به گزارش خبرگزاری فارس، سردار غلام‌رضا جلالی عصر امروز در همایش مصون‌سازی زیرساخت‌های کالبدی که از طریق ویدئوکنفرانس در محل سالن آمفی‌تئاتر شرکت مخابرات استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: از تاریخ ۶ تا ۱۲ آبان ماه به عنوان هفته پدافند غیرعامل نام‌گذاری شده و تهیه الزامات پدافند غیرعامل ضروری است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری و انتظارات ایشان از سازمان پدافند غیرعامل افزود: مقام معظم رهبری در بیانات خود بر لزوم مصون‌سازی کشور تأکید کردند و فرمودند مصونیت‌سازی در کشور باید در حوزه پیکره کشور، جامعه و در دستگاه‌ها اتفاق بیفتد و این امر نیز با پدافند غیرعامل تحقق پیدا کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل بیان کرد: مصون‌سازی کالبدی رویکرد جدید پدافند غیرعامل است که مصون‌سازی کامل زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور، در مقابل تهدیدات دشمن  است.

جلالی مصون‌سازی کالبدی کشور و تهدیدات سایبری را دو وظیفه اساسی پدافند غیرعامل عنوان کرد و افزود: در ۱۰ سال پیش تهدیدات سایبری نداشتیم، پس ضرورت دارد تغییرات دانش مهندسی کشور متناسب با تهدیدات کشور باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه پدافند غیرعامل ۴۴ نوع تهدید در کشور داریم، اذعان کرد: این تهدیدات دو نوع ویژگی دارد که شامل تهدیدات طبیعی که انسان در آن دخیل نیست و تهدیدات انسان‌ساز و غیرطبیعی که ماهیت آن انسان‌ساز است و به دست بشر رخ می‌دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: به ایشان، پدافند غیرعامل یک اصل خواهد بود برای همیشه نه برای یک مقطع خاص، مستمر و همیشگی است.

جلالی با بیان اینکه ما  به لحاظ دانشی، تولید دانش محیطی و تعریف زیرساخت‌ها و تعریف قانون و مقررات در این راستا در دانشگاه‌های کشور ضعیف هستیم، افزود: متأسفانه دانش کشور در این زمینه شکل نگرفته است و رشته زیرساخت‌ها را در دانشگاه‌های سطح کشور نداریم.

وی با بیان اینکه هنگام به خطر افتادن کشور، زیرساخت‌ها اهداف نظامی می‌شوند، گفت: دانش سیستمی، دانش سایبری و دانش ساختمان مهم هستند، دانش فارغ‌التحصیلان ما در این زمینه کافی نیست و نمی‌توانند تهدیدات را مدیریت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.