شعث گفت: با وجود فشارهای زیادی که آمریکا به ما می آورد تا واسطه مذاکرات با اسرائیل باقی بماند، ما موضعمان را هرگز تغییر نخواهیم دید؛ موضعی را که بر اساس ارزیابی های مان در مرحله پیشین و در پی تصمیمات خصمانه رئیس جمهوری آمریکا اتخاذ کردیم.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا چند هفته پیش در اقدامی بحث برانگیز و خلاف قطعنامه های بین المللی قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شناسایی کرد.

نبیل شعث در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: آنچه آمریکا نمی خواهد بفهمد و به آن اعتراف کند این است که جهان تغییر کرده و دیگر نمی خواهد با خطاهایی که آمریکا در خاورمیانه مرتکب می شود، کورکورانه برخورد کند.

این مقام فلسطینی ادامه داد: ما به روشنی اعلام می کنیم دیگر حاضر به کار با دولت ترامپ نیستیم چرا که در حمایت از مذاکرات انحصارطلب است و مذاکرات به صورت انحصاری در دستان آمریکاست تا بدون اینکه هیچ گونه تعهدی به الزامات آن داشته باشد دو دهه دیگر هم از آن بگذرد.

شعث که عضو کمیته مرکزی جنبش فتح هم هست، گفت: آمریکا، طی چند سال گذشته اسرائیل را رها کرده است تا کرانه باختری را وحشیانه بدرد و در برابر عربده کشی های تل آویو هیچ واکنشی نشان نمی دهد. ما اجازه نمی دهیم این روند ادامه یابد. 

مشاور روابط خارجی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که جامعه بین المللی نمی خواهد واشنگتن را به طور کامل از روند مذاکرات کنار بگذارد، اما خواستار چارچوب گسترده ای است تا بازیگران غربی و منطقه ای هم به آن بپیوندند.

وی خاطر نشان کرد: ما و روسیه و چین نمی خواهیم در سایه جانبداری کامل آمریکا از اسرائیل در تمام موقعیت ها و در سطوح مختلف، بار دیگر هیمنه آمریکایی بازگردد.

این موضع گیری ها پس از ان است که مقامات سابق آمریکا در روزنامه صهیونیستی هاآرتص فاش کردند که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در سال ۲۰۱۴ به «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد کرده بود که بخشی از شبه جزیره سینا در مصر را در مقابل الحاق کرانه باختری به مرزهای این رژیم غاصب به فلسطینی ها بدهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.