چرا اکثر تصمیمات سال جدید شکست می‌خورند؟

 اکثر کارآفرینان و مدیران اجرایی انتظار عملکرد بالایی برای خودشان دارند و می‌توانند بعد از تفکر عمیق در سال گذشته، با فقدان پیشرفت در مورد سلامت، روابط و درآمدشان احساس ناامیدی کنند و این درست زمانی است که متقاعد می‌شویم که چیزی باید تغییر کند، این‌طور نیست؟ ناگهان، با ورود به «سال جدید» احساس قدرت و هیجان می‌کنیم و ایده‌های جدیدی برای سال نو در سر می‌پرورانیم. سوار ماشین می‌شویم و به باشگاه می‌رویم در حالی که تصمیمات بزرگی در سال جدید برای بدن و کسب‌و‌کارمان ،می‌گیریم با خودمان فکر می‌کنیم «سال جدید سال موفقیت، شکوفایی و شادی من است.» افراد بسیار زیادی ایده‌های بزرگی دارند تا به اهداف‌شان مانند انتقالات بانکی اتوماتیک برای پس‌انداز پول و یک ساعت هوشمند جدید برای کمک به کاهش وزن دست یابند.

گرچه، آمارها نشان می‌دهند که تنها ۲/ ۹ درصد از افراد به تصمیمات سال جدیدشان دست می‌یابند و از عادات بد رهایی می‌یابند. من معتقدم که تصمیمات سال جدید نه‌تنها عملی نمی‌شود بلکه می‌‌تواند همه‌چیز را بدتر کند. اکثر افراد در یک ناحیه آسایش و امنی زندگی می‌کنند که زندگی خودشان را با ذهن ناخودآگاه‌شان ترسیم کرده‌اند. فعالیت‌های ناخودآگاه به‌عنوان یک دستگاه ضبط صوت عمل می‌‌کنند که آهنگ مشابهی را بارها و بارها تکرار می‌کند. ممکن است تمام طول روز به خودمان بگوییم که ما چیزی متفاوتی نسبت به گذشته خود می‌خواهیم اما متاسفانه گذشته ما به‌طور پیش‌فرض تکرار می‌شود و ما همان نتایج قبل را می‌گیریم. آیا من باید کار مشابه انجام دهم و انتظار نتایج متفاوت داشته باشم؟ احتمالا از خودتان می‌پرسید «چرا اکثر تصمیمات سال جدید شکست می‌خورند؟ اگر این تصمیمات نتیجه نمی‌دهند، پس چه چیزی نتیجه خواهد داد؟»

دلایل شکست تصمیمات در سال جدید: متاسفانه، اکثر ما با تزریق تصمیمات و اهداف بسیار زیاد به ذهن‌مان، مقاومت زیادی ایجاد می‌کنیم. لیست بلندی از کارهایی مانند موارد زیر می‌نویسیم: دو برابر کردن درآمد کسب‌و‌کار، دریافت بازبینی‌های آنلاین بیشتر، ترک سیگار، کاهش وزن، صرف زمان بیشتر با دوستان و خانواده، خوردن غذاهای سالم‌تر و توقف خوردن فست‌فود، یادگیری یک ساز جدید، یادگیری یک مهارت جدید مانند بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، ملاقات با افراد جدید، مسافرت بیشتر.

این فرآیند منجر به ایجاد انتظارات بسیار زیاد و ایجاد اهداف غیرواقعی می‌شود. پس به‌جای ایجاد تصمیمات برای سال جدید، چه باید کرد؟ تنها یکی از عادات خود را تغییر دهید که سبب‌ساز بیشترین تغییر است. من دریافتم که تنها یک تغییر کوچک در امور روزمره تکراری‌ شما یک گام مهم برای تسکین مقاومتی است که با تغییر ایجاد می‌شود. به یاد داشته باشید که تغییرات واقعی زمان، تلاش و صبر می‌برد. طبق تحقیقاتی که کالج دانشگاهی لندن انجام می‌دهد، حدود ۶۶ روز برای از بین بردن کامل یک عادت قدیمی زمان لازم است و تسلط یافتن بر عادات جدید به زمان به مراتب بیشتری نیاز دارد. وقتی شما این الگوی منحصربه‌فرد از فعالیت را در زندگی‌تان عملی می‌کنید، برنامه جدیدی را در ناخودآگاهتان وارد خواهید کرد. برای باانگیزه ماندن، بسیار مهم است که حتی کوچکترین تغییرات مثبت را جشن بگیرید. همان‌طور که تغییر می‌کنید بسیار طبیعی است که امواج متفاوتی از احساسات را تجربه کنید. در واقع، خودآگاهی کلید بازگشایی پتانسیل شما برای موفقیت است.

۲۱ عادت افراد به‌شدت موفق: کارآفرینان به شدت موفق چه چیزهای مشترکی دارند؟ آنها عادات بهره‌وری که منجر به فعالیت‌های قدرتمند می‌شود را به اشتراک می‌گذارند که در نهایت پیامدها و نتایج مثبتی ایجاد می‌کند. افراد به‌شدت موفق مانند بیل گیتس، دیاموند جان، اپرا، ریچارد برانسون، مارکوس لمونیز، دیپاک چوپرا و حتی ناپلئون بناپارت همگی عادات روزانه‌ای را به اشتراک می‌گذارند که باعث ایجاد موفقیت شده‌اند. در اینجا ۲۱ عادت کارآفرینان موفق به اشتراک گذاشته شده است:

۱- آنها یک دفتر وقایع روزانه دارند.

۲- آنها در آینه با خود حرف می‌زنند.

۳- آنها بسیار تفکر می‌کنند.

۴- آنها کتاب می‌خوانند.

۵- آنها ترس‌هایشان را می‌پذیرند.

۶- آنها می‌دانند که شکست بخشی از موفقیت است.

۷- آنها تنها با افراد مثبت ارتباط دارند.

۸- آنها اهداف خود را تعیین می‌کنند.

۹- آنها با جامعه تعامل دارند.

۱۰- آنها سپاسگزار هستند.

۱۱- آنها زمان‌شان را اولویت‌بندی می‌کنند.

۱۲- آنها برای مسائل و مشکلات کوچک خود را نگران نمی‌کنند.

۱۳- آنها بر آنچه می‌توانند کنترل کنند، تمرکز می‌کنند.

۱۴- آنها فعالانه گوش می‌دهند.

۱۵- آنها از پول به‌عنوان یک نتیجه فرعی رویایشان لذت می‌برند.

۱۶- آنها روی شانس حساب نمی‌کنند.

۱۷- آنها داشتن سرگرمی و جشن را دوست دارند.

۱۸- آنها خودشان و سایرین را می‌بخشند.

۱۹- آنها هرگز هدف‌شان را رها نمی‌کنند اما زمانی که نیاز باشد آن را تغییر خواهند داد.

۲۰- آنها تصمیمات عجولانه یا احساسی نمی‌گیرند.

۲۱- آنها به بصیرت و بینش خود گوش می‌دهند.

همان طور که می‌بینید اکثر این عادات جدید، در ردیف فعالیت (مانند رفتن به باشگاه) نیستند. در عوض، آنها به ایجاد الگوهای جدید برای افکارشان مرتبط هستند. وقتی شما افکارتان را تغییر می‌دهید، عادت و اعمال شما به‌طور خودکار تغییر خواهند کرد. به‌طور معمول ۲۱ روز طول می‌کشد تا یک عادت جدید در خودتان ایجاد کنید، پس از تلاش دست نکشید. دکتر ماکسول مالتز، در کتاب پرفروشش «روانشناسی تصویر ذهنی» می‌گوید « دقیقا ۲۱ روز طول می‌کشد تا ذهن انسان با یک تغییر بزرگ در زندگی تطبیق یابد.» اگر تنها ۲۱ روز به کاری مبادرت بورزید، شانس زیادی برای موفقیت در رسیدن به اهداف‌تان خواهید داشت. اگر یک روز نتوانستید طبق برنامه پیش بروید نگران نشوید، تنها روز بعد ادامه دهید و روزهای بعد از آن نیز همین‌طور. به یاد داشته باشید که پیروزی‌های کوچک را جشن بگیرید، به این ترتیب ضمیر ناخودآگاه خود را تربیت می‌کنید تا برای موفقیت پیوسته برنامه‌ریزی کنید.