شماره روزنامه ۵۹۹۳
|

ویژه نامه خراسان

  • طلای سرخ در بوته فراموشی

    دنیای اقتصاد، رها بخشایش- سال ۸۸ بود که پیچ‌وخم‏های زیاد موجود در مسیر تولید زعفران و از دست رفتن بازارهای جهانی، دست‏اندرکاران این حوزه را واداشت تدبیری بیندیشند و اوضاع نابسامان کشت و عرضه طلای سرخ را سامانی ببخشند؛ حاصل این چاره‎‏اندیشی تصویب طرح جامع زعفران در سال ۹۱ توسط مجلس هشتم بود که براساس آن مقرر شد ردیف بودجه‎ای برای این طرح اختصاص یابد.

    مصوبه‌ای که ابلاغ آن روزنه امیدی در دل فعالان این بخش ایجاد و آنان را امیدوار کرد اجرای آن که تمام ابعاد از تولید و راندمان در واحد سطح تا کیفیت، فرآوری، بسته‎بندی، برندسازی، ثبت ژنتیکی، صادرات، بازاریابی و حفظ بازار جهانی را دربرمی‎گیرد، می‎تواند بخش عمده‎ای از مشکلات موجود در مسیر تولید و توزیع طلای سرخ را برطرف کند؛ حالا حدود هشت سال از تدوین و حدود چهار سال از تصویب و ابلاغ طرح جامع زعفران می‎گذرد اما با وجود تمام مزایای این طرح، در عمل اقدام خاصی برای اجرای آن صورت نگرفته و هنوز از ردیف بودجه‎ای که قرار بود به اجرای طرح اختصاص یابد، خبری نیست و فعالان این صنعت نگران هستند که ادامه غفلت از این حوزه باعث شود بازار طلای سرخ نیز همچون بازارهای فرش و پسته از دست ایرانیان برود و با ادامه روند موجود در خوش‎بینانه‎ترین حالت، این بازار انحصاری به بازاری رقابتی تبدیل شود.

  • آیین نکوداشت حسین علیزاده در مشهد

    دنیای اقتصاد- عصر امروز آیین نکوداشت استاد حسین علیزاده در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود. این برنامه از ساعت ۱۷ الی ۲۰ امروز، دوشنبه، در محل آمفی‌تئاتر دانشکده علوم پایه برگزار خواهد شد.

    .
  • کورس سوارکاری بهاره روستای باغلق

    هفته چهارم رقابت‌های کورس سوارکاری بهاره شهرستان راز و جرگلان در خراسان شمالی، صبح روز جمعه با حضور پرشور علاقمندان به این ورزش در محل پیست سوارکاری روستای باغلق برگزار شد.

    .
  • نرخ باروری در کدام شهرستان‌های خراسان رضوی بالاتر است؟

    ایسنا- مدیرگروه جمعیت، خانواده و بهداشت مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شهرستان‌های سرخس، تربت‌جام، تایباد و خواف در خراسان رضوی بالاترین نرخ باروری را دارند. محمدعلی احمدیان، اظهار کرد: شهرستان‌های سرخس، تربت‌جام، تایباد و خواف در خراسان رضوی بالاترین و شهرستان‌های چناران و فریمان کمترین نرخ باروری استان را دارند. وی با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ میانگین شاخص باروری کلی در سطح کشور هفت بوده است، ادامه داد: درحال حاضر شاخص باروری کلی در جمعیت زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی ۳.

  • رشد طلاق توافقی در خراسان رضوی متوقف شد

    مهر- مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: برای اولین بار با تدبیر قوه قضاییه رشد طلاق توافقی متوقف شده است. فرشته سلجوقی با بیان اینکه در سال ۹۳ نسبت ازدواج به طلاق ۳. ۷ و در سال ۹۴ این رقم ۳. ۵ بوده است، تصریح کرد: برای اولین بار رشد طلاق توافقی با تدبیر قوه قضاییه روبه کاهش و متوقف شده است. وی بیان اینکه زنان و کودکان بیشترین قربانیان آسیب‌های اجتماعی هستند، عنوان کرد: آمار کلی معتادان در استان حدود ۱۳۰ هزار نفر است که ۸۰ درصد از این تعداد در مشهد بوده و حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر یعنی ۹ تا ۱۰ درصد اعلام شده نیز بانوان معتاد هستند.

  • مقدمات انعقاد قرارداد صادرات ۱۰ میلیون دلاری به بصره فراهم شد

    دنیای اقتصاد- رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از فراهم شدن مقدمات انعقاد قرارداد صادرات ۱۰ میلیون دلاری کالا به بصره عراق خبر داد. ناصر بهزاد اظهار کرد: همزمان با برگزاری نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق با محوریت استان خراسان رضوی از ۲۹ اردیبهشت تا اول خرداد سال جاری، جلسات مختلف برگزار و طی آن توافقات ارزشمند در زمینه صنعت، معدن و تجارت انجام گرفت. وی با اشاره به دیدار مسئولان خراسان رضوی با رئیس هیأت سرمایه‎گذاری و رئیس اتاق بازرگانی بصره خاطرنشان کرد: در این دیدار مقرر شد ارسال کالاهای نیمه آماده از استان خراسان رضوی به ویژه در حوزه مواد غذایی، کاشی و سرامیک، ظروف اپال، سیم و کابل و فراورده های تبدیلی به بصره بررسی و عملیاتی شود.

  • شناسایی ۳۰۰۰ بیمار ام.اس در خراسان رضوی

    ایرنا- مدیرعامل انجمن بیماران ام. اس خراسان رضوی گفت: ۳۰۰۰ نفر بیمار مبتلا به ام. اس در خراسان رضوی شناسایی شده که ۲۸۰۰ نفر آنان زن هستند. کریم نیکخواه با بیان اینکه شیوع بیماری ام. اس در زنان سه برابر مردان است، گفت: میزان ابتلا به بیماری ام. اس در زنان نسبت به مردان به دلایل ناشناخته‎ای سه به یک است؛ بیماری ام. اس معمولا در سنین ۲۵ تا ۳۵ سالگی بروز می‎کند. به گفته وی، بررسی‏ها نشان داده است که اغلب افرادی که به این بیماری مبتلا می‎شوند، تحصیل کرده هستند، به طوری که هم اکنون ۹۰ درصد مبتلایان به ام.

  • تغذیه در کودکان مبتلا به سرطان

    عارف مومنی

    کارشناس تغذیه

    تمام سلول‌های بدن ما به‌طور منظم و براساس قاعده خاصی درحال رشد هستند. گاهی اوقات برخی از سلول‌ها از مسیر رشد طبیعی خود خارج می‌شوند و به‌طور غیرمنظم و سریع‌تر از حالت طبیعی رشد می‌کنند. این امر سبب به‌هم خوردن نظم طبیعی بدن می‌شود. به این به‌هم‌‌ریختگی سرطان می‌گویند. انواع مختلف سرطان، علائم، راه‌های درمان و عوارض مختلفی دارند که به نوع سلول و عضو درگیر در بدن بستگی دارد. متاسفانه سرطان فقط بزرگسالان را درگیر نمی‌کند بلکه کودکان هم به این بیماری مبتلا می‌شوند.

  • مبادله ۱۱۲۹ میلیون سهم در بورس اوراق بهادار خراسان رضوی و شمالی

    ایرنا- مدیر بورس اوراق بهادار خراسان رضوی و شمالی از خرید و فروش ۱۱۲۹ میلیون سهم به ارزش ۲۵۵ میلیارد تومان طی اردیبهشت ماه امسال در بورس اوراق بهادار این استان‎ها خبر داد. حسین خدادوست با بیان اینکه این میزان سهام توسط ۳۶ هزار و ۱۰۰ نفر خریداری شد که از این تعداد ۵۲۷ نفر سهامدار جدید بوده و کد سهامداری دریافت کردند، متوسط ارزش خرید و فروش روزانه سهام در ماه یاد شده را ۱۲ میلیارد و ۱۷۴ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در این مدت ۷۵ کارگزاری به عنوان ایستگاه معاملاتی در بورس اوراق بهادار این دو استان فعال بوده است.

  • اختصاص ۵ هزارمیلیارد تومان به صندوق حمایت ازشرکت‌های دانش‌بنیان

    دنیای اقتصاد- معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از اختصاص پنج هزار میلیارد تومان بودجه به صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد. به گزارش مهر، ابراهیم واشقانی فراهانی صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را اقدام مؤثر دانشگاه آزاد در ترویج فرهنگ کسب‌وکار دانست و خاطرنشان کرد: پنج هزار میلیارد تومان، بودجه این صندوق بوده و هر فرد بسته به برنامه کسب‌وکار خود، همان مقدار بودجه به خود اختصاص می‌دهد. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اظهار کرد: همه واحدهای دانشگاه آزاد استان‌ها دارای مراکز رشد هستند؛ برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گرفته تا در پایان برنامه ششم توسعه تعداد این واحدها به ۱۵۰ مرکز افزایش یابد.

  • زمین‌لرزه به ۶۷ خانه روستایی خراسان شمالی خسارت وارد کرد

    مهر- معاون امور مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: زمین‌لرزه‌های اخیر به ۶۷ واحد مسکونی در روستاهای استان خسارت زده است. علی روحانی گفت: از این تعداد واحد مسکونی، ۳۷ واحد مسکونی زیر ۳۰ درصد خسارت، ۲۹ واحد مسکونی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد و یک واحد مسکونی نیز بالای ۶۰ درصد خسارت‌دیده است. روحانی افزود: براثر زلزله‌های اخیر روستاهای اسفیدان، پیغو، درصوفیان، باباامان، سیساب، چناران، طراقی کرد و ترک، کوه کمر و حمید آسیب‌دیده‌اند. وی با بیان اینکه از بعضی روستاها و دهستان‌های استان برای خسارت ناشی از زلزله تقاضا آمده، تصریح کرد: تقاضاهای رسیده در دست بررسی است و منازل مسکونی که بالای ۳۰ درصد خسارت‌دیده‌اند در اولویت دریافت تسهیلات هستند.

  • ۵/ ۱ میلیون ایرانی در ترکیه، ۱۵۰۰ ترک در ایران

    دنیای اقتصاد، ورشان بزازان- نشست مشترک و ملاقات رودرروی هیات اقتصادی طرابوزان ترکیه با فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی، در هتل همای شماره ۲ برگزار شد. در این نشست که با حضور سرکنسول ترکیه در مشهد، نماینده وزارت خارجه، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی و رئیس اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه برگزار شد، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی آمادگی اتاق را برای تبادل هیات‌های تجاری و فراهم نمودن زمینه بازدید و ملاقات‌ها میان فعالان اقتصادی اعلام کرد. حسین محمودی با یاد کردن از پتانسیل‌های تجاری، صنعتی، اقتصادی و گردشگری و کشاورزی استان خراسان ادامه داد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی آمادگی دارد تا میز مشترکی در اتاق مشهد در اختیار اتاق بازرگانی طرابوزان بگذارد و همین میز را در طرابوزان برای توسعه تجارت دو طرف ایجاد کند.

  • با رژیم گیاهخواری بیشتر آشنا شویم

    فاطمه محسنی

    کارشناس تغذیه

    کلمه و اصطلاح گیاهخواری از سال ۱۸۴۲ در انگلستان به قالب و قاموس فرهنگ ریخته شده است و اصل آن از کلمه لاتین(Vegetus) گرفته شده که به معانی صحیح، سالم، قانع، تازه و شاداب است و استعمال این کلمه را عنوان بهتری می‌دانستند تا کلمه گوشت‌نخورها یا پرهیز از گوشتخواری. مفاهیمی که برای این کلمه قائل شده‌اند عبارتند از: کسانی‌که از مصرف گوشت حیوانات، ماهی‌ها و پرندگان پرهیز داشته باشند اعم از اینکه تخم‌مرغ و فرآورده‌های شیری را مصرف بکنند یا نکنند.

  • کلنگت را زمین بگذار

    دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- صدای کلنگ‌هایی که خانه‌هایشان را زخمی کرده، صدای ماشین‌ها و بوق‌ها و صدای سکوت متصدیان و متولیان امر، نمی‌گذارد زخم صدایشان به گوش من و شما برسد، باید به دیدارشان رفت و گل‌های پوسیده یاس را از بازمانده کاغذدیواری‌ها و کاشی‌های شکسته سبز و آبی آشپزخانه‌ها که زمانی بوی غذای نذری در آن حیات را معنا می‌کرد دید و گچ‌بری‌هایی که روزگاری نه چندان دور متعلق به طاقچه‌هایی بوده که احتمالا عکس پدر بزرگ یا عکس فرزندی که به تازگی خبر شهادتش را آورده‌اند به دوش می‌کشیده، دید که چطور حالا با آسفالت خیابان یکی شده و نام لوکس و پرطمطراق توسعه و شهرسازی را به دوش خمیده‌اش می‌کشد.

  • پیام تندرستی - ۱۰ خرداد ۹۵

  • بانک‌های خراسان‌رضوی ملزم به پرداخت وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی هستند

    تسنیم- مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان‌رضوی گفت: بانک‌های عامل برای پرداخت وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی اجبار و الزام دارند. علی رسولیان با بیان اینکه البته باید درنظرداشت هنوز ابلاغ رسمی برای پرداخت وام ازدواج نیامده و برای آن سقف و کفی معین نشده است، افزود: باید منتظر ابلاغ دقیق شیوه اجرایی وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی برای پرداخت در استان‌ها بود و در آن زمان بانک‌ها نمی‌توانند از پرداخت آن سر باز بزنند. وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان وام ازدواج به متقاضیان در خراسان‌رضوی پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته برای این موضوع هیچ نوع محدودیتی وجود نداشت و امسال نیز برای این موضوع تا کنون سقفی در نظر گرفته نشده است.

  • اقتصاد دوبله نابه‌سامان است

    دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- دوبله یا دوبلاژ که در زبان فارسی با نام صداپیشگی رایج است، به قرار دادن صدای افرادی دیگر (به نام دوبلور یا دوبلر) به‌جای صدای اصلی بازیگران و یا شخصیت‌ها گفته می‌شود. دوبله اغلب با تغییر زبان فیلم و نزدیک کردن آن به زبان‌شناسی و فرهنگ زبان مبدا همراه است. در گذشته، به‌دلیل مرسوم نبودن صداگذاری سر صحنه، بسیاری از فیلم‌ها به همان زبان اصلی خود دوبله می‌شدند. لذا دوبله از اهمیت بسزایی برخوردار بود، اما امروزه آنچنان مهجور مانده که هنرمندانش دیگر به چشم یک شغل به این حرفه نگاه نمی‌کنند.

  • انتشار «طنز و طنزینه هدایت» پس از ۲۰ سال

    کتاب «طنز و طنزینه هدایت» اثر دکتر همایون کاتوزیان که به بررسی طنزهای هدایت در کتاب‌های «علویه خانم»، «حاجی آقا»، «توپ مرواری» و «نامه‌های هدایت به شهید نورائی» پرداخته، از سوی انتشارات پردیس دانش منتشر شد. این کتاب از ۹ فصل تشکیل شده که «درباره‌ی طنز»، «طنز دوره‌ هدایت»، «مقوله‌ ادبی طنزینه»، «طنز و طنزینه در آثار هدایت»، «طنزنامه‌های هدایت»، «علویه خانم و ولنگاری‌های دیگر»، «حاجی آقا و توپ مرواری»، «نامه‌های هدایت» و «نامه‌های هدایت به شهید نورائی» اسامی این ۹ فصل است.

    کتاب «طنز و طنزینه هدایت» در سال ۱۹۹۵ در تهران حروف‌چینی و در انگلستان غلط‌گیری شد، اما در تهران مجوز انتشار نیافت.

  • صدور هزار پروانه کار برای اتباع خارجی در خراسان رضوی

    دنیای اقتصاد- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: هزار پروانه کار برای متخصصان، سرمایه گذاران، بازرگانان، کارشناسان خارجی و نیز اتباع خارجی دارای همسر ایرانی در این استان صادر شده است. محمود احمدی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این تعداد پروانه کار طی پارسال برای اتباع خارجی مجاز در خراسان رضوی صادر شد. وی اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز را از مهمترین مشکلات موجود در عرصه کسب‌وکار خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: بیشترین اتباع خارجی غیرمجاز را اتباع افغانستان تشکیل می‌دهند که تاکنون پنج هزار و ۱۷۰ تبعه خارجی غیرمجاز شاغل در این استان شناسایی شده‌اند.

  • اجرای طرح جامع زنان سرپرست خانوار در برنامه ششم توسعه

    دنیای اقتصاد- معاون سیاسی، امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: طرح جامع زنان سرپرست خانوار در برنامه ششم توسعه اجرا می شود. به گزارش خبرنگار مهر، سید محسن صادقی اولویت برنامه ششم توسعه در سال ۹۵ را با رویکرد اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: در حوزه زنان در سال ۹۵ افزایش فرصت‌های شغلی زنان در بازار کار، افزایش نرخ اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و افزایش مشارکت‎های اقتصادی زنان رویکرد دولت بوده است. معاون سیاسی، امنیتی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: ارتقاء دانش مدیریتی زنان، توسعه زیرساخت‎ها در حوزه سلامت خانواده و اجرای طرح جامع زنان سرپرست خانوار ازجمله اقدامات پیش‎بینی شده در برنامه ششم توسعه است.

  • عمر مفید آسفالت جاده‌ها و راه‌ها پنج سال است

    ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: عمر مفید آسفالت جاده‌ها و راه‌ها به‌طور متوسط پنج سال است و بعد از آن نیاز به ترمیم و روکش دارند که این وضعیت قابل‌قبول نیست. محمد شکرچی‌زاده در حاشیه هفتمین همایش «بتن شرق کشور» در مشهد با اشاره به متداول بودن استفاده از بتن به جای آسفالت در دنیا افزود: با توجه به اینکه سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن اضافه تولید سیمان در کشور داریم اگر از رویه‌های بتنی به درستی به جای رویه‌های آسفالت استفاده کنیم عمر مفید جاده‌ها نیز بیشتر می‌شود.

  • « خلاقیتکده شریف » به مشهد آمد

    هر انسانی با ویژگی‌های ذاتی منحصربه‌فردی به‌دنیا می‌آید که با رشد و بالارفتن سن، آن‌ها را بالفعل می‌کند. همچنین در جریان زندگی، توانایی‌های دیگری را هم کسب می‌کند. کودکان با دنیای پیچیده و پر رمزوراز خود، برای انجام بعضی از کارها علاقه بیشتری نشان می‌دهند، این به معنای آن است که در آن کار، توانمندتر و بااستعدادتر هستند. اگر آنطورکه باید و درخور اهمیت است، تربیت شوند و آموزش ببینند، دستاوردهای روشنی را در آینده رقم خواهند زد. آموزش در سنین پایین‌تر به‌مراتب تأثیر بیشتری دارد. آموزش خلاقیت و نوآوری یکی از بهترین راه‌های کشف استعداد است؛ در این راستا دانشگاه صنعتی شریف «خلاقیتکده شریف» را باهدف کشف استعدادها و پرورش نخبگان، ویژه گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال راه‌اندازی کرده است.

  • زنگ خطر - ۱۰ خرداد ۹۵

  • افزایش ۲۰۰ کیلومتری خطوط ویژه اتوبوس

    دنیای اقتصاد- رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد درباره اینکه طرح حمل و نقل هسته مرکزی مشهد به چه صورت است؟ گفت: فعلا از سوی مشاور طرح‌های مختلف و متنوعی ارائه شده است، اما ممکن است اکنون طرح‌ها ناقص باشد به همین دلیل بهتر است پس از تکمیل نهایی و تصویب شورا جزئیات آن مطرح شود.

    نقش توسعه خطوط مترو در کاهش ترافیک

    سیدجلال فیاضی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی دیگر از راه‌های کنترل و ساماندهی ترافیک، راهکار‌های درازمدت و توجه به زیر‌ساخت‌هاست، افزود: مهم‌ترین اقدام شورای چهارم در زمینه کاهش ترافیک، سرعت بخشیدن به عملیات قطارشهری بوده که در این راستا فاز اول خط دو قطارشهری مشهد تا مهر ماه سال جاری و مجموع این خط به طول ۱۴.

  • کاهش ۷۰ هزار پرونده قضایی در خراسان رضوی

    ایرنا- معاون پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: دادگستری استان علاوه بر پیشگیری از افزایش پرونده‎ها توانسته ۷۰ هزار فقره از موجودی پرونده‎ها را نیز کم کند. سیدامیر مرتضوی با بیان اینکه اگر هر یک از وکلای دادگستری استان در سال دو پرونده را بدون تشکیل پرونده و درگیر شدن طرفین در پروسه قضایی رفع و رجوع و به مصالحه برسانند، سالانه از ورود حدود ۳۴۰۰ پرونده به دادگستری استان جلوگیری خواهد شد افزود؛ این رقم با در نظر گرفتن وکلای مرکز مشاوران به ۱۰ هزار پرونده در سال می‎رسد که خود می‌تواند از شکل‎گیری بسیاری از آسیب‎های اجتماعی جلوگیری کند.

  • تلنگری برای سیاست‌گذاری شواهدمحور در هدفمندی یارانه‌ها

    مهدی فیضی

    عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

    زمزمه‌های افزایش پرداخت‌های نقدی در طرح هدفمندی یارانه‌ها دیگر بار مسأله کارآمدی این سیاست حمایتی را پیش می‌کشد. نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری خطر آلودگی برنامه‌های توسعه‌ای به شعارهای پوپولیستی را دوباره افزایش داده و طبیعتا هدفمندی یارانه‌ها با توجه به گستره و پیشینه آن دستاویزی مناسب برای جذب رأی از محل وعده‌هایی است که سخت می‌توان باورشان داشت؛ به ‌ویژه وقتی دولت در تأمین همین میزان موجود یارانه‌ها نیز با دشواری روبه‌روست.

  • تئاتر اکسیژن در تماشاخانه اشراق

    دنیای اقتصاد- نمایش اکسیژن به نویسندگی مهسا غفوریان و مهدی ضیاءچمنی و طراحی و کارگردانی مهدی ضیاءچمنی از دوم خرداد ماه به‌روی صحنه رفته است. بازیگران این نمایش عبارتنداز: محمدرضا صولتی، مهسا غفوریان و مهدی ضیاءچمنی و دستیارکارگردان آن مهیارغازی و علی احمدی هستند. طراح نور این تئاتر مصطفی محمدزاده، طراح گریم مهشید غفوریان، تنظیم افکت شهاب افتخار، عکاس فائزه علی‌آبادی، ساخت دکور امید صحرایی، روابط عمومی محمدجواد عبدی و ساخت فیلم این تئاتر توسط سعید ملتجی انجام شده است. همچنین این نمایش کاری از گروه تئاتر کربن به سرپرستی عبدالله برجسته است.

  • زلزله بیرجند، خسارت جانی و مالی نداشت

    مهر- مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: زلزله در بیرجند هیچگونه خسارتی درپی نداشته است. سیدابوالحسن میرجلیلی با اشاره به وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۳. ۱ ریشتر در بیرجند، اظهار کرد: این زلزله ساعت ۳۸ دقیقه و ۵۳ ثانیه بامداد روز پنج‌شنبه در ۳۸ کیلومتری شهر بیرجند رخ داده است. وی با اشاره به آماده‌باش گروه‌های امدادی این شهرستان بیان کرد: باتوجه به نزدیکی زمین‌لرزه به پوسته زمین، مردم آن را احساس کردند، اما خوشبختانه این زمین‌لرزه هیچ خسارتی برجای نگذاشته است.

    .
  • واردات نخ چینی و کاهش رغبت به تولید ابریشم در خراسان

    روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: واردات بی‌رویه نخ ابریشم چینی موجب کاهش تقاضا برای خرید تخم نوغان و تولید ابریشم از سوی نوغانداران در خراسان شده است. رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی می‌گوید: پارسال ۶۲۰۰ جعبه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد که به‌رغم انتظار افزایش تقاضا، امسال این رقم تاکنون از ۵۴۰۰ جعبه فراتر نرفته است.

    فرید سرجمعی هر جعبه تخم نوغان را حاوی ۲۳ هزار تا ۲۵ هزار عدد تخم ذکر و بیان کرد: حتی امسال برای نخستین بار تخم نوغان چینی نیز به میزان ۵۳ هزار جعبه وارد چرخه توزیع شد تا از این طریق هزینه‌های تولید کاهش یابد اما با این حال استقبال نوغانداران بسیار پایین است.

  • نسبت مبلغ چک های برگشتی به چک های مبادله شده ۲/۹ درصد شد

  • جوش‌ها را خوشمزه درمان کنید (بخش اول)

    دنیای اقتصاد، الهه میرزاده- داشتن جوش بر روی پوست به‌خصوص در ناحیه صورت همیشه برای هر فردی آزاردهنده است و اکثر ما از سن بلوغ به‌دنبال راه‌حل مناسبی برای خلاص شدن از شر جوش‌های آزاردهنده هستیم؛ این تلاش از روی آوردن به انواع لوسیون‌های ضدآکنه تا خوردن آنتی‌بیوتیک‌ها و قرص‌ها تا استفاده از روش‌هایی مانند میکرونیدلینگ، لیزر و . . . ادامه دارد، اگر با یافتن علت اصلی جوش‌های ایجاد شده از روش‌های فوق استفاده شود، می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد اما شاید بتوان با اصلاحات مختصری در رژیم غذایی، از داشتن پوستی سالم و شفاف لذت برد.

  • شیخ العلما

    رضا سلیمان نوری

    کارشناس‌ارشد ایران‌شناسی و خراسان‌پژوه

    با گشت‌وگذاری در تاریخ، انسان‌های وارسته و بزررگ بسیاری را پیدا می‌کنید که همه عظمتشان به دلایل گوناگون در سایه فرزندانشان مخفی مانده‌. انسان‌هایی که اگر به درستی معرفی شده بودند بی‌شک خود چراغ راهی برای بسیاری از بزرگان در راه‌مانده می‌شدند. آیت‌الله حاج شیخ غلامحسین عبدخدایی تبریزی یا به گفته مشهدی‌ها شیخ غلامحسین ترک، نخستین امام جمعه سده اخیر مشهد از آن جمله است. مردی وارسته و مبارز که به‌رغم بزرگی و ارادت خاص به خاندان عصمت و طهارت خاصه حضرت ثامن‌الحجج (ع) به‌دلیل بی‌توجهی رسانه‌ای آنگونه که باید و شاید معرفی نشده است.

  • احتمال استفاده از «من‌کارت» برای کرایه تاکسی

    دنیای اقتصاد- مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: استفاده از من‌کارت برای پرداخت کرایه تاکسی نیازمند توافق دوجانبه میان شهرداری و تاکسیرانان است. به گزارش ایسنا، محمدجواد رجائیان درباره استفاده از من‌کارت در تاکسی‌ها، عنوان کرد: درحال حاضر آمادگی کامل را برای اجرای این طرح از نظر فنی داریم، اما باید یک توافق دوجانبه بین شهرداری و تاکسیرانان به‌وجود بیاید زیرا در وسایل حمل و نقل عمومی استفاده از من‌کارت طوری است که امکان نظارت وجود دارد. وی افزود: اما تاکسی یک وسیله شخصی است و این امر نیازمند توافق است زیرا درصورتی‌که قرار بر این باشد که کرایه تاکسی از طریق من‌کارت پرداخت شود، پرداخت نقدی به تاکسیران به تاخیر می‌افتد و این موضوع باید برای تاکسیران مزیت داشته باشد که درحال حاضر سازمان فاوا به دنبال تهیه یک مدل است.

  • افزایش ۸ درصدی بارندگی در خراسان رضوی

    ایرنا- رئیس اداره تحقیقات کاربردی هواشناسی خراسان رضوی گفت: میانگین بارندگی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود هشت درصد افزایش داشته است. جواد رسولی با بیان اینکه در این مدت ۲۱۵ میلی‏متر باران در خراسان رضوی باریده است که نسبت به دوره آماری بلندمدت ۳. ۲ درصد افزایش دارد، میزان بارندگی طی سال زراعی جاری در مشهد را ۲۷۲ میلی‎متر عنوان و اظهار کرد: این میزان نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد و نسبت به دوره آماری ۱۲ درصد افزایش داشته است. وی از افزایش ۵۰ درصدی بارندگی در خراسان رضوی طی اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت ۳۱ میلی متر باران در این استان باریده است که نسبت به دوره آماری بلند مدت ۱۴ درصد افزایش دارد؛ در این مدت شهرستان های سرخس و گناباد به ترتیب بیشترین و کمترین میزان بارندگی را داشته‌اند.

  • نمایشگاه دانشجویی «نقش خیال» در نگارخانه بهار

    دنیای اقتصاد- نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «نقش خیال» در نگارخانه بهار درحال برگزاری است. این نمایشگاه که شامل دست‌ساخته‌های چوبی و فلزی است دربرگیرنده آثار گروهی از دانشجویان صنایع دستی و هنرهای اسلامی موسسه آموزش عالی فردوس مشهد است. این نمایشگاه ساعت ۱۷ عصر شنبه ۸ خردادماه سال جاری با حضور جمعی از اساتید، هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی در محل نگارخانه بهار گشایش یافت. نقش خیال که تا ۱۳ خردادماه سال جاری به کار خود ادامه خواهد داد، درطول دوران برگزاری هر روز یک نوبت از ساعت ۱۷ تا ۲۱ پذیرای عموم بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی خواهد بود.

  • اجرای نمایش «دوستت دارم با صدای آهسته» در مشهد

    دنیای اقتصاد- نمایش«دوستت دارم با صدای آهسته» تا ١٢ خردادماه هر شب به‌جز شنبه‌ها ساعت ٢٠ اجرا می شود. این نمایش را چیستا یثربی به رشته تحریر درآورده و مرتضی صابری آن را کارگردانی می‌کند. در این نمایش محمدجواد فرهادیان و نوشین نوروززاده به ایفای نقش می‌پردازند. کریم جشنی، علیرضا نبی، وحید ممیزی، رضا اسلامی‌تبار، حسن فیض‌مختاری، ساناز اسحاقی، مهین شرقی، کاظم یزدی، نغمه الیاسی و . . . سایر عوامل نمایش «دوستت دارم با صدای آهسته» هستند. سالن نمایش شمایل در خیابان سناباد، حدفاصل سناباد ٤٥ و ٤٧ واقع شده است.

  • باز هم وعده یارانه

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- حدود یک سال تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ باقی مانده و این اندک زمان باقیمانده و نزدیک شدن به انتخابات نگرانی‎هایی را درباره مطرح کردن شعارهای پوپولیستی و عوام‎فریبانه و آلوده شدن برنامه‏های توسعه‎ کشور به این شعارها برای جذب آراء بیشتر ایجاد می‎کند. هنوز یک سال تا انتخابات دوره بعد ریاست جمهوری باقی مانده و این در حالی است که ظرف چند ماه گذشته از محافل گوناگون خبرهایی رسمی و غیررسمی مبنی بر وعده برخی فعالان عرصه سیاست برای افزایش مبلغ یارانه نقدی که پرداخت آن از سال ۸۹، با آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‎ها آغاز شد و همچنان با گذشت پنج سال ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان باقی مانده است، در صورت پیروزی در انتخابات به گوش می‎رسد؛ خبرهایی که برخی از آن‎ها تکذیب شده و برخی هم از آن‎ها دفاع می‎کنند و برای توجیه آن هم استدلال‎های مختلفی را مطرح می‏کنند اما نکته‎ قابل توجه در این میان این است که مردم در مواجهه با چنین وعده و وعیدهایی به این نکته توجه داشته باشند با توجه به اجرای نادرست طرح هدفمندسازی یارانه‎ها از ابتدا و وضعیت فعلی اقتصاد کشور آیا امکان تأمین منابع برای افزایش مبلغ یارانه نقدی برای دولت وجود دارد؟ «دنیای اقتصاد» نظر کارشناسان و صاحب‎نظران عرصه اقتصاد را در این زمینه جویا شده است:

    تصمیمات غیرکارشناسانه در اقتصاد

    نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این‏باره به «دنیای اقتصاد» می‎گوید: اقتصاد کشور طی سال‎های اخیر با بحران‎های متفاوتی روبه‌رو بوده است؛ بخشی از این بحران‎ها به واسطه رویکرد جهان به استقلال و آزادی‏خواهی ملت ما و مقاومت ما در مقابل زیاده‏خواهی آن‎هاست اما بخشی از این مسائل به دلیل تصمیمات غیرکارشناسانه و کوتاه مدتی است که اتخاذ شده است.

بیشتر