به گزارش ایسنا، عباس علی‌آبادی امروز در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در خصوص مذاکره مپنا و جنرال الکتریک، اظهار کرد: این همکاری‌ها در زمینه نیرو، نفت و گاز خواهد بود و باید گفت طبق قانون و مقررات آمریکا، هم اکنون شرکت‌های آمریکایی که در داخل خاک آمریکا هستند اجازه کار با ایران را ندارند، اما شرکت‌هایی که خارج از حوزه آمریکا، در حوزه اروپا هستند امکان همکاری را دارند که این موضوع مباحثی که مبنی بر آمریکایی بودن این شرکت را مطرح می کند منتفی می‌شود.

وی در خصوص قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی منطقه آزاد ارس نیز گفت: این قرارداد مربوط به احداث یک واحد نیروگاهی کلاس اف (F) به صورت سیکل ترکیبی با ظرفیت ۴۵۱ مگاوات است.

علی آبادی با بیان اینکه ارزش این کار این است که علاوه بر بخش دولتی که ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه در دست احداث داریم، برای بخش خصوصی هم این کلاس از توربین را احداث می‌کنیم اظهار امیدواری کرد با توجه به اینکه این فناوری ساخت داخل خواهد شد، در گذشته با تجمیع تقاضا این امکان را فراهم کردیم که توربین ساز شویم؛ امروز با تجمیع تقاضا تلاش می‌کنیم که بتوانیم با کلاس‌های بزرگتر و سایزهای بزرگتر نیاز کشور را تامین کنیم.

به گفته مدیر عامل مپنا هیچ فرایند انتقال تکنولوژی از این نوع در آینده نخواهیم داشت، چرا که در شرایطی هستیم که توسعه تکنولوژی توسط خود ما انجام می‌شود.

وی توربین های مورد استفاده در این نیروگاه را در سایز ۳۰۰ مگاوات دانست و افزود: به زودی توربین هایی را عرضه خواهیم کرد که صد درصد طراحی مپنا است. توربینی که امروز در حال انتقال تکنولوژی آن هستیم متعلق به کشور آلمان و شرکت زیمنس است که در یک همکاری مشترک ساخت آن به صورت صد درصد داخلی انجام می شود.

علی آبادی با تاکید بر اینکه هیچ گونه انتقال فناوری در این توربین ها وجود ندارد و گروه مپنا صاحب فناوری است، اظهار کرد: این توربین تحت لیسانس زیمنس و با فناوری مپنا تولید می شود.

وی همچنین ارزش قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ارس را حدود۲۵۰ میلیون یورو تخمین زد و گفت: این همکاری آپشنال است و بسته به آپشن های مختلف، هزینه ها ممکن است مقداری کمتر یا بیشتر شود.

علی آبادی در مورد تامین مالی خارجی و شرایطی که باید در این همکاری ها لحاظ شود، اظهار کرد: ما نیازمند تامین مالی هستیم ولی برای تجهیزات و خدماتی که در داخل وجود دارد باید از داخل و با ریال تامین مالی شود.

وی با بیان اینکه نسیه فروشی، استفاده از منابع بانک‌ها، منابع صندوق پروژه، بازار سرمایه، اوراق سلف، صکوک و روش های دیگر روش هایی مناسب برای تامین مالی پروژه ها است، عنوان کرد: برای کالاهایی که ظرفیت ساخت داخل داریم، نباید اجازه دهیم به بهانه فاینانس (تامین مالی) تجهیزات مشابه وارد کشور شود.

مدیر عامل مپنا گفت: این گروه صنعتی برای تامین منابع مالی در بورس «صندوق پروژه» را تاسیس کرد؛ این صندوق به مردم اجازه می دهد با سرمایه های اندک خود در طرح های بزرگ مشارکت کنند؛ این صندوق هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان معادل ۶۰۰ میلیون یورو ارزش دارد؛ مردم به راحتی در این تامین مالی مشارکت کردند و بخش اولِ آن، در کسری از ثانیه توسط مردم خریداری شد.

وی تصریح کرد: گرفتن فاینانس به معنی پول دادن نیست، بلکه به معنای عرضه کالا است؛ در این زمینه وقتی کالا ساخت داخل داشته باشد و از خارج تامین شود مانند این است که ما فرصت شغلی را صادر کرده باشیم.

علی آبادی گفت: طرف های خارجی به بهانه فاینانس به ما کالا می دهند؛ در این زمینه، اگر کالایی را که نتوانیم بسازیم مشکلی نیست اما در بخش هایی که توان ساخت داخل داریم مطلقا نیازمند تامین سرمایه از خارج نیستیم چون تامین سرمایه ای انجام نمی شود و در حقیقت کالا وارد می شویم.

مدیر عامل گروه مپنا افزود: در شرایطی که مشکل بزرگ کشور ما بیکاری است، نباید فرصت‌های شغلی را به دیگر کشورها صادر کنیم همچنین نمونه سیم و کابلی که در داخل تولید می‌شود را نباید به بهانه فاینانس از خارج وارد کنیم.

به گزارش ایسنا، قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F، امروز میان گروه صنعتی مپنا و گروه بین المللی مانی آسیا به امضا ‌رسید.

بر اساس این قرارداد، بلوک نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس اف ارس، به ظرفیت ۴۵۱ مگاوات، شامل یک واحد گاز و یک واحد بخار، بویلر بازیاب با آتش اضافی، سیستم خنک کن اصلی و پست ۴۰۰ کیلوولت، در استان آذربایجان شرقی، منطقه آزاد ارس احداث می‌شود. ارزش این قرارداد حدود ۲۵۰ میلیون یورو تخمین زده شده همچنین این قرارداد که به طور کامل ساخت داخل است  قرار شده در طول ۴۰ ماه در جلفا احداث شود.

 این قرارداد توسط عباس علی آبادی مدیر عامل گروه صنعتی مپنا و محسن رحمانی مدیر عامل گروه بین المللی مانی آسیا به امضا رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.