با آمدن پاییز به فکر بام منزلتان باشید
یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک ساختمان سقف آن است، در واقع خانه با سقفی بر بالای سر تعریف می‌شود و در اصطلاح عامیانه هم خانه را سقفی برای زندگی می‌نامیم.
سقف خانه شما را از بسیاری مسائل چون شرایط جوی در حال تغییر و آلودگی محافظت می‌کند و ضمن آن برای ما استقلال به ارمغان می‌آورد. از گذشته‌های دور هم بشر اولیه به غارها پناه می‌برد تا در امان باشد و اهمیت داشتن سقف برای انسان بیش از دیوار و یا جداکننده بود و ممکن بود چند خانواده در سرپناهی با یکدیگر به طور مسالمت‌آمیز زندگی کنند.
بنابراین، بسیار مهم است که سقف خانه شما از لحاظ ایمنی و کیفیت مواد به‌کار رفته بهترین باشد، در برابر رطوبت مقاوم باشد و دربرابر زلزله و یا ضربه‌ها و فشارهای مکانیکی مستحکم باشد. سقف شیروانی یکی از انواع بام‌هایی است که از گذشته مورد استفاده بوده و بیشترین استفاده آن هم به مناطق سردسیر و بارانی مربوط می‌شود، البته الان پس از گذشت سال‌ها حس نوستالژیک مردم باعث شده تا در همین تهران هم سقف برج‌های بلند و زیبا را شیب‌دار بسازند، چرا که علاوه بر مزایایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت زیبایی خاصی در معماری به وجود می‌آورد.
سقف شیروانی و شیبدار در مقایسه با سقف‌های مسطح به مراقبت کمتری نیاز دارند و به لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه است.
سقف شیب‌دار مزایای بی شماری دارد یکی از اولین مزایای آن سبک بودن سازه‌های مورد استفاده در آن است و به دلیل همین سبک بودن سرعت نصب آن هم بالا است، عایق بودن نسبت به تبادل حرارتی فضای داخلی و خارجی مزیت مهم دیگر این محصول است، بنابراین بهترین عایق جهت جلوگیری از اتلاف انرژی است ضمن اینکه امکان استفاده از انرژی‌های پاک مانند استفاده از سلول‌های خورشیدی بر روی این سطح وجود دارد.
ضریب امنیتی سقف شیب‌دار در حوادث طبیعی و غیرمترقبه همچون زلزله بسیار بالا است. همچنین سقف‌های شیب‌دار نورگیری مناسب‌تری نسبت به طاق‌های ضربی دارند و همان طور که گفته شد امروزه پوشش‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع به‌کار می‌برند که در زیبایی بنای شما تاثیر بسزایی دارد.
سازه‌های شیب‌دار را از چند جهت دسته بندی می‌کنند، ابتدا از این جهت که زیرسازی سقف به وسیله خرپای چوبی است یا خرپای فلزی. دسته‌بندی دیگر براساس شکل آرایش آن است که به انواع یک طرفه، دو طرفه، چهارطرفه، گرد و شش ضلعی تقسیم می‌شوند. روش دیگر دسته بندی سقف شیب‌دار به خاطر پوشش آن می‌باشد که ممکن است ایرانیت، سفال، انواع ورق‌های موجدار فلزی و... باشد.
در مورد پوشش‌های شیب‌دار قبلا بیشتر پوشش چوبی، سفالی و پوشش‌هایی از قیر و پنبه کوهی کاربرد داشت، البته پوشش‌های دیگری هم هستند مثل ورق‌های پلاستیکی شفاف، اما به تازگی ورق‌های گالوانیزه مورد توجه قرار گرفته و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف کاربرد پیدا کرده‌اند.
سفال که از گذشته از متداول‌ترین نوع شیب‌دار محسوب می‌شد، ویژگی‌های خاصی دارد. سفال شیب‌دار می‌تواند لعاب دار یا بدون لعاب باشد با شیب ۴۵ درصد، سفال بدون لعاب مناسب مناطق بارانی و لعاب دار برای مناطق برفی خوب است، چرا که در اثر جذب رطوبت هنگام سرد شدن هوا یخ زده و ترک می‌خورد، بنابراین یکی از معایب سفال‌ها همین ترک خوردگی و شکستگی آن است که نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارد.
استفاده از ورق گالوانیزه هم مزایا و معایبی درپی خواهد داشت، در برابر سایر روش‌های نام برده ورق گالوانیزه در برابر خوردگی مقاوم‌تر است و بنابراین هزینه‌های شما را از این جهت کاهش می‌دهد، بنابراین تعمیرات پرهزینه‌ای هم برایتان نخواهد داشت، طول عمر ورق گالوانیزه در محیط‌های کاملا خورنده در حدود ۲۰ تا ۳۰ سال است.
علاوه بر مقاومت در برابر خورندگی، ورق گالوانیزه به دلیل ساختار متالوژیکی خاص داراری مقاومت مناسب در برابر صدمات مکانیکی و سایش هم می‌باشد. این پوشش می‌تواند کلیه نقاط و سطوح فولاد را اعم از گوشه‌ها، جاهای کوچک و فرورفتگی‌ها را پر کرده و از خوردگی آن جلوگیری کند و هیچ پوششی در این مورد بهتر از پوشش گالوانیزه عمل نخواهد کرد.
گالوانیزه محدود به شرایط آب و هوایی خاصی نیست و در هر منطقه‌ای می‌توان آن را به‌کار برد و بازرسی آن جهت کنترل و سنجش کیفیت نیاز به آزمایش خاصی نداشته و با چشم قابل دیدن است.
تنها ایرادی که ورق‌های گالوانیزه دارد، این است که عملیات جوشکاری این ورق نسبت به آهن معمولی پیچیدگی و دشواری بیشتری دارد و عملیات طولانی جوشکاری آن گازهای سمی تولید می‌کند که برای شخص جوشکار خطرناک است، ولی درنهایت با تنظیم زمان‌های مناسب ۴ ساعته برای جوشکاری این خطر هم به حداقل می‌رسد.
متدوال‌ترین ورق‌های گالوانیزه ورق‌های موجدار و صاف هستند که به نوع صاف آن آهن سفید هم گفته می‌شود. ورق‌های موجدار هم باید طوری قرار گیرند که هم پوشانی لازم را داشته باشند. به‌طور کلی جهت نصب ورق‌ها برخلاف وزش باد می‌باشد و نصب همیشه از پایین‌ترین نقطه سقف انجام می‌گیرد.
ورق‌های گالوانیزه موجود در بازار در حال حاضر تنوع رنگ و طرح بسیاری دارند، حتی بعضی از آنها طرح سفال است و در ضخامت‌های گوناگون متناسب با نیاز شما تولید می‌شوند، که علاوه بر محصولات تولید کارخانه‌های داخلی از کشورهای قزاقستان، اوکراین، روسیه، چین، کره‌جنوبی، آلمان و... این ورق‌ها را وارد می‌کنند. از میان برندهای بسیار می‌تواند به متروتایل اروپا، دکرای نیوزلند و نماسازان اشاره کرد.