شماره روزنامه ۵۹۹۳
|

ویژه نامه خراسان

  • توسعه قطار شهری و کاهش آلودگی هوا

    آلودگی هوا یکی از اصلی‌ترین مشکلات زندگی در کلان‌شهرهاست. بر اساس آمار سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که ۹۰ درصد آنان در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند. در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند، بیشتر از تعداد قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ‌ومیرها عمدتا در اثر بیماری‌هایی مثل آسم، برونشیت، تنگی نفس، حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی اتفاق می‌افتد. بر اساس تعریف آلودگی هوا عبارت است از وجود هر ماده‌ای در هوا که می‌تواند برای انسان یا محیط او مضر باشد.
  • رییس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی منصوب شد

    رییس جهاد دانشگاهی واحد خراسان رضوی از سوی رییس جهاد دانشگاهی کشور منصوب شد. به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی، در حکمی دکتر سید علی‌اکبر شمسیان را به عنوان سرپرست جهاد دانشگاهی واحد خراسان رضوی منصوب کرد. رییس جهاد دانشگاهی کشور همچنین مراتب قدردانی خود را از زحمات دکتر مجید غیورمبرهن، رییس پیشین جهاد دانشگاهی واحد خراسان رضوی اعلام کرد. شایان ذکر است شمسیان پیش از این به مدت ۱۱ سال و در فاصله سالهای ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۰ در این سمت فعالیت می کرده است. .
  • تحولات جمعیت فعال در ایران

    دکتر زهرا کریمی* انتشار نتایج طرح نمونه‌گیری اشتغال و بیکاری برای تابستان ۱۳۹۲ از سوی مرکز آمار ایران نشان‌دهنده تداوم رکود نسبی در بازار کار ایران است. هر چند براساس این نمونه‌گیری نرخ بیکاری ۱۰. ۴ درصد بیان شده که نسبت به تابستان ۱۳۹۱، ۲ درصد کاهش داشته ولی آن چه که حائز اهمیت است، میزان فرصت‌های شغلی جدید و میزان تغییر در جمعیت فعال است. میزان شاغلان در تابستان سال ۱۳۹۲ حدود ۲۲. ۲ میلیون نفر بوده که نسبت به تابستان سال ۱۳۹۱، افزایش ۸۰۰ هزار نفری را نشان می‌دهد. در فعالیت‌های خدماتی حدود ۳۰۰ هزار شغل و در مجموعه بخش‌های صنعت، معدن و ساختمان ۵۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شده است.
  • حذف عوارض صادرات زعفران از شش ماهه دوم ۹۲

    دنیای اقتصاد، زهره حسینی- معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی از حذف عوارض زعفران از ابتدای مهرماه سال جاری خبر داد. محمدرضا موحد با اعلام این خبر افزود: با تلاش های صورت گرفته از ابتدای مهرماه سال جاری، عوارض صدور هرمیزان زعفران صفر شده که این مساله باعث خوشنودی صادر کنندگان شده است. وی با اشاره به کاهش میزان صدور زعفران از استان اظهار کرد: طی ۷ ماهه نخست سال جاری ۴۵ تن زعفران به ارزش ۶۵ میلیون دلار از استان صادر شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش روبرو بوده است.
  • اداره امور پنج شهرک صنعتی خراسان رضوی به بخش خصوصی واگذار شد

    مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی از واگذاری مالکیت و اداره پنج شهرک صنعتی این استان به بخش خصوصی خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی، علی سلیمانی در جلسه کمیته واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی به شرکت‌های خدماتی خراسان رضوی افزود: اداره امور شهرک‌های صنعتی سبزوار، قوچان، خیام نیشابور، گناباد و کاشمر به بخش خصوصی واگذار شده است. وی گفت: واگذاری این شهرک‌ها به منتخبان واحدهای صنعتی مستقر در آنها به منظور اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و کاهش تصدی‌گری شرکت شهرک‌های صنعتی استان انجام شده است.
  • انتشار ۹۰ عنوان کتاب در بنیاد پژوهش‌های اسلامی

    مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از چاپ ۹۰ عنوان کتاب طی هشت ماه سال جاری و در شمارگان ۳۷۳ هزار نسخه خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر الهی خراسانی در نشستی مطبوعاتی که به مناسبت سی‌امین سالگرد تاسیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد، گفت: این کتاب‌ها در موضوعات مختلف چاپ شده و از این تعداد، ۷۲ عنوان چاپ اول و مابقی آن‌ها چاپ مجدد است. وی با اشاره به رشد ۳۳ درصدی چاپ کتاب در مقایسه با سال گذشته ادامه داد: از ابتدای سال جاری ۱۳۸ جلد کتاب چاپ و منتشر شده که ۸۱ جلد چاپ اول و ۵۷ جلد چاپ مجدد است.
  • نقش شهروندان در حفاظت از محیط زیست

    هادی ناصری* برخورداری از جامعه سالم و محیط زیستی پاک و عاری از آلودگی حق هر شهروندی است؛ اماآیا دسترسی همه افراد جامعه به محیط زیست سالم و منابع حیاتی از جمله خاک سالم، هوا ی پاک، آب سالم و. . . به راحتی میسر است؟ تخریب روز افزون جنگل‌ها و مراتع، بهره‌بردای بی‌رویه از معادن و منابع طبیعی، توسعه ناپایدار و صنعتی شدن ناهمگون، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، افزایش جمعیت و کاهش روزافزون منابع، گرمایش جهانی، خشکسالی و تغییرات اقلیمی، تخریب لایه اوزن، آلودگی خاک، آب و هوا آلودگی صوتی و نوری تنها بخشی از تراژدی غم‌انگیز صنعت و شهر نشینی هستند.
  • مشکلات اشتغال زنان و راهکارهای رفع آنها

    دنیای اقتصاد،سارا فرهنگ دوست-یکی از شاخص‌های سنجش توسعه‌یافتگی کشورهای مختلف میزان مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی آن کشورها است. در چند دهه اخیر جایگاه زنان در جامعه ایران تحولات وسیعی را تجربه کرده است، در گذشته انتظاری که اجتماع از زنان داشت در کارهایی از قبیل تربیت فرزندان و رسیدگی به امور خانه خلاصه می‌شد اما امروزه عواملی از قبیل بالا رفتن سن ازدواج، روی آوردن به تحصیلات عالی و افزایش هزینه سرانه خانوار باعث شده زنان طالب مشارکت بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی باشند و این موضوع به طور واضح با افزایش عرضه نیروی کار توسط این گروه در سال‌های اخیر نشان داده شده است.
  • مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی، ۳۰ آبان برگزار می شود

    دنیای اقتصاد- مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی و گرامیداشت روز صادرات با حضور مسئولان کشوری و استانی و صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان برگزار می شود. این مراسم با حضور نمایندگان مجلس،استاندار خراسان رضوی، جانشین رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی مشهد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی در سطوح ملی و استانی با حضور گسترده صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان ۳۰ آبان ماه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد برگزار می شود. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه هدف از برگزاری این مراسم حمایت از فعالیت صادرکنندگان و توجه هر چه بیشتر به صادرات در جهت پیشرفت اقتصاد کشور است،گفت:قرار گرفتن روز صادرات خراسان رضوی بهانه ای برای تجلیل از فعالیت های ارزشمند صادرکنندگان در جهت شکوفایی اقتصاد کشور است.
  • توسعه فولاد خراسان با ۲۰۰ میلیون یورو خرید خارجی

    دنیای اقتصاد-سید حسین احمدی،مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان است،مجتمع بزرگ تولید محصولات فولادی که امسال به عنوان صادر کننده نمونه خراسان رضوی انتخاب شده است. وی پیش از این به مدت ده سال در مقام ریاست سازمان صنایع و معادن خراسان خدمت می کرد و از مدیران قدیمی کشور محسوب می شود که قریب به ۳۲ سال در مسئولیت های مختلف فعالیت کرده است. نگاهی به کارنامه موفق سه ساله او در شرکت فولاد خراسان و رشد چشمگیر قیمت سهام این شرکت در طول این مدت ما را بر آن داشت تا به مناسبت انتخاب این واحد به عنوان صادرکننده نمونه با او به گفتگو بنشینیم که در ادامه از نظرتان خواهد گذشت.
  • تحلیل سهام شرکت شیر پگاه خراسان

    سهیل روشن * در تحلیل اخیر سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان با نماد غشان که در مورخ ۱۶/۰۶/۹۲ چاپ شد، این طور گفته شد که قیمت سهام شرکت از محدوده ۶۸۰ تومان تا ۵۹۰ تومان کاهش خواهد داشت و اینک با تحقق تحلیل قبلی قیمت، به بررسی شرایط جدید و بروز آوری آن می پردازیم. در حال حاضر قیمت در محدوده ۶۶۰ تومان قرار دارد و خط روند صعودی خود را شکسته است. هم چنین سهام شرکت با تشکیل الگوی دو قلوی سقف روبرو است که ذاتا یک الگوی نزولی قیمتی است. خط روند بلند مدت قیمت در محدوده ۴۵۰ تومان قرار دارد که با محدوده ۸/۶۱ درصد تصحیح فیبوناچی یکی است.
  • اجرای سرعتگیر آسفالتی در سطح معابر پرتردد منطقه هشت

    سرپرست شهرداری منطقه ۸ از آرام سازی و ایمن سازی جریان ترافیک شهری در سطح معابر پرتردد منتهی به مدارس در این منطقه خبر داد. کوثری با بیان اینکه هدف از اجرای این اقدامات، برقراری نظم در حرکت وسایل نقلیه و افزایش ایمنی عابران پیاده و هدایت ترافیک است ،گفت:بهسازی و ارتقای ایمنی محورها و شبکه معابر اصلی و فرعی از اولویت های برنامه‌های ترافیکی منطقه ۸ شهرداری مشهد بوده است. سرپرست شهرداری منطقه ۸ مشهد خاطرنشان کرد: به منظور سهولت در تردد دانش آموزان و شهروندان، کاهش و روان‌سازی بار ترافیکی و ایمن‌سازی عبور و مرور عابران در معابر منتهی به مدارس و همچنین معابر پر تردد سطح منطقه اقدام به اجرای سرعت گیر های آسفالتی شده است .
  • چرخه‌های افول اخلاق و اقتصاد

    نویسندگان: دکتر محسن رنانی و دکتر رزیتا مؤیدفر- انتشارات طرح نو دنیای اقتصاد،سپهر استیری- چرا در جامعه ما دروغ‌گویی به سرعت در حال گسترش است؟ راستی چرا بچه‌های ما درختچه‌های کنار خیابان را که شهرداری به تازگی کاشته است می‌شکنند؟ راستی چرا هرچه روکش صندلی‌های اتوبوس‌های شهری‌مان را عوض می‌کنند دوباره به سرعت پاره می‌شود؟ راستی چرا برخی از پزشک‌های ما مخفیانه پول اضافی از بیماران می‌گیرند؟ راستی چرا هفت میلیون پرونده در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است؟ راستی چرا نرخ اعتیاد به سرعت در حال افزایش است؟ راستی چرا وقتی یک تیم‌ ورزشی می‌بازد طرفدارانش اتاقک‌های تلفن عمومی را تخریب می‌کنند؟ راستی چرا ما این همه حریص هستیم تا ناهنجاری‌های رفتاری خودمان را از طریق موبایل تکثیر کنیم و به یکدیگر نشان دهیم؟ راستی چرا .
  • شاخصه‌های بانکداری اسلامی

    دین اسلام، همانند دیگر ادیان الهی با ظالمانه خواندن قرض ربوى، به شدّت با آن مبارزه کرده‌ و درصدد ریشه کن ساختن آن برآمده است. در حالی که نظام بانکداری متعارف (ربوی) برای همه نیازها اعم از مصرفی و سرمایه‌گذاری از قرارداد قرض با بهره استفاده‌ می‌کند، بانکداری اسلامی ‌‌متناسب با نیازهای واقعی از انواع قراردادهای مالی بهره می‌‌گیرد؛ این بانک برای تأمین مالی نیازهای مصرفی و سرمایه‌ای مقطعی و کوتاه مدت، راه‌هایی چون قرض‌الحسنه، مرابحه، اجاره به شرط تملیک و برای نیازهای سرمایه‌گذاری اساسی و بلند مدت، راه‌هایی چون مشارکت، مضاربه، مزارعه و مساقات را معرفی کرده‌ و به جای نرخ بهره، از نرخ سود که بر گرفته از اقتصاد واقعی است استفاده‌ می‌کند.
بیشتر