رویترز گزارش داد، سرکرده یک گروه تروریستی وابسته به داعش در غرب آفریقا مسئولیت حمله به نیروهای ویژه آمریکا در نیجر در اکتبر گذشته که منجر به کشته شدن چهار نظامی آمریکایی و چهار نظامی نیجر شد را بر عهده گرفت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این حادثه زمانی رخ داد که نیروهای یاد شده در گشتزنی مشترک در نزدیکی دهکده «تونگو تونگو» در مرز مالی و نیجر مورد حمله قرار گرفتند و در جریان آن ده‌ها شبه نظامی مجهز به سلاح‌های خودکار و آر پی جی به آن‌ها حمله کردند.

این حادثه منجر به بذل توجه به حضور نظامی کمتر نمایان شده آمریکا در نیجر شد و به معضل بزرگ دولت آمریکا مبدل گشت. گفته می‌شود که آمریکا ۸۰۰ نظامی در نیجر دارد.

 «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه و «چاک شومر» سناتور دموکرات آمریکا چندی قبل در واکنش‌هایی اعلام کردند که از اقدام‌های «جان مک‌کین» دیگر سناتور این کشور برای دریافت پاسخ از پنتاگون در رابطه با کشته شدن چهار نظامی آمریکایی و  نیز حضور نظامی آمریکا در نیجر حمایت می‌کنند.

این دو سناتور حتی گفتند که از حضور نظامی گسترده آمریکا در نیجر بی‌اطلاع هستند.

رویترز در ادامه نوشت: مقام‌های امنیتی عاملان این حمله را وفاداران به «ابوعدنان السهراوی» رهبر شاخه داعش در صحرای بزرگ آفریقا که در مرز مالی با نیجر و بورکینافاسو فعالیت دارند، برشمرده بودند.

 السهراوی در سخنانی که خبرگزاری «موریتانی» آن‌را انتشار داد، گفته است: «ما مسئولیت حمله به کماندوهای آمریکا در دهکده تونگو تونگو را بر عهده می‌گیریم.»

وی همچنین مسئولیت حمله انتحاری به نظامیان فرانسوی در پنجشنبه گذشته در نزدیکی شهر «مناکا» در مالی را برعهده گرفت و مدعی کشته شدن بسیاری از آن‌ها شد.  ارتش فرانسه بعدا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله تنها سه مجروح برجا گذاشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.