شماره روزنامه ۵۹۸۹
|

ویژه نامه خراسان

  • مشهد در آستانه تنش آبی است

    ایسنا- معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: مشهد در آستانه تنش آبی قرار دارد و این موضوع به آب و فاضلاب کشور هم اعلام شده است. جوانشیر شادمهری با بیان اینکه بنا بر اعلام آب منطقه‌ای، سد دوستی تنها تا پایان شهریور ماه می‌تواند به مشهد آب بدهد، اظهار کرد: به دلیل افتتاح سد سلما در افغانستان، ورودی آب به سد دوستی کاهش یافته و با وجود باران‌های امسال تقریبا آبی پشت آن ذخیره نشده است. وی با بیان اینکه سد دوستی حدود ۲۵ درصد آب مشهد را تامین می‌کند، تصریح کرد: امروز اگر پنج ساعت از سد دوستی به مشهد آب نرسد دچار کمبود و قطعی آب خواهیم شد.

  • حکومت نظامی در شرکت به‌دلیل ناآگاه نگهداشتن کارکنان

    جمیل نیک‌اندیش

    علیرضا یکی از مقتدرترین مدیرانی است که تاکنون دیده‌ام. او کسب و کار خدماتی تقریبا موفقی دارد. اغلب مشتریانش راضی هستند. اگر بگویم تعداد بیشماری، برای محصولات شرکت وی صف بسته‌اند، زیاد بیراه نبوده است. کسب و کار وی شدیدا وابسته به منابع انسانی است. یعنی موفقیت علیرضا به تعداد پرسنل متخصصش بستگی دارد. بنابراین به نیروهای غیرمتخصص آموزش می‌دهد و نیروی حرفه‌ای مورد نیازش را می‌سازد. با این وجود، مهمترین مسئله شرکت علیرضا - از نظر خودش- جذب و نگهداری پرسنل حرفه‌ای است.

  • نقش کارآفرینان در تحقق اقتصاد مقاومتی- بخش دوم

    علی اصغر پورفتح اله
    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد و ایران

    درون‌زا و برون‌گرایی اقتصاد: سند سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی کشور جزء معدود اسناد بالادستی نظام است که در آن ضرورت برون‌گرایی اقتصادی در تعامل با سایر اقتصادها مورد توجه قرار گرفته است. تجربه چندین ساله اقتصاد دولتی و شبه‌دولتی که متاسفانه در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی نیز ادامه یافت، این موضوع را به اثبات رسانده که هر زمان درآمد دولت از محل فروش نفت افزایش یافته البته به جز دوره اخیر، شاهد رشد اقتصادی و گشایش رونق در کشور بوده‌ایم و هر زمان دولت در تامین منابع با مشکل مواجه شده، اقتصاد نیز از این موضوع متاثر بوده است.

  • چهارمین همایش ملی برندینگ در مشهد برگزار می‎شود

    دنیای اقتصاد، رها بخشایش- دبیر اجرایی چهارمین همایش ملی برندینگ از برگزاری این همایش با رویکرد «رقابت‎پذیری پایدار» در روزهای ۲۷ و ۲۸ مرداد ماه توسط انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در مشهد خبر داد. امیرمهدی مرادی در این خصوص اظهار کرد: بر اساس آنالیز اطلاعات به دست آمده از واحدهای مشارکت‌کننده در سومین همایش ملی برندینگ، در معیار رهبری بیشترین ضعف در تدوین چشم‎انداز و راهبرد در واحدهای مشارکت‌کننده مشاهده شده است.

    وی با اشاره به اینکه بررسی تخصصی خط مشی‎ها و استراتژی‎ها در حوزه برند مورد توجه شرکت‎ها نبوده و عملاً برنامه‌ریزی خاصی برای آن در شرکت‌ها صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: اغلب شرکت‎ها در قسمت منابع انسانی مرتبط با بخش برند ضعیف بوده و حتی در بیشتر شرکت‎ها مدیر یا واحدی در زمینه برند فعالیت ندارد.

  • پرداخت ۱۲۱ میلیارد تومان به قطعه‎سازان خراسان رضوی

    ایرنا- معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تاکنون ۱۲۱ میلیارد تومان از محل تفاهم‏نامه بین بانک صادرات، شرکت ساپکو و قطعه‏سازان به واحدهای قطعه‏ساز این استان پرداخت شده است. ابراهیم ناصری اظهار کرد: به منظور رفع مشکلات نقدینگی واحدهای قطعه‌ساز خراسان رضوی تفاهم‎نامه سه جانبه بین بانک صادرات، شرکت ساپکو و واحدهای قطعه‎ساز امضا شده که بر این اساس مطالبات معوق و سررسید شده واحدهای قطعه‎ساز این استان از شرکت ساپکو (شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو) از طریق بانک صادرات در حال پرداخت است.

  • برق ۱۴روستای خراسان جنوبی با انرژی خورشیدی تامین می‎شود

    ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: برق مورد نیاز ساکنان ۱۴ روستا از شبکه اصلی انتقال برق دورند با استفاده از انرژی خورشیدی تامین می‎شود. ابراهیم شرکاء با بیان اینکه تامین برق دو روستای دیگر در این استان به وسیله انرژی خورشیدی در دست اقدام است، افزود: در استان به همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار برق‏رسانی شد و روستاهای زیر ۱۰ خانوار جمعیتی ثابت ندارند و ساکنان آن دائم در حال تغییر مکان هستند؛ ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و همچنین ۹۹. ۵ درصد جمعیت روستایی استان از انرژی الکتریکی بهره‌مند هستند.

  • اهمیت کار کیارستمی در شیوه‌های بیان ابتکاری است

    دنیای اقتصاد- یک کارگردان و استاد دانشگاه با بیان اینکه اهمیت کار کیارستمی در شیوه‌های بیان ابتکاری است، گفت: سینمای کیارستمی از ابتدا تا به امروز این‌گونه بود که همه‌ معانی را بیان نکرده، بلکه مقصود خود را اشاره‌وار عنوان می‌کند و در واقع تماشاگران را در تفسیر و درک فیلم شریک می‌داند. به گزارش ایسنا، علی خزائی‌فر، ۳۰ تیرماه در مراسم یادبود مرحوم عباس کیارستمی که همراه با اکران فیلم سینمایی طعم گیلاس و نیز نمایش سکانس‌های منتخب آثار مرحوم کیارستمی همراه بود و در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد، در ارتباط با مضمون و ساختار فیلم‌های مرحوم عباس کیارستمی گفت: باید دید یک مضمون را می‌توان به چه زبان سینمایی ارائه کرد و اینکه آن مرحوم از چه شکل‌های متعارفی بهره برد و چه شکل‌ و ابزارهای بیانی جدیدی را به سینما افزود.

  • کنسرت دیگری در بجنورد

    دنیای اقتصاد- کنسرت محسن میرزازاده، خواننده موسیقی مقامی و سنتی ششم و هفتم مردادماه در بجنورد برگزار می‌شود. این کنسرت در دو سانس ۱۸ تا ۲۰ و ۲۱ تا ۲۳ در سالن گلشن بجنورد برگزار می‌شود. بهای بلیت این کنسرت از ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال متغیر است. بلیت فروشی در کافه هنر و آتلیه رامرنگ بجنورد انجام می‌شود. همچنین شماره تماس ۰۹۳۵۷۸۷۴۷۵۴ جهت هماهنگی بیشتر اعلام شده است.

    .
  • رسانه‌ها و نشریات خراسان شمالی باید از نظر اقتصادی تقویت شوند

    دنیای اقتصاد- استاندارخراسان‌شمالی در واکنش به تعطیلی روزنامه اتفاقیه گفت: رسانه‌ها و نشریات استان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و باید از نظر اقتصادی تقویت شوند. محمدرضا صالحی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: تعطیلی تنها روزنامه بومی، زیبنده استان نیست و باید درجهت رفع مشکلات این نشریه و سایر نشریات محلی که اکنون چاپ آن‌ها تعطیل شده است، اقدام شود. وی با بیان اینکه رسانه‌های خراسان‌شمالی باید از نظر اقتصادی و درآمدزایی تقویت شوند، خاطرنشان کرد: با حل مشکلات اقتصادی یک رسانه، دست‌اندرکاران آن می‌توانند بدون دغدغه، مطالبات مردم و مشکلات جامعه را انعکاس دهند.

  • تشکیل اتاق داوری صنایع کوچک در خراسان شمالی

    ایسنا- مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی گفت: جهت تسریع امور مرتبط با دعاوی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، اتاق داوری تشکیل شد. محمدعلی یوسفی صنعتی اظهار کرد: اتاق داوری دفتری است که جهت دریافت، ثبت و انجام داوری‌های قضایی واحدهای صنعتی با همکاری مشترک شرکت شهرک‌های صنعتی و دادگستری استان تشکیل شده است. طرح دعاوی در دادگاه‌ها زمان بر و طولانی است در صورتی‌که این زمان در اتاق داوری به دلیل حذف تشریفات کاهش یافته است ؛ همچنین در دادگاه‌ها دعاوی مطرح شده بر اساس قوانین و مقررات و اسناد و مدارک رسیدگی می‌شود درصورتی‌که در اتاق داوری عرف نیز مورد قبول است.

  • انتقاد از موازی‌کاری ۳۰ دستگاه دولتی در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- هفته ملی کارآفرینی و آموزش‎های فنی و حرفه‎ای (۳۱ تیر تا ۶ مرداد) بهانه‏ای بود تا مدیرکل آموزش فنی و حرفه‎ای خراسان رضوی در نشستی مطبوعاتی میزبان اهالی رسانه باشد و به بخشی از سؤالات آن‎ها پاسخ دهد و همچنین برخی سوالات را بی‌پاسخ بگذارد. افشین رحیمی که در بخشی از صحبت‏های خود مهارت‏آموزی به افراد برای ورود به بازار کار را از رسالت‏های اداره کل آموزش فنی و حرفه‏ای برشمرده و این اداره کل را آخرین نقطه امید متقاضیان ورود به بازار کار دانسته بود، در پاسخ به یکی از سؤالات خبرنگاران حاضر در این نشست مبنی بر میزان جذب مهارت‏آموزان این اداره کل در بازار کار، آماری ارائه نکرد و دلیل در دسترس نبودن آمار را نیز انعطاف سیاست‏های اداره کل فنی و حرفه‎ای برای ارائه آموزش‏های مهارتی به اقشار مختلف در بازه‏‎های سنی متفاوت اعلام کرد و گفت: درصد جذب به بازار کار در برخی آموزش‎ها صفر است زیرا برخی از مخاطبان آموزش‏های این اداره کل صرفا برای مهارت‏آموزی به مراکز ما مراجعه می‏کنند؛ همچنین برخی از آن‏ها به دلایل مختلف از جمله فرار مالیاتی و .

  • پوکی استخوان ناشی از تغذیه نامناسب

    عارف مومنی
    متخصص تغذیه

    یکی از معضلاتی که از دیرباز گریبانگیر سلامت جامعه بوده، بیماری و اختلال پوکی استخوان است که در بیشتر موارد در سنین سالمندی روی می‌دهد. برخی بر این باورند که پوکی استخوان با تغذیه ناسالم در ارتباط است و همچنین در جامعه و افکار عمومی مطرح است که این اختلال در خانم‌ها بیشتر رخ می‌دهد.

    پوکی استخوان چیست و چه عواملی باعث بروز این بیماری می‌شود؟

    قبل از هر توضیحی باید بگوییم که پوکی استخوان با نرمی استخوان فرق دارد.

  • ۲۲ میلیارد تومان به واحدهای صنعتی خراسان شمالی پرداخت می‎شود

    ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن وتجارت خراسان شمالی گفت: مدیران بانک‏های صادرات، سپه و صنعت و معدن با درخواست تسهیلات ۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی به ۱۵ واحد صنعتی و تولیدی موافقت کردند. یحیی نیکدل اظهار کرد: بانک صادرات با درخواست هشت واحد صنعتی و تولیدی به میزان هفت میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات و بانک صنعت و معدن با درخواست دو واحد صنعتی و تولیدی به میزان یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان موافقت کردند؛ بانک سپه نیز با درخواست پنج واحد صنعتی و تولیدی به میزان ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات به منظور رونق تولید این واحدها موافقت کرد.

  • زنگ خطر - ۴ مرداد ۹۵

  • در خراسان رضوی فعال می‌شود

    دنیای اقتصاد- رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی از فعال شدن نمایندگی خانه معدن در این استان خبر داد. حسین نکاحی با اشاره به مغفول واقع شدن بخش معدن در خراسان رضوی با توجه به پتانسیل‎های فراوان این بخش، راه‎اندازی خانه معدن را به عنوان یک تشکل بخش خصوصی، اتفاق مثبتی برای پیگیری مشکلات این بخش دانست و اظهار کرد: بر اساس نامه رئیس خانه معدن ایران، تا پایان مرداد ماه سال جاری، پس از فراهم آوردن مقدمات، انتخابات هیأت رئیسه خانه معدن استان برگزار و اعضا انتخاب خواهند شد.

  • میزبانی فولاد خراسان از کارآموزان فولاد سیرجان

    دنیای اقصاد- تکنسین ها و کارشناسان فولاد سیرجان ایرانیان برای گذراندن آموزش مورد نیاز، آشنایی با روند تولید و کسب تجربه کاری مهمان مجتمع فولاد خراسان شدند. رییس آموزش و توسعه منابع انسانی شرکت فولاد سیرجان با بیان این مطلب گفت: ۱۰۸ تن از تکنسین ها و کارشناسانی که با تازگی به استخدام فولاد سیرجان ایرانیان درآمدند و قراراست هم زمان با راه اندازی این مجتمع صنعتی به کار مشغول شوند، برای گذراندن آموزش های مورد نیاز، آشنایی با روند تولید فولاد و کسب تجربه کاری مهمان مجتمع فولاد خراسان شدند.

  • درخواست اهالی تئاتر از انجمن نمایش

    دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- پس از دو سال، انتخابات هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در ۲۲ تیرماه سال جاری برگزار شد که با مشارکت ۱۴۰ نفر همراه بود و طی آن بین ۱۴ نامزدی که پیشتر صلاحیت آنها از سوی شورای نظارت تایید شده بود، رأی گیری شد، سپس ۵ عضو هیات مدیره مشخص شدند و در نهایت جواد اشکذری به‌عنوان رئیس انجمن و محمدحسن‌زاده، علی روحی، احمدرضا افشاری و علی اسدی به‌عنوان اعضای هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی انتخاب شدند. اهالی تئاتر با مشارکت در این انتخابات خواهان مطالباتی از هیات مدیره جدید بوده‌اند، از این رو به سراغ برخی از فعالان تئاتر استان خراسان رفتم و خواسته‌هایشان را از هیات مدیره جدید جویا شدم که در ادامه این گزارش از نظرتان خواهد گذشت.

  • دیار قالیچه و اسب ترکمن، میزبان معاون وزیر

    حمید کلانتری، معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، هفته گذشته طی سفری که به استان خراسان شمالی داشت، از واحدهای تولیدی شهرستان راز و جرگلان بازدید کرد.

    .
  • بورس اوراق بهادار - ۴ مرداد ۹۵

  • برگزاری نمایشگاه خراسان‌شناسی و سوغات در دانشگاه فردوسی مشهد

    دنیای اقتصاد- نمایشگاه خراسان شناسی، سوغات و هدایا با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و آثار فرهنگی و تاریخی و رشته‌ها و تولیدات صنایع دستی استان خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. این نمایشگاه در حاشیه سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دانشگاه‌های کشور از تاریخ ۳۰ تیر آغاز به کار کرده و تا ۲۰ مرداد در محوطه دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برپاخواهدشد. ساعت کار نمایشگاه از ساعت ۶ بعدازظهر لغایت ۱۰ شب بوده و علاقمندان می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

  • تناقض‎گویی‌ها از پرداخت تسهیلات احیای تولید

    دنیای اقتصاد، رها بخشایش- هفته آخر تیر ماه بود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در حالی که مهلت ثبت‏نام واحدهای تولیدی و صنعتی خراسان رضوی در سامانه بهین‎یاب و عارضه‎یابی آن‎ها به روزهای پایانی نزدیک می‏شد، از پرداخت ۲. ۸ میلیارد تومان از تسهیلات احیای تولید به واحدهای تولیدی و صنعتی استان توسط بانک ملی خبر داد.

    راضیه علیرضایی در حالی این خبر را اعلام می‎کرد که چند روز قبل‎تر از آن، دبیرِ خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفته بود تاکنون حتی یک ریال از این تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به واحدهای تولیدی استان پرداخت نشده است؛ علیرضایی که روز ۲۶ تیر ماه آخرین آمار ثبت‎نام واحدهای تولیدی استان را در سامانه بهین‎یاب اعلام می‎کرد، این نکته را نیز عنوان کرده بود که پنج فقره وام به مبلغ ۷.

  • رمانی شاعرانه از احمدرضا احمدی

    احمدرضا احمدی، شاعر نامی کشورمان جدیدترین اثر خود را در قالب رمانی با نام «از پنجره‌ مسافرخانه» منتشر کرده است. در بخش هایی از این کتاب آمده است: «من و تو همه‌ گوشه‌ها، زاویه‌ها و کل دایره را که در آن محاصره هستیم فراموش کرده‌ایم. چه زود دانستیم که ما در یک دایره سیاه محبوس هستیم. گاهی با کلمه‌ای آتش می‌افروزیم که با آن آتش گرم می‌شویم و سیگار را روشن می‌کنیم، دیگر نه اهل معاشرت هستیم نه دلمان برای کسی تنگ می‌شود و نه. . . » احمدرضا احمدی نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «طرح» در سال ۱۳۴۰ منتشر کرد که توجه بسیاری از شاعران و منتقدان دهه ۴۰ را جلب کرد.

  • غلبه معیارهای اقتصادی بر اقتضائات فرهنگی

    دنیای اقتصاد، گروه اجتماعی- ششمین نشست گفتمان شهر با موضوع «مشهد؛ اقتصاد زیارت یا اقتصاد تجارت» پنجشنبه هفته گذشته با هدف گفت‌وگویی کردن مسائل شهری مشهد در پژوهشکده ثامن برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بررسی جایگاه مشهد از منظر اقتصاد زیارتی و همچنین تفاوت این نوع اقتصاد با اقتصاد تجارت پرداخته و نظرات خویش را دراین‌باره بیان کردند.

  • اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای سامانه آبیاری نوین کشور

    ایرنا- سرپرست گروه سیستم‏های آبیاری کشور گفت: در سال جاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سامانه‎های آبیاری نوین در کل کشور اختصاص داده شده است. محسن عبدی در حاشیه بازدید از طرح‏های آبیاری نوین در شهرستان مانه و سملقان اظهار کرد: این اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی پیش‎بینی شده که به صورت ارزی ۵۰۰ میلیون دلار است. وی ادامه داد: این اعتبارات ۸۵ درصد اعتبارات مورد نیاز سیستم‎های آبیاری است که ۱۵ درصد آن را خود کشاورزان تامین می‌کنند. سرپرست گروه سیستم‏های آبیاری کشور تصریح کرد: در خراسان شمالی نیز مبلغ ۶۰ میلیارد تومان از اعتبارات ریاست‌جمهوری اختصاص داده شده است که تاکنون ۱۳میلیارد تومان آن به استان ارسال شده است.

  • رمزگشایی از پدیده «بازرگان‏نما»

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- «برخی از بازرگان‌نماها برای به دست آوردن منافع کوتاه مدت خود حاضر می‌شوند منافع و مصالح بلندمدت کشور را نادیده بگیرند و با صادرات کالاهای بی‌کیفیت موجب از دست رفتن بازارهای هدف شوند»؛ این جمله‏ای بود که استاندار خراسان رضوی، ۲۳ تیر ماه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان گفت. البته این اولین باری نیست که رشیدیان از بی‏کیفیت بودن برخی کالاهای صادراتی استان انتقاد می‏کند و در مذمت صادرات این قبیل کالاها سخن می‏گوید؛ استاندار خراسان رضوی پیش از این، آذر ماه سال گذشته نیز در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر خراسان رضوی، صادرات کالاهای بی‏کیفیت را «سمی برای تجارت» دانسته و بر این نکته تأکید کرده بود که صادرات این قبیل کالاها در دراز مدت به تجارت استان ضربه می‎زند.

  • انتقاد امام جمعه مشهد از نبود نقد منصفانه و صمیمانه

    دنیای اقتصاد، گروه خبر- آیت‌الله احمد علم‌الهدی در دیدار اعضای شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب خراسان رضوی گفت: مسأله ما اصول ما است که در این اصول چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا مشترک هستیم. ما با بحث اصلاح‌طلب و اصولگرایی بیشتر از دید اندیشه غربی برخورد می‌کنیم تا دینی. به گزارش Alamolhoda. com ، امام جمعه مشهد گفت: اصلاح‌طلب‌تر از امام حسین(ع) نداریم که برای اصلاح امت جدشان قیام کردند. اصولگرا هم همین است، چون حاکمیت از آن خدا است و مظهر اجرائی‌اش از دید ما شیعیان، امام معصوم است و الان با غیبت امام معصوم ما با اهل سنت مبنای سیاسی یکسانی داریم و این ولی فقیه و حاکمی است که از طرف مجلس خبرگان که براساس نظام شورایی است و نمایندگان مردم هستند، تعیین می‌شود که حجت امام زمان(عج) است، پس نظام ما یک اصل دارد.

  • خوشا این فصل و طعم بی‌مثالش!

    دنیای اقتصاد، الهه میرزاده- خوردن میوه‌های تابستانی در این روزهای داغ، مرهم سردی برآتش جان می‌شود، جالب توجه است که نظام طبیعت، متناسب با هر فصل، محصولی را به ارمغان می‌آورد که بهترین پاسخ برای نیازهای آب و هوایی فصل است. به‌عنوان مثال در روزهای سرد و فصل زمستان باتوجه به احتمال ابتلا به سرماخوردگی بیشتر از سایر روزها، برداشت پرتقال را داریم که به‌دلیل داشتن ویتامین سی فراوان ایمنی بدن را تا حد قابل‌قبولی ارتقا داده و از بروز بیماری‌های مرتبط با ضعف ایمنی، جلوگیری می‌کند از آن سو در روزهای گرم که بدن، آب بیشتری از دست می‌دهد و تعریق افزایش می‌یابد، میوه‌هایی با درصد آب بیشتر و خاصیت تعدیل‌کنندگی و برطرف‌کننده عطش به‌عمل می‌آید.

  • چاقی را سریع‌تر درمان کنیم

    محمدرضا اصفهانی
    کارشناس تغذیه

    چاقی در کودکان، نوجوانان وبزرگسالان به‌عنوان یکی از جدی‌ترین نگرانی های مرتبط با سلامتی در قرن ۲۱ مطرح است. آمار چاقی کودکان در ۳ دهه گذشته بسیار افزایش داشته است. تخمین زده می‌شود در سراسر جهان بیش از ۴۳ میلیون کودک دچار اضافه وزن/ چاقی هستند که هرساله نیز بر تعداد آنان افزوده می‌شود.

    علل این افزایش، شیوع مواردی مانند افزایش کالری دریافتی و چربی غذاهای مصرفی، افزایش مصرف غذاهای آماده و نوشابه‌های شیرین، افزایش صرف وقت برای مشاهده تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری، کاهش فعالیت فیزیکی، افزایش مصرف میان‌وعده‌ها هنگام تماشای تلویزیون، افزایش تبلیغات تلویزیونی درباره غذاهای آماده و نبود امکانات برای فعالیت فیزیکی و بازی کودکان در بیرون از منزل و مدرسه بوده است.

  • در حوزه برندینگ کم‌کاری شده است

    دنیای اقتصاد- مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین‎الملل استانداری خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون در بازارهای جهانی بدون داشتن برند نمی‌توان کار کرد و متاسفانه ما در حوزه برندسازی بسیار کم کار کرده‌ایم. علی رسولیان با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم در بازارهای جهانی جایگاهی داشته باشیم باید در حوزه برند ملی کار کنیم، اظهار کرد: صادرات دو الزام اساسی دارد که یکی تولید کالای صادراتی و دوم بازاریابی است و برای بازاریابی و جلب نظر خریدار نیاز به کیفیت مرغوب و برند ملی داریم؛ برند یک نیاز اساسی امروز برای حضور در بازارهای جهانی است و در حال حاضر کالاهای بسیار خوبی با کیفیت بالا در کشور داریم که برند نیستند درنتیجه خریداری نمی‌شوند.

  • اهداف و آثار اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

    افشین محمودیان مقدم
    کارشناس امور مالیاتی

    اقتصاد هر کشور همانند یک موجود زنده درگذر سال‎ها با توجه به تحولات جهانی، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، پیشرفت تکنولوژی، تغییر سلایق مصرف‎کنندگان، تحول نظام‏های اجتماعی و سیاسی و تغییر سطح رفاه مورد انتظار مردم، چه آگاهانه و ارادی چه ناخودآگاه و بدون برنامه‏ریزی دچار تغییر می‎شود. این تغییرات در حال حاضر با توجه به سرعت تحولات در عصر دیجیتال و فضای مجازی، بسیار سریع‎تر و در سطوح بالاتر از گذشته اتفاق می‎افتد؛ قوانین مالیاتی به عنوان یکی از اساسی‏ترین عوامل مؤثر بر اقتصاد، برای دستیابی به اهداف خود از جمله تامین مخارج دولت و هدایت فعالیت‎های اقتصادی و جریان سرمایه، نیازمند بازنگری، بررسی و بهبود مستمر از طریق تغییر مقررات موجود و افزایش و کاهش قوانین لازم و مزاحم، متناسب با وضعیت فعلی و پیش‎‏بینی از آینده شرایط اقتصادی است.

  • مواظب باشیم متهم به خیانت در امانت نشویم

    روزنامه اعتماد با انتشار یادداشتی از بهروز بنیادی، نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد، نوشت: در آن هنگام که ظلمت جهل، استعمار و استثمار در همه جا سایه افکنده و بوی تعفن فساد دولتی و بی‌بندوباری، فضای جامعه را مسموم کرده بود، مسیحا نفسی، قامت برافراشت تا با مشعل فروزان دیانت و دانایی، جامعه ما را فرّ و فروغی تازه ببخشد. او توانست این کاروان متفرق را با تلاشی وصف‌ناپذیر به وحدتی مثال‌زدنی برساند و آنگاه با روحی آرام و دلی مطمئن در جوار حضرت حق، آرام گیرد. بزرگترین امانت امام برای ما درخت انقلاب و آرمان‌های آن بود؛ درختی که با خون هزاران شهید آبیاری شد.

  • ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان‌های کشور مورد نیاز است

    مهر- معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: با توجه به وجود ۲۶۵ بیمارستان نیمه‌تمام در کشور، اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این بیمارستان‌ها مورد نیاز است که تامین این اعتبارات به تنهایی از توان دولت خارج است و نگاه ویژه خیران حوزه سلامت را می‌طلبد. محمدهادی ایازی اظهار کرد: با ورود خیران به حوزه بهداشت و درمان و حضور آنها در کنار دانشگاه‌های علوم پزشکی توانسته‌ایم بسیاری از نیازهای این بخش را مرتفع کنیم.

    .
  • انسجام ملی لازمه تحقق منافع و مصالح ملی

    محمداسماعیل معتمدی
    دکترای حقوق عمومی و مدرس دانشگاه

    استمرار و پایداری حیات سیاسی و اجتماعی یک کشور، مستلزم وفاق و همبستگی بین نهادهای عمده حقوقی، سیاسی و اجتماعی کشور است. وفاق و همبستگی ملی، محصول کنش عقلانی، رایزنی و تعامل مستمر بین احزاب و گروه‌های سیاسی است. انسجام و همبستگی به مفهوم نفی و نادیده گرفتن تفاوت‌ها و اختلافات نیست. اتحاد ملی به معنای یکی شدن گروه‌ها و احزاب سیاسی نیست. بلکه بدین معنا ست که با وجود تفاوت در نگرش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و .

  • اتباع خارجی دارنده کارت اشتغال بیمه تامین اجتماعی می‏شوند

    ایرنا- مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی گفت: اتباع خارجی دارای مدارک اقامتی معتبر از جمله کارت‎های آمایش و اشتغال موقت، می‏توانند از بیمه تامین اجتماعی و خدمات آن بهره‎مند شوند. محمد عجمی عنوان کرد: بر اساس ابلاغ سازمان تامین اجتماعی کشور این دسته از اتباع خارجی مجاز در صورتی که با کارفرما توافق کنند، می‎توانند از این بیمه استفاده کنند؛ در این صورت از ۲۷ درصد حق بیمه‏ای که باید پرداخت شود هفت درصد را کارگر و ۲۰ درصد بقیه را کارفرما می‏پردازد. به گفته مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی، در این استان ۴۵ هزار نفر از اتباع خارجی مدارک اقامتی معتبر از جمله کارت اشتغال موقت دارند.

  • مرد واقف

    رضا سلیمان نوری
    کارشناس‌ارشد ایران‌شناسی و خراسان‌پژوه

    «من پیشرفت ایران را منحصرا در دو چیز تشخیص داده‌ام؛ یکی رعایت حفظ‌الصحه (بهداشت و درمان) و دیگری ترقی معارف. برای رعایت حفظ‌الصحه در چناران که منطقه محرومی بین قوچان و مشهد است، یک بهداری ایجاد و برای ترقی معارف، خانه پدری‌ام را به کتابخانه تبدیل کرده‌ام. » این جمله معروف‌ترین نوشتار به یادگار مانده از بزرگترین واقف فرهنگی ایران است. مردی که در طول عمر طولانی ۱۰۱ ساله‌اش نشیب و فرازهای بسیاری را دید و ظهور و سقوط پنج پادشاه، دو سلسله حکومتی را از نزدیک مشاهده کرد.

بیشتر