شماره روزنامه ۵۹۹۳
|

ویژه‌نامه اصفهان

  • سرنخ در تهران، گره در اصفهان!

    نسرین احمدی فخر- نخستین روز یکی از هفته های مهرماه۹۲بودکه رسول زرگرپور با پیام"اصفهان را زنده‌تر از قبل می‌کنیم"کلید استان را از وزیر کشور تحویل‌گرفت وآغاز فصل پاییز بود که هم‌زمان با شروع کار دولت تدبیر و امید فصلی نو برای اصفهانی‌ها رقم خورد. اکنون حدود ۳سال ازآن آغاز می گذرد و اصفهان رنگ روزهای گوناگونی را به خود دیده است. زمان زیادی تا پایان کار دوره اول دولت تدبیر و امید باقی نمانده است که استاندار اصفهان با طرح سوال"چرا بهشت آباد اجرایی نمی شود؟"در حضور وزیر دفاع و درجمع نخبگان، تشکل های مردمی و نخبگان، پشت تریبون رفت تا وزیر دفاع را پیک استان و حامل پیغام به هیات دولت خطاب‌کند و خواهان پیغام‌رسانی وی در خصوص مسئله آب شود.

  • بلای جان توسعه اصفهان

    گروه گزارش- وقتی علاقه مندان اصفهان آن را نیمی از جهان بخوانند، شاید همین به تنهایی دلیلی باشد برای بالابودن توقعات مردمانش. از همین روست که کندی اجرای پروژه های عمرانی در سال های اخیر، تصویر ذهنی مردم از شهر اصفهان، همچون مجتمع کارگاه های بزرگ عمرانی است: کارگاه هایی که نه تنها نمای شهر را از چشم انداخته بلکه بهانه‌ای شدند برای زمزمه نارضایتی های مردم در خیابان های شلوغ اصفهان.

    شاید بتوان بزرگراه ها، خیابان ها، تقاطع های غیرهمسطح و پارکینگ های طبقاتی را نمادهایی از توسعه در شهرها خواند.

  • سندروم نقص مطالعه در پروژه های اصفهان

    نفیسه قانیان

    پروژه های تخت جمشیدی؛ این اصطلاح را رسول زرگرپور استاندار اصفهان برای اولین بار در میان مردم و رسانه ها مطرح کرد؛ کنایه ای به طویل شدن بیش از حد احداث پروژه هایی که گویی به تاریخ پیوسته اند و آن قدر طول کشیده اند که یک اثر باستانی محسوب می شوند. پروژه های کلیدی شهر اصفهان همه به این آفت دچار شده اند. مصلای اصفهان، ورزشگاه نقش جهان و مترو از جمله پروژه هایی هستند که سال های انتظار مردم برای بهره برداری از آن ها به دو رقمی های عجیب و غریبی تبدیل شده است.

  • سندروم نصف جهان

    نعمت الله اکبری 

    روز دوشنبه ۴ مرداد در ساختمان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور طبقه نهم سالن شهید بهشتی به دعوت شورای عالی آمایش در مورد آمایش سرزمین و اسناد توسعه استان اصفهان سخنرانی داشتم. شرکت کنندگان و دعوت شدگان کارشناسان ارشد سازمان های مدیریت استانها و برخی از روسای سازمان های مدیریت استان ها و اعضای شورای آمایش کشور بودند. ریاست جلسه با رییس شورا آقای مسجدی بود که قبلا رییس سازمان مدیریت یکی از استانهای ترک زبان بودند. و زمان جلسه سه ساعت یعنی از ۹ تا ۱۲ بود.

  • چهره های اصفهان در هفته ای که گذشت - ۹ شهریور ۹۵

    اجتماعی

    مترو هنوز در اولویت رییس شورا

    رضا امینی برای چهارمین سال متوالی در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان توانست با ۱۴ رای و بدون هیچ رقیبی همچنان بر صندلی ریاست شورای اسلامی شهر اصفهان با ۲۶۰۰ میلیارد تومان بودجه بنشیند. او پس از ریاست شورا برای چهارمین بار در نشستی خبری اعلام کرده است: در این شورا به نتیجه رسیدیم که قطار شهری اولویت اصفهان است و عقل و منطق هم حکم می‌کند که شوراهای بعدی نیز قطار شهری را در اولویت داشته باشند.

  • اصفهان پایلوت بوم گردی کشور

    یک کارشناس گردشگری گفت: توسعه طبیعت گردی، ایجاد فرصت شغلی، اولویت به جوامع محلی، کاهش آثار منفی در ورود اکوتوریسم ها، طیف بندی استان از نظر توان طبیعت گردی از جمله مواردی است که می تواند به رفع چالش های موجود بر سر راه اکوتوریسم کمک کند. مهدیه لطفی در نشست "نقش گروه های کوه گشت در صنعت اکوتوریسم اصفهان" که توسط مرکز علمی فرهنگی نقش جهان جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه اکوتوریسم از گونه های مهم گردشگری است که با توسعه سازگاری بالا دارد، اظهار کرد: این صنعت یک پتانسیل مهم برای کشورها به شمار می آید و رقابت برای در اختیار گرفتن صنعت توریسم به شدت افزایش یافته است.

  • چالش های میهمانان و میزبانان در اکوتوریسم

    یک کارشناس گردشگری گفت: آموزش برخورد با گردشگر باید همزمان با توسعه و ترویج فرهنگ گردشگری در کشور شروع شود تا مشکلات بین جامعه میزبان و جامعه میهمان به حداقل برسد. مهدی راست قلم در نشست "نقش گروه‌های کوه گشت در صنعت اکوتوریسم اصفهان" که توسط مرکز علمی فرهنگی نقش جهان جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بوم گردان بیشترین مراوده و ارتباط را با جوامع محلی برقرار می‌کنند و در واقع نقطه واسطه گردشگر با جوامع محلی، مسئولان تورگردی هستند. وی افزود: امروز انتفاع از صنعت بوم گردی فقط به کوهنوردان و آژانس داران می‌رسد و هنوز جوامع محلی نتوانسته‌اند که از این نوع گردشگری انتفاعی بدست بیاورند به همین دلیل شاهد درگیری‌هایی میان این دو قشر هستیم.

  • تولید مازاد، چالش مهم صنعت سیمان

    مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان گفت: در زمینه تولید و مهندسی در صنعت سیمان پس از انقلاب کارهای خوبی انجام شده است. محمد اسعدی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه ۲۰ میلیون تن تولید مازاد سیمان در کشور داریم، گفت: ظرفیت نصب شده تولید سیمان در استان اصفهان ۸ میلیون تن است در حالی که مصرف داخلی استان ۳ میلیون تن است. وی با بیان اینکه در سال ۹۳، ۱۸ میلیون تن و در سال ۹۴، ۲۰ میلیون تن سیمان از کشور صادر شده که بیشتر آن به کشور عراق بوده است، افزود: با راه اندازی کارخانه‌ها در عراق، جلوی صادرات سیمان ایران به این کشور گرفته شد و بخشی از صادرات ما منتفی شد.

  • ایجاد روابط عمیق اقتصادی و سرمایه گذاری آلمان و اصفهان

    در دیدار مدیر عامل گروه صنعتی و سرمایه گذاری SMS آلمان با رییس اتاق بازرگانی اصفهان، فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری بین استان اصفهان و آلمان مورد بررسی قرار گرفت . رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار گفت: استان اصفهان با داشتن ۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی به عنوان صنعتی‌ترین استان کشور شناخته می‌شود و می‌تواند روابط عمیق تجاری با شرکت‌های آلمانی داشته باشد. سید عبدالوهاب سهل آبادی، اتاق بازرگانی اصفهان را یکی از اتاق‌های بازرگانی مطرح کشور برشمرد و گفت: این اتاق با داشتن ۲ هزار و ۵۰۰ عضو روابط تجاری و بین المللی نزدیکی با کشورهای اروپایی و آسیایی دارد.

  • مدیران باشگاه های اصفهان ثبات ندارند

    می‌توان گفت نتایج فصل گذشته تیم فوتبال سپاهان بیش از آنکه بازیکنان و سرمربیان آن را زیر سؤال ببرد، عملکرد مدیرانی که طی این مدت بر صندلی مدیریت این باشگاه اصفهانی تکیه زده بودند را به چالش می‌کشاند؛ مدیرانی که با تصمیمات خود، بر لحظه لحظه عملکرد باشگاه موثر واقع می‌شوند و برآیند تصمیمات مختلف آنها، در نهایت سپاهان را به یک تیم رده‌چندمی تبدیل می‌کند. اما شرایط در دیگر باشگاه اصفهانی با تفاوت‌هایی همراه است: ذوب‌آهن که بعد از دو فصل درخشش در مسابقات لیگ برتر، توانسته بود قهرمانی جام حذفی را به دست آورد، فصل گذشته در عین ناباوری، قهرمانی مسابقات لیگ برتر را از دست داد و از گردونه رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا خارج شد اما با این حال، توانست با قهرمانی جام حذفی و سوپرلیگ باشگاه‌های کشور، به کار خود پایان دهد.

  • برند کیمیا

    محمد حسین قورچانی
    عضو هیات رییسه و مسئول کمیته سیاستگذاری هیات تکواندو استان اصفهان

    کیمیا علیزاده به عنوان اولین ورزشکار زن مدال آور ایرانی در تاریخ بازی های المپیک در ریو با گرفتن مدال برنز در وزن ۵۷ کیلوگرم رشته تکواندو توانست خود را در ایران و به خصوص در ورزش تکواندو تاریخ ساز کند. کیمیا که خیلی زود به پدیده تکواندو ایران تبدیل شد، دارای مدال‌های متعدد و گوناگون طلا، نقره و برنز در مسابقات جهانی و داخلی در این چند سال اخیر است. از این رو با توجه به ۱۸ ساله بودن کیمیا و پتانسیل مدال آوری وی در سال های آتی نیاز است توجه ویژه ای به برند شخصی کیمیا در سه حوزه تجاری، اجتماعی و ورزشی داشته باشیم.

  • روز آخر آقای ۱۴ ساله!

    مهدی قانونی

    پنج سال پیش شاید یکی از منتقدان ادامه حضور آقای خاص در رأس یکی از هیأت های ورزشی مهم دیار زنده رود بودیم. دلیل های منطقی و شرایط خاص آن زمان ایجاب می کرد که شاید تغییری در مجموعه هیأت فوتبال استان رخ دهد. آن روزهای پر التهاب ورزش اصفهان مثل چشم بر هم زدنی گذشت و امروز در آستانه برگزاری مجمع هیأت فوتبال استان اصفهان، شاهد آن هستیم که علی اکبر ابرقویی نژاد، خود به صورت داوطلبانه پشت به میزنشینی اش در اتاق زیرشیروانی سالن پیروزی پایان داده است.

    اما نگاهی به حضور افرادی که طی این سال ها خود را برای حضور در هیأت فوتبال داوطلب کرده اند نشان می دهد که بهترین گزینه برای فوتبال این استان، شاید خود علی اکبر ابرقویی‌نژادی باشد که با دیدگاه سیاسی و مدیریتی اش توانسته بود هویتی به این هیأت ببخشد.

  • نقد ونظر

    اشاره

    مهرنوش قائم مقام: تاریخ علم اقتصاد و تحولات آن در بیش از یکصد سال اخیر، ذیل گفتمان‌های مختلفی شکل گرفته که از یک سو محتوای علمی اقتصاد را به مفهومی همه‌فهم تبدیل کرده و ندانستن این علم را برای بسیاری از جوامع پر‌هزینه ساخته است، از سوی دیگر الگوهای بسیاری در ظرف اقتصاد تعریف شده است که هر یک به شیوه‌ای خاص در مواجهه با بحران‌های اقتصادی نسخه تجویز می‌کنند. در ایران داستان این الگوها و پرداختن به اقتصاد فراز و فرودهای بسیار داشته است. دولت‌ها هر یک می‌آیند و به طریقی با اقتصاد برخورد دارند، گزینش راهبرد توسعه از سوی دولتی می‌تواند، در شکل‌دهی برنامه‌ریزی و پرداختن به پارادایم توسعه مهم باشد.

  • آقای شهردار پاسخ دهند

    پیام نیک نشان- این روزها یکی از دغدغه های جدی مردم ایران و بالاخص کلان شهر هایی همچون اصفهان، آلودگی هواست. روزهای گرم سال، علاوه بر آلودگی ناشی از خودروها، صنایع و نیروگاه ها، ریزگردها نیز بلای جان مردم شده و در روزهای سرد نیز به علت پدیده گلخانه ای، میزان روزهای هوای پاک به حداقل می رسد. آمار مرگ و میر نیز گویای این واقعیت است که آلودگی و بیماری های ناشی از آن همچون سکته قلبی و سرطان ها سهم عمده ای را به خود اختصاص می‌دهد و چند صباحی است که از هشدار و خط قرمزها هم عبور کرده و معضلی شده است که مردم به صورت عینی می‌بینند و آن را لمس می کنند.

  • اعتبارات مترو اصفهان ۱۰برابر شده است

    رئیس شورای شهر اصفهان گفت: حاشیه‌های قبل از برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان امسال نسبت به سه سال گذشته بسیار کمتر بود. رضا امینی اظهار کرد: در این راستا باید یادآور شوم که در هر فضای انتخاباتی و رقابتی حاشیه‌هایی ایجاد می‌شود و هیچ فضای انتخاباتی از آن مستثنی نیست. وی با بیان اینکه در انتخابات هیات رئیسه شورای شهر اولین چیزی که مورد توجه ما بود منافع مردم بود، افزود: تحقق این امر با تعامل ممکن است و ایجاد جریانات منفی در این راستا تنها منجر به باخت می‌شود.

    رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با بیان اینکه افزایش تعداد اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره چهارم ساختار و مطالبات جدیدی را نیز از سوی ارگان‌ها و نهادهای مختلف به همراه داشت، اضافه کرد: به دلیل مشکلات ناشی از افزایش تعداد اعضای شورا، مجلس و دولت با کاهش تعداد اعضای شوراها موافقت کرده و در شهر اصفهان نیز انتخابات دوره پنجم شورای اسلامی شهر برای انتخاب ۱۵ نفر برگزار خواهد شد.

  • برنامه های مدیریت شهری اصفهان جهانی می شود

    شهردار اصفهان با اشاره به همدلی مردم و مسئولان شهری اصفهان گفت: ۱۰۸۳ پروژه فعال عمرانی برای شهر تعریف شده که اصفهان را در حوزه‌های مختلفی همچون ترافیک، عمران و فرهنگ پیشگام کرده است. مهدی جمالی نژاد اظهار کرد: وقتی مردم خادمان خود را از خود بدانند و مدیران شهری نیز همین حس را نسبت به شهروندان داشته باشند دیگر کار و فعالیت برای مردم خستگی نخواهد داشت که این مسئله در شهرداری اصفهان به خوبی مشهود است. وی افزود: نهضت پاسخگویی در مدیریت شهری بی‌نظیر است و البته این مسئله در روزهای پایانی هفته بیشتر قوت می‌گیرد.

  • لایحه ساماندهی مشاغل شهری تصویب شد

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لایحه ساماندهی مشاغل مزاحم و دیگر مشاغل، با شرایط مشخص به تصویب شورای شهر رسید. ندا واشیانی پور اظهار کرد: لایحه ای به همراه آئین نامه پیشنهادی مدیریت و ساماندهی مشاغل مزاحم شهری در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان بررسی شد. وی افزود: این لایحه در چندین جلسه در کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری مورد بررسی قرار گرفته بود و نتیجه کمیسیون در صحن علنی تصویب شد. سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با آئین نامه مدیریت و ساماندهی مشاغل شهری تصریح کرد: این آئین نامه شامل ۱۱ بند است که ماده یک آن به کلیات فعالیت های مشاغل مزاحم پرداخته است.

  • توسعه فیبرنوری زمینه ساز تحقق شهر هوشمند است

    مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان گفت: همزمان با آغاز هفته دولت تفاهم‌نامه توسعه زیرساخت شبکه فیبرنوری اصفهان توسط شهرداری اصفهان با همکاری بخش خصوصی و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به امضا رسید. وحید حیدریان افزود: یکی از مهمترین ملزومات شهر هوشمند وجود ارتباطات پُرسرعت داده برای ارایه سرویس به شهروندان است و توسعه فیبرنوری در شهرها یکی از زیرساخت های مدیریت واحد شهری و زمینه ساز تحقق شهر هوشمند با استفاده از بستر ارتباطی مشترک است. وی افزود: به همین منظور شهرداری اصفهان به عنوان متولی اصلی مدیریت شهری لازم بود با همکاری نهادهای متولی، زمینه صدور مجوزهای لازم را برای گسترش بسترهای ارتباطی به بهترین شکل ممکن فراهم کند در این راستا تفاهم نامه توسعه زیرساخت شبکه فیبرنوری منعقد شد.

  • صادرات، مشتری مداری و محیط زیست شاخصه های فولاد مبارکه

    در دومین روز از هفته دولت، سید محمود نوابی معاون وزیر و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به همراه اسرافیل احمدیه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ضمن بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه، در دیدار با سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه و معاون فروش شرکت، گفت: فعالیت های این شرکت، آن را به عنوان یک برند مطرح در شاخص های محیط زیست، صادرات، مشتری مداری مطرح کرده است.

    وی افزود : در هفته دولت طرحهای زیادی در کشور افتتاح ومورد بهره برداری قرار می گیرد که در این خصوص می توان به ۱۵۵ طرح صنعتی، با سرمایه گذاری ۵۰۰۰ میلیارد تومانی و اشتغال ۹۰۰۰ نفری اشاره نمود که تعدادی از این طرحها در استان اصفهان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

  • جوان سازی نوید یک سپاهان قدرتمند

    کادرفنی، سرپرست و بازیکنان تیم فوتبال بزرگسالان فولادمبارکه سپاهان و جمعی از نمایندگان رسانه های خبری (انجمن ایپس اصفهان) روز دوشنبه یکم شهریور ماه با حضور در فولاد مبارکه ضمن دیدار با پرسنل این شرکت و بازدید از خطوط تولید فولادمبارکه، با مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان دیدار کردند.

    به گزارش خبرنگار فولاد، در این دیدار که با حضور بازیکنان و مدیران باشگاه و مدیران ارشد شرکت فولادمبارکه برگزار شد، بهرام سبحانی مدیرعامل فولادمبارکه با اشاره به شرکت های وابسته به فولادمبارکه، اظهار کرد: هر کسی به هر نحوی که در فولادمبارکه سپاهان مشغول به کار شود، چه کارگر چه بازیکنانی که در تیم های ورزشی ما فعالیت می کنند، جزء خانواده فولادمبارکه محسوب می شوند.

  • راه اندازی اولیه ماشین ریخته گری شماره ۵ شرکت فولاد مبارکه اصفهان

    با تلاش جمعی کلیه واحدهای تولیدی و ستادی شرکت فولاد مبارکه در آستانه هفته دولت، اولین ذوب ماشین ریخته گری شماره ۵ فولادمبارکه با کیفیت مناسب به تختال تبدیل شد. مهرداد عبدالرحیم زاده مدیر اجرای پروژه های آهن سازی و فولاد سازی با اعلام این خبر افزود: با توجه به برنامه افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور به مقدار ۵۵ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ ، شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد کشور در راستای حفظ سهم ۵۰ درصدی تولید در بازار داخلی، طرح افزایش تولید زیر سقف ناحیه فولادسازی تا ۲/ ۷ میلیون تن تختال در سال را تعریف نمود و برای پاسخگوئی به افزایش تولید کوره های قوس الکتریکی، پروژه ماشین جدید ریخته گری شماره ۵ با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن تختال در سال با عقد قرارداد طراحی پایه و تدارک تجهیزات خارجی در سال ۱۳۹۲ با شرکت Xian کشور چین منعقد و عملیات اجرائی ساختمانی این ماشین در اواخر سال ۱۳۹۲ را شروع نمود.

  • فولاد مبارکه مجموعه اقتصادی موفق و بزرگی است

    معاون وزیر بازرگانی جمهوری عراق و هیات تجاری این کشور در بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه، راههای همکاری دوجانبه را با معاونان فروش و تکنولوژی این شرکت مورد بررسی قرار دادند. ولید حبیب الموسوی، شرکت فولاد مبارکه را مجموعه اقتصادی موفق و بزرگی خواند و گفت: در این فرصت به منظور تحکیم وحدت و روابط اقتصادی تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق و خرید مواد اولیه مورد نیاز برای بازسازی شهرهای عراق، برنامه ریزی بازدید از شرکت فولاد مبارکه با همکاری بسیار خوب کارشناسان و متخصصان این شرکت فراهم شد.

  • بازدید وزیر امور اقتصادی و دارایی از فولادسفیددشت

    علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور به همراه استاندار و جمعی از مدیران استان، از پروژه مجتمع فولاد سفیددشت در استان چهارمحال و بختیاری بازدید کردند. به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد سفید دشت چهارمحال وبختیاری، وزیر اموراقتصادی و دارایی در سفر به ایناستان ضمن بازدید از خطوط تولید و واحدهای مختلف پروژه مجتمع فولاد سفیددشت از نزدیک در جریان نحوه فعالیت و اقدامات انجام شده قرار گرفت . دکتر طیب نیا در حاشیه این بازدید در سخنانی به اهمیت پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه یکی از هفت پروژه استانی فولاد کشور است که با حمایت دولت و شرکت فولاد مبارکه اصفهان به زودی شاهد تولید با کیفیت محصول فولادی در این شرکت خواهیم بود.

  • اصفهان، عابربانک جشنواره کودک نیست

    باران مدرس

    جشنواره فیلم کودک و نوجوان، جشنواره‌ای است سینمایی که از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۹۳ در ۲۸ دوره برگزار شده که ۱۷ دوره در اصفهان، ۶ دوره در تهران، ۴ دوره در همدان و یک دوره در کرمان برگزار شده‌است. از نظر زمان برگزاری، ۱۵ دوره در مهر، ۶ دوره در بهمن، ۳ دوره در آبان ، یک دوره در اردیبهشت، یک دوره در تیر، یک دوره در مرداد و یک دوره در شهریور برگزار شده‌است. در حالی این جشنواره در مکانهای متعددی اجرا شده که مهر یونسکو را داشته و در جدول این نهاد بین المللی به نام"جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان" به ثبت رسیده است.

بیشتر