شماره روزنامه ۵۹۸۹
|

ویژه نامه

  • نهادینه کردن فرهنگ احترام به حقوق مصرف کننده

    به مناسبت برگزاری سیزدهمین دوره همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، یعنی روز تقدیر از شرکت های برتر حامی حقوق مصرف کننده، گفت و گویی با سید جواد تقوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، انجام داده ایم: جناب آقای تقوی بفرمائید که هدف از برگزاری همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان چیست؟ همانگونه که از نام همایش، بر می آید، هدف اصلی از برگزاری این همایش، نهادینه نمودن فرهنگ احترام و رعایت حقوق مصرف کنندگان است که در این روز ضمن بازبینی اقدامات و برنامه ها ی اجرا شده در حمایت از مصرف کنندگان، توسط بنگاه ها و ترسیم انتظارت جدید، از واحدهای پیشگام در امر مشتری مداری و رعایت حقوق مصرف کنندگان تقدیر خواهد شد.
  • نقش تبلیغات کالا و خدمات در رعایت حقوق مصرف‌کنندگان

    سید محمدحسین مولاخواه* با گسترش ارتباطات و پیشرفت وسایل ارتباط‌جمعی و رسانه‌های گروهی، بازاریابی برای کشورهای صاحب تکنولوژی، صنعت و تولید، بسیار سهل و آسان شده است، به گونه‌ای که با ترفندهای تبلیغاتی، آنچه را می-خواهند به مردم القا می‎کنند. همچنین با توجه به تنوع محصولات و نظریه جهانی شدن اقتصاد، خطر ناشی از مصرف کالاهای نامرغوب و ناآشنا از مرزهای ملی گذشته است و در این میان مصرف‌کننده، معمولاً نه از کیفیت کالا آگاه است و نه بر موارد زیان‌آور آن وقوف کامل دارد. ضمن اینکه ممکن است از قیمت واقعی کالا هم مطلع نباشد.
  • گرامیداشت روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در استانها

    حسین مختاری وایقان موضوع حمایت از حقوق مصرف کنندگان از جمله مواردی است که در سراسر دنیا نهاد های دولتی و غیردولتی موظف و متعهد رسیدگی به آن می باشند. در کشور ما نیز دولت ها درجهت تامین رضایت عمومی جامعه با اعمال سیاست های حمایتی خود در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان گام بر می دارند. یکی از روش های ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان برای رعایت حقوق مصرف کنندگان، تشویق و قدردانی از تولید کنندگانی است که در قبال مصرف کننده و مشتریان خود احساس مسئولیت کرده و به حقوق ایشان احترام می گذارد در همین راستا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان مرجع رسیدگی به حقوق مصرف کنندگان با برگزاری ۱۲ دوره همایش در ۹ اسفند "روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان" به شناسایی و تقدیر از واحد های برتر اقتصادی در زمینه رعایت حقوق مصرف کننده با اعطای گواهینامه و تندیس های مربوطه پرداخته است.
  • جایگاه حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تاریخ ایران

    غلامعلی رموی امروزه حقوق مصرف کننده و موضوعات مرتبط به آن از مباحثی است که جایگاه ویژه ای در ساختارهای اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پیدا کرده و مهمترین راهبردها در زمینه یک اقتصاد موثر و پویا را می توان در ساختاری با این ویژگی جستجو نمود.
    اما حقوق مصرف کننده و توجه به آن در تاریخ ایران به شکل و مفهوم امروزی از سابقه طولانی برخوردار نیست؛ اگرچه گذشته تاریخی ما از موضوعات مرتبط با رعایت حقوق مصرف کنندگان و احقاق آن خالی نیست و این موضوع تحت عنوان یک رکن از ارکان حکومتی تحت عنوان امور مربوط به حسبه و توسط محتسب پیگیری می گردید.
  • انتخاب شرکت‌های برتر حامی حقوق مصرف کننده زمینه ساز اعتماد بیشتر مردم به بنگاههای اقتصادی است

    به مناسبت برگزاری همایش بزرگداشت روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، که در آن روز، از شرکت‌هایی که تحت بررسی های کارشناسانه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، موفق شده اند بالاترین امتیاز را کسب کرده و در ردیف شرکت های برتر حامی حقوق مصرف کننده قرار بگیرند، مصاحبه ای با مهندس علیرضا رفیعی، عضو هیأت مدیره و معاون نظارت بر کالاهای مصرفی، شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، انجام داده ایم: جناب آقای رفیعی، به نظر شما همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، چگونه می تواند فرهنگ رعایت حقوق مصرف کننده را در تولید بهبود بخشد؟ در همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، بنگاه های اقتصادی که ضوابط و شرایط مندرج در آیین نامه مربوطه را رعایت کرده باشند، موفق به اخذ گواهینامه و یا تندیس رعایت حقوق مصرف کننده می گردند.
  • «تاریخچه اعطای تندیس حمایت از حقوق مصرف کنندگان»

    سعید محبی نیا با توجه به تغییر و تحولات هر کشوری در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی، تولیدکنندگان آن جامعه نیز به اقتضای شرایط زمانی و بسته به تغییر تکنولوژی و نیز در برخورد با قوانین و مقررات آن جامعه، مجبور به تغییر روند تولید و عرضه خود شده و در این مسیر بیشتر به منافع خود توجه دارند، در مقابل مصرف‌کنندگان جامعه ممکن است متحمل ضرر یا زیان‌های احتمالی شوند. از اینرو در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان لازم است تدابیری اتخاذ شود تا تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالاها در مسیر تولید وعرضه کالا، ضمن احساس مسئولیت، از انگیزه‌های لازم و کافی و برای ارتقاء کیفیت کالاها با قیمت مناسب و نیز خدمات پس از فروش مناسب به ویژه در مورد کالاهای سرمایه‌ای برخوردار باشند به این دلیل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با داشتن آگاهی از وجود لایحه حمایت از حقوق مصرف کنندگان در مجلس شورای اسلامی و به منظور نهادینه کردن رعایت حقوق مصرف کنندگان، از سال ۱۳۸۰ به بعد در روز نهم اسفند ماه هرسال اقدام به شناسایی و معرفی بنگاه های اقتصادی رعایت کننده حقوق مصرف کنندگان کرده است و با تلاش و پیگیری های انجام شده، موفق به ثبت روز نهم اسفند ماه به عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تقویم رسمی کشور شده است.
  • بنگاه های اقتصادی برگزیده حامی حقوق مصرف کنندگان

  • اصلاح نظام اقتصادی کشور و تعیین جایگاه مصرف کنندگان

    مجید ارغنده پور ساختار نظام اقتصادی در ایران، همواره مورد نقد صاحب نظران قرار گرفته است. این نقد چه از نظر شیوه های فعالیت اقتصادی و چه از منظر بازدهی اقتصاد بوده است. هر چند که تاکید نظری اقتصاد ایران بر پایه اقتصاد بر مبنای موازین اسلامی استوار است ، اما از آنجا که اجرای درست و صحیح این نظریه می بایست از زوایای مختلف انجام شود، پس دامنه موضوع گسترده خواهد بود . در مبانی اسلامی ، مردم نقش اساسی ایفا می کنند. ارزش انسان به عنوان اشرف مخلوقات است و تاکید بر خدمت به آنها شده است. اسلام در تعیین چهارچوبهای اقتصادی با پذیرش ارزش اساسی بر عهد و حقوقی که برای مردم ایجاد می شود، معامله صحیح را معامله شفاف و با درک کامل از شرایط توصیف کرده است.
  • رقابت بنگاه های اقتصادی، برای بررسی رضایتمندی مصرف کنندگان طی سیزده دوره همایش، یازده و نیم برابر افزایش یافته است

    ابراهیم عسگری - سیزدهمین همایش روز ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان، با هدف افزایش انگیزه و حساسیت در تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات برای رعایت حقوق مصرف کنندگان، افزایش اعتماد و ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از کالاهای واحدهای تولیدی و ارائه دهندگان خدماتی دارای گواهینامه و تندیس مربوط، افزایش رقابت سازنده بین تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات در جهت ارائه محصولات کیفی، تلاش در جهت برقراری قیمت عادلانه، تحویل به موقع و ارائه مطلوب خدمات پس از فروش و تشویق مصرف کنندگان به استفاده از کالای دارای نشان ملی استاندارد، برنامه ریزی و امروز در محل سالن همایش های صدا و سیما، برگزار می شود.
بیشتر