خبرگزاری آناتولی گزارش داد، بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه پیش از سفر به بلاروس با اشاره به تماس تلفنی با الکسیس سیپراس، همتای یونانی خود گفت: اگر هر گونه مشکلی ایجاد شود، تنها از سوی ترکیه نیست بلکه یونان نیز در این مسأله مسئول است و باید بر اساس حقوق تعیین شده رفتار کند.

ییلدیریم افزود: در ماه مه نشست ناتو برگزار می‌شود. قرار است در حاشیه این نشست روسای ارتش دو کشور درباره تنش‌های اخیر با یکدیگر گفت‌وگو کرده و این مسأله را حل کنند.

نخست‌وزیر ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش تحقیقات قبرس برای استخراج منابع نفتی هیدروکربن را اقدامی نادرست اعلام کرد و گفت: چنین اقداماتی می‌تواند نتایج بسیار منفی به همراه داشته باشد.

او اعلام کرد، بعد از سفر به بلاروس، ۱۶ و ۱۷ فوریه به آلمان می‌رود و در آنجا با آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

ییلدیریم با اشاره به گسترش حجم مناسبات آلمان و ترکیه گفت: چه در دوران انتخابات در آلمان و چه در دوران برگزاری رفراندوم در ترکیه تنش‌هایی میان دو کشور ایجاد شد اما من فکر می‌کنم این دوره پایان یافته است. امیدواریم که روابط دو کشور در چارچوب دوستی و بر اساس اصول ریشه‌دار گسترش یابد.

وی مواضع آلمان علیه گروه‌های جدایی‌طلب و ضد ترکیه را امیدوارکننده قلمداد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.