شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

ویژه نامه

  • آزادسازی قیمت‌ها رکن بزرگ توسعه صنعتی

    حسین چمنی مشاور انجمن صنایع لبنی و مشاور شرکت صنایع شیر ایران یکی از مهمترین پیش نیازهای کنونی صنعت کشور، آزادسازی قیمت‌ها به معنای واگذاری قیمت‌گذاری به بخش خصوصی است تا آنها محصولات و تولیداتشان را با توجه به هزینه تمام شده قیمت‌گذاری کنند. در این مسیر ممکن است نگرانی عمده، افزایش قیمت‌ها باشد؛ این در حالی است که این نگرانی به خودی خود منتفی است؛ چرا که وقتی قیمت‌گذاری‌ها با نظر بخش خصوصی انجام می‌شود، قطعا تولیدکنندگان برای توسعه بازار خود و جذب بیشتر مصرف‌کنندگان، وارد فضای رقابتی با تولیدکنندگان رقیب می‌شوند و از این منظر، خود به خود قیمت‌ها نیز متعادل خواهد شد.
  • چالش‌های صنعت پمپ

    میربیوک احقاقی تولید کننده پمپ با وجود مصرف گسترده پمپ در صنایع مختلف، تولیدکنندگان آن همواره با مشکلاتی مواجه هستند که در این مطلب به اختصار به آنها پرداخته شده است. عقد قراردادهای یک طرفه از سوی کارفرمایان دولتی: عقد قراردادهای یک طرفه از سوی کارفرمایان دولتی با بخش‌خصوصی، بدون توجه به منافع متقابل و همزمان با تحمیل شروط یک جانبه و ناعادلانه در قراردادها، زمینه‌های اجحاف در حق سازندگان را فراهم کرده است. رکود و عدم همکاری بانک‌ها: مشکلات تورم و رکود و عدم اجرای پروژه‌های جدید در سال جاری توسط دولت، علاوه بر کاهش سفارشات، به مشکل کمبود نقدینگی دامن زده و عدم همکاری بانک‌ها در اعطای وام با بهره مناسب و نبود سرمایه در گردش کافی، منجر به کاهش تولید و عدم انتقال شده است.
  • استراتژی فولاد هرمزگان تولید محصولات ویژه در کشور

    مهندس مرتضی آقاجانی معتقد است: ایران در زمینه تولید محصولات فولادی و همچنین سا خت برخی تجهیزات و تعمیر و نگهداری صاحب دانش فنی شده است، اما باید در زمینه طراحی و مهندسی و نیز تولید محصولات ویژه نیز صاحب دانش فنی شود که این مهم نیاز به جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی دارد. وی معتقد است استان هرمزگان براساس برنامه سه ساله به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد دست می‌یابد و حتی در صورت جذب سرمایه‌های بخش خصوصی فراتر از آن رفته و به قطب اول فولاد کشور تبدیل شود. مشروح گفت و گوی دنیای اقتصاد با مهندس مرتضی آقاجانی مدیر عامل فولاد هرمزگان را می‌خوانید: راهکارهای تقویت اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت فولاد از منظر شما چیست؟
    نقطه عطف و یا محور اقتصاد مقاومتی قوی شدن در زمینه‌های مختلف اقتصاد و به خصوص صنعت است به گونه‌ای که بتوان در برابر فشارهای بین‌المللی ایستادگی و حرفی برای گفتن داشت:
    هم‌اکنون در صنعت فولاد بعنوان صنعت مادر، کشور صاحب دانش فنی در زمینه تولید است، به گونه‌ای که در زمینه تولید محصولات فولادی تجاری اعم از بهره‌برداری و یا نگهداری و تعمیرات نه تنها در نقطه خوبی قرار داریم و نیاز به کشورهای خارجی نداریم بلکه باید بتوانیم صادرکننده دانش فنی هم باشیم.
  • اقتصاد مقاومتی راهبرد اصلی شرکت فولاد خوزستان است

    اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد اصلی شرکت فولاد خوزستان در تمام برنامه های تولید و توسعه است و رشد ۶۳ درصدی تولید سالانه و ۸۲ درصدی سرانه تولید، طی شش سال گذشته در این کارخانه، براساس رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری در هر سال حاصل شده است. با عنایت به این موضوع که رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۳ را «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری فرمودند، شرکت فولاد خوزستان که دوران سختی را در طول جنگ تحمیلی گذرانده و ظرفیت تولید خود را از یک و نیم میلیون تن در سال ۱۳۶۸ به بیش از سه میلیون و ششصد هزارتن در سال ۹۲ رسانده ، درصدد است که همچنان با التزام ویژه به این رهنمود خردمندانه، مسیر تعالی را به سوی توسعه، تا پنج میلیون تن در سال ۱۳۹۵ دنبال نماید.
  • بزرگترین کارخانه سیمان سفید کشور در مشهد راه اندازی شد

    در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، بزرگترین و پیشرفته ترین کارخانه سیمان سفید کشور با ظرفیت تولید روزانه هزارتن سیمان سفید، همزمان با سالروز صنعت و معدن و در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، به بهره‌برداری رسید. مهندس بهروز زندی مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت سیمان سفید شرق با اعلام این خبر افزود: این شرکت قادر است روزانه هزار تن سیمان سفید با کیفیت بی نظیر و سفیدی چشمگیر (Super White) تولید نماید . برای احداث این کارخانه از پیشرفته ترین تکنولوژی و تجهیزات روز که متعلق به شرکت FLSmidth دانمارک می‌باشد، بهره گیری شده است.
  • ماموریت جدید ایمیدرو اکتشاف، سرمایه گذاری و بهره برداری از طرح‌های جدید

    مطابق سیاست‌های اجرا شده ۲۱ درصد از دارایی‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو ) در بورس عرضه شد، ۹ درصد در قالب سهام عدالت و ۷۰ درصد به عنوان رد دیون به سازمان‌های غیر تخصصی واگذار شد. واگذاری دارایی ایمیدرو به سازمان‌هایی صورت گرفته که نسبت به معدن شناختی ندارند، نحوه اکتشاف را نمی دانند و از کیفیت نیروی انسانی آن نیز مطلع نیستند. قطعا یکی از چالش‌های آتی واگذاری‌های صورت گرفته در قالب اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی خواهد بود، زیرا این مهم به شکل اصولی پیاده نشده است. اکنون اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در این واحدها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و طرح‌های توسعه‌ای آنها تعطیل شده است.
  • ضرورت توجه به انرژی‌های تجدید پذیر

    امیر طاهری تولید کننده توربین‌های بادی با توجه به محدودیت منابع سوخت‌های فسیلی و رشد فزایند مصرف و آلودگی‌های زیست محیطی، روی آوردن به انرژی‌های تجدید پذیر یک ضرورت است. ایران نیز به سمت انرژی‌های نو روی آورده اما سرعت پیشرفت آن بسیار ناچیز است. شرکت صبانیرو وابسته به گروه صنعتی سدید، به عنوان پیمانکار سازمان انرژی های نوی ایران، در سال تولید ملی موفق به ارسال مابقی و تمامی ناسل های توربین بادی ۶۶۰ کیلوواتِ این پروژه به مزارع بادی مورد نظر شده است. به رغم دستاوردهای کم نظیری که این شرکت با حمایت نهاد‌های ذیربط،خصوصا سازمان انرژی‌های نو ( سانا )، به دست آورده، اما به جهت فراهم نبودن فضای ورود سفارش دهندگان بخش خصوصی و محدودیت منابع دولتی، تاکنون در کشور حدود یکصد مگاوات نیروگاه بادی به ثمر رسیده که با ظرفیت بادی کشور و اقدامی که کشور‌های دیگر انجام داده‌اند بسیار فاصله دارد.
  • مدیریت واردات همسو با تولید و صادرات

    مجیدرضا حریری عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران یکم: آمار منتشره گمرک جمهوری اسلامی ایران، نشانگر کاهش قابل توجه واردات در سال‌های ۹۱ و ۹۲ و همچنین تغییر معنی‌داری در واردات کشور در همان برش زمانی است؛ چرا که در سال‌های مذکور، هفت قلم از ده قلم اول کالاهای وارداتی کشور را کالاهای اساسی و علوفه دامی و کنجاله و دو قلم دیگر، کالای ساخته شده صنعتی هستند؛ به عبارت دیگر، از ده قلم اول واردات کشور، فقط یک قلم آن را که «فولاد ممزوج» است می‌توان مرتبط به «تولید صنعتی» قلمداد کرد.
  • هلدینگ سیمان فارس و خوزستان بزرگترین تولید کننده خاورمیانه

    تاریخچه شرکت شرکت سهامی عام سیمان فارس وخوزستان با بیش از شش دهه فعالیت بزرگترین گروه تولید کننده سیمان درکشور و منطقه محسوب می‌شود و هم‌اکنون با دارا بودن ۳۳شرکت زیر مجموعه در صنعت سیمان و صنایع وابسته در حال فعالیت است. این شرکت در سال ۱۳۲۹ با سرمایه اولیه ۲۰۰میلیون ریال به نام شرکت سهامی سیمان شیراز تاسیس گردید، در ۲۸خرداد همان سال به شرکت سیمان فارس تغییر نام داد و مرکز آن از سال ۱۳۳۲ به تهران انتقال یافت.
    در سال ۱۳۳۴ اولین واحد تولیدی سیمان این شرکت با ظرفیت روزانه ۲۰۰تن معادل ۶۰هزارتن در سال به بهره‌برداری رسید و بتدریج با خرید و احداث کارخانه‌های جدید و توسعه واحدهای قبلی بر حجم ظرفیت تولیدی خود افزود ودر سال ۱۳۴۲ به طور رسمی به شرکت سهامی سیمان فارس وخوزستان تغییر نام داد.
  • نیاز صنعت به بهبود روابـط بیـن‌المـلل

    به اعتقاد رئیس هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، یکی از مهم ترین پیش نیازهای کنونی صنعت کشور، بهبود روابط بین‌الملل ایران با دیگر کشورها است. سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد»، در تشریح نیازهای کنونی مهم صنعت کشور، گفت: جامعه صنعتی و معدنی کشور مانند دیگر مردم ایران، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، روح و نشاط تازه‌ای پیدا کرد؛ چرا که با تدابیر ویژه دولت یازدهم از جمله اقدامات مربوط به توسعه روابط بین‌الملل که بخش مهمی از کار و تولید و صنعت بستگی به این ارتباطات دارد، می‌توان خیلی از کمبودهای بخش تولید را جبران کرد.
  • ماموریت جدید ایمیدرو اکتشاف، سرمایه گذاری و بهره برداری از طرح‌های جدید - ۱۰ تیر ۹۳

    مطابق سیاست‌های اجرا شده ۲۱ درصد از دارایی‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو ) در بورس عرضه شد، ۹ درصد در قالب سهام عدالت و ۷۰ درصد به عنوان رد دیون به سازمان‌های غیر تخصصی واگذار شد. واگذاری دارایی ایمیدرو به سازمان‌هایی صورت گرفته که نسبت به معدن شناختی ندارند، نحوه اکتشاف را نمی دانند و از کیفیت نیروی انسانی آن نیز مطلع نیستند. قطعا یکی از چالش‌های آتی واگذاری‌های صورت گرفته در قالب اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی خواهد بود، زیرا این مهم به شکل اصولی پیاده نشده است. اکنون اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در این واحدها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و طرح‌های توسعه‌ای آنها تعطیل شده است.
  • وعده‌های دلگرم کننده به صنعتگران

    در پی رکود ایجاد شده، شاخص صنعت چند سالی بود که شیب منفی به خود گرفته بود اما با مجموع اقدامات انجام شده از سوی دولت برای مهار تورم و کاهش رکود می‌توان انتظار رشد شاخص صنعت را داشت. طبق آمارهایی که این وزارت خانه اعلام کرده متوسط رشد صنعت در سال ۹۱ معادل منفی ۴/۱۲ درصد بوده و میانگین رشد صنعتی در سال ۹۲، نیز معادل منفی پنج درصد اعلام شد، اما در انتهای سال گذشته به صفر رسیده است. آمار اعلام شده در حالی است که میانگین نرخ رشد صنعتی در نیمه اول سال ۹۲ معادل منفی ۷/۷ درصد بوده است؛ در این میان، با توجه به سیاست‌های دولت برای خروج از رکود اقتصادی، ارزیابی‌ها حاکی از این است که عملکرد دولت در نیمه دوم سال گذشته بهتر بوده است.
  • تولید شمش با تمام قوا

    میزان نیاز تولید داخلی به شمش همیشه بیشتر از میزان عرضه آن است،تولیدکنندگان این بخش به خصوص فعالان بخش خصوصی حمایت بیشتر دولت را طلب می‌کنند و معتقدند دولت همواره حامی واحد‌های فولادسازی دولتی و شبه دولتی است و در این شرایط سخت باید به آنها که تامین کنندگان مواد اولیه تولید داخل هستندنیز نگاه ویژه ای داشته باشد . یکی از این تولید کنندگان فولاد ارفع است که از زمره موفق ترین واحدهای فولادی ایران بشمار می‌رود چرا که بعنوان نخستین تولید کننده شمش ۸۰۰ هزار تنی پیشرو بخش خصوصی در ایجاد واحد‌های بالای ۵۰۰ هزار تن بوده و دیگر اینکه در موعد مشخص شده موفق به راه اندازی و بهره برداری از واحد تولیدی شد و در نهایت طی یکسال ۷۵ درصد ظرفیت اسمی را پر می‌کند این در حالی است که واحد‌های فولاد سازی معمولا طی ۳ تا ۵ سال به ظرفیت اسمی خود می‌رسند.
  • اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت و معدن

    آزاده حسینی در حالی شاهد برگزاری هشتمین بزرگداشت روز صنعت و معدن هستیم که برگزار کنندگان این مراسم محور آن را اجرای اقتصاد مقاومتی درحوزه صنعت و معدن عنوان کرده اند . به نظر می رسد اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت و معدن آن هم پس از شرایط تحریم از ملزوماتی است که باید مورد توجه واحد های صنعتی و معدنی قرار گیرد. نخستین گام برای اجرای اقتصاد مقاومتی شناسایی ظرفیت های داخلی است که شامل ظرفیت انسانی، طبیعی، علمی ، پژوهشی و دانشی می شود و دومین گام نیز به کارگیری ظرفیت و پتانسیل های شناسایی شده است .
  • توجه دولت به فعالان عرصه روی و سرب

    یوسف مرادلو تولید کننده روی در حالیکه هر روز آمار نگران کننده ای در خصوص صنعت روی در بازار داخل منعکس می‌شود واز سویی فعالان این عرصه مجبور به تنظیم بازار با قیمت‌های جهانی هستند انتظار آن می‌رود تا دولت با بهره گیری از ابزار‌های حمایتی فعالان این بخش را جان تازه ای ببخشد. در حال حاضر تولیدکنندگان سرب و روی از روش مدیریت در سهمیه بندی خاک به تولیدکنندگان سرب و روی گله مند هستند . با وجود مشکلاتی که در بازار داخل وجود دارد، برای حفظ چرخه تولید به فعالیت خود ادامه می‌دهیم، اما با وضع عوارض بر صادرات، واحد‌های تولیدی تعطیل خواهند شد.
  • ضرورت نظارت دولت بر مناقصه های نفتی

    ناصر بکتاش تولید کننده مواد نفتی با وجود آنکه شرکت درین کاشان به لحاظ فنی توان تولید ۹۰ درصد وزن سیالات حفاری ایران را دارد، اما به دلیل آنکه دولت مطالبات خود را به شرکت ها پرداخت نمی کند، با مشکلاتی مواجه شده است . این در حالی است که تازه ترین دستاورد این شرکت تولید» زانتان گام «بوده واین اقدام صرفه جویی ارزی بالایی برای کشور به همراه داشته است. در همین حال شرکت درین کاشان درامتیاز بندی فنی همواره بالاترین امتیاز را کسب کرده ، اما با این وجود در اغلب مناقصه ها این امتساز بندی مورد توجه قرار نمی گیرد.
  • کسب رکورد تولید شرکت سیمان فارس نو در دو ماهه سالجاری

    سیمان فارس نو از آغاز بهره‌برداری تاکنون توانسته است با تکیه بر عنایات الهی و همت بلند فرزندان این مرز و بوم، جایگاهی ممتاز و شایسته کسب کند و به عنوان یکی از واحدهای خوشنام و پیشرو در صنعت سیمان شناخته شود. خانواده بزرگ سیمان فارس نو می‌کوشد با تکیه بر تجارب ارزشمند گذشته و به روز رسانی دانش و توانمندی نیروهای جوان و خلاق خود، ضمن حفظ این جایگاه ارزشمند، زمینه تحکیم و ارتقای مداوم آن را فراهم آورد. اکنون در سالی که به عنوان سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نامیده شده است، بر تمامی ما فرض است به سهم خود در آفرینش ارزش افزوده و جلب رضایت خلق که جلوه‌ای از رضایت خالق متعال است بکوشیم و بیش از پیش در راستای اعتلای ایران اسلامی کمر همت ببندیم.
  • نقشه راه هفتمین کنفرانس دکو

    زینب طاری - تیرماه سال ۱۳۸۷، صنعت مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته ایران، شاهد برگزاری اوّلین و مهمترین رویداد علمی- فرهنگی کشور، کنفرانس دکو ۲۰۰۸،بود. دستاوردهای با ارزش این کنفرانس باعث شد هرسال با برگزاری کنفرانس بین المللی دکو، در راستای رشد و پیشرفت این صنعت گام های بلندی برداشته شود. هدف از برگزاری این کنفرانس، همگرایی دست اندرکاران صنعت مبلمان و نهادهای علمی و پژوهشی، ایجاد ارتباط و جلب حمایت سازمان‌ها و نهادهای خصوصی، دولتی و بین المللی و تبادل اطّلاعات، تجربیات و دانش اعلام شده است. در سال ۱۳۹۱ با تشکیل شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته به عنوان یک تشکل ملی، فراگیر و متولی در صنعت و تجارت مبلمان، مقرر شد همایش دکو توسط این شورا برگزار شود.
  • توسعه واحدهای تولیدی و صنایع مادر

    بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عمده مشکلات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه ریشه در فقرو بیکاری د ارد و با توسعه واحدهای تولیدی و ایجاد صنایع بزرگ اشتغالزا قابل حل است. احداث صنایع مادرمثل صنعت فولاد در مناطق مختلف کشور با ضریب اشتغالزایی بالایی که دارد می تواند علاوه بر اشتغال مستقیم دهها هزار نفر در هر مجتمع فولادسازی زمینه اشتغال صد هزار نفر را درصنایع پایین دستی ، صنعت حمل و نقل، صنایع بالادستی و معادن فراهم سازد ، مسیر صنعتی شدن کشور را نیز فراهم می کند. بدیهی است احداث چنین مجموعه های بزرگ صنعتی توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی مستلزم کمک دولت در ایجاد امکانات زیربنایی از جمله راه آهن ، راه، نیروگاه، تامین گاز و انواع مشوق ها از قبیل تسهیلات بانکی و معافیت های مالیاتی و رفع نگرانی سرمایه گذار در تامین مواد اولیه است.
  • مرز خصوصی سازی در سازمان های توسعه ای مشخص نیست

    مرز خصوصی‌سازی با سازمان‌های توسعه‌ای باید مشخص و تعریف شود. در مورد سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایدرو، ایمیدرو و پتروشیمی، اگر جامعه از آنها انتظار فعالیت اقتصادی دارد، باید ابتدا به اساسنامه خود بازگردند، در غیر این صورت - به‌ویژه در سازمان گسترش - امکان ادامه فعالیت ها با مشکلات جدی روبرو خواهد شد. این مسئله، چالش سایر سازمان های توسعه ای نیز هست. واگذاری های ناگهانی امکان برنامه ریزی برای پروژه ها را سلب می کند. مطالب فوق، بخشی از اظهارات سید رضا نوروز زاده رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، در گفت و گو با روزنامه دنیای اقتصاد است.
  • مدیران دولتی به پتانسیل‌های داخلی اعتماد کنند

    عبدالله اعزازی مدیر عامل شرکت مهندسی آمیار پولاد، طی سال‌های ۵۸ تا۸۴ در فولاد خوزستان عمر گذرانیده و درسمت‌های مختلفی مانند کارشناسی برق فولادسازی، معاونت تولید مجتمع، مجری طرح‌های فولاد خورستان، معاونت بهره برداری فولاد خوزستان، معاونت برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی فولاد و مدیریت فولاد ایمیدرو و . . . مشغول به فعالیت بوده و تجربیات گسترده ای در این حوزه‌ها کسب کرده است. با او به گفت و گو نشستیم تا درباره زمینه‌های کاری و دغدغه هایش به عنوان مدیرعامل یک شرکت مشاوره و طراحی فولادسازی، بیشتر بدانیم و بشنویم.
  • توسعه صنعت درگروی اعتماد به ظرفیت‌های بومی

    علی صدری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان امروزه یکی از نیازهای اصلی صنعت کشور، اعتماد به ظرفیت‌های بومی و بهره‌گیری از توان تولیدکنندگان داخلی در پروژه‌های صنعتی است. در این راستا، با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی، در مصوبه۹۰/۷/۲۳ هیات وزیران به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، چنین آمده که خرید کالاهای خارجی دارای نمونه یا مشابه تولید داخلی توسط تمامی دستگاه‌های دولتی و همچنین تمامی دستگاه‌ها یا نهادهایی که به نحوی، از بودجه عمومی یا دولتی استفاده می‌کنند، ممنوع است. در تبصره این مصوبه نیز صراحتا ذکر شده که ذیحسابان موظفند بر اجرای این تصویب‌نامه، نظارت و از پرداخت اعتبار برای خرید موارد یاد شده و تأیید اسناد مرتبط با آن خودداری کنند.
  • چشم انداز ادغام کارخانه‌های فولاد چگونه است؟

    مهدی سرلک کارشناس بازار فولاد موسسه استیل پرایس آیا زمان ادغام شرکت های فولادی و تصاحب فولادسازان کوچکتر بر آن به سر آمده است و یا این صنعت در حال تجدید قوا و انتظار برای شرایط بهتر بازار است؟ در ماه های اخیر چندین فعالیت در جهت ادغام کارخانجات فولادسازی انجام شده است، شرکت سوئدی ساب (SAAB) در حال خرید کارخانه فولاد روتاروکی (Rautaruukki) فنلاند است، تلاش آرسلور میتال و نیپون استیل و سومیتومو (ArcelorMittal/Nippon steel & Sumitomo Metals Corp)برای خریدن کارخانه کالورت تیسن کروپ در آمریکا (ThyssenKrupp's Calvert US)ادامه دارد وکارخانه فولاد ضد زنگ ترنی (Terni) از شرکت اتوکامپوس ایتالیا (Outokompu's) به تیسن کروپ آلمان فروخته شد.
  • افتتاح پالایشگاه و امضای قرارداد تولید ریل میان ذوب‌آهن اصفهان و راه‌آهن

    با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت، ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، پالایشگاه شماره ۲ تصفیه گاز کک و باتری شماره یک کک‌سازی شرکت ذوب‌آهن اصفهان رسما افتتاح‌ شد. همچنین با حضور این سه وزیر، تفاهم‌نامه تولید ریل میان ذوب‌آهن اصفهان و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز به امضا رسید. در این مراسم که‌ استاندار اصفهان، ‌نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه و محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند، وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت طی سخنانی با اشاره به نقش ذوب‌آهن اصفهان در صنعت فولاد کشور گفت: احداث پالایشگاه توسط ذوب‌آهن کار بزرگی است که سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیاردی به صورت ارزی و ریالی برای آن صورت گرفته است.
  • چین و ایران شهرک صنعتی مشترک راه اندازی می‌کنند

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از عقد تفاهم‌نامه ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و چین خبر داد. سیدمحمدعلی سیدابریشمی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد، اظهارکرد: این تفاهم نامه در ۹ ماه گذشته منعقد شده و خوشبختانه اقدامات اساسی برای اجرایی کردن آن انجام شده است و امیدواریم طرف چینی همکاری و هماهنگی لازم را در این زمینه داشته باشد.
    وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه سال آینده فعالیت‌های مربوط به ایجاد این شهرک صنعتی مشترک آغاز شود، افزود: چین در برخی از کشورها همچون پاکستان و روسیه به صورت داوطلبانه شهرک صنعتی ایجاد و زیرساخت‌های موردنیاز را نیز فراهم کرده است و پس از این واحدهای صنعتی چینی در این شهرک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  • بزرگداشت روز صنعت و معدن متفاوت با سالهای گذشته

    نوزدهمین بزرگداشت روز صنعت و معدن در حالی برگزار می‌شود که قرار است برای نخستین بار در دولت یازدهم گزارش عملکردی در حوزه صنعت و معدن به صورت رسمی اعلام شود. به گفته یزدانی مراسم امسال چند شاخصه نسبت به سالهای گذشته دارد یکی از این شاخصه‌ها توجه ویژه به توصیه مقام معظم رهبری در ارتباط با نقشه راه ترسیم شده برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است . معاون توسعه،مدیریت و منابع امور استانهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه در سال جاری عمده محوریت مراسم به عهده تشکل‌ها بوده گفت: در مراسم امسال محوریت با تشکل‌ها بوده و قصد داریم فاصله ای را که بین تشکل‌ها و دولت افتاده جبران کرده و زمینه رابرای اعتماد بیشتر مهیا کنیم ودور نمای روشنی را از تولید وسرمایه گذاری به نمایش بگذاریم.
  • چالش های صنعت ریخته گری

    غلامرضا طبیبی رییس هیات مدیره شرکت چدن ریزان جی مشکل تولید، نبود ضمانت اجرای قوانین، تعدد وتکثر قوانین، عدم اجرای صحیح قوانین، برداشت‌ها و تفسیر سلیقه‌ای از قوانین، نبود امنیت سرمایه گذاری، فراهم نبودن زیر ساخت‌ها، انحراف از برنامه چشم انداز و . . . است،نه تصویب قوانین جدید . درکشور ما عدم استفاده از تجربیات کارشناسان و صاحب نظران اهل فن، پرداخت بی رویه تسهیلات به افراد غیرمتخصص، عدم نظارت کافی بر چگونگی استفاده از این تسهیلات، عدم حمایت دولت از بنگاههای زودبازده پس از تولید، عدم تامین سرمایه در گردش موردنیاز این واحدها و .
  • دولت ؛مطالبات تولیدکنندگان را پرداخت کند

    صادقی زاده تولیدکننده لوله‌های پلیمری در حال حاضر تولید کنندگان اغلب هم برای تامین مواد اولیه خود در مضیقه قرار دارند و هم برای فروش محصول نهایی با مشکلاتی مواجه‌اند . این بدین معنی است که از دو طرف تحت فشار هستند . تحریم‌ها و کاهش واردات مواد اولیه، رکود،کمبود نقدینگی، برخی موانع صادراتی از عواملی هستند که تولید را به مخاطره انداخته‌اند با این وجود تولید کنندگان به فعالیت ادامه می‌دهند و انتظار دارند تا در این شرایط سخت دولت با ابزار‌هایی که در اختیار دارد از تولید داخل حمایت کند این اقدامات شامل وضع تعرفه، کاهش بوروکراسی و برداشتن موانع صادراتی باشد و بستر ادامه حیات تولیدکندگان را فراهم می‌آورد .
  • نقش تشکل‌ها در اقتصاد و صنعت کشور

    ابراهیم جمیلی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس خانه اقتصاد ایران امروز این جمله که «از ظرفیت تشکل‌ها باید در اقتصاد بهره برد» را زیاد می‌شنویم؛ اما در این مسیر، یک پرسش اساسی مطرح است: اساسا چگونه می‌توان از تشکل‌ها و پتانسیل‌های آنها، در وضعیت حساس اقتصادی و در اصلاح فرآیند تولید و ارتقای جایگاه بخش خصوصی و تولید ملی بهره برد؟! کشور ما دارای ظرفیت‌های خوبی مانند آب و هوای چهارفصل، معدن، مرتع، صنعت، کشاورزی، سواحل، ذخایر عظیم نفت و گاز و نیروی جوان است؛ در این شرایط اما، ما آن طور که باید، نتوانسته‌ایم از این منابع، استفاده و آنها را به سمت و سوی توسعه «تولید» هدایت کنیم.
  • «سازه‌های صنعتی آذران» پیشرو در بومی‌سازی تکنولوژی در حوزه صنعت و معدن

    شرکت سازه‌های صنعتی آذران نسل‌جدید شرکت‌های تولیدی و پیمانکاری عمومی است که توانسته است با ادغام دانش ایرانی و بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا در حوزه صنعت و معدن جزو پیمانکاران مطرح صنایع معدنی کشور باشد. به گفته مدیر این شرکت، آذران پیش از این یک شرکت تولیدی بوده که تولیدات آن شامل تجهیزات و سازه های صنعتی بود.
    از هنگامی که شرکت انجام پروژه‌ها به صورت EPC را آغاز کرد، کارخانه‌های تولیدی خود را از یک واحد به دو واحد ارتقا داده است که توان بالا و امکانات تولیدی یکی از مزیت‌های این شرکت محسوب می شود.
  • حضور پررنگ تیراژه ماشین و تیراژ دیزل در صنعت

    مازیار رستم‌نژاد
    مدیرعامل شرکت تیراژه ماشین
    pic۱

    سال ۱۳۸۴ بود که نیاز به تولید داخلی ماشین‌آلات راهسازی و معدنی از سوی «هلدینگ بزرگ تیراژ» درک شد و به دنبال این شرایط، مجموعه شرکت تیراژه ماشین (Tirage Machine)، همکاری خود را با شرکت بزرگ Lonking که از برندهای صاحب نام چینی در تولید ماشین‌آلات عمرانی، راهسازی و معدنی است آغاز کرد. در این میان، مهمترین هدف این همکاری، سرمایه‌گذاری بلندمدت طرف خارجی برای تولید انتقال تکنولوژی به ایران و مطرح شدن کشورمان به عنوان تولیدکننده داخلی این حوزه بود.
  • زمینه همکاری ایران با خودروسازان بزرگ دنیا فراهم شود

    سعید موحدی معاون اقتصاد گروه بهمن مهمترین اولویت خودروسازان داخلی این است که هر چه سریع‌تر زمینه همکاری با خودروسازان بزرگ دنیا در کشور فراهم شود. مهم‌ترین عنصر برای رشد و توسعه صنعت خودرو در کشور جدای از موضوع فراهم شدن زیرساخت‌ها، مساله تعاملات بین‌المللی است. نمی‌توانیم از خودروسازان ایرانی انتظار رشد و توسعه و نوآوری داشته باشیم در حالی که زمینه همکاری این بخش با خودروسازان بزرگ بین‌المللی فراهم نیست و عنصر یادگیری و تعامل در این همکاری‌های بین‌المللی می‌تواند فعال شود. موقعیت جغرافیایی ایران، پایین بودن هزینه انرژی و دستمزد نیروی انسانی از مهمترین مزیت‌ها ما برای انجام همکاری‌های مشترک است وسرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی موجب بهم آمیختن تولید و دانش و تجربه می‌شود و زمینه رشد خودروسازان ایرانی را فراهم می‌کند.
  • فولاد مبارکه پیشرو دراقتصاد مقاومتی

    دکتر بهرام سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان در شهریور ماه ۱۳۸۹ رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی سراسر کشور، معنای واقعی کارآفرینی در کشور را تحقق اقتصاد مقاومتى دانسته و بر ضرورت به‌وجود آوردن یک اقتصاد مقاومتی در کشور تأکید کردند. از آن پس، اقتصاد مقاومتی به عنوان منظر اقتصادی«الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت»، تبدیل به موضوعی شد که نقل محافل خبری، اقتصادی و دانشگاهی کشور گردید و بسیاری از صاحب‌نظران آن را راهکار مناسبی برای شرایط کنونی اقتصاد کشور و مقابله فعال با تحریم‌ها و محدودیت‌های تحمیل شده به کشور و مردم شریف ایران دانستند.
  • نقش تعاونی‌های صنعتی ومعدنی درتحقق اقتصاد مقاومتی

    البرز محمدی مدیرکل دفتر تعاونی های تولیدی وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی افزایش روزافزون استفاده ابزاری قدرت های جهانی از حربه‌های اقتصادی در القای تصمیمات سیاسی خود برکشور‌های درحال توسعه، سبب گردیده این کشورها در صدد اندیشیدن تدابیری در جهت تاب آوری و خوداتکایی اقتصادی خود برآیند. ابزارهایی همچون تحریم ومحاصره اقتصادی، مکانیزم های نخ نمایی هستندکه استعمارگران پیر و نوین، همواره با توسل به آنها بر کشورهای جهان سوم حکمرانی نموده اند. شدت یافتن تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی در چندسال اخیر، تدوین واستقرار سیستم اقتصادی خودکفا وخود مقاوم را در کشور ضروری نموده است.
  • آموزش روز دنیا و خدمات پس از فروش گسترده

    در حال حاضر، گروه هلدینگ تیراژ طبق تفاهمنامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای، ارائه خدمات مهمی همچون آموزش اپراتورها و مکانیک‌ها در مرکز آموزش سایت مشهد را در دستور کار دارد تا فعالان این حوزه، همزمان با دانش روز دنیا، در مجموعه فعالیت کنند. این مرکز هم اکنون در حال جذب دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی در رشته‌های آموزشی مرتبط با ماشین‌آلات است. در حوزه خدمات پس از فروش نیز دو شرکت تیراژه ماشین و تیراژ دیزل دارای بیشترین نماینده فروش در سراسر کشور هستند که این نمایندگی‌ها به ارائه سرویس‌های میدانی با مکانیک‌های متخصص و آموزش‌دیده مجهز شده‌اند.
  • دولت با حمایت از تولید، از واردات بی‌رویه جلوگیری کند

    مهندس رضا ایمانی رئیس هیات مدیره گروه کارخانجات مقصود، از جمله کسانی است که همواره بر نیروی انسانی متخصص و به‌کارگیری آنها برای پیشرفت تولید در کشور تاکید می‌کند. او که در حال حاضر بزرگترین کارخانجات تولید ظروف غذاخوری را اداره می کند معتقد است، برای اینکه بتوانیم کشور را از رکود و بیکاری نجات دهیم باید به سرمایه انسانی بیشتر بها دهیم و واردات بی رویه کالاهایی را که در داخل قابلیت تولید دارند مدیریت کنیم. با او در زمینه کاری و انتظاراتش از دولت یازدهم به عنوان یک تولید کننده به گفت و گو نشستیم.
  • می‌توانیم از صفر شروع کنیم

    با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، کمبود نقدینگی در بخش تولید و تداوم تحریم ها، واحد‌های تولیدی رکود را با گوشت و استخوان حس می‌کنند. اما در آماری که به تازگی از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت و از سوی وزیر صنعت و معاون امور معدن و صنایع معدنی اش اعلام شد، رشد منفی شاخص صنعت که در سال ۹۱ به بالاترین حد خود بعد از پیروزی انقلاب رسیده بود، در سال ۹۲ متوقف شد و در بهار امسال به رشد ۹ درصد رسید، البته برخی از اقدامات وزارتخانه به مذاق صنعتگران و معدنکاران خوش نیامده و نسبت به آن معترض اند. از جمله این اقدامات که معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت در تازه ترین نشست خود به آنها اشاره داشت، رشد ۲۰ درصدی حقوق معادن دولتی و اخذ آن از تمامی معادن بود.
بیشتر