شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آخر هفته

  • داستان زوال نشان های ایرانی

  • شبه‌جزیره اسرارآمیز - ۲۷ خرداد ۹۵

    ترجمه: محمدحسین باقی

    پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).

  • چرا نشان‌های تجاری ایرانی ماندگار نیستند؟

    محمد زارعی

    کارشناس جامعه‌شناسی

    بحث پیرامون موضوع ماندگاری برندهای ایرانی یا اعتماد و عدم اعتماد طولانی مدت به کالاهای ساخت داخل را باید فراتر از ساختار خطی و تقلیل‌گرایانه اقتصادی تفسیر کرد؛ به این معنی که بهتر است چنین موضوعی را در قالب نوع و چگونگی نظام الگوهای رفتاری، فرهنگی و جامعه‌شناختی ارزیابی کرد، تا چالش‌ها و ریشه‌های چنین مساله اجتماعی بیش از گذشته آشکار و براساس آن راهکارهایی ارائه شود. انواع گوناگون نظام‌های فرهنگی تحت شرایط معینی شکل می‌گیرند و در ساختمان ذهنی گروه‌های اجتماعی انباشته می شوند تا ملکه ذهن آنها شوند.

  • دوران نامگذاری نسل‌ها بر پایه دهه‌ها گذشته است

    دکتر مصطفی اکبریان، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. وی مقالات و کتاب‌های متعددی درباره بررسی مردم‌شناختی جامعه ایرانی منتشر کرده است که یکی از مهمترین‌ آنها، کتابی با عنوان «درآمدی بر فرهنگ و مردم‌شناسی» است. او مطالعات روزآمدی در حوزه جامعه شناسی فرهنگی دارد و در این گفت‌وگو نگاه تازه‌ای به موضوع نوجوانان ایرانی و رفتارهای گروهی‌شان در چند مدت اخیر ارائه می‌کند. دکتر اکبریان دانشنامه دکترای خود را در رشته جامعه شناسی اقتصاد توسعه دریافت کرده است. او معتقد است که دوران نامگذاری نسل‌ها بر پایه دهه‌ها به پایان رسیده و به علت گسترش روزافزون استفاده از رسانه‌ها و تاثیرگذاری آنها باید نسل‌ها را بر پایه رسانه‌ای که استفاده می‌کنند،‌شناخت.

  • کاهش نرخ سود از اول تیر

    درحالی‌که برخی اخبار از کاهش نرخ سود بانکی طی روزهای اخیر حکایت داشت رئیس کانون بانک‏های خصوصی از توافق داوطلبانه بانک‏ها برای کاهش نرخ سود سپرده به ۱۵ درصد از ابتدای تیر ماه خبر داد و گفت که نرخ سود تسهیلات هم با فاصله زمانی کوتاهی کاهش خواهد یافت. طی دو- سه سال گذشته این چهارمین باری است که نرخ سود بانکی کاهش پیدا می‌کند و از ۲۲درصد سال ۹۳ حالا به ۱۵ درصد می‌رسد. پیشتر رئیس بانک مرکزی گفته بود که تا رسیدن به نرخ تورم سیاست کاهش نرخ سود را دنبال می‌کند.

    .
  • اعتراف تلخ آقای بان

    دبیرکل ۷۱ ساله سازمان ملل متحد که واپسین روزهای کارش را می‌گذراند، آخر سر قفل سکوت خود را شکست و با اعترافی تلخ نشان داد که این سازمان چندان هم بی طرف نیست و پول و دخالت قدرت‌های با نفوذ تا چه حد می‌تواند بر فعالیت‌ها و عملکرد این سازمان تاثیر بگذارد. هنوز یک هفته از زمانی که نام عربستان سعودی در میان لیست سیاه سازمان ملل قرار گرفت، نگذشته بود که بان کی‏مون دبیر‏کل سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران از خروج نام این کشور از لیست مذکور خبر داد. او پیشتر اعلام کرده بود که ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان مسوول مرگ ۶۰ درصد از کودکان کشته و زخمی شده در یمن طی سال گذشته بوده و در جریان حملات این ائتلاف ۵۱۰ کودک کشته و ۶۶۷ کودک دیگر زخمی شده‏اند.

  • بزرگ‌ترین نام‏‏های تجاری دنیا

    بهار فردنیا

    با نگاهی به فهرست ۱۰ نام‏ تجاری برتر دنیا، می‏توان موفقیت شرکت‌های حوزه تکنولوژی را نسبت به بقیه شرکت‌ها به وضوح مشاهده کرد. براساس رتبه‏بندی سالانه موسسه «میلوارد براون» فعال در حوزه نام‏های تجاری، امسال گوگل با سبقت گرفتن از اپل به باارزش‏ترین نام‏ تجاری‏ جهان تبدیل شده‏ است.

    این رتبه‏بندی براساس نظر سه میلیون مشتری، اطلاعات مالی شرکت‌ها و عملکردشان در کسب‏وکار انجام شده‏ است. اما آنچه اهمیت دارد، چگونگی به موفقیت رسیدن این شرکت‌ها است.

  • ۱۰ راز شاد زیستن

    افراد شاد به خودی خود و از روی شانس شاد نیستند بلکه آنها عادت‌ها و باورهایی دارند که توسط آن عادات و باورها شاد می‌شوند. هیچ انسانی بدون داشتن افکار، عادات و باورهای شاد کننده نمی‌تواند برای مدت زیادی شاد بماند و اما افراد شاد چه عادت‌هایی دارند که آنها را شاداب نگه می‌دارد؟ در این مقاله ۱۰ مورد از رازهای شاد بودن و شاد ماندن افراد شاداب را برای شما آشکار می‌کنیم.

    افراد شاد، دیگران را سرزنش نمی‌کنند

    سرزنش کردن با شاد بودن در تضاد است. نمی‌توانید دائما دیگران را سرزنش کنید و توقع داشته باشید که شاداب بمانید.

  • نسل متفاوت دهه هشتادی؟

    تنها یک قرار اینترنتی ساده کافی بود تا هزاران نوجوان دهه هشتادی را در مقابل مجتمع کوروش جمع کند تا به قول خودشان خستگی امتحانات را از تن به در آورده و دورهم باشند. هرچند این تجمع به تعطیلی مرکز خرید و نیز دخالت پلیس در متفرق کردن آنها منجر شد اما همین رویداد عاملی شد تا رسانه‏ها، جامعه‏شناسان و حتی سیاسیون، متوجه نسلی شوند که در یک دهه آینده قرار است نسل جوان و تاثیرگذار کشور را تشکیل دهند. نسلی که احتمالا نیازهایشان، باورهایشان و شاید مطالبات شان متفاوت با نسل‌های قبلی باشد.

    .
  • - ۲۷ خرداد ۹۵

    امیررشیدمهرآبادی

    کارشناس خودرو

    دیفرانسیل عقب بودن خودرو نیز مثل دیفرانسیل جلو بودن، دارای مزایا و معایب خاصی است و به همین خاطر همیشه این پرسش برای علاقه‌مندان پیش می‌آید که دیفرانسیل عقب بودن بهتر است و یا دیفرانسیل جلو بودن که کارشناسان آن را به هُل دادن‌ یا کشیدن یک جعبه تشبیه می‌کنند و برای آن خوبی‌ها و بدی‌هایش را عنوان می‌کنند. پس با این تفاسیر، می‌توان ویژگی‌های مثبت و منفی این طرح را نیز برشمرد که قصد داریم به آن بپردازیم. در خودرو‌های دیفرانسیل عقب چون قطعات انتقال نیرو در عقب و جلوی خودرو تقسیم می‌شوند، تقسیم وزن بهتری صورت می‌گیرد که در نتیجه وزن ‌حین شتاب‌گیری به محور عقب که به‌عنوان محور محرک است، منتقل می‌شود و با بالا رفتن چسبندگی تایر‌های عقب، شتاب‌گیری بهتری انجام خواهد شد.

  • شرکت‌های بزرگ برای کاهش هدررفت انرژی چه می‏کنند؟

    سال‏ها سیکل مصرف در جهان توسعه یافته به‌گونه‏ای بود که بانک جهانی تخمین بزند که جهان تا سال ۲۰۲۵ روزانه ۶ میلیون تن متریک هدررفت جامد تولید کند؛ که این میزان بالاتر از ۳. ۵ میلیون تن متریک در سال ۲۰۱۰ خواهد بود. اما شواهدی وجود دارد که پارادایم موجود در اقتصاد در حال تغییر است و برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا در حال کمک به ایجاد این تغییر هستند. در اینجا جالب‏ترین ایده‏هایی را که سه شرکت ایکیا، والمارت و کوکاکولا برای بهبود آثار محیط زیستی شرکت‌ها و مصرف‏کنندگان‏شان انجام می‏دهند آورده‏ایم:

    ایکیا: این غول لوازم و اثاثیه منزل یک برنامه « حفظ اثاثیه» را در بلژیک ایجاد کرده است.

  • دورترین نقطه جهان

    زینب مرتضایی فرد

    این اقیانوس برخلاف نامش اصلا آرام نیست، احتیاط کنید یا نه هم فرقی ندارد. همین که آن را دست بگیرید و ورق زدنش را شروع کنید غرق می‌شوید، البته کاملا مطمئن هستم که از این غرق شدن نهایت لذت را خواهید برد. مثل من که بعد از چند سال شعر نخواندن و فاصله گرفتن از شعر معاصر در «اقیانوس آرام» علیرضا بهرامی شاعرِ روزنامه نگار غرق شدم.

     

     

    آشنایی تصادفی من و «اقیانوس آرام» بعد از یک بار خواندن سروده‌های بهرامی به پیوندی عمیق بدل شد؛ آنقدر که می‌توانم بگویم بارها سوار کشتی‌ها شده‌ام، پا به قطارها گذاشته، جاده‌های بی شماری را قدم زده‌ام و حالا انسان‌های بی شماری را در سراسر جهان می‌شناسم؛ انسان‌هایی که دردهایشان از زبان یک شاعر روزنامه‌نگار که شک ندارم داستان و تصویر را هم به‌خوبی می‌شناسد، لابه‌لای سطرهای به ظاهر ساده این کتاب منعکس شده است.

  • اکران - ۲۷ خرداد ۹۵

    ایستاده در غبار

    کارگردان:

    محمد حسین مهدویان

    تهیه‌کننده:

    حبیب‌الله والی‌نژاد

    بازیگران:

    هادی حجازی‌فر در نقش احمد متوسلیان و امیرحسین هاشمی، ابراهیم امینی و عماد محمدی

    خلاصه داستان: احمد که عصیان نوجوانی‌اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشگری می‌شود که باید در دروازه های خرمشهر با دشمن بجنگند اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرز ایران رقم می خورد.

    مرگ ماهی

    کارگردان:

    روح‌الله حجازی

    تهیه‌کننده:

    روح‌الله حجازی

    بازیگران: نیکی کریمی، علی مصفا، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، سحر دولتشاهی، پانته‌آ بهرام، ریما رامین‌فر، بابک کریمی، بهرنگ علوی، حسام محمودی، مهرداد میرکیانی، مروارید کاشیان، کیمیا مرادیان، ملیکا پارسا، حسام رحیمی‌منش

    خلاصه داستان: همیشه فکر می‌کردم ماهی‌ها موقع مردن، وقتی لب می‌زنن، یه چیزی می‌خوان بگن که من اونو نمی‌شنوم.

  • برخورد خیلی نزدیک با نسل X

    فرناز سلیمی

    بهار تهجد

    آیا شما هم اعتقاد دارید که بچه‌های نسل دهه هفتاد و هشتاد تفاوت‌های بنیادینی در هویت و جهان‌بینی با نسل دهه شصت دارند؟ این نسل که اخیرا سوژه بسیاری از گزارش‌ها و تحلیل‌ها شده‌اند، عمدتا بین ۱۳ تا ۲۰ سال سن دارند. نسلی جسور و نترس که با رفتارهایشان معادلات و فرمول‌های مهندسان اجتماعی و فرهنگی کشور را به هم ریخته‌اند. در این گزارش ما چند سوال کلی را از تعدادی از آن ها پرسیده‌ایم. پاسخگویان سنین مختلفی دارند و پاسخ هر یک از آن ها به این پرسش‌ها چنان است که می‌تواند طیف شناختی و شخصیتی بسیاری از هم سن و سال‌هایشان را نمایندگی کند.

  • ما در زمان حال نیستیم

    مهشید فهیم

    «پیش از آن‌که بخوابم» یکی از رمان‌های پر طرفدار بازار کتاب در ماه‌های اخیر بوده است و توانسته واکنش‌های متفاوتی را به وجود بیاورد. ماجرای این رمان پرداختی هوشمندانه و متفاوت است از فراموشی و روحیات انسانی در برخورد با مقوله‌ زمان در فضای هیجان‌انگیز ادبیات داستانی. این رمان نوشته‌ «اس جی واتسون» است که در کشورهای زیادی با استقبال روبه‌رو شده است. تا جایی که «ریدلی اسکات» فیلمساز نامدار انگلیسی پس از انتشار این کتاب، امتیاز آن را خرید و براساس آن فیلمی با بازی نیکول کیدمن ساخت.

  • سیل متولدان دهه هفتاد و هشتاد ‌بر پهنه اجتماعی ایران

    آزاده باقری

    در هفته اخیر بسیاری از رسانه ها، جامعه‌شناس‌ها، سیاسیون و قشرهای مختلف با غافلگیری نگاه ویژه‌ای به نسل جدید داشته‌اند. نسلی که این روزها بیشتر از قبل خبرسازی کرده‌اند. حتما شما هم از میتینگ روز سه شنبه ۱۸خرداد در مقابل مجتمع تجاری کوروش خبردار شده‌اید. اینکه حدود ۲هزار نفر نوجوان دهه هشتادی تنها از طریق یک وعده تلگرامی دور هم جمع شده‌اند، همه را به فکر انداخته که این نسل دغدغه‌ها و اولویت‌هایش برای زندگی؛ قطعا با نسل‌های پیش از خود تفاوت دارد. میتینگ کوروش بهانه‌ای شد تا اتفاقات گذشته‌ای که از طریق نسل‌های دهه هفتاد و هشتاد رخ داده است مانند یک فیلم جلوی چشم همگان قرار گیرد.

  • اهمیت بنگاه‌های صنعتی و سنت کارآفرینی

    محسن خلیلی

    رئیس هیات مدیره انجمن مدیران صنایع

    کارخانه «ارج»، متعلق به دوره‌ای از اقتصاد کشورمان است (دهه سی و چهل) که پاگیری بنگاه‌های صنعتی را در آن شاهد هستیم. نسلی از بنگاه‌های صنعتی و شروع سنت کارآفرینی که دوران مدرن صنعتی شدن میهن‌مان را شکل می‌دهد. ارزش و جایگاه «بنگاه‌های صنعتی» در کشورمان کمتر شناخته شده است و تاثیر آنها در روند توسعه اقتصادی کشور نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که اقتصاد کشورها در دوران معاصر جزو تاریخ بنگاه‌های صنعتی آنها نیست.

  • چرا نشان‌های تجاری ایرانی ماندگار نیستند؟ - ۲۷ خرداد ۹۵

    وقتی جماعت ایرانی به همنوع خود اعتماد ندارد یا در برخورد با وی از درِ بی‌اعتمادی وارد می‌شود، چگونه می‌شود حاصل دسترنج و کاروتولیدی که از فکر و نقشه و سرمایه و منافع همان افراد به دست آمده اعتماد کند؟ برند او یک برند داخلی است. او در قبال هرآنچه رنگ داخلی داشته باشد از پیش موضع مشخصی دارد. یادمان داده‌اند برند ایرانی، جنس و کالای ایرانی، شخصیت و منش ایرانی، خودروی ایرانی، رمان و داستان‌نویس و هنرمند ایرانی، فوتبال ایرانی، مدرک علمی و دانشگاهی ایرانی و هزاران مقوله دیگر، نه تنها چیزی در چنته ندارند؛ بلکه بوی دردسر هم می‌دهند.

  • بارکد

    فیلم سینمایی «بارکد» آخرین ساخته مصطفی کیایی که در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد، پرده سینماها آمده است. این فیلم پنجمین ساخته مصطفی کیایی است که در روزهای اخیر توانسته همچون «عصر یخبندان»، «خط ویژه» و «ضدگلوله» توجه تماشاگران را به خود جلب ‌کند. البته برای اکران این اثر حاشیه‌هایی هم به وجود آمده بود که سرانجام با برخی اصلاحات این اثر به چرخه اکران رسید. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: پشت هر آدمی داستانی هست و پشت هر داستانی یه آدم، بهتره قبل از هر قضاوتی یه کم صبر داشته باشیم.

  • دو نگاه در‌کاهش نرخ سود

    مجید حیدری

    عضو گروه بانک و بیمه

    درحالی‌که خبرها حاکی از آن است که بانک‌های خصوصی و دولتی، توافق کرده اند که نرخ سود بانکی از ۱۸ درصد به ۱۶ درصد برای سپرده‌های یک‌ساله کاهش یابد، برخی از بانک‌ها زودتر از موعد مقرر، دست به اقدام داوطلبانه زدند و نرخ سود را کاهش دادند. این اقدام اگر باعث می‌شود که در کوتاه‌مدت، بخشی از سپرده‌ها از بانک خارج شود و به اصطلاح فرار سپرده بانکی رخ دهد، اما در بلندمدت بخش قابل توجهی از هزینه‌های بانکی را کاهش می‌دهد که این موضوع باعث می‌شود اندکی از تنگنای مالی بانک‌ها کاسته شود.

  • دهه هشتادی‏ها آنارشیست یا شجاع؟

    شایان ربیعی

    عضو گروه فرهنگ و هنر

    تجمع دانش آموزان دبیرستانی در مجتمع کوروش، مثل تجمع اخیرشان در آموزش و پرورش برای اعتراض به سختی امتحان‏های نهایی و. . . شگفتی و مسوولان دستگاه‏های اجرایی و انتظامی کشور را برانگیخت. نسل جدید با رفتارهای جالب توجهش در چند سال اخیر، نشان داده که در معادلات و فرمول بندی‌های کلاسیک جامعه شناسان و سازمان‌های مدیریتی کشور نمی‌گنجد و تفاوت‌های بنیادینی با نوجوانان نسل‏های گذشته دارد. البته کم نیستند کارشناسانی که از این رفتارهای نوجوانان واهمه دارند.

  • ۱۲ هزار تاکسی فرسوده در صف نوسازی

    با گذشت حدود پنج ماه از طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کشور، سهم تهران از این طرح فعلا فقط جایگزینی ۱۵ دستگاه تاکسی جدید بوده است. کارشکنی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی و تعلل خودروسازان برای واگذاری تاکسی‌ها با قیمت‌های جدید اعلام شده از سوی شورای رقابت از مهم‌ترین عوامل کندی اجرای این طرح به شمار می‌رود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، اوایل بهمن ماه سال گذشته بود که طرح نوسازی ناوگان و جایگزینی ۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رونمایی شد و به امضای هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و سایر دست‌اندرکاران اجرای این طرح رسید.

  • راز ماندگاری نشان های تجاری مشهور جهان

    رفیعه هراتی

    اکثر شرکت‌های مشهور و موفق جهان با گذشت دهه‌ها از تاسیس آنها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت این شرکت‌ها، ساخت نشان تجاری است. در ابتدا شرکت‌ها باید بدانند که ایجاد یک نشان تجاری چیزی بیش از شعار است. به‌طور کلی یک نشان تجاری قوی و موفق باید در همه جنبه‌های شرکت نفوذ کند. پیام نشان تجاری باید در همه ارتباطات ثابت باشد و باید با روابط کارکنان عجین شود. کارکنان شرکت بسیار بسیار مهم هستند و نشان تجاری باید بر عملکرد همه افرادی که با آن در ارتباط هستند تاثیر بگذارد.

  • با ترفندهای جادویی استاد استفاده از ویکی‌پدیا شوید

    ویکی‌پدیا مشهورترین دانشنامه الکترونیکی جهان است. افراد مختلفی در کشورهای مختلف به تکمیل و ویرایش این دانشنامه الکترونیکی کمک می‌کنند. اما برخی از کاربران هم هستند که تنها استفاده‌‌کننده این اطلاعات هستند. اگر شما هم از این دست کاربران هستید وقت آن رسیده که دست‌به‌کار شوید و در تکمیل این دانشنامه مشارکت داشته باشید. قبل از این کار اما باید با نحوه اضافه کردن یا ویرایش مطالب به این دانشنامه آشنا شوید. بنابراین بهتر است قبل از شروع، نکات و ترفندهای جالبی درخصوص این دانشنامه و کار با آن را بدانید.

  • دستمزدهای جنجالی مدیران

    هنوز چند صباحی از ماجرای حقوق‌های میلیونی چند تن از مدیران ارشد بیمه مرکزی نگذشته بود که اسناد جدیدی از حقوق‌های نجومی برخی مدیران بانکی کشور رونمایی شد. اسنادی که نشانگر وضعیت ناعادلانه در پرداختی‌های دولتی است و حالا پای سه قوه را وسط کشیده است. در اولین واکنش به این دریافت ها، معاون اول رئیس‌جمهور از وزرای اقتصاد و کار خواست که موضوع دریافت‌های میلیونی را پیگیری و نتیجه آن را اعلام کنند. این در حالی بود که پس از رسانه‌ای شدن پرداخت‌های نجومی به برخی مدیران، رئیس مجلس هم طی نامه‏ای به رئیس دیوان محاسبات دستور ویژه داد تا هرچه سریعتر گزارش کاملی از وضعیت پرداخت این حقوق‏ها به مجلس ارائه کند.

  • «نه» سوئیسی‌ها به یارانه نقدی

    مردم سوئیس به طرح یارانه نقدی، «نه» گفتند، طرحی که پیشتر توسط گروهی از اندیشمندان به‌رغم مخالفت سیاستمداران به همه پرسی گذاشته شد اما در نهایت نتوانست آرای مثبت اکثریت سوئیسی‌ها را به خود اختصاص دهد. اگر پیشنهاد یارانه نقدی مورد پذیرش قرار می‌گرفت، سوئیس عنوان نخستین کشوری را به خود اختصاص می‌داد که برای مردمانش فارغ از اینکه شاغلند یا خیر، درآمد ماهانه تعیین می‌کرد.

    با این حال سوئیسی‌ها با تکیه بر ساختار تصمیم‌گیری حاکم بر کشورشان پای صندق‌های رای رفته و ۷۸ درصدشان به این طرح پیشنهادی «نه» گفتند.

  • تعطیلی ارج تکذیب شد

    انتشار اخباری از تعطیلی کارخانه لوازم خانگی«ارج» که با قدمتی بیش از ۷۰ سال برای بسیاری ازایرانیان یک نوستالژی به‌شمار می‌رود، موجب شد تا مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی ضمن تکذیب تعطیلی، انتشار گسترده این خبر را فضاسازی رسانه‌ای علیه دولت بداند. به گفته وی هفت شرکت داخلی و خارجی متقاضی خرید این کارخانه هستند. برخی خبرها از شروع ورشکستگی ارج از سال ۸۶ همزمان با واردات بی‌رویه کالاهای خارجی و نیز اخراج بیش از ۷۰ درصد کارکنان تا پیش از سال ۹۲ حکایت می‌کند.

    .
  • هیلاری در راه کاخ سفید

    یک ماه پیش از پایان ماراتن مقدماتی دموکرات‏ها برای انتخابات ریاست جمهوری، تعداد آرای کلینتون از حدنصاب تعیین شده این حزب عبور کرد و به این ترتیب هیلاری بدون نیاز به آرای آخرین «سه‏شنبه بزرگ» نامزد نهایی دموکرات‏ها خواهد بود. کلینتون نخستین زن در تاریخ آمریکاست که توانسته حمایت لازم برای نامزدی یکی از دو حزب معروف آمریکا را به دست بیاورد. باراک اوباما رئیس‏جمهور آمریکا روز پنج‏شنبه رسما از نامزدی «هیلاری کلینتون» در انتخابات ریاست‏جمهوری این کشور حمایت کرد.

    .
  • سرنوشت «ارج»

    غزاله طایفه

    «آهنگری»، «ریخته‌گری»، «جوشکاری» سه کلمه‌ای است که نشان تجاری اولین کارخانه لوازم خانگی ایران براساس آن شکل گرفت. سال ۱۳۱۶ بود که «خلیل ارجمند» کارخانه «ارج» را راه‌اندازی کرد، کارخانه‌ای که محصولات آن در دهه‌های قبل از انقلاب و حتی در سال‌های پس از انقلاب به خانه‌های ایرانیان راه یافت. حالا نزدیک به ۸۰ سال از آن زمان می‌گذرد. گفته می‌شود کارخانه‌ای که زمانی ظرفیت تولیدش بیش از ۴۵۴ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی بوده، حالا افول تولید را پشت سر می‌گذارد و تولیدات آن به ۱۵ هزار دستگاه تنزل یافته است.

  • - ۲۷ خرداد ۹۵

    میترا فتحی

    گروه درمانگر و مربی زندگی

    info@mitrafathi. com

    عادت‌های ما رفتارهای ما را می‌سازند. به هر چیزی عادت کنیم طبق همان رفتارها و بنابراین، زندگیمان را شکل می‌دهیم. چرا برخی از مردم موفق هستند؟ و چطور می‌شود که برخی دیگر نمی‌توانند به موفقیت دست یابند؟ صرف‌نظر از دلایل متعدد آن، در این مقاله می‌خواهیم ۶ امر مثبت، عملی و پر بازده را که افراد موفق نیز به آنها عادت دارند به شما آموزش دهیم. اما قبل از آن می‌خواهیم تعریف صحیحی از موفقیت را به شما ارائه کنیم:

    موفقیت چیست؟

    بسته به اهداف افراد، هر کسی می‌تواند تعریف شخصی‌ای از موفقیت برای خود داشته باشد و البته، هیچ‌یک از تعاریف اشتباه نیست.

  • به نسل جدید خوش آمد بگوییم

    مهدی جلیلی

    کارشناس رسانه

    درباره پدیده نوجوانان دهه هشتادی، باید بگوییم که ما با پدیده‌ای روبه رو هستیم که شبکه ارتباطی آن را نمی‌شناسیم. نوجوان‌هایی که امروز در خیابان‌های تهران تردد می‌کنند، لباس پوشیدنشان برای ما عجیب است، ادبیات مکالمه و کنش‌هایشان برای ما عجیب است و چنان که باید در حوصله ادبیات نظری و فهم جامعه شناختی ما نمی‌گنجد. اما به هر حال ما باید توجه داشته باشیم که این نسل جدید از مریخ نیامده است. در همین شهر و در همین خانواده‌هایی که می‌بینیم و در معاشرت با آدم‌هایی مثل ما تربیت شده‌اند.

  • پوسترهای اوریجینال سینمای جهان

    نمایشگاه پوسترهای اوریجینال سینمای جهان از سال ١٩٤٠ تا ١٩٧٠ میلادی شامل ۹۸ پوستر چاپ کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس و آفریقای جنوبی در گالری «آس» تهران افتتاح شد و به‌مدت یک‌ماه ادامه خواهد داشت. در ۱۰ روز نخست برپایی این نمایشگاه، ابتدا ۳۱ پوستر در معرض دید عموم قرار گرفت و در دو نوبت دیگر نیز بقیه پوسترها به‌نمایش گذاشته خواهند شد، به‌طوری‌ که هر ۱۰ روزیک بار، پوسترها تغییر خواهند کرد. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به‌صورت رایگان از ساعت ۱۰ تا ۲۳ از نمایشگاه پوسترهای اوریجینال سینمای جهان در گالری «آس» واقع در خیابان شریعتی، بالا‌تر از قیطریه، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۸۳۱ دیدن کنند.

  • چگونه کودکانی شاد تربیت کنیم؟

    آنچه در سال‌های اولیه زندگی رخ می‌دهد تاثیر مستقیمی بر آینده افراد دارد. انتخاب‌های بزرگسالی، باورها، ترس‌ها، غم‌ها، شجاعت‌ها و. . . در بزرگسالی افراد بسیار بسیار تحت تاثیر اتفاقاتی است که در کودکی برایشان رخ داده است. اگر یک کودک را در غم بزرگ کنید، مسلما در بزرگسالی فردی غمگین خواهد بود، اگر به او ترس را القا کنید فردی ترسو خواهد شد و. . . بنابراین، اینکه در کودکی با فرزند خود چه رفتاری داشته باشید بسیار مهم است.

    ۱- تا ۴ سالگی بیش از هر زمان دیگری مراقب کودکتان باشید

    از زمان تولد تا سن ۴ سالگی، سال‌هایی هستند که عزت نفس و احساس امنیت در شخص شکل می‌گیرد، بنابراین، بسیار مهم است که در این سال‌ها شما نهایت «احساس ارزشمند بودن» و «امنیت» را به فرزند خود بدهید.

  • هنر و تجربه - ۲۷ خرداد ۹۵

    ساکن طبقه وسط

    کارگردان: شهاب حسینی

    تهیه‌کننده: امیر سمواتی

    بازیگران: شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، ساره بیات، بابک حمیدیان، حسین یاری، طناز طباطبایی، هنگامه قاضیانی، حسین محجوب، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، بهناز جعفری، کامبیز دیرباز، فخرالدین صدیق شریف، امید روحانی، مانی کسراییان، حسین محب اهری، علی شادمان، هلیا راجی، فرید سمواتی، دکتر محمد هادی کریمی و. .

    خلاصه داستان: ورود یک نویسنده جوان به یک آپارتمان حوادث عجیبی را در پی دارد.

  • باد، نشان های ملی را بُرد

    ثریا صفری

    سردبیر‌هفته‌نامه نقد‌حال

    «کارخانه ارج تعطیل شد!». همین یک‌جمله کافی بود تا نگاهی دوباره‌ به وسایل خانه بیندازیم برای پیدا کردن «ارج». حتی سراغ آلبوم‌های قدیمی رفتیم تا «ارج» پیدا کنیم. بعد هم در فضای مجازی شروع کردیم به خاطره‌بازی با «ارج». هرکسی بیشتر خاطره داشت، توپش پرتر بود. اما همه‌‌اش در حرف خلاصه شد.

    خیلی از ما نمی‌دانستیم محصولات ارج با ارج و قرب، نزدیک به یک قرن در خانه‌هایمان حضور داشت. برخی هم شروع کردند به بد و بیراه گفتن به دولت و برجام و حتی ترکش‌ها به سمت ظریف هم روانه شد.

  • تعیین زمین معوض برای تعاونی‌های ارتفاعات تهران

    شورای عالی شهرسازی و معماری برای پایان دادن به معطلی ۳۰ ساله بخشی از ۲۵ هزار خانوار مالک زمین در ارتفاعات شمال و شمال شرق تهران مصوبه صادر کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که طی سه دهه اخیر برخی تعاونی‌ها با واگذاری زمین به اعضای خود در ارتفاعات پایتخت، این زمین‌ها را برای ساخت مسکن در اختیار آنها قرار داده بودند، به دلیل واقع شدن زمین‌ها در خارج از محدوده پایتخت عملا سکونت ۲۵ هزار خانوار تهرانی در ارتفاعات تهران به حالت تعلیق درآمده بود. این زمین‌ها به خاطر واقع شدن در ارتفاع بالاتر از تراز ۱۸۰۰ مترمربع -تراز مجاز ساخت و ساز - طی سه دهه گذشته عملا موفق به کسب مجوز ساخت وساز نشدند و طی تمام سال‌های سپری شده در حالت بلاتکلیفی قرار داشتند.

  • یورو ۲۰۱۶ با چاشنی امنیتی

    شاید برای خیلی از روزه داران که از قضا فوتبال دوست هم هستند، همزمانی بازی‌های جام ملت‌های اروپا با ماه رمضان اتفاق خوشایندی باشد. این دوره از مسابقات جام ملت‏ها در شرایطی برگزار می‌شود که فرانسه در ماه‏های اخیر صحنه حوادثی از جمله حملات تروریستی، تظاهرات، اعتصاب، سیل و آشوب سیاسی بوده و با شروع بازی‌ها آشوبگران طرفداران تیم‌های فوتبال هم به دردسری بزرگ برای این کشور تبدیل شده‌اند. با وجود آنکه اسپانیا مدافع قهرمانی است اما آلمان‌ها از همان بازی اول خود را مدعی نشان داده اند.

    .
  • قطار مالی زندگی خود را بر روی ریل حرکت دهید

    به این مثال‌ها دقت کنید. ممکن است با خود بگوئید: از اولین باری که در کلاس مکالمه زبان ثبت‌نام کردم، چندین سال می‌گذرد اما هنوز نمی‌توانم روان و سلیس صحبت کنم. یا آنکه با خود بگوئید در چند سال گذشته به‌صورت مداوم شاهد افزایش وزن خودم بوده‌ام، هر چند که در زمان‌هایی کند شده یا حتی کاهش یافته ولی برآیند آن به چند کیلو اضافه وزن منجر شده است و یا آنکه وقتی مرور می‌کنید ببینید از اولین برنامه‌ریزی شما برای پس‌انداز سال‌ها می‌گذرد ولی به جز اجبار اقساط بیمه عمر، در مابقی برنامه‌ها موفق نبوده‌اید.

  • گالری‌گردی - ۲۷ خرداد ۹۵

    خانه هنرمندان

    برخی آثار حسین کاشیان در نمایشگاهی روی دیوار می‌روند. در این نمایشگاه آثاری از بهترین مجموعه‌های کاشیان که پیش از این دیده نشده‌اند، به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه این هنرمند تا اول تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «سهراب» به نشانی خیابان خرمشهر، خیابان شهید عربعلی، کوچه سوم، ضلع جنوب غربی میدان سوم نیلوفر، شماره ۵، واحد ۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

    گالری آریانا

    یک نمایشگاه نقاشی و مجسمه با عنوان «سمفونی صلح» افتتاح شد.

  • بازی PWC برای تسهیل فرآیند استخدام

    مترجم: مریم رضایی

    در هفته‌های گذشته در مورد ماهیت بازی‌سازی به‌عنوان یک ابزار انگیزه‌بخش برای کارکنان گفته و سپس مزایا و معایبی در مورد آن عنوان شد. از این پس به موردکاوی شرکت‌هایی که از بازی‌سازی به شکل موفقی در بخش‌های مختلف استراتژی مدیریت خود استفاده کرده‌اند، می‌پردازیم. در ادامه خواهیم گفت که شرکتPWC چگونه اهداف کسب‌وکار مشخصی را که می‌خواست از طریق بازی‌سازی به آن دست یابد، شناسایی کرد. این شرکت متقاضیان کار را درگیر شناخت بیشتر در مورد شرکت قبل از ورود به فرآیند مصاحبه کرد.

  • عکس خبری - ۲۷ خرداد ۹۵

  • اجرا - ۲۷ خرداد ۹۵

    ۰۲۱ (صد سال پیش از تنهایی ما)

    نویسنده: سجاد افشاریان

    کارگردان: سیامک صفری

    بازیگران: سیامک صفری

    دوره اجرا: دوشنبه ۱۰ خرداد - دوشنبه ۳۱ خرداد

    ساعت: ۲۰:۴۵

    مدت: ۱ ساعت

    قیمت بلیت: ۲۵,۰۰۰ تومان

    آسیدکاظم

    نویسنده: محمود استاد محمد

    کارگردان: سعید دولتی

    بازیگران: علیرضا حاصلی مراد، وهاب امین الرعایا، مهدی رضایی، امیر پورخلیل، علیرضا علیمحمدی، نریمان حیدری، امیرمحمد قیامی و.

  • کشتار در کلوپ شبانه

    مرگبارترین تیراندازی تاریخ آمریکا در جریان حمله مسلحانه و گروگان‌گیری عمر متین ۲۹ ساله به یک کلوپ شبانه همجنس‌گرایان در شهر اورلاندو فلوریدا اتفاق افتاد که طی آن ۵۰ نفر کشته و ۵۳ نفر زخمی شدند. خبرگزاری «اعماق» وابسته به داعش، مدعی شد که داعش مسوولیت حمله را به‌عهده گرفته و آن را کار یکی از «رزمندگان داعش» دانسته است. مهاجم که به دست پلیس کشته شد، متولد آمریکا و افغان الاصل بود. باراک اوباما در واکنش به این حادثه یک بار دیگر از قانون دسترسی آزاد به اسلحه در آمریکا انتقاد کرد.

    .
  • مجلس ضربت زدن

    نمایش «مجلس ضربت زدن» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی محمد رحمانیان آخرین تمرین‌های خود را پشت سر می‌گذارد تا ازشنبه ۲۹ خردادماه در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه برود. «مجلس ضربت زدن» که تاکنون اجرای عمومی نشده است، به واقعه ضربت خوردن حضرت علی (ع) و نیز اتفاقات مربوط به قتل‌های زنجیره‌ای در دهه ۷۰ می‌پردازد. در این نمایش امیر جعفری در نقش ابن ملجم و مهتاب نصیرپور در نقش نویسنده نمایش بازی می‌کنند و رامین ناصرنصیر، رضا مولایی، اشکان خطیبی، سینا رازانی و سانیا سالاری هم از دیگر بازیگران هستند.

  • سردرگمی در میان خواسته های گرمایی ها و سرمایی ها

    وقتی والری ریلی وارد محیط کارش می‌شود، اولین کاری که انجام می‌دهد بالا بردن درجه دستگاه خنک‌کننده تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد است. اولین کاری که همکارانش در بدو ورود به دفتر انجام می‌دهند، پایین آوردن دما به کمتر از ۲۰ درجه است. کارمندان شرکت LifeSquire در شهر اوکلاهما تا ۱۰ بار در روز در حال بالا و پایین کردن دمای دستگاه‌های تنظیم‌کننده هوا هستند. ریلی، موسس LifeSquire، می‌گوید: «من سردمه. . . من گرممه. . . خاموش کن. . . روشن کن. . . درگیری هر روزه ما است. » او اغلب در محیط کار ژاکت به تن دارد، در حالی که همکارانش تا حد امکان خنک‌ترین لباس‌ها و صندل را انتخاب می‌کنند.

  • میانبرهایی در کیبورد برای کاربری حرفه‌ایVLC

    استفاده از شورت‌کات‌ها یا میانبرها راه‌هایی رایج و سریع برای انجام کارهای مختلف در نرم‌افزارهای کامپیوتری است. نرم‌افزار محبوب VLC هم علاوه بر امکانات خوب، مجموعه کاملی از میانبرها دارد. به خصوص زمانی که شما مشغول تماشای یک ویدئو در حالت فول اسکرین هستید، چنانچه با کامپیوترتان فاصله داشته باشید یک کیبورد بی‌سیم می‌تواند برایتان نقش یک ریموت کنترل را ایفا کند.

    میانبرهای ضروری برای پخش

    چنانچه این شورت‌کات‌ها برای شما کار نکرد احتمال دارد شما تنظیمات VLC را روی سیستم خود تغییر داده باشید.

  • موضوعاتی که در سوئیس به همه‌پرسی گذاشته شد

    ساختار سیاسی حاکم بر سوئیس مبتنی بر مدل دموکراسی مستقیم است، مدلی که بر مبنای آن مردم نه به واسطه نمایندگانشان بلکه خود به شکلی مستقیم در اعمال قدرت مشارکت دارند. در همین راستا شهروندان سوئیسی تاکنون موضوعات مختلف و متنوعی را طی لایحه‌های پیشنهادی به رفراندوم گذاشته اند، از مسائل بهداشتی و درمانی گرفته تا موضوعات مربوط به سیاست خارجی،از معضل پناهجویان گرفته تا همین طرح اخیر که در مورد پرداخت یارانه نقدی به‌صورت ماهانه بود. در ادامه به طرح‌هایی که سوئیسی‌ها طی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به رفراندوم گذاشتند، اشاره می‌کنیم، طرح‌هایی که یا اکثریت آرا را به خود اختصاص داده و به مرحله اجرا درآمدند یا با «نه» سوئیسی‌ها به کنار گذاشته شدند.

  • بهترین کار، واگذاری «ارج» است

    مژگان میرزایی

    این روزها نام «ارج» در صدر خبرها قرار گرفته، برخی از تعطیلی آن خبر داده و برخی دیگر با رد این موضوع، خبر از واگذاری آن می‌دهند. به هر حال، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر این شرکت به دلیل سوء مدیریت نتوانسته در بازار رقابتی کشور فعالیت کند. براساس اخبار اعلام شده از سوی مسوولان این شرکت، در حال حاضر رایزنی با ۶ شرکت داخلی و یک شرکت خارجی در حال انجام است و پس از بررسی نهایی، واگذاری این شرکت صورت خواهد گرفت. «مدیریت غلط، غیرتخصصی و یکجانبه نگر» عمده دلایلی است که کارشناسان، افت تولید در شرکت «ارج» را به آن ها نسبت می‌دهند.

  • آلبوم تصویری «خداوندان اسرار»

    آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» دومین اثر از پروژه‌‌ «آیینه‌ها» که در قالب آلبوم‌های صوتی و تصویری به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد منتشر می‌شود در روزهای آینده به بازار می‌آید. این آلبوم شامل دو بخش است. در بخش اول آن «ساز و آواز»ی بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی اجرا شده و بخش دوم شامل روایتی با نام «رهایی» در سه پرده «مهتاب، خداوندان اسرار، جانی و صد آه» بر روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ است. در این اثر علاوه بر ساخته‌های «سهراب پورناظری»، قطعه‌ای از ساخته‌های «کیخسرو پورناظری» با نام «یاوران» آمده است که پیش از این در آلبوم «حیرانی» منتشر شده بود و حالا «سهراب پورناظری» با نگاهی متفاوت آن را تنظیم و «همایون شجریان» اجرا کرده است.

  • درگذشت پدر شعر انقلاب

    حمید سبزواری همراه همیشگی روزهای انقلاب و دفاع مقدس و سراینده شعرهای انقلابی از جمله«خمینی‌ای امام» در استقبال از بازگشت امام خمینی به کشور، شنبه در سن ۹۱ سالگی درگذشت. وی همچنین برای انقلاب شعارهایی می‏ساخت که در راهپیمایی‏ها و نمازجمعه خوانده می‏شد؛ آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو، خمینی‌ای امام و الله اکبر خمینی رهبر، ازجمله آنها بود. در پی درگذشت این شاعر معاصر، مقام معظم رهبری در پیام تسلیتی فرمودند وی با انقلاب زیست و برای اسلام و انقلاب سرود و وفادارانه در کنار انقلاب ماند.

    .
  • چگونه ارج در میان مردم جا باز کرد

    علی‌اصغر سعیدی

    جامعه‌شناس و مدیر گروه برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

    جمله «ارج نامی که می‌شناسید و به آن اطمینان دارید» همواره در گوش مردم مانده است اما چگونه مردم به این نام که کالاهای خانگی می‌ساخت اطمینان کردند و چگونه ارج توانست روزبه‌روز نامی آشنا در زندگی و خانه‌های مردم شود؟

    کارخانه ارج از همان شروع، کار را اصولی آغاز کرد؛ انتخاب نام ارج توسط خلیل ارجمند، هم شکل و هم محتوا داشت، برخی نیز آن را سه حرف اول نام فامیل بنیانگذار آن می‌دانند، برخی نیز سه حرف اول سه کارکرد اصلی کارخانه ارج یعنی آهنگری، ریخته‌گری و جوشکاری.

  • شمارش معکوس برای بازیافت وام مسکن

    فاز اول راه‌اندازی بازار رهن ثانویه -استفاده مجدد بانک از تسهیلات اولیه خرید مسکن برای پرداخت وام‌های جدید- به‌رغم صدور مجوز نهایی بانک مرکزی، مراحل پایانی «تایید صلاحیت نهادهای راه‌انداز» را سپری می‌کند و قرار است ظرف چند روز آینده از طریق سازمان بورس و بانک مسکن کلید بخورد.

    با شکل‌گیری این بازار، در فاز اول، ۳۰۰ میلیارد تومان منابع جدید برای وام دهی به بخش مسکن، در اختیار بانک مسکن قرار می‌گیرد و بعد از طی زمانی مشخص از اجرای این فاز، امکان تامین منابع تا حداکثر ۱۰ هزار میلیارد تومان به‌وجود می‌آید.

  • داستان جوانمرگی بخش خصوصی

    گروه تاریخ و اقتصاد: طی هفته گذشته نام یک شرکت بزرگ در رسانه‌ها بسیار شنیده شد؛ ارج. این همان شرکتی است که نخستین تولید‌کننده لوازم خانگی مدرن در ایران است و از روزگاری به‌جا مانده که موج مدرنیزاسیون از مرزهای غربی به داخل کشور سرازیر شده بود؛ کارخانه‌ای که همزمان با ترسیم و تاسیس راه‌آهن سراسری و یک سال پیش از راه‌اندازی تونل کندوان افتتاح شده است؛ سال ۱۳۱۶. اما گویی افزون بر نامرادی زمانه، «رفتار مدیریتی»، و «بازماندن از رقابت»، حتی رسانه‌ها هم با خبرهای ضد و نقیض به پیشواز تعطیلی «ارج» و شرکت‌های مشابه آن رفته‌اند تا جایی که همزمان با تکذیب تعطیلی این کارخانه، یک خبرگزاری رسمی همچنان خبر و عکس «توقف تولید» آن را در صدر مطالب خود گنجانده است.

  • مصادره همزمان با مذاکره!

    همزمان با انتشار اخباری مبنی بر از سرگیری مذاکرات دوجانبه میان ایران و کانادا، برخی خبرها از مصادره ۱۳ میلیون دلار از دارایی‏های غیردیپلماتیک ایران از سوی دادگاهی در کانادا به نفع خانواده‏های قربانیان حملات حماس و حزب‏الله لبنان حکایت می‌کند. خبری که بلافاصله موضع‌گیری سخنگوی وزارت خارجه را در پی داشت که ایران این اقدام را گامی جدید در مسیر سیاست‌های خصمانه دولت افراطی گذشته کانادا می‏داند. به نظر می‌رسد برخی کشورها می‌خواهند ایران را وارد فاز جدیدی از چالش‌های بین‌المللی کنند.

    .
  • توصیه‌های‌غذایی‌در‌ماه‌مبارک رمضان

    در دین اسلام یکی از شرایط روزه‌داری، امتناع از خوردن و آشامیدن از طلوع فجر تا غروب خورشید است و از دیدگاه علم پزشکی روزه‌داری به زمانی اطلاق می‌شود که هیدرات‌های کربن (قندهای) ذخیره شده در بدن، در چرخه سوخت‌و‌ساز مورد استفاده قرار گرفته و انرژی بدن از راه‌های دیگر تامین شود که این حالت معمولا دو روز پس از اولین روز روزه‌داری اتفاق می‌افتد. در این حالت بدن برای تامین انرژی ابتدا از چربی‌های ذخیره شده و سپس از بافت عضلانی به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. در حالت عادی،‌ همواره مقداری از چربی مواد غذایی در نقاط مختلف بدن ذخیره می‌شود که به مرور زمان این چربی‌ها فشرده شده و احتمال اینکه مورد استفاده مجدد قرار بگیرند بسیار کمتر می‌شود.

  • «مرد تنها» آرام گرفت

    حبیب محبیان خواننده پاپ و قدیمی موسیقی ایران که ۷ سال پیش نفسش از غربت گرفت و راهی وطن شد تا بتواند به آرزوی دیرینه خود که همان برگزاری کنسرت در میان مردم و نیز انتشار آلبوم بود برسد، روز جمعه به‌دلیل سکته قلبی از دنیا رفت تا مرد تنهای شب برای همیشه در دل خاک آرام بگیرد. ابتدا گفته شد که تشییع جنازه وی از مقابل تالار وحدت صورت می گیرد و حبیب در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود اما پیکر این هنرمند روی دوش دوستدارانش تا نزدیکی امامزاده محمد (ع) رامسر بدرقه و در جوار مسجدی دفن شد.

    .
  • پایان موج‌سواری در بورس تهران؟

    بهزاد بهمن‌نژاد

    دبیر گروه بورس

    روزهای رخوت‌آلود بازار سهام در شرایطی از اواسط فروردین ماه ادامه یافت که از ابتدای هفته گذشته، شاهد افزایش فشار فروش‌ها در این بازار هستیم. با کمی نگاه به گذشته و در نظر گرفتن رشد بی وقفه قیمت‌ها در زمستان ۹۴، روند فعلی تا حدود زیادی قابل توضیح است. زمانی که موج اخبار، بسیاری از افراد حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای را با هدف سودآوری یک شبه به بازار وارد کرد، اصلاح قیمت‌ها با همان شیب صعود دور از انتظار نبود. در اقتصادی با تورم حدود ۱۰ درصدی و رشد محدود، کسب سودهای غیرمتعارف در هیچ بازاری به صورت مداوم امکان‌پذیر نخواهد بود.

  • گرمای تابستان با تایر خودرو چه می‌کند؟

    از آنجا که گرما، اثر جدی در خالی شدن باد یا ترکیدگی تایرها دارد؛ بنابراین کارشناسان تاکید بسیاری بر توجه رانندگان به این مقوله به‌خصوص در فصل تابستان دارند. ترکیدگی لاستیک در هوای گرم یکی از شایع‌ترین عواملی است که خطرات بسیاری برای خودروها ایجاد می‌کند؛ به‌طوری‌که یکی از عوامل اصلی بسیاری از تصادفات جاده‌ای در فصل تابستان ترکیدگی لاستیک به دلایل متعدد است. براین اساس بسیاری از کارشناسان فنی خودرو تاکید دارند که مالکان خودرو همواره با آغاز فصل گرم تابستان میزان باد لاستیک خودروهای خود را بررسی کنند تا از هر گونه حادثه و مشکلی که ممکن است از این طریق برای آنها به وجود آید، جلوگیری کنند.

  • آیا انقراض ششمی در راه است؟

    آناهیتا جمشیدنژاد

    Anahita. jamshidnezhad@gmail. com

    «ممکن است نژاد انسان دچار یک انقراض گروهی۱ شود. » اما بشر چگونه با این مساله برخورد می‌کند؟ دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به شرایط فعلی کره زمین این امکان وجود دارد که تا پایان قرن نیمی از گونه‌های موجود در کره زمین منقرض شوند. آنها باور دارند که پس از انقراض پنجم که موجب منقرض شدن گونه دایناسورها شد؛ زمین در آستانه‌ی انقراض بزرگ دیگری قرار دارد و در واقع انقراض ششمی در راه است.

  • ادامه ریزش شاخص - ۲۷ خرداد ۹۵

    شاخص بورس اوراق بهادار با افت ۱. ۳۵ درصدی روز اول هفته نشان داد که همچنان متناسب نبودن انتظارات نسبت به شرایط اقتصادی می‌تواند مانع از رشد شاخص شود. شاخص در حال حاضر در کانال ۷۴ هزار واحدی قرار دارد که کمترین مقدار از بهمن ماه سال گذشته یعنی روزهای پیش از اجرایی شدن برجام تاکنون است. برخی ناظران دلایل افت شدید بازار را فصل مجامع در کنارماه رمضان، نگاه کوتاه‌مدت به بازار، برآورده نشدن انتظارات از رفع تحریم‏ها و طولانی شدن انتظاردرخصوص کاهش سود بانکی عنوان می‌کنند.

    .
  • آمارهای برجامی ظریف

    اولین حضور ظریف در مجلس دهم با حضورش در میان نمایندگان مجلس نهم خیلی متفاوت بود. حضوری که در آن نه از منتقدان دلواپس خبری بود و نه کسانی که می‌خواستند بر روی ظریف و صالحی سیمان بریزند. مرد اول دیپلماسی کشورمان با حضور در میان منتخبان بهارستان، دستاوردهای مثبت اجرایی شدن برجام را برای نمایندگان تشریح کرد. واریز ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار به خزانه، ایجاد ۴۰ میلیارد دلار منابع اعتباری با دنیا و ۴ هزار مورد گشایش اعتبارات اسنادی از جمله مهمترین آثار اقتصادی برجام عنوان شد.

    .
  • حرف و حدیث‌های مشارکت با سیتروئن

    بعد از عقد قرارداد پژو با ایران‌خودرو، طی هفته جاری مدیرعامل سایپا به‌طور رسمی از واگذاری نیمی از سهام شرکت خودروسازی سایپا کاشان به سیتروئن خبر داد. مشارکت سایپا با سیتروئن در حالی به‌عنوان دومین سرمایه‌گذاری یک شرکت خارجی در بخش صنعت خودروی کشور پس از برجام خوانده می‌شود که دیگر خودروساز فرانسوی یعنی پژو را می‌توان در این زمینه پیشتاز دانست. حال حضور این دو فرانسوی این روزها به انحصار فرانسوی‌ها در صنعت خودروی ایران تعبیر می‌شود؛ به‌طوری‌که در هفته جاری یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور تاکید کرد که با شراکت سیتروئن بار دیگر بازار خودرو به انحصار فرانسوی‌ها درآمد.

  • من را کارآفرین اجتماعی ننامید!

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    هر کارآفرین داستان متفاوتی در مورد علت شروع کسب‌وکارش دارد. اما هر چه هست کارآفرین بودن فوق‌‌العاده است. شما با کارآفرینی، خود را بخشی از یک خانواده می‌کنید و فرصتی برای تغییر زندگی‌تان خواهید داشت. کارآفرین بودن به شما احساس باارزش بودن می‌دهد چرا که می‌توانید نقش تاثیرگذاری در زندگی سایرین داشته باشید. کارآفرین بودن می‌تواند بزرگ‌ترین چالشی باشد که هر کسی با آن روبه‌رو می‌شود؛ چالشی که افرادی مانند تال دهتیار از پس آن برآمده‌اند. او که موسس یک شرکت کفش با نام (اولیبرته) Oliberte است داستان متفاوتی دارد.

  • اپلیکیشن‌هایی که تماشای Euro ۲۰۱۶ را لذت‌بخش‌تر می‌کند

    یک هفته پیش هیجان‌انگیزترین و البته پرمخاطب‌ترین مسابقات دنیا یعنی فوتبال Euro ۲۰۱۶ آغاز شد. حالا طرفداران هر یک از تیم‌های اروپایی حاضر در این مسابقات لحظه شماری می‌کنند تا تیم‌های محبوبشان به مرحله نهایی و در آخر قهرمانی این جام برسد. بدون شک در محل کار، محیط خانه یا دورهمی‌های مختلف یکی از بحث‌های اصلی هم پیش‌بینی برنده این مسابقات است. این دور از مسابقات جام ملت‌های اروپا در کشور فرانسه برگزار می‌شود؛ کشوری که در یک سال گذشته روزهای سختی را به‌خاطر حملات تروریستی پشت‌سر گذاشته است.

  • پرونده حقوق‌های نجومی مختومه می‌شود؟

    زینب موسوی

    عضو گروه خبر

    پس از افشای حقوق‏های چند ده میلیونی برخی مدیران بیمه مرکزی که به استعفای مدیرعامل این سازمان نیز انجامید، این بار افشای اسناد مربوط به پرداخت‌های چند صدمیلیون تومانی به برخی مدیران بانکی، مسوولان را به واکنش‏هایی رسمی واداشت؛ واکنش‏هایی که از سوی دو قوه مقننه و مجریه برای حل معمای حقوق و دستمزدهای غیرمتعارف در کشور صورت گرفته و این سوال را به ذهن متبادر می‏کند که آیا با گسترده شدن ابعاد معمای دستمزدها، هرج و مرج در نظام دستمزدهای دولتی پایان می‏یابد یا خیر.

  • ۷ راه آسان برای پس‌انداز در « تابستان »

    در «فصل تابستان» کنترل خرج و مخارج سخت می‌شود. بچه‌ها تعطیل هستند، تعداد مسافرت‌ها زیاد می‌شود و حتی استفاده از وسایل سرمایشی نیز هزینه زیادی روی دست خانواده‌ها می‌گذارد و این شرایط، بسیاری از مردم را در تنگنای مالی قرار می‌دهد. با این حال، شما به راحتی می‌توانید فشار مالی را از روی خانواده خود بردارید و حتی در پایان ماه کمی پول هم پس‌انداز کنید. در ادامه راه‌های ساده‌ای که می‌تواند جلوی هدر رفتن پول شما را در این تابستان بگیرد، می‌خوانید.

    خاموش کردن کولر گازی

    امروزه بسیاری از خانه‌ها از دستگاه‌های تهویه مطبوع استفاده می‌کنند که هزینه برق بسیاری را روی دست خانواده‌ها می‌گذارد.

  • روش‌هایی برای آزادسازی فضای بیشتر در ویندوز‌۱۰

    ظرفیت هارد هر قدر هم که زیاد باشد سرانجام روزی بر اثر دانلودهای روزانه یا انتقال اطلاعات گوشی همراه روی آن، پر می‌شود. اگر از یک درایو ثابت یا همان SSD استفاده می‌کنید، این وضعیت وخیم‌تر خواهد بود، زیرا به‌طور عادی ظرفیت حافظه‌های SSD کمتر از هارددیسک‌های معمولی است. اگر شما هم با این مساله درگیر هستید، می‌توانید در اینجا با راهکارهای مقابله با آن آشنا شوید.

    پاک کردن پوشه‌ها و فایل‌های غیرضروری

    در هر حال برای شناسایی فایل‌های موقتی و بی‌ارزش در ویندوز ۱۰ ابتدا دو دکمه Windows key + I را روی کیبورد انتخاب کرده و سپس در صفحه جدید باز شده گزینه System و سپس Storage را انتخاب کنید.

  • سوئیس: غایت دموکراسی؟

    برایان دایگل

    استاد اقتصاد سیاسی مدرسه اقتصاد لندن

    بیست وشش استانی که کنفدراسیون سوئیس را تشکیل می‌دهند به دلایل زیادی دارای شرایط منحصر به فردی هستند. اول اینکه سوئیس از عصر ناپلئون تاکنون به هیچ کشوری اعلام جنگ نکرده است؛ اقدامی قابل تحسین که البته هیچ گاه از سوی آلمان،ایتالیا و فرانسه، یعنی سه همسایه قدرتمند سوئیس مورد استقبال قرار نگرفت. علاوه بر این حکومت سوئیس توانسته با وجود تفاوتهای زبانی شهروندان خود،تعادل را در این کشور به خوبی برقرار کند و گویندگان به زبانهای آلمانی،ایتالیایی، فرانسوی و رومانی‌اش از حقوقی کاملا مساوی در برابر قانون برخوردار شوند، امری که در دیگر کشورهای مشابه سوئیس شاهد آن نیستیم.

  • اقتصاد، اولویت آخر مدیران

    وقتی تصمیم به خرید کالا دارید یا وقتی می‌خواهید از خدمات خاصی بهره ببرید، بدون شک به دنبال نام‌هایی آشنا می‌گردید. نام‌هایی که شاید پیش از این شکل و مشخصات آن را به ذهنتان سپرده‌اید یا از آنها خاطراتی دارید. بدون شک در جوامع رو به رشد و همچنین پیشرفته، صاحبان صنایع و اقتصاددانان و مردم جامعه از اهمیت نشان‌های تجاری آگاه بوده و تقریبا در تمامی موارد خرید یا سفارش کالا وخدمات به نشان‌ها و نام‌های تجاری معتبر توجه می‌کنند. این امر باعث شده که تقریبا در تمامی بازارهای مصرف دنیا، نشان های تجاری حکومت کرده و نبض بازار را به ‌دست گیرند.

  • میتینگ‌های عصر ما

    محمد هدایتی

    دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران

    گردآمدن انبوهی از نوجوانان دبیرستانی در مجتمع کوروش، پرسش‌ها درباره ویژگی‌های این نسل، مطالباتشان و نحوه درست مواجهه با آنها را دوباره مطرح کرد. اینکه گویی این نسل، متفاوت به دنیا می‌نگرد، بیشتر از یک تفاوت نسلی معمولی. جایی که جامعه‌شناسان نه تفاوت نسلی، که شکاف نسلی‌اش می‌خوانند. تحلیل‌های پس از این اتفاق بر محور چندین مفهوم متداول در جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی می‌چرخد. «انگاره‌های نسلی جدید»، «شبکه‌های اجتماعی جدید»، «سیاست هویت»، «سرمایه اجتماعی» و «سبک زندگی.

  • پرونده خروج پادگان‌ها از تهران بسته می‌شود؟

    در سال ۱۳۸۸ در مجلس شورای اسلامی قانونی تحت عنوان «قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها» به تصویب رسید و بر مبنای آن به وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران اجازه داده شد تا در چارچوبی مشخص به خرید اراضی نظامی و انتقال پادگان‌ها به خارج از حریم شهر تهران اقدام کنند و از این طریق از اراضی آزاد شده حاصل از این جابه‌جایی برای جبران کمبود سرانه‌های خدماتی شهر استفاده کنند. قانونی که به نظر می‌رسد به دلیل مشکلاتی در اجرا در ۷ سال گذشته به بن بست خورده است.

  • حکمرانی با مردم

    برونو کافمن

    رئیس موسسه ابتکار و رفراندوم اروپا

    دموکراسی مدرن در اغلب کشورهای جهان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های زندگی سیاسی امروز به‌شمار می‌آید و کشورهایی از جمله بریتانیا، آمریکا و نیوزلند هستند که برای بیش از یک قرن و بدون وقفه سیستم پارلمانی حکومتی در آنها اجرا می‌شود. با این وجود و در حال حاضر تنها یک کشور در دنیا وجود دارد که تجسم حاکمیت مردم در جامعه‌ای چند قومیتی، چند زبانی و چند مذهبی است: سوئیس.

     

    در این جمهوری ۸ میلیونی واقع در کوه‌های آلپ، شهروندان، خود قانون‌گذارانی در تمام سطوح سیاسی هستند؛ در ۳ هزار منطقه شهرداری و ۲۶ ایالت مستقل یا مشترک و نیز در سطح فدرال.

  • چرایی مرگ نشان‌های تجاری ایرانی

    بمانجان ندیمی

    عمر مفید نشان های تجاری در ایران کوتاه است و شاید بتوان نمونه‌های زیادی را در این خصوص نام برد. اخیرا خبری مبنی بر واگذاری نشان تجاری معروف لوازم خانگی ارج مطرح شده که موج جدیدی را در خصوص مرگ نشان های تجاری در ایران ایجاد کرده است. در رابطه با دلایل مرگ زود هنگام نشان های تجاریدر ایران، با «فرهاد حنیفی»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به گفت‌وگو نشستیم و با توجه به سهم بالای این شرکت در کارخانه ارج، علت دچار شدن این کارخانه به چنین شرایطی را بررسی کردیم.

  • جهان زیر پای کشتی ایران

    در ادامه زنجیره پیروزی‌ها در میادین ورزشی جهانی، این بار نوبت آزادکاران کشتی بود تا در خاک آمریکا با غلبه بر حریف قدرتمند خود یعنی روسیه، قهرمانی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۶ آمریکا را از آن خود کند. در کمتر از دو ماه مانده به بازی‏های المپیک ۲۰۱۶ این هفتمین باری است که ایران قهرمان جام جهانی کشتی می‏شود و این پیروزی امیدواری‌ها را برای کسب مدال در المپیک افزایش داده است. بعد از ایران و روسیه، تیم گرجستان و آمریکا به‌طور مشترک عنوان سومی را در این رقابت‌ها به دست آوردند.

    .
بیشتر