شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

دنیای ماشین

  • نکاتی برای انتخاب بهتر در بازار خودرو

    انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.

  • یک ایتالیایی با اسکلت ژاپنی

    بازار خودروهای اسپرت دو نفره روباز سال‌ها است تنها بین چند مدل دست به دست می‌شود. در کلاس هیولاها آئودی آر۸، پورشه ۹۱۱، لامبورگینی هوراکان و فراری۴۵۸ را می‌بینیم. در کلاس سوپراسپرت‌ها شاهد نیسان ۳۵۰زد، مرسدس‌بنز اس. ال. کی، ب‌ام‌و زد۴ و جگوار اف‌. تایپ هستیم. اما واقعیت‌ آن است که پرفروش‌ترین کلاس این خودروها، سری اسپرت‌های سبک شهری محسوب می‌شود. کلاسی بسیار پر حرف و حدیث که در آن مزدا ام‌ایکس۵ برای خود پادشاهی دارد. تسلا مدل اِس، به‌عنوان یک اسپرت برقی با استقبال شدیدی روبه‌رو شده است.

  • هاچ‌بک‌های آلمانی رو در روی هم

    شاید عجیب باشد ولی در آلمان آنقدر که هاچ‌بک‌ها محبوبیت دارند، سدان‌ها ندارند. دقیقا به همین خاطر است بهترین تولیدکننده و بیشترین مصرف‌کننده خودروهای بدون‌ صندوق،‌ ژرمن‌ها هستند. اگرچه آنها برای خرید خودرویی غیر از ساخت کشور خودشان رغبت چندانی نشان نمی‌دهند ولی در صورتی که بخواهند یک محصول خارجی بخرند، آن محصول اغلب به‌صورت هاچ‌بک است. خودروهایی مانند، ‌فورد فوکوس،‌ مزدا۳، هوندا فیت، شورولت سونیک، تویوتا یاریس، سوبارو ایمپرزا، مینی کوپر، هیوندای الانترا، کیا فورته و چندین و چند مدل دیگر.

  • گران‌ترین لیموزین‌های جهان

    لیموزین‌ها خودروهای لوکس و تجملاتی هستند که معمولا مورد استفاده مقامات دولتی و رسمی قرار می‌گیرند. این خودروها از خودروهای عادی دراز‌تر هستند و در برخی مدل‌ها از نظر ایمنی ضد گلوله هستند و می‌توانند در برابر انواع مختلف حملات تروریستی مقاومت کنند. وزن بالای این خودروها باعث می‌شود سرعت کمی داشته باشند ولی امکانات لوکس زیادی به دلیل وجود فضای کافی در آنها تعبیه شده است. لیموزین‌ها معمولا توسط شرکت اصلی ساخته نمی‌شوند. بلکه شرکت‌های تیونینگ اقدام به بریدن و افزودن بخش‌های میانی به خودرو می‌کنند تا سرانجام شکل و شمایل لیموزین را پیدا کند.

  • جوانان دیجیتالی یا پیرمردهای باتجربه؟

    دنیای اقتصاد: اگر پیگیر اخبار صنعت خودرو در فضای مجازی باشید حتما دیده‌اید که سرخط بسیاری از خبرها به خودروهای خودران، هوشمند و الکتریکی اختصاص دارد. در اغلب خبرها نیز ردپای شرکت‌های نوظهور در این صنعت را می‌بینیم که اغلب آنها از دنیای فناوری دیجیتال پا به این عرصه گذاشته‌اند. آنچه این فضای خبری نشان می‌دهد این است که شرکت‌های نوظهور در یک دهه آینده پرچمداران بازار خودرو در جهان خواهند بود و به یمن فناوری‌های خلاقانه خود عنان صنعت خودرو را به دست خواهند گرفت، اما این تنها یک روی سکه ماجرا است.

  • جواهر ایتالیا در موزه ایران

    وقتی طرح اولیه آن را برای تایید فراچیو لامبورگینی، موسس این کمپانی آوردند، فراچیو حتی لحظه‌ای درنگ نکرد و بلافاصله دستور تولید آن را از سنت آگاتا ایتالیا صادر کرد؛ زیرا او قصد داشت به هر شکلی که شده فراری را به زیر بکشد. چون فراچیو هنوز زخم زبان‌های انزو فراری موسس کمپانی فراری را در دل داشت که او را تراکتورساز خوانده بود نه ماشین ساز! پس دستور داد لامبورگینی جدید را طوری بسازند که بدل به اسطوره خیابان‌ها شود.

    همیشه پای یک فراری در میان است!

    جالب است بدانید که اصلا شکل‌گیری کمپانی لامبورگینی به یکی از بداخلاقی‌های انزو فراری باز می‌گردد! داستان از این قرار است که فراچیو لامبورگینی که در زمان جنگ جهانی دوم یک نظامی در ارتش ایتالیا بود، در سال‌های بعد از جنگ جهانی که همه هم و غم مردم و دولت‌های جنگ زده ساخت و بازسازی کشورشان بود، تراکتور و ادواتی از این دست، بازار فروش خوبی داشت.

  • اسطوره مک‌لارن باز می‌گردد؟

    خبرهای ضد و نقیضی درباره بازگشت ابرهیولای انگلیسی مک لارن F۱ به گوش می‌رسد. حتی یک طرح کامپیوتری از آن نیز روی اینترنت پخش شده تا هواداران مک‌لارن را بیش از پیش بی‌تاب کند. خودرویی که گفته می‌شود برنامه عرضه آن برای سال ۲۰۱۸ نهایی شده است. حتی قیمتش را نیز از هم‌اکنون برآورد کرده‌اند؛ ۸/ ۲ میلیون دلار. اگرچه تا این لحظه شرکت به‌صورت رسمی درباره این خبر موضعی اتخاذ نکرده ولی شنیده‌ها حاکی از آن است که قدرت این جی‌تی رویایی فوق‌ سبک، ۷۰۰ اسب‌بخار است. احتمال دارد تیم موتوراسپرت مک‌لارن، پروژه جدید را روی همان پیشرانه ۸/ ۳ لیتری هشت سیلندر Vشکل دو توربو انجام دهند.

  • ایمنی؛ تعیین‌کننده برنده بازی

    جدال میان خودرو سازانی که خودروهای خود را به سامانه‌های پیشرفته خودران مجهز کرده‌اند یا قصد دارند مجهز کنند پس از مرگ یک آمریکایی در ایالت فلوریدا در حالی که از این فناوری در خودروی تسلا مدل S استفاده می‌کرده وارد مرحله جدیدی شده است. شرکت گوگل جزو اولین شرکت‌های صاحب فناوری است که وارد حوزه خودروهای خودران شده و طی چند سال همچنان در حال آزمایش سامانه روی خودروی کوچک و معروفش است و در حالی که این غول فناوری در حال آزمایش این مجموعه سامانه‌های پیشرفته بوده است شرکت تسلا با ساخت و تولید این فناوری خودروهای برقی و خودران خود را به مرحله فروش رسانده و اعلام کرده است که این سامانه باید در شرایط خاص مورد استفاده قرار بگیرد و دستور العمل‌های خاصی را برای استفاده توسط راننده مشخص کرده است تا خودرو در ایمن ترین حالت ممکن هدایت شود.

  • لاستیک‌ها اقتصادی‌تر می‌شوند

    آیین‌نامه‌ها و مقررات مختلفی در صنعت خودرو‌سازی از گذشته تا به حال وجود داشته است و بر‌اساس این آیین‌نامه‌ها شرکت‌های خودرو‌ساز موظف هستند خودروها را بر‌اساس دستورالعمل‌های موجود طراحی یا باز طراحی کنند تا به اهداف از پیش تعیین شده برسند. در رابطه با لاستیک خودروها هم قوانینی وجود داشته است و با مطرح شدن تعاریف جدید در خودرو‌سازی سختگیری در رابطه با طراحی لاستیک‌ها بیشتر شده است. لاستیک‌ها تنها محل ارتباط خودرو با زمین هستند و بر خلاف تصوری که می‌تواند وجود داشته باشد نقشی کلیدی در ایمنی خودرو و همچنین کاهش معضلات همراه یک خودرو مانند آلودگی صوتی می‌تواند داشته باشد.

  • آلفا در میان آب‌ها

    یک تیونر خوش‌ذوق ایتالیایی، نقشی خارق‌العاده را روی آلفارومئو ۴سی کوپه اجرا کرد. خودرویی که حالا نامش «هوکوسایی» است. نامی ژاپنی برای قایق‌های ماهی‌گیری کوچک این کشور. این خودرو قرار است در یک نمایشگاه آثار هنرهای انتزاعی در لس‌آنجلس به نمایش دربیاید. یک ترکیب عالی از هنر ایتالیایی و ژاپنی. مو‌ج‌های چشم‌نواز دریا که در سرتاسر بدنه این خودرو دیده می‌شود، به صورت کامل با دست و با دستگاه ایربراش نقاشی شده‌اند. شرکت طراح این خودرو پیش‌تر یک بی‌ام‌و آی۸ را نیز با گرافیکی فوق‌العاده خلق کرده بود.

  • رکورد‌دار شتاب خودروهای برقی

    شاید باور‌کردنی نباشد اما نمونه‌های اولیه خودروهایی که ساخته شده‌اند پیش از بنزین از نیروی برق برای حرکت استفاده می‌کردند و باتری‌های ساده و ابتدایی و غیر‌قابل شارژشان حرکتی بسیار محدود را در اختیارشان قرار می‌داده است. در طول تاریخ خودرو‌سازی، نمونه‌هایی از درشکه‌های بدون اسب و برقی وجود داشته‌اند و می‌توان تاریخچه اولین نمونه‌ها را مربوط به سال ۱۸۳۴ نسبت داد اما در ادامه به دلیل قدرت بالاتر سوخت فسیلی توان رقابت نداشته است. اخیرا جانی اسمیت با ایجاد تغییرات در یک خودروی برقی با نام انفیلد ۸۰۰۰ آن را به سریع‌ترین خودروی برقی در مسابقات درگ تبدیل کرده است.

  • رد آئودی در رسوایی فولکس واگن

    فولکس واگن از غول‌های واقعی صنعت خودروسازی است که با داشتن زیر‌مجموعه‌های زیاد، بسیاری از خودروهای معروف دنیا زیر نظرش طراحی و ساخته می‌شود. این شرکت توانسته همانند یک غول بر صنعت خودرو‌سازی دنیا مسلط شود اما در سال‌های اخیر رسوایی این خودرو‌ساز با همان ابعاد بزرگی خودش انتشار یافته است و اخیرا اطلاعات تازه‌ای از این رسوایی فاش شده است که ردپای آئودی به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌ها را آشکارتر می‌کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مدیران فولکس‌واگن بیشتر از آن آنچه پیش از این تصور می‌شد از موضوع اطلاع داشته‌اند و با آگاهی کامل نسبت به این تقلب بزرگ اجازه نصب آن بر روی خودروهای دیزل را داده‌اند.

  • آنچه دیجیتالی‌های خودروساز ندارد!

    یکی از مهم‌ترین‌ مواردی که خودروسازان را در بازارهای رقابتی به موفقیت می‌رساند داشتن سبد محصولات متنوع است. هیچ یک از خودروسازان پرفروش دنیا بدون داشتن چنین سبدی از محصولات، نمی‌توانستند جایگاه کنونی خود را داشته باشند. صرف داشتن کیفیت، قدرت، امکانات رفاهی و حتی ایمنی نمی‌تواند خودروساز را با دو یا سه محصول در دنیا به توفیق برساند.

    در بازارهای رقابتی کمتر خودرویی پیدا می‌شود که در یک مدل به تیراژ تولید میلیونی برسد. این مساله نشانگر آن است که اگر چه موارد گفته شده فوق در استقبال از یک خودرو اهمیت دارند، اما همچنان این تنوع است که خودروسازان را چند میلیون دستگاهی می‌کند.

  • پلیس خشن کالیفرنیا

    کمپانی فیات-کرایسلر طی یک قرارداد قصد دارد ۵۸۰ دستگاه دوج شارژر سری «پرسوت» را برای ناوگان پلیس کالیفرنیا تولید کند. این خودروها قرار است جایگزین شاسی‌بلندهای رَم از همین برند باشند که مصرف بالا و استهلاکشان امان نیروی پلیس را بریده بود. از آنجایی که این خودروها کاربری نظامی و انتظامی دارند، بخشی از اطلاعات فنی آن مانند شتاب اولیه، سرعته نهایی، قسمت‌های ضدگلوله شده و مصرف سوخت آنها محرمانه مانده است. اما این را می‌دانیم که در قسمت پیشرانه از یک قلب ۶/ ۳ لیتری شش سیلندر Vشکل به قدرت ۲۹۲ اسب‌بخار برای خودروهای گشت و یک نمونه سنگین ۷/ ۵ لیتری هشت سیلندر Vشکل هِمی با ۳۷۰ اسب‌بخار نیرو برای خودروهای عملیاتی بهره خواهد گرفت.

  • هدیه باواریایی‌ها برای یانکی‌ها

    بی‌ام‌و یک نمونه بسیار ویژه از سری۵ ام‌پاور خود (موسوم بهM۵) را با رنگی استثنایی منحصرا برای بازار آمریکای شمالی تدارک دیده است. شرکت برای اولین‌بار روی این خودرو از رنگ نقره‌ای خالص استفاده کرده است تا وقار و ابهت را بیشتر به رخ بکشد. باواریایی‌ها خود نام فلز خالص را روی این خودرو انتخاب کرده‌اند. ام۵ فوق دارای یک پیشرانه ۴/ ۴ لیتری هشت سیلندر Vشکل با ۲ توربوشارژر است که به راحتی می‌تواند ۶۰۰ اسب‌بخار نیرو و ۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. بخش ام‌پاور با استفاده از مدرن‌ترین گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک موجود خود کاری کرده است که سرعت آن از ۲۵۰ به ۳۰۵ کیلومتر در ساعت افزایش پیدا کند.

  • طرح مفهومی جدید برای بی‌ام‌و

    در حالی که ترکیه در شرایط نابسامانی قرار دارد و با پس‌لرزه‌های کودتای نافرجام دست به گریبان است، یک طراح موتورهای بی‌ام‌و در استانبول از طرح موتورسیکلت مفهومی و جدید خود رونمایی کرده است. این موتور که برای شرکت بی‌ام‌و طراحی شده است از طراحی رادیکال و خاصی برخوردار است که با توجه به شکل و شمایلی که دارد برای مرد خفاشی (بتمن) کاربرد بیشتری دارد. این طراح ترکیه‌ای با الهام گرفتن از طبیعت و کوسه اقدام به طراحی این موتور سنگین کرده است. چرخ جلو در این موتور دیده نمی‌شود و در زیر پوشش بدنه با خطوط تیزی پنهان شده است و بر عکس چرخ عقب آن کاملا پیداست.

  • تحول در «جوک» جدید نیسان

    نیسان «جوک» یکی از کراس اورهای کوچک شرکت نیسان است که در ژاپن، آمریکا و انگلستان تولید می‌شود و در بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ توانسته است در آمریکا موفقیت قابل توجهی در فروش داشته باشد و میزان فروش آن به ۳۵ هزار دستگاه در سال هم رسیده است. در سال گذشته اما در مقایسه با رقبای خود مانند جیپ رنگید، هوندا HR-V و مزدا CX۳ با کاهش فروش مواجه شده است و به ۲۷ هزار دستگاه رسیده است. این کاهش در فروش سالانه باعث شده است نیسان به فکر ایجاد انقلابی در «جوک» بیفتد. نیسان «جوک» به دلیل طراحی خاص و رادیکالی که داشته است مخالفان و طرفداران جدی دارد که یا آن را تحسین می‌کنند یا به‌شدت تحقیرش می‌کنند.

  • فرصت ۵ ساله آقای ماسک و دوستان

    این روزها سرخط خبرهای خودرویی را اشغال کرده‌اند. تقریبا هر روز اخباری از شرکت‌های حوزه دیجیتال که پا به دنیای خودروسازی گذاشته‌اند، می‌شنویم که با آب و تاب فراوان از آنچه در سر دارند برایمان حکایت می‌کنند. اما این تنها یک روی سکه است. روی دیگر سکه غول‌هایی قرار دارند که با لبخند به این شورشیان دنیای خودروسازی نگاه می‌کنند. شاید باورش سخت باشد؛ اما شرکتی مانند مرسدس بنز در دهه ۹۰ میلادی کل ماجرای خودران‌ها را طراحی، اجرا و آزمایش کرد و به بخش محرمانه شرکت سپرد. چند ماه بیشتر نیست که مرسدس بنز پرده از این راز برداشته و تصاویر آزمایش یک ماشین خودران از اشتوتگارت تا بروکسل را منتشر کرده است.

  • خاطره‌بازی با اِلینور

    شلبی جی‌تی۵۰۰ فیلم سرقت در ۶۰ ثانیه را یادتان می‌آید؟ این یک پروژه بازسازی فوق‌العاده روی همان ماستنگ فست‌بک تاریخی مدل ۱۹۶۷ است که ساخت آن ۱۴ ماه زمان برده است. این برای اولین‌بار است که روی این محصول از رنگ بنفش متالیک بهره گرفته شده است. شرکت «کلاسیک ری‌کریشن» چندین و چندبار تنالیته‌های مختلفی از این رنگ را تست کرد تا سرانجام به این مدل رسید. گفته می‌شود جی‌تی۵۰۰ جدید به‌صورت تک نسخه برای یکی از شیوخ ناشناس حاشیه خلیج فارس طراحی و بازسازی شده است. نسخه استاندارد این فورد در سال ۶۷ با یک پیشرانه ۵/ ۶ لیتری هشت سیلندر Vشکل می‌توانست ۳۳۵ اسب‌بخار نیرو تولید کند.

  • ماشین گلف با الهام از مرسدس‌بنز

    در خلال برگزاری ۱۴۵امین دوره از بازی‌های گلف «ترون»، یکی از معروف‌ترین شرکت‌های سازنده ماشین‌های مخصوص حضور در چمن گلف به اسم گاریا، جنجال بسیاری به پا کرد. این کمپانی دانمارکی با معرفی یک خودروی لوکس که با الهام از محصولات مرسدس‌بنز طراحی و تولید شده است، تمام هوش و حواس رسانه‌ها را به خود اختصاص داد. یک سقف تمام فیبر کربنی، نمایشگرهای LED، چراغ‌های زنون و رینگ‌های ۱۴ اینچی آلیاژی مواردی نیستند که بتوان روی هر ماشین گلف دیگری دید. علاوه بر اینها،‌ یک نمایشگر لمسی سایز بزرگ ۱/ ۱۰ اینچی نیز روی کنسول وسط تعبیه شده است.

  • اولین لنسر از آخرین اولوشن

    دوستداران یکی از اسپرت‌ترین سدان‌های تاریخ، روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارند. میتسوبیشی سرانجام عرضه آخرین سری از لنسرهای اولوشن خود را آغاز کرد. سری رویایی که پیش‌تر توسط مدیران شرکت با صراحت تمام اعلام شده بود که دیگر تولید نخواهد شد. اگرچه میتسو برای لنسر برنامه‌های جدی‌تر دارد ولی در آینده نمی‌توانیم امیدی به ترکیب Evo داشته باشیم. اولین نسخه از سری آخر این خودرو با قیمت عجیب ۸۸ هزار و ۸۸۸ دلار طی یک حراجی اینترنتی فروخته شد. این در حالی است که قیمت پایه رسمی آن ۴۶ هزار دلار بوده است.

  • آینده‌نگری به سبک اینفینیتی

    زیرمجموعه لوکس‌ساز نیسان این روزها بیشتر از هر زمان دیگری مشغله و فعالیت دارد. شرکت اینفینیتی تصمیم به یک دورخیز آینده‌نگر گرفته است. منابع موثق با انتشار یک تصویر شک برانگیز از یک سدان زیبا و فضایی، ادعا می‌کنند که اینفینیتی قصد دارد تا برای اولین‌بار از یک خودرو با پیشرانه‌ای که ضریب تراکم متغیر دارد، پرده‌برداری کند. خودرویی که تا این لحظه نام اولیه«فیوچر اِس» برای آن انتخاب شده است. ژاپنی‌ها برای این منظور با رنوی فرانسه به‌منظور بهبود بخش مهندسی آن وارد مذاکره شده‌اند. برگ برنده آنجاست که رنو شریک تجاری نیسان مالک برند اینفینیتی است.

  • سطح پایین سرعت!

    یکم مرداد‌ماه جاری روزی بود که بعد از ۵ ماه وقفه در برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در رشته سرعت، پیست آزادی تهران بالاخره میزبان اولین مرحله از این سری مسابقات شد. مسابقه‌ای کم رمق و کسل‌کننده که حتی این بار تماشاگران نیز خواب راحت یک روز تعطیل را به آن ترجیح دادند و آن عده‌ای هم که راهی پیست شدند، ناراضی به منزل بازگشتند. رقابت‌هایی که روزی گل سر سبد مسابقات اتومبیلرانی بود حالا کارش به جایی رسیده که قوی ترین خودروهای شرکت‌کننده در آن حدود ۱۶۰ اسب بخار نیرو دارند. مدت‌هاست که در پیست آزادی کسی صدای غرش خودروهای کلاس آزاد را نشنیده است.

  • اولین بنتایگا شکار شد

    شاسی‌بلند پر حرف و حدیث بنتلی که در میان موجی از انتقادها رونمایی شد، برای نخستین‌بار زیر تیغ یک تیونر رفت. چه کسی بهتر از «استارتک» می‌توانست از پس این پروژه برآید؟ خودرویی که سپرهای جلو و عقبش به کلی تعویض شده است. روی آن المان‌های آیرودینامیک مانند دیفیوزر و اسپلیتر دیده می‌شود. حتی در انتهای سقف آن نیز یک بال عقب تعبیه شده است. استارتک با شجاعت تمام روی این خودرو رینگ‌های عریض ۲۳ اینچی با همان طرح مخصوص و تایرهای سفارشی کاتیننتال نصب کرده است. داخل کابین علاوه بر پوشش چرم دست‌دوز صندلی‌ها، تریم فیبر کربن نیز مشاهده می‌شود.

  • تحقق رویای کودکی!

    خودروهای دست ساز شاید از نظر طراحی زیبایی چندانی نداشته باشند یا اصول خاص و زبان طراحی صنعتی در آنها رعایت نشده باشد اما از حیث احساسات درونی شبیه همان چیزی است که طراح آرزوی داشتنش را داشته است. یکی از مهندسان الکترونیک آفریقای جنوبی با نام موسس (موسی) با ساخت خودروی رویای دوران کودکی‌اش پس از سال‌ها توانست به آرزوی دیرینه اش برسد و به رویاهایش رنگ واقعیت بپوشاند.

    با بررسی دقیق‌تر ظاهر خودرو، مشخص می‌شود که این مهندس تحت تاثیر شورولت کروت C۶ بوده و سیر تحول این خودرو را در نسل‌های مختلف دنبال کرده است و در نهایت ظاهر کلی این شاهکارش شبیه این برند آمریکایی است که به علت طراحی و قدرت زیادش محبوبیت زیادی هم دارد.

  • خودران‌ها از زمین تا فضا

    بی‌شک موضوع داغ این روزها در محافل خودرویی موضوع خودران‌ها است. خودران‌ها به سامانه‌های پیشرفته‌ای مجهز هستند که می‌توانند هدایت خودرو را برعهده گرفته و با رعایت ایمنی آن را به حرکت درآورند. این دستگاه‌ها و سیستم‌ها بر اساس ادعاهای صورت گرفته باعث افزایش ایمنی و مصرف سوخت می‌شود اما برای این سامانه‌های خودران کاربردهای فراوانی فهرست می‌شوند که به کندوکاو در مریخ هم می‌رسد. در شرایطی که حضور انسان‌ها در فضا خطرات زیادی دارد، یا اقتصادی نیست و هزینه بالایی دارد، استفاده از این سامانه‌ها اهمیت خاصی می‌یابد.

  • سیویک و سونیک در کنار هم

    به مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد تولید بازی کامپیوتری سونیک از سوی شرکت ژاپنی سگا، هوندا به‌عنوان هموطن خودروساز آنها، از یک سیویک خاص پرده‌برداری کرد. این ادای احترام همراه با طرح جالبی از شخصیت معروف سونیک روی بدنه سدان فوق بوده است. این نقاشی تنها تغییرات سیویک نیست. شرکت برای اولین‌بار از لوگوی زردرنگ هوندا بهره گرفته است. همچنین در داخل کابین از چرم‌های منحصر به فرد آبی‌رنگ استفاده شده است. یک سیستم صوتی حرفه‌ای با دو اسپیکر ۵۰۰ وات، یک ساب‌ووفر ۱۰ اینچی و دو آمپلی‌فایر ۴۰۰ وات از برند راکفورد و همچنین یک نمایشگر ۳۲ اینچ را نیز به لیست اضافه کنید.

  • پس از مدت‌ها اِی.بی.تی

    متخصص تیونینگ محصولات آئودی، بعد از ماه‌ها دوری از میادین، با دستی پُر بازگشت. شرکت آلمانی ABT که تقریبا روی تمام مدل‌های آئودی پروژه تقویت‌ و بهینه‌سازی انجام داده،‌ این‌بار استیشن AS۴ را انتخاب کرده است. گزینه سخت و پیچیده‌ای که اغلب کسی سمت آن نمی‌رود. در حقیقت مهندسان دست روی خودرویی گذاشته‌اند که خود یک‌بار توسط شرکت سازنده اسپرت‌تر شده بود. چرا که ای. اس. ۴ نسخه دستکاری شده ای. ۴ آئودی است. اگرچه در طراحی بیرونی آن شور و هیجان خاصی دیده نمی‌شود، اما در عوض باطن شیطنت‌آمیزش جبران مافات کرده است.

  • درباره کوروت ۲۰۱۷

    سری جدید سوپراسپرت شورولت با همان اصول سنتی طراحی روانه بازار شده است. کوروت می‌خواهد سال جدید میلادی را به منظور جبران فروش پایین گذشته، توفانی شروع کند. نسخه گرند اسپرت ۲۰۱۷ با تغییرات جزئی ولی تاثیرگذار در طراحی‌ تولید شده است. شِوی درون سینه این عضلانی خشن، یک قلب ۶. ۲ لیتری تنفس طبیعی هشت سیلندر Vشکل ۴۶۰ اسب‌بخار تعبیه کرده است. با این نیروی فوق‌العاده است که می‌تواند صفر تا صد را در ۶/ ۳ ثانیه بپیماید و سپس به سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. یک‌چهارم مایل یا پیمایش ۴۰۰ متر نیز با آن فقط ۱۱.

بیشتر