شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • هشدار دادستان به غیرمجازها

    در کنار هشدارهای بانک مرکزی به موسسات مالی غیرمجاز، این بار دادستان کل کشورهم تنها دو راه پیش پای آنها گذاشت؛ یا از بانک مرکزی مجوز بگیرند و فعالیت قانونی کنند یا تعطیل شوند. این در حالی است که اخیرا برخی از این موسسات نتوانسته‌اند پول سپرده‌گذاران را برگردانند وهمین موضوع موجب تجمع مقابل شعب و حکم تعطیلی از سوی دادستان در استان البرز شده است. رئیسی در جلسه‌ای با مدیران بانکی کشور گفته موسسات مالی غیرمجاز، خسارت زیادی زده‌اند و نباید اجازه داد این موسسه‌ها وجود داشته باشند.
    .
  • عفونت‌های ادراری

    دکتر سیدمحمدعلی مدینه‌ای
    متخصص و جراح اورولوژیست
    عفونت ادراری دومین عفونت شایع بدن و همراه با عوارض و مرگ‌و‌میر است. هر فردی احتمال حدود ۵/ ۲ درصد برای ابتلا به عفونت ادراری دارد، ولی این احتمال در افراد مونث، افراد مسن، مبتلایان مرض قند، ختنه نشده‌ها، خانم‌های باردار، انسداد و اختلالات مادرزادی و اکتسابی دستگاه ادراری بیشتر است. عفونت ادراری با علائم مخصوص خود در هر عضو ظاهر شده و ممکن است عوارض و حتی عفونت در خون ایجاد کند. با آزمایش ادرار و کشت آن تشخیص داده می‌شود و باید مطابق با آن آنتی‌بیوتیک مناسب را تجویز کرد.
  • با ۱۰ ابر رایانه برتر جهان آشنا شوید

    چندی پیشی لیستی از ۵۰۰ ابر رایانه برتر جهان منتشر شد. در حال حاضر بین شرکت‌های بزرگ که عمدتا هم آمریکایی و چینی هستند برای ساخت ابررایانه‌ها رقابت تنگاتنگی وجود دارد. اما این همه رقابت برای چیست؟ شاید ابتدا باید بدانیم اصولا ابررایانه‌ چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ اصول کار ابر رایانه بر مبنای کار زیاد در حداقل زمان است. ابررایانه‌ها قادر به انجام کارهایی در چند ثانیه هستند که یک کامپیوتر معمولی برای انجام آن به چند هفته یا شاید چند ماه زمان نیاز دارد. ابر رایانه‌ها از تعداد بسیار زیادی ریز پردازنده تشکیل شده است که توان بالایی از انرژی را برای پردازش اطلاعات در کمترین زمان ممکن مصرف می‌کنند.
  • اجرا - ۵ آذر ۹۴

    جنایت و مکافات
    کارگردان: ایمان افشاریان
    بازیگران: مجید آقا کریمی، مهدی پاکدل، محمد پویا، زهرا سعیدی، سوده شرحی، الهام شکیب، پرنده علایی، عطا عمرانی و. . .
    محل: تماشاخانه مسعودیه (عمارت مسعودیه)
    دوره اجرا: سه‌شنبه ۲۱ مهر، سه‌شنبه ۱۷ آذر
    ساعت: ۲۰:۰۰
    مدت: یک ساعت و ۳۰ دقیقه
    قیمت بلیت: ۳۰. ۰۰۰ تومان

    اسب‌های پشت پنجره

    نویسنده: ماتئی ویسنی یک
    مترجم: تینوش نظم‌جو
    طراح و کارگردان: امیر محمد نجاتی
    بازیگران: ابوالقاسم کیانی، هنگامه کریمی، دانیال بیات، محمدرضا جمشیدپی، نگار گرجی، امیرمحمد نجاتی، نسیم دانش طلب
    محل: تئاتر باربد
    دوره اجرا: یکشنبه ۱ آذر، سه‌شنبه ۲۴ آذر
    ساعت: ۲۰:۰۰
    مدت: یک ساعت و ۱۰ دقیقه
    قیمت بلیت: ۱۵.
  • حواشی تحویل خودروهای ثبت‌نامی

    ظاهرا حواشی تسهیلات ۲۵ میلیونی تمامی ندارد. در حالی که قرار بود تحویل خودروهای ثبت‌نامی از سه روز تا یک‌ماه صورت بگیرد اما این روزها در مراجعه متقاضیان به نمایندگی‌ها شنیده می‌شود که تا اطلاع ثانوی از تحویل خودروها خبری نیست.

    حتی در این زمینه دو خودروساز بزرگ کشور در بخشنامه‌ای به نمایندگی‌های فروش خود در سراسر کشور از آنها خواسته‌اند تحویل خودروهای امانی موجود در نمایندگی‌ها به مشتریان را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند. این خبر موجی از نگرانی‌ها میان ثبت‌نام‌کنندگان به‌وجود آورده؛ چراکه در صورت عدم تحویل خودرو آنها با چک‌هایی مواجهند که موعد رسید برخی از آنها خیلی دیر نیست.
  • مهرطلبی در عشق و افسردگی ناشی از آن!

    نویسنده: میترا فری‌نژاد فتحی (دریا حقی)
    Farinezhad_mitra@yahoo. com
    «آن‌قدر به او محبت می‌کنم که او را وابسته‌ خود کنم!
    آن‌قدر به او محبت می‌کنم تا او محتاج و وابسته محبت من شود و من را ترک نکند!
    صبر کن! آن‌قدر به او محبت می‌کنم تا عوض شود و قدر من را بداند!
    باید به او آن‌قدر محبت کنی تا او را وابسته به خودت کنی آن‌وقت دیگر ترکت نمی‌کند! و. . . »

    این جملات و جملاتی نظیر اینها همگی پیام‌هایی هستند که مهرطلب‌ها در روابط خود صادر می‌کنند. فرد مهرطلب حتی در روابط عاشقانه خود نیز از ترفند «محبت کنم تا ترکم نکند» استفاده می‌کند اما در نهایت چه می‌شود؟! فرد مورد نظر او را ترک می‌کند! در نهایت آن کسی که باز هم قربانی می شود، خود شخص مهرطلب است.
  • ایده‌های خلاقانه برای دکور زیرپله

    استفاده از ایده‌های خلاقانه و جدید علاوه‌بر خلق جذابیت و نوآوری در دکوراسیون داخلی منزل، به استفاده هرچه بهینه‌تر از فضای داخلی آپارتمان‌ها به‌ویژه در واحدهای مسکونی کوچک متراژ بسیار موثر است. اغلب زوج‌های جوان و خانواده‌هایی که به‌تازگی تشکیل شده‌اند و یا کسانی که برای اولین بار اقدام به خرید خانه می‌کنند، معمولا مجبور به سکونت در آپارتمان‌های کوچک متراژی هستند که اغلب این خانواده‌ها برای قرار دادن تمام وسایل خود در این واحدها معمولا با مشکل کمبود جا مواجه می‌شوند. این در حالی است که علاوه‌بر آنچه هم‌اکنون به‌عنوان عرف سکونتی خانواده‌های جوان و تازه تشکیل شده در قالب واحد مسکونی کوچک متراژ شناخته می‌شود، آمارهای رسمی ارائه شده از مراجع رسمی آماری هم نشان می‌دهد بیشترین تعداد معاملات مسکن در میان واحدهای ۵۰ تا ۸۰ متری انجام می‌شود و در واقع اغلب متقاضیان خرید آپارتمان تمایل و توان سکونتی‌شان در واحدهایی در این دامنه مساحتی است.
  • حمله به همایش های قانونی

    با نزدیکی به انتخابات مجلس و سیاسی‌تر شدن فضای جامعه، برخی تندروی‌ها به افزایش التهاب دامن می‌زند. گروه‌های فشار روز پنج‌شنبه با تجمع در محل سخنرانی موسوی لاری با حمله به وی مانع از سخنرانی وزیر کشور دولت اصلاحات شدند و حتی عمامه از سرش انداختند. در واکنش به این حادثه، وزیر کشور به استاندار تهران دستور شناسایی و معرفی متخلفان به مراجع قضایی را صادر کرد. هفته پیش سخنرانی زیباکلام در دزفول و روز یکشنبه سخنرانی کواکبیان در اندیمشک هم بعد از اعمال فشار از سوی برخی گروه‌ها لغو شد.

    .
  • زندگی با قهوه و شکر

    مجتبی سرانجام پور
    "اوری دی گواتمالا" یا به قول خودمان هر روز گواتمالا یکی از گروه‌های شکل گرفته در اینستاگرام است که به نمایش عکس‌های موبایلی از این کشور فقیر و مستعمره سابق اسپانیا می پردازد. شما می توانید در این صفحه عکس‌های مختلفی از زندگی اجتماعی مردمی را ببینید که به زندگی عادی و روزمره خود می‌پردازند. مردمی که درآمد اصلی آنان از راه فرآورده‌های صادراتی همچون قهوه، شکر و موز است. گواتمالا سیتی پایتخت این کشور در آمریکای شمالی لست. در این کشور سطح سواد بسیار پایین است و مسوولان تلاش زیادی بر بالا بردن سطح فرهنگ مردم دارند.
  • انهدام تیم‌های تروریستی

    در حالی که وزارت اطلاعات اعلام کرده که دو تیم تروریستی در استان‌های سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی را منهدم کرده است فرمانده سپاه پاسداران هم از دستگیری اعضای یک شبکه عضو داعش در کرمانشاه خبر داد. این در حالی است که چندی پیش وزیر اطلاعات از کشف ۱۰ مجموعه تروریستی وابسته به داعش در ایام محرم خبر داده بود. تلاش‌های داعش که بنا به گفته مقامات امنیتی مدت‌ها است می‌خواهد در ایران ناامنی ایجاد کند، با اشراف اطلاعاتی دستگاه‌های امنیتی و همکاری مردم تاکنون خنثی شده است.
    .
  • اولتیماتوم قاضی

    سرانجام در پایان دفاعیات متهم میلیاردر نفتی در چهاردهمین جلسه محاکمه، قاضی صلواتی برای آخرین بار به ب. ز هشدار داد تا قبل از صدور حکم دادگاه، بدهی خود به وزارت نفت را پرداخت کند. متهم اصلی پرونده نفتی در جلسه قبلی دادگاه مدعی شده بود که به دلیل تحریم‌ها با گونی، پول را میان بانک مرکزی در ایران و بانک‌های ملی و صادرات در دوبی جابه‌جا می‌کرده است. درآخرین جلسه هم وی از ماجرای هواپیمایی با بار طلا پرده برداشت. ب. ز همچنین بارها کارشناسان بانکی و دادستان را به بی‌اطلاعی نسبت به امور بانکی متهم کرد.
  • خوش‌سلیقگی چیست؟

    مفهوم لذت، مفهومی است که در طول تاریخ و در دوره‌های مختلف معانی متفاوتی داشته است، در جامعه سنتی، لذت و لذت‌پرستی امری بوده که نه تنها در بسیاری از اوقات امر پسندیده‌ای به حساب نمی‌آمده بلکه راه رسیدن انسان به سعادت را نیز مسدود می‌کرده. در فرهنگ سنتی ایران لذات دنیوی، گذرا و پیش پا افتاده تلقی می‌شدند و لذات معنوی همواره اصلی‌ترین چیزی بوده که افراد را با آن می‌سنجیده‌اند، اما در دنیای مدرن همه چیز دگرگون شد، مصرف‌کننده مدرن اساسا مصرف‌کننده‌ای لذت پرست است، با به وجود آمدن نظام اقتصادی مدرن لذت‌پرستی هم معنا و ارزش جدیدی پیدا کرد.
  • هنر و تجربه - ۵ آذر ۹۴

    حمید هما (مستند)

    کارگردان: محمد علی سجادی
    تهیه‌کننده: محمد علی سجادی
    بازیگران: زنده یاد هما روستا و حمید لبخنده
    خلاصه داستان: این مستند ادای دینی است به دو هنرمند بزرگ و زوج هنری تئاتر ایران؛ حمید سمندریان و هما روستا.

    داره صبح میشه
    کارگردان: یلدا جبلی
    تهیه‌کننده: علی لدنی، فردین خلعتبری
    بازیگران: رویا نونهالی، مهدی احمدی، بابک کریمی، امیرحسین آرمان، رعنا آزادی‌‌ور، الهه حصاری و. . .
    خلاصه داستان: چهار داستان عاشقانه را در یک شب تا صبح روایت می‌کند و شخصیت‌های اصلی چهار قصه با یکدیگر ارتباط دارند.
  • دلاردر کانال ۳۶۰۰ تومان

    دلار روز سه‌شنبه در حالی وارد کانال ۳۶۰۰ تومانی شد که پیش از این اوایل هفته با ۲۰تومان افزایش با قیمت ۳۵۹۰ تومان معامله شده بود. هر چند افزایش قیمت اوایل هفته به تبعیت از فضای هیجانی تک نرخی شدن قیمت بنزین تعبیرشد اما به دلیل افزایش تقاضای ناشی از سفرهای زیارتی رشد قیمت ادامه یافت. اگرچه سیاست‌گذاران پولی افزایش نرخ دلار را موقتی می‌دانند اما در مقابل برخی کارشناسان بر این باورند که تقاضا برای ارز به دلیل برجام و امیدواری‌ برای سرمایه‌گذاری افزایش یافته و حتی تقاضا نسبت به عرضه پیشی گرفته است.
  • پنج ضلعی تکانه‌های بورس تهران

    بهزاد بهمن‌نژاد
    دبیر گروه بورس
    روزهای کم نوسان و معاملات در سطوح بسیار ضعیف از جمله ویژگی‌های وضعیت خسته‌کننده این روزهای بازار سهام است. کمبود نقدینگی در کنار تحلیل‌های متضاد از چشم انداز بورس تهران مهم‌ترین عواملی هستند که نوسان صفر قیمتی این بازار را رقم زده‌اند. برخی با خوش‌بینی نسبت به آینده اقتصاد کشور به دنبال رفع تحریم‌ها و رو به اتمام بودن هزینه‌های اصلاح ساختار اقتصادی معتقدند بورس تهران می‌تواند یکی از مکان‌های سودآور برای سرمایه‌گذاری باشد.

    این در حالی است که گروه دیگر، با ابراز نگرانی از رکود اقتصاد داخلی و قیمت‌های به شدت پایین کالاها در بازارهای جهانی، نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی و در نتیجه بازار سهام خوش‌بین نیستند.
  • قیمت زمین، مسکن و اجاره‌بها به روایت آمار

    اطلاعات مرکز آمار ایران از بازار املاک نشان می‌دهد، به‌رغم آرامش نسبی در قیمت زمین، معاملات در این بازار همانند بازار مسکن در رکود شدید قرار دارد. متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران در فصل گذشته۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد که نسبت به فصل قبل ۳/ ۰ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵/ ۴ درصد افزایش داشته است.

    همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل ۳/ ۱ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه قبل ۴۰ درصد کاهش داشته است.
  • در مورد لباس‌های مارک دار بازار تهران

    در راسته بازار پاچنار تهران با خرید انواع مارک‌های کاغذی، چرمی، کائوچویی و پلاستیکی یک پیراهن یا شلوار ایرانی به راحتی تبدیل به یک لباس مارک‌دار خارجی می‌شود. در راسته کیلویی‌های این بازار مغازه‌های بیشماری را می‌توان دید که به فروش انواع مارک‌‌های خارجی آن هم به‌صورت رولی و متری اقدام می‌کنند. مارک‌هایی نظیر لی، دی‌اند‌جی، نایک، آدیداس، تامی و . . . هر کدام از این لیبل‌ها بین ۱۰۰ تومان تا ۱۰۰۰ تومان قیمت دارند، اما دوختن هر کدام از آنها روی یک لباس ایرانی یا ترک قیمت آن لباس را چندین برابر بالا می‌برد.
  • اوپک گازی موفق خواهد بود

    تهران در این هفته میزبان وزرای مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز بود تا در رابطه با این انرژی مهم و تعیین‌کننده درجهان تصمیماتی جدی اتخاذ شود. از آنجا که از مدت‌ها پیش صحبت از تشکیل اوپک گازی بود به نظر می‌رسد این گونه نشست‌ها تاثیر شگرفی در تحقق این امر داشته باشد.
    در این رابطه رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران می گوید: با توجه به جایگاه گاز و تاثیری که در آتیه اقتصاد جهان دارد تشکیل اوپک گازی امری ضروری است. یحیی آل‌اسحاق بیان کرد: اهمیت گاز در حوزه مهم تامین انرژی امری غیر‌قابل کتمان برای اقتصاد جهان است؛ به گونه‌ای‌که اقتصاد بدون گاز قابل تصور نیست.
  • اکران - ۵ آذر ۹۴

    شیفت شب

    کارگردان: نیکی کریمی
    تهیه‌کننده: نیکی کریمی
    بازیگران: محمدرضا فروتن، لیلا زارع، سحر قریشی، امیرحسین آرمان، ترلان پروانه، اکبر رحمتی، روح‌الله محرابی، سعیده عرب، شایان خلیلی، امیر آقایی، گوهر خیراندیش، یاس نوروزی
    خلاصه داستان: روایت زنی به نام ناهید است که در خیابان‌های تهران به دنبال شوهرش می‌گردد تا راز زندگی‌شان را کشف کند.

    این سیب هم برای تو

    کارگردان: سیروس الوند
    تهیه‌کننده: محمد نشاط
    بازیگران: پژمان بازغی، چنگیز جلیلوند، رعنا آزادی‌ور، پریناز ایزدیار و امیر علی دانایی
    خلاصه داستان: داستان دو دختر جوان است که با هم دوست هستند و در حالی که یکی از آنها نامزد دارد، رابطه عاشقانه‌ای بین نامزد دختر با دوست او برقرار شده است.
  • مدگرایی تا مغز استخوان

    کارین‌الدور خبرنگار بخش مد می‌گوید: قربانی مد به فردی اطلاق می‌شود که در یک زمان معین تمام لباس‌های جدید و مارک‌دار را به تن می‌کند و خود را مانند مانکن‌های ویترین‌ها و مغازه‌ها می‌کند. این فرد بیشتر مانند یک دلقک است تا یک شیک‌پوش مد روز! یکی از طراحان لباس از قربانی لباس این‌گونه یاد می‌کند: کسی که لباس‌های مارک‌دار به تن کند، هنگام خرید بیش ازاندازه وسواس به خرج می‌دهد و از آنجا که فقط درپی پوشیدن «آخرین مد» است، فراموش می‌کند که لباس مناسب او هست یا خیر.

    عده‌ای هم در زمینه لباس‌های ویترینی عقیده دارند که گروهی مدام فقط لباس‌های ویترین مغازه‌ها را دنبال می‌کنند بدون در نظرگرفتن مناسب بودن لباس.
  • اجلاس گازی تهران و رژیم جدید بین‌المللی

    دکتر علیرضا سلطانی
    سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران هرچند در پرتو سایه سنگین سیاست قرار داشت اما می‌توان ادعا کرد که این اجلاس توانست تا حد زیادی خود را از گردونه دنیای سیاست جدا کند و بر اهداف واقعی و نهادی GECFمتمرکز شود. عدم حضور سران برخی کشورها مانند امارات متحده عربی، قطر، عمان و مصر و مشارکت این کشورها در سطح وزیر و معاون وزیر از مواردی بود که بر اساس آن ها، تلاش شد تا فضای سیاسی بر اجلاس حاکم شود، هرچند حضور پررنگ و موثر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در تهران و حواشی این حضور، تا حد زیادی اقدام کشورهای عربی را خنثی کرد و زمینه انعکاس و بازتاب گسترده اجلاس را در سطح بین‌المللی فراهم ساخت.
  • ۲۰ سال یک نقاش

    مهدی احمدی، بازیگر سینما و تلویزیون گزیده‌ای از ۲۰ سال فعالیت خود را در هنر نقاشی در نمایشگاهی با عنوان «۲۰ سال یک نقاش» به‌نمایش گذاشت. در این نمایشگاه برگزیده‌ای از ۲۰ سال فعالیت این هنرمند در زمینه هنر نقاشی به نمایش گذاشته شده و به همین دلیل آثاری با تکنیک‌ها و سبک‌های مختلف در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. تکنیک این آثار شامل رنگ روغن، اکریلیک روی بوم و میکس‌مدیا است. همچنین در بین آثار موضوعات مختلفی وجود دارد و یک نمایشگاه متنوع را به‌وجود آورده است. نمایشگاه «۲۰ سال یک نقاش» تا هشتم آذرماه در گالری «فروزان» به نشانی خیابان ولیعصر، چهارراه میرداماد، ساختمان اسکان، برج یک مسکونی ادامه دارد و از ساعت ۱۵ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان به هنر است.
  • اوپک گازی ضرورت‌ها، فرصت‌ها و هزینه‌ها

    موضوع تاسیس سازمان‌ کشورهای صادرکننده گاز با توجه به افزایش اهمیت تجارت بین‌المللی گاز طبیعی و به‌ویژه افزایش قیمت‌های نفت و اهمیت روزافزون اوپک در دهه ۸۰ میلادی مورد توجه قرار گرفت. ایده تاسیس سازمانی مشابه برای گاز طبیعی نیز از همین زمان به ذهن سران کشورهای صادرکننده گاز و از جمله ایران رسید. در مورد این ایده موافقت‌ها و مخالفت‌های بسیاری وجود داشت. موافقان خواهان ایجاد سازمانی قدرتمند جهت تعیین قیمت گاز طبیعی و کنترل یا نفوذ قوی بر تجارت بین‌المللی گاز بودند و مخالفان معتقد بودند که نباید هیچ مداخله‌ای در بازار آزاد شکل بگیرد.
  • ۹ پیشنهاد کسب درآمد در منزل

    اگر از آن دسته افرادی هستید که گمان می‌کنید کسب درآمد در منزل امکان‌پذیر نیست و باید برای کسب درآمد زیاد، حتما پول هنگفتی داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید. در این مقاله سعی شده است تا ۹ روش ساده برای کسب درآمد در منزل به شما یادآوری شود. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد در منزل تایپ کردن است. به‌عنوان مثال می‌توانید در اوقات بیکاری پروژه‌هایی را قبول کنید و با تایپ کردن درآمدی هرچند اندک را کسب کنید. برای این کار کافی است در شبکه‌های اجتماعی عمومی یا تخصصی عضو باشید.
  • ادامه بی‌رونقی بورس

    بازار بورس اوراق بهادار با افت و خیزهای اندک همچنان روزهای بی‌رونقی را طی می‌کند. از طرفی ادامه نگرانی‌ها از تداوم رکود بر سر بازار بورس سایه انداخته و از طرف دیگر امید به گشایش بازارها پس از رفع تحریم‌ها مانع از افت شدید بورس می‌شود. با این همه با وجود آنکه برخی کارشناسان معتقدند با ادامه شرایط دشوار قیمت‌های جهانی کالاها، چشم‌انداز خروج از رکود برای بخش مهمی از شرکت‌های بورس تهران وجود ندارد اما برخی دیگرهم پیش‌بینی می‌کنند از اواسط زمستان با رفع تحریم‌ها رونق به بازار بورس بازگردد.
    .
  • سیستم عامل محبوب دنیا۳۰ ساله شد

    « Tandy Trower» نام فردی است که چندان در دنیای فناوری شناخته شده نیست. اما قطعا اگر او نبود شاید امروز مایکروسافت ۳۰ سالگی سیستم‌عامل خود یعنی ویندوز را جشن نمی‌گرفت. او که حالا شرکت شخصی خود به نام Hoaloha Robotics را اداره می‌کند، در سال ۱۹۸۱ توسط استیو بالمر در مایکروسافت استخدام شد و نقش مهمی در توسعه سیستم عامل‌های داس و ویندوز ایفا کرد. اگر از قدیمی‌های دنیای کامپیوتر باشید حتما سیستم‌عامل داس را به خاطر دارید. مایکروسافت با انتشار داس قدم به عرصه سیستم‌عامل‌ها گذاشت اما در مدت زمان کمی سیستم‌عامل ویندوز جایگزین داس شد تا تجربه هیجان‌انگیزی از کار با کامپیوتر برای کاربران رقم بخورد.
  • گالری آن

    عباس اکبری در نمایشگاه مجسمه و چیدمان خود روایتی تازه از اثری ۸۰۰ ساله را به‌نمایش گذاشت. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار سرامیک این هنرمند با عنوان «خمیر سنگ» و همچنین روایتی تازه از محراب مسجد میدان سنگ کاشان با عنوان «نیایش شرقی» به‌نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا ۲۴ آذرماه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در گالری «آن» به نشانی شمال میدان شیخ بهایی، خیابان سئول، شماره ۴۰، میزبان علاقه‌مندان است.

    .
  • همگرایی سیاسی ایران و روسیه

    هرچند در سال‌های گذشته کشورهای دارنده و صادر‌کننده گاز سازمانی را برای همکاری بیشتر ایجاد کرده‌اند اما هنوز این سازمان نتوانسته نقش مهمی در بازار جهانی گاز داشته باشد. گفت‌وگوی زیر با دکتر علی‌اصغر زرگر، استاد علوم سیاسی دانشگاه صورت گرفته که به بررسی وضعیت کنونی اوپک گازی و چالش‌ها و فرصت‌های افزایش نقش آن پرداخته است.

    اوپک گازی از آغاز تشکیل، چه تحولات عمده‌ای داشته است؟
    می‌دانیم که هنوز این سازمان یا آنچه که به‌عنوان اوپک گازی شناخته می‌شود، به قوام نیامده است و دارای ساختاری چون اوپک نفتی نیست.
  • حذف آرام ۴۰۰ هزار یارانه‌بگیر

    با غربالگری یارانه‌بگیران که از ابتدای سال جاری شروع شده تاکنون ۳ میلیون نفر از جامعه ۷۶ میلیون یارانه‌بگیرحذف شده‌اند. این در حالی است که به گفته وزیر کار به‌عنوان مسوول حذف یارانه‌بگیران، حذف آرام غیرنیازمندان درحال انجام است و درماه اخیر سبدی از ٤٠٠‌هزار نفر از غیرنیازمندان شناسایی شده که از این سبد باید افرادی که در معرض خطا هستند، شناسایی شوند. با واریز یارانه نقدی آبان ماه، دریافتی هر یارانه‌بگیر از ابتدای اجرای طرح تا این ماه به ۲ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.
    .
  • ناهید

    فیلم سینمایی «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده و به تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان اکرانش را از هفته گذشته آغاز کرد. این فیلم در آخرین حضور بین‌المللی خود به نمایندگی از سینمای ایران در هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «براتیسلاوا» روی پرده رفت و از طرف اعضای هیات‌داوران این جشنواره، جایزه بهترین کارگردانی به آیدا پناهنده به خاطر ارائه تصویر بسیار تاثیرگذار از یک موقعیت پیچیده خانوادگی در این فیلم و همچنین جایزه بهترین بازیگر مرد به نوید محمدزاده برای بازی پیچیده و کاملا باورپذیر اهدا شد. این فیلم درباره داستان زندگی پرسوناژی به نام ناهید است که تلاش می‌کند سر و سامانی به زندگی خود بدهد.
  • قصه‌ها - ۵ آذر ۹۴

    فیلم «قصه‌ها» آخرین ساخته رخشان بنی‌اعتماد که در زمان اکران مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفته بود، هفته گذشته در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. داستان «قصه‌ها» گذر به هفت زندگی و آدم‌هایی است که در شرایطی نه استثنایی، در موقعیت‌هایی شبیه به بسیاری از آدم‌های جامعه، زندگی را سر می‌کنند. این فیلم برنده جایزه بهترین فیلمنامه هفتاد و یکمین دوره جشنواره ونیز را هم به‌دست آورد. فاطمه معتمدآریا، فرهاد اصلانی، گلاب آدینه، مهدی‌هاشمی، نگار جواهریان، محمدرضا فروتن، حبیب رضایی، بابک حمیدیان، باران کوثری، پیمان معادی، صابر ابر، شاهرخ فروتنیان، مهراوه شریفی‌نیا، حسن معجونی و ریما رامین‌فر بازیگران این فیلم هستند.
  • سامی یوسف و پدرش

    نخستین ویدئو موزیک مشترک سامی یوسف و پدرش، بابک رادمنش با عنوان «زمینِ خشک‌تر» (dryer land) منتشر شد. در این آهنگ که به دو زبان انگلیسی و فارسی سروده و اجرا شده است، سامی یوسف بخش‌های انگلیسی و بابک رادمنش هم بخش‌های فارسی آن را خوانده است. متن انگلیسی این شعر را «ویل ناکس» (will nox) سروده و بابک رادمنش هم ابیات فارسی را به رشته تحریر در آورده است. آهنگسازی و تنظیم آهنگ را نیز سامی یوسف انجام داده است. سامی یوسف فرزند فیروز برنجان معروف به بابک رادمنش، خواننده ایرانی الاصل و محبوب جهان اسلام است که در سال‌های اخیر با انتشار آلبوم‌های «المعلم»، «سلام»، «مرکز»، «امت من»، «هر جا که هستی» و آهنگ‌هایی سنتی درباره پیامبر اکرم (ص)، مساله فلسطین و مضامین عرفانی، مورد اقبال گسترده مسلمانان و غیرمسلمانان در دنیا قرار گرفته و در محافل بین‌المللی از او به‌عنوان ستاره موسیقی جهان اسلام یاد می‌شود.
  • دلژین

    مراسم افتتاحیه نمایشگاهی از آثار سه هنرمند با عنوان «دلژین» امروز پنج‌شنبه ۵ آذر ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری موسسه خیریه محک برگزار می‌شود. در این نمایشگاه آثاری از سه هنرمند با نام‌های منا روستا، انیسه کلهر و رضوان خورسندی در نمایشگاهی واقع در گالری آثار موسسه خیریه و بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک به نمایش گذاشته می‌شود. هنرمندان این نمایشگاه در توضیحی درباره آثار خود آورده‌اند: «تلاش گروه هنری «دلژین» در نمایش و عرضه دستمایه‌های هنری، رسیدن به دلژین به معنای باصفا زندگی کردن است. علاقه‌مندان می‌توانند امروز پنج‌شنبه ۵ آذر تا شنبه ۷ آذر برای دیدن این آثار به میدان اقدسیه، ابتدای بزرگراه ارتش، سه‌راه ازگل، بلوار مژدی (اوشان)، خیابان پروفسور پروانه وثوق، بلوار محک مراجعه کنند.
  • تبصره ۲۲

    جوزف هلر متولد ۱ مه ‌۱۹۲۳ بود که در۱۲ دسامبر ۱۹۹۹ درگذشت. این نویسنده طنزپرداز و رمان نویس آمریکایی است که داستان‌های کوتاه زیادی از او برجای مانده است.

    او در کانی آیلند در بروکلین نیویورک در خانواده‌ای فقیر چشم به جهان گشود و پدرش ایزاک دونالد هلر و مادرش لنا اهل روسیه بودند. جوزف حتی در دوران کودکی نیز علاقه‌ای به نوشتن داشت و در نوجوانی، رمانی را برای مجله نیویورک دیلی نیوز فرستاد که مورد قبول آنان واقع نشد. زمانی که در سال ۱۹۴۱ از مدرسه آبراهام لینکلن فارغ تحصیل شد برای یک سال به آهنگری مشغول شد تا سرانجام در سال ۱۹۴۲ به نیروی هوایی آمریکا پیوست و بعد از دو سال به جبهه ایتالیا فرستاده شد.
  • فقط پول تعیین‌کننده است، نه صدا

    لی‌لا رضایی
    فرهاد جواهرکلام از آن دسته خوانندگانی است که در نسل طلایی موسیقی پاپ، توانست خوش بدرخشد. او آلبوم‌های زیادی را در آن دهه طلایی منتشر و روانه بازار موسیقی کرد و توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند اما بعد‌ها کم‌کاری و بعدا بیکاری خوانندگان دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به او نیز سرایت کرد و او حالا جزو خوانندگانی است که هوادارانش را درانتظار انتشار یک آلبوم جدید گذاشته است. آنچه می‌خوانید گفت‌وگو با این خواننده است.

    چرا کسی مثل شما با سابقه‌ای که دارد، گوشه‌گیر شده است، در صورتی که جو موسیقی پر شده است از ناخوانندگان و.
  • ایران؛ مدیر جدید مجمع کشور‌های صادر‌کننده گاز

    این گزارش مربوط به نخستین دوره دبیر کلی محمد‌حسین عادلی بر مجمع کشور‌های صادر‌کننده گاز در سال ۲۰۱۳ است که توسط خبرگزاری بلومبرگ منتشر شده است. لذا ممکن است برخی از آمار و ارقام موجود در آن ، دستخوش تغییر شده باشد. « دنیای اقتصاد» به سبب آن که اهمیت تحلیل‌های مندرج در این مطلب کما بیش به قوت خود باقی است اقدام به بازنشر آن می‌نماید.
    محمدحسین عادلی از معاونان سابق وزارت امور خارجه ایران در نشست مجمع کشور‌های صادر‌کننده گاز در تهران به‌عنوان دبیرکل این مجمع انتخاب شد؛ مجمعی که ۱۳ کشور عضو آن ۶۰ درصد ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند.
  • مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز به دنبال تشکیل کارتل نیست

    نخستین بار با پیشنهاد و دعوت ایران، کارشناسان عالی رتبه مهم‌ترین کشورهای تولید‌کننده و صادر‌کننده گاز دنیا در اسفندماه ۱۳۷۹ در تهران گردهم آمدند و زمینه برپایی نخستین اجلاس وزیران این کشورها را در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۰ در تهران فراهم کردند. اخیرا نیز اجلاس سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز در تهران و سالن اجلاس سران کشورها تشکیل شد و ده رئیس دولت در آن شرکت کردند. در این بین برای بررسی نقش آینده این مجمع در بازار انرژی جهان و نقش بازیگران در این مجمع به گفت‌وگو با دکتر نرسی قربان کارشناس بین‌المللی انرژی پرداخته ایم که از نظرتان می گذرد:
    آیا می‌توان گفت که با توجه به ترکیب اعضا قطب‌بندی‌هایی در این مجمع وجود دارد؟
    در حال حاضر به‌نظر می‌آید که تعاملات در مورد صنعت گاز مورد علاقه این مجمع است.
  • گروگان‌گیری از اروپا تا افریقا

    درحالی‌که اروپا همچنان به‌خاطر گروگان‌گیری و حملات پاریس در شوک به سر می‌برد روز جمعه افریقا هم درگیر حملات تروریستی شد. گروه المرابطون شاخه القاعده در مغرب با حمله به هتل رادیسون و گروگانگیری بیش از ۱۷۰ نفر از جمله اتباع آمریکا، فرانسه، ترکیه، چین و هند در پایتخت مالی، حداقل ۲۱ نفر را کشته و چندین تن را زخمی کردند. در عین حال، شنبه در بروکسل پایتخت بلژیک هم، همزمان با ادامه تلاش‌ها برای یافتن صلاح عبدالسلام، اقدامات شدید امنیتی در بالاترین سطح برقرار شد و شهر به حالت نیمه تعطیل درآمد.
    .
  • آلبوم‌ها - ۵ آذر ۹۴

    آره یا نه (پاپ)

    آهنگساز: حمیدرضا خجندی، مریم حسین‌زاده
    خواننده: حمیدرضا خجندی
    تنظیم‌کننده: فواد سمندی، حمیدرضا خجندی، حسین طاهری
    ترانه‌سرا: بیژن ارژن، مریم حسین‌زاده، محسن معراجی، مریم آزادی، وحید روشن‌ضمیر
    انتشارات: آوای آیین

    سکوت آبی (کلاسیک)
    آهنگساز: مهبد شفیع‌نژاد
    خواننده: بی‌کلام
    انتشارات: آوای سوته دلان

    جاذبه (پاپ)

    آهنگساز: حامد محضرنیا
    خواننده: حامد محضرنیا
    تنظیم‌کننده: فرزاد سرور، علی اسماعیلی،…
  • چالش های رسیدگی به تخلفات ساختمانی

    چالش‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تهران در جلسه کارشناسان شهری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علی صابری عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آمار آرای اجرا نشده کمیسیون ماده ۱۰۰ بالا است، گفت: یکی از سوال‌های مهم درخصوص عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ این است که آیا این کمیسیون توانسته طی سال‌های گذشته اثربازدارندگی درخصوص تخلفات ساختمانی داشته باشد؟ در زمان مراجعات مردمی به شورای شهر اظهاراتی از سوی شهروندان می‌شنویم که سبب می‌شود پاسخ این سوال منفی باشد. در حال حاضر بسیاری از سازندگان و متخلفان ساختمانی اطلاعات کاملی در مورد عملکرد شعبات مختلف کمیسیون ماده ۱۰۰ دارند.
  • آغاز خوشامدگویی به بازگشت ایران

    حمزه بهادیوند چگینی
    دبیر گروه نفت
    وزیر نفت کشورمان نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز را آغازی بر خوشامدگویی دنیا به ایران در دوره جدید می‌خواند. این شاید بهترین تفسیر از اهمیت برگزاری این نشست در تهران باشد. این هفته تهران میزبان بزرگترین گردهمایی گازی جهان بود. ۱۸ کشور که اعضای اصلی و ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند دور هم گرد آمدند تا به بررسی مشکلات حوزه گاز و راهکارهای آن بپردازند. این کشورها آن‌طور که زنگنه اعلام کرد ۶۷ درصد گاز جهان را در اختیار دارند.

    با این حال نتیجه مهم‌تری که این اجلاس برای کشور ما به همراه داشت نه بررسی جایگاه گازی ایران بلکه بازگشت مجدد کشورمان به معادلات جهانی بود.
  • باورهای غلط درباره غیرفعال بودن کیسه هوا

    کیسه هوا یا ایربگ یکی از بخش‌های مهم در خودرو است که ارتباط مستقیمی با ایمنی سرنشینان دارد. با وجود اهمیت این بخش اما اطلاعات مشتریان درخصوص آن نیز بسیار اندک است، به‌طوری که این روزها شاهد خاموش کردن ایربگ ماشین از سوی رانندگان ایرانی هستیم. موضوعی که سلامت راننده و سرنشینان خودرو را با مسائل بسیاری تهدید می‌کند. موضوعی که در تصادف‌های بسیار شدید جان بسیاری از سرنشینان را با خطر جدی مواجه کرده و در برخی موارد نیز موجب مرگ راننده یا سرنشین خودرو شده است. حال آنکه در صورت باز بودن دکمه ایربگ ممکن بود چنین اتفاق ناگواری برای سرنشینان خودرو صورت نگیرد.
  • چند نکته درباره مد و لباس‌های مارک‌دار

    واژه مد، واژه‌ای فرانسوی است و در زبان فرانسه به معنی طرز، اسلوب، عادت، شیوه، سلیقه، روش، رسم و باب روز آمده است. این واژه پس از جنگ جهانی اول، وارد زبان فارسی شد و در اصطلاح، عبارت است از روش و طریقه‌ای موقتی که بر اساس ذوق و سلیقه افراد یک جامعه، سبک زندگی از جمله شکل لباس پوشیدن و. . . را تنظیم می‌کند. نکته قابل‌تامل در این تعریف، موقتی بودن رفتار است، بنابراین می‌توان گفت مد به تغییر سلیقه ناگهانی و مکرر همه یا بعضی از افراد یک جامعه اطلاق می‌شود. فرهنگ دهخدا مد را این‌گونه تعریف می‌کند‌: لغتی فرانسوی به معنی روش و طریقه موقت که طبق ذوق و سلیقه اهل زمان، طرز زندگی و لباس پوشیدن و.
  • اژدها وارد می‌شود - ۵ آذر ۹۴

    «کریستف رضاعی» که این روزها مشغول آهنگسازی آخرین تجربه‌ کارگردانی «مانی حقیقی» با نام «اژدها وارد می‌شود» است، از بیست و پنجم آذر ماه تا بیست و هفتم این ماه، همراه با «آنسامبل کارگاه موسیقی باروک» در باغ نگارستان به اجرای برنامه خواهد پرداخت. وی می‌گوید که کارگاه باروک سعی دارد با رعایت ویژگی‌های زیبایی‌شناختی و تکنیکی اجرایی سبک‌شناسانه از موسیقی این دوره را ارائه دهد. در این کنسرت یک نوازنده‌خارجی با ساز «ویولا گادامبا» این گروه را همراهی خواهد کرد. این ساز تقریبا هیچ‌گاه در ایران حضور نداشته است و حالا در بخش اول این کنسرت از این ساز استفاده خواهد شد و نوازنده‌ آن، قطعاتی را به‌صورت سولو اجرا خواهد کرد.
  • گام بلند تهران- مسکو

    سعیده‌سادات فهری
    عضو گروه دیپلماسی
    ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه طی سفری یک روزه و با هدف شرکت در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز به تهران آمد؛ سفر پوتین به ایران پس از ۸ سال و در بحبوحه همکاری‌های امنیتی ایران و روسیه درباره سوریه و مبارزه علیه داعش و همچنین در آستانه اجرایی شدن برجام توسط ایران و ۱+۵ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

    پوتین در سفر یک روزه خود علاوه بر حضور در این نشست با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری ایران نیز دیدار داشت که طی این دیدارها علاوه بر تاکید بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور در بحث‌های امنیتی نیز تبادل نظر صورت گرفت.
  • نکاتی که در زمان عقد قرارداد بیمه عمر باید بدانید

    بنا بر تعریف اقتصادی، به مازاد مخارج سال پس‌انداز گفته می‌شود. پس‌انداز یعنی انصراف از مصرف در زمان حال. اگر فردی به جای پس‌انداز، پول‌های خود را مصرف کند، دیگر پول نخواهد داشت! شاید طرح این سوال که «آیا من بدون آن کالا می‌توانم زندگی کنم؟» کمی اغراق یا گزافه باشد؛ اما تجربه به‌ویژه در شهرهای بزرگ نشان داده است که باید جدی‌تر و با تامل بیشتری به این سوال نگریست؛ چراکه اول آنکه دوران کهولت بر سر راه قرار دارد و دوم آنکه حوادث پیش‌بینی نمی‌شوند. در این میان زمانی این مساله مهم‌تر می‌شود که شما نقش سرپرست خانواده را نیز برعهده داشته باشید.
  • بدون ترک شغل‌تان کار جدیدی را شروع کنید

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
    بسیاری از کارآفرینان علاقه دارند تا کسب‌و‌کار جدیدی را شروع کنند اما در عین حال بین تعهدات و علایق خود نیز یک توازن ایجاد کنند.

    اما چگونه این امر ممکن است؟
    تصور اکثر مردم از یک کارآفرین نمونه فردی است که ساعات طولانی به شدت کار می‌کند، مصمم و با اراده بر موفقیت تمرکز می‌کند و نگرانی اندکی بر توازن کار-زندگی دارد. این در حقیقت توصیف بی‌طرفانه‌ای از بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کار است اما تنها راه برای وصف یک کارآفرین نیست. این روزها، تکنولوژی راه‌اندازی یک بنگاه اقتصادی کوچک از منزل‌تان را ممکن کرده است.
  • احساس کنید، فکر کنید ، اقدام کنید

    مردم عادی الگوی به هم ریخته‌ای از احساس، فکر و اقدام در خود دارند که این الگو موجب ایجاد مشکلات و اختلالات زیادی در زندگیشان می‌شود. غالبا ما به جای اینکه روند کامل مغزی را طی کنیم و سپس به اتفاقات واکنش نشان دهیم، با الگوهای ذهنی بیمارگونه و نامنظم خود پیش می‌رویم در نتیجه اغلب اوقات با اتفاقات ناخوشایندی مواجه می‌شویم. الگوی سالم الگویی است که طبق فرآیند مغزی، ابتدا اطلاعاتی از طریق حواس ما وارد مغز شده و به بخش احساسات می‌رسند و باعث می‌شود که ما احساساتمان را احساس کنیم سپس هریک از احساسات ما بررسی دقیق می‌شود.
  • رانندگی با چاشنی موسیقی، هیجان یا آرامش

    امیررشیدمهرآبادی
    کارشناس خودرو
    تا همین چندسال پیش بیشتر خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل در زمان تحویل به خریدار فاقد سیستم صوتی بود یا سیستم صوتی نیز کارآیی و کیفیت مناسب نداشت. از همین‌رو خریداران خودروهای صفر بلافاصله پس از تحویل خودرو با مراجعه به مراکز و خیابان‌های بورس سیستم‌های صوتی اقدام به خرید و نصب دستگاه پخش صوت می‌کردند. با گذر زمان و ورود تولیدات جدیدتر و در راستای برطرف شدن نیاز مشتریان، هم‌اکنون اکثر خودروهای تولیدی مجهز به سیستم صوتی کاربردی شده‌اند.

    البته این موضوع در بحث خودروهای وارداتی و خارجی کمی متفاوت‌تر است.
  • چیزی فراتر از مُد

    مریم امینی
    در جهان امروز، علوم و پدیده‌ها همواره و تحت عناوین جداگانه تفکیک می‌شوند؛ ‌اما حقیقت این است که این علوم و پدیده‌ها، در بسیاری از مواقع و در زمینه‌های گوناگون، عملا با هم همنشینی دارند و در شکل‌گیری و رشد یکدیگر نقش مهمی داشته‌اند؛ به‌عنوان مثال ارتباط تنگاتنگی که بین ریاضی و موسیقی یا شیمی و چاپ دستی وجود دارد غیرقابل‌انکار است اما درنتیجه نام‌گذاری و تفکیک انجام‌شده هویدا نیست. آنچه امروزه طراحی مد نامیده می‌شود نیز چنین است. طراحی مد به‌زعم بسیاری زیرمجموعه هنر قرار می‌گیرد؛ اما طراحی مد به‌تنهایی قد علم نکرده است و بر شانه علوم دیگری مانند اقتصاد، سیاست‌گذاری‌های فرهنگی، جامعه‌شناسی و.
  • ایران تا ۲۰۲۰ صادرکننده عمده گاز می‌شود

    یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی افزایش صادرات گاز ایران را یکی از نتایج مهم توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها خواند. پایگاه کریستین ساینس مانیتور، درباره وضعیت بخش انرژی ایران در دوران پساتحریم می‌نویسد: ایران با در دست داشتن توافق هسته‌ای تنها به افزایش صادرات نفت خود فکر نمی‌کند؛ چرا که دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. توافق هسته‌ای تاریخی بین ایران و شش قدرت جهانی باعث شده شرکت‌های بزرگ نفتی و پالایشگاه‌های بزرگ جهان تاثیرات ورود نفت ایران به بازار را مورد بررسی قرار دهند.

    لوکاس تریپلوپولوس، از شرکت نفتی موتور اویل هلاس یونان می‌گوید: به محض اینکه نفت ایران وارد بازار شود ما مطمئنا مجددا شروع به خرید آن خواهیم کرد.
  • عکس خبری - ۵ آذر ۹۴

  • رنگ پریده خطوط شهری

    نورا حسینی
    بیش از یک سال است که بزرگ‌ترین پروژه ترافیکی پایتخت با عنوان «خط سفید؛ خط هدایتگر» کلید خورده است و براساس آن تمام خطوط ترافیکی پایتخت اصلاح و زیرساخت‌های مناسب برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی فراهم شده است. مناطق ۶ و ۸ دو منطقه‌ای بودند که به‌صورت پایلوت (مطالعاتی) تمامی خط‌کشی‌های ترافیکی‌شان اصلاح شد. طراحان خط سفید معتقد بودند با اصلاح این خطوط می‌توان در بهبود رفتارهای ترافیکی رانندگان تاثیر چشمگیری گذاشت. اما با گذشت یک سال باز هم خطوط سفید اصلاح شده به سفیدی گذشته نیستند و در برخی نقاط به رنگ آسفالت کف خیابان در آمده‌اند.
  • اتحاد سلاطین گاز؟

  • استعفا به‌خاطر سیب‌زمینی

    مهدی کوچک‌زاده روز دوشنبه به‌خاطر امحای ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی از نمایندگی مجلس استعفا کرد. وقتی نماینده تهران در جریان بررسی لایحه بیمه شخص ثالث، تذکری درباره امحای ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی در استان فارس مطرح کرد، رئیس مجلس تذکر وی را وارد ندانست. با طرح بحث استعفا، لاریجانی خطاب به او گفت که تهدید نکند و اگر می‌خواهد استعفا کند، کسی با آن مشکلی ندارد. سپس نادر قاضی‌پور هم خواستار رسیدگی فوری به استعفای کوچک زاده شد. جالب آنکه تاریخ امضای نماینده دلواپس مربوط به هفته پیش می‌شد.

    .
  • دیپلماسی گازی

    دیپلماسی فعال انرژی ایران که می‌رود خود را برای دوران پساتحریم آماده کند، روز دوشنبه با برگزاری سومین ضیافت اوپک گازی از سر گرفته شد. برگزاری اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور سران و رئیسان دولت ۹ کشورعضو در تهران در حالی صورت گرفت که پس از تصویب برجام این نخستین جلسه‌ای است که در سطح بسیار بالای سران و وزیران در کشورمان برگزار می‌شود و استقبال بالا از این اجلاس، نشانگر رویکرد جدید جامعه جهانی در ارتباط با ایران در دوران پسا برجام است.

    دراین اجلاس رئیس‌جمهور کشورمان ضمن دعوت از سرمایه گذاران بین‌المللی در زمینه نفت و گاز، ایران را دارای ظرفیت بسیار بالایی برای تولید و صادرات گاز طبیعی و مشارکت بیشتر در تامین امنیت عرضه انرژی جهانی دانست و گفت: ظرفیت تولید گاز ایران تا ۲ سال آینده به بیش از ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
  • در خواب دویدن

    مریم حاجیلو، متولد ۱۳۵۸ است و در رشته چاپ و نشر و سینما تحصیل کرده است.

    او که بیشتر با داستان‌های کوتاهش به مخاطبان معرفی شده است، از جشنواره‌های مختلف برای داستان‌های راه برفی، روباه نیمه‌شب و نرگس‌ها در بهار می‌میرند، دیپلم افتخار و لوح تقدیر دریافت کرده است و اخیرا هم کتابش در جایزه جلال نامزد بخش رمان بود. «در خواب دویدن» عنوان کتاب این نویسنده است که هفتاد و پنجمین عنوان از مجموعه «ادبیات امروز» انتشارات افق به حساب می‌آید. نویسنده در توضیح درباره این اثر می‌گوید: «اگر بخواهم خیلی مختصر بگویم، مجبورم به این جمله اکتفا کنم: این کتابی است که من، آن را بین آشغال‌ها پیدا کردم.
  • ماندالای درون

    آلبوم موسیقی «ماندالای درون» به آهنگسازی و اجرای پیانوی سام اصفهانی منتشر شد. به گفته اصفهانی این مجموعه موسیقایی گزیده‌ قطعاتی است که در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ به صورت پراکنده با احوالی کاملا درونی در کنار آموخته‌هایش از‌هارمونی و اصول آهنگسازی نگاشته شده اند، قطعاتی که در پس هر یک از آنها مفهومی عمیق از زندگی حضور و جریان دارد و با توجه به تعاریف و کارکرد واژه‌ عمیق «ماندالا»، عنوان ماندالای درون را بر خود گرفت. این مجموعه شامل دو بخش اصلی است و در هر بخش حال و هوای خاص خود را دارد. آلبوم موسیقی «ماندالای درون» به آهنگسازی و اجرای پیانو سام اصفهانی با قیمت ۱۲ هزار تومان توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور روانه بازار موسیقی شده است.
  • خاطرات و کابوس‌ها

    هفته گذشته اجرای نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزاتقی‌خان فراهانی» که پیش از این نیز در سال ۵۶ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته بود، در تالار وحدت آغاز شد و سیاوش تهمورث، پرویز پورحسینی، هوشنگ توکلی، میرصلاح حسینی و اکبر رحمتی که بازیگران اجرای سال ۵۶ نمایش «خاطرات و کابوس‌ها . . . » بودند مهمانان ویژه اولین اجرای این اثر در تالار وحدت شدند. این نمایش به کارگردانی دکتر علی رفیعی روی صحنه می‌رود و بازیگرانی همچون سیامک صفری، مهدی سلطانی، مریم سعادت، مصطفی ساسانی، نسرین درخشان‌زاده، سارا رسول‌زاده، فروغ قجابگلی در آن ایفای نقش می‌کنند.
  • ۷ توصیه مالی برای مادران خوداشتغال

    مادرانی که در خانه کار می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ گروه نخست یک کار تمام وقت دارند و طبق برنامه‌ها در هفته ۴۰ ساعت کار می‌کنند. این یعنی آنها احتمالا در هر روز ۸ ساعت کار می‌کنند و حقوق و مزایای این کار را به شکل منظم دریافت می‌کنند. گروه دوم، گروهی هستند که ساعت کار منعطف‌تری دارند و بر اساس زمان هر پروژه، مقداری دستمزد دریافت می‌کنند یا اینکه بر اساس سفارش مشتریان کار انجام می‌دهند. جریان پولی برای این دو نوع گروه نیز متفاوت خواهد بود. به بیان دیگر، مشخص است مادرانی که در هفته به‌طور متوسط ۴۰ ساعت کار و حقوق منظمی را دریافت می‌کنند، می‌توانند به شکل مناسب‌تری برای درآمد خود برنامه‌ریزی کنند.
  • خودروها در انبار ماند

    با وجود اینکه تصور می‌شد با تسهیلات ۲۵ میلیونی خودرو که بیش از ۱۱۰هزار نفر خریدار خودرو از آن بهره‌مند شدند، انبارهای خودروسازان خالی می‌شود اما به دلیل بوروکراسی اداری هنوز خودروها در انبارها مانده اند. از طرفی خودروسازان به دلیل عدم دریافت تسهیلات، از نمایندگی‌های خود خواسته اند تا از تحویل خودرو به مشتریان خودداری کنند و از طرف دیگر بانک‌ها می‌گویند هنوز مدارک خودروسازان برای تنزیل اسناد کامل نشده است. قبلا زمان تحویل خودرو به مشتریان یک هفته اعلام شده بود.
    .
  • لزوم همراهی علوم انسانی و مهندسی در حل مشکل آب

    آناهیتا جمشیدنژاد
    اتحادیه علوم زمین اروپا (EGU) سالانه هشت جایزه اصلی به محققان برتر در شاخه‌های مختلف علوم زمین در سطح جهانی اهدا می‌کند. امسال دکتر کاوه مدنی، استاد مدیریت آب و محیط‌زیست امپریال کالج لندن توسط این اتحادیه به‌عنوان یکی از چهار دانشمند جوان برجسته در علوم زمین انتخاب شد. در فاصله سفر وی به ایران فرصتی دست داد تا با این جوان موفق ایرانی به گفت‌وگو بنشینیم.

    دلیل اعطای این جایزه به شما تلفیق نظریه بازی‌ها و روش‌های متفاوت تحلیل تصمیم‌گیری با مدیریت منابع آب عنوان شده است؛ در مورد این جایزه، نظریه بازی‌ها و ارتباط آن با مدیریت منابع آب توضیح می‌دهید؟

    نظریه بازی‌ها شاخه‌ای از اقتصاد و ریاضی یا تحقیق در عملیات است که در واقع مطالعه ریاضی رفتار تصمیم‌گیرندگان محسوب می‌شود.
  • بنزین فقط لیتری ۱۰۰۰

    بالاخره تکلیف قیمت بنزین مشخص شد و با حذف و ابطال سهمیه‌های بنزین ۷۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت، عرضه بنزین از اول آذرماه به‌صورت تک‌نرخی درآمد. به این ترتیب عرضه بنزین درپمپ بنزین‌ها که تا پیش از این به دو قیمت سهمیه‌ای لیتری ۷۰۰ تومان و آزاد لیتری ۱۰۰۰ تومان صورت می‌گرفت تنها با قیمت لیتری ۱۰۰۰تومان به فروش می‌رود و البته قیمت بنزین سوپر هم ۱۲۰۰ تومان است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بنزین چند نرخی میزان فساد و قاچاق سوخت را افزایش می‌دهد.
    .
  • «فناوری‌مناسب» مسیری برای توسعه

    نویسندگان:‌ویرندر پال‌-‌ریتا دالال
    مشکلات پایای اقتصادی و اجتماعی جهان سوم، به‌رغم تزریق ده‌ها تکنولوژی پیشرفته از کشورهای صنعتی، پرسش‌هایی را در باب تناسب این تکنولوژی‌ها با جهان سوم مطرح می‌کند. تمرکز ثروت در دست طبقه حاکم و دیوانسالاری‌های دست‌وپاگیر زندگی را به میدانی از مبارزه برای جمعیت عظیمی از مردم تبدیل می‌کند. مشکلاتی از قبیل فقر، بیکاری، نابرابری و تامین نیازهای اولیه واقعیت‌های مشترک و البته تلخ مردم در جهان سوم هستند. شرایط بد اقتصادی- اجتماعی در جهان سوم، بر ضرورت پیاده‌سازی مسیر توسعه تاکید می‌کند.
  • داستان‌های موفقیت از لحظه‌های صعود کسب‌وکار

    مترجم: مریم رضایی
    ایجاد یک کسب‌وکار موفق همان طور که بسیاری از کارآفرینان تصدیق می‌کنند، کار آسانی نیست. برای شروع باید یک مهارت قابل عرضه داشت و دست به کار شد. در همین مرحله است که ایده‌ها، فرصت‌ها، شرکا و منابع مالی تامین می‌شوند. مطمئنا سختکوشی فراوان هم مورد نیاز است. پس از شروع کار و پیش رفتن آن باید به فکر رشد بود. در این مسیر رشد، همیشه لحظه‌ای وجود دارد که افراد ناگهان پی می‌برند بنگاه‌شان به سوی پیشرفت خیز برداشته است. درک این لحظه بسیار مهم است و خواندن داستان‌هایی مشابه به‌عنوان الگو می‌تواند به کارآفرینان تازه‌کار در این مسیر کمک کند.
  • انیمیشن ایران از خلاقیت تهی است

    مهرداد نصرتی - اعظم حسن تقی
    فرهاد علیزاده، متولد۱۳۵۶ در شهر اردبیل و کارشناس ارشد رشته کارگردانی انیمیشن از دانشگاه تربیت مدرس است، او که هم‌اکنون مدرس این رشته در دانشگاه تربیت مدرس و عضو رسمی آسیفای ایران و بین‌الملل است کار خود را از سال ۱۳۷۶ آغاز کرد و حاصل فعالیت او در این عرصه، حضور در ساخت فیلم‌ها و سریال متعدد در مقام کارگردان، انیماتور، طراح و. . . است. ساخت این کارها جوایز بسیاری در داخل و خارج از کشور، نصیب این هنرمند جوان کرد. با این هنرمند جوان درباره فعالیت‌هایش و وضعیت این روزهای انیمیشن ایران به گفت‌و‌گو نشستیم.
  • از منیت بگذریم و ما شویم

    مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی
    یان کازین از دانشگاه پرینستون معتقد است که انسان می‌تواند از سایر حیوانات کوچک‌تر از خود درس‌های بسیاری بیاموزد، حیواناتی که دارای جثه‌ای کوچک بوده و در گروه‌های بسیار بزرگ زیست می‌کنند. دکتر کازین درباره با هوش بودن شگفت‌انگیز حیوانات می‌گوید: «گروه‌های بزرگ حیوانات در اغلب موارد بهترین تصمیم ممکن و عاقلانه‌ترین راه را برای رسیدن به هدف‌شان برمی‌گزینند در حالی که به تنهایی هیچ‌گاه قادر به اتخاذ چنین تصمیمات درستی نیستند. نکته جالب‌تر در این میان آنکه بسیاری از اعضای این گروه‌ها از آنچه در جریان است و تصمیماتی که کل گروه اتخاذ می‌کند بی‌خبرند اما در اتخاذ و اجرای آنها به‌صورت ناخود آگاه نقش دارند.
  • گالری اثر - ۵ آذر ۹۴

    روایتی تازه از مجموعه «هفتاد و دو تن» علیرضا آدم‌بکان به‌نمایش گذاشته شد. در نمایشگاه «اسر» آثاری با رویکرد اجتماعی که می‌کوشد حرفش را از دریچه هنر و رنگ‌های نقاشانه با مخاطب در میان بگذارد و هیچ‌گاه محتوا را فدای فرم نمی‌کند، به‌نمایش گذاشته شده است. این نهمین نمایشگاه انفرادی علیرضا آدم‌بکان است که در آن، هفت تابلو از نقاشی‌های اخیرش از مجموعه «هفتاد و دو تن‌ها» با تکنیک‌های مرکب، اکریلیک، مداد و پاستل گچی روی بوم در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. نمایشگاه «اَسَر» تا ۱۰ آذرماه، یکشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و جمعه‌ها ۱۶ تا ۲۰ در گالری «اثر» به نشانی خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبه‌روی خانه هنرمندان، شماره ۱۶ میزبان علاقه‌مندان است.
  • وزارت کشور و چالش جدید انتخاباتی

    زینب موسوی
    عضو گروه خبر
    ماجرای حمله به موسوی لاری، نایب‌رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتراض برخی به حضور اصلاح‌طلبان در قرچک ورامین حالا ابعاد تازه‌ای یافته است؛ از یک سو، وزیر کشور به استاندار تهران ماموریت شناسایی عاملان حادثه و معرفی آنان به مراجع قضایی را داد و از سوی دیگر استاندار تهران دستور ویژه‌ای برای پیگیری اقدامات غیرقانونی روی داده، به معاونش صادر کرد.

    گرچه استاندار تهران روز سه‌شنبه اعلام کرد که گزارش اولیه حادثه قرچک به دستش رسیده و آن را مطالعه کرده ‌است، اما گزارش نهایی را به پایان هفته موکول کرد.
  • فیلتر تلگرام؛ شاید وقتی دیگر

    بحث فیلترینگ شبکه پیام‌رسان موبایلی تلگرام در حالی فعلا منتفی شده است که بنا به گفته یکی از اعضای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، وزارت ارتباطات مهلت یافته تا برای اصلاح این برنامه اقدام کند. این در حالی است که سه هفته پیش از این تصمیم، جلسه بررسی فیلترینگ به دلیل نرسیدن به حد نصاب لغو شده بود. تلگرام بیش از ۱۴ میلیون کاربر ایرانی دارد و وزیر ارتباطات در این رابطه گفته مدیران تلگرام اعلام کرده اند که یک کارمند مخصوص ایران به کار گرفته‌اند تا از انتشار موضوعات نامناسب ممانعت کند.
    .
  • عکس خبری - ۵ آذر ۹۴

  • قابلیت‌های کاربردی پنهان در به روزرسانی ویندوز ۱۰

    مایکروسافت به تازگی اولین آپدیت ویندوز ۱۰ را برای کاربران کامپیوتر و تبلت منتشر کرده است. شاید بسیاری از کاربران ویندوز ۱۰ به خوبی ندانند که این به روزرسانی چه امکانات و قابلیت‌هایی را در اختیار آنها قرار می‌دهد. با این اوصاف می‌توانید با بعضی از کاربردی‌ترین این امکانات در این مطلب آشنا شوید: مایکروسافت ویندوز ۱۰ را آخرین سیستم‌عامل یکپارچه خود می‌داند که قابلیت اجرا بر روی هر پلتفرمی را داراست، از این رو طی به‌روزرسانی‌هایی جداگانه قابلیت‌های جدیدی را برای دستگاه‌های قدرت گرفته از آن اضافه خواهد کرد که در همین رابطه نیز پروژه اینسایدر پای‌گذاری شده است.
  • همگرایی تهران - مسکو

    سفرچند ساعته رئیس‌جمهور روسیه به ایران اگرچه به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در تهران صورت گرفته بود اما حواشی و دیدارهای این سفر کوتاه، اهمیت آن را دوچندان کرد. ولادیمیر پوتین که پس از ۸ سال برای دومین بار به ایران سفر می‌کرد بلافاصله پس از ورود به فرودگاه مهرآباد به‌همراه هیات همراه به‌دیدار رهبر معظم انقلاب رفت و با ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد. این اولین‌باری بود که رئیس‌جمهور کشوری خارج ازتشریفات دیپلماتیک به‌طور مستقیم از فرودگاه به دیدار رهبرمعظم انقلاب می‌رفت.

    مقام معظم رهبری در این دیدار از مقام تاثیرگذار روسیه در سوریه تمجید کردند و فرمودند: آمریکا به دنبال تحقق اهداف ناکام خود در سوریه به وسیله مذاکره است.
  • راهکارهایی برای بازیابی اطلاعات از یک کارت حافظه خراب

    یک اتفاق بد و نگران‌کننده که احتمالا بعضی از ما به آن دچار شده‌ایم؛ مبتلا شدن کارت حافظه به ویروس‌های مختلف است که باعث می‌شود فایل‌های درون آن با نام‌های عجیب و غریب نمایش داده شوند. این اتفاق البته همیشه هم به معنای از دست رفتن اطلاعات ذخیره شده روی آن کارت حافظه نبوده و شما با استفاده از نرم‌افزارهای جانبی می‌توانید آنها را بازیابی کنید.

    ذخیره‌ اطلاعات روی فلش مموری یا حافظه SD کارت، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای نگهداری و جابه‌جا کردن آسان اطلاعات است، با این حال اما ممکن است به دلایل مختلفی این قطعات کوچک و قابل‌حمل، آسیب ببینند و دیگر اطلاعات موجود روی آن‌ها، برای دستگاه‌های دیجیتال مثل موبایل، دوربین دیجیتال یا کامپیوتر قابل‌خواندن نباشد.
بیشتر