فروش دو برابری محصولات بهداشتی

شرکت بهداشتی دکتر عبیدی، پس از درگذشت دکتر غلامعلی عبیدی به حالت نیمه‌تعطیل درآمد، اما با روی کار آمدن مدیریت جدید شرکت در سال ۱۳۹۰، فعالیت‌های این گروه صنعتی دوباره احیا شد. ظرف مدت کوتاهی، با تجهیز و نصب ماشین‌آلات پیشرفته و بهره‌گیری از تازه‌ترین فناوری‌های روز دنیا، تنوع و کیفیت محصولات، دستخوش تغییرات محسوسی شد تا جایی‌که تولید ۱۲ قلم محصول نیمه‌فعال در سال ۹۰، امروز تبدیل به ده‌ها قلم کالا در گروه‌های متنوع شوینده، بهداشتی و آرایشی شده است.

در این ارتباط رئیس هیات مدیره شرکت بهداشتی دکتر عبیدی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به ارتقای کیفی و کمی سبد محصولات این شرکت اشاره کرد؛ مساله‌ای که در نهایت به افزایش سهم و توسعه بازار آنها انجامیده است. 

در حال حاضر این شرکت، در بازار شوینده‌ها و محصولات بهداشتی آرایشی بیش از 80 قلم محصول در گروه‌های متنوع اعم از مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، مایع لباسشویی انواع شامپو، خمیردندان، کرم و محلول‌های ضدعفونی‌کننده با تنوعی از برندهای خاکستر، ناتل، سی‌رین و افروز تولید می‌کند.

از اقدامات بسیار مهمی که در شرکت بهداشتی دکتر عبیدی اتفاق افتاد، حذف مشتقات پارابن در تولید محصولات است. پارابن، یک نگهدارنده شیمیایی بسیار قوی است که تولیدکنندگان بهداشتی آرایشی برای عاری نگه‌داشتن محصولات خود از نفوذ باکتری و میکروب از آن استفاده می‌کنند؛ ماده‌ای شیمیایی که ثابت شده یکی از عوامل بروز سرطان به‌ویژه در بانوان است. این شرکت در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی خود و با صرف هزینه بالا از سال 1393 اقدام به حذف پارابن‌ها و جایگزینی آن با نگهدارنده‌های طبیعی در تولید محصولات خود کرده است. 

نقیب درباره وضعیت تولید این شرکت می‌گوید: با وجود تمام مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و مسائلی که در تامین برخی از اقلام وارداتی وجود دارد ، در سال 98 این شرکت نسبت به مدت مشابه سال 97، شاهد رشد تقریبا 40 درصدی در فروش بوده است.  در همین حال رئیس هیات‌مدیره این شرکت پیش‌بینی می‌کند فروش برای سال 99 به دو برابر سال قبل برسد.

 کاهش واردات اهرم توسعه بازار داخل

رئیس هیات‌مدیره شرکت بهداشتی دکتر عبیدی با اشاره به سیاست‌گذاری های مناسب دولت طی دو سال اخیر معتقد است واردات بخش وسیعی از محصولات شوینده در این مدت محدود شده و فرصت مغتنمی پیش‌روی تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته تا بتوانند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند. نقیب که منکر وجود آثار واردات بی‌رویه در بازار نیست و می‌گوید: این جریان، شاملِ حال ما نیز شد و توانستیم در برخی از گروه‌های کالایی به‌‌ویژه خمیردندان، سهم قابل توجهی بگیریم. 

با این حال یکی از مشکلاتی که به‌رغم فرصت‌های ایجاد شده در زمینه امکان افزایش تولید پدیدار شده، نوسان شدید نرخ ارز طی دو سال اخیر بود که اثرات منفی زیادی روی واردات مواد اولیه برای تولیدکنندگان داشت؛ به نحوی که قیمت‌های تمام‌شده آنها را به شدت افزایش داد.

از سوی دیگر، در مبحث نرخ‌گذاری، محدودیت‌هایی وجود دارد؛ تولیدکنندگان تابع ضوابط سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند و به راحتی نمی‌توانند قیمت را تغییر دهند. این مساله، با ایجاد فشار مالی زیادی به تولیدکننده و افزایش حجم نقدینگی ناشی از افزایش نرخ ارز، به تولید آسیب می‌زند. به گفته رئیس هیات مدیره این شرکت باید برای این موضوع نیز راهکاری اندیشیده شود تا این نوسانات، تولیدکننده را متضرر نکند. به عنوان مثال، شاید در تولید محصولاتی نظیر شامپو و مایع ظرفشویی، وابستگی به مواد اولیه وارداتی کمتر باشد، اما در اقلامی مثل کرم، خمیردندان و ضدعفونی‌کننده‌ها، درصد وابستگی ما زیاد و نوسانات ارز در این بخش آسیب‌زننده است. سازمان‌های‌ حمایتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی اصلی ثبت سفارشِ واردات هستند باید تمهیداتی به‌منظور تخصیص ارز با نرخ مناسب‌تر پیش‌بینی کنند.

این شرکت البته آن‌طور که رئیس هیات مدیره می‌گوید در تامین مواد اولیه در داخل تقریبا مشکلی ندارد، اما گاهی مشکلات حاشیه‌ای دیگری به وجود می‌آیند که سرمنشأ آن باز هم نوسانات نرخ ارز است. به گفته نقیب گاهی سیاست‌هایی که در بورس کالا اتخاذ می‌شود، موعد تحویل کالا را به تاخیر می‌اندازد؛ به ویژه برخی از اقلام مثل پلی‌اتیلن که به نوعی در انحصار چند شرکت است. در نبود پلی‌اتیلن، حتی با وجود مهیا بودن دیگر مواد اولیه، محصول نهایی را باید در چه ظرفی ریخت؟ به هر حال نیاز به بسته‌بندی کالا داریم؛ بسته‌بندی هم به‌صورت مستقیم با صنعت پتروشیمی مرتبط است که تابع نوسان قیمت است. اگر عرضه کم باشد، برای تامین بطری مشکلاتی ایجاد می‌شود و قیمت در بازار آزاد به شدت بالا می‌رود. برای تولیدکننده هم اصلا مقرون به‌صرفه نیست که مواد را با قیمت گزاف تهیه کند. تامین مواد اولیه وارداتی هم که مشکلات خاص خود را دارد. خوشبختانه برای بسیاری از اقلامی که طی سال‌های گذشته در داخل کشور تولید نمی‌شد، ظرفیت‌سازی‌هایی صورت گرفته که نیازمند بازنگری و تدوین سیاست‌هایی است که صرفا دربردارنده نگاه سودآور تولیدکنندگان مواد اولیه نباشد.

 آفتی به نام قاچاق

بدون شک بزرگ‌ترین آفت در صنعت تولید لوازم بهداشتی، مساله ورود کالاهای غیرمجاز و قاچاق است. متاسفانه با توجه به شرایط فرهنگی که بخشی از جامعه مصرفی ما دارند، کالاهای قاچاق، سهم قابل توجهی به خود اختصاص داده‌اند. محصولاتی که فاقد شرایط عمومی مصرف هستند، تاریخ انقضا ندارند و به دلیل عدم رعایت شرایط استاندارد حمل و نگهداری، بیشترشان فاسد شده‌اند؛ اما با کمال تاسف، برخی از واردکنندگان و فروشندگان جزء به دلیل کسب سودهای قابل ملاحظه، رغبت زیادی به عرضه این کالاها دارند. هرچند که با وضع محدودیت‌های جدید، کمتر از قبل شاهد ورود کالاهای غیرمجاز هستیم، اما در مقطعی از زمان، درصد بالایی از محصولات موجود در بازار به خصوص شامپو، خمیردندان، کرم و فرآورده‌های آرایشی به کالاهای قاچاق تعلق داشت.

این موضوعی است که به تولید و اشتغال هم آسیب ‌می‌زند. وقتی تولید پایین باشد و جنس قاچاق جای آن را بگیرد، اشتغال پایدار هم از بین می‌رود. با از میان رفتن اشتغال پایدار، زمینه‌ ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی نظیر فساد و فقر شکل می‌گیرد که بر دوش دولت، بار مالی می‌گذارد. خوشبختانه طی یکی، دو سال گذشته این روند کند شده و امیدواریم که ریشه‌کن شود.

 تولید محصولات ارگانیک 

شرکت بهداشتی دکتر عبیدی در سال 1393، نخستین دپارتمان تولید محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک در سطح خاورمیانه را با تولید کرم‌های «میراکل» افتتاح کرده و با سرمایه‌گذاری سنگین در این پروژه، امکانات وسیعی در سطح استانداردهای جهانی ایجاد کرده است.

نقیب در این زمینه با اشاره به هدف‌گذاری شرکت برای افزایش ظرفیت و تنوع محصولات ارگانیک می‌گوید تمام برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده بود و امیدواریم با برطرف شدن مشکلات تامین مواد اولیه، کشور ما در زمره کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات ارگانیک در صنعت بهداشتی و آرایشی باشد. محصولات متعددی برای بخش ارگانیک پیش‌بینی شده و طیف بیشتر محصولات ارگانیک ما آرایشی است، اما در کنار محصولات ارگانیک، موضوع محصولات طبیعی هم وجود دارد.

وی در ارتباط با تفاوت محصولات ارگانیک و طبیعی گفت تفاوت در نوع کشت آنهاست. گیاهان ارگانیک، شرایط کشت ویژه‌ای دارند. از جمله اینکه زمین آنها باید آیش شود؛ نزدیک به هفت سال نباید در آن زمین، محصولی کشت شود تا نور آفتاب، آثار بقایای سموم کشاورزی را کاملا از بین ببرد. ضمن آنکه در مرحله کشت، داشت و برداشت نیز به هیچ عنوان از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود، اما محصولات طبیعی از گیاهانی تولید می‌شود که این شرایط ویژه‌ کشت را ندارند.

این شرکت همچنین در راستای مسوولیت اجتماعی خود به‌منظور بهبود سلامت عمومی جامعه و عبور از بحران کرونا، ظرفیت تولید انواع محصولات ضدعفونی‌کننده‌ خود را تا سه برابر افزایش داد.

ضدعفونی‌کننده‌های تخصصی و چندمنظوره این شرکت با نام تجاری «افروز» برای استفاده در اماکن عمومی، اماکن مسکونی، محیط‌های کاری، بهداشت فردی و شست‌وشوی میوه و سبزیجات تولید می‌شود. همکاران این شرکت بدون تعطیلی در ایام نوروز هم مشغول تولید مواد ضدعفونی‌کننده بودند تا جوابگوی تقاضای فزاینده بازار باشند.

 احیای دوباره شرکت پخش 

پخش و توزیع محصول از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و اگر محصولی تولید شود، اما در زمان مناسب به دست مصرف‌کننده نرسد، هم مشتری و هم سهم بازار از دست می‌رود. به بیان دیگر، حتی با وجود داشتن مشتریان وفادار، بی‌نظمی در چرخه توزیع، به‌تدریج از وفاداری مشتری نسبت به برند می‌کاهد. بر همین اساس، شرکت پخش بهداشتی دکتر عبیدی در سال 1390 ثبت و راه‌اندازی شد و تا سال 93 هم فعال بود. اما بنا به دلایلی در سال 93 فعالیتش متوقف شد. در سال 98 با استقرار تیم جدید، این شرکت دوباره فعالیت‌اش را از سر گرفت.

 مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت بهداشتی دکتر عبیدی

آموزش رکن اساسی در موفقیت یک مجموعه است. وقتی برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنید و می‌خواهید کسب‌وکارتان را توسعه دهید، به نیروهای کارآمد نیاز دارید؛ نیروهایی که با مفاهیم و دانش روز صنعت خود آشنا باشند. با این دیدگاه، مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت بهداشتی دکتر عبیدی در سال 1392 شروع به فعالیت کرد. 

این مرکز با هدف تربیت نیروی‌انسانی برای زنجیره تامین فعالان صنعت بهداشتی آرایشی، در حوزه نظام توزیع، تولید، بازاریابی و فروش، اقدام به آموزش مباحث تخصصی می‌کند و از این طریق، مسیر جذب نیروهای متخصص را در واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی هموارتر می‌سازد.

p27 (1)