حتما تاکنون برای شما هم پیش آمده که یک روز صبح سوار خودرویتان می‌شوید اما هرچه استارت می‌زنید، خودرو روشن نمی‌شود، در این زمینه کارشناسان فنی خودرو به شما توصیه می‌کنند که حتما باتری خودرو را مورد بررسی قرار دهید. حال سوالی که بعد از خراب شدن باتری ذهن بسیاری از مالکان خودرو را درگیر می‌کند، این است که چگونه خودرو را روشن کنند و به تعمیرگاه برسانند. از آنجا که باتری خودرو بعد از خراب شدن باید تعویض شود؛ بنابراین کارشناسان، راه روشن کردن دوباره خودرو را شارژ باتری عنوان می‌کنند. به این ترتیب در چنین مواقعی تنها راه‌حل برای راه‌اندازی دوباره خودرو، تماس با امداد خودرو و باتری به باتری کردن است که می‌تواند مشکل را حل کند. از آنجا که تامین برق خودرو از طریق باتری صورت می‌گیرد و بر این اساس باتری نقش مهمی در خودرو ایفا می‌کند؛ بنابراین دانستن اینکه چه عواملی موجب خرابی باتری خودرو می‌شوند، بسیار حائز اهمیت است. این پرسش در حالی مطرح می‌شود که نقص فنی در قطعات خودرو به مرور زمان یک موضوع عادی است؛ با وجود این راه‌های زیادی برای جلوگیری از خرابی برخی قطعات وجود دارد که باتری نیز یکی از آنها است.

به اعتقاد کارشناسان از آنجا که سلامت قطعات برقی خودرو در گرو باتری است و این قطعه وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده دارد؛ بنابراین نگهداری از این قطعه می‌تواند بر عمر خودرو بیفزاید. موضوع مهم دیگر اینکه باتری خودرو از قطعات کلیدی است که در صورت خرابی، مشکلات بسیاری را برای راننده ایجاد می‌کند. بر این اساس مالک خودرو باید نسبت به شرایط نگهداری از باتری و زمان تعویض آن اطلاعات کافی داشته باشد. به‌این ترتیب یکی از پرسش‌های اساسی این است که باتری خود را در چه زمانی باید تعویض کنیم تا در راه نمانیم؟ به اعتقاد کارشناسان فنی خودرو، باتری‌خودروها به طور معمول و در شرایط عادی ۲ تا ۳ سال عمر می‌کنند. اگر باتری خودروی شما عمری به این میزان دارد بهتر است قبل از اینکه برایتان دردسر درست کند به فکر تعویض آن باشید.

در این میان اما برخی نشانه‌های دیگر نیز وجود دارد که نشان می‌دهد، باتری خودروی شما در معرض خرابی است. از آنجا که باتری یکی از قطعاتی است که در آن بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی، انرژی الکتریکی ذخیره می‌شود تا در صورت نیاز قابل استفاده باشد؛ عدم انتقال به موقع برق نشان‌دهنده سیر نزولی باتری خودرو است. دومین علامتی که راننده می‌تواند با اتکا به آن نسبت به کارکرد مناسب باتری خود شک کند کم شدن پی‌در‌پی آب خانه‌های باتری ( اسیدی ) است. نشانه سوم هم شیرین شدن آب باتری است که در صورت کنترل این سه موضوع می‌توانید از عمر باتری خود آگاه شوید. کارشناسان یک راه نیز برای آزمایش باتری پیشنهاد می‌کنند، اینکه درب خانه‌های باتری را باز کنید و به‌وسیله سیم نسبتا ضخیم دو قطب باتری را به هم وصل کنید، اگر آب داخل هر یک از خانه‌های باتری جوشید و غلیان کرد آن خانه باتری خراب است و باید صفحات داخل آن خانه عوض شود و چون این کار (تعویض صفحات) به‌طور اصولی انجام نمی‌شود، بهتر است باتری خودرو عوض شود. در این مورد، داوود اسماعیلی کارشناس فنی خودرو می‌گوید: ساده‌ترین نشانه‌ای که پایان عمر باتری را نشان می‌دهد این است که باتری خودروی شما در حالت شارژ کامل به دلیل ضعیف بودن نتواند موتور را روشن کند.

البته این قضیه می‌تواند ناشی از وجود ایراد در مدار شارژ باتری خودرو نیز باشد؛ بنابراین باید به دقت چک شود. وی با اشاره به اینکه هر مکانیکی می‌تواند این عیب‌یابی را برای شما انجام دهد، معتقد است: اگر سیستم شارژ مشکلی نداشته باشد، به معنی آن است که باتری در وضعیت خوبی قرار ندارد. هر چند کارشناسان معتقد‌ند عمر مفید باتری خودرو دو تا سه سال است و بسته به شرایط آب و هوایی، میزان رسیدگی به باتری یا میزان استفاده از خودرو عمر آن کم و زیاد می‌شود اما داوود اسماعیلی تاکید دارد، اگر تمایل دارید که باتری خودرویتان عمر زیادی داشته باشد و طی زمانی که از آن استفاده می‌کنید دچار مشکل نشود، باید به رابطه چراغ‌ها و باتری خودرو توجه زیادی داشته باشید، برای مثال مواردی مانند نصب چراغ‌های مه شکن یا چراغ‌های اضافی برای خودرو می‌تواند فشار زیادی به باتری بیاورد و عمر آن را کم کند؛ بنابراین وقتی خودرو خاموش است و هنگامی که می‌خواهید دوباره استارت بزنید حتما چراغ‌های خودرو را خاموش کنید، زیرا استارت زدن هنگامی که چراغ‌ها روشن هستند فشار زیادی به باتری خودرو وارد می‌کند.

یکی دیگر از موضوعات اثرگذار بر باتری خودرو استفاده بیش از حد از کولر خودرو است که برای باتری مضر است؛ بنابراین تابستان فصلی است که به علت استفاده زیاد از کولر خودرو، باتری میزان بیشتری مصرف دارد و دچار استهلاک می‌شود. هرچند دانستنی‌ها درخصوص چگونگی جلوگیری از خرابی باتری حائز اهمیت است اما یکی از موضوعات مهم آگاهی نسبت به چگونگی تعویض باتری خودرو است. در صورت بروز چنین مشکلی می‌توانید با مراجعه به بازار لوازم یدکی خودروها، نسبت به خرید باتری اقدام کنید. اما نکته مهم آن است که هنگام مراجعه حتما باتری خراب خودرویتان را به همراه داشته باشید؛ چرا که فروشنده بابت داغی باتری مبلغی پول به شما پرداخت می‌کند که این مبلغ بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان متغیر است. هنگام خرید باتری باید به دو نکته یعنی آمپر و مدل باتری توجه داشته باشید؛ در حال حاضر آمپر باتری خودروهای موجود در بازار از ۵۰ آمپر تا ۲۰۰ آمپر است که استفاده هر یک از اینها بستگی به مدل خودرو دارد.

قیمت این باتری‌های در برندهای مختلف نیز از ۱۳۵ هزار تومان تا ۵۷۰ هزار تومان بسته به آمپر متفاوت است. به عنوان مثال اگر خودروی شما پراید است چون باتری اصلی انواع ماشین پراید ۱۲ ولت و ۵۰ آمپر است که قیمت آن در برندهای مختلف بین ۱۳۵ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان است، اما اگر خودروی شما سمند یا پژو پارس باشد باید باتری ۶۶ تا ۷۴ آمپر را استفاده کنید که قیمت آن در برندهای مختلف بین ۱۷۰ تا ۲۲۰ هزار تومان است. آنگونه که کارشناسان می‌گویند، دو نوع باتری برای خودروها وجود دارد؛ باتری‌های «تر» یا باتری‌های اسیدی که در دسته باتری‌های قدیمی قرار می‌گیرند و باتری‌های اتمی یا باتری‌های پیل‌خشک که امروزه بیشتر استفاده می‌شوند و بسیاری از کارشناسان عمر باتری‌های پیل خشک را بیشتر از باتری‌های تر عنوان می‌کنند. قیمت باتری‌های تر و اتمی در بازار نیز با یکدیگر بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان اختلاف دارد.