به گزارش میزان، کلاه قرمزی عروسک دوست داشتنی مردم ایران سال های بسیاری با ثبت خاطره های زیبا در ذهن مخاطبانش، روزهای زیبایی را در حافظه تاریخی آن ها ثبت کرده است.

کلاه‌قرمزی توسط ایرج طهماسب و حمید جِبِلّی خلق شده‌است. فیلم‌های ساخته‌شده براساس این شخصیت از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است.

کلاه قرمزی

کلاه‌قرمزی با بیش از دو دهه فعالیت در عرصهٔ سینما و تلویزیون، از یک عروسک به پدیده‌ای فرهنگی تبدیل شد که توانست مخاطبان بسیاری در بین نسل‌های گوناگون به‌ویژه متولدین دههٔ ۱۳۶۰ بیابد.

این شخصیت عروسکی اولین بار در مجموعه‌ای تلویزیونی به نام جغجغه و فرفره ظاهر شد که در ابتدای دههٔ ۱۳۷۰ پخش می‌شد و سپس در سه فیلم سینمایی کلاه‌قرمزی و پسرخاله (۱۳۷۳)، کلاه‌قرمزی و سروناز (۱۳۸۱) و کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه (۱۳۹۱۱) بازی کرد. در این فاصله کلاه قرمزی در یک مجموعه ۴ اپیزودی با نام کلاه قرمزی در فرنگ (۱۳۸۵) در شبکه نمایش خانگی حضور پیدا کرد.

کلاه‌قرمزی از سال ۱۳۸۸ با همراهی چند عروسک دیگر در قالب جُنگ نوروزی دوباره به تلویزیون راه یافت و در آن سال پرمخاطب‌ترین برنامهٔ نوروزی شد. ویژه‌برنامه‌های نوروزی کلاه‌قرمزی تا امروز ادامه دارد.

همچنین ویژه‌برنامه‌های کلاه‌قرمزی در عیدهایی نظیر فطر و قربان یا دیگر مناسبت‌ها مثل روز مادر و نیمهٔ شعبان هم پخش می‌شوند.

کلاه قرمزی

دو روایت از زندگی کلاه‌قرمزی و نحوهٔ ورودش به برنامه وجود دارد: روایت مجموعهٔ تلویزیونی و روایت فیلم کلاه‌قرمزی و پسرخاله. در روایت نخست، کلاه‌قرمزی شاگردکفاشی است که در یکی از قسمت‌های برنامه به‌عنوان مهمان در برنامه حضور پیدا کرده‌بود و کفش‌های آقای مجری را که واکس زده بود برای وی آورده‌بود.

اما او که پسری بازیگوش، پُرشروشور اما خوش‌قلب است که بلد نیست درست حرف بزند، به‌طوری‌که با صدایی عجیب و با تلفظ اشتباه کلمات، مدام آب دهانش را روی صورت آقای مجری (یا به قول خودش "آقای مُرجی") می‌ریخت.

در روایت دوم، کلاه‌قرمزی که در شهرستان زندگی می‌کند کودکی است که از مدرسه اخراج شده و از ادامهٔ تحصیل بازمانده‌است.

پس از این که به چند کار دست می‌زند و در همه‌شان ناموفق است، او که تنها مانده‌است، با دیدن اتفاقی آقای مجری در تلویزیون داخل ویترین یک مغازه و شنیدن حرف‌های محبت‌آمیز از او راهی تهران می‌شود که «همکار مجری» شود. اما آقای مجری او را جدی نمی‌گیرد و طردش می‌کند. او ساعت‌ها و روزها در خیابان‌ها سرگردان می‌شود تا در نهایت با سماجت دل آقای مجری را نرم می‌کند و همکار مجری می‌شود.

کلاه‌قرمزی در ابتدا یک مورچهٔ عروسکی بود که در سال ۱۳۶۰ از آن در برنامهٔ «سقائک و شانه‌به‌سر دانا» به کارگردانی ایرج طهماسب استفاده می‌شد و سازندهٔ آن مسعود صادقیان بروجنی بود. صادقیان سابقهٔ ساخت عروسک‌های برنامه‌های هادی و هدی، مدرسهٔ موش‌ها و السون و ولسون را نیز در کارنامهٔ خود دارد.

کلاه‌قرمزی پسری هشت-نُه‌سالهبا بلوزی به رنگ آبی با راه‌راه‌های سفید افقی است. او کلاهی قرمز به سر دارد و رنگ شلوارش سبز است و چکمه‌هایی به رنگ قرمز به پا دارد. رنگ چشم‌های کلاه‌قرمزی با هم تفاوت دارند. به‌طوری که یکی از چشم‌هایش سبز و دیگری آبی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.