شماره روزنامه ۵۹۸۹
|

آخر هفته

  • پایان باز

  • ۴ ناموازنه شهری در ایران

    گزارشی که هفته گذشته وزیر کشور درباره آخرین وضعیت «حاشیه‌نشینی» و «آسیب‌های اجتماعی» ناشی از آن در صحن علنی مجلس ارائه کرد، نشان می‌دهد برنامه‌های اخیر مجموعه دولت و شهرداری‌ها برای امداد مالی به ساکنان مناطق حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی، در پی تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیگیری و جبران عقب‌ماندگی ۲۰ ساله در حوزه آسیب‌های اجتماعی بوده است. طبق اطلاعات ارائه‌شده توسط عبدالرضا رحمانی فضلی، در حال حاضر ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین در اطراف شهرها زندگی می‌کنند که ۳ میلیون نفر از آنها ساکن اطراف کلان‌شهرهای تهران، مشهد و اهواز هستند.

  • پایان مجوز وارد‌کنندگان واسطه‌ای

    گروه خودرو: به‌رغم عدم تمایل برخی از شرکت‌های مادر برای حضور در ایران، وزارت صنعت به برخی از واردکنندگان واسطه‌ای که با شرکت مادر تولیدکننده کار نمی‌کنند فرصت سه ماهه داده تا به‌طور مستقیم از کارخانه مادر خودرو وارد کنند.

    در این بین وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی پایان تیرماه را آخرین فرصت اخذ نمایندگی رسمی از شرکت‌های مادر تعیین کرده که این وزارتخانه تا بهمن‌ماه سال گذشته اقدام به ارائه مجوزهای پنج ساله یا شش ماهه به برخی از وارد‌کنندگان کرده است.

    بر این اساس وزارتخانه مذکور طی دو ماه گذشته در بخشنامه‌ای به نمایندگی‌هایی که از شرکت ثالث (نه از شرکت اصلی) اقدام به واردات خودرو می‌کردند، متذکر شده که تنها تا پایان تیرماه مهلت دارند تا نسبت به اخذ نمایندگی از شرکت مادر اقدام کنند.

  • بمب اجتماعی در حومه پایتخت

    توسعه منفصل مجموعه شهری تهران طی دو دهه گذشته به دو صورت «حاشیه نشینی از طریق شکل‌گیری سکونت‌گاه‌های غیررسمی» و «ایجاد رسمی شهرک‌های مسکونی و شهرهای جدید» بوده و چون هر دو مدل یکسری اشکالات عمده شهرسازی داشته است، باعث شده امروز مناطق شهری اطراف پایتخت ساختار شبه بحرانی به لحاظ توزیع بدقواره جمعیت، به خود بگیرند. در مناطق شهری اطراف تهران -شهرهای رسمی و غیررسمی واقع در بیرون از محدوده پایتخت که در حریم تهران قرار گرفته‌اند- حدود ۳ تا ۴ میلیون نفر سکونت دارند که نیمی از آنها در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی (حاشیه نشینی) و مابقی در شهرهای رسمی ساکن هستند.

  • انتقام سیاهان از پلیس آمریکا

    کشته شدن دو سیاهپوست به دست پلیس آمریکا این بار تنها به تظاهرات اعتراضی ختم نشد؛ بلکه چند تک‌تیرانداز با حمله به سوی نیروهای پلیس، انتقام خود را از خشونت علیه سیاه‌پوستان گرفتند. این اتفاق زمانی رخ داد که تظاهرات اعتراضی سیاهپوستان در خیابان‌های دالاس با شلیک رگباری از گلوله علیه پلیس به صحنه جنگ بدل شد و به این ترتیب مرگبارترین حمله به نیروهای پلیس در بیش از ۱۰۰ سال گذشته رقم خورد. این موضوع باعث شد تا اوباما شرکت در اجلاس ناتو در ورشو را نیمه‌کاره رها کند و به کشور بازگردد.

    .
  • آن سوی دودیِ عینک‌هایش!

    چه چیزی می‌تواند بی‌واسطه‌تر از گفته‌های یک هنرمند باشد، درباره آنچه فکر می‌کرده و آنچه بوده است؟ هنرمندانی در حد و اندازه عباس کیارستمی تکلیفشان با خودشان روشن بوده. آنچه می‌گفته‌اند همانی بود که زندگی‌اش کرده‌اند. کلمات، نزدیک‌ترین پنجره بوده‌اند به آنچه واقعا فکر می‌کرده‌اند. در این گزارش بخش‌هایی از مصاحبه‌های متعدد کیارستمی را انتخاب کرده‌ایم که از طریق آنها می‌توانید شناخت کامل‌تری از این فیلمساز مشهور و مطرح سینمای ایران به دست بیاورید. این شما و این شاعر بی‌پروای سینما؛ عباس کیارستمی!

    همچو گویی در کف چوگان من

    «من فیلمنامه کاملی برای فیلم‌هایم ندارم.

  • یادداشت‏هایی برای ثبت پیروزی های کوچک

    مترجم: مریم رضایی

    پس از معرفی ماهیت بازی‏سازی به‌عنوان یک ابزار انگیزه‏بخش برای کارکنان و سپس ذکر مزایا و معایب آن، موردکاوی‏هایی از شرکت‌هایی که از این ابزار در بخش‏های مختلف مانند فرآیند استخدام، افزایش ایمنی کارگاه و یا بالا بردن میزان جذب مخاطب در وب‏سایت‏های خود استفاده کرده‏اند، عنوان کردیم. این هفته به راهکار شرکتی به نام آرکادیوم (Arkadium) که نرم‏افزارهای بازی تولید می‏کند، می‏پردازیم؛ شرکتی که مدیر آن به نام جسیکا روولو می‏گوید هدفش «ایجاد شادمانی» در میان کارمندانش است.

  • چرایی محبوبیت رنگ سفید خودرو

    مشتریان ایرانی چه رنگ خودرویی را می‌پسندند؟ با نگاهی گذرا به خودروها در سطح شهر به‌خوبی می‌توان متوجه شد که سفید رنگ غالب خودروهایی است که در خیابان‌های شهر در حال حرکتند. آن گونه که به‌نظر می‌رسد سفید رنگ مورد علاقه بیشترین درصد مصرف کنندگان ایرانی است. تمایل به رنگ سفید تنها در میان مشتریان ایرانی باب نیست؛ بلکه براساس پژوهش‌های صورت گرفته در دیگر کشورهای دنیا نیز مالکان خودرو گرایش بسیاری به خرید خودروی سفید دارند تا رنگ‌های دیگر؛ اما یک پرسش اساسی وجود دارد؛ چرا در میان رنگین کمان رنگ‌هایی که وجود دارد، رنگ سفید این چنین توجه مشتریان را در ایران و جهان به خود جلب کرده است و بیشترین متقاضیان خرید خودرو، این رنگ را برای خودروی خود برمی‌گزینند.

  • «گتو» در‌حومه پاریس، قدم‌زدن در‌خیابان‌های لندن

    دکتر موسی غنی نژاد، به‌واسطه گذران دوران تحصیلات تکمیلی خود در کشور فرانسه، مشاهداتی از جدانشینی کم‌درآمدها در این کشور و بخصوص در حومه پاریس دارد. این اقتصاددان معتقد است نقش دولت فرانسه در جدایی کم‌درآمدها و مهاجران از طبقات عادی جامعه -گتو- انکار ناپذیر است و این پدیده نه تنها امروز خشونت‌های اجتماعی در شهرک‌های حومه و اعتراضات مردمی در پاریس را سبب شده که در آینده نیز مشکلات دولت این کشور را عمیق‌تر خواهد کرد. غنی‌نژاد معتقد است که در ایران با توجه به شکل‌گیری کلونی‌های فقیرنشین در اطراف شهرهای بزرگ از یک سو و تکمیل ظرفیت زیست محیطی و امکانات طبیعی کلان‌شهرهایی همچون تهران از سوی دیگر، دولت می‌تواند شهرک‌ها و شهرهای جدید اطراف کلان‌شهرها را به فرصت برای جذب طبقات بالای جامعه تبدیل کند.

  • هفت درس مالی که از مادرم آموختم

    نویسنده:‌ ال هریکلیا

    برای من افتخار بزرگی بود که در دامن مادری بزرگ شدم که به من یاد داد می‌توانی به هرآنچه می‌خواهی برسی. من می‌توانم در برابر هر کاری نظیر به‌دست آوردن هر مقدار پول و کسب یک جایگاه اجتماعی مناسب و کنترل آینده مالی خود موفق باشم، البته اگر در مورد هرکدام از آنها هوشمندانه بیندیشم و عمل کنم. اصولا خانواده اولین مکانی است که ما عادات مالی را یاد می‌گیریم، بنابراین تامل درباره باورهایی که زیربنای نگرش ما را نسبت به پول می‌سازد، برای بقیه زندگی ما بسیار مفید خواهد بود.

  • رفع تهدید از شهرهای‌جدید با ارائه خدمات خاص

    متولی امور شهرهای جدید در وزارت راه و شهرسازی برای فقرزدایی از مناطق شهری واقع در حومه کلان‌شهرها، قصد دارد یکسری خدمات خاص و ویژگی‌های ممتاز در هر یک از ۱۷ شهر جدید موجود در کشور، ایجاد کند تا این مناطق به لحاظ جذب جمعیت و تنوع ساختار اجتماعی ساکنان، بتواند با شهرهای مادر رقابت کند.

    حسین ایمانی جاجرمی، جامعه شناس و استاد دانشگاه که به‌تازگی عضویت در هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید را تقبل کرده است، در تشریح برنامه‌های دولت برای رفع تهدید اجتماعی از شهرهای جدید اعلام کرد:‌ ایجاد ویژگی‌های ممتاز در شهرهای جدید اقدامی واجب برای افزایش تمایل زندگی در این مناطق است و باید برای ایجاد رونق در این شهرها، این مناطق را از ویژگی‌های خاصی برخوردار سازیم.

  • راه نجات «حومه» از انباشت فقر

    سر تیم نویسندگان طرح جامع مسکن که در دهه ۷۰ نسخه اول و سال گذشته نسخه به‌روز شده این سند را تهیه و تدوین کرد، درباره عواقب بی‌عملی مسوولان نسبت به دو پدیده حاشیه‌نشینی فقرا و جدانشینی کم‌درآمدها معتقد است دولت برای پی بردن به تبعات «رها کردن شهرهای حومه به حال خود» نیازی به درس گرفتن از اتفاقات سال‌های اخیر پاریس ندارد بلکه کافی است حوادث اوایل دهه ۷۰ در مناطق حاشیه‌نشین تهران، مشهد، اراک و قزوین مورد یادآوری قرار بگیرد. فردین یزدانی با اشاره به اینکه، بخش قابل‌توجهی از جمعیت حاشیه‌نشین در کشور، در حومه دو تا سه کلان‌شهر از جمله تهران متمرکز است، درباره راه نجات «حومه» شهرها از انباشت فقر اعلام کرد: اراضی دولتی به‌عنوان قوی‌ترین ابزار تحت اختیار دولت برای سیاست‌گذاری اجتماعی، چنانچه به‌صورت درست و موثر در جهت فقرزدایی سکونتی و خدماتی از شهرک‌های مسکونی اطراف تهران و سایر شهرهای بزرگ قرار بگیرد، این شهرها نه تنها برای ساکنان فعلی که برای دهک‌های بالاتر جامعه، به معنای واقعی سکونت پذیر خواهد شد.

  • اعتماد به نفس چیست؟

    میترا فتحی

    مربی هوش هیجانی، مربی زندگی و گروه درمانگر

    info@mitrafathi. com

    اعتماد به نفس یعنی اعتماد به توانایی‌ها، قابلیت‌ها و احساس امنیت بابت توانایی‌های خود؛ یعنی ایمان به موفقیت؛ یعنی من می‌دانم که می‌توانم. اعتماد به نفس باور و اعتمادی است که من نسبت به داشته‌های درونی‌ام دارم. اعتماد به نفس به ما می‌گوید که «با وجود تمام موانع یا اشتباهات باز به راهم ادامه خواهم داد زیرا به توانایی‌ام برای کسب خواسته‌هایم اعتماد دارم.

  • سنگ‌اندازی در راه بوئینگ

    دو هفته پس از اعلام رسمی توافق ایران با هواپیمایی بوئینگ، کنگره آمریکا که رهبری آن بر عهده اکثریت جمهوریخواه است، لایحه‌ای به تصویب رسانده که براساس آن فروش هواپیمای مسافربری به ایران ازسوی بوئینگ متوقف می‌شود. قرار است ایران ۸۰ فروند هواپیما بخرد و ۲۹ فروند هواپیمای دیگر را با حمایت بوئینگ به‌صورت اجاره تحویل بگیرد. شرکت بوئینگ گفته اگر این شرکت از معامله ممنوع شود باید دیگر رقبای بوئینگ هم شامل این ممنوعیت شوند. دولت اوباما همواره تاکید کرده قوانینی را که باعث تضعیف برجام شود وتو می‌کند.

  • تِرِزا در خانه شماره ۱۰

    از سه هفته پیش که بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رأی داد با اعلام استعفای دیوید کامرون، رقابت برای کسب کرسی نخست‌وزیری بالا گرفت. در این میان دو زن که بیشترین تلاش‌ها را برای ورود به خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت داشتند، با یکدیگر به رقابت پرداختند و سرانجام با کناره‌گیری «آندره‌آ لدسام» به‌دلیل گاف بزرگی که داده بود «ترزا می» رهبر حزب محافظه‌کار، نخست‌وزیر بریتانیا شد. از سال ۱۹۹۰ و کناره‌گیری مارگارت تاچر، این نخستین باری است که یک زن نخست‌وزیری بریتانیا را در اختیار می‌گیرد.

    .
  • کلید توسعه فرهنگی – اجتماعی در شهرهای جدید

    دکتر احمد سعیدنیا

    استاد شهرسازی دانشگاه تهران

     موضوع شکل‌گیری شهرهای جدید از ابتدای طرح در دولت‌های قبلی با اما و اگرهایی مواجه شد، طوری که برخی کارشناسان، جامعه‌شناسان و شهرسازان شک و تردیدهایی را نسبت به موفقیت یا عدم موفقیت پیدایش این شهرها و نحوه شکل‌گیری سکونت در آنها مطرح کردند.

    اغلب تردیدهای موجود در این رابطه در نهایت به این نتیجه ختم می‌شد که شهرهای جدید موفق نخواهند شد؛ این در حالی است که براساس واقعیت‌های موجود شهرهای جدید یک راه و روش توسعه است که در همه جای دنیا آزمون شده؛ در برخی کشورها و مشخصا برخی شهرها موفق بوده و در برخی موفقیت کمتری حاصل شده است.

  • آتش بر جان پتروشیمی بوعلی

    همزمان با آغاز تعطیلات عید فطر از چهارشنبه گذشته ناگهان خبر آتش‌سوزی در قلب پتروشیمی ایران، فضای رسانه‌ای کشور را خیلی سریع در بر گرفت و ابعاد حادثه به‌قدری بزرگ بود که پابه‌پای تعطیلات ادامه یافت. ابتدا برج واحد پتروشیمی بوعلی‌سینا که در سایت ۴ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر قرار دارد، دچار انفجار و آتش‌سوزی شد. اگرچه یک روز بعد این آتش خاموش شد، اما بلافاصله مخزن این واحد آتش گرفت. با ادامه آتش‌سوزی و خطر سرایت آن به دیگر مخازن، وزیر نفت خود را به منطقه رساند تا با مدیریت بحران از انتشار بیشتر آن جلوگیری کند.

  • فرصت ریشه‌کنی فساد

    در شرایطی که موضوع فیش‌های حقوقی همچنان در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد و بسیاری از مدیران متخلف از کار برکنار شده یا استعفا داده‌اند، اما حساسیت افکار عمومی و رسانه‌ها به پرداخت‌های نامتعارف رئیس‌جمهور را بر آن داشت تا در بیانیه‌ای به ملت ایران بگوید دولت نه‌تنها از این فرصت برای ساماندهی«نظام شفاف اطلاعات» بهره خواهد برد، بلکه تا ریشه‌کن‌شدن فساد و رانت در نظام اداری و اقتصادی، مبارزه را ادامه می‌دهد. وزیر اقتصاد هم ضمن ارج نهادن به حساسیت مردم، از آنها عذرخواهی کرد.

    .
  • با نوت‌بوک دلخواهتان به خانه برگردید

    در تابستانی که پیش‌رو است به اندازه کافی برای دانش‌آموزان و دانشجویان فرصت هست تا بهترین لپ‌تاپ‌های همراه را که به نوت‌بوک مشهورند ببینند، ارزیابی کنند و در نهایت به‌دنبال تهیه آن روانه بازار شوند. تازه ترین نوت‌بوک‌های ارائه شده در بازار جهانی قابلیت‌های بسیاری را برای کاربرانشان ارائه کرده‌اند تا هر روز فاصله بیشتری با روزهایی که به کامپیوترهای رومیزی نیاز بود، بگیرند. نوت‌بوک‌ها امروز حتی در قالب سیستم‌های گیمینگ هم درآمده‌اند تا گستره مخاطبانشان بیشتر هم بشود. برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و پولی که برای خرید نوت‌بوک جدیدتان کنار گذاشته‌اید به هدر نرود، قصد داریم منتخبی از جدیدترین نوت‌بوک‌های ارائه شده به بازارهای جهانی را معرفی کنیم.

  • پرونده مختومه ورود خودروهای آمریکایی

    سه سال پیش در اوج تحریم‌های بین‌المللی، شرکتی ایرانی با تبلیغات فراوان در رسانه‌های داخلی مدعی واردات خودروهای آمریکایی به ایران شد. این شرکت با انتشار عکس‌های چند خودروی «کامارو» مدل ۲۰۱۳ مدعی شد که توانسته مجوز واردات خودروهای آمریکایی و البته تولید آن را در «منطقه آزاد ارس» به دست بیاورد. از آن پس تبلیغات این شرکت به‌طور مکرر در برخی از روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها در شرایطی به چاپ می‌رسید که در تمام این آگهی‌ها شرکت یاد شده، مدعی واردات انحصاری خودروهای آمریکایی بود و خود را یگانه نماینده محصولات شرکت «جنرال‌موتورز» در ایران معرفی می‌کرد.

  • آسیب‌شناسی عملکرد استارت‌آپ‌ها در ایران

    افشین کلاهی

    رئیس تشکل‏های دانش بنیان

    اتاق بازرگانی ایران

    هرچند در ایران استارت‏آپ‌های موفق و ناموفق زیادی وجود دارند؛ اما می‌توان گفت که نمونه‌های ناموفق در این بخش بیشتر است. در حال حاضر استارت‏آپ‌ها به‌دلیل بحث‌هایی که در این مورد مطرح شده، به یک چالش تبدیل شده‌اند. حتی در برخی موارد تبلیغاتی علیه استارت‏آپ‌ها دیده می‌شود که افراد را از این حوزه دور کرده یا ورود آنها را به این بخش با تردید مواجه می‌کند.

  • طعم تلخ خطای پزشکی!

    داستان مرگ عباس کیارستمی اگرچه داستان غم‌انگیزی است، اما چراغ راهی شد برای پیگیری ریشه‌ای معضلی بزرگ به نام خطای پزشکی. از آن رو که این بار مرگ یک هنرمند جهانی با احتمال قصور پزشکی درآمیخته و جامعه را نسبت به معضل بزرگی به نام کوتاهی برخی پزشکان و کادر درمانی نسبت به بیمار حساس کرده است. کارگردان طعم گیلاس پس از آنکه اسفند گذشته به‌دلیل مشکلات روده‌ای راهی بیمارستان شد، تحت عمل جراحی قرار گرفت؛ اما این عمل خونریزی داخلی ایجاد کرد که به برداشته شدن کیسه صفرای وی منجر شد و مدتی بعد هم عفونت خونی برایش به ارمغان آورد.

  • درس «فطر» برای تعطیلات

    پرستو فخاریان

    دبیر گروه گردشگری

    شاید شما هم جزو کسانی بودید که تعطیلات عید فطر را در ترافیک جاده‌های شمال گذراندند؛ کسانی که با امید تجدید قوا در تعطیلات راهی سفر شدند، اما مجبور شدند ساعات بسیاری را هم در مسیر رفت و هم در مسیر برگشت جاده‌ها طی کنند. اما مشکل از کجاست؟ تعطیلات، شاه‌کلید این داستان است؛ تعطیلاتی که سامان نیافته و حق انتخاب زمان مناسب برای سفر را از مردم می‌گیرد.

    این نابسامانی در تعطیلات باعث هجوم گردشگران در برخی برهه‌های زمانی اینچنینی می‌شود و علاوه‌بر آنکه خستگی سفر را به جان آنها می‌گذارد و مردم محلی را نیز با ازدحام افراد و ماشین‌ها روبه‌رو می‌کند، به اقتصاد کشور نیز ضربات متعددی نظیر حوادث رانندگی، آسیب به اماکن طبیعی و تاریخی و.

  • اجاره بها در آرامش نسبی

    آمارهای رسمی از عدم افزایش شدید و محسوس اجاره بهای مسکن هم در تهران و هم در سایر شهرهای کشور حکایت دارد. هرچند در یک ماه اخیر کاهش دستوری نرخ سود بانکی باعث شد موجران فشار اجاره ماهانه را با رویگردانی بیشتر از دریافت پول پیش، افزایش دهند اما بهای کل اجاره مسکن در تهران نسبت به سال گذشته همین موقع، کمتر از ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است که این یک نقطه قوت برای اجاره‌نشین‌ها به حساب می‌آید.

    در خردادماه امسال شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۷/ ۹ درصد و ۵/ ۱۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

  • قربانی بزرگ یک خطای نابخشودنی

    سالانه به‌طور میانگین خانواده‌های ۳۰ تا ۴۰ هزار بیمار فوت شده در جهان که معتقدند بیمارشان بر اثر اشتباه‌های پزشکی جانش را از دست داده و از پزشکان معالج آنها به دادگاه‌ها شکایت می‌برند. خانواده عباس کیارستمی و تعداد بسیاری از دوستداران این کارگردان برجسته و جهانی سینمای ایران نیز اعتقاد دارند که اشتباه تیم پزشکی موجب مرگ او شده است. خانواده‌اش می‌گویند، کیارستمی برای انجام یک عمل غیراورژانسی و درواقع درمان پولیپ روده در ایران تحت عمل جراحی قرار گرفته اما درمان نامناسب مشکلات جدیدی برای او ایجاد کرده که منجر به مرگ دور ار انتظارش شده است.

  • شهربازی نیمه‌کاره تهران پنج ساله شد

    با گذشت پنج سال از کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین شهربازی خاورمیانه در تهران، سرنوشت این پروژه همچنان در هاله‌ای از ابهام است و مشخص نیست با وجود اختلافات ریشه دار بر سر مالکیت زمین آن، سرانجام چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، اول تیر سال ۱۳۹۰ شهردار تهران کلنگ احداث مجتمع تفریحی و گردشگری هزار و یک شهر را در اراضی بایر غرب تهران در انتهای بزرگراه همت ــ غرب (شهید خرازی) به زمین زد و وعده داد که فاز نخست این پروژه عظیم در سال ۱۳۹۳ بهره‌برداری می‌شود. پروژه هزار و یک شهر در فضایی به وسعت ۱۳۹ هکتار و در سه فاز طراحی شده که از ۱۰ زیر پروژه شامل بزرگ‌ترین و مجهزترین شهربازی مدرن ایران و خاورمیانه موسوم به «شهر قصه»، بزرگ‌ترین مجتمع تجاری کشور با عنوان «شهرزاد»، هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره با ظرفیت اقامت مجموعا ۳۰۰۰ نفری، پارک آبی سرپوشیده، برج‌های اداری و هتل‌آپارتمان، مرکز مطالعات اسلامی و شهر هنر تشکیل شده است.

  • شهرهای دو قطبی، تفکیک اجتماعی، مهاجران بی‌بضاعت

    شاید در نظر بسیاری جدایی‏گزینی اقشار اجتماعی کم‏درآمد از اقشار مرفه جامعه نه تنها به‌عنوان یک مشکل مطرح نیست، بلکه پدیده‏ای طبیعی تلقی می‏شود که ثبات اجتماعی را هم به همراه دارد، در مخالفت با این نظر شواهد بسیاری موجود است.

    بررسی‌ها در چهار کشور نشان می‏دهد که هرچه جدایی‏گزینی اجتماعی اقشار در شهرها کمتر باشد، شاخص‏هایی مانند عدم اعتماد عمومی، تعداد بیماران روحی و روانی، بزهکاری نوجوانان و آمار زندانیان تا سطح قابل ملاحظه‏ای کمتر می‏شود. به همین خاطر ایجاد هم‌پیوندی بیشتر و محلات متنوع‏تر به‏صراحت در سیاست‏های توسعه شهری بسیاری از کشورهای پیشرفته ذکر شده است.

  • هویت «نصفه و نیمه» در شهرهای حومه

    درحالی‌که طی یک سال گذشته همزمان با تکمیل و افتتاح حجم عمده‌ای از واحدهای مسکونی در شهرهای جدید، رویکرد سیاست‌گذاران و توجه کارشناسان شهری از مقوله ساخت مسکن به سمت اجتماع‌سازی و ایجاد هویت در میان ساکنان این شهرها تغییر جهت داده است، جامعه شناسان و برنامه‌ریزان شهری معتقدند هم‌اکنون مسکن مهر مشکلات هویتی تازه‌ای را فراروی شهرهای جدید قرار داده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که شهرهای جدید تا پیش از ورود پروژه مسکن مهر به این شهرها با مشکلات هویتی و تعاملات اجتماعی مواجه بودند کارشناسان شهری و جامعه شناسان می‌گویند مسکن مهر علاوه‌بر تمام مشکلات و کاستی‌های خود مشکلات هویتی و اجتماعی فراروی شهرهای جدید را تشدید کرده است.

  • استارت‌آپی در بقچه رنگی

    مژگان میرزایی

    استارت‌آپ‌ها را می‌توان فرصت شغلی جدید در جوامع امروزی دانست. فرصتی که این امکان را به‌وجود می‌آورد تا با افزایش تعداد افراد شاغل، فرصت‌های اقتصادی جدید در کشورها شکل گیرد. اما اینکه این استارت‌آپ‌ها برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شود این امکان را به‌وجود می‌آورد تا علاوه‌بر ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید شرایط برای اشتغال افرادی که امکان کار در خارج از خانه را ندارند، فراهم شوند. راه‌اندازی کترینگ خانگی یکی از مشاغلی است که در سال‌های اخیر رشد بسیاری در کشور پیدا کرده است؛ اما در میان کترینگ‌های فعال این روزها، بقچه‌های رنگی و غذای خانگی پیچیده در این بقچه‌ها حال و هوای غذاهای مادربزرگ‌ها را دوباره زنده کرده است.

  • ورشکستگی را تصور کنید

    فرض کنید که امروز ورشکسته شده‌اید، شغل خود را از دست داده‌اید و به‌دلیل نداشتن پس‌انداز اضطراری، مجبور به انجام کار پاره وقتی هستید که درآمد آن، کمتر از نصف درآمد قبلی شما است. فارغ از اینکه به این مرحله رسیده‌اید یا نه، می‌توانید خود را جای چنین فردی تصور کنید.

    طرح مساله

    ممکن است وقتی با دوستان و همکاران و آشنایان خود همکلام می‌شوید (از آنها که درآمد زیر یک میلیون دارند تا آنها که درآمد ماهانه‌شان بالای پنج، شش میلیون است) همه از یک درد مشترک گلایه کنند.

  • کارآفرینی با سرمایه کمتر از ۱۰۰ دلار

    رفیعه هراتی

    کریس گالیبو محققی است که درمورد کسب‌و‌کارهای خرد و فعالیت‌های کوچکی تحقیق می‌کند که سالانه ۵۰ هزار دلار یا بیشتر درآمد دارند. او برای انجام این تحقیق به بیش از ۱۵۰ کشور جهان سفر و با ۱۵۰۰ کارآفرین مصاحبه کرده است. در اینجا داستان شکل‌گیری برخی از موفق‌ترین این کسب‌و‌کارها شرح داده می‌شود:

    گری لف: گری لف به‌طور مکرر به نقاط مختلف جهان سفر می‌کند و همیشه در قسمت فرست کلاس هواپیماها جا رزرو می‌کند. دوستان گری همواره از او می‌خواستند که در مورد سفر به آنها مشاوره دهد؛ بنابراین او تصمیم گرفت یک وب‌سایت برای ارائه خدمات رزرو سفر در ازای دریافت پول ایجاد کند.

  • پرتغال فاتح یورو ۲۰۱۶

    سرانجام رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ با قهرمانی تیم ملی پرتغال به پایان رسید. میزبان بازی‌ها که خود را به مرحله فینال رسانده بود با وجود آنکه تا دقیقه ۱۰۹ با چنگ و دندان می‌جنگید تا جشن قهرمانی را به مردم کشورش هدیه دهد، اما با گل ادر، دروازه تیم فرانسه گشوده شد تا حتی ۱۰ دقیقه پایانی هم نتواند بازی را به تساوی بکشاند. اگرچه کریستیانو رونالدو ستاره تیم رئال مادرید اوایل بازی مصدوم شد و با گریه زمین را ترک کرد، اما با اولین قهرمانی تیم ملی پرتغال در جام ملت‌های اروپا، برای بالا بردن جام قهرمانی با شادی به زمین بازگشت.

  • تعطیلات یعنی ترافیک

    ترافیک در جاده های مسیرهای گردشگری کشور به‌خصوص سواحل شمالی که در گرمای تابستان خیل عظیمی از مسافران را به سوی خود می‌کشاند، این بار هم در تعطیلات ۳ روزه عید فطر، مسافران را اسیر خود کرد تا راه‌های سه-چهار ساعته، در بیشتر از ۲۰ ساعت پیموده شود. این بار هم در کنار مسائلی چون توسعه نامناسب برخی راه‌های مواصلاتی در کشور، ترافیک شدید جاده‌ها برای استفاده از تعطیلات مناسبتی، یک بار دیگر ضرورت بازنگری و اصلاح نظام کنونی تعطیلات را به رخ مسوولان و برنامه‌ریزان کشوری کشید.

    .
  • عکس خبری - ۲۴ تیر ۹۵

  • پایان لغو کنسرت‌ها؟

    به‌نظر می‌رسد با اصلاح ماده ۲۰ اداره اماکن نیروی انتظامی، سرانجام گفت‌وگوهای میان وزارت ارشاد با نیروی انتظامی نتیجه داد و قرار شد که از این پس اداره اماکن تنها درباره مسائل انتظامی و ترافیکی اظهارنظر کند و نقش حاکمیتی را به وزارت ارشاد بسپارد. درحالی‌که لغو کنسرت برخی بزرگان موسیقی ازجمله کیهان کلهر و شهرام ناظری واکنش جامعه موسیقی و وزیر ارشاد را در پی داشت، حالا با حذف اختیار لغو کنسرت‌ها ازسوی اداره اماکن، هنوز این وزارتخانه با قوه قضائیه و شورای تامین استان‌ها دچار مشکلات جدی است.

    .
  • از مرگ کیارستمی به سادگی نمی‌گذریم

    علیرضا رئیسان

    کارگردان و فیلمنامه نویس

     

    چگونه است که حیات یک هنرمند، آنچنان در روح و روان جامعه‌اش اثر می‌گذارد که هرکسی سعی می‌کند خود را در غم از دست دادنش شریک بداند؟ حتی کسانی که مخاطب جدی فیم‌های عباس کیارستمی نبودند و شاید یک فیلم هم از او ندیده بودند، خود را شریک غم از دست‌دادن هموطنی می‌دانند که نبوغ و یگانگی‌اش، جهان را زیباتر و دوست داشتنی‌تر از پیش کرده و افتخاری ملی برای مردمش در جهان به شمار می‌آید. این اتفاق نشان‌دهنده کیفیت وجودی عباس کیارستمی است؛ چیزی که او را از دیگران متمایز و متفاوت می‌کند.

  • اهداف عربستان از پیوند با منافقین

    کامران کرمی

    عضو گروه دیپلماسی

    حضور ترکی الفیصل، شاهزاده سرشناس سعودی و رئیس سابق استخبارات عربستان در نشست سالانه گروهک منافقین در پاریس را اگرچه نمی‌توان امر تازه‌ای در ارتباطات گسترده عربستان با گروهک‌های ضد‌ایرانی دانست، اما حضور این مقام بلندپایه در زمانی که آل‌سعود تمامی ابزارهای موجود برای ضربه زدن به ایران را به استخدام گرفته است، حکایت از فاز دیگری از راهبرد ضد‌ایرانی عربستان دارد. یکی از عواملی که همواره در مسائل امنیتی و نظامی مابین ایران و عربستان نقش ایفا کرده، استفاده و به‌کارگیری از توان گروه‌ها و سازمان‌های نیابتی با مقیاس عملیاتی در سطوح داخلی و منطقه‌ای است که در چند دهه اخیر و به‌خصوص در مقطع کنونی در مرزهای شرقی و غربی ایران به کار گرفته شده و سعودی‌ها در تلاش بوده‌اند تا با استفاده از این ظرفیت، بر ایران فشار آورده و راهبرد خود را در نظام منطقه‌ای خاورمیانه برای مهار تهران به‌کار بگیرند.

  • شبه‌جزیره اسرارآمیز - ۲۴ تیر ۹۵

    ترجمه: محمدحسین باقی

    پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).

  • کدام گزینه برای خاموش کردن کامپیوتر بهتر است؟

    استفاده از گزینه Shut Down رایج‌ترین راه برای خاموش کردن کامپیوتر است؛ اما بد نیست بدانید گزینه‌‌های دیگری نیز وجود دارد و با این حساب قصد داریم ببینیم چرا به جای Shut Down کردن رایانه از Sleep یا Hibernate استفاده کنیم؟ بیشتر کاربران عادت دارند برای خاموش کردن کامپیوتر خود پس از ذخیره تمام کارهایی که انجام داده‌اند، گزینه Shut Down را انتخاب کرده و کامپیوتر را خاموش کنند. خاموش کردن کامپیوتر هیچ اشکالی ندارد، اما راه‌های دیگری نیز برای عدم استفاده از کامپیوتر وجود دارد که با به‌کارگیری آنها می‌توانید در وقت و انرژی صرفه‌جویی کنید.

  • حمایت علنی از منافقین

    اجتماع سالانه حامیان منافقین در پاریس با پرده‌برداری از حمایت علنی آل‌سعود از تروریست‌ها همراه بود. پوشش رسانه‌ای زنده این اجلاس در کنار حضور ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی و رئیس سابق دستگاه امنیتی عربستان نشان داد که حمایت‌ها‌ی گسترده مالی و امنیتی آل‌سعود از تروریسم همچنان ادامه دارد و حمایت علنی از تروریست‌های منافق یکی دیگر از نشانه‌های سیاست خصمانه سعودی ها علیه ایران است. سخنران اجاره‌ای این اجلاس همچنین با یاد کردن از سرکرده این فرقه به‌عنوان «مرحوم رجوی»، گاف اطلاعاتی بزرگی داد.

    .
  • چگونه خود را از دست افراد مسموم دور نگاه داریم؟

    مترجم: هوتسا عسکری‌نسب

    افراد مسموم از منطق سرپیچی می‌کنند و برخی از آنها هم از تاثیر منفی‌ای که بر روی اطرافیان خود به جای می‌گذارند بی‌اطلاع هستند و عده دیگری هم به نظر می‌رسد که از ایجاد هرج و مرج و عصبانی کردن دیگران احساس رضایت می‌کنند. از آنجا که یادگیری چگونگی ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف بسیار مهم است اما در مورد افراد واقعا مسموم، ارزش ندارد که انرژی و زمان خود را صرف شناخت چنین افرادی که مسبب ایجاد پیچیدگی‌های غیرضروری، نزاع و استرس می‌شوند، کنید.

  • ترور نافرجام در دالاهو

    سوء‌قصد نافرجام به جان حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس موجب کشته شدن راننده وی و یکی از مسوولان دامپزشکی استان شد و چند زخمی بر جای گذاشت. عضو کمیسیون امنیت ملی برای بررسی مشکلات بخش ریجاب به این محل رفته بود که در مسیر ازسوی یک پژو پارس سفید حامل چهار فرد مسلح، خودروی آنها به رگبار بسته می‌شود و عوامل حادثه پس از آتش زدن خودروی خود به جنگل‌های کرمانشاه فرار می‌کنند. به علت نزدیکی مناطق غربی به عراق، این مناطق در خطر هستند.

    .
  • زنگ خطر نبود ایمنی

    نسیم علایی

    عضو گروه پتروشیمی

    چهارشنبه هفته گذشته، نقص فنی در برج پارازایلین واحد پتروشیمی بوعلی سینا موجب انتشار این ماده شد و این شروعی برای آتش‌سوزی بود که حدود ۶۰ ساعت به طول انجامید. پتروشیمی بوعلی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر واقع شده است و خوراک نفتا و بنزین پیرولیز را می‌گیرد و از آنها مواد آروماتیک مانند پارازایلین و ارتوزایلین تولید می‌کند. پرتاب شعله‌های آتش از برج‌ تولیدی ۸۰۰۱ به مخزن ۲۰۰۱C که گنجایش ٢٥ هزار تن نفتا را داشت موجب تشدید آتش‌سوزی شد.

  • ۱۵ توصیه بانک جهانی برای مسکن کم‌درآمدها

    بانک جهانی با بررسی تجربه کشورهای مختلف در زمینه تامین مسکن کم درآمدها از زمان بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون، دو نوع توصیه سیاستی برای نحوه برنامه‌ریزی‌های شهری، سکونتی و فقرزدایی خطاب به دولت‌ها مطرح می‌کند. این نهاد بین‌المللی، در قالب توصیه اول خود، دخالت مستقیم دولت برای تامین مسکن را منتهی به شکست عنوان کرده و برای مداخله غیرمستقیم سیاست‌گذاران دولتی در بازار مسکن، ۱۵ راهکار ترکیبی پیشنهاد کرده است. دومین نسخه بانک جهانی در این راستا، پیوندزنی بین مجموعه سیاست‌های اجتماعی و سیاست‌های بخش مسکن است.

  • مشخصات آپارتمان‌های قسطی در بازار مسکن

    طرح فروش قسطی آپارتمان‌های مسکونی که از اول اردیبهشت امسال با همکاری بانک عامل بخش مسکن برای تضمین بازپرداخت تسهیلات غیرنقد خرید ملک به‌صورت رسمی آغاز شد، هم‌اکنون در بازار غیر‌رسمی فروش غیر‌نقد آپارتمان از سوی برخی سازنده‌ها در جریان است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، طرح فروش قسطی مسکن به‌دنبال پیشنهاد سال گذشته انبوه‌سازان در نهایت بهار امسال ابلاغ شد که در قالب این طرح قرار شد سازنده‌ها در قبال فروش آپارتمان‌های آماده خود تسهیلات غیر‌نقدی حداکثر ۱۵۰ میلیونی برای خریداران در نظر بگیرند. در حالی که بنا به برخی دلایل، از زمان ابلاغ این طرح تاکنون هنوز هیچ سازنده‌ای برای معرفی واحدهای آماده خود به‌منظور فروش در قالب این طرح به بانک عامل بخش مسکن مراجعه نکرده است، جریان دومی از فروش قسطی آپارتمان در بازار مسکن ایجاد شده است.

  • دربست، آینده!

    ندا لهردی

    ذات انسان به‌دنبال کمال مطلوب است، بنابراین رشد و پیشرفت هدف همیشگی بشریت بوده است. ایجاد کسب‌و‌کارهای جدید هم با همین انگیزه اتفاق می‌افتد و در حقیقت ماهیت استارت‌آپ‌ها هم ایجاد بنگاه‌های تجاری نه چندان بزرگ با پتانسیل رشد بالا است. با این اوصاف استارت‌آپ‌ها حالا به ابزاری مهم برای رسیدن به این هدف تبدیل شده اند.

    رشد استارت‌آپ‌ها در یک دهه اخیر و به‌خصوص دو سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است. هدف استارت‌آپ‌ها ایجاد زندگی راحت با استفاده از فرآیندهای خلاقانه است و در نهایت مهم‌ترین هدف آنها داشتن تاثیری مثبت روی پیشرفت جامعه بشر است.

  • وقوع ۲۸۰ حادثه و حریق روزانه در تهران

    چهار روز دیگر دقیقا یک ماه از وقوع حادثه شهران می‌گذرد. حادثه سحرگاهی ۲۸ خرداد که منجر به نشست زمین در میدان شهران و شکستگی خط لوله گاز و انفجاری مهیب در این منطقه شد؛ انفجاری که گودالی عمیق در خیابان ایجاد کرد و شعله‌های آن تا ارتفاع ۲۰ متری به هوا بلند شد. این حادثه موجب قطع جریان برق، گاز، آب و تلفن در منطقه شد؛ خساراتی به کارگاه مترو و چند واحد مسکونی وارد کرد و باعث ناپدید شدن ۲ کارگر پیمانکار مترو شد. وقوع این حادثه اگرچه از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلف مورد واکاوی قرار گرفت اما مانند هر حادثه دیگری به جای آنکه علل وقوع حادثه بررسی شود و درس عبرتی برای تهران باشد به عرصه‌ای برای پاسکاری مسوولیت مدیران بدل شد.

  • لایه محافظ در برابر آفتاب

    دکتر مریم ملکی

    متخصص پوست و زیبایی

    امروزه می‌دانیم قرار گرفتن در معرض تشعشعات ماورای بنفش خورشید، عوارضی از قبیل پیری پوست، حساسیت نسبت به نور، اریتم (قرمزی پوست) و بدخیمی‌های پوستی را در پی خواهد داشت. سازمان غذا و داروی آمریکا و آکادمی درماتولوژی آمریکا، مداخلات دارویی و غیر‌دارویی متعددی را برای حفاظت از پوست در برابر نور آفتاب توصیه کرده‌اند. ساده‌ترین این اقدامات، پوشاندن پوست با لباس مناسب و استفاده از ضدآفتاب هاست.

    چه موقع باید کرم ضدآفتاب را بزنیم؟

    حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از اینکه در معرض آفتاب قرار بگیرید، باید کرم ضدآفتاب را روی پوست بمالید؛ زیرا در این فاصله زمانی، کرم جذب پوست شده و می‌تواند سلول‌های پوست را از آثار زیانبار نور خورشید محافظت کند.

  • به سبکی پرکاه؛ به سرعت جت

    از اختلال همیشگی گوشی‌تان کلافه شده‌اید و با توقف‌های پیاپی مواجهید که با یک دایره در حال کامل شدن همراه است و سعی دارد دستور شما را به زحمت اجرا کند. این نشانه‌ها بیانگر یک چیز است؛ پرشدن حافظه گوشی و کمبود جا که فرصت اجرای سریع برنامه‌ها را از گوشی شما می‌گیرد. امروزه برنامه‌های جدیدی به بازار می‌آیند که هر لحظه وسوسه نصب آن روی گوشی‌ها را بیشتر می‌کند؛ بنابراین به‌جز احتمال ویروسی شدن گوشی، یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی که منجر به کندی سرعت گوشی‌های تلفن همراه می‌شود، پر بودن حافظه داخلی و جانبی آن است.

  • همیشه می‌خواستم یک کارآفرین حرفه‌ای باشم

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    مفهوم بازاریابی متکی بر طرفداران (advocate marketing) بسیار ساده است؛ بازاریابی متکی بر طرفداران مستلزم مدیریت طرفداران یک شرکت برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار است. در مورد این جمله بیندیشید: شما بزرگ‌ترین سفیر برندتان (مشتریان خوشحال‌تان) را مورد هدف قرار می‌دهید و آنها را وادار به هدایت بار بازاریابی‌تان می‌کنید. این کار بنیادی، هوشمندانه و موثر است.

    مدت ها پیش از اینکه کسی واقعا روی بازاریابی متکی بر طرفداران تمرکز کند، مارک اورگان Influitive را ایجاد کرد.

  • ممنوعیت حبس کوتاه‌مدت

    آنطور که معاون نظارت دیوان عالی کشور اعلام کرده پس از این مرتکبین جرائم عمدی که مجازات قانونی آنها ۳ ماه حبس باشد، مطلقا باید به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محکوم شوند. مجازات‌های جایگزین حبس شامل دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی است که البته در مورد جرائمی چون جرم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور یا افراد سابقه‌دار، محدودیت‌هایی پیش‌بینی شده است. برخی حقوقدان‌ها معتقدند این کار به نفع جامعه و مفید به حال مرتکبان اعمال مجرمانه است.

    .
  • یک فیلمساز و هزار سودا

    محمد اسفندیاری

    عباس کیارستمی در سال‌های اخیر در کنار ساخت فیلم کارهای بسیار دیگری را نیز در حوزه ادبیات و هنر تجربه کرد. او عکاسی کرد، طراحی دکور انجام داد،‌ روی صحنه اجرای اپرا را به کارنامه هنری‌اش افزود، روایت‌هایی تازه از شعرهای مولانا، حافظ و سعدی به دست ناشر سپرد، برای کتاب‌های شعر و مجلات فرهنگی و هنری طراحی جلد انجام داد، داور آثار معماری شد، پوستر طراحی کرد و در تئاتر و موسیقی و. . . هم دستی داشت. او آقای هفت هنر بود. به قول یکی از منتقدان سینما همه کاری انجام داد جز فیلم ساختن برای نمایش در ایران.

  • اصلاح نظام بانکی - ۲۴ تیر ۹۵

    در حالی که این روزها انتقادات از عملکرد بانک‌ها با افشای فیش‌های حقوقی نجومی برخی مدیران شدت گرفته است، رئیس‌جمهور از اجرای طرح تحول نظام بانکی به‌عنوان مهم‌ترین بسته مالی و پولی برای رونق اقتصادی کشور در سال ۹۵ خبر داده و گفته هدف اصلی این طرح «تقویت بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی» خواهد بود. به عقیده رئیس‌کل بانک مرکزی با اجرایی شدن این طرح که در ۶ محور ارائه شده، نظام بانکی از بحران احتمالی دور شده و توان خود را برای اصلاحات اساسی به‌دست می‌آورد.

    .
  • سند بازسازی اجتماعی شهرهای جدید

    محسن مجذوب

    کارشناس ارشد طراحی شهری

    شهرنشینی قرن اخیر در جهان و چند دهه‌اخیر در ایران، با سرعت و شتاب بسیار بالایی رشد داشته، انسان‌ها سبک‌های دیگر زندگی را رها کرده‌اند و امروزه شهرنشین شکل غالب سکونت بشری را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب می‌توان انسان دوران مدرن را انسان شهرها و شهرنشینی را از مهم‌ترین رخدادهای دوره معاصر و در نهایت دوره معاصر را دوره انتقال بشر به شهرنشینی نام‌گذاری کرد.

    اولین مساله‌ای که در این مورد باید بیان کرد این است که تاسیس یک شهر صرفا ساختار فیزیکی نیست، یک شهر ترکیبی از ساختار فیزیکی و ساختار اجتماعی و فرهنگی است.

  • نصب برنامه روی کارت حافظه یا هارد اکسترنال در ویندوز ۱۰

    امکان نصب نرم‌افزار در جایی به جز جایی که ویندوز ۱۰ روی آن نصب شده است، ویژگی است که به احتمال زیاد به کار شما خواهد آمد؛ بنابراین در این آموزش به نحوه نصب برنامه روی کارت حافظه یا هارد اکسترنال در ویندوز ۱۰ می‌پردازیم. در آپدیت اصلی ویندوز ۱۰ که آذر ماه گذشته منتشر شد، شاهد اضافه شدن امکان نصب نرم‌افزار روی کارت حافظه یا هارد اکسترنال بودیم، به این ترتیب کاربران قادر هستند اپلیکیشن‌های موردنظر خود را به غیر از هارد اصلی که ویندوز ۱۰ روی آن نصب است روی فلش مموری یا کارت حافظه میکرو ا‌س دی هم نصب کنند.

  • جراحی نظام بانکی

    مجید حیدری

    عضو گروه بانک و بیمه

    پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، کارشناسان در پی آن بودند که مهم‌ترین اولویت اقتصادی کشور را شناسایی کنند. بر این اساس به اعتقاد اکثر کارشناسان و مسوولان، مهم‌ترین چالش کشور پس از لغو تحریم‌ها، حل مشکلات نظام بانکی است. به‌دلیل آنکه اقتصاد ما یک اقتصاد بانک محور است، حل مشکلات این بخش می‌تواند علاوه‌بر بسترسازی برای خروج از تنگنای مالی، با تسهیل تامین مالی بنگاه‌های کارآ، اقتصاد کشور را در مسیر خروج از رکود هدایت کند.

  • زمینه چینی برای توطئه؟

    ادعاهای اخیر بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان علیه برنامه موشکی ایران که یکی، آزمایش‌های موشکی ایران را ناسازگار با روح برجام دانسته و دیگری مدعی شده ایران مقررات شورای امنیت را نقض کرده است، واکنش مقام‌های کشورمان را برانگیخت. از یک‌سو رئیس سازمان انرژی اتمی، این ماجرا را نشانه شکل‌گیری توطئه‌ای جدید دانست و ازسوی دیگر تخت‌روانچی گفت: بارها اعلام کرده‌ایم فعالیت‌های موشکی ما دفاعی است، ربطی به برجام ندارد و ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ هم نیست.

    .
  • کارنامه آقای لانگ شات

    مینا انصاری

    عباس کیارستمی به گفته قریب به اتفاق منتقدان بزرگ سینمایی جهان، یک صدای تازه در سینما بوده است. او روایتی منحصربه‌فرد را با امضای خودش به سینما معرفی کرد و توانست مرزهای سینما را در سطح وسیعی گسترش دهد. بزرگان سینمای جهان او را با عنوان «شاعر سینما» می‌شناسند. کارگردانی که مفاهیم «زندگی»، «امید»،‌ «مرگ»، «طبیعت» و. . . را در فیلم‌هایش مصور کرد و سینمای شاعرانه را در جهان مدرن شده، پرورش داد. این موضوع شاید ریشه در چگونگی ورود عباس کیارستمی به سینما داشته باشد.

  • مامان‌پز‌های هند، راه نجات زنان از فقر

    بهار فردنیا

    «مامتا کاتوریا»، زنی ۴۵ ساله است که در یکی از محلات فقیرنشین دهلی نو زندگی می‌کند. او به تازگی برای تامین معیشت خود به‌عنوان سرآشپزخانگی، در یکی از سایت‌های تهیه غذای خانگی در هند به نام «میلیون کیچن» ثبت‌نام کرده است. او به همراه ۱۲۰ زن خانه‌دار، به‌عنوان آشپز در «میلیون کیچن» فعالیت می‌کنند و برای جامعه حرفه‌ای شاغل که به غذای خانگی علاقه دارند، آشپزی می‌کنند و غذای خود را از طریق این سایت به فروش می‌رسانند. این سایت در واقع پلی است برای ارتباط جامعه با زنان خانه‌دار.

  • هوش چیست؟

    هوش یکی از نرم‌افزارهای ذهن انسان است. تعریف واژه هوش آن‌قدر گسترده است که با وجود تحقیقات بسیاری که در این زمینه انجام شده است همچنان تعریف واقعی و دقیقی از آن موجود نیست، اما با وجود تمام دریافت‌ها می‌توان گفت: «هوش توانایی فرد برای زیستن و ارتقای زندگی خود هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی است»

    هوش توانایی‌ای است که به ما کمک می‌کند محیط اطراف خود را انتخاب کنیم، تغییر یا شکل دهیم. هوش توانایی برقراری ارتباط، مدیریت ارتباط و درک دیگران است. هوش توانایی شناخت خود، آگاهی بر خود و مدیریت خود است.

  • نسخه برتر اسکان سرریز جمعیت

    سیاست‌های دولتی برای اسکان سرریز جمعیت کلان‌شهرها در حالی بخش قابل‌توجهی از خانوارهای کم درآمد را طی حدود ۴ دهه گذشته به سمت شهرهای جدید سوق داده است که هم اکنون صاحبنظران حوزه شهرسازی معتقدند، می‌توان با الگوبرداری از تجارب برخی کشورها در این زمینه نسخه‌های بهتری را پیش روی سیاست‌های جمعیتی و ساخت وسازهای شهری قرار داد.

    این کارشناسان و صاحب‌نظران برای پاسخگویی به چالشی که هم اکنون در شهرهای جدید به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل حال حاضر ساکنان پروژه‌های انبوه مسکن ارزان قیمت - مسکن مهر - طی یک‌سال گذشته به‌صورت جدی مورد بحث و بررسی است راهکارهای گوناگونی ارائه می‌کنند.

بیشتر