بازار ارز

بیشترین رشد هفتگی دلار از دی ۹۵

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۳ درصدی به نرخ ۴۳۳۰ تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان دلار زیر ۴۲۰۰ تومان، از شنبه رشد تقاضای سفته‌بازی با ریسک‌های غیراقتصادی، تشدید نوسانات را رقم زد. به صورتی که دلار در میانه معاملات روز چهارشنبه حتی بالاتر از سطح ۴۴۰۰ تومان نیز قرار گرفت. اما چشم‌انداز تخلیه حباب بازار ارز کاهش چشمگیر حجم معاملات را رقم زد. از ابتدای هفته فشار سنگین عرضه دلار از سوی صرافی بانک‌ها، حرکت معامله‌گران به سمت سایر ارزها از جمله یورو را رقم زد. بنابراین روز پنج‌شنبه تداوم فشار عرضه و شناسایی سود میان معامله‌گران، دلار را با افت ۳۰ تومانی روبه‌رو کرد و افت ۱۸۵ تومانی یورو به نرخ ۵۳۴۵ تومان را رقم زد. افت بیشتر نرخ دلار مورد انتظار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

ریزش 40 هزار تومانی سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 9/ 3 درصدی به قیمت یک میلیون و 468 هزار تومان معامله شد. اونس طلا روز سه‌شنبه، تا سطح 1321 دلار (سقف 5/ 3 ماه) رشد داشت اما چشم‌انداز احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا در صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو، رشد اشتغال بخش خصوصی آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها و با افت یورو (به دلیل کاهش نرخ تورم حوزه اروپا) با رشد شاخص دلار عامل فشار بر اونس طلا شد. اما همچنان روز جمعه پیش از انتشار آمار اشتغال آمریکا، روند کم‌نوسان طلا بالاتر از سطح ۱۳۱۰ دلاری را شاهد بودیم. عامل اصلی رشد سکه در بازار نرخ دلار بود. اما با افت ۶۹ تومانی دلار در روز پنج‌شنبه و شناسایی سود سکه، افت ۴۰ هزار تومانی سکه رقم خورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

افت نفت از سقف ۳‌سال

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۶۱ دلار معامله شد. روز جمعه شاهد افت اندک قیمت پس از رسیدن قیمت WTI (۶۲/۲۱دلار) و برنت (۲۷/ ۶۸ دلار) به سقف ۳ سال بودیم. کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا برای هفتمین هفته متوالی (به میزان ۴۲/ ۷ میلیون بشکه) در کنار تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک با نگرانی‌ها نسبت به ریسک برجام، از نفت حمایت کرد. با این وجود، چشم‌انداز افزایش شتاب رشد تولیدات آمریکا همچنان ریسک‌ موجود در بازار نفت است. در هفته اخیر تولیدات نفت آمریکا برای دهمین هفته در ۱۱ هفته اخیر صعودی و به ۷۸/ ۹ میلیون بشکه در روز رسید. این عامل در کنار چشم‌انداز ریسک‌های ژئوپلیتیک و رفع اختلالات عرضه دریای شمال و لیبی فشار را بر نفت حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید