک دو، واحد ۲ مراجعه کنند.

  • گالری‌گردی - ۱۵ مهر ۹۵

    نمایشگاه گروهی آغا محمدخان، دمت گرم

    مکان: گالری آتبین

    دوره اجرا: جمعه ۹ مهر - سه‌شنبه ۲۷ مهر

    نشانی: خیابان ولیعصر، چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، شماره ۴۲

    این نمایشگاه به همت مصطفی اسدالهی و با حضور ٦٠ هنرمند که در زمینه طراحی و ساخت زیورآلات فعالیت می‌کنند، به مناسبت روز تهران برگزار شده است و هنرمندان دیدگاه خودشان را در قالب زیورآلات مفهومى به نمایش گذاشته‌اند. به گفته فوژان امیری یکی از هنرمندان حاضر در این رویداد دلیل نام‌گذاری این نمایشگاه با عنوان «آغا محمدخان دمت گرم» این است که او نخستین پادشاهی بود که شهر تهران را به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد.

  • شبه‌جزیره اسرارآمیز - ۱۵ مهر ۹۵

    ترجمه: محمدحسین باقی

    پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).

  • حواس مردم به اعتقاداتشان هست

    رسول بهروش

    رسول بهروش

    عضو گروه ورزش

    حواشی بازی ایران و کره‏جنوبی همچنان ادامه دارد. همزمانی این بازی با روز تاسوعا، حالا به محلی برای یک بحث بی‏سابقه تبدیل شده است. مدتهاست که فدراسیون فوتبال تلاش می‏کند زمان یا مکان برگزاری این دیدار را تغییر بدهد، اما ساختار مستحکم فیفا، همه این کوشش‏ها را ناکام گذاشته است. با این وجود و به‏رغم همه توضیحاتی که در مورد برپایی مراسم سوگواری در ورزشگاه آزادی ارائه شده، همچنان برگزاری بازی مزبور در شب عاشورا مخالفان سرسختی دارد.

بیشتر