شماره روزنامه ۵۹۹۲
|

دنیای ماشین

  • اروپا در جنگ نابرابر خودروسازی

    دنیای اقتصاد: خودروسازی در اتحادیه اروپا یکی از ستون‌های اقتصاد به حساب می‌آید. بیش از ۱۲ میلیون نفر در این بخش مشغول به کار هستند و ۵/ ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی ۱۶ تریلیون دلاری اتحادیه را خودروسازی و صنایع وابسته مستقیم آن تشکیل می‌دهند. با این حال وضعیتی که خودروسازی اروپا در حال حاضر با آن مواجه است وضعیتی پیچیده است. بازارهای خارجی در حال گسترش هستند، اما بازارهای داخلی با شتابی که انتظار می‌رود توسعه پیدا نمی‌کنند. فروش خودرو بسیار بهتر از چند سال قبل است، اما هنوز با فروش سالانه ۱۶ میلیون دستگاه که در قبل از بحران اقتصادی ۲۰۰۸ وجود داشت، فاصله زیادی دارند.

  • بهترین‌های تور کلاسیک البرز

    علاقه‌مندی به خودروهای کلاسیک از یک دهه قبل به‌صورت جدی در ایران شکل گرفت و جنبه عمومی پیدا کرد. اکنون نمایشگاه‌های خودروهای کلاسیک و تورهای آنها به پای ثابت برنامه‌های خودرویی در طول سال تبدیل شده است که هم برای عموم مردم جالب توجه بوده و از آن استقبال می‌کنند و هم نشان می‌دهد که خودروهای کلاسیک پراکندگی قابل ملاحظه‌ای در سطح کشور داشته و تنها منحصر به پایتخت نمی‌شوند. کمیته‌های کلاسیک استان‌های مختلف در کشور، در سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیاری داشتند و برگزاری نمایشگاه و تورها از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

  • مچ‌اندازی برادرخوانده‌ها !

    پشت خودروسازان بزرگ جهان نه به تولیدات پرچمدارشان، بلکه به خودروهای کلاس متوسطی که تولید می‌کنند گرم است. این کلاس از خودروها بالاترین تیراژ فروش را دارند و همین‌ها هستند که با سودآوری خود، هزینه‌های سرسام‌آور رویاپردازی طراحان و مهندسان را در شرکت‌های خودروسازی تامین می‌کنند. در تست این هفته دو خودرو در کلاس متوسط رو‌در‌روی هم قرار گرفته‌اند. فولکس واگن گلف و مینی‌کوپر. دو خودرو از دو فرهنگ کاملا متفاوت خودروسازی که با قیمت حدود ۲۵ هزار دلار طرفداران زیادی در سطح اروپا و آمریکا دارند.

  • اسب‌های بی تکرار

    برای شناختن نام فراری نیاز نیست که غرق در دنیای ماشین‌ها باشید یا مدام اخبار این صنعت را دنبال کنید. حتی مختصر آشنایی با ماشین هم کافی است تا بدانیم فراری در میان خودروسازان جهان تافته‌ای جدابافته است. فراری در طول تاریخ هر چه ساخته به نوعی خاص و برای مخاطبانش پر‌هیجان بوده است و برای رقبا هم چالش بزرگی به‌حساب می‌آمده‌اند. روند تغییرات فراری در طول تاریخچه خود باعث شده در نهایت غول کربنی با نام ۴۸۸ معرفی شود که معادله‌های خودرو‌سازی را در دنیا تغییر داده است. در ادامه با ۱۰ فراری برتر تاریخ آشنا خواهیم شد که هر کدامشان نماد قدرت، سرعت و مهندسی هستند.

  • پیکاپ شوفرکُش!

    وقتی هایلوکس، هایلوکس نبود

    دهه ۵۰ میلادی برای خودروسازی ژاپن، دهه ساخت محصولات کوچک شهری بود. ایده‌ای که البته تنها بازار داخلی این کشور را هدف قرار می‌داد چراکه در اروپا و آمریکا، غول‌های عضلانی و سوپراسپرت‌های سریع‌السیر سلیقه مشتریان را به کلی تغییر داده بودند. با شروع دهه ۶۰، ژاپنی‌ها وقتی دیدند راه نفوذی برای حضور در بازارهای جهانی ندارند،‌ سعی کردند با چیزی که نیاز اصلی‌ آنها بود، بازی کنند. یعنی خودروهای کار و تجاری سبک. برای همین جای تعجبی ندارد که ناگهان هنوز سال ۱۹۶۵ تمام نشده موجی از نیسان‌ها، مزدا‌ها، داتسون‌ها، سوباروها و هونداها راهی خیابان شدند.

  • کلیدهای انتخاب در بازار خودرو - ۴ شهریور ۹۵

    انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.

  • حراج کوزه شکسته کوزه گر!

    آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) در زمینه کاهش مصرف سوخت و مبارزه با گازهای خروجی از اگزوز خودروها شهرت زیادی دارد و به نوعی کابوس خودروسازان به‌شمار می‌آید. این آژانس در آمریکا از سال ۱۹۷۰ تا‌کنون مسوولیت کنترل و توسعه قوانین و سیاست‌های رسمی دولت در محافظت از محیط زیست در ایالات متحده آمریکا را بر عهده داشته است و کار کردن با خودروسازان به منظور رعایت استانداردها بخشی از وظایف این آژانس است. این آژانس مالک یک خودروی پلیموث سوپربرد مدل ۱۹۷۰بوده است که اخیرا به حراج گذاشته شده است.

  • ایده بلندپروازانه برای اتوبوس

    معضل ترافیک در کلان‌شهرهای دنیا از جمله مواردی است که کارشناسان ترافیک در سراسر دنیا به‌دنبال پیدا کردن راه حل‌های ساده و کم هزینه برای رفع کردن مشکلات ناشی از تراکم جمعیت و گره‌های ترافیکی هستند. در این میان چینی‌ها از اتوبوس مفهومی جدید خود به‌صورت گرافیکی و سپس به‌صورت ماکت متحرک رونمایی کردند که می‌تواند در سطح بالای خیابان‌ها حرکت کرده و بدون ایجاد مزاحمت برای خودروهای عبوری از روی آنها عبور کند. به فاصله کوتاهی از رونمایی ماکتی، چینی‌ها نسخه واقعی این اتوبوس را در اندازه‌ای کوتاه از نظر طولی برای آزمایش عملی تولید کردند.

  • تاکسی هوایی ایرباس

    با افزایش ترافیک در کلان شهر‌ها و به‌وجود آمدن گره‌های ترافیکی طراحان و مهندسان به فکر فضای بالای سر راننده‌ها افتادند و ایده تاکسی‌های پرنده شکل گرفت، اما به دلیل محدودیت‌های زیاد در این موضوع، هیچ‌گاه تاکسی‌های هوایی در شهر‌ها معرفی نشدند و همچنان طرح‌ها و نمونه‌های اولیه از خودروهای پرنده در گوشه‌و‌کنار دنیا ساخته می‌شوند که به دلایل مختلف امنیتی و محدودیت پرواز در شهرها به خط تولید نمی‌رسد. در چنین مواقعی شرکت‌های بزرگ تنها می‌توانند از پس هزینه‌های مطالعه و طراحی نمونه‌های کارآمد برآیند.

  • آئودی با چراغ راهنمایی حرف می‌زند!

    تصور ماشین‌های آینده یکی از خیال‌پردازی‌های شیرینی است که به مهندسان و طراحان کمک می‌کند تا بتوانند نیاز‌های دنیای آینده را درک و به تناسب آن و برای پاسخ گفتن به این سری نیاز‌ها ملزومات لازم را فراهم کنند. در همین راستا فناوری‌ها در خودروهای امروزی هر روز پیشرفت‌های زیادی می‌کند و سامانه‌های ارتباطی در خودروها بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد. آئودی اخیرا اعلام کرده است که از روش‌هایی برای ارتباط با چراغ‌های ترافیکی در خودروهایش استفاده خواهد کرد. این خودروها می‌توانند با ایجاد ارتباط و دریافت اطلاعات از چراغ‌های موجود در مسیر بهترین مسیر را برای عبور انتخاب کنند تا کمتر در پشت چراغ‌ها متوقف شوند.

  • یونیماگ وارد ریل می‌شود!

    برخی شرکت‌های خودروسازی شهرت خود را مدیون خودروهای لوکس و قیمتی هستند اما در عرصه‌های دیگر هم فعالیت چشمگیری دارند که ممکن است کمتر به چشم بیاید. بنز با ساخت ماشین‌های کاری و متنوع در دهه‌های گذشته خدمات زیادی به این بخش ارائه کرده است. خودروی یونیماگ از جمله محصولات خاص بنز است که با داشتن دو دیفرانسیل خودرویی قابل اتکا برای برعهده گرفتن وظایف خطیر در بخش‌های متنوع خدماتی و صنعتی است. بخش دایملر بنز این خودروی خاص و قدرتمند را از سال ۱۹۵۱ وارد خط تولید کرده است. یونیماگ به‌عنوان ماشینی که بیش از ۶۰ سال در خط تولید حضور داشته و در حال حاضر هم به‌صورت محدود تولید می‌شود برای بنز ارزشی تاریخی و استراتژیک دارد.

  • پرتقال ۱۱۶۰ اسب‌بخاری

    کونیگزگ این غول‌ساز سوئدی ویرایش منحصر به فردی از آگِرا را با نام ایکس. اس رونمایی کرد. نسخه بهینه‌شده آگرا آر. اس که چندی پیش تحسین منتقدین را برانگیخته بود. همان‌طور که به خوبی‌ مشاهده می‌شود، ابرخودروی فوق نسبت به نمونه قبلی از نظر المان‌های آیرودینامیک به کلی مجهزتر شده است. تعبیه یک بال عقب بزرگ‌تر در کنار تیغه‌های اسپلیتر در سراسر بدنه، نوید یک پایداری فوق‌العاده را می‌دهد. این خودرو دارای یک پیشرانه ۵ لیتری دو توربوی هشت سیلندر Vشکل است. خروجی آن به طرزی وحشتناک عدد ۱۱۶۰ اسب‌بخار را نشان می‌دهد.

  • ابرخودرویی شبیه هیچ‌کدام

    بعید است نام «کن اوکویاما» را شنیده باشید. یک طراحی ژاپنی‌الاصل که در کارنامه‌اش سابقه خلق اسطوره‌هایی چون فراری انزو و فراری پی۴/ ۵ را نیز دارد. آخرین دستاورد اوکویاما خودرویی است به اسم «کد ۵۷». در ظاهر که یک سوپراسپرت روباز با طراحی بسیار خشونت‌آمیز و پیچیده به نظر می‌آید. دو درب دو نفره‌ای که به زبان طراحی فضایی از شیشه جلوی یکدست و کوتاه استفاده کرده است. کد ۵۷ ابتدا دارای یک پیشرانه حجیم ۶ لیتری ۱۲ سیلندر Vشکل به قدرت ۶۱۱ اسب‌بخار بود ولی در ادامه با همکاری تیونر معروف نوویتک خروجی آن تا مرز ۶۹۲ اسب‌بخار نیز بالا آمد.

  • شعبده‌بازی دوباره زاگاتو با آستون

    در حالی که هنوز سه ماه از آخرین همکاری تیونر صاحب‌سبک ایتالیایی زاگاتو با اسپرت‌ساز انگلیسی آستون‌مارتین نمی‌گذرد، بار دیگر این دو را در کنار هم با پروژه‌ای خیره‌کننده روی مدل ونکوئیش می‌بینیم. زاگاتو برنامه جدید خود را با انتخاب ونکوئیش روباز یا همان ولانته اجرا کرد. بازی با بدنه و خلق زوایای بسیار پیچیده و تو در تو، یکی از تخصص‌های زاگاتو به شمار می‌رود. این تیونر اعتقادی به بادی‌کیت ندارد و اساسا خودش بر حسب ایده‌های خلاقانه خود دست به تولید یک بدنه جدید می‌زند. درست به همین خاطر است که چراغ‌های عقبی ونکوئیش فوق نسبت به نمونه استاندارد بسیار متفاوت هستند.

  • میاته ۲۰۱۷ آمد

    رودستر پرفروش مزدا با آخرین لباس خود بازگشت. مزدا ام‌ایکس. ۵ یا با نام دیگرش میاته، با ساختاری متحول‌شده به استقبال سال جدید میلادی می‌رود. برخلاف تمام دیگر مدل‌های این اسپرت روباز دو نفره، ساختار جدیدش یک فست‌بک را تداعی می‌کند. مزدا در نظر دارد اولین سری تولیدات این خودرو را به تیراژ ۱۰۰۰ دستگاه برای اعضای باشگاه مشتریان خود به فروش برساند. میاته جدید دارای یک رنگ نقره‌ای استثنایی است که ژاپنی‌ها پیش‌تر هرگز از آن استفاده نکرده بودند. همچنین برای اولین‌بار در داخل کابین از نوع خاصی از چرم ناپا به اسم «اوبورن» استفاده شده است.

  • پیام تند آئودی به مرسدس و بی‌ام‌و

    تا پیش از این رکورددار پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای سایز کوچک لوکس در اختیار مرسدس‌‌بنز جی. ال. ای و ب‌ام‌و ایکس. ۱ بود. حالا هموطن این دو آلمانی با معرفی اولین ویرایش رقیب هم‌کلاس یعنی کیو. ۲ روزهای شیرین آنها را هدف قرار داده است. در حقیقت آئودی این خودرو را برای شوک به بازار معرفی کرد. یک کراس‌اوور بسیار باوقار و جذاب که بر خلاف تولیدات مرسد‌س و بی‌ام‌و با ظاهری کاملا اسپرت راهی میدان شده است. در صورتش می‌توان همان چشمان کشیده و مدرن با جلوپنجره‌ای مشکی مات را دید. رینگ‌های تیره در کنار شیشه‌های دودی نمای بیرونی آن را مانند یک اس.

  • در انتظار یک سدان رویایی

    کادیلاک در اقدامی تحسین برانگیز به بازار سدان‌های فول‌ساز تجملی حمله کرد. در ادامه عرضه خانواده پرافتخار CTها این‌بار محصول جدید به‌عنوان مدلی بالاتر از سی. تی. ۶ در قامت یک خودروی مفهومی به اسم «اسکالا کانسپت» توسط جنرال‌موتورز (مالک برند کادیلاک) رونمایی شد. اکنون این سدان آمریکایی با طول ۵/ ۵ متری و آپشن‌هایی که می‌دانیم هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی فوق‌العاده هستند، چشم سخت‌گیرها را به خود می‌دوزد. تردیدی نیست که رقبای طراز اول اسکالا در آینده آئودی ای. ۷ و نسل جدید پورشه پانامرا خواهند بود.

  • گایگر با وایپر بازگشت

    تیونر صاحب‌نام آلمانی بعد از ماه‌ها بی‌خبری با دست گذاشتن روی یکی از خاص‌ترین عضلانی‌های دنیای سوپراسپرت‌ها، بار دیگر خبرساز شد. گایگر کارز که در کارنامه خود بارها و بارها روی مدل‌های مختلف دوج کار کرده بود، حالا با انتخاب مدل وایپر ای. سی. آر توانمندی مهندسی خود را به رخ دیگر تیونرها کشیده است. داستان از این قرار است که وایپر فوق با یک افزایش ۱۲۰ اسب‌بخاری دنبال حریف می‌گردد. این یعنی پیشرانه ۴/ ۸ لیتری ۱۰ سیلندر Vشکل آنکه به‌صورت استاندارد ۶۴۵ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد، حالا به توان ۷۶۵ اسب‌بخار رسیده است.

  • لامبورگینی جادو کرد

    ابتدای سال جاری میلادی بود که گاو خشمگین ایتالیا به مناسبت صدمین سالگرد تولد فروچیو لامبورگینی (موسس شرکت Lamborghini) یک ابرهیولای جدید به اسم «سنتناریو» را تولید کرد. خودرویی که تنها ۲۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد. اکنون شرکت یک‌بار دیگر شگفتی‌ساز شد و ۲۰ دستگاه دیگر از نمونه روباز آن را نیز تولید خواهد کرد. یکی از رویایی‌ترین رودسترهای دنیا. برای لامبوهای روباز همیشه یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها مباحث مربوط به حفظ ایمنی و تعادل وزنی کوپه‌هایی است که سقف آنها حذف شده است. سنتناریو رودستر با آن قلب پرتوان ۶.

  • سلام لوتوس به دنیای فیبر‌کربن

    لوتوس این اسطوره تولید کوپه‌های ریزاندام با هندلینگ بالا، اغلب مایل بود تا برای کاهش وزن از فایبر‌گلاس استفاده کند. این در حالی است که محصول جدید شرکت که «اوورا ۴۰۰» نام دارد با بهره‌گیری گسترده از الیاف مستحکم‌شده فیبر‌کربن، ساختار جدید تولید اسپرت‌های خود را استارت زده است. طبق اعلام رسمی شرکت، وزن محصول جدید زیر ۱۳۰۰ کیلوگرم است. این برای یک اسپرت هیبریدی که از پکیج سنگین باتری‌های لیتیوم-یونی استفاده می‌کند، فوق‌العاده است. لوتوس فوق به نسبت نمونه قبلی حدود ۱۳۰ کیلوگرم سبک‌تر به‌نظر می‌آید.

  • جگواری که دلبری می‌کند

    اصولا خودروهایی که گربه وحشی انگلستان می‌سازد، بدون‌نیاز به کوچک‌ترین دستکاری روی بدنه، از زیبایی و ابهت منحصر‌به‌فردی برخوردارند ولی آخرین پروژه شرکت تیونینگ لوما انصافا حرف‌هایی برای گفتن دارد. این تیونر اولین شاسی‌بلند جگوار یعنی اف. پیس را طوری طراحی کرده است که بیننده را در همان نگاه اول درگیر خودش می‌کند. تسلط عالی روی استفاده از رنگ آبی و مشکی در قسمت‌های مختلف بدنه به طرز فوق‌العاده‌ای چشم‌نواز است. نسخه استاندارد این خودرو آنقدرها هم تهاجمی و خشن نبود ولی آن چیزی که لوما ساخته،‌ یک شاسی‌بلند جسور و بلندپرواز است.

  • اژدهای مشکی‌پوش

    بعد از معرفی ای‌. ام. جی جی‌تی به‌عنوان جانشین اس. ال. اس، جنجال بسیاری در محافل خودرویی ایجاد شد. خیلی‌ها بر این باور بودند که سوپراسپرت جدید مرسدس‌بنز نمی‌تواند موفقیت نمونه قبلی را تکرار کند. کمی که از فروش این خودرو گذشت، تازه ذات درخشان این خودرو خود را نشان داد. تیر خلاص محبوبیت آن رونمایی از مدل اس‌و‌آر بود که به راستی مانند یک ابرخودرو رکوردزنی می‌کرد. ‌حالا خبر می‌رسد که بنزی‌ها ویرایش تازه‌واردی از آن به اسم جی‌تی‌اس را نیز طراحی کرده‌اند، یک تیپ بسیار اسپرت‌شده و خشونت‌آمیز.

  • غوغای سرخ می‌باخ

    شرکتی که تا همین چند سال پیش ورشکسته به‌حساب می‌آمد، حالا با دستان پر بازگشته است. برند می‌باخ با ادغام در بدنه مرسدس‌بنز،‌ جان دوباره‌ای گرفته است تا بتواند یکه‌تازی‌های رولزرویس و بنتلی را زیر سوال ببرد. جدیدترین پروژه این شرکت، تبدیل به پر حرف و حدیث‌ترین پروژه‌ها آنها شده است. یک مفهومی عالی به اسم «مرسدس‌-می‌باخ ۶» که علاوه بر آن طراحی پیچیده ظاهری، شامل قوای محرکه فوق مهندسی نیز شده است. درباره شاهکار بودن آن همین بس که او را باید یک لوکس برقی بدانیم. خودرویی که با استفاده از ۴ موتور برقی قدرت ۷۳۸ اسب‌بخاری را ثبت کرده است.

  • چالش‌های منحصر‌به‌فرد خودروسازی اروپا

    اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن نقش اثر‌گذاری در خودروسازی جهان دارند و بسیاری از غول‌های بزرگ این صنعت در این کشورها محصولات خاص و پیشرفته خود را به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند و توانسته‌اند سهمی معادل ۲۱ درصد از تولید خودرو در دنیا را داشته باشند. خودروسازی پاشنه آشیل رشد اقتصادی در اروپا به‌حساب می‌آید و میلیون‌ها شغل و حرفه به نوعی درگیر این صنعت هستند. رشد یا زوال آن به سرعت و به‌طور مستقیم روی رشد اقتصادی و میزان بیکاری اروپا اثر می‌گذارد. در سال‌های اخیر میزان فروش خودروها در اروپا افزایش یافته و توانسته است به جایگاه پیش از بحران در خودرو‌سازی در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ برسد.

  • الگوهای سنتی در رقابت جهانی

    خودروسازی اروپا وارد دشوارترین دوران خود از ابتدا تاکنون شده است. هر چند این کشور بحران‌هایی نظیر دو جنگ جهانی را پشت سرگذاشته اما اکنون بازی به‌طور کامل تفاوت کرده است. در نیمه اول قرن بیستم میلادی، بازیگران زیادی در عرصه جهانی خودرو حضور نداشتند. به غیر از اروپایی‌ها تنها خودروسازان آمریکایی بودند و تولیدکنندگان خودرو در اروپا فرصت کافی برای بازگشت به بازار را داشتند. اما اکنون بازیگران زیادی حضور دارند که به سرعت می‌توانند جای اروپایی‌ها را بگیرند و بازار را به سرعت برای آنها تنگ کنند.

  • وقتی فقط نام باقی می‌ماند

    خودروسازی اروپا را چند غول بزرگ بر شانه‌های خود حمل می‌کنند. اما این اتحادیه دارای بیشترین تعداد شرکت خودروسازی در جهان است. شرکت‌هایی که در میان آنها نام‌های قدیمی و معتبر نیز زیاد دیده می‌شوند. اما این شرکت‌ها امروزه در حد و اندازه نامشان قدرت و نفوذ در بازارها ندارند.

    زمانی که به فهرست خودروسازان اروپایی نگاه می‌کنید، در کشورهای مختلف نام‌هایی می‌بینید که بسیار کمتر از حد و اندازه‌ای که انتظار می‌رود فعالیت دارند. برخی از آنها نیز ورشکسته به حساب می‌آیند و اگر نبود کمک‌های شرکت‌های مادر، قطعا تاکنون تعطیل شده بودند.

  • «ربوریس» آماده استارت

    نخستین خودرو بدون راننده مسابقه‌ای جهان با موفقیت آزمایش شد. این خودرو که فعلا نام DevBot برای آن انتخاب شده و از ترکیب کلمات درایو و روبات تشکیل شده است اولین خودرو مسابقه‌ای بدون راننده نیست که طراحی و معرفی می‌شود. اما اولین آنها است که آزمایش علنی آن منتشر شده است. این خودرو توسط یک تیم بین‌المللی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال طراحی و تولید شده است. به گفته این تیم، خودرو مذکور به تولید نسخه نهایی نزدیک شده است و به زودی می‌توان از آن برای برگزاری مسابقه استفاده کرد.

  • سرآشپز در راه تاپ‌گیر

    با پخش فصل بیست و سوم از مجموعه تاپ‌گیر، یک بار دیگر این برنامه تلویزیونی در کانون خبرها قرار گرفت. این فصل تنها شش قسمت داشت. اما همین شش قسمت کافی بود تا مخاطبان و رسانه‌ها زبان به انتقاد از برنامه‌ای بگشایند که تا فصل قبل پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی جهان لقب گرفته بود.

    تقریبا تمام انتقادها هم از مجری اصلی این برنامه یعنی کریس اوانز بود. کسی که جایگزین جرمی کلارکسون محبوب و افسانه‌ای شده بود. انتقادها تا جایی پیش رفت که کریس اوانز از همکاری با بی‌بی‌سی برای ادامه تاپ‌گیر انصراف داد و ترجیح داد به همان اجرای برنامه‌های خودرویی دست دوم بسنده کند.

  • پرواز موفقیت آمیز بزرگ‌ترین پرنده جهان

    بیش از ۱۰۰ سال از ساخت اولین هواپیماهای موتوردار می‌گذرد و در طول این یک قرن هواپیماهای زیادی تا به حال ساخته شده‌اند، اما اخیرا بزرگ‌ترین هواپیمای هلیومی دنیا به پرواز در آمده است. این وسیله پروازی بالن به حساب نمی‌آید و به‌دلیل خصوصیاتی که دارد به‌عنوان یک هواپیما شناخته می‌شود.

    این هواپیمای خاص ۹۲ متر طول دارد و می‌تواند تا ۱۰ تن بار را به دور‌دست‌ترین نقاط حمل کند. اگر به‌دنبال بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا بگردید با آنتونف AN-۲۲۵ مواجه خواهید شد اما این هواپیما تنها ۸۴ متر طول دارد ولی مقدار محموله‌ای که می‌تواند حمل کند از ایلندر ۱۰ بسیار بیشتر است.

  • خاطره بازی رنو در شوره‌زار

    ثبت رکورد سرعت برای خودرو‌سازان اهمیت زیادی دارد و معمولا برای رسیدن به سرعت‌های بسیار بالای زمینی شرکت‌های مدعی به بونویل می‌روند تا با استفاده از سطح این شوره‌زار ادعاهای خود مبنی بر سرعت‌های باورنکردنی را به اثبات برسانند.

    شرکت رنو به بونویل برگشته است تا بتواند رکورد گذشته خود را مجدد ثبت کند و خاطرات آن دوران گذشته را مرور کند. با گذشت ۶۰ سال از ثبت رکورد سرعت رنو به یاد خاطره‌بازی افتاده است. در سال ۱۹۵۶ یکی از راننده‌های شرکت رنو در این منطقه چهار رکورد را ثبت می‌کند که دو تای آنها هنوز شکسته نشده است.

بیشتر