استفان دی میستورا که روز دوشنبه به صورت ویدئو کنفرانس به شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شد، گزارشی از روند مذاکره ژنو ارائه داد.

این مذاکرات که هشتمین دور مذاکرات برگزار شده از طرف سازمان ملل متحد خواهد بود، فردا(سه شنبه) در ژنو برگزار می شود اما تا کنون دولت سوریه حضور نمایندگان خود در این نشست را تایید نکرده است اما نماینده دبیرکل سازمان ملل می گوید شنیده شده که آن ها حضور خواهند یافت.

گفته می شود دولت سوریه در اعتراض به نشست مخالفان سوری در ریاض و بیانیه پایانی آن، قصد حضور در این دور از مذاکرات را ندارد.

دی میستورا با اشاره به مذاکرات پوتین و ترامپ در ویتنام، نشست روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در سوچی و همچنین نشست مخالفان سوری در ریاض اظهار کرد: من از همه طرف های مذاکره کننده می خواهم به یک دیپلماسی واقعی روی آورند.

وی پیام خود به طرف های مذاکره کننده ژنو را این گونه بیان کرد: هیات های مذاکره کننده دولت و مخالفان دولت سوریه برای مذاکره واقعی آماده باشند.

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: مذاکرات ژنو بدون هیچ پیش شرطی انجام شود و نقشه راه آن قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.

گزارش دی میستورا که با بیانیه روز گذشته وزارت امور خارجه آمریکا شباهت های فراوانی داشت، اصلاح قانون اساسی، انتخابات آزاد و عادلانه را تحت نظارت سازمان ملل متحد به صورت کاملا شفاف با حضور همه واجدان شرایط سوری اعم از شهروندان داخل و خارج کشور، از مهم ترین اهداف مذاکرات دانست.

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر در گزارش خود راه حل بحران سوریه را فقط سیاسی دانست و تاکید کرد این بحران راه حل نظامی ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.