یکی از مهمترین چالش‏های بامیلو که طی سه سال اخیر با آن روبرو بوده است، تاخیر در زمان تحویل کالاها و عدم اعلام دقیق زمان ارسال کالاها بوده است. مشکلی که خیلی از منتقدان هنگام مقایسه بامیلو با رقبایش از آن استفاده کرده‏اند. شاید بتوان گفت این مشکلی است که بسیاری از مطرح ترین بازارهای اینترنتی دنیا مثل آمازون، ایی بی(ebay)، علی اکسپرس و ... هم با آن روبرو هستند و سعی دارند با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی آن را برطرف کنند.

سیستم برآورد زمان تحویل کالا یکی از تکنولوژی‏های جدید برای صنعت تجارت الکترونیک است که بامیلو به‏عنوان اولین marketplace ایرانی آن را همزمان با سومین سالگرد تولدش راه‏اندازی کرده است. زمان تحویل کالا به سه عامل متفاوت بستگی دارد. زمان واکنش فروشنده اصلی به ثبت سفارش، عملکرد بازار اینترنتی و عملیات لجستیک و زمان ارسال کالا به خریدار که در برخی موارد وابسته به شرکت‏های همکار مثل پست یا تیپاکس است. بامیلو به‏عنوان بازار اینترنتی قادر به کنترل دقیق دو عامل یعنی فروشنده و سرویس ارسال نیست، ولی می‏تواند با بررسی رفتار فروشندگان و سرویس‌های ارسال کالا به شهرستان ها و محله‌های متفاوت در طول زمان، اطلاعات دقیق‏تری را به خریداران اعلام کند.

بامیلو برای محاسبه زمان دقیق ارسال کالا یک راه طولانی را آغاز کرده‏است و در این راه از تکنولوژی‌هایی استفاده کرده که توانایی یادگیری رفتار فروشندگان و سرویس‌های ارسال کالا را دارد. البته دقت این فرآیند طی زمان ارتقا پیدا می‏کند. شاید مشتریان بامیلو در روزهای اول هیچ تغییری را احساس نکنند اما سیستم به مرور زمان با دریافت اطلاعات و پردازش آن می‏تواند زمان تحویل کالا را به روز و ساعت محاسبه و به مشتری اعلام کند. کاربران بامیلو هم اکنون می‏توانند با انتخاب شهر محل دریافت کالا در صفحه محصول، قبل از اضافه کردن محصول به سبد خرید از روز تخمینی ارسال آن مطلع شوند. این در حالی است که کاربرانی که تاکنون از بامیلو خرید کرده و وارد سیستم شده باشند می‌توانند بدون نیاز به انتخاب شهر دریافت کالا، از این سرویس استفاده کرده و روز دریافت کالا را پیش از سفارش در صفحه کالا مشاهده کنند. یکی از نکات جالب این سرویس این است که تعطیلات آخر هفته را محاسبه کرده و از روزهای تخمینی خارج می‏کند.

این سرویس به کاربران این امکان را می‏دهد تا بتوانند برای دریافت سفارشات خود از پیش برنامه‏ریزی کنند. از دیگر مزایای این سرویس برای کاربران، امکان مقایسه کالاهای مشابه بر اساس زمان ارسال کالاست. از آنجایی که زمان ارسال کالا بر اساس فروشندگان متنوع، متفاوت است، کاربران می‏توانند در هنگام انتخاب محصولات، پیش از اتمام فرایند خرید، زمان ارسال کالا را به عنوان یکی از عوامل اصلی تصمیم گیری قرار دهند. این سرویس نه تنها برای مشتریان بامیلو مفید است، بلکه این امکان را برای فروشندگان نیز فراهم می‏کند تا بتوانند کیفیت سرویس خود را به مشتریان نمایش دهند. همچنین اطلاعاتی که این سرویس فراهم می‏کند به بهبود فرآیندهای عملیاتی بامیلو و ارتقای کیفیت ارائه خدمات به کاربران در طول زمان نیز منجر خواهد شد.

نغمه حیامنش مدیر محصول بامیلو در توضیح این سیستم می‏گوید: « این شیوه از سیستم machine learning در بسیاری از بازارهای بزرگ اینترنتی دنیا مرسوم است و در مقیاس بزرگ به این شیوه اصطلاحا deep learning می‏گویند که به مجموعه‏ای از الگوریتم‏ها منجر می‏شود که با کنترل و نظارت بر داده‏ها ساخته می‏شوند. این سیستم، زمان ارسال کالا را با استفاده از اطلاعاتی مانند زمان سفارش کالا، واکنش فروشنده و واکنش سرویس‏های ارسال کالا محاسبه می‏کند.» او توضیح می‏دهد: « این فرآیند کاملا پویاست و تنها با عامل زمان به شکل اتوماتیک تقویت می‏شود و ارتقا می‏یابد. اما دانشی که تولید می‏کند بسیار ارزشمند است و می‏تواند پایه بسیاری از فعالیت‏های تکمیلی برای گسترش مدل marketplace در ایران باشد.»

هوشمندسازی محاسبه زمان ارسال کالا در «بامیلو»