شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

دنیای ماشین

  • بازار لوکس‌سازی در جاده رشد

    دنیای اقتصاد: بازار خودروهای لوکس در جهان یک بازار ۳۰۰ میلیارد یورویی است که از سوی سه خودروساز بزرگ آلمان و زیرمجموعه‌های تحت مالکیتشان در دیگر کشورها رهبری می‌شود. این کلاس از خودروها اگر چه تیراژ تولید بالایی در مقایسه با خودروهای کلاس اقتصادی ندارند، اما اهمیت اعتباری و اقتصادی آنها برای شرکت‌های متبوعشان بسیار زیاد است. تفاوت اصلی این کلاس با دیگر کلاس‌های خودرویی در این است که در مقابل بحران‌های اقتصادی ضد ضربه هستند. در جریان بحران صنعت خودرو در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، فروش این گروه از خودروها در کل نه تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه با رشد ۲/ ۶ درصدی در سطح جهان تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

  • مثلث برمودا با اضلاع کوچک!

    سه خودروساز آلمانی هستند که همیشه با هم سر ناسازگاری دارند؛ مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و و آئودی. البته پورشه و فولکس از این بازی جدا هستند. این سه در کلاس فوق‌ لوکس‌ها Sکلاس، سری۷ و اِی۸ را روبه‌روی هم قرار می‌دهند. در کلاس خانوادگی‌ها Eکلاس، سری۵ و اِی۵ سه هماورد هستند. در کلاس اسپرت‌های سایز متوسط Cکلاس، سری۳ و اِی۴ را می‌بینیم. دست آخر در کوچک‌ترین اسپرت‌های شرکت را می‌بینیم که مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند. اینها تنها سه خودروی مینی‌سایز نیستند. این سه پرچمدار جسورترین هاچ‌بک‌های دنیا هستند؛ یعنی حتی نامدارانی چون فورد فوکوس، شورولت کروز و هوندا فیت هم یارای تقابل با آنها را ندارند.

  • بهترین‌های سنت آگاتا

    لامبورگینی یکی از غول‌های صنعت خودرو است که خودروهایش در تعداد کم ولی با قیمت بالا تولید می‌شود و به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فولکس واگن به سوپر اسپرت‌سازی مشغول است. این شرکت در منطقه سنت آگاتای ایتالیا محصولاتش را طراحی کرده و می‌سازد. لامبورگینی از سال ۱۹۶۳ فعالیت خودرو‌سازی خود را آغاز کرده است و از همان ابتدا با محصولاتی فوق‌العاده محصولاتی تاریخ‌ساز را در بخش خودروهای سوپر اسپرت وارد کرده است که در ادامه ۱۰ خودروی برتر این شرکت معرفی شده است. این شرکت در ابتدا به تولید تراکتور می‌پرداخت و اصلا یک خودروساز شهری نبود، اما با ورود خود به این عرصه، توانست رقابتی ایجاد کند تا به امروز ادامه یافته است.

  • رازهای آقای تی !

    هر سال در شرکت فورد موتورز روز اول اکتبر را جشن می‌گیرند. این روز برای این شرکت یادآور تولید مدل T است. ماشین ساده‌ای که نه تنها آینده این شرکت، بلکه آینده صنعت خودرو جهان را نیز تغییر داد. داستان به تولید رسیدن فورد T داستان بلندپروازی‌های هنری فورد است. مردی که نمی‌خواست تنها ماشین بسازد بلکه می‌خواست ماشین‌های زیادی بسازد. تا قبل از اینکه فورد T تولید شود، ماشین کالایی لوکس به حساب می‌آمد که تنها عده معدودی قدرت خرید آن را داشتند. در واقع ماشین‌های زیادی هم برای خرید وجود نداشت. چرا که تا قبل از مدل T فورد، ماشین به‌صورت کارخانه‌ای تولید نمی‌شد و در بهترین حالت تولید کارگاهی انجام می‌گرفت.

  • کلیدهای انتخاب در بازار خودرو - ۸ مهر ۹۵

    انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.

  • قتل‌عام یک‌نفره!

    وقتی حرف از آمریکایی‌های عضلانی وسط کشیده می‌شود، گویی فقط دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی جلوی چشم می‌آیند. میراثی که از پونتیاک ترنس‌ام، پلایموث باراکودا و ای‌ام‌سی جاولین به جای مانده است. تصور می‌شود در دنیای جدید با توجه به این هجمه فانتزی‌سازی و مدرن‌گرایی دیگر باید فاتحه عضلانی‌ها را بخوانیم، اما صدای دندان به هم ساییدن قوچ وحشی، تمام ناامیدی‌ها را پاک می‌کند. دوج که سال‌ها با چلنجر خودنمایی کرده بود، اکنون با عضو جدید خانواده شارژرها بازگشته است تا تنها مدعیان ماسل‌ها در ایام جدید را به خاک و خون بکشد.

  • اپل دست به دامن مک لارن می‌شود

    مک لارن از جمله شرکت‌های خودسازی است که نامش با سرعت و فرمول یک همخوانی دارد و بسیاری از افراد فرمول یک را با مک لارن می‌شناسند. شهرتی که حتی قدیمی‌تر از خودروساز بودن این شرکت است. این شرکت بریتانیایی خودروی‌های سوپر اسپرت می‌سازد و همزمان در مسابقات فرمول یک هم حضور فعال و موثری دارد. مک لارن در ابتدا با نام مک لارن موتور ریسینگ در سال ۱۹۶۳ تاسیس شد و در بخش ساخت خودروهای مسابقه‌ای فعالیت داشته است. اخیرا بر اساس گزارش‌ها و شایعاتی که مطرح شده است گفته می‌شود اپل قصد خرید این خودروساز پر آوازه را دارد.

  • هوندای سه سیلندر سریع‌تر از ویرون!

    در یک‌سال گذشته بوگاتی با معرفی شیرون توانست کانون توجه سوپراسپرت‌های دنیا را به خود جلب کند و با ویژگی‌هایی که در این خودرو گنجاند توانست جانشین لایقی برای نسخه موفق ویرون معرفی کند که در زمان خود مدعی سرعت و شتاب و همچنین فناوری در دنیای سوپر اسپرت‌ها بوده است. این خودرو‌ها با داشتن ۱۶ سیلندر قدرتی بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ اسب‌بخار تولید می‌کنند، اما شرکت هوندا که در میان برندهای خودروساز از ارزش برند بالایی برخوردار است مدعی شده است با درگستری ۳ سیلندر می‌تواند بوگاتی ویرون را بگیرد و از این غول پرشتاب جلو بزند.

  • پیش به سوی قطارهای هیدروژن سوز

    حمل‌ونقل‌ ریلی از جمله انتخاب‌هایی است که دولت‌ها همواره مردم را به استفاده از آن تشویق می‌کنند. این تشویق‌ها به این خاطر انجام می‌شود که افراد بیشتری با هزینه کمتری می‌توانند جابه‌جا‌ شوند و مشکلات و مسائل مربوط به ترافیک کمتر می‌شود. همچنین توان جابه‌جایی مسافر و بار قطار با دیگر وسایل نقلیه زمینی و حتی هوایی قابل مقایسه نیست. چین، روسیه، آمریکا و هند از جمله کشورهایی هستند که در استفاده از حمل‌و‌نقل ریلی در لیست بیشترین مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند و این کشورها خطوط ریلی طولانی و زیادی دارند.

  • الکتریکی‌ها وارد دنیای جی‌تی می‌شوند

    خودروهای برقی به باتری‌های چند ده کیلوواتی مجهز شده‌اند که می‌توانند توان لازم برای رسیدن به سرعت‌های بسیار بالا را برای خودرو‌ها فراهم کنند. ظهور خودروهایی مانند تسلا مدل S و خودروهای غیر‌رسمی که توسط شرکت‌های کوچک به‌صورت دستی تولید می‌شوند و امکان رسیدن به سرعت‌های بالا را مهیا کرده‌اند. رکوردهایی که پشت‌سر هم در بخش خودروهای برقی شکسته می‌شوند پای فرمول E را هم به میان آورده است که در آن خودروهایی شبیه خودروهای فرمول یک بدون هیچ‌گونه آلودگی به رقابت با هم می‌پردازند و البته نحوه اعلام برنده‌ها متفاوت است و خودرو‌ها در شرایط یکسانی قرار دارند.

  • مینی چهار چرخ متحرک

    نسخه جدید مینی کلابمن با همکاری تیونر همیشگی‌ این شرکت کوپر، تبدیل به یک سایزکوچک واقعا‌ سوپراسپرت شد. نکته منحصر به فرد این انگلیسی تازه‌وارد، سیستم انتقال قدرت ۴WD (چهار چرخ متحرک) آن است که حضور روی چنین ابعادی کاملا تازگی دارد. کلابمن به صورت استاندارد می‌توانست ۱۸۹ اسب‌بخار نیرو و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ خود بیرون بکشد، اما کوپر کاری کرده است با همین حجم موتور قدرتی معادل ۲۲۸ اسب‌بخار و گشتاوری برابر ۳۵۰ نیوتن‌متر حاصل شود. کلابمن جدید با یک جعبه‌دنده مسابقه‌ای ۶ سرعته دستی روانه بازار می‌شود.

  • پیش‌درآمد سیتروئن برای رالی ۲۰۱۷

    در نمایشگاه پاریس امسال، سیتروئن از ویرایش جدید خودروی C۳ خود پرده‌برداری می‌کند. یک هاچ‌بک تمام مسابقه‌ای که برای مسابقات رالی قهرمانی جهان سال آینده طراحی شده است. تیم WRC فرانسوی‌ها قصد دارد امسال با خودرویی که شاسی‌اش ۵۵ میلی‌متر طویل‌تر از نمونه قبلی است، راهی مسابقات شود. سی۳ جدید با تغییرات چشمگیری در سیستم آیرودینامیک خود رونمایی می‌شود. به‌ویژه اصلاحاتی که در قسمت گلگیرها، جلوپنجره، سپرها و شاید مهم‌تر از همه در زاویه بال عقب‌های تازه تعبیه‌شده آن اعمال شده است. سیتروئن ادعا می‌کند در قسمت قوای محرکه نیز دست به ابداعاتی تازه زده است.

  • تیونینگ ملایم برای ملکه

    نام تیونر «اسپافک» را باید در لیست جسورترین‌ها ‌گنجاند. اساسا هر شرکتی که به توانایی دستکاری محصولات رولزرویس می‌رسد، جسارت بی‌نظیری دارد. اسپافک که خود را یکی از شرکت‌های زیرمجموعه نوویتک نامدار معرفی می‌کند با انتخاب رولزرویس داون به‌عنوان یکی از گران‌ترین روبازهای دنیا، پروژه‌ای حساس را استارت زد. شاید در ظاهر تغییرات خاصی روی آن دیده نشود ولی واقعیت آن است که این فوق لوکس انگلیسی نسبت به نمونه استاندارد خود از نظر چهره به‌خصوص جلوپنجره و رکاب‌ها تفاوت بسیاری را تجربه کرده است. همچنین در اقدامی بی‌سابقه این شرکت توانسته پیشرانه ۶/ ۶ لیتری ۱۲ سیلندر Vشکل آن را که به صورت استاندارد ۵۶۳ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد را در گام اول به ۵۷۵ و سپس به ۶۸۶ اسب‌بخار نیرو برساند.

  • مرسدس و یک استیشن لوکس-اسپرت

    سرانجام یک رقیب دندانگیر برای آئودی A۶ آل‌رود و ولوو V۹۰ کراس‌کانتری پیدا شد؛ مرسدس‌بنز Eکلاس «آل‌ترین». یک استیشن با خواص جوان‌‌‌پسند و در عین حال تجملی. اگرچه شرکت این کلاس خود را بارها به صورت استیشن درآورده بود ولی باید اعتراف کرد که محصول جدید از نظر ظاهر و باطن یک سر و گردن از دیگر برادرانش بالاتر است. آل‌ترین جدید به صورت استاندارد با سیستم چهار چرخ متحرک انحصاری بنز یعنی ۴Matic تولید می‌شود. خواص اسپرت‌گرایی آن را می‌توان از روی رینگ‌های ۱۹ و ۲۰ اینچی‌اش هم متوجه شد. به طرزی استادانه در تریم داخلی شاهد استفاده از آلومینیوم، استیل و کربن هستیم.

  • خودروی امداد و نجات نیسان

    ویرایش جدیدی از پیکاپ ناوارا معرفی شده است که از روی ظاهرش این‌طور برمی‌آید که برای کارهای خاصی طراحی شده است. واقعا هم همین‌طور است. نیسان این خودرو را با ویژگی‌های مخصوص خودروی امداد طراحی کرده است. یکی از سخت‌جان‌ترین پیکاپ‌های دو کابین شرکت که خود را برای حضور در دشوارترین شرایط جوی آماده کرده است. استیکرهای شب‌رنگ، باتری قابل حمل، سیستم بی‌سیم با پوشش وسیع و شاید جالب‌تر از همه یک پهپاد شناسایی با برد ۶ هزار متر که ۳۰ دقیقه نیز امکان گشت‌زنی دارد. سرعت این پهپاد ۲۰ متر در ثانیه اعلام شده است.

  • کاترهام هفت، هفت روزه تمام شد!

    نسخه کلاسیک کاترهام Seven اسپرینت، طی یک هفته به اتمام رسید. همین یک ماه پیش بود که این استاد اسپیدسترسازی نسخه خاطره‌انگیز دهه ۶۰ را در نمایشگاه گودوود رونمایی کرد. کاترهام ۶۰ دستگاه از این سری تولید کرده بود که در حال حاضر دیگر نمونه‌ای برای عرضه موجود نیست. این رکورد فروش یک اتفاق بزرگ برای یک کمپانی کوچک به حساب می‌آید. سون اسپرینت دارای یک پیشرانه ۷۰۰ سی‌سی از برند سوزوکی با قدرت ۸۰ اسب‌بخار در ۷ هزار دور در دقیقه و گشتاور ۱۰۷ نیوتن‌متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه است. این اسپیدستر ۴۹۰ کیلوگرمی صفر تا صد را فقط در ۵/ ۶ ثانیه طی می‌کند.

  • سریع‌ترین بیتل دنیا

    هفته گذشته دریاچه نمک بون‌ویل میزبان یک رکوردزنی تاریخی بود. اگرچه در این منطقه خودروهایی با موتور جت به سرعت‌هایی بیش از دیوار صوتی دست پیدا می‌کنند، اما واقعیت آن است که جذابیت رکوردشکنی یک فولکس‌واگن بیتل از همه بیشتر بود. داستان از این قرار است که آلمان‌ها در همکاری با یک تیونر آمریکایی به اسم «تی. اچ. آر» بیتل منحصر به فردی را ساخته‌‌اند که توانسته ۵۴۳ اسب‌بخار نیرو و ۵۷۱ نیوتن‌متر گشتاور از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ خود بیرون بکشد. این در حالی است که نمونه استاندارد با همین پیشرانه به قدرتی زیر ۲۵۰ اسب‌بخار رسیده بود.

  • تحول بزرگ در جولیا

    جدیدترین هاچ‌بک آلفارومئو می‌خواهد با تغییراتی اساسی در نمایشگاه پاریس حضور پیدا کند. گفته می‌شود ایتالیایی‌ها ۶۰ سال پیش آخرین تحول فنی را روی نسخه کلاسیک جولیا اعمال کردند، اما اکنون جدیدترین مدل آن با ساختار مدرن AWD (همه چرخ‌های متحرک) روانه بازار خواهد شد. همچنین برای نخستین‌بار از پیشرانه‌های دیزلی بلوک آلومینیومی بهره گرفته می‌شود. آلفا می‌گوید جولیاهای جدید با جعبه‌دنده بهینه‌سازی شده ۸ سرعته اتوماتیک می‌آیند. پیشرانه اولیه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده، یک نمونه ۲. ۲ لیتری توربودیزل با قدرت ۲۸۰ اسب‌بخار و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور است.

  • باز هم دوج، باز هم گایگر

    بعد از ماه‌ها بی‌خبری از تیونر معروف آلمانی «گایگر کارز» حالا طی یکی دو هفته اخیر می‌بینیم که مدام با دستانی پر همه را غافلگیر می‌کنند. جدیدترین دست‌پروده آنها یکی دیگر از سوپراسپرت‌‌های عضلانی آمریکایی است؛ دوج چارجر هلکت. هیولایی سبز که درون سینه‌اش یکی از همان نیروگاه‌های عظیم ۲/ ۶ لیتری هشت سیلندر Vشکل سوپرشارژی دیده می‌شود که حالا به قدرت ۷۸۲ اسب‌بخاری‌اش زبانزد شده است. این یعنی حتی ۱۷ اسب‌بخار قوی‌تر از دوج وایپر ای‌سی‌آر. باورکردنی نیست که شتاب صفر تا صد این خودرو اکنون به ۳. ۶ ثانیه و سرعت نهایی‌اش به بیش از ۳۳۰ کیلومتر در ساعت رسیده است.

  • رم و کفش‌های ۴۰ اینچی!

    شرکت تیونینگ «AEV» با معرفی یکی از عظیم‌الجثه‌ترین نسخه‌های پیکاپ دوج رَم سر و صدای بسیاری به راه انداخت. این خودرو که در حقیقت یک تراک به حساب می‌آید با طراحی چشمگیر بدنه و المان‌های آفرود مانند هواکش سقفی، وینچ، مه‌شکن‌های بزرگ، رول‌‌کشی قسمت بار و مهم‌تر از همه تایرهای فوق عریض بی‌اندازه باوقار شده است. این تایرها که از تویو تهیه شده‌اند با قطر ۴۰ اینچ سواری منحصر به فردی را با آن ممکن کرده‌اند. شرکت ای‌ئی‌وی در قسمت سیستم تعلیق از قطعات حرفه‌ای «بیلستن» بهره برده است. دمپرها و فنرهای بادی-روغنی که پایداری خوبی را در مسیرهای ناهموار پدید می‌آورد.

  • غوغای لامبورگینی سوپرشارژ

    باید اعتراف کرد که این یکی از خاص‌تری پروژ‌ه‌های تیونینگ اخیر است. نوویتک در اقدامی خیره‌کننده یک هوراکان رویایی را پدید آورد. سوپراسپرت موفق لامبورگینی که حالا برای اولین‌ روی پیشرانه ۵. ۲ لیتری ۱۰ سیلندر Vشکل یک خود یک سوپرشارژر را می‌بینید. سیستم پرخورانی که برایش قدرت ۸۳۰ اسب‌بخاری را به ارمغان آورده است. این هوراکان تک دیفرنسیال در بهترین حالت می‌توانست ۵۸۰ اسب‌بخار نیرو را به صورت استاندارد تولید کند. نوویتک چالش بزرگی را با تعبیه سوپرشارژر روی پیشرانه‌ای داشت که از نظر قدرت فضایی برای تقویت بیشتر باقی نگذاشته بود.

  • الماس ۵۶۰۰ کیلویی ضدگلوله

    مرسدس‌بنز جدیدترین مدل می‌باخ S۶۰۰ پولمان را معرفی کرد؛ یک لیموزین فوق‌تجملی و فوق ایمن. نسخه‌ای که با استانداردهای نظامی روز دنیا ضدگلوله شده است. دقت فوق‌العاده‌ای که در طراحی آن به کار رفته باعث شده تا قیمتش بیش از یک میلیون و ۵۶۰ هزار دلار باشد. از نظر سیستم گارد، این خودرو استانداردهای VR۹ را با موفقیت پشت‌سر می‌گذارد. یعنی پوشش کامل بدنه، شیشه و حتی تایرها در مقابل انواع گلوله از اسلحه‌های اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک و راکت‌های متوسط و همچنین پایداری در انفجار ۱۵ کیلوگرم بمب تی‌ان‌تی در فاصله ۲ متری.

  • چالش حفظ بازار و ایجاد تغییرات بزرگ

    بین اینکه یک شرکت می‌تواند خودرو هیبرید یا تمام الکتریکی تولید کند، یا اینکه نمی‌خواهد این کار را انجام دهد اگر چه تفاوت زیادی وجود دارد، اما در نهایت نتیجه هر دو آنها این است که چنین خودروهایی را در سبد محصولات خود نداشته باشد. اتفاقی که برخی خودروسازان بزرگ دنیا هم با آن مواجه هستند.

    ب‌ام‌و یکی از این شرکت‌ها است که در رده خودروهای ارزان خود چنین محصولی را ندارد. اگر چه سری i با دو محصول به صورت هیبرید و الکتریکی به بازار عرضه شده اما این دو خودرو در رده گرانقیمت‌های ب‌ام‌و قرار می‌گیرند.

  • خودروهای لوکس، ضد ضربه در برابر بحران‌های اقتصادی

    بازار خودروهای لوکس و قیمتی همواره روند ثابتی در برهه‌های مختلف زمانی داشته است و بی‌تاثیر از بحران‌های اقتصادی همواره سهم مشخصی از بازار را به خود اختصاص داده است و لوکس‌سازان کمتر دچار ضرر شده‌اند. بر اساس گزارش‌های رسمی ۸۰ درصد از خودروهای لوکس دنیا از سوی غول‌های آلمانی ساخته می‌شود. این غول‌ها عبارتند از مرسدس بنز، بی‌ام‌‌و و آئودی (این خودروسازان مالک برندهای لوکس در دیگر کشورها هم هستند) که سابقه طولانی در لوکس‌سازی دارند. در بحران‌های اقتصادی که دنیای ماشین‌ها را تحت تاثیر خود قرارداد، بخش لوکس‌ساز این غول‌ها بدون کاهش فروش روند رو‌به رشد خود را ادامه داده است و با اقتدار در این مسیر گام برداشته است.

  • بازارهای جدید پیش روی لوکس‌سازها

    در چند سال اخیر دو اتفاق در دنیای ماشین‌های لوکس رخ داد که نگرانی‌هایی را درخصوص آینده این خودروها و بازارشان به وجود آورد. اتفاق اول تعطیل شدن میباخ به‌عنوان یک شرکت مستقل در مجموعه دایملر بود و دیگری کاهش فروش رولزرویس در سال ۲۰۱۵. با این دو اتفاق این‌گونه به نظر رسید که جهان در حال پشت کردن به خودروهای لوکس است. اما گزارش‌هایی که در حال حاضر در مورد چشم‌انداز این خودروها و فروش‌شان منتشر می‌شود نشانگر آن است که بازار خودروهای لوکس نه تنها با افول تقاضا مواجه نخواهد شد، بلکه رونق چشمگیری نیز در انتظار آن است.

  • لوکس‌ها و فناوری‌های نو

    در حالی که هنوز بسیاری از خودروسازان بزرگ محصولات مبتنی بر فناوری مانند خودروهای الکتریکی را به تولید انبوه نرسانده‌اند و دل‌نگران بهای تمام شده و واکنش‌های بازار هستند، لوکس‌سازهای جهان به‌طور جدی برنامه‌های مبتنی بر فناوری را دنبال می‌کنند. رولزرویس در حال کار کردن روی نسخه تمام الکتریکی است و شرکت بنتلی کار روی نسخه خودران را با قدرت تمام ادامه می‌دهد. در سوی دیگر در حالی که هنوز خودروهای هیدروژن‌سوز یک پدیده مبهم حتی برای غالب خودروسازان بزرگ جهان هستند، شرکت لوکس‌ساز مورگان انگلیس چند سالی است که مدل هیدروژنی را نیز با سفارش قبلی برای علاقه‌مندان به این خودروها تولید می‌کند.

  • تریومف به دنبال رکوردشکنی دوچرخ‌ها

    شکستن رکورد سرعت روی دو چرخ موضوعی چالش‌برانگیز و عاملی برای رشد فناوری است. در حال حاضر شرکت موتور‌سازی تریومف که برندی انگلیسی به‌حساب می‌آید در تلاش است تا رکورد سرعت موتور سیکلت‌ها را در هم بشکند. تریومف برای حمله به این رکورد از موتور سیکلتی خاص استفاده خواهد کرد که هیچ شباهت ظاهری با موتور ندارد و تنها از نظر فنی می‌توان آن را موتور حساب کرد و در بخش طراحی بدنه شباهت زیادی به موشک دارد. رکوردی که باید شکسته شود ۹۸/ ۶۰۴ کیلومتر در ساعت است که برای دو چرخ‌ها ثبت شده است. این خودروها از این جهت دو چرخ نامیده می‌شوند که ممکن است از نظر فیزیک ظاهری و طراحی شبیه موشک باشند و به موتور سیکلت‌های خیابانی شباهتی ندارند.

  • کامیونت تمام الکتریکی بنز

    مرسدس بنز با ارائه یک کامیونت مفهومی نشان داد که برای تولید خودروهای کار و تجاری الکتریکی عزمی جدی دارد. این اولین کامیونت الکتریکی مفهومی جهان است که به‌طور رسمی معرفی می‌شود. قبل از آن مرسدس بنز چند نمونه کامیون بزرگ مفهومی را معرفی کرده بود که در کنار الکتریکی بودن، قابلیت خودرانی نیز داشتند.

    بنز نام این خودروی مفهومی را urban eTruck، به معنی کامیون الکتریکی شهری گذاشته است. به نظر می‌رسد بنز جای خوبی از بازار آینده را نشانه گرفته است. بخشی که اصطلاحا حمل و نقل کوتاه‌ برد نامیده می‌شود.

  • حراج M۱ متفاوت

    یکی از کمیاب‌ترین مدل‌های بی‌ام‌و به تازگی برای عرضه به یک حراجی معتبر خودرو معرفی شده است، مدلی که M۱ نام دارد. شاید بگویید M۱های زیادی وجود دارند، اما داستان این M۱ با M۱هایی که در حال حاضر در بازار دیده می‌شوند متفاوت است. امروزه به بی‌ام‌وهای سری یکی که از سوی شرکت ام-پاور تیونینگ شده باشند M۱ می‌گوییم، اما داستان M۱ به سال‌ها قبل از تولید سری یک کنونی باز‌می‌گردد.

    در سال ۱۹۷۸ بود که بی‌ام‌و رویه‌های رایج در طراحی خودروهایش را کنار گذاشت و ماشینی شبیه به سوپراسپرت‌های آن دوران تولید کرد.

  • لکسوس و نمایشگرهای سه بعدی

    لکسوس از جمله برند‌هایی است که با تمام قوای خود در حال برنامه‌ریزی برای ورود مقتدرانه به نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۶ است و بازی رسانه‌ای خاصی را آغاز کرده است. برای همین منظور در کنار صندلی آینده‌محوری که برای رونمایی در این نمایشگاه در نظر گرفته است شگفتی‌های بیشتری برای نمایش در اختیار دارد.

    ژاپنی‌ها لکسوس را برای فتح بازار آمریکا ساختند و بعد از مدتی پایش به اروپا و سایر نقاط دنیا هم باز شد و توانست شانس خود را در بخش‌های دیگری از دنیا امتحان کند. پیش از نمایشگاه پاریس، لکسوس با جو‌سازی رسانه‌ای تلاش کرده است تا علاقه‌مندان خودرو‌سازی و خودروهای آینده را به غرفه خود بکشاند.

بیشتر