شماره روزنامه ۵۹۸۹
|

آخر هفته

  • ماموریت کهنه نظـام آموزشی

  • جراحی بزرگترین رویداد فرهنگی ایران

    شایان ربیعی

    نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سی سالگی، سومین خانه‌اش را هم تجربه کرد تا مجموعه عظیم شهر آفتاب، محل اختصاصی و دائمی برگزاری این نمایشگاه و شاید خانه بختش باشد. نخستین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۳۶۶ در نمایشگاه بین‌المللی تهران (در انتهای بزرگراه چمران) برپا شد و تا سال ۱۳۸۵ برگزاری آن در همین مکان ادامه یافت. امّا از سال ۱۳۸۶ به مصلای امام خمینی (ره) تهران (در محله عباس‌آباد) کوچ کرد و در سال ۱۳۹۵ (بیست و نهمین دوره) محل برگزاری به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در جنوب شهر تهران منتقل شد.

  • تقابل بانکی مجلس نهم با دولت

    در واپسین روزهای باقی مانده ازعمرمجلس نهم،کلیات طرح بانکداری اسلامی در حالی به تصویب نمایندگان مجلس رسید که به رغم برگزاری نامنظم جلسات کمیسیون‌ها، این طرح مهم درقالب اصل ۸۵ به کمیسیون اقتصادی سپرده شد. نماینده بانک مرکزی پیش از این گفته بود اگرچه طرح مجلس دربرخی موارد با لایحه دولت همخوانی دارد ولی در بسیاری از موارد نیز ناقص است و نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد. به نظر می‌رسد تصویب شتابزده طرح مذکور در موضوع مهمی چون اصلاح نظام بانکی بر پیچیدگی‌های کار بیفزاید.

    .
  • غافلگیری در خان طومان

    با وجود توافق آمریکا و روسیه بر سر آتش بس در حلب،اما تروریست‌های تکفیری با سوء استفاده از آتش‌بس و به پشتیبانی نیروهای عربستان و ترکیه، غافلگیرانه به نیروهای سوری و مستشاران ایرانی در خان طومان حمله کردند و آن منطقه را که چند ماه پیش آزاد شده بود، گرفتند. در این نبرد ۱۳ تن از مدافعین مازندرانی حرم به شهادت رسیدند. اگرچه عملیات بازپس‏گیری این مناطق به سرعت آغاز شد،اما برخی مقامات لشکری و کشوری اعلام کردند این ماجرا بی‌پاسخ نمانده و به‏زودی تقاص سختی از تکفیری‏ها گرفته خواهد شد.

    .
  • با رزومه خود جلب توجه کنید

    مترجم: آرش جمشیدنژاد

    برخی از جویندگان شغل دست به هر کاری می‌زنند تا رزومه آنها توسط مدیران استخدامی مورد توجه قرار گیرد. مواردی از این قبیل برای دست آوردن موقعیت‌های شغلی بسیار زیاد است. البته برخی از این تلاش‌ها در جلب توجه بیشتر کاملا تاثیرگذار است. اما گاهی افراد، کارهای هنری یا حتی عکس‌های خودشان را تلاشی برای برجسته کردن خود می‌دانند و ضمیمه رزومه می‌کنند و برخی دیگر، رزومه خود را با کلماتی غیرواقعی پر می‌کنند. می‌توان درک کرد که چرا افراد جویای کار به روش‌های غیرمعمول برای اثبات خود متوسل می‌شوند؛ خصوصا زمانی که مدیران نیروی انسانی و مدیران استخدامی در حال بررسی صدها متقاضی در روز هستند.

  • گوگل درایو خود را حرفه‌‌ای سازماندهی کنید

    اگر از آن دسته افرادی هستید که در کارهای خود از سرویس گوگل درایو (Google Drive) استفاده می‌کنید، احتمالا برایتان پیش آمده که در برخی مواقع کار با این سرویس کمی مشکل می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم روش‌هایی را به شما آموزش دهیم که با استفاده از آنها قادر خواهید بود گوگل درایو خود را به‌طور حرفه‌ای سازماندهی کنید. گوگل درایو را می‌توان یک ابزار فوق‌العاده برای بهره‌وری دانست. اما در هر صورت زمانی که که زیاد از آن استفاده کنید، تقریبا سخت می‌شود که همه چیز را در این سرویس به‌صورت سازماندهی شده نگه‌ دارید.

  • اسباب کشی پر دردسر نمایشگاه کتاب

    بزرگترین مجتمع نمایشگاهی کشور نخستین آزمون خود پس از افتتاح را با میزبانی یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور پشت سر می‌گذارد. اما «شهرآفتاب» که قرار بود خط پایانی برای مشکلات ترافیکی و دسترسی بازدیدکنندگان رویدادهای نمایشگاهی باشد، این روزها و همزمان با برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب، حاشیه شهر را دچار گره ترافیکی جدی کرده است. ترافیک ورودی نمایشگاه از عدم انتقال عوارضی تهران - قم به محلی بعد از ورودی شهرآفتاب و نیز عدم احداث تقاطع شبدری در رینگ پیرامونی مجموعه نشات گرفته و بازدیدکنندگان را با این علامت سوال روبه‌رو کرده است که چرا به‌رغم آماده نبودن دسترسی‌ها و انتقال عوارضی، وزارت ارشاد به پیشنهاد شهرداری درخصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در این مکان جواب مثبت داد.

  • فاصله مسکن قسطی با ذائقه مالکان

    تازه‌ترین پیشنهادهای فروش آپارتمان در شهر تهران از تفاوت بین ذائقه مالکان با آنچه اخیرا به‌عنوان فرمول فروش قسطی ملک به شعب منتخب بانک مسکن ابلاغ شد، حکایت دارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، از حدود ۲۰ روز قبل که طرح فروش قسطی آپارتمان به شعبه‌های منتخب بانک مسکن ابلاغ شد، در حالی هیچ‌کدام از سازنده‌ها تاکنون برای معرفی واحدهای نوساز و آماده خود به‌صورت قسطی به شعب منتخب این بانک مراجعه نکرده‌اند که این طرح سال گذشته به دنبال پیشنهاد برخی تشکل‌های ساختمانی بررسی و تصویب شد.

    با این حال هنوز حتی یک مورد از پیشنهاد سازندگان برای فروش غیرنقدی آپارتمان‌های نوساز به بازار فروش اقساطی مسکن ارائه نشده است.

  • گلادیاتور ها در مدارس

    سعید معیدفر

    استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران

    براساس یک پژوهش اجتماعی، استان‌های محروم، تلفات و سوانح رانندگی بیشتری دارند. این آمار می‌تواند نشانه‌ای از ضعف آموزش و فرهنگ‌سازی و سبک زندگی در این مناطق باشد. یکی از ضروریات عدالت آموزشی، هدف‌گذاری‌های آموزشی است که نظام آموزشی ما در این حوزه ضعیف عمل کرده است. نظام آموزشی ما متاسفانه انسان تولید نمی‌کند بلکه افرادی تولید می‌کند که خودمحور و فردگرا هستند. پیامد چنین نظامی می‌تواند به بازتولید نابرابری و ضعف روزافزون مهارت‌های اخلاقی و انسانی دامن بزند.

  • سرزمین کهن

    مجتبی سرانجام پور

    اوری‌دی میدل‌ایست یا به قولی هر روزخاورمیانه یکی از گروه‌‌‌‌‌‌های شکل‌گرفته در اینستاگرام است که به نمایش عکس‌های موبایلی از زندگی مردم در این گوشه مهم و پرهیاهو می‌پردازد. در این صفحه عکس‌های مختلفی از زندگی اجتماعی مردمی را ببینید که به زندگی عادی خود می‌پردازند. این عکس‌ها زندگی روزمره مردم در جنوب غربی‌آسیا تا شمال‌شرقی آفریقا را نشان می‌دهد که با وجود مصائب و مشکلات فراوان و همچنین جنگ‌ها و مشکلات متعدد به زندگی خود ادامه می‌دهند و به آداب و رسوم خود پایبندند.

  • ۹۹ درصد بودجه آموزش و پرورش،صرف حقوق پرسنل می شود

    بودجه به‌عنوان یکی از ارکان اصلی برنامه‌ریزی و مدیریت در هر سازمانی محسوب می‌شود. وزارت آموزش و پرورش با ۱۰۵ هزار مدرسه و ۱۳ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم و ۷۵۰ منطقه آموزشی گسترده‌ترین نهاد آموزشی است. با این وجود به‌نظر می‌رسد نگاه به آموزش و پرورش در کشور ما بیش از آنکه سرمایه‌ای باشد یک نگاه هزینه‌ای است. علی الهیار ترکمان، رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور معتقد است نحوه مصرف بودجه توسط این وزارتخانه باعث شده تقریبا اعتبارات آموزش و پرورش صرف حقوق و دستمزد ‌شود و دیگر چیزی برای ارتقای کیفیت آموزشی باقی نماند.

  • بفروشیم یا بخریم؟

    بهزاد بهمن نژاد

    دبیرگروه بورس

    قرمزپوشی بازار سهام، از ابتدای هفته شدت بیشتری پیدا کرده و اکنون «خروج یا ورود» مهم‌ترین تصمیمی است که هر سهامدار باید بگیرد. همان‌طور که انتظار می‌رفت نبود امکان ارزیابی دقیق از وضعیت سودآوری شرکت‌ها در پسابرجام، احتمال نوسانات قیمت‌ها در بورس تهران را در این مقطع از زمان افزایش داده است. گرچه طبیعی است که پس از رشدهای بی‌وقفه زمستان ۹۴، اصلاح قیمت‌ها را در شرایط کنونی شاهد باشیم، اما عده‌ای با معیاری نه‌چندان صحیح، روند فعلی بازار را با اواخر سال ۹۲ و رکود سنگین دوساله بورس تهران مقایسه می‌کنند.

  • دریافت گزارش‏های مفید و جالب از گوشی

    این روزها گوشی‏های همراه همان‌طور که از نامشان هم پیداست آنقدر هوشمند شده‏اند که تنها یکی از کاربردهایشان برقراری مکالمه یا ارسال پیامک است. به کمک اپلیکیشن‏هایی که روی این گوشی‏ها نصب می‏شود حالا گوشی شما می‏تواند در حکم یک آموزشگاه، مربی سلامتی، بانک، محافظ اطلاعات و. . . وارد عمل شود.

    به جز این اپ‏ها که جنبه کاربردی و گاهی سرگرم‏کننده هم دارند، اپ‏هایی هم هستند که گزارشی از جزئیات بخش‏های مختلف گوشی را به شما ارائه می‏کنند؛ اینکه کدام بخش از گوشی شما بیشتر باتری مصرف می‏کند یا اینکه در روز چه تعداد تماس یا پیامک ارسال می‏کنید و یا حتی می‏توانید گزارش‏های دقیق‏تری نیز داشته باشید و از کلمه‏های پرکاربردی که در حین ارسال پیام از آنها بیشتر استفاده می‏کنید باخبر شوید.

  • بازگشت شاخص به مرز ۷۷

    در این هفته شاخص بورس تا یک قدمی واگذاری کانال ۷۷ هزارواحدی رفت اما دوشنبه با رشدی اندک مرز ۷۷هزار واحدی را حفظ کرد. هرچند برخی کارشناسان اصلاح قیمتی در بازه زمانی کوتاه‏مدت را برای بازار سهام ضروری می‌دانند اما عواملی چون برخی ابهامات درباره رفع تحریم‏ها در کنار انتشار گزارش‏های سالانه شرکت‌ها به افت شاخص دامن زد. در این میان هرچند بازگشت شاخص به محدوده‏های کمتر از ۷۰ هزار واحدی بعید به نظر می‌رسد اما امیدی هم به رشد پرشیب قیمت‌ها در آینده نزدیک وجود ندارد.

    .
  • حل اختلاف دو قوه

    به دلیل پافشاری شورای نگهبان بر سر ابطال آرای مینو خالقی در انتخابات مجلس دهم و نیز تاکید دولت بر بررسی اعتبارنامه وی در مجلس شورای اسلامی، حالا پای هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‏گانه در مورد تعیین‌تکلیف آرای منتخب دوم مردم اصفهان به میان کشیده شده است. یک منبع آگاه در دبیرخانه این هیأت اعلام کرده به زودی نتایج این بررسی به استحضار مقام معظم رهبری می‌رسد. مینو خالقی به‌عنوان یکی از ۱۸ نماینده زن مجلس دهم در ضیافت روحانی با نمایندگان این دوره حضور یافت.

    .
  • حرمت‌شکنی در تلویزیون

    انتشار فیلمی از نحوه‏ برخورد نامناسب فرزاد حسنی با مهمان برنامه اکسیر کافی بود تا مجری تازه بازگشته به تلویزیون را آماج انتقادات تند مردم در شبکه‌های اجتماعی قرار دهد. در این برنامه مرد شرکت‌کننده میانسال با ادبیاتی توهین‌آلود و تمسخرآمیز خطاب شده و به‌عنوان هدیه نهایی زرشک دریافت می‌کند. پس از آنکه فرزاد حسنی و تهیه‌کننده این برنامه با حضور در تلویزیون ضمن عذرخواهی از مردم این آیتم را نمایشی عنوان کردند اما مخاطبان رسانه ملی این توضیح تهیه‌کننده را عذر بدتر از گناه دانستند.

    .
  • یک تکنیک ساده برای مدیتیشن

    قدمت مدیتیشن به قدمت تمدن انسان می‌رسد. تاثیر مثبت مدیتیشن هم از لحاظ تجربی و هم از لحاظ علمی ثابت شده است. دکتر هربرت بنسِن در اواخر دهه ۱۹۶۰ تحقیقاتی را درباره تاثیر مدیتیشن بر سلامت انسان انجام داد. وی مدیتیشن را عامل موثری بر درمان مشکلات جسمی مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی، سردردهای میگرنی و همچنین بیماری‌هایی ماننددیابت و آرتریت نیز می‌داند. او در طول تحقیقات خود متوجه شد که کسانی که مدیتیشن انجام می‌دهند ضربان قلب و تنفسشان آرام‌تر شده، لاکتت خون آنها پایین آمده، فعالیت مغزشان در حالت آلفا افزایش می‌یابد که تمام اینها نشانه آرامش هستند.

  • یارگیری برای کرسی ریاست

    همزمان با نزدیکی موعد آغاز به کار مجلس دهم،تنور یارگیری‌های اولیه برای تعیین ریاست بهارستان هم داغ شده است. در اولین رقابت بین دو طیف سیاسی منتخبان مجلس که گروهی خواهان ریاست عارف سرلیست اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان بر کرسی ریاست مجلس هستند و گروهی دیگرهم ادامه ریاست لاریجانی را برنامه‌ریزی می‌کنند، سه همایش هم‌اندیشی روز شنبه در تهران برای منتخبان دوره دهم برگزار شد.

    ابتدا منتخبان نمایندگی مجلس، نخستین گردهمایی خودشان را با نام «همایش دو روزه فرآیند قانونگذاری - الزامات و راهکار‏ها» با حضور۲۷۲ تن از منتخبان دوره دهم و برخی چهره‏های دولتی برگزار کردند.

  • چگونه مغز خود را قدرتمند کنیم؟

    ضرب‌المثلی در زبان انگلیسی وجود دارد که می‌گوید نمی‌توان به یک سگ پیر ترفندهای جدید آموزش داد. با این حال، مغز انسان توانایی فوق‌العاده‌ای برای تطبیق دادن خود با شرایط و تغییرات موجود در سنین مختلف دارد. اعتقاد بر این است که عملکرد مغز انسان در طول دوره جوانی به اوج خود می‌رسد و به‌تدریج با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. سبک زندگی مدرن نیز نقش بسیار مهمی در کاهش توانایی‌های شناختی دارد. یک رژیم غذایی ضعیف، قرار گرفتن در معرض سموم، استرس، کمبود خواب و سایر فاکتورهای نادیده گرفته شده، تنها چند نمونه از سبک زندگی ناسالم هستند.

  • سیاست‌گذاری آموزشی ما، قرنطینه‌ای است

    سال‌های زیادی است که از حضور فعال بخش خصوصی در امر آموزش و پرورش کشور می‌گذرد. اگر در گذشته این همکاری صرفا درقالب مدرسه سازی بوده اما امروز این بخش طالب واگذاری مدیریت از سوی آموزش و پرورش است و نه صرفا مالکیت. دغدغه این روزهای پدرام سلطانی و همراهان او در بخش خصوصی، اتمام پروژه صد مدرسه‌ای« ایران من» است. او خواستار حضور خصوصی‌ها در حوزه سیاست‌گذاری‌های آموزشی است و معتقد است نظام آموزشی متناسب با نیاز بخش خصوصی به تربیت نیرو نمی‌پردازد.

    مساله مسوولیت‌پذیری شرکت‌ها دو دهه‌ای است که مطرح می‌شود و حتی به‌صورت آکادمیک در قالب واحدهای درسی تدریس می‌شود.

  • غنا بخشیدن به آمار ، گام اول سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی

    حبیب جباری

    دبیر شورای برنامه‌ریزی توسعه روستایی و عشایری سازمان مدیریت

    هدف عدالت اجتماعی و عدالت سرزمینی، توسعه عادلانه و برخورداری همه آحاد جامعه از مواهب و دستاوردهای توسعه در پهنه سرزمین است و آنچه مداخله عمومی دولت در امر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را توجیه‌پذیر می‌سازد، تلاش برای عدالت اجتماعی، سرزمینی و بین نسلی است که مورد آخری بیشتر در توسعه پایدار نمود می‌یابد. بنابراین شناخت و تحلیل کمبودها و قابلیت‌ها و تخصیص کارآمد و عادلانه منابع لازم، با نگاهی سه ساحتی به عدالت از عمده فعالیت‌های هر نوع برنامه‌ریزی و به‌ویژه برنامه‌ریزی آموزشی است و بدون آمارهای غنی در این خصوص، برنامه‌ریزی ماهیت کلی و جامع دارد و از تنوع ها، تفاوت‌ها و عدم تعادل‌ها غفلت خواهد شد.

  • چگونه عوارض مزمن و حاد دیابت را کاهش دهیم

    دکتر مجید نصیری‌انصاری

    پزشک عمومی

    در زمان بروز عوارض حاد دیابت، بیمار ناچار بستری در بیمارستان است. موثرترین درمان عوارض مزمن پیشگیری از آن است که از طریق کنترل قند صورت می‌گیرد. ضمنا مراجعات منظم برای معاینات چشمی و قلبی و عصبی بسیار موثر است. اهداف مهم درمان دیابت شامل کنترل قند خون در محدوده طبیعی و کم کردن عوارض مزمن و فراهم کردن امکان یک زندگی طبیعی برای بیمار است. بیمار مبتلا به دیابت (نوع یک یا دو) باید آموزش‌های لازم برای تغذیه، ورزش و مراقبت از خود و جلوگیری بروز بیماری‌های دیگر را ببیند.

  • تغییر در ریاست جام جم؟

    درحالی‌که شایعه استعفای رئیس سازمان صدا و سیما در اسفند سال گذشته بر سر زبانها افتاده بود اما حالا برخی خبرها از جدّیت این گمانه زنی حکایت می‌کند. طی چند ماه گذشته صدا و سیما از جهات مدیریتی با حاشیه‌های فراوانی همراه بود که بخش قابل ملاحظه‌ای از آنها نیز به رسانه‌ها کشیده شد. برکناری سرافراز که ۱۹ ماه بر ساختمان شیشه‌ای جام‌جم ریاست کرد اتفاق بی‌سابقه‌ای است. از حدادعادل، علی عسکری معاون فنی صدا و سیما و نیز حسن خجسته معاون سابق امور صدا به‌عنوان گزینه‌های احتمالی جانشینی سرافراز یاد می‌شود.

  • کار آموزش و پرورش آموزش فقط برای کنکور است

    برخی از کارشناسان آموزشی و اقتصادی معتقدند دغدغه‌های مالی آموزش و پرورش در ایران مانع بزرگی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های این نهاد عظیم الجثه و تاثیرگذار در کشور است. در این میان زهرا کریمی یکی از اقتصاددان‌هایی است که اگرچه معتقد است بودجه آموزش و پرورش در سال‌های اخیر با رشد منفی مواجه بوده، اما صرفا افزایش منابع مالی آموزش و پرورش را منجر به افزایش کیفیت در این سیستم نمی‌داند. وی معتقد است نظام آموزش و پرورش در ایران دانش‌آموز را فقط برای کنکور و حضور در مقاطع بالاتر علمی آماده می‌کند و هدف اصلی آن که تربیت انسان است در این میان به حاشیه رفته است.

  • کتاب را شیک عرضه کنیم

    محمدهاشم اکبریانی

    کتاب را یک کالای فرهنگی بدانیم یا کالای اقتصادی یا ترکیبی از هر دو؟ در این نکته فرقی ندارد که عرضه آن باید با شرایطی همراه باشد. با اینکه تفاوت‌هایی میان عرضه کالای فرهنگی و کالای اقتصادی وجود دارد، اما اشتراکات آنها نیز کم نیست. متاسفانه برخی به این نکته بی‌توجهند و گمانشان بر این است چون کتاب یک کالای فرهنگی است؛ بنابراین ارائه آن، از روش‌ها و اصول عرضه کالاهای اقتصادی کاملا جداست. مثلا گمان می‌رود شکل کتاب یا چگونگی بسته‌بندی آن با کالایی چون ساعت، تفاوت ماهوی دارد.

  • حفاظت از اطلاعات فولدرها با گذاشتن رمز عبور

    به همان اندازه که وابستگی انسان‌ها به کامپیوتر بیشتر می‌شود به همان میزان نیز اطلاعات بیشتری در هاردهای کامپیوتر ذخیره می‌شود. این اطلاعات در بیشتر موارد از لحاظ امنیتی دارای اهمیت خاصی نیستند اما از طرفی گاهی کاربران، اطلاعات به خصوصی را در کامپیوتر خود و در فولدرهای خاص می‌گذارند، اطلاعاتی مانند مستندات تحقیقاتی یا حتی عکس‌های شخصی. ویندوز به‌عنوان سیستم‌عامل شماره یک در کامپیوترهای شخصی از امکان گذاشتن رمز عبور روی فولدرها محروم است و کاربران برای پسورد گذاشتن روی فولدرهای خود چاره‌ای ندارند به جز اینکه از سرویس‌های جانبی استفاده کنند.

  • ۳ رکن فقرزدایی آموزشی موثر

    میثم هاشم‌خانی

    پژوهشگر اقتصاد اجتماعی

    آن بخش از فرزندان خانوارهای کم‌درآمد که امسال وارد کلاس اول دبستان می‌شوند، به احتمال فراوان زمانی وارد بازار کار خواهند شد که دیگر نفتی برای صادرات نخواهیم داشت و در نتیجه حمایت نفتی از برنامه‌های فقرزدایی قطع شده است. بنابراین اگر نتوانیم کیفیت آموزشی مناسبی برای این کودکان تامین کنیم، احتمالا این کودکان در بزرگسالی به فقر سنگینی دچار خواهند بود که همه ما در قبال آن مسوولیم. اما اگر مجلس جدید بخواهد در اولین سال فعالیت خود برنامه‌ای جامع برای «فقرزدایی مدرسه‌محور» طراحی کند، چه الزاماتی را باید رعایت کند؟ به‌نظر می‌رسد که چنین برنامه‌ای باید ۳ جنبه را به‌طور همزمان در نظر بگیرد:

     

    ۱) در جنبه «بودجه‌ای»، قانون مالیات ویژه توسعه عدالت آموزشی کودکان که در مجلس قبل تصویب شد، به‌منزله دعوت از شرکت‌های تجاری زیرمجموعه آستان قدس رضوی (ع) و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای پیوستن به نهضت توسعه عدالت آموزشی کودکان بود.

  • ابهام در حج تمتع

    اعزام زائران حج تمتع امسال همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در شرایطی که تا برگزاری موسم حج چند ماهی بیشتر باقی نمانده است برخی خبرها از بی‌نتیجه بودن مذاکرات میان مقامات ایرانی و مسوولان عربستانی حکایت می‌کند. از طرفی هنوز درخصوص شروط ایرانی‌ها از جمله چگونگی صدور ویزا و تامین امنیت زائران تفاهماتی حاصل نشده و از سوی دیگر در صورت توافق، زمان کافی برای انجام امور اعزام حجاج وجود ندارد. با این همه دور بعدی مذاکرات با سعودی‌ها روز شنبه برگزار خواهد شد.

    .
  • نگاهی به رابطه آب با اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی

    محبوبه نحوی

    فعال محیط‌زیست

    براساس ارزیابی‌های انجام شده ۳ شغل از ۴ شغلی که بیشترین نیروی کار را به خود اختصاص داده‌اند، به‌طور متوسط به آب وابسته‌اند. طبق گزارش سازمان جهانی توسعه آب در سال ۲۰۱۶، این به آن معنی است که کمبود و مشکل دسترسی به آب و بهداشت، رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی را در دهه‌های آتی دچار محدودیت خواهد کرد. در این گزارش با اشاره به اینکه نیمی از کارگران دنیا- ۵/ ۱ میلیارد نفر- در ۸ صنعت آب و منابع طبیعی امرار معاش می‌کنند، بیان می‌کند که آب و اشتغال‌زایی به‌طور جدایی‌ناپذیر در زمینه‌های گوناگون اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی با یکدیگر در ارتباطند.

  • متحول‏کنندگان دنیا چه کسانی هستند؟

    مترجم: مریم رضایی

    برخی می‏گویند هر چقدر چیزی بیشتر تغییر کند، بیشتر مطابق قبل باقی می‏ماند. اما برای ۳۰ نوآوری که نشریه فوربس لیست آنها را برای اولین بار و به عنوان متحول‏کنندگان دنیا منتشر کرده، هیچ ثباتی وجود ندارد. آنها شهروندانی در این دنیا هستند که تکنولوژی نوظهور، صنعت مالی دنیا و قدرت ذهن را تقویت می‏کنند تا صنایع را زیر و رو کنند و زندگی روزمره میلیون‏ها انسان را تغییر دهند. با وجود شرایط رکودی اقتصاد جهان و نگرانی‏های موجود در مورد نابرابری درآمد، حریم شخصی، امنیت، سیاست‌های بانک مرکزی و قیمت انرژی، این گروه از متحول‏کنندگان و شرکت‌هایی که اداره می‏کنند از رشد قابل توجهی بهره می‏برند.

  • شبه‌جزیره اسرارآمیز (بخش پانزدهم)

    ترجمه: محمدحسین باقی

    پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).

  • ۵ نکته برای رشد هوش مالی کودکان

    عادات پولی کودک در سن ۷ سالگی تشکیل می‌شود؛ بنابراین خیلی مهم است که آموزش اصول مالی به آنها را از سنین پایین‌تر شروع کنید. ماه آوریل (نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت) ماه سواد مالی است، به این معنا که زمان مناسبی برای پرداختن به اهمیت آموزش‌های مالی و اقتصادی به کودکان است. بررسی اخیر «بنیاد ملی مشاوره اعتباری» بر روی اطلاعات مالی بزرگسالان و اثر یادگیری مسائل مالی در کودکی، حاکی از این است که ۴۰ درصد از بزرگسالانی که در این پژوهش شرکت کرده‌اند از دانش مالی خود تخمینی در سطح نمره پایین C،D یا F داشته‌اند و ۷۸ درصد از آنها با این موضوع که از مشاوره‌های دیگران برای پاسخ به سوالات روزمره‌شان بهره گیرند موافق هستند.

  • بنزین پایه لیتری۱۰۰۰تومان

    با وجود مخالفت شدید دولت و در راس آن وزیر نفت با بنزین چند نرخی، قیمت بنزین از مهرماه امسال مطابق با مصوبه مجلس دو نرخی خواهد شد. اما آن گونه که معاون وزیر نفت خبر داده دولت می‌خواهد سهمیه پایه یعنی سهمیه تعیین شده توسط دولت برای شارژ ماهانه هر کارت سوخت را طوری تعیین کند که کمترین نیاز مردم برای رجوع به نرخ دوم ایجاد شود. این در حالی است که گفته شده دولت برنامه‏ای برای افزایش مجدد نرخ بنزین ندارد و قرار است نرخ پایه همان هزار تومان برای هر لیتر باقی بماند.

    .
  • کیفیت بخشی مدارس، مهم تر از مدرسه سازی

    از آنجایی که اقتصاد آموزش و پرورش، در سنوات اخیر به یک چالش اصلی فراروی مدیریت این نهاد مولد سرمایه انسانی و اجتماعی تبدیل شده است، مدیریت بهینه منابع و مصارف، افزایش بهره‌وری، استفاده حداکثری از مشارکت‌های مردمی و افزایش سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی (GDP) در تراز کشورهای منطقه، نیازمند همراهی و مساعدت مراجع سیاستگذار فرادستی و شناسایی منابع مالی جدید و متنوع است. در همین رابطه «دنیای اقتصاد» با طهماسب مظاهری به‌عنوان یکی از اقتصاددانان برجسته کشور گفت‌وگویی انجام داده است. وزارت اقتصاد و دارایی و ریاست کل بانک مرکزی از مهمترین سوابق کاری مظاهری بوده است.

  • پتانسیل تبدیل شدن به نمایشگاه تمام عیار

    علی عبداللهی

    نویسنده و شاعر و مترجم

    «شهر آفتاب» ؛ چه نام قشنگی برای نمایشگاه کتاب. دیروز، بیستم اردیبهشت، اولین روزی بود که به نمایشگاه کتاب می‌رفتم. از کرج تا آنجا، با مترو، نزدیک دو ساعت و نیم توی راه بودم ولی یکراست در ایستگاه نمایشگاه پیاده شدم. مثل همیشه در سفرهای طولانی شهری، این بار هم برای استفاده از این زمان ناگزیر، کتابی با خود داشتم که چهل، پنجاه صفحه‌ای از آن را خواندم. مدخل ایستگاه ورودی دلباز بود و با نمایشواره‌ای موزیکال ورود بازدیدکننده‌ها را خوشامد می‌گفتند.

  • آموزش ۵ زبان خارجی در مدارس

    در پی انتقاد مقام معظم رهبری از ترویج انحصاری آموزش زبان انگلیسی در مدارس، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش از آموزش پنج زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و روسی در مدارس خبر داد و گفت در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها، از سال تحصیلی آینده این کار انجام خواهد شد. این در حالی است که بلافاصله پس از اظهارات رهبر انقلاب، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‏ای با ریاست رئیس‏جمهور، دبیرخانه شورا را موظف به بررسی کارشناسانه راه‏های اجرای توصیۀ رهبر انقلاب کرده است.

    .
  • دستیابی به مزیت رقابتی؛ رمز موفقیت شرکت UTC

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    شرکت United Technologies Corporaion (CTU)مالک شرکت پرت اند ویتنی (شرکت آمریکایی تولیدکننده موتورهای جت، موتورهای موشک و موتورهای مورد استفاده در توربین‌های گازی)، Otis Elevator و طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارهای دیگر چگونه یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در دو دهه گذشته شد؟چرخه‌های طراحی صنعتی می‌تواند بی‌پایان به نظر بیاید. اما وقتی بازارها رشد می‌کنند، تقاضا نمی‌تواند دیگر منتظر چنین برنامه‌های توسعه بلندمدتی بماند. خوشبختانه، روش بهتری وجود دارد:۱ sprint و scrum۲.

  • تیپ شخصیتی برتری طلب (قسمت دوم)

    ‌میترا‌فری‌نژادفتحی‌

    محقق،نویسنده، مربی خودشناسی

    Farinezhad_mitra@yahoo. com

    در سری مقالات مهر طلبی توضیحات نسبتا جامع و کاملی درباره تیپ شخصیتی مهر طلب دادیم و اشاره کردیم که شخصیت‌های مهر طلب معمولا تمایل زیادی دارند به اینکه دیگران را خوب و عالی و بهتر از خود بدانند. افراد مهر طلب تمام تلاش خود را می‌کنند تا تایید، مهر و محبت دیگران را دریافت کنند؛ در مقابل شخصیت‌های مهر طلب شخصیت برتری طلب قرار دارد. هر چه نگاه فرد مهر طلب درباره خود و دیگران نگاه از پایین به بالا است و در مقابل دیگران تعظیم می‌کند، شخصیت برتری طلب درباره خود و دیگران نگاهی از بالا به پایین و برتری جویانه دارد.

  • زیستگاهمان را نابود نکنیم

    آناهیتا جمشیدنژاد

    Anahita. jamshidnezhad@gmail. com

    زندگی، این معجزه خداوند در جهان حدود چهار میلیارد سال قبل به‌وجود آمد. ما انسان‌ها دویست هزار سال پیش به‌وجود آمدیم. با این حال توانسته‌ایم تعادل طبیعت را به هم بزنیم؛ تعادلی که برای حیات زمین بسیار ضروری است. می‌خواهیم این داستان عجیب را که مربوط به ماست برایتان شرح دهیم. آنگاه تصمیم بگیرید که چه کنید.

    ما از دنیای زیر دریا و آنچه سه چهارم سیاره را پوشانده، غیر از آنچه در بیرون آب می‌بینیم، چه می‌دانیم؟ اعماق اقیانوس‌ها هنوز مانند یک راز است؛ آنها حاوی هزاران گونه هستند که وجود آنها برای ما به‌صورت یک راز باقی مانده است.

  • تحلیل رسمی از رشد معاملات مسکن

    بانک مرکزی در گزارشی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین سال ۱۳۹۵ اعلام کرد که در اولین ماه از سال جاری، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵۹۱۸ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴/ ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. این میزان رشد با توجه به اینکه در مقایسه با تغییرات نقطه‌ای معاملات مسکن در فروردین سال‌های گذشته، کم‌سابقه بوده، تفاوت بازار سال جاری با رکود یکی دو سال اخیر را مشخص می‌کند و از این منظر می‌تواند نوید رونق در حال شکل‌گیری در بازار مسکن ۹۵ باشد.

    حجم معاملات و متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در فروردین ماه سال ۱۳۹۵ به ترتیب معادل ۹/ ۵ هزار واحد مسکونی و ۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن به ترتیب به میزان ۴/ ۲۰ و ۳/ ۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

  • مخاطبان سنگ تمام گذاشتند

    علیرضا بهرامی

    روزنامه‌نگار و مدیر انتشارات آرادمان

    هر جراحی درد و عوارض دارد، اما این امیدواری را در بیمار ایجاد می‌کند که به درمان و بهبود اوضاع منجر می شود. برای مقوله انتقال نمایشگاه کتاب تهران از مصلا به شهر آفتاب هم‌چنین وضعیتی را می‌توان متصور بود، اما باید دید آیا این حقیقت به یک واقعیت تبدیل و محقق خواهد شد؟ چراکه گاهی جراحی ، به دلایل مختلف، ازجمله خطاهای سهوی پزشکان و نیز بی توجهی‌ها و کم‌توجهی‌هایی که بعضا به عفونی شدن کالبد جراحی شده و مسائلی از این دست منجر می‌شود، شرایط دشوار و بعضا منجر به وضعیت‌های ناگواری را برای بیمار رقم می‌زند.

  • راه دست یابی به تمرکز در امور مالی زندگی

    تنها دست به یک کار بزنید ولی آن را به‌صورت فوق العاده انجام بدهید. تا به حال در زندگی خود کار فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اید؟ خودتان را دست کم نگیرید و کمی فکر کنید. پیش از جواب دادن اجازه دهید در آغاز در مورد تعریف یک کار فوق‌العاده به توافق برسیم. کار فوق‌العاده چیست؟ کاری که اغلب انسان‌ها بدون تلاش مداوم در راستای توانایی‌هایشان، قادر به انجام آن نباشند، مثل دویدن صد متر زیر ده ثانیه. اما در حوزه‌ مدیریت امور مالی شخصی، داستان فرق می‌کند و خوشبختانه، رسیدن به موفقیت در این حوزه، ساده‌تر است.

  • مارسلوی برزیلی طرفدار آرات است

    محمد غلامی‌پور

    او از دو سالگی در مسیر موفقیت گام برداشته است. آرات حسینی بیش از دو سال زمان نیاز نداشت تا به شهرت برسد. آرات حسینی کودک دو ساله مازندرانی که با حرکات آکروباتیک خود، توجه دنیا را به خود جلب کرده است. پدرش به‌واسطه صفحه اینستاگرامی که برایش باز کرد مقدمات شهرت او را فراهم کرد تا اینکه دیلی میل، یکی از معروف‌ترین جراید اروپا او را دید و گزارشی مفصل از او منتشر کرد. محمد حسینی ۴۰ سال سن دارد و اهل بابل است. به گفته خودش، شغل او در حال حاضر آرات است.

  • نه خانی آمده نه خانی رفته

    رسول بهروش

    عضو گروه ورزش

    سرانجام انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شد و چنانکه پیش‏بینی می‏شد مهدی تاج با کسب اکثریت قاطع آرا برای چهار سال آینده بر صندلی ریاست این تشکیلات تکیه زد. در میان سه گزینه نهایی، تاج بیشترین قرابت را با علی کفاشیان داشت و مجمع فدراسیون هم که به شدت تحت نفوذ رئیس ۸سال گذشته است، ترجیح داد ترکیب موجود را با کمترین تغییر ممکن حفظ کند. بعد از پایان یافتن انتخابات، عزیزمحمدی شکست را قبول کرد و به اتحادیه برگشت، اما مصطفی آجورلو روبه‌روی خبرنگاران ایستاد و سخنانی جنجالی به زبان آورد.

  • هر کودک بازمانده یک فرصت ازدست رفته است

    حبیب‌الله مسعودی فرید

    معاون‌امور‌اجتماعی سازمان بهزیستی

    نیازهای اساسی کودکان تا زمانی که در برنامه بودجه منعکس نمی‌شود، به ناچار محرومیت‌ها تشدید و اجرایی شدن برنامه‌ها به تاخیر می‌افتد. در این شرایط حتی برای تهیه شیر بچه‌ها هم با مشکل مواجه هستیم. بودجه صندوقی که قرار است اعتبارات را تامین کند، کم برآورد می‌شود. در این مسیر جای خالی همکاری مشترک وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه و وزارت بهداشت و درمان به شدت احساس می‌شود.

    برخورد با نیازهای کودکان نیازمند یک نگاه کل‌نگر است و داشتن یک نگاه سیستمی در طراحی برنامه‌ها دارای اهمیت بسیاری است.

  • تاج ریاست فدراسیون بر سر تاج

    سرانجام پس از حاشیه‏ها و حرف و حدیث‏های فراوانی که در مورد مجمع و انتخابات فدراسیون فوتبال وجود داشت،مهدی تاج توانست با کسب ۵۰ رای از میان آرای ۷۳ عضو مجمع بر کرسی فدراسیون فوتبال تکیه بزند. کفاشیان هم پس از ۸ سال ریاست بر فدراسیون با ۶۴ رای به سمت نایب‏رئیسی اول فدراسیون رسید. از این رو برخی رسانه‌ها جابه جایی تاج و کفاشیان را به مدل «پوتین-مدودف» تشبیه کردند. مدلی که مشخص نیست با ترکیب تازه فدراسیون و رویکرد جدید مجمع تا چه مدتی ممکن است ادامه پیدا کند.

    .
  • فقرزدایی آموزشی واقعی، چگونه؟

    در شرایطی که آموزش و پرورش می‌تواند به‌عنوان یک پدیده اجتماعی در تحقق اهداف اقتصادی بسیار تاثیرگذار باشد، در حوزه برنامه‌ریزی برای آموزش و پرورش کارشناسی که دارای مدرک اقتصاد باشد کمتر به چشم می‌خورد. از سوی دیگر در آموزش و پرورش جنبه‌های اقتصادی بسیار زیادی وجود دارد. از جمله می‌توان به بحث بودجه در آموزش و پرورش اشاره کرد. در هر سال ۱۱ میلیارد نفر ساعت، معلم و دانش‌آموز به کلاس درس می‌روند. درحالی که ۲۰ درصد از بودجه به سمت آموزش و پرورش می‌رود. اگر یک درصد بهره‌وری بالا برود تحول بزرگی در توسعه کشور رخ خواهد داد و در میان این اعداد و ارقام بیش از پیش، جای خالی همدلی اقتصاد و آموزش و پرورش به چشم می‌خورد.

  • عکس خبری - ۲۳ اردیبهشت ۹۵

  • مشتریان به کدام خودروها امتیاز بیشتری دادند؟

    بازار انحصاری خودرو در ایران هیچگاه به مشتریان فرصت بیان خواسته‌ها و سلایق‌شان در مواردی همچون طراحی داخلی و خارجی، ارگونومی راننده و حتی سیستم صوتی و وسایل تزئینی را نداده. این در حالی است که تولیدکنندگان بزرگ دنیا هر ساله با نظر سنجی و ارزیابی خواسته مشتریان خود نسبت به اعمال سلایق آنها در خودروهای تولیدی اقدام می‌کنند. در این میان هر چند خودروسازان بزرگ روز به روز بر تکنولوژی‌ها و امکانات مدل‌های کنونی و جدیدشان می‌افزایند، اما رضایت مشتریان ممکن است به همین نسبت اضافه نشود. طراحی ابتدایی و به‌کارگیری کمترین سلیقه در تزئینات داخلی و دیگر مواردی که مشتریان توجه خاصی به آنها دارند، باعث شده که مشتریان از بسیاری از حقوق خود در این زمینه صرف نظر کنند.

  • ترامپ رقیب نهایی کلینتون؟

    باوجود تبانی دو رقیب ترامپ علیه این تاجر جنجالی، اما ظاهرا پیروزی‌های پی‌در‌پی نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه نتوانست تدکروز و جان کیسیک را در کورس رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان نگه دارد. حالا دونالد ترامپ به گزینه اصلی برای معرفی به‌عنوان نامزد نهایی حزب و رقابت با هیلاری کلینتون، کاندیدای احتمالی دموکرات‌ها تبدیل شده است. گزینه‌ای که البته حمایت بسیاری از چهره‌های مطرح و مقامات حزب جمهوری‌خواه را ندارد و انتخابش برای کل آمریکا فاجعه‏بار خواهد بود.

    .
  • ارتقای امتیاز ساخت‌وساز در بافت فرسوده

    بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده پایتخت هفته گذشته کامل‌تر شد. یک سال پیش مدیران شهری در راستای افزایش سرعت نوسازی محلات فرسوده شهر تهران بسته تشویقی پنجگانه‌ای را برای «کاهش هزینه» و «افزایش سود» آپارتمان‌سازی در ۱/ ۶ درصد از مساحت پایتخت که طبق مقررات شورای عالی شهرسازی، بافت فرسوده شناخته می‌شود، در نظر گرفتند که با اعمال آنها به خصوص دو سیاست «تراکم تشویقی و وام ارزان‌قیمت ساخت»، قیمت تمام‌شده آپارتمان در این محدوده از شهر در مقایسه با سایر نقاط پایتخت به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کرد.

  • سرنوشت قیمت خودرو در سال ۹۵

    در حالی خودروسازان نسبت به مصوبه قیمتی شورای رقابت انتقاد دارند و تاکنون درصد افزایش قیمت شورا را بر محصولات خود اعمال نکردند که شنیده‌ها حکایت از آن دارد، خودروسازان در حال بررسی مسیرهای مختلف برای افزایش ۴ تا ۷ درصدی قیمت محصولات خود طی سال جاری هستند. به‌رغم آنکه محاسبه میزان افزایش قیمت خودرو جزو وظایف شورای رقابت است اما با وجود اعلام افزایش ۸۱/ ۱ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و ۴/ ۰ درصدی محصولت سایپا از سوی شورای رقابت، خودروسازان محصولات خود را همچنان با قیمت سال گذشته به فروش می‌رسانند.

  • چرا برنج شکمتان را چاق می‌کند؟

    فرهنگ‌های آسیایی باستانی قرن‌هاست که برنج می‌خورند و قاره آسیا امروزه هم حدود ۹۰ درصد برنج دنیا را مصرف می‌کند. همچنین مصرف برنج در سایر قسمت‌های دنیا مانند آمریکا، اتحادیه اروپا و آفریقا نیز رو به افزایش است. برنج سفید منبع متراکم کربوهیدرات‌ها است و پروتئین و چربی اندکی دارد. برنج سفید را کربوهیدرات تصفیه شده‌ای می‌دانند که گلایسمی بالایی دارد یعنی فورا بعد از خوردن، قندخون را افزایش می‌دهد. مصرف برنج سفید موجب افزایش چربی شکم، ریسک دیابت نوع دوم و سندرم متابولیک می‌شود. با این وجود، بیشتر ملل آسیایی که برنج فراوانی می‌خورند، درصد پایین‌تری از آمار چاقی و بیماری‌های قلبی و.

  • اشتباهات رایج درزمان خرید خودرو

    امیررشیدمهرآبادی

    کارشناس خودرو

    «خودروی جدید»، کلمه‌ای که هر از گاهی ذهن دارندگان خودرو را به خود معطوف می‌کند. طبق آمارهای تحلیلگران هر ۴ تا ۷ سال افراد اقدام به تعویض خودروی سواری خود می‌کنند. جذابیت طراحی‌های جدید، امکانات و آپشن‌های خاص، چشم و هم‌چشمی‌های فامیلی و دوستانه یا احساس نیاز برای به‌روز بودن و. . . موجبات شکل‌گیری انگیزه تغییر خودرو سواری در افراد می‌شود.

    تغییراتی ولو در ابعاد کوچک یعنی در حد ارتقای مدل سال ساخت یا رنگ خودرو نیز می‌تواند احساس خوبی را تا مدت‌ها برای مالک به ارمغان بیاورد؛ اما در این میان باید با دقت فراوان گام برداشت تا حلاوت خرید خودروی جدید به کام خریدار تلخ نشود.

  • خواص کرفس

    کرفس علاوه بر اینکه بهترین ماده غذایی برای کاهش وزن اصولی محسوب می‌شود خواص دارویی و سلامتی نیز دارد، کرفس به‌جز چربی سوزی خواص دیگری هم دارد.

    به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کرفس سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی همچون اسیدهای فنلی، فلانوئیدها، فلاون و فیتواسترول و ویتامین‌های K، B۲، B۶، C و A و مواد معدنی پتاسیم و فولات است. فیبر موجود در کرفس از پرخوری جلوگیری کرده و لاغرتان می‌کند، به طوری که در هر ۱۰۰ گرم کرفس حدود ۱. ۶ گرم فیبر وجود دارد.

  • برپا کننده توفان در شبکه‌های مجازی

    به اسم قهرمان صدایش می‌زنند. خودش شاید مفهوم قهرمان را به خوبی نداند اما از ۸ ماهگی خودش را برای قهرمان بودن آماده کرده است. ۱۵۳ روز پیش وقتی صفحه‌ای به نام آرات در اینستاگرام باز شد، کسی او را نمی‌شناخت. اما یک ویدئو از آرات کافی بود که ۲۳ هزار لایک بگیرد و به تعداد دنبال‌کنندگانش اضافه شود. آرات حسینی نابغه دو ساله اهل بابل با انجام حرکات آکروباتیک توانسته دنیا را شیفته خود کند. حالا او بیش از ۲۸۴ هزار نفر فالوور در صفحه اینستاگرام دارد و طرفداران سر سختی که زیر هر پست او کامنت می‌گذارند و قربان صدقه‌اش می‌روند.

  • مسابقه اعتماد‌زدایی

    علیرضا مجمع

    عضو گروه فرهنگ

    ماجرای برنامه اکسیر و برخورد فرزاد حسنی با یکی از شرکت‌کنندگان در این برنامه را حتی اگر فیلم چند دقیقه‌ای دست به دست شده اش را در فضای مجازی ندیده باشید، حتما ماجرایش را شنیده‌اید. ساده شده‌اش این است که مجری پیش از این ممنوع التصویر تلویزیون، این بار یکی از شرکت‌کنندگان در برنامه اکسیر را به دلیل کم‌سوادی‌اش روی آنتن تلویزیون به ریشخند می‌گیرد و به او می‌خندد. این رفتار تحقیرآمیز با هر متر و معیاری غیر قابل توجیه است.

  • تشدید جنگ قدرت در ترکیه

    در پی آشکار شدن جنگ قدرت میان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ترکیه، «احمد داود اوغلو» از ریاست حزب حاکم عدالت و توسعه استعفا کرد. این حزب اخیرا قدرت انتخاب مقام‌های استانی را از اوغلو گرفته بود که به معنی کاهش قدرت نخست‌وزیر و افزایش نفوذ و اختیارات رئیس‌جمهور است. اردوغان در تلاش برای جایگزینی سیستم ریاست جمهوری به جای سیستم پارلمانی است. در پی بالا گرفتن این جنگ قدرت در عالی‏ترین سطوح رهبری سیاسی ترکیه، شاخص سهام و ارزش لیر ترکیه سقوط کرد.

    .
  • کتاب خوب را از کجای نمایشگاه بخریم؟

    محسن فرجی

    نویسنده و روزنامه نگار

    نمایشگاه کتاب حالا به صفحه بیست و نهم رسیده و برای خودش کتاب قطوری شده که صفحاتش خواندنی و به یاد ماندنی است. از این منظر، چنین اتفاق فرهنگی بزرگی به یک جشن سالانه بدل شده که برای دوستداران کتاب و کتابخوانی خوشایند و دوست‏داشتنی است. اما از منظری دیگر، نمی‏توان چشم به روی کاستی‏های آن بست و از کنار رویدادی که با هزینه‏ای هنگفت به انجام می‏رسد، بی‏اعتنا و بدون نقادی جدی گذشت. مثلا نقدی که همواره به آن وارد بوده و هنوز هم راه‌حلی برایش پیدا نشده، این است که نمایشگاه بیشتر یک فروشگاه بزرگ است تا یک نمایشگاه واقعی با تعاریف و کارکردهایش.

  • یک کرسی و دو مدعی

    زینب موسوی

    عضو گروه خبر

    صندلی ریاست بهارستان جدید، دو مدعی بزرگ دارد؛ در یک سو محمدرضا عارف منتخب اول تهران ایستاده و در سوی دیگر علی لاریجانی رئیس مجلس نهم خود را برای رفتن به راس هیات‌رئیسه پارلمان آماده می‌کند. هرچند جدال بر سر تصاحب این کرسی، تاکنون به شکلی آشکار میان این دو نمایان نشده اما یارکشی‌ها برای دو فراکسیون اصلی مجلس دهم نشان می‌دهد رقابت جریان‌های سیاسی برای کسب کرسی ریاست مجلس دهم بسیار جدی است. گواه این مدعا تلاش جدیدالورودهای پارلمان برای وزن‌کشی سیاسی در مجلس پیش‌رو، آن هم در روزی است که همایشی به میزبانی علی لاریجانی برایشان برپا شد؛ آنجا که علاوه‌بر همایش مذکور که به‌صورت فراگیر و با دعوت از همه منتخبان بود، دو همایش دیگر از سوی دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب به‌صورت جداگانه برگزار شد.

  • آینده مبهم بازار نفت

    به نظر می‌رسد کاهش قیمت جهانی نفت که موجب کاهش درآمدهای نفتی کشورهای تولیدکننده از جمله عربستان شده است بیش از همه سعودی‏ها را برای آینده بسیار نگران کرده است. روز شنبه ملک سلمان، پادشاه عربستان با صدور فرمانی حکومتی، ساختار کابینه وزارتی و مسوولان موسسات سعودی را تغییر داد و برخی از وزارتخانه‌ها و هیات‌ها حذف یا ادغام شدند و همچنین برخی از وزرا، از سمت خود برکنار شدند. از جمله مهم‌ترین این تغییرها،برکناری علی النعیمی وزیر کهنه کارعربستانی است که بیش از ۲۰ سال بر مسند وزارت نفت بزرگ‌ترین کشور صادرکننده نفت جهان تکیه زده بود.

  • مشکل آموزش و پرورش در نظام تدبیر است نه کمبود بودجه

    حمیدرضا برادران شرکاء

    رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

    در ادبیات توسعه بسیار صحبت از این شده است که نقش آموزش و پرورش در شرایط اقتصادی، آموزشی و فرهنگی جامعه تا چه اندازه مهم است. در رساله دکترای خود، روی عوامل اقتصادی موثر بر رشد اقتصادی کشورها کار کردم. در واقع ۵۳ کشور از ۵ قاره جهان مطالعه شد و بررسی‌ها نشان می‌داد اثر سرمایه‌های انسانی ۱۰ برابر اثر سرمایه‌های فیزیکی در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای دنیا بوده است. همچنان این اثر مثبت وجود دارد، لذا بخش آموزش مخصوصا در جهت تامین سرمایه انسانی مورد نیاز برای رشد و توسعه کشور تاثیرگذار است.

  • پنج راهکار طلایی برای شاد بودن

    ما همیشه به دنبال چیزی هستیم، آن چیز می‌تواند یک ماشین باشد، یا ارتقای شغلی، یا هر چیز خاص دیگری. این حالت منجر به این باور می‌شود که «اگر. . . . . . بشود، آن‌وقت من شاد خواهم بود. » اگرچه این اتفاق در ابتدا ما را شاد می‌کند اما تحقیقات نشان داده است که این شادی پایدار نخواهد بود. در یکی از دانشگاه‌های آمریکایی تحقیقاتی درباره سطح شادی مردم عادی و آنهایی که در یک قرعه کشی برنده شده‌اند انجام شد و محققان به طرز شگفت‌آوری به این نتیجه رسیدند که شادی هر دو گروه در یک سطح قرار دارد در صورتی‌که در تفکر رایج این‌طور به نظر می‌رسد که فردی که در یک قرعه کشی برنده شده است باید شادتر از بقیه باشد.

بیشتر