شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • پس لرزه ها ی جام جهانی

  • افزایش قیمت به بهانه آپشن

    با وجود آنکه سخنگوی دولت از تکدر خاطر رئیس‌جمهور به‌دلیل افزایش قیمت خودرو خبر داده است، اما شرکت‌های خودروسازی با شروع فروش اینترنتی خود، همچنان قیمت‌های مصوب نهایی شده را درج کرده‌اند و فعلا خبری از کاهش قیمت‌ها نیست. در همین حال برخی خبرها از عرضه این محصولات به نرخ بالاتر از قیمت مصوب شورای رقابت به بهانه برخی آپشن‌ها حکایت دارد. رئیس شورای رقابت درباره بازنگری در قیمت خودروها گفته افزایش ۵/۵ درصدی قیمت با توجه به تورم و سایر عوامل قابل‌قبول است. .
  • اوج گرما با گرد و خاک

    گرمای هوا کم بود حالا گرد و خاک هم به آن اضافه شده تا این میهمان ناخوانده در غیاب بنزن و سربی که به مدد بنزین وارداتی کم شده، هوای کشور را آلوده کند. در شرایطی که سازمان هواشناسی کشور از اوج گرفتن گرمای تابستان در هفته آینده خبر داده و گفته اوج گرمای تابستان از ۲۰ تیرماه شروع و تا اواسط مرداد ادامه دارد، برخی خبرها از ورود باد و گرد و خاکی که از عراق به غرب و جنوب کشور رسیده، حکایت می‌کند که البته این ریزگردها مدتی است در آسمان تهران جولان می‌دهند. .
  • چگونه در کار و زندگی خوش‌شانس باشیم

    مترجم: مریم رضایی افراد خلاق همواره قربانی نظم استبدادی برنامه‌ریزها می‌شوند؛ افرادی که فکر می‌کنند یک لیست انجام کار سازماندهی شده نجات‌بخش است یا اینکه نیاز داریم تقویم دقیقی از قرار ملاقات‌ها داشته باشیم تا از هر دقیقه در هر روزمان استفاده مفید کنیم. اما در حالی که این برنامه‌ریزی‌ها و بهره‌وری حاصل از آن، در قالب مطالب مهم وبلاگ‌ها دیده می‌شود، می‌توان صرفا از آنها به عنوان راهکاری سریع و موقتی برای مشکلات بلندمدت و سیستماتیک استفاده کرد. شما مثل اکثریت افراد فکر می‌کنید بیش از میزان واقعی بر زندگی خود تاثیر می‌گذارید.
  • حرکت روبات‌ها در زمین‌های غیرهموار

    محققان در دانشگاه استنفورد نوعی روبات ساخته‌اند که می‌تواند روی زمین‌های غیرهموار حرکت کند. روبات مزبور به کمک دو چوب کوهنوردی و تعداد زیادی حسگرهای هوشمند می‌تواند ارتفاع اجسامی راکه در مسیر وی قرار دارد تشخیص دهد. به گفته محققان، این روبات برخلاف همنوعان قبلی خود، کاملا مشابه انسان‌‌ها حرکت می‌کند و هنگامی که تعادل خود را از دست می‌دهد، به کمک چوب‌های یادشده خود را کنترل می‌کند. آنها امیدوارند تا سال آینده بتوانند روباتی بسازند که کاملا شبیه انسان‌ها حرکت می‌کند. .
  • فاتحان برودپیک از آغاز تا صعود

    مجتبی جراهی
    pic۱
    مجتبی جراهی اول خرداد ۱۳۶۵ به دنیا آمد. مجتبی با برادرش احمد که از راهنمایان معروف گردشگری کشور است از نوجوانی به کوه می‏رفت و خیلی زود به سنگنوردی و کوهنوردی فنی روی آورد. او بعد از دیپلم در رشته هنر ادامه تحصیل داد؛ اما همزمان با امدادرسانی در کوهستان و همین طور کار در ارتفاع آشنا شد و علاقه اصلی خود را در آنجا یافت. به همین خاطر کار در آتش‌نشانی را به‌عنوان شغل اصلی انتخاب کرد. مجتبی در سال ۱۳۸۹ به عضویت باشگاه کوهنوردان آرش درآمد و در کنار کوهنوردان فنی و مجرب این گروه برنامه‏های شاخصی را اجرا کرد.
  • داستان دستگیری

    محمد غلامی پور هفته گذشته خبر دستگیری حبیب خواننده‌ای که سال‌ها در خارج از کشور زندگی می‌کرد و چند سال پیش به ایران بازگشت، بار دیگر توجه خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها را جلب کرد. این خواننده که از روزهای آغاز ورودش به کشور تاکنون با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو بوده است، این بار با خبر دستگیری‌اش توجه رسانه‌ها و فضای مجازی را به خود جلب کرد. در روزهایی که حبیب به ایران بازگشته هر از گاهی خبرهایی مبنی بر صدور مجوز برای انتشار آلبوم یا برگزاری کنسرت این خواننده منتشر شده که این اخبار هربار با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است.
  • شاهد مرگ دیگری بودن از مرگ هم سخت‌تر است!

    این یادداشت‌ها مستقیما از دفترچه آیدین بزرگی که در چادرش در کمپ اصلی برودپیک گذاشته بود برداشته شده است. نوشته‏هایی که آیدین خاطرات و احساس‌های پرشورش را در آن به تصویر کشیده بود و از روزی که ایران را ترک کرده‏ بودند تا شب پیش از صعود نهایی را دربرمی‏گیرد. گرچه آیدین هرگز به چادرش باز نگشت و مجالی نیافت تا صعود حماسی آخرین را به قلم آورد، اما همین یادداشت‌های باقی مانده به خوبی نگرانی‏ها، خشم‌ها و محبت بی‏دریغش را در شام واپسین به ما نشان می‏دهد.
    اینجا کجای ماجراست؟ ما کجای ماجرا هستیم؟ اگر صعودش سخت است، اگر سخت‌تر از حکایت‌هایی است که طی دو ماه گذشته بر سر ما آمده، مطمئن نیستم از پسش برآیم! مگر اعصابم از فولاد است؟ مگر تا کجا توان فریاد نکشیدن دارم؟ داستان رسیدن ما تا اینجا گفتنی نیست.
  • غزه؛ آزمونی برای نهادهای بین‌المللی

    شادی آذری دبیر گروه بین‌الملل سال‌ها است که اخبار غزه بوی خون و باروت می‌دهد. اما این بار رژیم صهیونیستی موج تازه‌ای از حملات را به راه انداخته است که با گذشت حدود یک هفته هر روز چهره وحشیانه‌تری به خود می‌گیرد. حملات صهیونیست‌ها خانه‌ها و بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهد. این بار حتی صهیونیست‌ها از نقشه خود برای حمله زمینی به غزه می‌گویند. گر چه هر انسان آزاده‌ای در هر گوشه دنیا به همدلی با مردم بی‌دفاع غزه بر می‌خیزد، اما این چیزی از مسووولیت‌های نهادهای بین‌المللی که تا کنون حتی از کوچک‌ترین اقدامی هم کوتاهی کرده‌اند، کم نمی‌‌کند.
  • ۳ دستور بانکی برای خروج از رکود

    میلاد محمدی عضو گروه بانک و بیمه در هفته‌های اخیر و با موفقیت نسبی دولت در حفظ روند کاهشی تورم، نگاه‌ها معطوف به مساله «خروج از رکود» شده است. در روزهای گذشته، دو سند مهم در این راستا از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی منتشر شد: «نامه رئیس‌کل بانک‌مرکزی به بانک‌ها» و «بسته دولت برای خروج از رکود». نامه سیف خطاب به شبکه بانکی عمدتا بر «تقویت توان بانک‌ها برای تامین مالی» متمرکز شده بود. ضرورت طرح این معضل و ارائه راهکارها برای اصلاح آن، از آنجا ناشی می‌شود که در سال‌های گذشته با وجود «مقادیر بالای رشد نقدینگی»، یکی از چالش‌های بنگاه‌ها در کشور «کمبود نقدینگی» عنوان می‌شد.
  • تحقیر برزیل رکورد توئیتر را هم شکست

    توئیتر توانش را در وقایعی مثل اتفاقات و جنبش‌های سیاسی اجتماعی مثل بهار عربی نشان می‌دهد؛ شبکه‌ای اجتماعی که همه‌چیز را با هم ارائه می‌کند. جام جهانی فوتبال را هم می‌توان با پدیده‌هایی از همین دست مقایسه کرد. توئیتر کاربرانی داردکه ستاره‌های خود را دنبال می‌کنند، خبرها و آخرین وضعیت بازیکنان و تیم‌ها از زبان خود بازیکنان، واکنش‌ها به بازی‌ها و اتفاقات و هر چه فکرش را بکنید. ‌ گاهی حتی توئیت‌ها به رقابت طرفداران تبدیل می‌شود. جام جهانی جدیدی هم در توئیتر و با رقابت آنها شکل می‌گیرد. دنیا با توئیتر کوچک‌تر شده است و معنای جام جهانی با شبکه‌های اجتماعی تغییر کرده است.
  • چگـونه کارآفرینی موفـق شویـم؟

    مترجم: دلارام حسینیون راه‌اندازی و مدیریت یک کسب‌وکار نوپا در بسیاری از موارد همانند تجربه پدر و مادر شدن برای اولین بار است. شما می‌توانید مطالعات زیادی در زمینه کارآفرینی داشته باشید و به مقالات و مجلات و کتاب های گوناگونی رو آورید و با افرادی که این تجربه را پشت سر گذاشته‌اند، مشورت کنید. اما هیچ‌کس نمی‌تواند به‌طور کامل چگونگی و جزئیات آن را به درستی برای شما تعریف کند تا زمانی که خود فرد در آن موقعیت قرار گیرد.
    در این مطلب قصد دارم تا بااستفاده از تجربیاتی که در طول این سال‌ها کسب کردم به معرفی و بررسی ۸ اصل مهم کاری بپردازم.
  • نقش ماندگار بر برودپیک

    نقش کردم رخ زیبای تو بر خانه دل خانه ویران شد و آن نقش به دیوار بماند نقش‌آفرینان رخ زیبای ایران بر دل کوه‌های سرکش قراقوروم، از آن فراز شکوهمند فرود نیامدند تا کار بزرگ‌شان با پی‌رنگی رازآمیز و ماندگار در دل‌های مشتاق ما جای بگیرد. سرنوشت چنین بود. . . ! شاید هم به شیوه آشنا در این سرزمین سختی کشیده، نباید چنان پیروزی‌ای سترگ، به‌سادگی و بی‌هیچ شور سوزناک، کام ما را شیرین می‌ساخت! آیدین، پویا، و مجتبی به آن کوه بلند نرفتند تا بازنگردند و قهرمان شوند. . . ، آنان رفتند تا «بر تن یک کوه هشت هزار متری، یادگاری خودشان را بنویسند.
  • دانه و پیمانه

    این روزها کتاب تازه‌ای از علی اشرف درویشیان با عنوان «دانه و پیمانه» منتشر شده که از آثار پژوهشی مشترک درویشیان و رضا خندان مهابادی درباره داستان‌نویسی معاصر است. این کتاب مجموعه‌ای شامل گزینش و نقد رمان‌های فارسی دهه ۷۰ است که برخی از این نقدها در سال‌های گذشته در مجلاتی مانند «آدینه» و چند نشریه ادبی دیگر به چاپ رسیده‌اند. این نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت ابتدا اثرش را برای انتشار به نشر چشمه سپرده بود، اما با مشکلاتی که برای این ناشر به وجود آمد و فعالیتش به تعلیق درآمد، آن را به نشر گیسا سپرد، اما اکنون با رفع مشکل توقیف نشر چشمه این کتاب با ۲۵۰ صفحه و قیمت ۱۳ هزار تومان در همین موسسه انتشاراتی منتشر شده است.
  • عقل و احساسات در کوهنوردی با نگاهی به برودپیک

    عباس محمدی برنامه‌ گشایش مسیر ایران روی قله‌ برودپیک (تیر ماه ۱۳۹۲) که نخستین نوآوری کوه‌نوردان ایرانی در هیمالیا بوده است، و جان باختن سه گشاینده‌ جوان و پرشور مسیر، یک بار دیگر بحث میزان عقلانی بودن کوهنوردی، و موضوع «چیره شدن احساس بر عقل» در این گونه برنامه‌ها را بر سر زبان‌ها انداخت. در یکی از نشریه‏های تخصصی کوهنوردی به نام فصلنامه‌ «کوه»، حدودا سه ماه بعد از حادثه، از بیست کوه‌نورد و صاحب‌نظر درباره‌ حادثه‌ برودپیک سوال شده بود و از این تعداد هشت، نه نفر آشکارا اشاره داشتند که سه صعود‌کننده‌، احساساتی شده (که گویا نباید می‌شده‌اند) و «به این دلیل» جان خود را از دست داده‌اند.
  • کسوف برج میلاد؟

    همه چیز از یک بروشور ساده آغاز شد. بروشوری که بر آن شکل و شمایل سه سازه تازه‌ای که قرار است در اطراف برج میلاد ساخته شود نقش بسته بود. بهار سال ۹۲ بود که اعضای شورای شهر سوم به گودبرداری اطراف برج میلاد اعتراض کردند و به استناد همان بروشور این سازه‌های جدید را سبب تخریب نمای بصری برج میلاد دانستند. قرار بود یک هتل، یک مرکز تجاری و یک مرکز اداری در محوطه ۴ هکتاری اطراف برج ساخته شود. دیوارکشی و گودبرداری هم در حال انجام بود. اما اعتراض شورا روند گودبرداری را آرام‌تر از گذشته کرد. مهدی چمران، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر که در شورای سوم نیز یکی از مخالفان سرسخت طرح فعلی میلاد ۲ بود، می‌گوید: طرحی که برای فاز دوم برج میلاد انتخاب شده است، مورد تایید شورای شهر تهران نبوده و نیست.
  • اسکولاری در برنامه ماه عسل

    رضا خدادادی شکست تلخ برزیل مقابل آلمان و بمباران کنایه‌ها در فضای مجازی. واکنش‌های مردم مختلف در سراسر جهان به این شکست تاریخی متفاوت بوده است، اما ایرانی‌ها هم بیکار ننشستند و در فیس‌بوک، توئیتر و اینیستاگرام با انتشار عکس ها، مطالب و نقل قول‌ها نسبت به این شکست سنگین برزیل واکنش نشان دادند. البته که روحیه ایرانی‌ها در فضای مجازی بیشتر طنز است. ما که یکبار پس از قرعه کشی مسابقات جام جهانی سراغ بازیکن خودمان رفتیم و هاشم بیک‌زاده که به‌زعم مردم درآن روزها حریف مستقیم مسی تلقی می‌شد، ناگهان به نقش اول فضای مجازی تبدیل شد و انواع و اقسام شوخی‌ها با هافبک راست تیم ملی صورت گرفت.
  • جلد‌هایی برای ثبت در تاریخ

    رضا خدادادی روزنامه‌های ورزشی دنیا بی‌هیچ تردیدی یک ماه تاریخی را پشت سر گذاشتند و به واسطه جام جهانی تمام ذوق خود را در بستن جلدهای متفاوت به رخ یکدیگر کشیدند. در نظر داشته باشید که برزیل در نیم کره‌جنوبی زمین قرار دارد و با وجود نحوه برنامه‌ریزی مسابقات بازهم پوشش بازی‌های شب برای شماره فردا هم مشکل بود. این رقابت در رسانه‌های داخلی ایران هم شدید بود و با وجود اینکه برخی بازی‌ها که به وقت اضافه هم کشیده می‌شد تا ۳ صبح به وقت ایران طول می‌کشید بازهم برخی از رسانه‌های مکتوب تا آن زمان چاپ خود را به تاخیر انداختند تا بتوانند در حد یک جلد هم که شده بازی‌ها را پوشش دهند.
  • نمایش خانگی - ۲۶ تیر ۹۳

  • آیدین روی زمین جانش را برای دوستانش می‌گذاشت چه برسد به کوه

    از همان ابتدای خبرهای مبتنی بر مفقود شدن سه کوهنورد ایرانی در برودپیک، نام آیدین بزرگی به عنوان کسی که از شرایط فیزیکی بهتری نسبت به همنوردانش برخورد است، مطرح شد. همه امید داشتند که آیدین بازگردد؛ اما او در ابتدا با سماجت در کنار دوستانش ماند و آن زمان که تصمیم به بازگشت گرفت،‌ دیگر دیر شده بود. در گفت‌وگو با خانواده آیدین از آنها درباره زندگی این کوهنورد و نظرشان درباره برنامه برودپیک پرسیدیم. از علایق کودکی آیدین بگویید؟
    پدر: آیدین از کودکی طبیعت و حیوانات را دوست داشت و از پنج، شش سالگی به الکترونیک علاقه زیادی پیدا کرد.
  • باتری‌های شنی برای تامین برق قلعه شما

    خانه هرکس، قلعه وی به شمار می‌آید. اما اگر بخواهیم برق این قلعه را با باتری‌های لیتیم-یونی تامین کنیم، بسیار هزینه‌بر است. علاوه بر هزینه بالا، این باتری‌ها عمر بی‌نهایت ندارند و باید تعویض شوند. بر این اساس، محققان به جای استفاده از گرافیت به‌عنوان آند باتری‌های لیتیمی، اکنون از اکسید سیلیکون یا کوارتز - مهم‌ترین ماده داخل شن - استفاده کرده‌اند که کارآیی باتری‌ها را تا سه برابر افزایش داده است. به گفته محققان، این آندهای ارزان‌قیمت، غیرسمی و دوستدار محیط‌زیست می‌تواند کارآیی باتری‌های لیتیمی را به‌شدت بهبود بخشد و تحولی در این صنعت ایجاد کند.
  • برودپیک حجاب را از چهره کوهنوردی ایران برداشت

    کیومرث بابازاده مردی است که در ۵۰ سال گذشته، همیشه و در هر دوره‏ای به نحوی در کوهنوردی ایران حضوری تعیین‌کننده داشته است. بابازاده در سال ۱۳۸۷، با حمایت از طرح گشایش مسیر برودپیک، عملا راهبری کلی آن برنامه را برعهده گرفت و در تلاش نخست، خود نیز به‌رغم سن بالا همراه تیم به منطقه رفت و در تمام مدت صعود در کمپ اصلی حضور داشت. در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۲، پس از آنکه فدراسیون کوهنوردی برنامه برودپیک را تایید نکرد بابازاده تمام قد به مخالفت با فدراسیون برخاست و در سلسله نامه‏هایی تحت عنوان «کژمداری» که در وب‌سایت‌های کوهنوردی منتشر شد، انتقادهای شدیدی را از فدراسیون مطرح کرد که این امر به شکایت قضایی ریاست وقت فدراسیون از او انجامید.
  • آلمان بر بام جهان

    سرانجام یک ماه پر از هیجان و تب فوتبالی که جهان را فرا گرفته بود یکشنبه شب با برتری تیم فوتبال آلمان مقابل آرژانتین به پایان رسید تا آلمان برای چهارمین بار قهرمان جام جهانی شود و اولین تیم اروپایی تاریخ لقب بگیرد که در آمریکای جنوبی جام قهرمانی را بالای سر برده است. تب فوتبال در این مدت آنقدر بالا گرفته بود که حتی مذاکرات حساس وین ۶ را هم بی‌‌نصیب نگذاشت. وزرای خارجه گروه ۱+۵ در دیدار با وزیر خارجه آلمان برای تیم ملی کشورش آرزوی قهرمانی جهان کردند. .
  • جلسه ویژه برای بدهی زنجانی

    داستان مطالبات دولت از بابک زنجانی حالا به جایی رسیده که دولت مجبور شده برای تعیین تکلیف بدهی‌های وی و راه‌های وصول این مطالبات، جلسه‌ای با معاون اول قوه قضائیه، دادستان تهران، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، وزرای نفت، اطلاعات، اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برگزار کند. وزیر نفت بدهی‌های زنجانی را بیش از هشت هزار میلیارد تومان دانسته است، درحالی‌که ارزش کل اموال وی ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. زنگنه گفته تمامی اموال وی ۴۰ درصد طلب دولت هم نمی‌شود!.
  • تیغ دولبه قیمت‌گذاری خودرو

    پرونده قیمت‌گذاری خودرو قرار بود با اعلام قیمت‌های جدید توسط شورای رقابت بسته شود حال آنکه این پرونده پس از گذشت چهار روز از اعلام رسمی قیمت خودروهای داخلی بار دیگر گشوده شد. هر چند دولت خود اختیارات قیمت‌گذاری را طبق قانون به شورای رقابت سپرده و این شورا نیز به گفته رئیس آن، با توجه به اسناد و مدارکی که دال بر هزینه‌های تولید در شرکت‌های خودروساز است اقدام به فرمول‌سازی قیمت خودرو کرده اما حالا دولت دم از مخالفت با افزایش قیمت‌ها می‌زند به‌طوری‌که سخنگوی هیات دولت چندی پیش نه تنها از تکدر حسن روحانی از قیمت‌ها گفت بلکه خواستار تجدیدنظر در قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت نیز شد.
  • ساختمان نیلوفر آبی زیبا در چین

    اخیرا یک شرکت معماری استرالیایی می‌خواهد یکی از زیباترین ساختمان‌های موجود در زمین را در چین رونمایی کند. این ساختمان که Lotus نامگذاری شده است حدود ۵/۳ هکتار مساحت دارد. این مجموعه دارای سه ساختمان است که به یکدیگر متصل هستند و هر یک شبیه یک گل نیلوفر آبی (lotus) است. این ساختمان دارای یک تونل است که از زیر آب پارک اطراف ساختمان و ساحل را به ساختمان متصل می‌کند. ساختمان lotus برای تامین انرژی خود از ۲ هزار و ۵۰۰ ستون زمین‌گرمایی (لوله‌هایی حاوی آب که به عمق زمین رفته و از گرمای آنجا استفاده و انرژی تولید می‌کنند.
  • دولت ۶ کارته شد

    ششمین کارت زرد مجلس به وزیر صنعت دولت یازدهم تعلق گرفت. نمایندگان روز سه‌شنبه از پاسخ نعمت‌زاده به سوال حسن کامران نماینده اصفهان که از او درباره بازنشستگان صنعت فولاد و عدم پرداخت مستمری آنان پرسیده بود، قانع نشدند. این ششمین باری است که وزرای دولت از نمایندگان مجلس کارت زرد می‌گیرند. پیش از این علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، علی جنتی وزیر ارشاد، رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، کارت زرد گرفته بودند. .
  • من هنوز نمی‏توانم یک لیوان آب بخورم و یاد بچه‏ها نیفتم!

    رامین شجاعی با نزدیک به ۳۰ سال سابقه، از کوهنوردان صاحب سبک ایران به شمار می‌رود. او متولد ۱۳۴۵ و مهندس کامپیوتر است و کوهنوردی را از باشگاه کوهنوردان آرش آغاز کرده است. نام رامین اولین بار در سال‌های نخست دهه هفتاد، زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که به اتفاق زنده‌یاد فرشاد خلیلی موفق به صعود زمستانه مسیر گرده آلمان‌ها روی علم کوه شدند. سال ۱۳۷۵ رامین طرح صعود قله ۷۷۸۸ متری راکاپوشی را از جانب باشگاه آرش به فدراسیون کوهنوردی داد و فدراسیون نیز با افزودن برخی نفراتش، از آن طرح حمایت کرد. سال ۱۳۷۶ راکاپوشی بدون استفاده از باربران ارتفاع، به سرپرستی رامین شجاعی صعود شد که در آن زمان کار بزرگی در عرصه هیمالیانوردی ایران به حساب می‏آمد.
  • باورهای غلط در مورد به‌کارگیری کولر خودرو

    فصل گرما به اوج خود رسیده است و برای آنها که در خانه، محل کار یا خودروی خود نشسته‌اند تقریبا هیچ گریزی مگر پناه بردن به کولر، از نوع آبی یا گازی‌اش، نیست. استفاده از کولر در ساختمان‌ها سال‌های سال است که به امری بدیهی تبدیل شده، اما به نظر می‌رسد در مورد استفاده از کولر خودرو، حتی با وجود وسعت مناطق گرمسیر کشور و طولانی بودن فصل تابستان در این مناطق، هنوز محل تردید است. کابین خودرو در هوای گرم به شدت گرم می‌شود، به طوری که در برخی ساعات روز واقعاً نمی‌توان بیش از چند دقیقه در آن تاب آورد. عدم استفاده از کولر در چنین شرایطی خطر «گرمازدگی» در پی دارد و به خصوص کودکان، سالخوردگان و آنها که بنا به شغلشان ساعاتی طولانی را در خودرو به سر می‌برند بیشتر در معرض چنین عارضه‌ای قرار دارند.
  • آموزش ببین، بعد بجنگ

    ترجمه حسین موسوی هنوز مدت زمانی از شکار بن‌لادن توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی نگذشته بود که مارک اوون، یکی از تفنگداران نیروی دریایی که در این عملیات حضور داشت دست به انتشار خاطرات خود از این شکار زد. هلاکت بن‌لادن، رهبر القاعده اما با حرف و حدیث‌هایی همراه بود که حکایت از روایتی متفاوت از آنچه پنتاگون تعریف می‌کرد، داشت. رازهایی همچون به دریا انداختن جسد او به این بهانه که مبادا خاکسپاری او با جار و جنجال همراه باشد و اینکه برخی روایت‌ها حکایت از این داشت که او پیش از دستگیری توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده، اقدام به خودزنی کرده بود تنها گوشه‌ای از پیچیدگی موضوع است.
  • بسته برای شکستن رکود

    برنامه‌های دولت برای خروج غیرتورمی از رکود منتشر شد. در بسته جامع پیشنهادی رونق اقتصادی، پس از بررسی موشکافانه دلایل رکود تورمی کشور در سالیان گذشته، راهکارهایی برای برون رفت از رکود تورمی پیش‌بینی شده است. این برنامه‌ها در قالب یک بسته سیاستی تدوین شده و طی آن چهار برنامه کوتاه‌مدت با احتساب و بدون احتساب تداوم تحریم‌ها به‌طور جزئی تشریح شده است. پیشتر رئیس‌جمهور در نشست مشترک دولت و نمایندگان از طراحی لایحه‌ای برای ایجاد رونق اقتصادی خبر داده بود. .
  • اکران - ۲۶ تیر ۹۳

  • ثبت ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار توئیت

    بازی فوتبال ایران و آرژانتین بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی به همراه داشته است به نحوی که بررسی‌ها از ایجاد ۵ میلیون و چهارصد هزار توئیت در شبکه اجتماعی توئیتر فارسی حکایت دارد. این مهم‌ترین بازی تاریخ فوتبال ایران بود آن هم مقابل تیمی که حتی اعضای نشسته بر نیمکت ذخیره آن نیز از ستارگان جهان بودند؛ از چند روز قبل از بازی ایران و آرژانتین، کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران که تنها به یک بازی زیبا دل‌خوش کرده بودند و توقعی برای برنده شدن در این رویداد نداشتند، فعالیت گسترده‌ای را برای حمایت از تیم ملی کشورمان آغاز کردند.
  • پنج راه برای دستیابی به کمال مالی

    دستیابی به سبک زندگی مالی بی‌نقص و حتی تلاش برای رفع عیوب مان در جهت دستیابی به این هدف، اموری هستند که تمام جنبه‌های زندگی مالی روزمره ما را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. همان‌طور که زندگی شخصی‌تان متحول خواهد شد، زندگی حرفه‌ای و خانوادگی‌تان نیز دستخوش تغییر خواهند شد. تمام ماجرا با میل به ایجاد یک لیست ساده شروع می‌شود. برای همه پیش می‌آید که یک روز درحالی‌که مشغول انجام دادن وظایف روزانه‌مان هستیم، درحالی‌که تازه از خواب بیدار شده‌ایم یا درحالی که خسته از کار به خانه برگشته‌ایم، دلمان بخواهد که یک لیست تهیه کنیم.
  • آلمانی‌ها بر بلندای رسانه‌های دنیا ایستادند

    حسین موسوی جام جهانی فوتبال بزرگ‌ترین فستیوال دنیا است که میلیاردها آدم را برای نزدیک به یک ماه به خود مشغول می‌کند. در این میان رسانه‌ها مهم‌ترین عامل تجزیه و تحلیل بازی‌ها می‌شوند و تا روز آخر پیگیر این نبرد جهانی هستند. آوردگاهی که هر چهار سال یکبار در کشوری، در قاره‌ای برگزار می‌شود. بامداد دوشنبه زمانی که شیپور پایان بازی‌ها به صدا در آمد، مهم‌ترین رسانه‌های دنیا تیتر یا عکس یک خود را به این موضوع اختصاص دادند. جایی که آلمان قهرمانی بی چون و چرایی را به دست آورد و با شایستگی بر بام فوتبال جهان ایستاد.
  • ماندن یا رفتن با نداشته‏ها؟

    سهند عقدایی هیمالیا نورد سال ۱۳۸۱، بعد از حادثه غار پراو که در آن ویکتوریا کیانی‏راد و امیر احمدی، دو تن از همنوردانمان در باشگاه دماوند جان باختند، جلسات زیادی در بررسی این حادثه در سازمان تربیت بدنی، فدراسیون کوهنوردی و باشگاه دماوند تشکیل می‏شد و دهها نفر که هرکدام سوابق زیاد یا کمتری در کوهنوردی و غارنوردی داشتند، فعالانه با التهاب و هیجان نظراتشان را اینجا و آنجا می‏گفتند و می‏نوشتند. قدیمی‏ها آن موقع می‏گفتند به یاد نداشته‏اند حادثه‏ای مثل غار پراو، آن‏قدر در فضای کوهنوردی چالش برانگیز بوده باشد.
  • کتاب - ۲۶ تیر ۹۳

  • هدفیابی گلوله‌های هوشمند

    هنگامی که هدف شما به‌خوبی رویت نمی‌شود، هدف‌گیری آن بسیار دشوار است. بر این اساس، آژانس پژوهش‌های پیشرفته وزارت دفاع آمریکا به کمک فناوری بسیار پیشرفته نوعی اسلحه تک‌تیرانداز (sniper) با گلوله‌های مخصوص ساخته است. فناوری مزبور به‌گونه‌ای طراحی شده است که گلوله‌ها را به سمت هدف هدایت می‌کند. به‌این‌ترتیب، گلوله‌ها حتی اگر هدف رویت نیز نشود می‌توانند به خوبی هدفیابی کنند.
    این سیستم دارای گلوله‌هایی است که قابلیت تغییر مسیر و مانور دارند و همچنین یک سیستم نوری است که گلوله را هدایت می‌کند.
  • فاجعه انسانی در غزه

    عملیات نظامی گسترده‌ ارتش رژیم صهیونیستی با عنوان «صخره پایدار» علیه مناطق مسکونی نوار غزه که از هفته پیش آغاز شده، درحالی هنوز ادامه دارد که منابع فلسطینی می‌گویند دست کم ۱۶۶ تن به شهادت رسیده و بیش از ۱۱۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. نیمی از شهدا، زن و کودک هستند، اما صهیونیست‌ها ادعا می‌کنند در حال جنگ با حماس هستند. جنگی نابرابر که بهانه آن گم‌شدن سه نوجوان اسرائیلی و سپس پیداشدن جسد آنها است. به‌رغم آنکه حماس هرگونه دخالت در کشته شدن این نوجوانان را رد کرد، اما رژیم صهیونیستی آن را بهانه‌ای برای آغاز حملات گسترده به غزه قرار داد.
  • یکشنبه تاریخ ساز می‌شود؟

    درحالی‌که مذاکرات هسته‌ای وین به فصل پایانی خود نزدیک می‌شود اما رایزنی‌های فشرده میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ ادامه دارد. در این میان در فاصله چند روز مانده به پایان مهلت توافق شش ماهه ایران و طرف‌های غربی، رایزنی‌های فشرده‌ای میان وزرای خارجه کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه با ایران درباره موضوعات اختلافی مهم صورت گرفته که مهم‌ترین آن دیدار دوجانبه محمدجواد ظریف با جان کری همتای آمریکایی‌اش بوده است. وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی بلافاصله بعد از دیدار گروهی و دیدارهای دوجانبه با ظریف و دیگر همتایان خود وین را ترک کردند و راهی پایتخت‌های خود شدند اما کری همچنان در هتل ماریوت ماند تا درباره بخش مهمی از موضوعات اختلافی از جمله جدول زمان‌بندی لغو تحریم‌ها با ظریف مذاکره کند.
  • بررسی بورسیه‌های غیرقانونی

    درحالی‌که استیضاح وزیرعلوم به مدت یک ماه متوقف شده است، اما برخی از نمایندگان مجلس تهدید کرده‌اند در صورتی که استیضاح فرجی دانا در مجلس مطرح شود، آنها هم اسامی نمایندگانی را که در لیست بورسیه‌های غیرقانونی دکترا قرار دارند اعلام می‌کنند تا نمایندگان مجلس بهتر بتوانند تصمیم نهایی را بگیرند. این در حالی است که مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم هم از استقرار نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور، برای بررسی پرونده بورسیه‌های غیرقانونی دکترا در وزارت علوم خبر داده است. .
  • گمشده‌های تلویزیون در برزیل!

    رسول بهروش جام‌جهانی فوتبال در ایران هواداران پرشماری دارد و بنابراین عجیب نیست که صداوسیما نیز برای پوشش این مسابقات تدارک گسترده‌ای ببیند. در این میان آنچه به جام بیستم جلوه ممتازتری می‌بخشید، حضور تیم ملی کشورمان در این دوره از رقابت‌ها بود که اهمیت کار را هم دوچندان می‌کرد. در نهایت تلویزیون ایران با تهیه چندین ویژه‌برنامه و پخش زنده تمام مسابقات -بعضا از طریق دو شبکه- این پروژه عظیم را به انتها رساند. حالا اما شاید وقت ارزیابی رسیده باشد؛ قضاوت در مورد اینکه مسوولان رسانه ملی چقدر در پخش باکیفیت این رقابت‌ها و جذب مخاطب موفق بوده‌اند؟
    دقیقا یک ماه قبل از آغاز مسابقات جام‌جهانی، عزت‌الله ضرغامی در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایسنا» اعلام کرد: «تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست که بازی‌های جام‌جهانی، با کیفیت خوب و بدون تاخیر زمانی از رسانه ملی پخش شوند.
  • سفره خانوار آب رفت

    نتیجه یک بررسی آماری از مقایسه نرخ رشد ۲/۲۲ درصدی متوسط درآمدهای سالانه خانوارهای شهری و همچنین، رشد ۴/۲۵ درصدی متوسط هزینه‌های سالانه (خالص) خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۲ با نرخ تورم ۱/۳۲ درصدی سال گذشته نشان می‌دهد در این سال، به‌طور همزمان از درآمدها و هزینه‌های واقعی خانوارهای ایرانی، کاسته شده و به عبارت دیگر، خانوارها در مقابله با تورم، راه‌حل کاستن از مخارج خود را انتخاب کردند که می‌توان آن را به کوچک شدن سفره خانوارهای ایرانی تعبیر کرد. .
  • بازار خودرو، در انتظار و امید

    در شرایطی که به‌نظر می‌رسید بازار خودرو بعد از اعلام قیمت‌های جدید محصولات خودروسازان ازسوی شورای رقابت، جنب و جوشی به خود بگیرد، قیمت‌ها در بازار همچنان ساکن مانده و در برخی موارد حتی با کاهش نسبی نیز همراه بوده است. به این ترتیب رشد ۵/۵ درصدی قیمت خودرو در کارخانه، کمترین تغییرات را در بازار خودرو ایجاد کرد.
    نیمه تیرماه جاری زمانی بود که رئیس شورای رقابت در نشستی خبری از قیمت‌های جدید محصولات خودروسازان رونمایی کرد تا بازار تکلیف خود را پس از ماه‌ها انتظار روشن ببیند.
    هرچند بعد از اعلام رسمی قیمت‌ها بازار درنتیجه روشن شدن سرنوشت قیمت محصولات خودروسازان در کارخانه کمی با رونق همراه شد، اما این رونق تنها دوامی چند روزه داشت و نه بیشتر.
  • اشتباهات سرپرستی و حتی بچه‏هایمان را بپذیریم

    سخن گفتن با مادری که فرزندش را در هیمالیا از دست داده است، ‌کار آسانی نیست؛ اما این کار سخت انجام شد، آنچه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی ما با فریبا احیا مادر پویا کیوان، یکی از سه کوهنورد مفقود شده در برودپیک است. آرزوی کودکی پویا چه بود و درباره آینده‌اش چه می‌گفت، خانواده برای پویا چه آرزویی داشت؟
    زمان کودکی پویا خودش را آقای مهندس صدا می‌کرد. آن موقع هر وقت همکاران پدرش می‌آمدند درب منزل ما صدا می‌کردند آقا مهندس هست؟ پویا فکر می‌کرد او را صدا می‌کنند و می‌رفت جلو و می‌گفت بله و من بهش می‌گفتم با پدرت کار دارند.
  • نوسان اندک در بازارها

    این روزها همزمان با پیشروی مذاکرات هسته‌ای در وین، بازار ارز و سکه هم در محدوده‌ای خاص که حاکی از بلاتکلیفی نسبت به نتیجه مذاکرات است، در نوسانند. دلار در محدوده۳۱۲۰ تومان بالا و پایین می‌رود و کارشناسان معتقدند احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای، تداوم وضعیت بلاتکلیفی را برای معامله‌گران ارز به همراه خواهد داشت. سکه طلا هم متناسب با کاهش قیمت اونس جهانی در اوایل هفته، کاهش قیمت داشت و روز سه‌شنبه ۹۵۳ هزار تومان معامله شد. .
  • ساخت و ساز غیرمجاز در بوستان مادر

    ماجرای اختلاف نظر شهرداری با دولت که در دولت قبل فقط به بودجه مترو ختم می‌شد، حالا در دولت یازدهم گسترش یافته و شامل تغییر کاربری‌های غیرقانونی شده است. دولت تدبیر و امید در تلاش است تا جلوی مجوزهای صادرشده غیرقانونی را بگیرد و از همین رو، شورای‌عالی شهرسازی تصویب کرده که پروژه برج‌سازی نور واقع در بوستان مادر منطقه ۵ باید تعطیل شود. کاربری بوستان مادر تنها فضای سبز بوده که ظاهرا به کاربری مسکونی خدماتی تغییر شکل یافته و این از نظر شورا غیرقانونی است. .
  • خرید مسکن با وام پرقدرت؛ از کی ؟

    نتایج اولیه چندین ماه رایزنی فشرده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی با مقامات بانک‌مرکزی برسر افزایش درست و درمان تسهیلات خرید مسکن، سرانجام به توافق برسر راه‌اندازی صندوق‌های سپرده‌گذاری مسکن منجر شده است. این تفاهم اولیه بین بانک‌مرکزی و وزارت راه‌وشهرسازی بعد از ماه‌ها مذاکره حاصل شده و اگر چه هنوز تا تفاهم نهایی برسر مبلغ جدید وام خریدحداقل دو ماه زمان باقی است، اما توافق بر اصل موضوع - صندوق پس‌انداز مسکن- به نوبه خود، بزرگ‌ترین گشایش در این مسیر به حساب می‌آید. عباس آخوندی، وزیر راه‌‌وشهرسازی با استناد به تجربه دهه۷۰ در وزارت مسکن در مقام وزیر معتقد است: بانک مسکن با راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن از یک سو می‌تواند به جذب نقدینگی‌های خرد خانوارها دامن زند و با تنظیم رفتار اقتصادی خانوارها و تحقق فرهنگ پس‌انداز در بین آنها، منابع اولیه پرداخت تسهیلات را به‌وجود بیاورد و از سوی دیگر، با فعالیت بانکی که بر روی سپرده‌های مردمی انجام می‌دهد بعد از یک دوره مثلا یکساله قادر است تسهیلاتی معادل ۵۰درصد قیمت مسکن را به متقاضیان بپردازد.
  • چراغ‌هایی که غرش و روشنایی را همزمان دارد

    طراحان داخلی به‌تازگی از توسعه فضای زندگی سخن گفته‌اند؛ در واقع، آنها تمایل دارند آنچه را در بیرون از فضای خانگی رخ می‌دهد به داخل خانه بیاورند. بر این اساس، نوعی چراغ هوشمند به نام Cloud طراحی شده است که می‌تواند به کمک امکانات صوتی و تصویری فضاهای متفاوتی را برای ساکنان خانه ایجاد کند. به این ترتیب، زمانی که حسگرهای این چراغ، حرکت افراد را بررسی می‌کند، چراغ‌ها روشن می‌شوند و صدایی مشابه غرش ابرها درمی‌آورند. همچنین، آنها می‌توانند وضعیت هوایی بیرون از خانه را نیز شبیه‌سازی کنند و حتی مصرف‌کنندگان قادر خواهند بود موسیقی مورد علاقه خود را از طریق این لامپ‌ها پخش کنند.
  • آیا حیوانات گریه می‌کنند؟

    بهزاد بهمن‌نژاد اخیرا یک فیل نر پس از ۵۰ سال حبس در هند، آزاد شد؛ به این ترتیب، با باز شدن قفل‌هایی که به پایش بسته شده بود، اشک‌هایی از چشم‌های وی جاری شد. به گفته متخصصان، برخی از حیوانات مشابه انسان‌ها هنگام ناراحتی گریه می‌کنند که در رابطه با این فیل به نام «راجو»، حس آزادی منجر به این امر شد. گروه تحقیقاتی که رفتار راجو را مطالعه می‌کردند، گفتند: از دیدن اشک‌های فیل به‌شدت متاثر شدیم، گویا که وی از آزادی خود باخبر شده است. بر اساس اظهارات آنها، این نخستین باری نیست که فیل‌ها گریه کردند، سال گذشته نیز یک بچه فیل که از مادرش دور مانده بود حدود ۵ ساعت گریه می‌کرد.
  • عکس خبری - ۲۶ تیر ۹۳

  • پایان غمبار یک تلاش ارزشمند

    هنگامی که حدود ساعت ۷:۳۰ بامداد پنج‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲ آیدین بزرگی از جایی در نزدیکی‌های قله ۸۰۴۷ متری برودپیک با کیومرث بابازاده در تهران تماس گرفت و گفت که او و دو همراهش، پویا کیوان و مجتبی جراهی، دیگر نمی‌توانند حرکت کنند و نیاز به کمک دارند، گویی آب سردی بر چشم انتظاران آن سه کوه‌نورد بی‌باک ریخته شد. دو روز پیش از آن، خبر رسیده بود که تیم جوان سه نفره، با به پایان رساندن «مسیر ایران» بر رخ جنوب غربی قله ۸۰۴۷ متری برودپیک، به قله رسیده ‌است. هزاران نفر منتظر بودند که تیم به پایین برسد تا در شیرینی نخستین گشایش مسیر ایرانیان روی یک قله بلند سهیم شوند.
  • توافق برای تفتیش آرا

    پس از آنکه عبدالله عبدالله اعلام کرد نتیجه نهایی انتخابات را قبول ندارد، وزیر خارجه آمریکا پا در میانی کرد و با تشکیل جلسه‌ای میان دو رقیب انتخاباتی، آنها را برای بازشماری مجدد آرا و پذیرش نتیجه آن به توافق رساند. توافقی که در پی روشن شدن نتایج شمارش آرا به تشکیل دولت وحدت ملی کمک خواهد کرد. گفته شده، توافق بین عبدالله و احمدزی بر اساس به قدرت رسیدن هر ۲ کاندیدا است و کاندیدای پیروز در انتخابات رئیس‌جمهور و کاندیدای بازنده رئیس شورای اجرایی خواهد شد. .
  • قدم زدن پر خطر در خیابان آکسفورد

    نگار حسینی احتمالا گمان می‌کنید سمی‌ترین هوا را در جهان پکن دارد یا بانکوک، داکا یا حتی تهران. البته همه این شهرها آلوده و خطرناکند اما لندن چیز دیگری است. شرایط پایتخت انگلستان آن قدر بد است که خیلی‌ها توصیه می‌کنند در خیابان معروف آکسفورد قدم نزنید. گویا حالا این خیابان به دلیل آلودگی معروف‌تر هم شده است. زمانی که در میانه‌های قرن بیستم، لندن به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان مرگ‌ومیری چشمگیر بابت آلودگی هوا را تجربه کرد، گمان می‌شد که سیاست‌ها به سمت پاکیزه کردن هوای این شهر پیش رفته است.
  • تلاش‌های پایانی در دقایق آخر

    کامران کرمی عضو گروه خبر چندروز مانده به ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) پایان ضرب‌الاجل ۶ ماهه توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵، راهروهای هتل کوبورگ وین، محل رایزنی‌های فشرده و البته داغ دوجانبه و چندجانبه هیات‌های مذاکره‌کننده برای دستیابی به توافق است. در سیزدهمین روز مذاکرات موسوم به یکشنبه بزرگ، وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به این مذاکرات پیوستند تا درباره موضوعات اختلافی در سطح وزرای خارجه تصمیم‌گیری کنند. حضور جان کری وزیر خارجه آمریکا و سه دور مذاکره دوجانبه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، روند گفت‌وگوها در روزهای پایانی را شتاب بیشتری بخشیده است.
  • کنسرت ها - ۲۶ تیر ۹۳

  • ملاحظات ثبت قراردادهای مسکن

    هاجر شادمانی از سال ۹۰ که تقریبا تمام بنگاه‌های استان تهران با امکان پرینتی شدن قراردادهای خود، موظف شدند قراردادهای خود را در این سامانه ثبت کنند و پس از آن اقدام به دریافت پرینت قرارداد به صورت سیستمی کردند، قراردادهای کاغذی و دستی بر اساس قانونی که در این زمینه مصوب شد، بی اعتبار شده و به بنگاه‌ها از طرف اتحادیه‌ها اعلام شد در صورتی که قراردادهای خود را به صورت دستی و به شیوه قدیم تنظیم کنند تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. این در حالی است که با وجود گذشت بیش از سه سال از سیستمی شدن اکثر قریب به اتفاق بنگاه‌های مسکن و الزام آنها به ثبت سیستمی قراردادها، هنوز تعداد کمی از بنگاه‌ها هستند که نه تنها مجوز فعالیت از اتحادیه ندارند، بلکه با تنظیم قراردادهای دستی، قانون موجود در این زمینه را زیرپا گذاشته و مشکلات بعدی را برای متعاملین - خریدار و فروشنده - ایجاد می‌کنند.
  • مارکت موفق هنرایران در خاورمیانه

    آرزو جعفریان پیمان شعفی متولد ۱۳۵۳ و مقیم کشور فرانسه است. او فارغ التحصیل در رشته مارکتینگ و بازاریابی است و فعالیتش در زمینه هنر را حدود ۱۵ سال پیش با خطاطی سنتی آغاز کرده است. مهارت وی در خطاطی نستعلیق و به‌کارگیری آنها در نقاشی‌های آبستره است. او تاکنون در نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی در داخل کشور در گالری‌هایی چون هاله، فردوس، فرهنگسرای نیاوران، سیحون و مژده و در خارج از کشور در گالری هایی نظیر گالری سیحون در آمریکا و رویال میریج در دبی و . . . شرکت داشته است. نمایشگاه مینیمال آرت‌های این هنرمند مقیم پاریس در گالری «آن» افتتاح شد.
  • نمایشگاه نقاش سوئیسی

    همزمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین، نمایشگاه نقاشی‌های «سیمون سِلبِهر» متخصص تجزیه و تحلیل تضادها و مسائل اجتماعی از سوئیس در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. نمایشگاه طراحی‌های سیمون سلبهر با عنوان «خط پنهان» (Hidden Line) در خانه هنرمندان ایران نخستین نمایشگاه او در ایران محسوب می‌شود. این نمایشگاه تا ۳۱ تیرماه در نگارخانه نامی خانه هنرمندان ایران دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه کنند.
  • سانسور سودمند!

    یکی، دو سالی هست که جیمی‌جامپ‌ها در کشورهای اروپایی بایکوت رسانه‌ای شده‌اند. سال‌ها است که برخی تماشاگران در حین برگزاری مسابقات فوتبال خودشان را از سکوها به زمین می‌رسانند و در جریان برگزاری بازی اختلال ایجاد می‌کنند. شاید مشهورترین نمونه از این دست تماشاگران، بومه مارکت اسپانیایی باشد که اولین بار لقب جیمی جامپ را از مطبوعات دریافت کرد. بزرگ‌ترین ماموریت این هوادار متعصب بارسا بدون تردید هجومش به سمت زمین در فینال یورو ۲۰۰۴ بود؛ جایی که او پرچم کاتالونیا را در صورت لوییس فیگو کوبید و به نوعی انتقام انتقال چهار سال پیش او به رئال مادرید را گرفت.
  • گودهای ساختمانی در صف پرشدن!

    فرید قدیری دبیر گروه مسکن همه مجوزهایی که در طول دو سال گذشته در تهران از سوی شهرداری برای احداث برج‌های تجاری یا مسکونی صادر شده، در نوبت بررسی شورای عالی شهرسازی و معماری برای راستی‌آزمایی قرار گرفته تا اگر کوچکترین مغایرت بین متن این مجوزها و ضوابط بالادست مشاهده شد، دستور ابطال پروانه‌ آنها صادر شود. شورای عالی تاکنون بیش‌از دو مورد از این مجوزها یکی در شهرک‌غرب و دیگری در منطقه۵ را بررسی و دستور توقف گودبرداری و پرشدن محل گود را صادر کرده است. ماجرا به اصلاح دستی ضوابط از قبل‌ تعیین‌شده برای برخی زمین‌های بزرگ‌مقیاس- بالای ۱۰۰۰ مترمربع- برمی‌گردد که چون مالک زمین که عمدتا افراد معمولی به حساب نمی‌آیند، ضوابط قیدشده در طرح تفصیلی جدید را مناسب سرمایه‌گذاری نمی‌دانند و نمی‌خواهند به آنچه قانون تصویب کرده تمکین کنند، به برخی مجراهای تغییر ضوابط از جمله کمیسیون ماده۵ که ریاست آن برعهده شهرداری است روی می‌آورند تا مجوزهای خاص شامل افزایش تراکم، تغییرکاربری، تغییر پهنه و مواردی از این دست را تصاحب کنند.
  • تیتراژ سریال «مدینه»

    قطعه پایانی تیتراژ مجموعه تلویزیونی «مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم با آهنگسازی کارن همایون‌فر و صدای مهدی اسکندری منتشر شد. «بیدارم کن» عنوان قطعه‌ای موسیقایی است که یغما گلرویی ترانه آن را سروده و کارن همایون‌فر نیز به‌عنوان آهنگساز در آن حضور داشته است. این قطعه در شب‌های گذشته و بعد از پخش چند قسمت از مجموعه تلویزیونی «مدینه» در تیتراژ پایانی این سریال گنجانده شده است. این در حالی است که قبل از پخش سریال در خبرها از حضور علیرضا قربانی به‌عنوان خواننده تیتراژ پایانی سریال «مدینه» نام برده شد که این موضوع نیز تکذیب شد.
  • ادامه سفر پر ماجرا

    از همان روزهایی که قرار شد تعدادی از هنرمندان سینما وتلویزیون به عنوان یاران دوازدهم به برزیل سفرکنند تا حامی فوتبالیست‌های ایرانی در جام جهانی باشند حاشیه‌ها شروع شد. خیلی‌ها درباره این اتفاق موضع منفی گرفتند و این حرکت را زیر سوال بردند. در ابتدا هزینه سفر و اینکه هنرمندان با پول چه کسی به برزیل اعزام می‌شوند نقل محافل فرهنگی و ورزشی بود. در حالی که بعد‌ها مشخص شد این سفر با هزینه شخصی یک اسپانسر تدارک دیده شده است. حتی تا آخرین لحظات هم مشخص نبود که آیا هنرمندان به این سفر می‌روند یا خیر؟ حاشیه‌ها باعث شد تا بعضی‌ها عطای سفر را به لقایش ببخشند و ترجیح دهند در ایران بمانند و بازی‌ها را از جعبه جادویی تماشا کنند.
  • اجرای آثار انوربراهم

    گروه موسیقی «اینک» به سرپرستی و آهنگسازی حامد فکوری و مقداد شاه‌حسینی پس از سه سال در تهران کنسرت خود را با اجرای آثاری از انور براهم برگزار می‌کند. در این کنسرت موسیقایی که ۱۵ تا ۱۷ مردادماه امسال در تالار رودکی برگزار می‌شود، این گروه موسیقی کنسرت خود را با عنوان «اینک . . . دریچه‌ای به بی‌کرانگی . . . » برگزار می‌کنند. این گروه که پس از گذشت سه سال از آخرین اجرای خود در تهران روی صحنه می‌روند در سه بخش اجرا خواهند داشت که در بخش اول حامد فکوری به بداهه‌نوازی تار و در بخش دوم مقداد شاه‌حسینی به بداهه‌نوازی سه تار خواهد پرداخت.
  • سیاست پشت خط فوتبال!

    جام جهانی برای مردم مهم است و جلب علاقه مردم هم برای سیاستمداران؛ با توجه به همین دو گزاره ساده می‌توان فهمید دلیل گرایش اهالی قدرت به مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا چیست. روسای‌جمهور می‌خواهند نشان بدهند آنها هم مثل بقیه شهروندان به فوتبال علاقه دارند، هیجان‌زده می‌شوند و به ویژه وقتی پای تیم ملی به میان می‌آید، حس وطن‌پرستی‌شان اوج می‌گیرد. طی چند دهه اخیر هر دوره از مسابقات جام جهانی، به جولانگاه عده زیادی از سیاستمداران تبدیل شده است و عجیب آنکه این فرآیند همچنان سیر صعودی دارد. دنیا انگار به سمت این اصل اساسی پیش می‌رود که «سیاستمدار خوب، سیاستمدار عاشق فوتبال است!» در خلال برگزاری مسابقات جام بیستم هم بسیاری از صاحب‌منصبان کشورهای گوناگون علاقه خودشان را به محبوب‌ترین رشته ورزشی جهان نشان دادند.
  • خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری

    رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به روسای بانک‌ها و موسسات اعتباری، از آنها خواسته با ارائه یک جدول زمانی سه ساله برای واگذار کردن شرکت‌های وابسته به بانک‌ها و سهام بانک‌ها در شرکت‌های دیگر و در واقع خروج بانک‌ها از بنگاهداری اقدام کنند. بر این اساس بانک‌ها در هر سال باید حداقل یک سوم از دارایی‌های خود را واگذار کنند. در همین حال از بانک‌ها خواسته شده مشتریان بدحساب را از لیست دریافت تسهیلات خط بزنند و منابع را به بنگاه‌هایی بدهند که به‌دلیل شرایط تحریم به آنها آسیب وارد شده است. .
  • نکاتی برای استفاده‌ بهتـر از جی‌میل

    نامه‌های الکترونیکی یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین ابزارهای تکنولوژی هستند که همه ما هر روز با آنها سر و کار داریم. درست به همین دلیل هم هست که سرویس‌های مختلفی برای ارائه ایمیل شخصی فعالیت می‌کنند. در این میان اما سرویس ایمیل شرکت گوگل؛ یعنی Gmail یکی از بهترین سرویس‌های ایمیل است که کاربران زیادی هم دارد. با این اوصاف است که حالا دیگر اغلب کاربران ایمیل در سراسر دنیا به Gmail مهاجرت می‌کنند تا از سرعت و امکانات پیشرفته آن بهره ببرند. بنابراین کلیدهای میان‌بر، امکانات و کلیدهایی که در جاهای مختلف برای انجام سریع‌تر امور قرار داده شده، برچسب‌ها و دسته ‌بندی‌های شخصی، جست‌وجو و سایر امکانات جی‌میل برای کاربران آن مهم است.
  • غائله شلوارک

    سحر خوشنویس سفر عده‌ای از هنرمندان به برزیل اگرچه با کمک و مساعدت یک اسپانسر انجام شد اما این موضوع به مذاق کاربران شبکه‌های اجتماعی خوش نیامد. با واکنش رسانه‌ها و مردم در شبکه‌های اجتماعی و اعتراضاتی که مردم به این ماجرا داشتند، اولین فرد امین حیایی بود که واکنش نشان داد و با لحن تندی گفت: «ما به عشق مردم در این مملکت با همه محدودیت‌هایش ماندیم و اگر بدانیم آنها ما را نمی‌خواهند یک درصد هم اینجا نمی‌مانیم و می‌رویم و به کفاشی و خیاطی می‌پردازیم. هدف ما از سفر به جام‌جهانی حمایت از تیم‌ملی بود.
  • کنسرت فرمان فتحعلیان

    فرمان فتحعلیان یکی از خوانندگانی است که آثار متفاوتی را به علاقه‌مندان موسیقی ارائه کرده است و آثارش همواره با استقبال روبه‌رو می‌شود. این خواننده قرار است از ۱۳ تا ۱۷ مرداد پس از یک سال و نیم در سالن مجتمع نیکوکاری رعد به روی صحنه برود و اجرایی را با عنوان «کنسرت خاطره‌ها» برگزار کند. این کنسرت آخرین اجرای فتحعلیان قبل از انتشار آلبوم جدید خواهد بود و مجموعه‌ای از آلبوم‌های قبلی‌اش برای مخاطبان اجرا
    خواهد شد. دلیل انتخاب چنین عنوانی برای کنسرت هم همین است که قطعات خاطره‌انگیز در این اجرا شنیده می‌شود.
  • اجرا - ۲۶ تیر ۹۳

  • شهر محصور شیشه‌ای در دبی

    نرخ تبدیل پدیده‌های علمی-تخیلی به واقعیت‌های علمی رشد قابل‌توجهی پیدا کرده است. در این میان، روسای کشور امارات اعلام کرده‌اند که به زودی قرار است یک شهر که در فضایی شیشه‌ای محصور است در دبی بسازند. مفهوم مربوط به یک شهر بسته با قابلیت کنترل آب و هوا به داستان‌های تخیلی ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد. البته این شهر قرار نیست داخل تنها یک کره محصور شود، بلکه حدود ۷ کیلومتر از شهر توسط یکسری اجسام خمره‌ای‌شکل و شفاف احاطه می‌شود. مساحت این شهر حدود ۴۸ میلیون فوت مربع و دارای بیش از ۱۰۰ هتل و سالن‌های تئاتر و مناطق تفریحی است.
  • آلبوم ها - ۲۶ تیر ۹۳

  • بادهایی که فراموشی می‌آورد

    هوای تهران پذیرای میهمان جدیدی شده است. ذرات کوچکی که به مدد باد در هوای شهر معلق می‌شوند و درون بدن مردمان این شهر خانه می‌کنند. این ذرات ۵/۲ میکرونی اگرچه کوچکند اما از آلاینده‌های سوخت که عامل اصلی آلودگی هوا در چند سال اخیر معرفی می‌شوند قوی‌تر عمل می‌کنند و پایه فراموشی (همان بیماری آلزایمر) را بنا می‌نهند که نقش عوامل انسانی در شکل‌گیری آن بی‌تاثیر نیست. هفته گذشته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری از تغییر جنس آلودگی هوا در دو سال اخیر خبر داد و اعلام کرد: عامل اصلی افزایش آلودگی هوای تهران در هفته‌های اخیر ناشی از شرایط جوی و پدیده‌های طبیعی است.
  • زمان سکوت برای زندگان

    تالارهای نمایشی به مناسبت فرارسیدن ایام قدر تا ۲۹ تیرماه تعطیل هستند، اما قرار است به مناسبت ایام شب‌های قدر ۲۸ و ۲۹ تیرماه نمایشنامه «زمان سکوت برای زندگان» با کارگردانی عباس غفاری و حضور بازیگرانی چون حسین پاکدل، بهنوش بختیاری، نیما رئیسی، عاطفه نوری و احسان کرمی نمایشنامه‌خوانی شود. این نمایشنامه از نوشته‌های محمد چرمشیر است که سال ۷۴ نوشته شده و به کارگردانی سیروس کهوری‌نژاد به مدت سه شب قبل از آغاز شب‌های قدر در تئاتر شهر به صحنه رفته بود. این نمایش حول محور ضربت خوردن حضرت علی (ع) می‌گذرد.
  • از گام شمار تا تشخیص‌دهنده امواج مضر برای بدن

    در حال حاضر تلفن‌های هوشمند دستگاه‌های کوچک باورنکردنی هستند که به کمک آنها می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم این دستگاه‌های هوشمند با سرعت زیاد و در زمان کمی با پیشرفت‌های قابل‌ توجهی همراه شده و توانسته‌اند زندگی ما را با تغییرات شگرفی همراه کنند. به مرور زمان و با کمک تکنولوژی‌های انحصاری از سوی هر شرکت سازنده تلفن‌همراه، به ویژگی و کارآیی آنها اضافه می‌شود. برای مثال به‌کارگیری سنسورهای مختلف در گوشی‌های هوشمند به محلی برای رقابت شرکت‌های سازنده موبایل تبدیل شده است.
  • عکس هایی از ورود بازیکنان آلمانی به کشورشان

  • اثر هنری نانوفناوری

    در سال ۱۸۷۲، کلود مونه (Claude Monet)، هنرمند فرانسوی، دریاچه‌ای را به‌صورت موهوم نقاشی کرد و آن را احساس طلوع (Impression, Sunrise) نامید. از آن زمان به بعد سبکی به نام امپرسیونیسم به وجود آمد. حال پس از گذشته ۱۴۲ سال، نقاشی مونه تا حد ۳۰۰ میکرومتر کوچک شده است و به‌عنوان کوچک‌ترین اثر هنری معرفی شده است. این اثر بسیار کوچک و به اندازه یک پیکسل صفحه نمایش یک رایانه ۱۷ اینچی است. محققان در دانشگاه سنگاپور توانستند نانوساختارهای آلومینیومی را ایجاد کنند که طیف نور خورشید را دچار شکست و حدود ۳۰۰ رنگ مجزا را تولید می‌کند.
  • انتخاب حق مجتبی بود

    احمد جراهی از همان ابتدای وقوع مشکل در برنامه برودپیک با حضور در جلسات متعدد تلاش می‌کرد در جریان جزئیات حادثه قرار گیرد، پس از اطمینان از عدم موفقیت گروه نجات، او در گفت‌وگویی با «دنیای‌اقتصاد» مردم را تنها حامی خانواده‌های نگران معرفی کرد. پس از یکسال بار دیگر با او گفت‌وگو کردیم و از او درباره اتفاقات روی داده در این مدت پرسیدیم. شما خودتان کوهنورد هستید و حتی قبل از مجتبی عضو باشگاه آرش بوده‏اید. در این یکسالی که گذشت خانواده شما چه قدر از جزئیات حادثه مطلع شد؟
    فکر می‏کنید اگر به خانواده من بگویند نقطه جغرافیایی محل کمپ بچه‏ها این بود یا جی پی اس چنان شده بود، متوجه چیزی خواهند شد؟ یا اگر بگویند سرطناب مجتبی بود و ته طناب در دست فلانی چیزی تغییر خواهد کرد؟ اگر بخواهند گزارشی منتشر کنند، آن گزارش یک گزارش فنی و تخصصی خواهد بود و به چه درد خانواده من می‏خورد که بخواهند دنبالش باشند.
بیشتر