شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آخر هفته

  • غروب معمار صحنه

  • فرزندان ممتاز همکاران روزنامه «دنیای اقتصاد»

  • روزگار از دست رفته آقای تئاتر

    شایان ربیعی

    داوود رشیدی، پدر تئاتر نوین ایران بود. او با اجرای نمایش «در انتظار گودو» نوشته ساموئل بکت، نمایشنامه نویس برجسته ایرلندی، برای نخستین بار تئاتر معنا زدا را در دهه چهل به جامعه ایرانی معرفی کرد و این اتفاق، سرآغازی برای ایجاد یک تغییر بنیادین در فرم و محتوای نمایش‌های ایرانی شد. اگرچه بسیاری از مردم، مرحوم رشیدی را با شخصیت‌ها و کاراکترهای سریال‌های تلویزیونی به‌خاطر می‌آورند اما واقعیت آن است که اهمیت حرفه‌ای این هنرمند، ‌بیشتر از سینما و تلویزیون، در صحنه تئاتر نمود پیدا کرده است.

  • عکس خبری - ۱۱ شهریور ۹۵

  • تخفیف‌های نامتعارف

    طی روزهای گذشته انتشار اخباری مبنی‌بر واگذاری نامتعارف چند هزار میلیارد تومانی املاک به اعضای خانواده شهرداری و شورای شهر تهران که با تخفیف‌های ویژه‌ای همراه بود واکنش‌های مختلفی برانگیخت. از طرفی قالیباف ضمن دفاع از نحوه واگذاری‌ها تاکید کرد که بر اساس قانون عمل کرده است و از سوی دیگر منتقدان عملکرد شهرداری در مجلس پیگیر تحقیق و تفحص از این نهاد شدند. در جلسه غیرعلنی شورای شهر هم بعضی اعضا با افشای موارد تازه‌ای از این پرونده، خواهان شفاف‌سازی سازمان بازرسی شدند.

    .
  • وداع با رشید تئاتر ایران

    تابستان امسال برای جامعه هنری ایران به همراه غم فقدان برخی سینماگران سپری شد. اما درآخرین ماه این تابستان تلخ، قرعه به نام داوود رشیدی افتاد تا با کوله باری از تجربه بازیگری این سرای فانی را به سوی خانه ابدی ترک کند. چهره ماندگار هنر ایران زمین که سال‌های اخیر از آلزایمر رنج می‌برد، روز جمعه بر اثر ایست قلبی در ۸۳ سالگی جهان را بدرود گفت. رشیدی یکی از پنج استاد بی‌بدیل هنرهای نمایشی بود که به همراه جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان و محمدعلی کشاورز در سال‌های دور از تئاتر به سینما آمد.

  • جنجال در راهروهای مجلس

    برخورد فیزیکی نماینده خبرساز مجلس دهم با خبرنگار روزنامه ایران که در راهروهای مجلس رخ داد، یک بار دیگر نام نادر قاضی‌پور را بر سر زبان‌ها انداخت. زمانی که خبرنگار از نماینده ارومیه درباره دلایل تشکیل فراکسیون ترک زبان‌ها سوال کرد با رفتار نامتعارف وی مواجه شد. در همین رابطه اعضای فراکسیون امید و بیش از۳۵۰ روزنامه‌نگار در نامه‌‌هایی به لاریجانی خواستار رسیدگی به رفتار قاضی‌پور شدند. سخنگوی شورای نگهبان هم در واکنش به این ماجرا نوشت اصل این رفتار به هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست.

    .
  • هدیه به خانه اولی‌ها

    رئیس‌جمهور با اعلام خبر کاهش نرخ سود بانکی برای متقاضیان وام مسکن، هدیه‌ای به زوج‌های جوان و خانه اولی‌ها داد که به باور کارشناسان به رونق تدریجی مسکن و خروج از رکود کمک خواهد کرد. پیشتر نرخ سود بانکی ۱۱ درصد بود که حالا به ۸ درصد در بافت‌های فرسوده و ۵/ ۹ درصد در سایر نقاط کاهش یافته است که در مجموع سود تسهیلات مسکن برای خانه اولی‌ها، حدود ۲۱ ‌میلیون تومان کمتر می‌شود. تابستان امسال حجم ثبت‌نام و افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز مسکن یکم، نسبت به بهار گذشته ۸/ ۲ برابر شد.

    .
  • فشار فروش بر شاخص

    رشد ۳۲ و ۱۲ واحدی شاخص بورس اوراق بهادار طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه آنقدر کم رمق بود که نتوانست برفضای رکودی بورس غلبه کند. پس از رشد تقریبا ۷ درصدی شاخص در تیر و مرداد، از اواسط ماه گذشته بورس به فضای احتیاطی رفت. برخی ناظران، نزدیک شدن به انتهای سال مالی بخش عمده‌ای از شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس را عاملی برای تشدید فروش سهام در بازار و دامن زدن به افت قیمت‌ها می‌دانند. از طرفی خروج کند اقتصاد از شرایط رکودی و کمرنگ شدن حمایت حقوقی‌ها از جمله عوامل فشار بر شاخص هستند.

    .
  • دفاع روحانی از عملکرد اقتصادی

    درحالی‌که به مناسبت هفته دولت اغلب رسانه‌ها به نقد عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف پرداخته‌اند، اما شاید بهترین توصیف از دستاوردهای ۴ ساله ریاست‌جمهوری روحانی را خود او عنوان کرد. آنجا که در جشنواره شهید رجایی، ثبات اقتصادی موجود در بازار را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت خود دانست که باید قدردان آن بود. رئیس‌جمهور تاکید کرد که در این دولت هیچ کاری غیر‌از ثبات و آرامش بازار انجام نگرفته است. برخی خُبرگان اقتصادی، کارنامه اقتصادی دولت روحانی را بسیار پربارتر از دولت قبل می‌دانند.

    .
  • دستگیری جاسوس نفوذی؟

    زمانی که اواخر مردادماه، دادستان تهران خبر دستگیری فردی دو ملیتی به ظن ارتباط با سرویس اطلاعاتی بریتانیا را اعلام کرد هنوز مشخص نبود که فرد دستگیر شده کیست. هرچند که پیشتر کریمی قدوسی نماینده اصولگرای مجلس، مدعی دستگیری نفوذی آمریکا در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ذکر نام شده بود اما وزارت خارجه اعلام کرد که هیچ فردی از ستاد برجام جاسوس نبوده است. با این همه سخنگوی دستگاه قضا با درست خواندن اصل دستگیری اعلام کرد که هنوز اتهام وی ثابت نشده و فرد بازداشتی با قرار وثیقه آزاد شده است.

    .
  • پیچیدگی جنگ در سوریه

    بعد از گذشت پنج سال از جنگ سوریه، حالا با ورود تانک‌های ترکیه به مرزهای این کشور و شروع عملیات سپر فرات، بحران سوریه وارد فاز تازه‌ای شده است؛ درحالی‌که اردوغان هدف از این حملات را جلوگیری از پیشروی داعش و کردهای سوریه به سمت ترکیه اعلام کرده است، برخی منابع خبری از قطع کمک‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا به کردهای سوریه خبر می‌دهند. این تحولات در حالی است که ارتش ترکیه تاکید کرده همچنان به حمایت از شورشیان سوری برای کنترل کامل آنها بر تمامی مرزهای سوریه و ترکیه ادامه می‌دهد.

    .
  • نامه آرامش‌ بخش آمریکا

    دریافت نامه آرامش‌بخش از آمریکا برای رفع نگرانی‌های بانک‌های خارجی در زمینه همکاری با ایران که از سوی ظریف در سفر به شیلی عنوان شد، واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت. برخی مخالفان برجام در انتقاد به طرح گرفتن نامه آرامش بخش از آمریکا این عمل را خفت بار توصیف کردند و در مقابل موافقان، صدور چنین نامه‌ای را شکستن کامل سد تحریم‌ها دانستند. وزیر خارجه در واکنش به کسانی که صدور نامه را زیر سوال برده‌اند گفت برخی با طرح حرف‌های بی‌مورد و بی‌معنی، از این نامه سوء استفاده سیاسی کرده‌اند.

    .
  • افشاگری زنگنه

    اصرار و پافشاری مخالفان قراردادهای نفتی بر مواضع خود موجب شده تا زنگنه اعلام کند که برخی می‌خواهند مانع جذب سرمایه‌گذاری نفتی شوند و در صورت لزوم، وزیر نفت نام مخالفان سرمایه‌گذاری و اینکه از کجا دستور می‌گیرند را افشا خواهد کرد. این در حالی است که جمعی از نمایندگان از شورای نگهبان خواسته‌اند تا بار دیگر درباره اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی نظر بدهد. زنگنه در انتقاد از مواضع جدید مخالفان گفته در واقع این افراد با طرح این‌گونه انتقادها و مسائل، به خارجی‌ها پیام می‌دهند که برای سرمایه‌گذاری به ایران نیایند.

  • تبادل اطلاعات در شبکه ملی

    سرانجام پس از مدت‌ها انتقاد و فشار بر وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی سریع‌تر پروژه شبکه ملی اطلاعات که از دولت پیش به ارث مانده است، فاز نخست این پروژه در حالی راه‌اندازی شد که هدف اصلی آن دسترسی ارزان‌تر مردم به اینترنت و نیز تبادل اطلاعات با امنیت بالاتر در بستر این شبکه عنوان‌شده است. هرچند انتشار این خبر نگرانی‌هایی در فضای مجازی درباره محدودیت دسترسی به اینترنت بین‌المللی به راه انداخت، اما مسوولان تاکید کردند که داشتن شبکه ملی به معنی قطع دسترسی به اینترنت جهانی نیست.

    .
  • اخطار به پهباد و ناو آمریکایی

    پس از رهگیری یک فروند ناو آمریکایی توسط چهار قایق ایرانی در تنگه هرمز، برخی خبرها از اخطار پدافند ایران به یک پهباد رادارگریز آمریکایی حکایت می‌کنند. این هواپیمای جاسوسی که قصد ورود به کشور از سمت افغانستان داشته است با اخطار قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) از ورود به ایران عقب‌نشینی کرد. در حالی که سخنگوی کاخ سفید از رویارویی‌ اخیر قایق‌های تندرو ایرانی با ناو آمریکایی ابراز نگرانی کرده بود، وزیر دفاع کشورمان گفت اگر ناوگان آمریکایی وارد حوزه آبی ایران شود قطعا اخطار می‌گیرد.

    .
  • پس‌لرزه‌های نوار جنجالی

    با وجود اینکه از انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های منافقین در سال ۶۷ چند هفته‌ای می‌گذرد، اما پس‌لرزه‌های این نوار جنجالی همچنان ادامه دارد. زمانی که علی مطهری نایب رئیس مجلس در نامه‌ای به پورمحمدی وزیر دادگستری (که بنا به گفته این نماینده در زمان اعدام‌های سال ۶۷ به همراه آقایان رئیسی، نیّری و رازینی در متن این قضیه بوده‌اند) بر لزوم ارائه توضیحاتی تاکید کرد، محسن کوهکن نماینده اصولگرای مجلس در تذکری خطاب به مطهری از او خواست تا زمانی که در این جایگاه است، از برخی اظهارنظرهای حاشیه‌ای پرهیز کند، اما مطهری پاسخ داد که مساله نایب رئیسی هیچ ربطی به این ندارد که ما حرف حق را نزنیم و نامه در مورد نحوه اجرای حکم امام (ره) بوده که اگر کوتاهی صورت گرفته است، افراد باید پاسخ دهند.

  • اعاده‌ حیثیتِ جامعه‌ موسیقی

    ماجرای برگزاری کنسرت در کشور حالا با پیشنهادهای سه گانه دادستانی تهران، ابعاد جدی‌تری به خود گرفته است. درحالی‌که پیش از این اظهارات آیت‌الله علم‌الهدی درباره مستثنی شدن مشهد از برگزاری کنسرت موسیقی و پذیرش این استثنا از سوی وزیر ارشاد کلی خبرساز شده بود اولین واکنش به آن را علی مطهری انجام داد که گفت: نمی‌شود کشور را فدرالی اداره کرد. پس از آن رئیس‌جمهور با انتقاد از عملکرد وزیر ارشاد گفت که هیچ وزیری در برابر هیچ فشاری نباید کوتاه بیاید و عقب‌نشینی کند. اما این پایان ماجرا نبود؛ چراکه مخالفان برگزاری کنسرت همچنان با صدور بیانیه و نیز برگزاری تجمعات اعتراضی به ادامه مخالفت خود مشغول شدند.

  • موج‌شکن معاملات مسکن

    فرید قدیری
    دبیر گروه مسکن

    کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن و دو سطحی شدن نرخ برای بافت‌فرسوده و سایر مناطق شهری، بازار معاملات ملک را از دو منظر تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. وام‌های ۸۰ و ۱۶۰ میلیون تومانی صندوق پس‌انداز یکم در تهران با تصویب بانک مرکزی، در بافت فرسوده با سود ۸ درصد و در سایر مناطق پایتخت با سود ۵/ ۹ درصد پرداخت می‌شود. پیش‌تر، نرخ سود این تسهیلات برای همه نقاط شهر، ۱۱ درصد بود. با تغییر کاهنده سود این تسهیلات، از یک سو خرید آپارتمان در مناطق میانی و جنوبی پایتخت - واقع در محدوده بافت فرسوده- مزیت پیدا می‌کند، به این علت که کاهش ۳ درصدی نرخ سود، حدود ۱۵ درصد از مبلغ اقساط ماهانه تسهیلات کم می‌کند و بازپرداخت وام صندوق پس‌انداز یکم، برای گروه زیاد‌تری از تقاضاها، امکان‌پذیر می‌شود.

  • بحران کنسرت‌ها در‌فاز جدید

    یاسین نمکچیان
    دبیر گروه فرهنگ و هنر

    لغو سریالی کنسرت‌ها یکی از معضلات جامعه فرهنگی در سال‌های اخیر بوده، اما در روزهای گذشته این اتفاق وارد فاز تازه‌ای شده و شکل متفاوتی از حاشیه را به نمایش گذاشته است. پس از سخنرانی امام جمعه مشهد درباره لغو برگزاری کنسرت در این شهر، موجی از واکنش‌ها پدید آمد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اگرچه در ابتدا تن به عدم‌برگزاری کنسرت در این شهر داد، اما بارها مجبور شد تا از سیاست‌های زیر مجموعه مدیریتی‌اش دفاع کند. علی جنتی این هفته حتی در برنامه‌ای اعلام کرد کنسرت‌ها نه مشکل قانونی دارند و نه مشکل شرعی و نه مشکل عرفی.

  • یخ‌بندان بورس در پایان فصل‌گرما

    بهزاد بهمن‌نژاد
    دبیر گروه بورس

    پس از شروع پرشتاب بازار سهام از ابتدای تابستان، مدتی است که رکود نسبتا سنگینی در بورس تهران مشاهده می‌شود. به‌طوری که معاملات روزانه این بازار به سطوح بسیار پایینی رسیده و نوسانات قیمت‌ها به شدت محدود شده است. در بررسی عوامل این وضعیت، رفتار عجولانه سهامداران خُرد و حمایت‌های سهامداران حقوقی که بدون پشتوانه بنیادی انجام شد نخستین مواردی است که بر لزوم اصلاح قیمت‌ها تاکید داشت. آنچه رونق بازار سهام از زمستان سال گذشته را سبب شده بود، بحث امیدواری به رونق اقتصادی در پسابرجام، کاهش تدریجی و غیر‌دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی و رشد قیمت‌ها در بازار جهانی بود.

  • دعای شفاخواهی ظریف برای منتقدان

    کامران کرمی
    عضو گروه دیپلماسی

    جدال محمد جواد ظریف با منتقدان و مخالفان برجام وارد فاز جدیدی شده، اما این بار نه بر سر تعداد سانتریفیوژها یا پرکردن قلب راکتور اراک با سیمان، بلکه بر سر دریافت نامه آرامش بخش (letter of comfort) یا آنچه منتقدان «امان نامه» می‌خوانند. پس از آنکه وزیر امور خارجه ایران در تور دیپلماتیک خود در آمریکای لاتین، از آمادگی دولت برای جلب همکاری بانک‌های خارجی برای دریافت نامه آرامش‌بخش خبر داد، یکی از مخالفان برجام از این درخواست انتقاد کرد و با تشبیه این اقدام به «امان نامه» آن را به بست‌نشینی در کنار خانه آقای آدام ژوبین (معاون خزانه‌داری آمریکا) برای دریافت رضایت‌نامه تشبیه کرد.

  • بحران ونزوئلا، در سه پرده

    محمد ناطقی

    این روزها در رسانه‌های مختلف جهان پیرامون بحران ونزوئلا مطالب زیادی نوشته شده است. صندوق بین‌المللی پول برای این کشور پیش‌بینی رشد اقتصادی منفی ۱۰ درصدی و تورم ۷۰۰ درصدی کرده است. شرایط نیز هر روز وخیم‌تر می‌شود. در ونزوئلا شرایط به حدی پیچیده شده است که به گزارش CNN زنان باردار و بچه‌ها به‌منظور رفتن به سمت کلمبیا و خرید غذا و کالای بهداشتی از آن کشور، در لب مرز‌ها صف کشیده‌اند. در این کشور بحران دستمال توالت به شدت جدی شده است. تخمین‌های رسمی کلمبیا نشان می‌دهد که حدود ۱۰۰ هزار ونزوئلایی در مرزهای این کشور مستقر شده اند.

  • میراث نامبارک چاوز

    ماریه عزیزی راد
    پژوهشگر اقتصادی

    در حال حاضر، اقتصاد ونزوئلا در یک دوره بحران شدید به‌سر می‌برد که بر اوضاع اجتماعی این کشور نیز اثرگذار بوده است. کمبود غذا، صف‌های طولانی برای خرید از فروشگاه‌هایی که مواد غذایی دارند، سرقت از این فروشگاه‌ها، قطعی برق و اعتراض‌های خیابانی می‌توانند به خوبی مبین وضعیت اقتصاد ونزوئلا باشند. حال سوال این است که چگونه این اتفاق در کشوری افتاده است که بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان را دارد؟ قیمت جهانی نفت، به‌عنوان تنها صادرات مشخص ونزوئلا، به‌شدت کاهش یافته است که به‌معنی کاهش حدود ۴۰ درصد درآمدهای این کشور در سال ۲۰۱۶ است.

  • قدم‌های فقر روی بشکه‌های نفت

    خشایار قدیری‌نژاد

    مردم ونزوئلا مدت‌هاست که هر روز در صف‌های طولانی به انتظار می‌ایستند تا شاید بتوانند برخی اقلام اولیه زندگی را تهیه کنند. عده‌ای دیگر که امیدی به بهبود وضع اقتصادی کشور خود ندارند و تورم امانشان را بریده در صف‌های طولانی مهاجرت به کشور‌های همسایه ایستاده‌اند. صف‌ها روزبه‌روز طولانی‌تر می‌شوند و امیدها روزبه‌روز کم‌رنگ‌تر. آیا این همان اثر نحسی منابع طبیعی (Resource Curse) بر سرزمینی با وفور منابع نفتی است؟ شاید در روزهای اول بحران، رئیس‌جمهور ونزوئلا چنین می‌پنداشت که می‌شود با قانون و قیمت‌گذاری جلوی بحران را گرفت ولی او سخت در اشتباه بود و از تجربه و تاریخ عبرت نگرفت.

  • پوپولیسم نفتی

    امیرحسین خالقی
    دکترای سیاستگذاری دانشگاه تهران

    روزنامه‌ها چندی پیش نوشتند در ونزوئلا طی شش ماه ۵۰ جانور در باغ وحش دولتی کاراکاس از گرسنگی تلف شده‌اند. در جایی که انسان‌ها هم به زحمت می‌توانند شکم خود را سیر کنند و پیدا کردن آب سالم ساده نیست و نوزادان هرروزه به‌دلیل قطعی برق و کمبود دارو از بین می‌روند، شاید این چندان عجیب نباشد؛ اما در همین باغ وحش اتفاق‌های دیگری هم افتاده است؛ انگار که داریم صحنه‌ای از فیلم‌های تکان دهنده پازولینی را تماشا می‌کنیم: در یکی از روزهای یکشنبه ماه جولای امسال، کمی بعد از نیمه شب مردم گرسنه با استفاده از تاریکی هوا به باغ وحش هجوم می‌برند، آهسته به سراغ اصطبل اسب‌ها می‌روند و تنها اسب باقی‌مانده را که از قضا نمونه‌ای نادر هم به‌شمار می‌آمده است به جایی خلوت می‌برند و سلاخی‌اش می‌کنند! صبح که نگهبانها خبردار می‌شوند، جز سر خون آلود و مشتی استخوان چیز دیگری از اسب پیدا نمی‌کنند.

  • آموزه های تلخ بحران ونزوئلا

    سال‌ها وابستگی شدید اقتصاد ونزوئلا به نفت، باعث شد که بلافاصله بعد از کاهش قیمت جهانی نفت، اقتصاد این کشور دچار بحران شدید شود. نرخ تورم در یک سال اخیر در این کشور آمریکای جنوبی به شدت بالا رفته و به حدود ۳۰۰ درصد رسیده، قحطی در بسیاری از کالاها (حتی دستمال توالت) رخ داده و صف‌های طویلی در بسیاری از سوپرمارکت‌ها شکل گرفته است. به‌علاوه اخیرا ده‌ها هزار ونزوئلایی با صف کشیدن در مرزهای کشورهای همسایه، خواستار پناهندگی به این کشورها هستند. از تعدادی از اقتصاددانان پرسیدیم که مهم‌ترین درس‌های اقتصادی که می‌توانیم از ونزوئلا یاد بگیریم، چیست؟

    عواقب پوپولیسم و بی‌تدبیری اقتصادی

    حسن زیبایی
    کارشناس‌ارشد حوزه مطالعات اقتصادی و آینده‌پژوهی

    تجربه تلخ و ناموفق مدیریت بحران کاهش قیمت نفت در ونزوئلا (کشوری با تورم ۱۲۰ درصدی در سال ۲۰۱۵ و پیش بینی تورم ۴۸۰ درصدی در سال ۲۰۱۶ و ۱۶۴۰ درصدی برای سال ۲۰۱۷ و تورم ۲۸۸۰ درصدی برای سال ۲۰۱۸) که اقتصاد آن کشور را به ورطه سقوط کشانده است، همواره باید چراغ راه سیاستگذاران کشور قرار گیرد.

  • قانون‌گذاری مداخله‌جویانه ونزوئلا را از پا در‌آورد

    متین پدرام

    بحران در ونزوئلا یکی از مصادیق جدید تجربه سوسیالیسم و واقعیت مخرب ابرتورم است. می‌شد از این بحران با مرور تاریخ اجتناب کرد، اما متاسفانه عناصر مداخله‌گرایی و سوسیالیسم در درون جوامع رخنه کرده‌اند و سیاست‌های خود را به اشکال گوناگون با نتایجی مشابه اجرایی می‌کنند. نسل‌های جدید برنامه‌ریزان مرکزی نیز به مردم می‌قبولانند که این دفعه فرق خواهد داشت. ونزوئلا قربانی جدید این سیاست‌ها است. در این مقاله، نگاهی گذرا به تغییرات قوانین مربوط به صنعت نفت (یکی از مهم‌ترین صنایع ونزوئلا) و تاثیرات بعدی آن می‌اندازیم.

  • میزانسن زندگی یک تئاتریست

    بهنام ناصح

    احتمالا روزی که عبدالامیر رشیدی حائری، فرزندش را در سودای تحصیل در رشته‌ای به قول خود متعارف به سوئیس فرستاد هرگز گمان نمی‌کرد که داوود جوان سرانجام سر از نمایش درآورد و روزی بازیگری مشهور شود. شاید اگر خواسته پدر که دیپلمات بود محقق می‌شد امروز از داوود رشیدی در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها چند سطر کمرنگ در اوراق کهنه کتاب تاریخ نامی باقی می‌ماند ولی بی‌شک دیگر از «آقا حسینی»، «مفتش شش انگشتی» یا «خوجه ممد» با آن کیفیتی که دیدیم خبری نبود. جامعه فرهنگی کشورمان، بازیگران خوب، کارگردانان فهیم، مترجمان با سواد و انسان‌های شریفی که پس از درگذشت‌شان مردم به احترامشان به خیابان‌ها بیایند به خود کم ندیده است ولی کمتر کسی چون رشیدی چنین شایستگی‌ای یافته که مجموع همه این‌ها را با خود داشته باشد؛ مردی که در چندین عرصه فعالیت کرد و هرگاه مجال فعالیت در یکی از عرصه‌ها تنگ شد، راه دیگری برگزید و اگر نبود راه دیگری ساخت چرا که هنرمندان نیز چون پریرویان، تاب مستوری ندارند.

  • تئاتر هدف بزرگم بود

    آرش نصیری

    گفت‌وگویم با استاد در چند مقطع انجام شد اما البته در تدوین آن انسجام لازم وجود دارد. استاد رشیدی جزو یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های تئاتر ایران است و قرار بود سلسله مصاحبه‌هایی با این چهره‌های اصلی تاثیرگذار داشته باشم و البته بخشی از این گفت‌وگوها انجام شد اما آن پروژه فعلا نیمه تمام مانده. این گفت‌وگو هم از آن سلسله گفت‌وگوها است. ممکن است بخش کوتاهی از آنچه می‌خوانید در جایی آمده باشد اما بخش اصلی آن برای اولین بار منتشر می‌شود. استاد داوود رشیدی، هم به دلیل شخصیت و جایگاه خانوادگی و هم به دلیل تحصیلات و دنیادیده بودنش، از همان جوانی مدرن و نهادگرا بود و به معنای واقعی کلمه جنتلمن.

  • روزمرگی های زندگی عمو داوود

    یاسین نمکچیان
    شایان ربیعی

    -‌ای بابا گفت کچویی یعنی از این خیابون بالاییه باید بری!

    - نه! نگفت خود کچویی! گفت سمت کچویی!

    - حالا بریم همینو از این املاکیا یا تاکسی سرویسا می‌پرسیم دیگه. اونا بلدن. قرار بود وسط کوچه‌ پس‌کوچه‌های اطراف خیابان کچویی در حوالی محله اوین، سراغ یک مجتمع مسکونی را بگیریم که خانه عمو داوود آنجاست. می‌خواستیم از در و همسایه سراغ زندگی معمولی و دور از دوربین‌های استاد را بگیریم. اما هر مسیری را که می‌رفتیم، یا بن بست بود و یا نهایتا از خیابان ولیعصر سردرمی‌آورد که یک طرفه است و راه بی بازگشتی شده به سمت تجریش.

  • روایت تصویری از روزشمار عمر

  • ده‌گانه محبوب عمو داوود

    مرحوم داوود رشیدی در سه حوزه اصلی تئاتر، ‌سینما و تلویزیون بازیگری شناخته شده است. بیشتر مردم او را با سریال‌هایی که در تلویزیون بازی کرد به‌خاطر می‌آورند و برخی دیگر نیز با فیلم‌هایی سینمایی که روی پرده برد. در این میان تعداد کمتری از مردم هستند که داوود رشیدی را به‌خاطر بازی یا کارگردانی تئاتری در روی صحنه به‌خاطر داشته باشند. به همین دلیل است که معمولا مشهورترین نقش‌های این بازیگر، نقش‌هایی است که در تلویزیون بازی کرده است. با این همه نمی‌توان بازی‌های درخشان او را در بسیاری از فیلم‎های سینمایی و در همه تئاترهایی که کار کرد نادیده گرفت.

  • سالشمار هنرمند

  • ۱۷۳ سال تلاش برای لیبرالیسم اقتصادی

    هفته‌نامه انگلیسی زبان اکونومیست اولین بار در سپتامبر ۱۸۴۳ توسط جیمز ویلسون، بانکدار و تاجر بریتانیایی و به منظور تسریع روند لغو «قوانین ذرت» و سیستم تعرفه‌های واردات، تاسیس شد. از تاریخ ۵ اوت ۱۸۴۳ این نشریه تصمیم گرفت سیزده حوزه اصلی را پوشش دهد که عبارتند از:

    ۱) مقالات اصلی که در آنها اصول تجارت آزاد به مهم‌ترین سوالات روز می‌پردازد.

    ۲) مقالات مرتبط با موضوعات عملی، تجاری، کشاورزی یا خارجی واگذاری منافع مانند پیمان‌نامه‌های خارجی

    ۳) مقاله‌ای در مورد اصول اولیه اقتصاد سیاسی که بر اساس تجربه‌ای عملی است و قوانین مرتبط با قیمت‌ها، دستمزدها، اجاره، نرخ ارز، درآمد و مالیات را پوشش می‌دهد.

  • بنیان‌گذار اکونومیست که بود؟

    جیمز ویلسون در شهر هاویک اسکاتلند به دنیا آمد. پدرش ویلیام ویلسون ثروتمند بود و کارگاه نساجی داشت و اجدادش نیز دامدار بودند. او چهارمین فرزند از ۱۵ فرزند خانواده بود و مادرش را وقتی نوجوان بود از دست داد. جیمز ویلسون دانشمندی موفق و خودآموخته بود که قرار بود به مدیریت مدرسه برسد، اما به قدری از این شغل متنفر بود که ترجیح داد در کارگاه پدرش کارگری کند. او ابتدا قصد داشت برای عضویت در کانون وکلا درس بخواند، اما از این هدف صرف نظر کرده و تصمیم گرفت در رشته اقتصاد تحصیل کند. بنابراین در سن ۱۶ سالگی در یک کارخانه تولید کلاه به شاگردی مشغول شد.

  • معماران زبردست دیروز و امروز

    اکونومیست در طول تاریخ نویسندگان و مدیران زیادی به خود دیده است؛ چه نیروهایی که ثابت عضو این مجله بودند، چه کسانی که به‌صورت حق‌التحریر با آن همکاری داشته‌اند. با این حال، تعداد سردبیران اکونومیست از اولین روز تاسیس تا سال ۲۰۱۶ تنها به ۱۷ نفر می‌رسد. پس از جیمز ویلسون، موسس اکونومیست که ۱۶ سال سردبیر بود، برخی دیگر از مدیران و سردبیران این نشریه بسیار تاثیرگذار بودند که به اختصار آنها را معرفی می‌کنیم.

    والتر بجت: والتر بجت یک خودی برای خاندان ویلسون به حساب می‌آمد.

  • همکاری موازی و موفقیت در نشر کتاب

    رسانه‌های خبری و مطبوعاتی بزرگ جهان، معمولا یک انتشارات هم کنار دست خود دارند تا کتاب‌هایشان را با سرعت و با برند خود راهی بازار کنند. این وضعیت برای اکونومیست باسابقه هم وجود دارد. با این حال، تفاوتی اندک بین انتشارات اکونومیست و دیگر رسانه‌های خبری مشاهده می‌شود. انتشارات بسیاری از رسانه‌ها و مطبوعات جهان تنها به این دلیل که مجموعه کاملی داشته باشند و زنجیره تامینشان قطع نشود، به فعالیت مشغول هستند. شاید چنین وضعیتی در دهه‌های گذشته، مشکلی به بار نمی‌آورد ولی در عصر ارتباطات و غلبه فناوری بر کتاب، دشواری‌های زیادی را سبب می‌شود.

  • روزی که جهان تغییر کرد

    شاید بتوان حادثه ۱۱ سپتامبر را مهمترین رخداد بین‌المللی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دانست. حتی ممکن است بزرگ‌ترین حادثه بعد از پایان جنگ جهانی دوم نیز به‌شمار رود، زیرا بخش بزرگی از جهان را دگرگون ساخت. این مقاله در روز ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۱ و در اولین شماره نشریه اکونومیست پس از این حادثه نگاشته شده و به صراحت رویکردهای آمریکا را پس از این بحران ترسیم کرده است. نگاهی به رخدادهای پس از ۱۱ سپتامبرآینده نشان می‌دهد که تمامی این پیش‌بینی‌ها و دستورالعمل‌ها، مو به مو اجرا شده است.

    ۶ دهه قبل، یک نسل زمانی از خواب بیدار شد که کشورش مورد حمله قرار گرفته بود.

  • تقویت هوش هیجانی و اجتماعی چه تاثیری بر فروش سازمان دارد؟

    میترا فتحی
    مربی هوش هیجانی، هوش اجتماعی و مربی زندگی
    info@mitrafathi. com

    به‌طور کلی می‌توان گفت که درآمد سازمان‌ها به توانایی فروش بستگی دارد. اگر تمامی بخش‌های سازمان به خوبی کار کنند اما تیم فروش آن مهارت‌های لازم و کافی را نداشته باشد گویی سازمان اصلا به هدف خود نرسیده است. بنابراین، شاید بتوان گفت که گل آخر را تیم فروش می‌زند. امروزه در کشور‌های توسعه یافته و کمپانی‌های بزرگ دنیا اهمیت تقویت هوش هیجانی و هوش اجتماعی بسیار پررنگ شده است و همگی به این نتیجه رسیده‌اند که تقویت این هوش منجر به رونق کسب‌وکار آنها، افزایش فروش، افزایش بازگشت سرمایه، افزایش تولید، ایجاد فضای سالم کاری و.

  • عزت‌نفس وخودشیفتگی؛ دو سوی یک رابطه معکوس

    به‌طور طبیعی، میان بسیاری از اختلالات و حالت‌های ذهنی - روانی ما رابطه‌ای وجود دارد که این رابطه شدت و ضعف این اختلالات را مشخص می‌کند. همان‌طور که در مقالات پیشین گفتیم عزت‌نفس یعنی احترام به نفس، ارزش‌ها، احساسات، خواسته‌ها، نیازها و توانایی‌های درون. عزت‌نفس یعنی اینکه ما نسبت به خود و توانایی‌های خود احساس ارزشمندی کنیم. عزت‌نفس در افراد باید تا چهار سالگی به‌صورت سالم شکل بگیرد و اگر در این مدت این اتفاق رخ ندهد یا به عزت‌نفس فرد آسیب وارد شود، وی در سال‌های بعدی دچار مشکلات فراوانی می‌شود و ترمیم آن بسیار سخت‌تر است.

  • خودشیفتگی چه تاثیری بر رابطه زناشویی می‌گذارد؟

    بسیاری از ازدواج‌ها به محض گفتن بله بر سر سفره عقد به طلاق منجر می‌گردند. رابطه‌ای که تا قبل از آن عاشقانه و براساس دیدگاه‌ها و منافع مشترک بود در فاصله کوتاهی پس از عقد به کابوس تبدیل می‌شود. این اتفاق دلایل زیادی دارد اما در این مقاله می‌خواهیم فقط بخش کوچکی از تاثیرات خودشیفتگی بر رابطه زناشویی را برای شما شرح دهیم:

    خودشیفتگی باعث می‌شود ما همه چیز را برای خود و در خدمت خود بدانیم. این اختلال باعث می‌شود ما توقع داشته باشیم که کل هستی در برابر ما سجده کند. چرا باید سجده کند، معلوم نیست! خودشیفتگی باعث می‌شود توقع کنیم که همه ملاحظه ما را بکنند تا ما به همه کارهای خود برسیم و دیگران درمرحله آخر برنامه ما باشند.

  • انجام نخستین پیوند سر انسان در سال ۲۰۱۷

    برای اولین بار در تاریخ پزشکی جهان قرار است پیوند سر به بدنی بیگانه انجام پذیرد. آیا این عمل امکان‌پذیر است و چه موانعی باید از سر راه برداشته شود؟ در دسامبر سال ۲۰۱۷ قرار است برای نخستین بار در تاریخ پزشکی جهان عمل پیوند سر به بدنی بیگانه توسط دو جراح مغز و اعصاب صورت گیرد. در این عمل جراحی دمای سر و بدن اهدایی ابتدا تا ۱۲ الی ۱۵ درجه کاهش داده خواهد شد تا سلول‌ها بتوانند بیشتر از چند دقیقه بدون اکسیژن دوام بیاورند. سپس بافت‌های اطراف گردن و رگ‌های خونی و مویرگ‌‌ها قطع و ستون فقرات دو بیمار با تیغی بسیار تیز به دقت جدا می‌شوند.

  • باور کنید اقتصاد علم است

    علم اقتصاد علمی تئوریک و گسترده است و صحبت کردن از آن به زبان ساده کار چندان راحتی نیست؛ اما به هر حال زندگی روزمره تمام انسان‌ها با مساله اقتصاد درآمیخته و خیلی‌ها دوست دارند که به زبان ساده در مورد مسائل و مشکلات اقتصادی این روزها و ریشه‌های آنها صحبت کنند. بسیاری از واژگان اقتصادی از قبیل رشد، تورم، تولید و . . . . که در روزنامه‌ها یا اخبار دیده و شنیده می‌شود، شاید برای بسیاری نامانوس باشد و علاقه‌مند به دانستن آن باشند. حتما نباید سرمایه‌گذار یا تاجر باشید تا به علم اقتصاد نیاز داشته باشید، خانم‌های خانه‌دار برای مدیریت اقتصاد خانواده و پس‌انداز هم نیاز به اندکی دانش اقتصاد دارند.

  • تولید

    روزی صنعتگری نیزه‌ای ساخت؛ نیزه‌ای که با آن انسان بتواند راحت شکار کند. صنعتگر فکر کرد که چطور است خودش با نیزه‌ای که ساخته است برای شکار به جنگل برود. در پی این اندیشه به جنگل رفت، اما تا شب نتوانست هیچ حیوانی را شکار کند. صنعتگر نشست و فکر کرد تا به علت ناتوانی‌اش در شکار پی برد. پس با خود گفت: «آه!. . . چقدر بیهوده امروز وقتم را به هدر دادم. آخر من یک صنعتگرم و کارم ساختن نیزه است. شکار کار شکارچی است. او است که فن و روش شکار کردن را می‌داند. صنعتگر هم شکار نمی‌کند، اما وسایل خوبی برای شکار می‌سازد.

  • درس‌های مدیریتی از المپیک ریو

    مترجم: مریم رضایی

    بریتانیا در المپیک ریو دوژانیرو ۶۷ مدال شامل ۲۷ مدال طلا، ۲۳ نقره و ۱۷ برنز گرفت و بعد از آمریکا و بالاتر از چین، در جایگاه دوم دنیا ایستاد و یک رکورد ملی ۱۰۸ ساله را از نظر تعداد مدال شکست. تیم بریتانیا در المپیک قبلی در لندن ۶۵ مدال گرفته بود. در واقع، این اولین بار است که کشوری چهار سال بعد از میزبانی المپیک، تعداد مدال‌های بیشتری نسبت به برگزاری این مسابقات در خانه، دریافت می‌کند. در ضمن، مجله تایم از ۲۶ مدال در ۱۷ ورزش مختلف که بریتانیا برای اولین بار به آنها دست یافته، گزارش داده است.

  • تعهد و پاسخگویی در تمام ارکان شرکت

    Aby Sam Thomas
    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    Shutterstock در سال ۲۰۰۳ توسط جان اورینگر تاسیس شد. شاتر استوک بیش از ۶۰ هزار کاربر در ۱۵۰ کشور جهان دارد که روزانه بیش از ۴۰ هزار عکس و تصویر جدید را به این سایت اضافه می‌کنند. شاتر استوک یک شرکت ارائه‌دهنده عکس، کلیپ‌های ویدیویی و آهنگ‌های موسیقی آرشیوی است. دفتر اصلی آن در نیویورک قرار دارد. شاتر استوک کتابخانه‌ای متشکل از میلیون‌ها عکس آرشیوی با حق امتیاز آزاد و کلیپ‌های ویدئویی و آهنگ است. حق امتیاز آزاد به این معنی است که یک بار هزینه آن را پرداخت می‌کنید، ولی می‌توانید چندین بار از آن استفاده کنید.

  • عادات و وجوه مشترک افراد موفق

    مترجم: هوتسا عسکری نسب

    افراد موفق دارای جذبه خاصی هستند، داستان‌های باور نکردنی تعریف می‌کنند و زندگی‌های متفاوتی دارند اما دقیقا چه چیزی باعث فریبندگی شخصیت آن ها می‌شود؟ آن ها بیش از هر خصلت دیگری، کنجکاو بوده و همیشه برای کشف جهان پیرامون در تکاپو هستند که این انرژی از ظاهر این اشخاص کاملا قابل‌تشخیص است. برخی از افراد ذاتا شخصیت جالبی دارند اما راه‌هایی برای یادگیری جذابیت بیشتر نیز وجود دارد. در واقع، هر فردی قابلیت فراگیری این موارد فوق‌العاده را دارد زیرا جذابیت به فرد کمک می‌کند تا به عنوان کارفرما علاوه‌بر تقویت روابط خود، مشتریان بیشتری داشته باشد و در نتیجه مدیریت موثرتری را تجربه کند.

  • به توصیه‌های هرکسی گوش ندهید

    مترجم: مریم رضایی

    اکثر ما اولین توصیه شغلی را از یک منبع مشترک دریافت می‌کنیم: والدین‌مان. اما با پیش رفتن زندگی، دیگر نزدیکان ما مثل دوستان، مربیان و استادان هم نسبت به مسیر شغلی ما علاقه نشان می‌دهند و اظهار نظر می‌کنند. با این حال، طبق تجربه من به‌عنوان یک مشاور شغلی، می‌توانم بگویم بدترین نکات و البته فشارها از سوی عزیزترین اطرافیان دامن ما را می‌گیرد، به خصوص وقتی با این سوال کلی مواجه می‌شویم که «باید با زندگی خودم چه کنم؟» در اینجا دو دلیل اصلی این مساله را عنوان می‌کنیم:

    آنها تجربیات خودشان را عرضه می‌کنند

    مادر من حدود ۱۰ سال پیش در زندگی حرفه‌ای خودش تحولی بزرگ را تجربه کرد و از معلمی به حسابداری روی آورد.

  • برنامه‌ای برای ارتقای شخصیت اقتصادی

    ممکن است شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که وقتی در بسیاری از روزهای هفته با خستگی و بی‏انگیزگی، مجبور به انجام کارهای روزانه خود می‏شوند، به انجام این کارها شک می‏کنند و با خود می‌گویند:

    من ۴۰ ساله شده‏ام، آیا پس‏انداز من را به‏جایی می‏رساند؟ آیا تغییر شغل برای من دیر نشده است؟ آیا می‏توان رویایی زندگی کرد یا همیشه باید یک جای کار بلنگد؟

    بعد از آن شروع به مرور داستان موفقیت افراد می‌کنید و زندگی آنها را با خود مقایسه می‌کنید. نتیجه‌گیری این قضاوت هم این می‌شود که افرادی که از دیدگاه شما انسان‌های موفقی هستند در سنین جوانی و پیش از رسیدن به سن شما به سمت موفقیت گام برداشته‌اند.

  • تفاوت دو رکود ملکی در سال ۹۴

    سال گذشته بازار مسکن با رکود سنگین هم در بخش معاملات خرید آپارتمان و هم در بخش ساخت‌وساز مواجه شد. رکود ساختمانی و معاملاتی در سال ۹۴، در تهران و سایر شهرها، به یک اندازه نبود ضمن آنکه میزان رکود در این دو بخش نیز کاملا با یکدیگر تفاوت داشت. به گزارش «دنیای اقتصاد»، گزارش رسمی مرکز آمار در این باره نشان می‌دهد عمق رکود ساخت‌وساز در کل کشور تا سه برابر رکود معاملات آپارتمان بوده است. تیراژ ساخت مسکن در شهرهای کشور در سال ۹۴ نصف شد و تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. درحالی‌که، حجم معاملات خرید واحد مسکونی در کل کشور طی یک‌سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافت.

  • روز بازار‌ها به پایتخت بر می‌گردند؟

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، نهم مرداد ماه امسال بود که نخستین خبرها از عزم جدی شهرداری برای ساماندهی دستفروشان منتشر شد و محمد احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو اعلام کرد قرار است در این راستا تمام دستفروشان مترو ثبت نام شوند. این نخستین بار است که مدیریت شهری بنا دارد طرحی متفاوت در مواجهه با دستفروشان در اندازد و به جای برخورد سلبی، همه آنها را شناسایی و شناسنامه دار کند.

    پدیده دستفروشی در قطارهای سریع السیر و انبوه بر درون شهری درست از نیمه اسفند ۱۳۷۷ که متروی تهران با افتتاح بخشی از خط تهران ـ کرج رسما آغاز به‌کار کرد، متولد شد.

  • فاز جدید «معاوضه ملک» در پایتخت

    فروش معاوضه‌ای آپارتمان‌های مسکونی یا سایر املاک موجود در بازار مسکن، این روزها به فاز جدیدی وارد شده است. در حالی که بازار معاوضه املاک طی سه سال گذشته -دوران رکود - رونق سال‌های قبل خود را از دست داده بود، همزمان با ادامه حرکت معاملات مسکن در فاز پیش رونق، شاهد ایجاد تحرک تازه‌ای در این بخش از معاملات ملکی است. اغلب متقاضیان مصرفی واحدهای مسکونی که سال‌های گذشته تحت‌تاثیر حبابی بودن قیمت مسکن از یک طرف و عدم کفایت سرمایه شخصی برای خرید یک واحد آپارتمان مورد نیازشان، به منظور حفظ ارزش نقدینگی خود آن را در بازارهای دیگری سرمایه‌گذاری کرده بودند هم اکنون موج تازه‌ای از ورود این سرمایه‌ها برای خرید مسکن را آغاز کرده‌اند.

  • آیا تهران گران اداره می‌شود؟

    چرا هزینه‌ها در کلانشهرهای ایران از جمله تهران بالا است؟ پاسخ این سوال را می‌توان در مشاهدات شبکه‌های زیربنایی شهری همانند تهران و برخی شهرهای توسعه یافته جست‌وجو کرد. تعداد تونل های احداث شده، زیرگذرها، تقاطع غیرهمسطح و. . . در شهر تهران بعضا از نمونه‌های مشابه در شهری همانند پاریس نیز افزون‌تر است. کارشناسان شهری می‌گویند دلیل این تفاوت ناشی از دو رویکرد متفاوت است؛ در شهرهای توسعه یافته راهبرد بر توسعه حمل‌ونقل عمومی و محدود کردن استفاده از خودروهای شخصی استوار است اما در کلانشهرهای ایران همچون تهران سیاست‌ها به گونه‌ای کماکان در عمل اتکا بر حمل‌ونقل خصوصی است.

  • محبوب‌ترین نرم‌افزارهای فارسی موبایلی

    در یک ماه گذشته نرم‌افزارهای داخلی زیادی در زمینه‌های اجتماعی و حمل‌ونقل و بازی‌های موبایلی در بازار مجازی ارائه شده که برخی از آنها جالب و کاربردی هستند که استفاده از هریک از آنها می‌تواند برخی از فعالیت‌های روزمره‌مان را سر و سامان دهد. در ادامه ویژگی ۸نرم‌افزار محبوب موبایلی در مرداد ماه را مرور خواهیم کرد.

    اپچه

    سازنده: ساخت برنامه و بازی اندروید
    حجم: ۷/ ۲۲ مگابایت
    قیمت: رایگان با پرداخت درون‌برنامه‌ای
    سازنده: بیتس آرت

    چند بار دوستانتان را با یک تبریک تولد برنامه‌ای غافلگیر کرده‌اید؟ آن هم برنامه‌ای که خودتان ساخته باشید.

  • امکانات جدیدی که در اندروید ۷ نوقا در اختیار دارید

    گوگل اخیرا آپدیت نهایی اندروید ۷ نوقا را برای گوشی‌ها و تبلت‌های نکسوس منتشر کرد. نسخه جدید این سیستم‌عامل قابلیت‌ها و امکانات مختلفی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که در اینجا با بعضی از مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها آشنا می‌شوید:

    اجرای دو اپ در کنار یکدیگر

    این ویژگی با وجود این‌که از ۴ سال پیش در رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ وجود داشت به ‌تازگی به‌صورت پیش‌فرض به اندروید ۷ اضافه شده است. کافی است دکمه اپلیکیشن‌های اخیر را از نوار پایین صفحه نگه‌دارید تا بتوانید یک اپلیکیشن دیگر را برای اجرا در کنار اپ فعلی انتخاب کنید.

  • هزینه‌های پنهان خودروهای تحریمی

    گروه خودرو: در حالی یکی از درخواست‌های مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی طی سال‌های اخیر، افزایش کیفیت محصولات خودروسازان بوده است، به‌نظر می‌رسد بی‌توجهی به کیفیت تولید هم اکنون موجب افزایش هزینه‌های نگهداری خودروهای داخلی شده است. به گفته کارشناسان، خودروهای بی‌کیفیت طی چند سال گذشته موجب تحمیل هزینه‌های بسیار به مصرف‌کنندگان خودرو شده‌ است. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، افزایش هزینه‌ها به‌دلیل بی‌کیفیت بودن قطعات تولیدی در کشور یا استفاده خودروسازان از قطعات چینی بوده است. به‌طوری‌که عمر این قطعات نسبت به قطعات اصلی به نصف کاهش یافته است.

  • چرایی روند صعودی قیمت خودروها

    خودروسازانی که پیش از این از رکود بازار گله می‌کردند این روزها در شرایطی اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردند که برخی از کارشناسان معتقدند این اقدام می‌تواند به تشدید رکود بازار منجر شود. در این بین هرچند خودروسازان از عادی شدن بازار و برچیده شدن رکود از بازار خودرو سخن می‌گویند اما فعالان بازار همچنان معتقدند که مشتریان تمایلی به خرید خودروی نو ندارند. با این شرایط این سوال مطرح است که چرا برخی خودروسازان باز هم گزینه افزایش قیمت را برای پوشش‌دهی هزینه‌های خود در اولویت قرار دادند؟ در این زمینه باید گفت که افزایش قیمت‌ها هرچند عملی غیرقانونی از سوی خودروسازان نیمه دولتی و خصوصی‌ها نبود اما آنچه از ابتدای سال مانع استفاده از این مجوزها از سوی تولیدکنندگان شده بود، جو حاکم بر بازار و همچنین رکود فراگیر در این زمینه بود حال آنکه خودروسازان پس از اخذ مجوز شورای رقابت با احتیاط بیشتری نسبت به افزایش قیمت گام برداشتند؛ چراکه هر افزایشی می‌توانست به کاهش حجم تولید منجر شود.

  • بیشترین عیوب خودروهای داخلی و وارداتی

    شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران هر ساله طی یک نظرسنجی جامع به بررسی وضعیت کیفی خودروهای سواری داخلی و خارجی از دیدگاه مشتریان می‌پردازد. در این نظرسنجی وضعیت کیفیت اولیه خودروها با تعداد عیوب مشاهده شده در هر ۱۰۰ خودرو در سه ماهه اول مالکیت مشتریان پرداخته می‌شود. شاخص IQS یا مطالعه کیفیت اولیه شاخصی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز مورد سنجش می‌گیرد و قابلیت قیاس و بهینه کاوی را بین صنعت خودروی ایران و صنایع خودروسازی بین‌المللی در کشورهای مختلف فراهم می‌کند.

    حال در شرایطی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اقدام به تهیه این گزارش در سه ماهه اول سال گذشته کرده که با بیش از ۱۴۵ هزار نفر از مشتریانی که خودروهای خود را از ۱۸ شرکت عرضه‌کننده خودروی سواری که بیش از ۱۰۰ مدل خودرو را عرضه می‌کنند خریداری کرده اند، مصاحبه کرده است.

بیشتر