شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آخر هفته

  • معمای دلارهای بلوکه شده

  • نداشتن نگاه علمی به انتخابات، مشکل نامزدهای انتخاباتی

    دکتر رسول بابایی مترجم کتاب «برندسازی نامزد انتخاباتی» در رابطه با دلایل انتخاب این کتاب برای ترجمه و محتوای کتاب با «دنیای اقتصاد» گفت‌وگو کرده است.
    وی ضمن اشاره به ضرورت فراگیری روش‌های نوین برندسازی و کمپین‌سازی نامزد انتخاباتی می‌گوید: «برندسازی نامزد انتخاباتی به نظر من حتی موضوعیتش از برندسازی احزاب در ایران بیشتر است. به خاطر اینکه نقش شخص در سیاست ایران همواره بیشتر از احزاب بوده است. » به اعتقاد این دانش آموخته علوم سیاسی با وجود پویایی فضای انتخاباتی کشور پتانسیل‌های زیادی برای فعالیت و مطالعه بر روی بازاریابی سیاسی در ایران وجود دارد.
  • ما شما را تنها نمی‌گذاریم

    دکتر عبدالرحیم حزینی متخصص سرطان‌شناسی و متخصص طب تسکینی متولد شهرستان گرگان است. وی دیپلم خود را در گرگان گرفته است و بعد از آن برای ادامه تحصیل عازم ایتالیا شد و توانست در پنج سال و نیم پزشکی عمومی خود را بگیرد و به‌عنوان نخبه شناخته شود. بعد از آن برای افزایش اطلاعات پزشکی و یادگرفتن علم روز به کشورهای مختلفی مثل انگلیس و ژاپن سفر کرد. بعد از اخذ مدرک تخصصی در رشته خون و سرطان در ایتالیا برای درمان بیماران ایرانی به ایران بازگشت و در شهر اصفهان مشغول به درمان بیماران سرطانی اصفهان و شهرهای اطراف شد.
  • سقوط ساخت‌و‌ساز در کشور

    مرکز آمار ایران از کاهش ۲۹ درصدی واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران و ۷/ ۳۷ درصدی آن در کل شهرداری‌های کشور در زمستان ۹۳ نسبت به زمستان ۹۲ خبر داد. بررسی نتایج طرح «جمع‌آوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور» در زمستان سال۱۳۹۳ نشان می‌دهد: در زمستان سال ۱۳۹۳، تعداد ۱۹۳۹۴ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۲۹ درصد کاهش داشته است.
  • فرصت طلایی گردشگری

    اعلام خبر توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی، نه تنها نوید بخش سرمایه‌گذارانی شد که به دنبال فرصت‌های اقتصادی در ایران هستند بلکه سیگنال مثبتی هم به گردشگران خارجی داد تا از فرصت طلایی پیش آمده استفاده کنند و ایران زیبا را در لیست سفرهای تفریحی خود قرار دهند. هر‌چند از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، اقبال گردشگران به کشورمان بیشتر شده، اما تقویت بخش گردشگری می‌تواند به ارزآوری بیشتر در این حوزه بینجامد. انتظار می‌رود به زودی شمار تقاضاها برای سفر به ایران افزایش یابد.
    .
  • بازی دوگانه در واشنگتن

    در ایالات‌متحده آمریکا، نظرسنجی از شهروندان با دو هدف عمده توسط نهادهای معتبر خصوصی انجام می‌شود. یک هدف این است که واقعیت‌های جامعه و خواست شهروندان برای رهبران و روسای کشور آشکار شود و هدف دوم این است که این خواسته باید محور اتخاذ تصمیم‌ها باشد. شبکه خبری ان‌بی‌سی در این روزهای گرم مذاکرات نتایج نظرسنجی خود از مردم آمریکا درباره توافق یا عدم توافق هسته‌ای کشورشان با ایران را دستمایه کار قرار داده است. شبکه خبری ان‌بی‌سی می‌گوید: بنا بر نظرسنجی تازه‌ای در آمریکا، با نسبت ۲ به ۱، شمار کسانی که از توافق احتمالی اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی حمایت می‌کنند، دو برابر بیشتر از مخالفان آن است.
  • بربادرفته

    مجتبی سرانجام پور
    همیشه ساعت ۴ سر کوچه میرچی با بقیه بچه ها قرار داشتیم این بار هم مثل همیشه توپ را بابای وحید شوت کرده بود تا برود به آسمان تا تواناییش را جلوی رفقا به رخ بکشد اما باز هم گم و گور شده بود،نفری ۵ ریال گذاشتیم تا از اصغر آقا دو تا توپ بخریم یکی کم باد برای لایه کردن و آن یکی پرباد. دختر ها هم لی لی کشیده بودند و بعضی ها مثل خواهر سعید چادر مادرشان را آورده بودند تا با بقیه خاله بازی کنند. بازی که شروع می شد یک نفس تا ۹ شب ادامه پیدا می کردتا وقتی که صدای مادر ها از خانه ها بلند می شد و با انواع و اقسام لقب ها ما را صدا کنند ، آخر سر هم پس از بگو مگو های فراوان وارد خانه می شدیم تا بابا بیاید و شام بخوریم .
  • قواعد تجارت در بازار سیاست

    دکتر محمد کمالی‌زاده
    هیات علمی جهاد دانشگاهی
    چرا اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موفق می‌شود رقیبان خود را شکست دهد؟
    چرا انتخاب سارا پیلین به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور از سوی مک کین یک اشتباه بزرگ بود؟ چرا احمدی نژاد و روحانی می‌توانند از کاندیدایی کم شانس به برنده بیشترین آرای مردمی تبدیل شوند؟ و. . . به این قبیل سوالات می‌توان از جوانب مختلف پاسخ گفت، اما متخصصان بازاریابی سیاسی بر این باورند که بهترین پاسخ‌ها در نزد آنها است. آنها در پاسخ به این سوالات‌ نه از قوانین ناشناخته متافیزیکی مایه می‌گذارند و نه از فلسفه و جامعه شناسی مدد می‌گیرند، بلکه ما را به قوانین تجارت در بازار سیاست ارجاع می‌دهند.
  • سردرگمی « بی بی» و کابینه اش

    واکنش سران سرزمین‌های اشغالی به چارچوب توافق انجام شده بین مبالغه در رد و پذیرش مشروط و محافظه‌کارانه در نوسان است. کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست نتانیاهو روش اول را در پیش گرفته است.

    مرکز مطالعات و پژوهش‌های سیاسی العربی در مقاله‌ای به بررسی نحوه تعامل سرکردگان رژیم صهیونیستی با بیانیه سوئیس پرداخته و نوشت: در روز دوم آوریل جاری ایران و ۶ کشور غربی به رهبری آمریکا به چارچوب توافق در زمینه برنامه هسته‌ای ایران دست‌ یافتند و قرار شد مذاکرات برای تهیه توافق‌نامه نهایی تا پایان ژوئن آینده ادامه پیدا کند.
  • تیم هسته‌ای در بهارستان

    ظریف، صالحی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای سه شنبه این هفته پس از آنکه خستگی مذاکرات نفسگیر وین را از تن به در کردند در میان نمایندگان مجلس حضور یافتند تا گزارشی از تلاش‌های خود به بهارستان‌نشینان ارائه کنند. وزیر خارجه گفت جهانیان از این توافق به‌عنوان پیروزی عقلانیت و منطق بر جنگ‌طلبی استقبال کردند. رئیس سازمان انرژی اتمی هم تاکید کرد به‌عنوان شاهدی که ۴۴ سال در فناوری هسته‌ای تجربه و تخصص دارد شهادت می‌دهد آنچه در بُعد فنی به دست آوردیم دستاوردی بزرگ و تاریخ‌ساز است.
    .
  • افق روشن سرمایه‌گذاری خارجی

    مرجان شهریاری
    دبیر گروه خودرو
    توافق هسته‌ای به همراه خود موجی از امید را در میان مردم، صنعتگران و سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی ایجاد کرد.

    در این بین رفت و آمد هیات‌های اقتصادی و بلندپایه برخی کشورهای اروپایی توقع تغییرات سریع در بخش‌های آسیب‌دیده اقتصاد را بیشتر کرده حال آنکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان لغو تحریم‌ها نمی‌تواند منجر به بهبود آنی وضعیت اقتصاد و همچنین صنایع مهم کشور شود. در این بین صنعت خودرو از جمله صنایعی است که افق‌های روشنی از سرمایه‌گذاری شرکت‌های مطرح دنیا را پیش رو دارد به طوری که طی هفته جاری نمایندگانی از دو شرکت دایملر و فولکس واگن به همراه هیات اقتصادی آلمان در ایران حضور پیدا کردند و نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران اظهار علاقه‌مندی کردند.
  • آمادگی افزایش صادرات نفتی

    خداحافظی با تحریم‌های شدیدی که طی سالیان گذشته اقتصاد کشورمان را تحت تاثیر قرار داده بود، برای صنعت نفت به منزله گشوده شدن پنجره‌های بیشتر رو به توسعه است. قبلا وزیر نفت گفته بود که ایران با لغو تحریم‌ها به زودی به جایگاه قبلی خود در صادرات نفت بازخواهد گشت. همزمان برخی گزارش‌ها از استقبال غول‌های نفتی جهان از توافق هسته‌ای خبر می‌دهند. ایران در نظر دارد که بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در مدت کوتاهی حدود ۵۰۰ هزار بشکه و در یک سال یک میلیون بشکه نفت خام به بازار عرضه کند.
    .
  • اشتیاق خودروسازان آلمانی برای حضور در ایران

    یک هیات بلند‌پایه آلمانی پس از گذشت ۶ روز از توافق هسته‌ای عازم ایران می‌شود تا در حرکتی نمادین علاقه‌مندی خود به فعالیت دوباره در ایران را نشان دهد. نکته قابل توجه در این سفر حضور برخی مسوولان دو شرکت فولکس واگن و دایملر به‌عنوان غول شرکت‌های خودروساز در هیات مذکور است. گفته می‌شود که این دو شرکت جهت بررسی بازار و همکاری مشترک با خودروسازان داخلی در این جمع حضور دارند تا پس از برداشته‌ شدن تحریم‏‌های اقتصادی بطور جدی به فعالیت بپردازند. از سوی دیگر برخی از منابع خارجی نیز اعلام کردند که «ب‌ام‌و» هم سرگرم بررسی اوضاع در ایران است و ممکن است در بلندمدت وارد بازار این کشور شود.
  • ابهام بزرگ در منابع بلوکه شده

    مجید حیدری
    عضوگروه‌بانک‌و‌بیمه
    در هفته گذشته بحث درخصوص جزئیات و حجم منابع بلوکه شده، یک علامت سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد کرد، به نحوی که برخی در شبکه‌های اجتماعی با مقایسه اختلاف ارقام اعلام شده توسط مقامات خارجی و داخلی، در جست وجوی منابع گم شده می‌گشتند.

    این در حالی است که به زعم کارشناسان ریشه این ابهام در مفهوم دارایی‌های بلوکه شده است. برای توضیح این موضوع ابتدا باید به میزان منابع بلوکه و سهم هریک از نهادها توجه داشت. مسوولان بانک مرکزی در توضیح این مورد سهم کل دارایی‌های بلوکه شده را ۶/ ۸۹ میلیارد دلار اعلام کردند که از این رقم، ۲۳ میلیارد دلار سهم منابع بانک مرکزی، ۶ میلیارد دلار سهم منابع نفتی دولت، ۴/ ۲۲ میلیارد دلار وثیقه در چین (برای تامین مالی پروژه‌های عمومی)، ۵/ ۲۴ میلیارد دلار سهم شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت، ۱۰ میلیارد دلار سهم بانک‌های ایرانی و ۷/ ۳ میلیارد دلار اوراق مسدودی ناشی از حکم دادگاه بوده است.
  • نازک‌ترین موبایل‌های هوشمند بازار

    شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های موبایل هر روز تلاش می‌کنند تا در طراحی گوشی‌های هوشمند ضخامت بدنه آنها را کمتر و کمتر کنند. برخی معتقدند این تلاش‌ها به صورت افراطی و خارج از حد عادی انجام می‌شود و گاهی برخی قابلیت‌ها و یا تمرکز بر مشخصات دیگر قربانی این کاهش ضخامت می‌شود.
    با این وجود خواسته کاربران و نیاز بازار هم با این تلاش مطابقت دارد تا در نهایت این قطار با سرعت زیاد به حرکت خود ادامه ‌دهد. در مقام عمل هم کاربران به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کاربرانی که به دنبال گوشی‌های هوشمند با ضخامت کم هستند و کاربرانی که این ویژگی در درجه پایینی از اهمیت برای آنها قرار گرفته است.
  • رونق مسکن با تاخیر

    توافق هسته‌ای هفته گذشته اگرچه برخی از مولفه‌های اقتصادی از جمله ارز و بورس را تحت تاثیرخود قرار داد اما به گفته صاحب‌نظران اقتصادی تاثیر آن روی بازار مسکن آنی نخواهد بود و حداقل به زمانی حدود ۶ ماه نیاز خواهد داشت. ورود سرمایه‌های خارجی طی ماه‌های آینده اگرچه به بخش مسکن رونق می‌دهد اما از آنجا که بازار عرضه، کشش پاسخگویی به تقاضای جدید ناشی از رونق را دارد، قیمت مسکن دست‌کم تا ۶ ماه آینده تغییر چندانی نخواهد کرد. برخی کارشناسان البته نسبت به کمبود عرضه در سال۹۵ هشدار داده‌اند.
    .
  • عکس خبری - ۱ مرداد ۹۴

  • ساز مخالف، ساز کوک

    همزمان با اعلام توافق بر سر جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، شخصیت‌های برجسته سیاسی جهان به اظهارنظر درباره این توافق پرداختند. مذاکرات هسته‌ای که با قرائت متن پایانی به وسیله محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان و فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پایان یافت، بلافاصله موافقان و مخالفانی داشت. در این میان باید گفت مخالفان از مدت‌ها پیش از توافق پرچم خود را بلند کرده بوده و خواستار عدم توافق شده بودند. مهم‌ترین‌ شخصی که به‌طور آشکارا از توافق انتقاد می‌کرد، نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بودکه بارها موضع خود را در این رابطه اعلام کرده است.
  • چگونه مخاطب هدف خود را شناسایی کنید

    سیدامیر تقی‌آبادی
    شناسایی درست مخاطب هدف برای هر تجارتی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو است. این نکته برای هر دادوستدی مهم است. از حقوق و دستمزد گرفته تا سرمایه‌گذاری روی ایده‌های جدید شما؛ به هر حال مهم است که بدانید باید سراغ چه شخصی بروید. این اصلا منطقی نیست که بخواهید همه را خشنود کنید. زمان شما، انرژی و پول شما محدود است و بهتر است با دقت بیشتری از آن استفاده کنید و در اولین قدم بهتر است جامعه هدف خود را تا حد قابل‌قبولی محدود و مشخص کنید.
    اصول ایجاد رابطه: زیاد ببخشید تا زیاد به‌دست آورید
    روابط فردی یکی از نیازهای ضروری هر انسانی است.
  • رقابت در جاده مخصوص

    با وجود تاثیر مثبت توافق هسته‌ای بر اغلب بازارها، اما رکود بازار خودرو نه تنها همچنان ادامه دارد بلکه وزیر صنعت می‌گوید قیمت خودروهای داخلی پس از توافق کاهش نمی‌یابد. از طرفی با اشتیاقی که خودروسازان خارجی برای ورود به بازار ایران از خود نشان داده‌اند، اولویت با کشورهایی است که در طول تحریم‌ها ایران را تنها نگذاشته‌اند. گفته شده شرکت‌های خودروساز فرانسوی و آلمانی برای ورود به بازار ایران با هم در رقابتند. با لغو تحریم‌های ایران، بازار خودرو رشد خوبی در سال‌های آینده خواهد داشت.
    .
  • حال و هوای بازار مسکن پس از توافق هسته‌ای

    با توافق نهایی ایران و گروه ۱+۵، بر سر مسائل هسته‌ای، بازار مسکن از انتظاری که پیش از این در پی نامشخص بودن نتایج این مذاکرات ایجاد شده بود، خارج شد تا طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو حجم معاملات و قیمت آپارتمان‌های مسکونی در مسیر تعیین شده‌ای قرار بگیرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که تعیین مسیر نهایی سه شاخه اصلی بازار مسکن شامل قیمت، حجم معاملات و میزان ساخت و ساز واحدهای مسکونی، به‌رغم پایان گرفتن دوران طبیعی رکود پس از حدود دو سال، طی ماه‌های اخیر به تعویق افتاده بود، اغلب کارشناسان و فعالان بازار مسکن علت این تاخیر را انتظاری می‌دانستند که از ناحیه خریداران و فروشندگان ملک برای آگاهی از سرنوشت نهایی مذاکرات، در بازار خرید و فروش آپارتمان‌ها، حاکم شده بود.
  • تبلیغات درست کیفیت اداره کشور را ارتقا می‌دهد

    سعیده شیرانی
    تبلیغات سیاسی یکی از چالشی‌ترین مباحث عملیاتی حوزه سیاسی است و از طرف دیگر به شدت از یافته‌ها و تجربیات سایر حوزه‌های دور و نزدیک استفاده می‌کند. به‌رغم این در کشور ما کارشناسان بسیاری هستند که معتقدند تبلیغات سیاسی همچنان در دوران طفولیت خود باقی مانده و آن طور که باید و شاید نتوانسته فایده اش را به اثبات برساند؛ هر چند که هنوز تبلیغات سیاسی، پرهزینه‌ترین فعالیت سیاسی و انتخاباتی است. همین هزینه‌ها تامل جدی درباره استفاده از روش‌های صحیح علمی و موثر را در تبلیغات ضروری می‌کند.
  • تیپ‌های شخصیتی را بشناسیم

    میترا فری‌نژاد(دریا حقی)
    farinezhad_mitra@yahoo. com
    همه انسان‌ها درون خود تیپ‌های شخصیتی‌ای دارند که تقویت هرکدام از آنها شخصیت غالب بر فرد را می‌سازد و تعدیل آنها موجب تعادل رفتاری، سلامت روانی و موفقیت در زندگی می‌شود. در موارد زیادی، بسیاری از رفتارهای آسیب‌زننده‌ای که از خود بروز می‌دهیم به دلیل حضور پررنگ یکی از این تیپ‌های شخصیتی است.
    اتخاذ این تیپ‌های شخصیتی راه‌هایی هستند برای چشم‌پوشی از تضادها و اجتناب از مواجهه با آنها، رفع اضطراب و ترس‌هایمان و. . . اما ما می‌توانیم با شناخت و کار بر آنها در خود تعادلی ایجاد کنیم که به موفقیت ما در زندگی در تمام ابعاد آن بینجامد.
  • دردسر جدید برج‌سازی‌های تهران

    ریه‌های تنفسی شهر در حال بسته شدن است. دستیابی به سود حاصل از ساخت‌وساز‌های چند ده طبقه‌ای چند سالی است که باغات شمال تهران را به‌دلیل کمبود زمین طعمه بساز و بفروش‌ها کرده است. درختان مظلومی که به‌راحتی سر فرود می‌آورند و جای خود را به آسمانخراش‌های ناموزون می‌دهند. همین پدیده سبب شده تا سطوح باقیمانده از عرصه سبز کلان‌شهر تهران، قابلیت تصفیه هوای پایتخت را از آلودگی‌هایی که فراتر از حد استاندارد تولید می‌شوند، از دست بدهند و وضعیت زیست‌محیطی این کلان‌شهر قرمز شود. مطابق با گزارش‌های اخیر کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران، ظرف ۲۵سال اخیر، ۲۴درصد از مساحت سبز پایتخت- عرصه‌های باغی- زیر بار ساخت‌وساز قرار گرفته و با این میزان تغییرکاربری، عملا ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات تهران که معادل کل فضای سبز این شهر در دهه ۵۰ بوده، به ساختمان‌های مسکونی و تجاری تبدیل شده است.
  • فرسودگی روانی در نتیجه فشار کار

    نگار حسینی
    آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا است. به نظر می‌رسد با این عنوان کارمندان این کشور به نسبت دیگر کشورها باید حال و روز بهتری داشته باشند با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از کارمندان این کشور از فرسودگی روانی ناشی از فشار کار رنج می‌برند.

    مجله مدیر، ازنشریات آلمانی در سال ۲۰۱۲ گزارش داد که به‌طور متوسط سالانه ۱۵۰۰ تا ۳۳۰۰ کارمند از شرکت‌های ۳۰ DAX بابت فرسودگی روانی ناشی از فشار کار به بیمارستان مراجعه می‌کنند. در سال ۲۰۱۳ نیز وزیر کار آلمان اعلام کرد که استرس‌های ناشی از فشار کار موجب شده است که در سال ۲۰۱۱، ۵۹ میلیون روز از دست رفته در روزهای کاری این کشور گزارش شود که این برای اقتصاد آلمان در حدود ۶ میلیارد یورو هزینه در بر داشته است.
  • کلاهبرداری برخی تعمیرگاه‌های غیرمجاز از مالکان خودرو

    کلاهبرداری آن هم به شیوه بسیار معمول در تعمیرگاه‌های غیرمجاز خودرو باب شده است. کلاهبرداری‌ای که مشتری بخت برگشته به‌دلیل نداشتن دانش فنی خودرو از آن اطلاعی ندارد اما در دام آن افتاده است. هر چند این روزها سوء استفاده از مشتریان در هر حرفه و شغلی وجود دارد اما کلاهبرداری تعمیرگاه‌های غیرمجاز خودرو داستان تازه‌ای است که بسیاری از مشتریان از آن اطلاعی ندارند. ماجرا از این قرار است که به تازگی برخی از مشتریان خودروهای سواری متوجه شده‌اند که در مراجعاتشان به برخی تعمیرگاه‌های غیرمجاز عیب کوچک خودروشان چنان بزرگ جلوه داده شده که هزینه‌های هنگفتی را برای آنها به بار آورده است.
  • نگاهی به ذخایر ارزی ایران وجهان

    بانک‌های مرکزی جهان معمولا ذخایر خارجی خود را به صورت دلار و سبدی از ارزهای معتبر بین‌المللی نگه می‌دارند. ژاپن، چین، تایوان، هنگ‌کنگ، هند و کره دارای ذخایر ارزی بالایی هستند. بخشی از ذخایر ارزی کشورهای مختلف برای بازپرداخت بدهی‌های خارجی و جبران کسری تراز تجاری استفاده می‌شود. مهم‌ترین بخش از ذخایر ارزی کشورها را سپرده‌های کوتاه‌مدت ارزی تشکیل می‌دهد. ذخیره طلا به طلایی گفته می‌شود که بانک‌های مرکزی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود و تضمین پرداخت تعهدات مالی خود مثل سپرده‌های بانکی، دارندگان پول‌های کاغذی و بدهی شرکای تجاری یا به‌عنوان پشتوانه‌ای برای پول نگهداری می‌کنند.
  • افت عجیب شاخص

    بورس اوراق بهادار تهران اگرچه روزهای پیش از توافق، خوش‌بینی خود را به نتیجه مذاکرات هسته‌ای با رشد شاخص نشان داد اما فردای توافق ریزش عجیبی داشت که البته در اولین روز پس از تعطیلات عید فطر هم ادامه یافت. اگرچه کارشناسان افزایش عرضه گروه‌های خودرویی در کنار توقف گسترده نمادها به دلیل برگزاری مجامع را در ریزش شاخص بی‌تاثیر نمی‌دانند، اما در همین حال پیش‌بینی‌ها حاکی از بهتر شدن شرایط بازار سرمایه و جبران زیان سهامداران در آینده‌ای نزدیک است.
    .
  • ۵ راه‌حل برای مشکلات مالی خانوار

    سارا بروکس
    شما چه پول زیادی داشته باشید چه کم، چه اعتبار زیادی داشته باشید چه کم، به احتمال قوی مسائل مالی برای خانوار شما مطرح است. مشکلات مالی رایج هستند و شامل مسائل مختلفی مانند نداشتن پول کافی، از دست دادن شغل و تضاد ارزشهای مالی می‌شود. موضوعات مالی اغلب هر روز مورد بحث واقع می‌شوند پس چه بر مسائل مالی مسلط باشید و چه در ابتدای راه باشید، موضوعات مالی برای شما و خانواده شما مهم هستند. بیایید به ۵ مشکل عمده مالی خانواده‌ها نگاهی بیندازیم و بعد راه‌حل‌هایی برای آنها ارائه دهیم.
  • بازاریابی برای«مفاهیم»

    شراره عبدالحسین‌زاده
    دانش‌آموخته دکترای علوم‌سیاسی
    کاربرد بازاریابی در سیاست هم در بازاریابی و هم در علوم سیاسی نادیده انگاشته شده است. دانشمندان علوم سیاسی در حالی که مطالعه انتخابات، موضوع اصلی آنهاست اما بر موضوعاتی تمرکز می‌کنند که با دغدغه‌ها و مسائل بازاریاب‌های سیاسی فاصله دارد.

    آنها به جای تاکید و تمرکز بر استراتژی‌های مبارزات انتخاباتی و مدیریت آن، بیشتر بر روابط سازمانی، فرآیندهای قانونی، سیاست‌گذاری عمومی و توصیف علمی پدیده سیاست و انتخابات تاکید دارند.
  • سکه از رونق افتاد

    خوش‌بینی به توافق هسته‌ای در کنار کاهش قیمت جهانی اونس، بازار سکه را از رونق انداخت و به سقوط هر چه بیشتر قیمت‌ها کمک کرد. اگرچه قیمت سکه فردای توافق به دلیل برخی عوامل افزایش یافت اما نتوانست زیاد مقاومت کند و از روز پنج‌شنبه گذشته روند کاهشی در پیش گرفت و روز سه‌شنبه این هفته هر سکه حدود ۸۶۰ هزارتومان به فروش رفت. کارشناسان کاهش ارزش دلار طی روزهای اخیر در کنار سقوط بی‌سابقه قیمت اونس در بازارهای جهانی را عوامل موثری در کاهش قیمت سکه و طلا می‌دانند.
    .
  • نحوه گرفتن فیلم از صفحه‌نمایش سیستم‌عامل‌های مختلف

    بسیاری از مواقع نیاز داریم از روی اطلاعات صفحه نمایش که به‌صورت خودکار امکان ذخیره کردن آنها وجود ندارد مانند عکس، نوشته و. . . عکس تهیه کنید. تهیه عکس از روی صفحه نمایش سیستم‌عامل‌های کامپیوتری از طریق راه‌های ساده‌ای مانند استفاده از کلید PrtSc+Ctrl کیبورد امکان‌پذیر است. تهیه عکس صفحه نمایش موبایل یا تبلت هم از طریق ترفند‌های مختلفی که قبلا به آن اشاره کردیم ممکن است؛ اما تا به حال نیاز داشته‌اید که از صفحه نمایش کامپیوتر یا دستگاه دیجیتالی خود فیلم تهیه کنید؟ باید بدانید که در این زمینه نیز راه‌هایی وجود دارد.
  • سوغات «وین» برای توریسم

    پرستو فخاریان
    دبیر گردشگری
    «پس از توافق وین و تنها ظرف یک هفته، شمار تقاضاها برای سفر به ایران افزایش قابل‌توجهی داشته است»؛ این را روزنامه گاردین به نقل از مدیر بازاریابی یک موسسه توریستی انگلیسی ذکر کرده که طی ۱۰ سال گذشته گردشگران غربی را به ایران می‌آورده است. مایکل پولمن گفته که پیش از این در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز شمار تقاضاها برای سفر به ایران افزایش داشته است، اما حالا با انجام این توافق تاریخی، انتظار می‌رود این میزان دست کم ۳۰ درصد افزایش یابد. این تنها یکی از نشانه‌هایی است که ما را با واقعیتی قریب‌الوقوع به نام «سونامی توریست‌های ورودی» مواجه می‌کند؛ سونامی‌ای که هم ممکن است صنعت گردشگری کشور را ببلعد و هم اگر به بهترین شکل مدیریت شود می‌تواند رونق را به کسب و کارهای توریستی ما بازگرداند.
  • طوفان و سیل در تابستان

    در آخرین روزهای نخستین ماه تابستان، تغییرات جوی بسیاری از مردم مناطق مختلف کشورمان را غافلگیر کرد. در برخی نقاط چون استان اردبیل، برف و سرما مردم را مجبور به استفاده از لباس‌های گرم در فصل تابستان کرد. بارش شدید باران در شهرهای سقز و بانه موجب جاری شدن سیلاب شد و طغیان رودخانه و سیل در کرج و ریزش کوه در جاده امامزاده داوود ۱۱ نفر را کشت. ضمن آنکه توفانی توام با گرد و غبار با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت روز یکشنبه تهران را در نوردید و خساراتی را هم بر جای گذاشت.
    .
  • لغو تحریم‌ها در سازمان ملل

    یک هفته پس از تدوین متن نهایی برنامه جامع اقدام مشترک، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن توافق اتمی هفته گذشته میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵ مورد تایید قرار گرفته و تمام اعضای سازمان ملل را به اجرای متن این توافق موظف می‌کند.

    این قطعنامه که با رای موافق ۱۵ عضو این سازمان به تصویب رسید، تحریم‌های اعمال شده در قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران را رفع می‌کند. بر اساس این قطعنامه، هنگامی که ایران به تعهدات خود عمل کند، تمام قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت در مورد برنامه اتمی ایران لغو می‌شود، اما محدودیت‌هایی از جمله در مورد خرید و فروش تسلیحات برای چند سال برای ایران باقی می‌ماند.
  • اشتیاق سرمایه‌گذاران آلمانی

    به نظر می‌رسد آلمانی‌ها مشتاق‌تر از سایر کشورهای غربی برای سرمایه‌گذاری در ایران هستند. چرا که هنوز یک هفته از توافق هسته‌ای نگذشته، معاون صدراعظم آلمان به همراه یک هیات تجاری ۶۰نفره راهی ایران شد تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دوران پس از لغو تحریم‌ها را بررسی کند. ۵ وزارتخانه ایرانی به همراهی بخش خصوصی میزبان اولین گروه از صنایع برتر آلمانی بودند که اغلب مذاکرات پیرامون نفت و گاز، پتروشیمی، خودرو، آب و برق، ایجاد واحد‌های صنعتی و توسعه نساجی صورت گرفته است.
    .
  • خیز جمهوری خواهان، دفاع دموکرات ها

    در حالی که ضرب‌الاجل رسیدن به توافق در مورد برنامه هسته‌ای ایران به سرعت نزدیک می‌شد، فعالیت مخالفان و موافقان آن نیز شدت گرفته بود. آنها سعی داشتند واکنش عمومی و کنگره به توافق نهایی و جامع را تحت‌تاثیر قرار دهند. کنگره آمریکا قصد داشت دست کم تا ۳۰ روز این توافق را بررسی کند، اما به‌دلیل تمدید دوباره مذاکرات این امر به ۶۰ روز کشیده شد. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به این موضوع پرداخته است، از جمله به سخنان اخیر شهردار دموکرات شهر «جرسی» در نشستی با مقامات یهودی اشاره می‌کند که او در آن پنج شرط بسیار مشخص برای قابل قبول ساختن هر توافقی با ایران عنوان کرد: دسترسی آزادانه به مراکز اتمی ایران؛ توضیح کامل درباره تلاش‌های گذشته ایران برای تهیه سلاح اتمی؛ لغو تحریم‌ها فقط پس از آنکه مسلم شد ایران شرایط توافقنامه را رعایت می‌کند؛ توقف بلندمدت جاه‌طلبی‌های اتمی ایران و برچیدن کامل تمام تاسیسات زیربنایی اتمی ایران.
  • مراکشی‌ها از مه آب می‌گیرند

    مراکش به تازگی بهره‌گیری ازتکنولوژی محیط‌زیستی را شروع کرده‌است که به وسیله آن می‌توان مه را به آب تبدیل کرد. این تحول از چند جهت اهمیت دارد. اول اینکه بخش‌هایی از مراکش مدت‌های طولانی در سال دارای مه در وضعیت آب‌وهوایی‌شان هستند و نکته دیگر اینکه همین بخش‌ها با کمبود آب روبه‌رو هستند و در برخی روستاهای جنوب غربی این کشور، روستاییان به‌ویژه زنان کیلومترها باید به مناطق دور بروند تا به آب دست یابند. در برخی روستاهای مراکش زنان و کودکان گاه روزی ۴ ساعت برای این کار مجبور به پیاده روی هستند. به تازگی برای برخی خانواده‌ها در این مناطق و روستاها، تاسیسات و تکنولوژی تبدیل مه به آب نصب شده‌است.
  • با توافق کنار بیا

    تنها ساعاتی پس از امضای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آن را محکوم کرد و گفت که این توافق نه فقط برای رژیم صهیونیستی که برای «کل جهان» یک تهدید است. این در حالی است که این توافق هرگونه اتهام علیه ایران در مورد دسترسی به سلاح هسته‌ای را منتفی می‌کند و نظم منطقه‌ای خاورمیانه را تغییر خواهد داد اما هیچ‌یک از این سناریوهای خوش‌بینانه در آینده نزدیک محقق نخواهد شد و به شرایط سیاسی داخلی ایران و چگونگی پیگیری اهداف منطقه‌ای این کشور بستگی خواهد داشت.
  • برندسازی در سیاست

    دکتر فرزاد مقدم
    متخصص برندینگ
    مروزه واژه برند به‌طور معمول در گفتمان سیاسی و محاوره مردمی به کار برده می‌شود. در علوم سیاسی این تمایل وجود دارد که برند را به‌عنوان مابه‌ازایی برای حزب شناخته شده و شخصیت‌های سیاسی به‌کار برند. یک برند مفهوم کامل‌تری از یک تصویر است. یک برند تصویری برانگیخته شده است که در یک سطح عاطفی تشدید می‌شود و وفاداری خریدار را برمی‌انگیزاند. اما از آنجا که متغیرهای موثر در شکل‌گیری برند فرآیند مشخصی را نیاز دارند از مدل‌ها برای ساخت برند در عرصه سیاسی استفاده می‌کنیم.
  • نماد میدان انقلاب چه شد؟

    شاپور افشار
    سال‌ها است نماد میدان انقلاب بلاتکلیف است. از روزی که نماد استوانه‌ای گذشته برای ساخت ایستگاه مترو برداشته شد تا به امروز. هر چند در این میان‌مدت کوتاهی نمادی گنبدی شکل در میانه این میدان جا خوش کرد، اما به دلیل انتقاد برخی به طراحی آن تخریب و دوباره برای نماد میدان انقلاب فراخوان داده شد.

    در هنگام تخریب دومین نماد میدان انقلاب، اعلام شد این طرح برای میدان انقلاب موقتی بوده و قرار است نمادی در شان این میدان طراحی شود. در همان زمان مجسمه‌ساز پیشین میدان انقلاب در گفت‌وگویی درباره این نماد تخریب شده گفته بود: سازه تخریب شده یک مدل اقتباسی از یک استادکار معروف معماری ایران بود که نشانه‌هایی از موقتی بودن نداشت؛ چراکه شهرداری ۳۰۰ میلیون تومان پول خرجش کرده بود.
  • نوبتی فرمانده مالی خانواده شوید

    اقتصاد خانواده تنها محدود به خانواده‌های مرفه و ثروتمند نیست. این علم برای اقشار کم‌درآمد که اتفاقا دخل و خرجشان همخوانی ندارد، کاربردهای بیشتری خواهد داشت. از نکات قابل‌توجه در اقتصاد خانواده این است که افزایش درآمد لزوما به معنی بهبود معاش خانواده نیست بلکه افزایش درآمد، افزایش هزینه‌ها را در پی خواهد داشت و این مدیریت هزینه‌هاست که هنر گردانندگان اقتصاد خانواده را آشکار می‌کند. کم و بیش همه به این نتیجه رسیده‌اند که برای مدیریت شرایط مالی خانواده باید برنامه‌ریزی دقیق و مشخصی داشت. خانواده‌ها می‌توانند دور هم بنشینند و در مورد برنامه‌های خود تصمیم‌گیری کنند.
  • با سازماندهی محیط کارتان، بهره‌وری را افزایش دهید

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
    چه شما در اداره کار کنید یا از خانه امور را پیگیری کنید، از دست دادن تمرکز و داشتن احساسات ناخوشایند امری طبیعی است. محیطی که در آن قرار گرفته‌اید بر سلامت روحی و بازده کاری شما تاثیر می‌گذارد. به نکات زیر توجه کنید تا محیط کاری شاد، سالم و بهره‌ور داشته باشید. ۱- صدا: به جای گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، چرا سعی نکنیم که به صدای پیرامون گوش فرا دهیم؟ پژوهشی در دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد که صدای پیرامون در مقایسه با سروصدای بالا که پردازش اطلاعات را دچار مشکل می‌کند، برای بهره‌وری ایده‌آل است تا جایی که به شما کمک می‌کند اطلاعات دشوار را تحلیل کنید.
  • دلارهای بلوکه شده جنجالی

    همزمان با اعلام خبر توافق هسته‌ای، یک موضوع دیگر هم به شدت در محافل رسانه‌ای کشورمان خبرساز شد. میزان دلارهای بلوکه شده ایران در آن سوی مرزها که با لغو تحریم‌ها آزاد خواهد شد به دستمایه اختلاف نظر در میان برخی مسوولان و حتی افکار عمومی تبدیل گردید.

    تا جایی که رئیس کل بانک مرکزی را بر آن داشت تا با نوشتن نامه‌ای به رئیس‌جمهوری درباره رقم دقیق دلارهای بلوکه شده توضیح دهد. آن‌گونه که یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته رقم پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور که بدون اما و اگر به خزانه کشور باز می‌گردد طبق نامه مذکور حدودا ۲۶ میلیارد دلار است.
  • دموکرات‌ها در برزخ صهیونیست‌ها

    موسسات موافق و مخالف توافق هسته‌ای ایران در آمریکا در مدت ۶۰ روز باقیمانده برای تصویب این توافق‌نامه در کنگره هر یک به تبلیغ دیدگاه خود خواهند پرداخت. شبکه تلویزیونی العربیه گفت: پس از حصول توافق هسته‌ای با ایران، گروه‌های طرفدار و مخالف این توافق‌نامه در آمریکا تبلیغاتی را متناسب با دیدگاه خود آغاز کرده‌اند. هدف هر یک از این گروه‌ها به دست گرفتن گفتمان غالب در این کشور طی ۶۰ روز آینده پیش از رأی گیری درباره این توافق‌نامه در کنگره است. این شبکه در ادامه تصاویری از این تبلیغات پخش کرد و خبرنگار این شبکه در واشنگتن گفت: این تصاویر را پایگاه طنز funny or die پخش کرده است و در یکی از این ویدئوها نشان داده می‌شود که آمریکا و ایران در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها به توافق می‌رسند و لحظاتی بعد گروهی از اعضای سنا که مخالف این توافق‌نامه هستند با انواع تسلیحاتی که در دست دارند در تصویر ظاهر می‌شوند و طرفین مذاکره کننده را زیر آتش می‌گیرند.
  • بهانه های بنی اسرائیلی

    اجازه بدهید صادق باشیم: بیش از ۹۰ درصد حامیان چارچوب توافق از هرگونه چارچوبی که دولت اوباما به آن می‌رسید حمایت می‌کردند. نزدیک به ۱۰۰ درصد کسانی که مخالف چارچوب توافق هستند، با هرگونه چارچوبی مخالف هستند.

    اینجا چه خبر است؟ چرا ما چنین بحثی را درباره توافق داریم که براساس خطوط حزبی تعیین می‌شود حتی قبل از این اصلا بحثی وجود داشته باشد جرمی شاپیرو از بروکینگز می‌گوید: «برنامه هسته‌ای ایران آن چیزی نیست که موافقان و مخالفان درباره آن بحث می‌کنند. » شاپیرو معتقد است که بزرگ‌ترین سوال این است که ما چگونه در رابطه با «چالش ایران برای رهبری ایالات‌متحده» در کشورهای اطراف ایران و اینکه آیا ایران در نظم منطقه‌ای ادغام می‌شود، می‌خواهیم رفتار کنیم.
  • موج خوشحالی و حمایت هسته‌ای

    اعلام خبر توافق هسته‌ای نه تنها موجی از امید و خوشحالی را به میان مردم بازگرداند بلکه حمایت و قدردانی مقام معظم رهبری و مراجع عظام را هم در پی داشت. رهبر انقلاب در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور از زحمات فراوان رئیس‌جمهور و تلاش پیگیر هیات مذاکره‌کننده قدردانی کردند. برخی مراجع هم در دیدار با رئیس دفتر رئیس‌جمهور تلاش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را متعهدانه و هنرمندانه عنوان کردند. در همین حال در روزهای پس از توافق سیلی از پیام‌های خارجی و داخلی تبریک به دولت و ملت ایران سرازیر شد.
    .
  • قیمت مسکن افزایش می‌یابد؟

    فرید قدیری
    دبیر گروه بورس
    با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران و ١+٥، بازارهای اقتصادی از برزخ یکساله خود خارج شدند. در این میان برخی جوسازی‌ها از احتمال جهش قیمت مسکن در کوتاه مدت حکایت می‌کند حال اینکه، مطابق تحلیل‌های کارشناسی و با کنار هم قرار دادن مستندات آماری از وضعیت گذشته، حال و آینده بازار مسکن، محتمل‌ترین گزینه برای آینده قیمت مسکن، گزینه افزایش تدریجی و خفیف قیمت مسکن آن هم پایین تر از نرخ تورم است. به گونه‌ای که قیمت واقعی مسکن در ماه‌های آینده همچنان منفی خواهد بود.
  • چند نکته برای یک سفر اقتصادی

    شروع تعطیلات تابستانی با آغاز برنامه‌ریزی خانواده‌ها برای تنظیم زمان، مکان و پیش‌بینی بودجه سفرهای تابستانی همراه است. بسیاری از خانواده‌ها به دنبال تعیین زمان مناسبی برای اختصاص بخشی از بودجه ماهانه خود به این سفرها هستند. برخی از خانواده‌ها برای گذراندن تعطیلات تابستانی به پس‌انداز خانوادگی خود پناه می‌برند و برخی دیگر به دلیل هزینه‌های بالای سفر، آن را از لیست تفریحات خانواده خط می‌زنند اما راهکارهایی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آنها هم به سفر رفت و هم اینکه بودجه و پس‌انداز خانواده را ویران نکرد.
  • پارادوکس ذخایر ارزی

    علی فرحبخش
    در‌حالی‌که جنگ جهانی دوم به پایان خود نزدیک می‌شد، یک کنفرانس بین‌المللی تاریخی در برتن وودز، واقع در نیوهمپشایر، در سال ۱۹۴۴ برگزار شد.

    در این سال نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلستان و ۴۲ کشور دیگر گرد هم آمدند تا درباره نظام پولی بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم تصمیم‌‌گیری کنند. نظامی که بعدها به برتن وودز معروف شد، در واقع یک نظام پایه برابری طلا به دلار محسوب می‌شد. در این نظام، دلار بر حسب طلا تعریف شده بود و تمام پول‌های دیگر بر حسب دلار تعریف می‌شد. آمریکا ارزش دلار را برابر یک سی و پنجم اونس طلا تعیین و اعلام کرد آمادگی تبدیل هر میزان دلار به طلا را بدون هیچ گونه محدودیتی در نرخ تعیین شده دارد.
  • فوبیای عربستان و متحدان سابق واشنگتن

    نویسنده: Shadi Hamid
    مترجم: مریم رضایی
    من مدت‌ها از حامیان توافق با ایران بودم. حال که این توافق به سرانجام رسیده، همچنان از آن حمایت می‌کنم. برخلاف بسیاری افراد حس نمی‌کنم ایالات متحده هزینه‌ زیادی بابت این توافق پرداخت کرده است، چون قابلیت هسته‌ای ایران را مساله اصلی نمی‌دانم. البته که برنامه هسته‌ای ایران حائز اهمیت است، اما موضوع مهم‌تر نوع بازی منطقه‌ای ایران است. متحدان آمریکا در خلیج‌فارس به این موضوع پی برده‌اند. چیزی که بیش از همه آنها را نگران کرده، قدرت گرفتن ایران در منطقه است.
  • معمای ارزهای بلوکه شده

    سیاست خارجی دولت یازدهم سرانجام موجب توافق برای حذف تحریم‌های اقتصادی و نفتی شده و زمینه بازگرداندن درآمدهای نفتی بلوکه‌شده به جریان اقتصادی کشور را فراهم کرده است. پول‌های بلوکه‌شده‌ای که قرار است در صورت اعتمادزایی دولت ایران، به کشور برگردانده شود اما بعد از اعلام خبر توافق، صحبت‌های متناقضی درباره حجم دلار‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی مطرح شد و ارقام متفاوتی از ۲۳ میلیارد تا ۱۵۰ میلیارد دلار عنوان شد. به همین منظور بد نیست با مراجعه آمارهای موجود برآوردی از دارایی‌های بلوکه شده ارائه شده کنیم.
  • سیاست به مثابه بازار

    دکتر شروین مقیمی
    عضوهیات علمی دانشگاه
    بازاریابی سیاسی، به عنوان یکی از شُعبِ علم سیاست که البته خصلتی مشخصا میان‌رشته‌ای دارد، محصول جهانی است که در آن رای و نظر مردم، به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موثر بر تصمیمات محسوب می‌شود که از سوی حکومت‌ها، احزاب و سیاستمداران اتخاذ می‌شود. بازاریابی سیاسی به یک معنا، از جمله الزامات اجتناب‌ناپذیر یک رژیم مردمسالار است، این نکته البته بدین معنا نیست که دانش بازاریابی سیاسی و مشتقات آن از جمله برندسازی سیاسی، استراتژی‌های انتخاباتی و الگوهای کمپین‌سازی، در همه حکومت‌های دموکراتیک یا شبه‌دموکراتیک جای خود را باز نموده و در حال گسترش است، بلکه تنها حاکی از آن است که دعویِ مردمسالاری و حکومت مردمی، در نقطه نهایی می‌تواند و شاید باید به بسط و گسترش چنین دانشی منتهی گردد.
  • بایدهای آموزش بازاریابی سیاسی در دانشگاه‌های ایران

    سید مهدی میربد
    دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران
    اهمیت مطالعات بین‌رشته‌ای در دنیای امروز و جایگاه آن در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های علمی برجسته دنیا نیاز به توضیح چندانی ندارد. با توجه به تنوع رشته‌های علوم و وابستگی آنها به یکدیگر، مطالعات بین‌رشته‌ای به مطالعاتی گفته می‌شود که در آن، برای پاسخ به سوال‌های مطروحه، از دستاوردهای یک یا چند رشته علمی بهره می‌گیرد. این مطالعات ممکن است به صورت بیان موضوع از یک رشته و یافتن حکم آن در رشته دیگر باشد. یا به‌گونه‌ای بهره‌گیری از دو رشته برای یافتن پاسخ یا تحقق حول اهداف مطروحه باشد.
  • علیه توافق

    جمهوری‌خواهان در داخل آمریکا از مهم‌ترین مخالفان توافق ایران با کشورهای غربی هستند؛ اما این موضوع که در بین همین جمهوری‌خواهان تشتت آرا وجود دارد حمایت از دو دستگی این افراد و سردرگمی جمهوری‌خواهان با پدیده توافق وین است. در این میان گفته می‌شود، بیشترین مخالفت‌ها از سوی نامزدهای جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ ابراز شده است اما همین موضوع در بین آنها از یکدستی آرا برخوردار نیست. برخی از نامزدها در پیش از توافق کاملا با این موضوع مخالف بودند اما پس از توافق رویکرد عاقلانه‌ای داشته‌اند.
  • پزشکان دوست و همراه بیماران صعب‌العلاج

    المیرا چهره‌گشا
    بیشتر ما واژه سرطان را شنیده‌ایم. سرطان در سال‌های اخیر در ایران و دیگر نقاط دنیا رشد چشمگیری داشته است و سالانه تعداد بسیاری از مردم به این بیماری مبتلا می‌شوند. با اینکه سرطان رشد بسیاری دارد و تعداد مرگ‌و‌میر چیزی بیش از ۵۰ درصد است و با وجود حجم گسترده سرطان در بین عموم مردم هنوز این بیماری به خوبی شناخته نشده است. در این جا راه درمانی را معرفی می‌کنیم که به بیماران کمک می‌کند بهتر و آسان تر با این بیماری مبارزه کنند. بیماری سرطان
    سرطان تقسیم نامتقارن سلول‌های بدن است.
  • راه‌هایی برای پسورد گذاشتن روی فلش‌درایو USB

    این روزها درایوهای USB توانایی ذخیره حجم زیادی از اطلاعات را حتی تا یک ترابایت را هم دارند. با دسترسی به چنین گنجایشی، ترجیح می‌دهیم که تمام اطلاعات مهم را روی آنها بریزیم و با خود به اطراف ببریم. با این‌ حال، قابلیت حمل اطلاعات مهم باعث افزایش نگرانی‌هایی درخصوص وضعیت امنیت این اطلاعات می‌شود. درایوهای USB اندازه کوچکی دارند و سازندگان آنها در هر مرحله تکامل، کوچک‌تر شدن اندازه این درایوها را هم هدف گرفته‌اند. این مسیر تحول باعث می‌شود احتمال اینکه حجم زیادی از اطلاعات را در مدت‌زمانی کوتاه از دست بدهیم بالا برود.
  • مک دونالد در تهران‌!؟

    لابه لای خبرهای داغ پس از توافق هسته‌ای که طی روزهای گذشته در محافل خبری مطرح شد یکی هم اعلام آمادگی کمپانی مک دونالد برای افتتاح شعبه در ایران بود. ظاهرا غول همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده آمریکایی در سایت رسمی خود فرم مخصوص پذیرش نمایندگی را در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. غافل از اینکه رئیس اتحادیه اغذیه فروشان ضمن هشدار به علاقه‌مندان درباره کلاهبرداری‌های احتمالی گفت که مک دونالد برای کار در ایران باید از اداره اماکن، نامه و از صنف اغذیه فروشان پروانه کسب بگیرد!.
  • هر نفر یک خبرگزاری

    علی ضیائی
    ورود به عرصه رسانه در سالیان نه چندان دور آن قدر سخت و پیچیده بود که خیلی‌ها قیدش را می‌زدند. تهیه خبر و بازنشر آن فرآیندی بود که معمولا از روی تلکس خبرگزاری‌هایی که تعدادشان خیلی هم زیاد نبود انجام می‌شد و یا خبر توسط خود خبرنگار تهیه و بازنویسی و برای انتشار نزد سردبیر فرستاده می‌شد.

    بعد از آن خبر‌ها با دقت و وسواس خاصی که هم‌اکنون نیز در نشریات و رسانه‌های معتبر رایج است، منتشر می‌شد. ما مردم نازنین هم اگر از خبری در روزنامه یا تلویزیون و رادیو مطلع می‌شدیم با اطمینان کامل آن را نقل می‌کردیم.
  • برندسازی سیاسی در عمل

    ترجمه و تلخیص: رسول بابایی
    استراتژی «برقراری ارتباط مجدد» تونی بلر با رای‌دهندگان ناراضی پیش از انتخابات عمومی ۲۰۰۵ انگلستان، یک تصویر هوشمندانه از کاربرد و مرکزیت تفکر برندی ارائه داد. اگرچه حزب کارگر به‌صورت ثابت در صدر نظرسنجی‌ها قرار داشت، با نزدیک شدن به مبارزات انتخاباتی نگرانی از وجود توانایی برای بسیج کردن حامیان خود شدت می‌یافت و عمق عصبانیت نسبت به بلر به‌ویژه در میان زنان بر این نگرانی‌ها می‌افزود. افزون براین، حزب کارگر از آنجا که دولت را برای هشت سال گذشته در دست داشت، مستعد بروز بدبینی عمومی نیز بود.
  • درس‌های ماست عباس برای بازیگران سیاسی!

    آرش محبی
    کارشناس رسانه
    کودکی ما در یکی از روستاهای اطراف پایتخت سپری شد با حال و هوای نوستالژیک زندگی با عزیز و دده. عزیز فرمانده سه واحد آشپزخانه بود؛ ما و دایی‌ها. یکی از فرمان‌های لازم الاجرا خریدن ماست بود؛ اما فقط ماست عباس و لاغیر.

    حاج عباس یکی از پیرهای مو سفید و محترم بود. مغازه لبنیاتی‌اش اول روستا بود و خانه ما آخرش. مزه ماست حاجی تک بود و از مزه ماست حسین آقا کاملا متفاوت. مغازه حسین آقا سرکوچه ما بود خودش هم با دده سلام و علیک گرمی داشت؛ اما این ماست عباس بود که توی سفره ما پیاله می‌شد نه حسین‌آقا.
  • اهمیت سلامت سیستم ترمزخودرو در ایمنی سرنشینان

    امیررشید مهرآبادی
    کار اصلی ترمز خودرو ایجاد شتاب منفی لازم برای توقف خودرو در حال حرکت است. علاوه‌بر توقف خودرو کنترل حرکت خودرو در سراشیبی، توقف مرحله‌ای و کاهش سرعت به اندازه ترافیک راه است. در خودروهای پیشرفته امروزی سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی تعبیه شده است که قسمت اعظم آن مبتنی‌بر سیستم ترمز پایه‌ریزی شده است؛ به‌گونه‌ای ‌که خودروهای دارای این تکنولوژی به‌صورت اتوماتیک در زمان‌های مورد نیاز که احتمال واژگونی یا خارج شدن از مسیر راه وجود دارد، وارد مدار شده و اقدام به کم کردن سرعت خودرو می‌کند.
  • سرنوشت ذخایر ارزی ایران پس از توافق

    میلیارد، ۳۵ میلیارد، ۲۹ میلیارد دلار؛ اولین رقم‌هایی بودند که برای حجم دارایی‌های بلوکه شده ایران در جهان از سوی رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و دارایی و عضوکمیسیون برنامه و بودجه مطرح شدند. ارقامی در تناقض آشکار با یکدیگر. ۱۳۰اما تیر آخر را اوباما شلیک کرد وقتی از ۱۵۰ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران سخن گفت. در حالی که رقم نهایی اعلام شده از سوی طرف ایرانی ۲۹ میلیارد دلار برآورد شده است. اختلاف رقمی معادل ۱۲۱ میلیارد دلار در میان تعطیلات عید فطر و بعد از بیانیه مشترک و نهایی ایران و ۱ + ۵ چون آب سردی بر پیکر باور عمومی به دولت بود.
  • بحران آب در قلب آمریکا

    یکی از مصداق‌ها و معناهای جهانی شدن، اشتراک کشورها در بحران‌ها ست. یعنی وقتی فقیرترین و غنی‌ترین کشور جهان در یک بحران مشترک باشند. این اتفاقی است که این روزها در زمینه بحران آب روی داده‌ است. کره خاکی ما تغییرات آب‌وهوایی و اقلیمی را تجربه می‌کند که به عقیده اکثر کارشناسان، بشر در آن دخیل بوده ‌است. به هر حال این تغییرات در حال خشک کردن زمین است و آب دچار وضعیتی بحرانی شده‌است. بحرانی که هم سودان و سومالی به‌عنوان نمادهای عقب‌مانده‌ترین کشورهای دنیا با آن روبه‌رو هستند و هم آمریکا که‌ اکنون ابرقدرت یکه‌تاز جهان است یا دست کم خودش را در چنین جایگاهی می‌بیند.
  • سینماهای سفیدپوش

    تنها ۶ ساعت پس از آغاز نمایش، حواشی فیلم رستاخیز بالاخره دامن این فیلم را گرفت و آن را از پرده سینماها پایین کشید. تجمع اعتراضی مردم مقابل وزارت ارشاد، نشان داد که ۴۰ دقیقه حذف بخش‌های مورد انتقاد این فیلم هم نتوانسته مشکلات آن را برطرف کند. کارگردان این فیلم گفته که فیلمش قربانی یک معامله سیاسی شده است. در پی این اتفاق، رئیس شورای صنفی نمایش تاکید کرد به احترام این فیلم، فعلا فیلم دیگری جایگزین نخواهد شد و سردر سینماهای نمایش‌دهنده آن به جای پوستر فیلم تا یک هفته سفید پوش می‌شوند.
    .
  • نصب بازی‌های PC روی گوشی‌های اندرویدی

    تا به حال خواسته‌اید که بازی‌های که روی کامپیوتر یا PC داشته‌اید را روی گوشی خودتان نیز بازی کنید.
    براساس گزارش سایت phonearena سیستم‌عامل اندروید بهترین سیستم‌عامل موبایلی است که می‌تواند شرایط را برای اجرای بازی‌های PC روی موبایل فراهم کند. البته پیش از این و توسط اپلیکیشن‌های مخصوص بعضی از بازی‌های خاطره ساز و قدیمی امکان اجرا روی سیستم‌عامل اندروید را داشته‌اند اما این بازی‌ها بیشتر شبیه‌ساز آن بازی‌های قدیمی بوده‌اند. اما باید بدانید که با انجام مجموعه‌ای از تنظیمات می‌توانید بازی‌های ویندوز را روی دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل اندروید نیز به اجرا درآورید.
بیشتر